Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 4210 ggr
[Carpinus]
3/7/16, 9:25 AM

Modiga kvinnor med invandrarbakgrund

"Har ni tänkt på att det främst är invandrade kvinnor med egna erfarenheter som vågar utmana islamister och reaktionära kulturella värderingar? Sakine Madon, Hanna Gadban och Mona Walter är tre modiga kvinnor som fått nog. Andra — som Pela Atroshi, Fadime Sahindal och Sara Mohammad Ali — har mördats på grund av religion, ”hederskultur” och medeltida strukturer som förflyttats till Sverige."---

Mats Edman, Dagens Samhälle 150625

Annons:
[Carpinus]
3/7/16, 9:28 AM
#1

En annan modig kvinna i samma kategori är Elisabeth Mazzi Fritz. Här ur en färsk intervju i Expressen.

"Jag är öppen för att man ska hjälpa människor, jag är öppen för mångfald, jag har själv utländsk bakgrund och har släktingar som kommer från krigshärjade områden. Men jag ser också att vi inte riktigt klarar av mängden flyktingar som vi har tagit in i Sverige. – Jag pekar inte ut flyktingar som om de vore mer kriminella men mer flyktingar innebär fler människor som bär på trauman, fler kvinnor som har varit utsatta för brutala övergrepp, och att vi tar in en hederskultur. – Vi kommer att få se stora konsekvenser."---

"Du poängterar att du kommer från en invandrarbakgrund, är du rädd för att uppfattas rasistisk?
– Inte ett dugg. Jag är inte rädd för att lyfta känsliga frågor överhuvudtaget. Att inte låtsas se kommer man ingen vart med. Ska vi lägga locket på för att vi är rädda att ett visst parti ska tjäna poäng? Jag köper inte den taktiken. – Jag tycker att kraven på utvisning som påföljd ska sänkas betydligt. Barn och ungdomar ska alltid få en andra och tredje chans men när det gäller vuxna så ska det vara regel mer än undantag att du utvisas."---

"(Men) det finns många frågor som jag tycker att partierna borde kunna enas om. Mäns våld mot kvinnor, där borde det inte finnas någon färgskala. Jag kan tycka att det är odemokratiskt att inget parti väljer att samarbeta med det hatade partiet, Sverigedemokraterna, i vissa specifika sakfrågor. Det är ett nederlag för Sverige. – Med tanke på att det är så många som lägger sin röst där. Jag tycker att de andra partierna tappar i förtroende när de inte lyfter känsliga och viktiga frågor för Sverige. Det är på gränsen omoraliskt. Samarbeta eller lyft frågan själv det är mitt råd till dagens partier."---

Elisabeth Mazzi Fritz i Expressenintervju

[Hayabusa]
3/7/16, 9:38 AM
#2

#0 "Har ni tänkt på att det främst är invandrade kvinnor med egna erfarenheter som vågar utmana islamister och reaktionära kulturella värderingar? 

Intressant frågeställning. Personligen kan jag känna att jag inte bör/får engagera mig i denna fråga. Som vit medelålders man född i Sverige så bör jag ta några steg bakåt/åt sidan, titta ned i marken och under tystnad skämmas. Typ.

[Carpinus]
3/7/16, 9:44 AM
#3

Vänsterpartisten [Amineh Kakabaveh]( http://politik.ifokus.se/discussions/56dc14e8ce12c45a7d008951-hedersfortryck-vanligt-i-stockholmsfororter?discussions-1) är en person som höjer sin röst mot hedersförtryck, trots motstånd från sin politiska omgivning.

Alice Teodorescu hör till den andra sidan det politiska fältet men räds heller inte att förmedla sina uppriktiga åsikter.

#2 Det finns många som vill att vi skall känna så…

[Kullblom]
3/7/16, 10:34 AM
#4

#0 Jag har tänkt på det. När jag hörde Fadimes tal till riksdagen för några veckor sedan så grät jag. Jag grät för att jag skämdes. Jag grät för att hennes pappa lyckades. 

Jag tror att problemet är att vi inte alls likställer oss dessa personer - det är därför vi kan låta hemska händelser ute i förorten passera. Samtidigt likställer vi dem med oss genom att generalisera allas strävan. Vi tror att alla egentligen vill ha det "så bra" som vi har det. Utan att vi problematiserar huruvida vi verkligen ligger i framkant i välmående och framtidsutsikter.

Vi har ingen erfarenhet av den kamp som dessa människor har behövt genomgå. I värsta fall så är det just rädslan för att tolka dem fel som gör att vi inte lägger oss i. Ja, vi har ju till och med skapat ett begrepp som inte ens ger oss rätt att lägga oss i: Intersektionalism.

Jag skäms därför att svenska kvinnor som kritiserar svenska män riskerar näthat eller i värsta fall utfrysning. Kanske inte i lika hög grad som vi kvinnor som kritiserar dessa kvinnors generalisering dock.

Men. Kvinnor med en bakgrund lik Fadimes riskerar alltid minst sitt eget liv.

[Carpinus]
3/7/16, 10:56 AM
#5

På något sätt känns det symptomatiskt att det faktiskt är betydligt lättare att hitta kvinnor med invandrarbakgrund som strider mot hederskulturen än män med samma bakgrund. Eller har jag fel?

[Kullblom]
3/7/16, 11:57 AM
#6

#5 Männen har fullt upp med att strida emot den västerländska kulturen. Eller snarare hjälpa den västerländska kulturen att utplåna sig själv (medvetet eller omedvetet). I övrigt är det nog ett väldigt stort mörkertal bland dem som aldrig skulle drömma om att våga utnyttja sin yttrandefrihet enligt simpel svensk lag för det ändamålet. Lättare att kritisera SD än hederskultur och islamism (Soran Ismail t ex). Det är "accepterat" och ofarligt. 

Jag tror att vi har en för stor portion rädsla och feghet i vårt folk. Kanske har vi fått ha det för bekvämt för länge?

Annons:
kamera0710
3/7/16, 12:09 PM
#7

Tänk om vi kunde ha modet att avskaffa religiösa friskolor.

[Hayabusa]
3/7/16, 12:49 PM
#8

"Det förväntas av dig att du är sträng mot kvinnor"

Mer läsning i ämnet:

http://www.hd.se/mer/inpa-livet/2016/03/07/det-forvantas-av-dig-att-du-ar-strang-mot-kvinnor/

[Carpinus]
4/26/16, 9:46 AM
#9

_"Miljöpartistens Yasri Khans ovilja att ta kvinnor i hand har startat ett feministiskt inbördeskrig.
Karin Olsson om en debatt som skär rakt genom den antirasistiska vänstern."---

"Lawen Mohtadi avslutar sitt inlägg med att hon ser en ny politisk tid, som "möjligtvis påminner om Salman Rushdie-åren då stora delar av vänstern fullständigt körde i diket i sitt försvar av de fundamentalistiska mullornas fatwa".

Det här hade inte varit intressant att återge om det hade handlat om vilket Facebook-gräl som helst. Men debatten efter Kaplan och Khan skär rakt igenom den antirasistiska feministiska vänsterrörelsen. När två så offentliga företrädare för denna, som Echeverría Quezada och Mohtadi, krigar inför sin sina allra närmaste fans, är det en konflikt som går på djupet.

Som vit feminist bör man uppenbarligen akta sig för att ha en åsikt i frågan, men det är bara att hoppas att det är team Mohtadi som vinner flest sympatier. Miljöpartiet har gått fullständigt vilse i sin välmenta antirasistiska strävan.
Det är viktigt att spjutspetsfeminismen inte gör samma misstag."_

Karin Olsson på Expressen kultur

Zepp
4/26/16, 9:54 PM
#10

#0, #1

Nu verkar det hur bra som helst att klippa och klistra.. utan egen tillförd intelligent höjd i inlägget?

#2 Struntprat.. vi uttrycker våra åsikter ständigt och jämnt.. du passar för övrigt  inte i offerkofta!

Ta av dig den med en gång!

#3 Hedersförtryck heter det när det handlar utländska medborgare, sjukligt kontrollbehov när det är svenska män!

#4 Samtidigt så låter vi det hända i villaförorterna.. under vilken sten har du legat senaste årtioendena?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
4/27/16, 7:17 AM
#11

#10 Det handlar inte om en eventuell offerkofta - jag säger bara som det är.

[Carpinus]
4/27/16, 8:06 AM
#12

#10 Det är givetvis inte att tänka på att någon skall nå upp till den intellektuellt högstående sossepopulistiska kompetens som du besitter.

Att det föreligger våld mot kvinnor i andra sammanhang är det knappast någon som förnekar, men berättigar det hedersvåldet, och vad gör den frågeställningen i den här tråden som hyllar modiga invandrarkvinnor? Att du försöker styra över debatten till något helt annat är ett förringande av dessa kvinnors insats.

Det finns gott om andra trådar som behandlar mäns våld mot kvinnor i allmänhet.

[Carpinus]
4/27/16, 4:28 PM
#13

#3 Amineh Kakabaveh har sannolikt gjort sitt i Vänsterpartiet, vilket i så fall nog en del inom partiet är nöjda med. Kakabaveh har spridit en film producerad av Nordisk Ungdom på Facebook. Hon säger sig ha trott att den var producerad av SVT, men SVT meddelar att de inte har något med filmen att göra.

"Kakabaveh själv menar att hon har begått ett ”stort misstag” och att hon tog bort sitt inlägg så snart hon förstod att innehållet var falskt. Att hon spred filmen menar hon berodde på att hon har engagerat sig emot polygami och månggifte, vilket figurerar i filmen.

– Jag visste verkligen inte att det här var falskt, jag blev lurad av SVT-loggan i filmen, säger hon."---

"Amineh Kakabaveh menar att hon är utsatt för en kampanj från människor som vill få henne utesluten. Förklaringen, menar hon, är hennes ställningstaganden emot islamisering och kvinnoförtryck."---

Aftonbladet

Annons:
[Nomen Nescio]
7/22/16, 3:29 PM
#14

Idag var det Sara Mohammads tur att vara Sommarvärd på P1. Så här beskrivs programmet av en skribent på GP Kultur:

"I sitt program berättar Sara Mohammad om uppväxten i Kurdistan i norra Irak. Hennes mamma är rädd för gud varje dag och livet präglas av sträng religiositet. Som liten könsstympas hon utan bedövning och när hon är 17 år håller hennes bror en pistol mot hennes huvud med orden "Att mörda dig är lika lätt som att dricka ett glas vatten, går du med på att gifta dig?". Hon bestämmer sig i stället för att fly, och ger sig själv ett löfte. Om hon överlever ska hon kämpa för andra i samma situation livet ut. I dag är hon också grundare av föreningen Glöm Aldrig Pela och Fadime.    

Sara Mohammad är emot bärandet av slöja, det gör hon tydligt även i sitt sommarprat. För henne representerar den enbart förtryck. Hon har varit utsatt för hedersförtryck vunnit tillbaka sin frihet."---

Så långt en ärlig skildring av programinnehållet. Men så kommer avslutningsraderna:

_"Var man än står i fråga om slöja så vill man efter Sara Mohammads sommarprat lyfta upp alla kvinnor på sina armar och flytta till en annan planet." 
_

Schymans kollektiva fatwa över svenska män för det som hedersfötryckarna gör lever ännu, och Mohammads arbete i GAPF avsymboliseras i en mening. Är du man så är du automatisk delaktig i könsstympningar, våld, hot och hedersmord, och till sexuell förnedring av tonårstjejer i Gothia Cup. Sens moral: man -sök inte efter gärningsmän i hedersrelaterade fall, ta på dig skulden…

Carmarino
7/22/16, 4:01 PM
#15

#14 Bägge länkarna går till samma sida på Sveriges Radio.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Spöket
7/23/16, 10:06 PM
#17

#11 Jag läste om alla de nya gruppvåldtäckterna och frågade min make om han inte skämdes..han borde verkligen skämmas..vit och meddelålders är han ju .🤔

Nä, stå rakryggad och borsta av det manshatande lorten från skjortan 🙂

Multi vad?

[Nomen Nescio]
11/14/16, 2:14 PM
#18

Sakine Madon slutar som kolumnist på Expressen  p.g.a. tidsbrist. Hon är fortsatt politisk redaktör på VLT samt driver en egen YouTubekanal tillsammans med Johanne Hildebrand.

Zepp
11/14/16, 7:28 PM
#19

Eh.. för vissa kvinnor är bärande av slöja inget självalt, för andra är det en del av deras personlighet, en modesak, en anpassning till samhället och för att bli socialt accepterade!

Flera kungliga kvinnliga personer bär slöja.. iallafall i offentliga sammanhang.

Såå.. man får lov att skilja på tvång och social kontext!

Det var för övrigt inte allt för många generationer sedan som kvinnor på landsbyggden här i landet bar Huckle!

Det är närmast att förminska emancipationen till ett klädesplagg!

Vi kan konstatera iallafall en sak.. i det här landet så har vi kommit rätt långt med jämställdheten mellan könen.. och inte f*n så handlar det om klädesplagg, snarare om utbildning, ekonomi, lagstiftning och arbetsmarknad!

Och då vill jag till stora delar framhålla arbetsmarknadens krav, dvs det räckte inte längre med bara män utan vi var tvungna att få ut kvinnorna på arbetsmarknaden/in i utbildningssystemet!

Tada,, numera är det flest kvinnor på högre utbildningar, högskola och upp.. försök att få dessa kvinnor att klä sig som vissa män/patriarker vill!

De kommer i en snar framtiden vara våra chefer, sitta i ledande ställning inom företag/samhällsledning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

m2studio
11/14/16, 11:17 PM
#20

Det är intressant att skriva ett par rader.

Jag måste säga jag häger med #19 av: Zepp och med #0 av: [Carpinus] kanske 2%.

Vi(en del av oss) invandrare kan islam oerhört bättre än Svenskar/Europén forskare som måste studerar islam i många år för att kunna hitta svaga punkter och ex. diskutera om Slöjan eller annat från Islams lagar och upplysa samhälle om att ex.  Slöjan är bra eller ej, samt förklara att hur befolkningen borde ha beteende för eller emot detta.

En del av oss har så mycket information av islam som kan vara en Islamisk präst/Mola, dessutom om en av oss pratar mot ex. Slöjan, ingen annan invandrare som förespråka slöjan inte kan kommentera mot debatten. varför?

Jo, för att vi vet exakt vad slöjan handlar om, varför kvinnor i islam måste bära den?  Vad säger kulturen?  Vilka i kulturen tvingar dem? Varför en del av kvinnor föredrar slöjan? Varför överhuvudtaget Slöjan finns? Vem förde Slöjan först till Islam? Vilken datum var det först? Vilka länder har det som lag? och många många andra liknande frågor.

Vi inte lägger oss i debatten för att helt enkelt vi i Sverige INTE HAR SKYDD.

Polisen inte kan skydda oss om vi sätter foten i debatten och skriva flera artiklar och ordna föreläsningar och direkt uppmanar kvinnor och man till debatten. Så enkelt det är.

Jag ex. har familj och ingen försörjer mig eller min familj om jag börjar med detta. Ingen skyddar oss. Vi inte kan bära person skydd som vapen eller liknande(vi måste blir tränat först för vapnet förstås) och ingen i regeringen tar vårt parti.

Annans man blir mycket modigare av alla dem där kvinnorna( dem är modiga med respekt) men om en av muslimer inom en debatt om det sänds från TV, förklara för muslimer att ni bor under ex. förtryckt genom eran man, genom religionen har mycket större effekt. Stor del av kvinnor vet ej vad ska dem göra om dem inte bär slöjan? och varför dem bär det?

En del av oss som har Politik Asyl har testat sådana i sina gamla hemländerna, och därför blev dem tvungen att fly, och ni borde veta att Islam lever och överlever med en sak bara. Hot och terror. Alltid och överallt, från första dagen i existens och från första sekund. 

Så tror ej att invandrare inte bryr sig eller inte kan, och alla är outbildat. Kolla och fråga vilken tjej/kvinna i samhälle/ på gatan, varför dem inte bär slöjan? testa. 

Jag hoppas min PM inte blir avstäng så jag tog ett bild av den för att lägga på andra ställe.

Tack

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
m2studio
11/15/16, 2:11 AM
#21

Sorry   häger med #19 av: Zepp och med 100% menade jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Nomen Nescio]
11/15/16, 7:42 AM
#22

Den här tråden är så vitt jag kan se avsedd som en hyllning till modiga invandrarkvinnor som delar med sig av sina egna erfarenheter. Jag ser gärna att den får förbi det - våra egna synpunkter på slöjor och hedersvåld finns det gott om trådar för.

Präktiga debattörer (#10) som vräker ur sig personangrepp som "utan egen tillförd intelligent höjd i inlägget", "du passar inte i offerkofta" och "under vilken sten har du legat de senaste årtiondena" tillför inte debatten ett smack, utan solkar bara ner de berättelser de här kvinnorna haft med sig och delar med sig av. Verkar finnas ett syfte med det, eftersom han i sina inlägg här inte sagt ett gott ord om dessa modiga kvinnor. Jag tycker att det är skamligt!

Zepp
11/15/16, 8:56 PM
#23

#22

Trams rent ut sagt!

Jag är för alla människors fria val.. dvs det är upp till varje kvinna att bära slöja.. eller att vägra!

Iallafall i det här landet!

Det är något jag är j*vligt stolt över, dvs att vi har kommit så långt!

I detta ingår då självklart att varje kvinna även har rätt att bära slöja.

Såå, då var den saken utredd, verkligheten är som oftast betydligt mer komplicerad!

Alla människor är inte alltid helt fria att göra självständiga val, det gäller således även kvinnor, utan de kan stå under stort inflytande utav gammal mossig kultur, förklädd till religion, manliga släktingar, annan social kontext.

Kvinnor/flickor utan utbildning/självständig ekonomi är och förblir utsatta.

Grejen är och förblir att det är själva pudelns kärna att det allt för oftast är män som har en j*vla massa åsikter om hur kvinnor skall klä sig!

Det är dessa män, både invandrade och inhemska som skall kritiseras!

Inte kvinnor som gör fria val.

Vad vi skulle kunna diskutera är om valet är fritt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
11/16/16, 8:04 AM
#24

#23 Du håller samma självgoda stil, uppenbarligen… Det där med "trams" kanske du inte är rätt man att betygssätta?

Som sagt, trådens röda tråd är modiga mediakvinnor med invandrarbakgrund, och jag ser ingen anledning att diskutera slöjor med dig här.

Zepp
11/16/16, 8:14 PM
#25

Mm.. misstänker detta sedan länge.. dvs att du inte är särskildt mycket för kvinnors fria val?

Modiga kvinnor som tycker och tänker har jag däremot inget emot.

Om man säger som så.. hur kvinnor vill klä sig är deras ensak.. iallafall i det här landet!

En helt annan sak är de män som har åsikter om hur kvinnor borde klä sig, värst är de som tvingar sina egna kvinnor att klä sig på ett visst sätt!

Såå.. låt oss enas om en sak, kvinnor får lov att klä sig som de vill.. det är männen som tvingar vissa utav dem att klä sig på ett visst sätt som vi bör bekämpa!

Såå om en kvinna vill gå i full svensk folkdräkt med slöja/huckle och allt så får hon lov att göra detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

m2studio
11/16/16, 10:03 PM
#26

Jag säger att du har en bra poäng. bra  #25 av: Zepp

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Nomen Nescio]
11/16/16, 10:33 PM
#27

#25 Och hur skall du få ihop det här då: " Om man säger som så.. hur kvinnor vill klä sig är deras ensak.. iallafall i det här landet!

En helt annan sak är de män som har åsikter om hur kvinnor borde klä sig, värst är de som tvingar sina egna kvinnor att klä sig på ett visst sätt!"

Men det är ju det som är problemet - det är inte vissa kvinnors ensak hur de klär sig i det här landet, i de fall där slöjan är ett uttryck för förtryck. 

Det är därför de modiga kvinnorna behövs!

Vem av oss är det som är för kvinnornas fria val egentligen?

Jag citerar några rader från ett inlägg längre upp: "I sitt program berättar Sara Mohammad om uppväxten i Kurdistan i norra Irak. Hennes mamma är rädd för gud varje dag och livet präglas av sträng religiositet. Som liten könsstympas hon utan bedövning och när hon är 17 år håller hennes bror en pistol mot hennes huvud med orden "Att mörda dig är lika lätt som att dricka ett glas vatten, går du med på att gifta dig?". Hon bestämmer sig i stället för att fly, och ger sig själv ett löfte. Om hon överlever ska hon kämpa för andra i samma situation livet ut. I dag är hon också grundare av föreningen Glöm Aldrig Pela och Fadime."

Det är detta den här tråden handlar om. Du vill få den till att handla om din åsikt om slöjan. Självupptaget, skulle jag vilja påstå…

#26 Tycker att det passar bra att du har  "vi förstår ej i vilken värld vi lever" som följesedel på dina inlägg.

Annons:
Zepp
11/16/16, 10:45 PM
#28

För att dra tråden vidare.. så skall jag ge mig ut på hal is.. och trots att jag inte har doktorerat i Islamologi så har jag hur som helst läst lite.. dock inte allt!

Iallafall.. slöja, nicab, burka, kvinnlig omskärelse är per se inget som är typiskt Islam.

Det nämns i Koranen eller om det är Suran att ärbara kvinnor bör skyla sina behag för männen.. om jag fattat rätt?

Muhammeds fruar bar slöja.. det blev ett mode, det indikerade inte bara social status utan även kyskhet och rättrohet.

Rätt krysstat, men iallafall, slavar och horor straffades om de bar slöja.. män skulle kunna skilja på rätttrogna/ärbara kvinnor.. och annat löst folk.

Dvs om de försökte framställa sig själva i bättre dager än vad de var.

Nicab, burka och kvinnlig omskärelse fanns långt innan Profeten Muhammed föddes.

Men, det var rätt länge sedan Muhammed verkade här på jorden, rätt många sedan dessa har tolkat både ditten o datten.. rätt ofta till sin egen fördel, läs ett patriarkalt samhälle!

Likt förbannat så finns det kvinnor som anser att bärande utav slöja är en del av deras kultur/religion/mode/sociala kontext/annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
11/17/16, 6:42 AM
#29

"Åsne Seierstad: Att bära niqab kan aldrig vara feminism"

http://www.dn.se/kultur-noje/asne-seierstad-att-bara-niqab-kan-aldrig-vara-feminism/

[Nomen Nescio]
11/17/16, 6:57 AM
#30

#28 Du fortsätter att älta din inställning till slöjan, jag tänker fortsätta att ägna tråden till en hyllning av Sakine Madon, Hanna Gadban,  Mona Walter samt deras mördade medsystrar Pela Atroshi, Fadime Sahindal och Sara Mohammad Ali och andra modiga kvinnor som talat offentligt och/eller dött för sin åsikt.  De berättar om vad som är verklighet och vardag för en mängd religiöst förtryckta kvinnor inom och utom Sverige.

Zepp
11/17/16, 7:51 PM
#31

#30

Och därmed så borde du då oxå ha förstått att det knappast handlar särskildt mycket om religion.. utan om män som förtycker kvinnor!

Och det har vi allt för gott om här i Sverige.. men de skyller inte så ofta på Islam.. att profeten Muhammed sagt/skrivit att de är deras plikt att göra så.

Upplysningsvis så fanns förtyck av kvinnor/hedersmord/burka/nicab/annat skit redan innan Muhammed föddes.. utifall du inte kände till det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
11/17/16, 8:06 PM
#32

#31 Tack för ännu en föreläsning professorn! "Borde du oxå (?) ha förstått", "utifall du inte kände till det" - du slänger kommentarer omkring dig som om du befinner dig i någon särställning här. Beklämmande…

Zepp
11/17/16, 8:26 PM
#33

Surt sa räven om rönnbären!😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
11/18/16, 8:05 PM
#34

Hur som helst så hade det varit mer av debatt och för mig upplysande som trots allt inte doktorerat i något ämne.. inte ens i Islamologi.. att få höra synpunkter på den i vissa länder/trosinrikningar av islam/kristendom att kvinnor är mindre värda och att män har rätt att bestämma hur de skall klä sig!

Menna.. missförstå mig inte, jag är altså inte för att alla skall gå nakna, speciellt inte i denna årstid!

Oså på det.. jag är en äldre  man.. jag klär mig som jag vill och som Dressman saluför.. knappast något problem.

Oså på det så har jag ioförsej synpunkter på men bryr mig rätt lite om att damer/kvinnor/flickor köper sina kläder på HoM!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Nomen Nescio]
11/18/16, 8:14 PM
#35

#34 Ärligt talat tror jag inte du kan vara riktigt nykter.

[Hayabusa]
11/18/16, 8:17 PM
#36

#35 Haha, det är ju fredag kväll 😴

Zepp
11/18/16, 8:31 PM
#37

#35

Nämenvisst kan jag erkänna att det är fredagskväll.. med vad det innebär!

Det hänvisar jag främst till ohejdad vana av Sk svensk kultur och värderingar!

Jag hoppa över Texmex.. och går direkt in på våra viner från våra vänner i EU!

Ungerska viner bojkottas tills de bytt statsminister!😇

#36

Klockan är lixom inte där ännu fast fredagar är lixom bästa dagen för 😴, framför TVn/datorn.. hela helgen framför sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
11/18/16, 8:52 PM
#38

För att olika barbariska kulturer under olika tidsepoker så väl nu som då, ikläder religionen sin kultur och använder den för att styra och ställa och tillskansa sig makt, betyder inte att någon av religionerna i sig är fläckfri för det.

Både kristendom, judendom och islams heliga skrifter gör skillnad på folk och folk. Framför allt på troende i den egna religionen vs icke troende i allmänhet och vissa även på folkslag oavsett religion i synnerhet. Blodsband har stor tyngd i alla tre religionerna.

Efter att själv ha varit djupt involverad i alla dessa 3 religioner har jag kommit fram till att även skrifterna i slutänden ändå är producerade av människor. Människor som levde i en kultur (dvs omöjligt opåverkade av den), och som hade egna syften med skrifterna.

I min värld har jag gått från att älska religion och själv vara djupt och radikalt religiös, till att respektera andra djupt troende men inte tro samma själv längre till att till sist känna att religion är nog bara av ondo egentligen.. för dem används till mer ondska än nytta för mänskligheten.

Modiga människor visar respekt för människor men vågar stå upp mot destruktiv religiositet så väl som kultur (för dessa två är är beroende av varandra). De står upp emot destruktivt handlande och förtryck oavsett vilken etikett den har.

Det kräver nämligen både mod, kunskap och beskydd för att stå emot "missionerande" islam mer än "missionerande" kristendom. Och judendomen "missionerar" inte över huvud taget. De bara använder sin religion som historisk bakgrund till att rättfärdiga sitt förtryck.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
11/18/16, 10:48 PM
#39

#38¨

Tackar för detta inlägg med en rätt intellektuell höjd.. om det handlar om huruvida det är sen fredagskväll eller ej låter jag vara osagt!

Hur som helst.. oså är det sent på fredagen.. själv är jag Ateist.. dvs jag tror inte att det finns någon gud/Allaha/mormon/annat.. om denna finns så finns den främst inom oss att lyssna till eller förneka!

Hur som helst,, ni som inte är intresserade av religionshistoria kan nu byta till en anna tråd/se på TV/Youtube/what ever!

Iallafall.. om det fortfarande finns någon kvar, Islam, kristendom, Judendom är de sk Abrahamitiska religionerna.. dvs de härstammar från Abrahams tro och Gud, dvs den monoetistikska tron!

Dvs det finns bara en (1) gud.. samma för alla.. ursprungligen Jahve, en israelitiksk stamgud!

Gott så ioförsej.. jag känner lixom inte till de förhållanden som rådde då.. om de var bra eller dåliga!

Iallafall. sedan dess har det kommit litta olika uttolkare.. Jesus var en sådan, Mohammed var en annan och Joseph Smith är en tredje.. för att bara nämna några.

Bibeln med sina testamenten är skrivna av levande människor, både gamla och nya testamentet, Koranen är en uppteckning av Mohamed, mormons bok en sk uppenbarelse utav Joseph Smith!

De är alla barn av sin tid.

Nemas problemas med detta.. förutom möjligen Joseph Smith!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mormonism

Han är knappast den mest extrema?

Bibeln i sin tur med sina gamla testamente bygger i sig på ännu äldre källor.. främst från Persien.

Iallafall så är de historiska dokument, från våra förfäder.

Jisses altså.. vi köper ju inte ens allt rätt av från våra biologiska föräldrar!

Men när vi blir äldre, mognare och våra föräldrar var friska och sunda gjorde så¨gott det kunde så framhåller vi iallafall deras strävan som något gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
11/18/16, 11:34 PM
#40

#39 "Hur som helst,, ni som inte är intresserade av religionshistoria kan nu byta till en anna tråd/se på TV/Youtube/what ever!"

Vad tror du om att själv byta tråd? Tanken med den här tråden var att diskutera nedanstående ämne, vilket du systematiskt struntat i ett antal inlägg.

#0 "Har ni tänkt på att det främst är invandrade kvinnor med egna erfarenheter som vågar utmana islamister och reaktionära kulturella värderingar? Sakine Madon, Hanna Gadban och Mona Walter är tre modiga kvinnor som fått nog. Andra — som Pela Atroshi, Fadime Sahindal och Sara Mohammad Ali — har mördats på grund av religion, ”hederskultur” och medeltida strukturer som förflyttats till Sverige."---

Mats Edman, Dagens Samhälle 150625

m2studio
11/18/16, 11:39 PM
#41

Det här är 3 st ISIS medlemmar med kvinnokläder (Hejab).

Alla 3 är man som kunde ha bomber under Hejab.

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=K7qL6v_QxIs

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
Zepp
11/18/16, 11:47 PM
#42

#40

Surt sa räven om rönnbären!😉

Jag har fortfarande inget emot invandrade kvinnor med egna erfarenheter som uttrycker åsikter!

Jag har heller inget emot Svenska kvinnor som uttrycker åsikter om Svenska män som förtrycker kvinnor.

Jag har altså inget emot kvinnor starka eller svaga som uttrycker åsikter om män som förtrycker kvinnor.. överhuvdtaget!

Personligen är jag emot förtryck av kvinnor, män, flickor, pojkar, djur what ever!

Menna då.. hade du förväntat dig att jag skulle uttrycka nedsättande kommentarer om olika folkslag, män från dessa, olika kulturer/olika religioner.. synd att du blev så himla besviken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

m2studio
11/19/16, 12:01 AM
#43

Andra exempel.

Det är en man.

Link.

https://www.youtube.com/watch?v=cokq0VZrNxA

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

m2studio
11/19/16, 1:58 AM
#44

Absolut inte , inte besviken, man inte ska sin åsikt efter ett par video, utan att jag bara för meddelat dem video för att kunna öppna alla andra ögon. Demokrati har sitt pris men man ha öppen sinne för att ger möjligheter och vara vaken i samhälle, inget annat. Tack för att sådana åsikt fortfarande uttalar sig så bra. Tack

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Nomen Nescio]
11/19/16, 8:20 AM
#45

Du har upprepat det där med räven några gånger nu och det känns rätt malplacerat. Andra startar trådar om sådant man tycker att det är angeläget att diskutera, du hoppar in i första bästa tråd och annekterar den för din egna syften, som i regel är rätt självcentrerade med sina många "jag". Tycker att det är brist på hyfs! Ämnet är allvarligare än att utgöra en lämplig plats för fyllechattande.

[Hayabusa]
11/19/16, 9:06 AM
#46

#45 Är det någon som tar Sepp på allvar?

[Nomen Nescio]
11/19/16, 9:15 AM
#47

#46 Nej, egentligen inte, men han är skrymmande…😃

Back to basics!

[Hayabusa]
11/19/16, 9:25 AM
#48

#47 Rätt!

Jag tycker att Åsne Seierstads artikel var bra. Hon har ju rört sig i dessa  miljöer en längre tid. Minns när hon bodde hemma hos familjen Kahn i Kabul. Intressanta berättelser.

Annons:
Aniara14
11/19/16, 2:04 PM
#49

Citat från ingressen till DN-artikeln om Åsne Seierstad:

"I sin nya bok följer Åsne Seierstad spåren efter två norska systrar som ansluter sig till terrororganisationen IS."

Dom är inte alls norska. Dom heter Leila och Ayan, deras far heter Sadiq och brodern Ismael. Hörs ju lång väg att dom inte är norska, utan utlänningar.

Det är bara samma ruttna lögn som ständigt upprepas här i Sverige också, att det är hundratals "svenska" ungdomar som reser ner till Mellanöstern och ansluter sig till IS.

Jag kan slå vad om att det är extremt få eller inga svenskar som åker ner och blir jihadist-krigare. Det är bara/nästan bara utlänningar som håller på med sånt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tjeja
11/19/16, 3:54 PM
#50

#49 Det är nog, tror jag, en ungefärlig reprecentation i procent av invandrarbarn och konverterade svenskar. För "ursvenskar"  finns absolut med bland dem som reser, men jag tror det är långt ifrån majoriteten av de som reser ner som är det.

Här är ett exempel:  Skulle bli den svenske jihadistens andra hustru (SVT)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Aniara14
11/19/16, 11:39 PM
#51

#50 Nej, nån enstaka konvertit-galning finns det säkert bland "ursvenskarna", men det jag vänder mig starkt emot är det ständiga snacket om att det är si och så många hundra "svenskar" som reser ner och ansluter sig till IS. För det är jag 110 % övertygad om att det inte alls är sant. Som tur är.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tjeja
11/20/16, 8:38 AM
#52

Svenskar skrivs det korrekt eftersom de flesta som åker är svenska medborgare födda och uppvuxna här i det svenska (utanför)samhället. Men majoriteten utav dem är troligtvis andra generationens invandrarbarn. Här i sverige klassas de ofta som invandrare ändå men i sina hemländer klassas de i allmänhet som Svenskar istället. Till många av dessa ungdomars förtret då de ser "svensk" som ett skällsord… tyvärr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
11/20/16, 5:52 PM
#53

#45

Att du har problem med räven har säkert mer med att du själv har problem med den svenska kulturen, alternativt är illiterat.. vilket som!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
11/20/16, 5:55 PM
#54

#53 Jag har inga problem med den "svenska kulturen". Vad har du problem med (förutom att hålla dig till ämnet)?

Zepp
11/20/16, 5:58 PM
#55

Oså på det, att sitta i Norden, vara Nordisk medborgare/infödd är en sak.. att vara född i de länder där kvinnor saknar inflytande över sitt eget liv och kritisera ISIS och olika andra patriarkala företeelser är något annat!

Som mycket annat så framstår kritiken från emanciperade personer födda i och medborgarskap i Nordiska länder ofta handla om att dra alla personer över en kam.. således även de förtryckta kvinnorna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Nomen Nescio]
11/20/16, 6:04 PM
#56

Och vem är du att i din storsvenska sossepräktighet sitta och uttrycka ditt förakt för de här personerna? Läs gärna #14 igen!

Tjeja
11/20/16, 6:11 PM
#57

Sluta med onödiga personangrepp och allmänt OT-tjaffs nu är ni snälla!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
11/20/16, 6:19 PM
#58

#57 Det har jag inga problem med att lova - ser fram emot att vi alla återgår till trådens ämne!🤐

Zepp
11/20/16, 6:24 PM
#59

Nu så har jag läst #14 ytterligare en gång!

Japp hon har alla mina sympatier, och ökar min förståelse för hennes synpunkter!

Men.. likt förbannat så förtrycks även svenska kvinnor/flickor av svenska män.. utan att de hänvisar till koranen/Muhamed/familjens heder!

Över huvdtaget verkar det vara ett problem över hela jorden att kvinnor/flickor förtrycks av män/fäder/bröder.. vi har kommit en bra bit på vägen i det här landet och det är jag rätt stolt över.

Vet inte hur många som håller med mig men min slutsats är att det till största delen handlar om det är viktigt för dessa fäder/bröder att kontrollera sina kvinnliga familjemedlemmar för sin egen framtids skull?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
11/20/16, 6:34 PM
#60

#59 Ja, man kan vara stolt med vad vi uppnått här i landet, även om det tyvärr förekommer förtryck inom familjen även i vår kultur. Men när kvinnor som känner igen förtryck från sin egen bakgrund från andra länder påpekar att det här sprider sig i vårt land, då anser jag att de skall tas på allvar. De skall inte behöva vara "modiga", de skall kunna tala öppet, lyssnas på och inte ifrågasättas av människor som inte vet något om vad de gått igenom.

Till största delen är det som invandrarkvinnor i förorterna utsätts för betingat av det nedsolkade ordet "heder", och det är inte bara fäder och bröder som ligger bakom att det förekommer, utan även andra släktingar och grannar. Och, skulle jag vilja tillägga, vissa vänsterkretsar som genom att bagatellisera förekomsten bidrar till att detta kan pågå även på svensk mark.  När feminismen behövs på allvar sviker den de mest utsatta, det är min personliga åsikt.  Kom  ihåg Schymans Talibantal - där framstod det normbildande och alibiskapande sveket i all sin tydlighet första gången.

Och glöm aldrig Pela och Fadime!

Zepp
11/20/16, 6:59 PM
#61

Iomed att jag är svensk.. vad jag vet iallafall, på det oxå man och betecknar mig som vänster, för det mesta så har jag hur som helst svårt att ta till mig kritiken/svårt för att förstå kritiken mot vänstern?

Att vi har problem även i detta landet, trots att det skall vara det bästa och lyckligaste landet att leva i.. tror jag mer handlar om drömmar och förhoppningar!

Det är en sak att framhålla alla våra framsteg för att sedan sopa resten av problemen under mattan!

Nämenaltså.. visst vi har en massa problem i det här landet, det har man för övrigt i alla andra länder oxå.

Tex att skriva på FNs stadga om ursprungsbefolkningars rättigheter.. vilket om vi skrev på denna skulle innebära att Samerna skulle bli ägare av allt land ner till Uppland/Dalarna i princip!

Nog om detta, iallafall, vi har lixom alltid haft problem med storstädernas ytterområden, där vi dumpar de minst bemedlade. att lösa sina egna personliga/familjära/pekuniära problem.

Grejen i dag är att problemet är rätt lätt att lösa, sätt alla flyktingar oavsett religion/familjestruktur på Östermalm!

Så kommer ju alldrig att ske, utan de dumpas i våra ytterområden som redan innan de kom var rätt tomma på service, jobb, kuratorer, annat som vi andra som slipper dessa områden kan berika oss på samt bli en del av vår anpassning till det svenska samhället.. med den emancipation som vi som regel omfattar, de flesta utav oss iallafall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fillifjonkan60
11/21/16, 2:05 PM
#62

Herregud! Är det inte kamera071 så är det Zepp som kapar trådar och tjafsar om en massa skit hela tiden. 😡

(Nej, kamera071 har inte varit just här inne på den här tråden, utan jag menar rent allmänt).


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[Nomen Nescio]
12/16/16, 9:38 AM
#63

Amineh Kakabaveh har utnämnts till Årets Svensk av tidskriften Fokus, med motiveringen:

»Genom att uppmärksamma radikalisering, klan- och hedersförtryck blottlägger Amineh Kakabaveh i handling och tal och till en avsevärd personlig kostnad, den svenska oviljan att röra vid alltför känsliga ämnen. Hon gör det genom att ta fasta på värderingar som gäller alla, snarare än på särskiljande identiteter.«

Fokus har en lång och bra intervju med pristagaren.

[Nomen Nescio]
12/28/16, 9:55 PM
#64

#63 "Det är bland annat tack vare Kakabaveh och debattörerna Zeliha Dagli och Nalin Pekgul som kontroversiella och obekväma frågor som hedersförtryck, islamistisk fundamentalism och radikalisering har fått en mer framträdande roll i den politiska debatten.

I rollen som ordförande för Varken hora eller kuvad har Kakabaveh idogt belyst problem som många antingen har varit ovetande om eller velat blunda för."---

"Men Kakabavehs arbete har varit allt annat än uppskattat av toppgarnityret i Vänsterpartiet. Hon har motarbetats vid upprepade tillfällen."---

"Att Kakabaveh inte uppskattas mer inom Vänsterpartiet visar att ledningen har tappat bort sin ideologiska kompass. Det som Kakabaveh gör borde vara en självklarhet för varje vänsterpartist med självrespekt. Hon talar klarspråk om kvinnoförtryck. Hon står upp mot patriarkala strukturer. Hon kritiserar religiös fundamentalism. Det behövs fler som Amineh Kakabaveh i den politiska debatten i Sverige. Det behövs fler som vågar säga sådant som är obekvämt och inopportunt. Och framför allt behövs det fler som vågar lyssna på dem."

http://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/ratt-att-kakabaveh-blev-arets-svensk/

[Carpinus]1
5/31/17, 7:12 PM
#65

Nu när debatten om hederskulturen till sist kan föras på Aftonbladet och GP och Gudrun Schyman med flera drivankare börjar putsa på sin roll i det hela finns det skäl att läsa Sakine Madons historiebeskrivning om vilka man verkligen skall tacka i den här kampen, och vilka bakåtsträvarna har varit. 

Sakine Madon själv utelämnar blygsamt sin egen roll, men hon skall givetvis också ha sin givna plats på hederstribunen.  Madon skriver i VLT:

"Så sent som för bara några år sedan skrev Feministiskt initiativs partiledning att de inte använder begreppet hedersvåld, för att de inte vill "dela upp" våld. I dag säger Gudrun Schyman att hedersförtrycket måste tas på allvar, och i Ekots Lördagsintervju påstår hon till med att hon och hennes parti varit tydliga om det (20/5). Det är helt enkelt inte sant.

I stället för att antyda att hennes kritiker nog vill ha "patent" på frågan borde Schyman säga som det är. Hon, likt Guillou och gänget, har gjort bort sig i denna fråga. Precis som Sara Mohammad från "Glöm aldrig Pela och Fadime" och Amineh Kakabaveh från "Varken hora eller kuvad" - med flera - har påpekat har Fi varit en bromskloss (VLT, 23/3). Vilket som sagt även Mona Sahlin en gång var, och andra fortfarande är. Den som vägrar medge sina misstag riskerar att upprepa dem.

Vi har kommit långt när "alla" vill bekämpa hedersförtrycket, men ska minnas hur debatten har sett ut. Och vara glada över att det funnits personer som - trots anklagelser om att gå rasisters ärenden och dylikt - har fortsatt, för att hjälpa utsatta.

Det är tack vare personer som Dilsa Demirbag-Sten, Sara Mohammad, Nyamko Sabuni, Amineh Kakabaveh och Nalin Pekgul vi står här."

http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-inte-tack-vare-guillou-och-schyman-vi-star-har

Se även http://politik.ifokus.se/discussions/592baef2ce12c475780008e8-fundamentalism-hedersvald-och-tvangsgifte?discussions-1

[Carpinus]1
6/10/17, 8:36 AM
#66

Zeliha Dagli, den stridbara feministen och aktivisten flydde till Sverige blott för att finna att mycket av det hon flytt från också flyttat till Sverige. Nu har hon efter 25 år i Husby lämnat förorten, men förortsproblemen kämpar hon fortfarande emot. Och hon betackar sig för akademiska feminister som lägger sig i utan att vara till något stöd. Nu skriver hon på Expressen debatt:

"När jag pratar om att delta i samhället menar jag inte utplåning av kulturella olikheter. För att människans egna val av klädsel, sätt att roa sig, sätt att vara som de vill inte skadar någon. Det som är skadligt är däremot fördomar mot det nya samhället, hederskulturens ryktesspridning om tjejer och kvinnor, kontroll och förtryck, respektlöshet mot barnets mänskliga rättigheter, barnäktenskap, könstypning, barnaga, censur och förtryck av oliktänkande."---

"Rasism, religiös fundamentalism och sexism har samma syfte: ”du är mindre värd, du ska sitta på din plats”. Det här borde alla feminister se, men en hel del akademiska feminister från medelklassen ser historiens start med sig själva. Därmed osynliggörs starka feminister från de mest förtryckande länderna som; Iran, Turkiet, Kurdistan, Pakistan, Indien, Egypten, samt flera afrikanska länder. När jag pratar med dem förstår vi varandra på en gång. Vi behöver ingen som ”skaffar” rättigheter åt oss, som ber oss att vara tillagds eller uttrycka oss som andra vill."---

Zeliha Dagli, grundare Förortsfeminister. Mer om henne i denna tråd.

[Carpinus]1
6/20/17, 9:24 AM
#67

Adam Cwejman påminner på GP:s ledarsidor om de kvinnor som vågat ta striden, men också vilka som ställde sig på den motsatta barrikaden:

"Det var inte bara forskare som Kamali och Manga som drev tesen att hedersvåld var ett rasistiskt påhitt. Även politiker som Gudrun Schyman instämde i tesen. I en artikel på den nedlagda debattsidan Newsmill förklarade hon att: "Invandrade kvinnor som stigmatiseras som offer för patriarkala värderingar från sina kulturer blir en täckmantel för rasistiska och patriarkala strukturer i Sverige som möjliggör att brott mot kvinnor upprepas gång på gång."---

"Exemplen från denna skamfyllda period i svenskt 00-tal är tyvärr betydligt fler till antalet. Vad dessa kritiker av begreppet gjorde var att öka kostnaden för de som vågade lyfta och beskriva hedersvåldet i Sverige. Att bli anklagad för rasism blev för tungt för många som helt enkelt undvek att tala offentligt om hedersvåldet. En relativt liten grupp människor, främst unga kvinnor med utrikes bakgrund, sprängde till slut vallen och svepte Kamali och Schyman-typerna ur vägen. Dessa personer och deras gärning förtjänar att bli ihågkomna på samma sätt som vi i dag ser tillbaka på det tidiga 1900-talets kvinnorättskämpar."---

"Hur mycket mer som hade kunnat göras för att motverka hedersvåld om kända politiker och debattörer inte satt käppar i hjulet för detta arbete lär vi aldrig får veta. Vågar man hoppas att det är en fundering som håller Schyman och Kamali vakna om nätterna?"

Adam Cwejman i GP

Se även trådarna:

http://politik.ifokus.se/discussions/55a415f68e0e741153000617-man-som-rasiststamplar-muslimska-feminister?discussions-1

http://politik.ifokus.se/discussions/556c8fa98e0e7415bf001aaa-fundamentalismens-skugga-allt-tyngre-over-husby

[Carpinus]1
7/8/17, 11:28 AM
#68

"I skolan trodde mina kompisar att jag var fri. Jag gav dem gärna den illusionen. Vem vill erkänna att man är fängslad i ett fritt land?"---

"Jag blir ledsen när jag får meddelanden som säger att jag göder rasismen när jag skriver om dessa frågor. Att jag ska hålla tyst. Jag gör detta för 15-åriga Elaf och för alla andra unga tjejer i Sverige som lever med samma skam och rädsla som jag gjorde."

Elaf Ali, som vågade bryta sig loss, vända hederskulturen ryggen och fick hjälp av sin kloka pappa. Nu är hon ny krönikör i Expressen.

[Hayabusa]
9/24/17, 7:04 PM
#69

"Trots att det finns de i Göteborg som aktivt kämpar mot kvinnlig könsstympning finns ändå de traditionella tankarna kvar hos många. Som hos Hashi, som bott i 26 år i Sverige, men som är för kvinnlig könsstympning." www.svt.se

Annons:
[Carpinus]1
9/24/17, 7:37 PM
#70

#69 Ja, vad skall man säga? Man blir inte förvånad, bara beklämd…

[Hayabusa]
9/24/17, 7:43 PM
#71

#70 Fruktansvärda värderingar.

Zepp
9/24/17, 8:30 PM
#72

Mm finns nog bara en slutsats kvar att dra.. dvs det är vi män som är själva problemet.. därmed borde denna sajten läggas ner och vi alla bli medlemmar i Feminism i Fokus i stället?

För en fortsatt debatt om hur vi emanciperar alla.. på hela jorden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
9/24/17, 8:41 PM
#73

#72 Det var en besynnerlig slutsats.

Zepp
9/24/17, 9:12 PM
#74

Det var bara min egen slutsats utifrån hur diskutionen verkar gå?

Aså.. om du orkar läsa mina tidigare inlägg så är jag per se inte helt inne på att det är "alla mäns fel"!

Ej heller på olika religioner eller kulturer.. jodå, en brasklapp har jag att komma med.. det handlar till stora delar om klansamhällen.

Och här kommer då en utläggning om klansamhällets struktur.. utifall du forfarande orkar läsa.

Hur som helst i ett klansamhälle, finns i princip ingen fungerade stat så som vi känner det.. utan familj, släkt, är ditt skyddsnät.. du är intet och släkten/familjens väl är överordnad.

Man gifter sig ofta med någon allierad familj, en lämplig person därinom!

Jag behöver väl inte skriva att det oftast är män som är klanledare/familjeöverhuvud och som bestämmer vem som är lämplig att gifta sig med vem?

Kärlek o sådant är rätt modernt även i vårt samhälle.

Det var främst drängar och pigor som fick barn tillsammans, utan annan kontroll än kyrkan och prästen, han ja det var en han skulle se till folks moral och kvinnors kyskhet.. för samhällets bestånd

.Bönder var som regel mer noggranna iomed att det handlade om att ärva gården.

Och fick man ingen son som tog över gården så var ens pensionering i farozonen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
11/15/17, 11:23 AM
#75

Omprövningens tid…

#65 "Efter fyra år som integrationsminister i Fredrik Reinfeldts regering tvingades Nyamko Sabuni byta arbetsuppgifter i regeringskansliet. Hennes utspel om bland annat obligatoriska gynekologkontroller, slöjförbud i skolan, begränsningar av invandrarkvinnors rätt att ta ut föräldrapenning och hårdare krav på nyanlända ledde till intern kritik.  I januari 2013 valde hon självmant att lämna regeringen eftersom hon inte fick arbeta med integrationsfrågorna.  Sedan dess har hon fått rätt på punkt efter punkt – och hennes politiska förslag har kopierats av andra."---

"– Rädslan för ett växande SD fick partiledarna att välja fel väg när det gäller integrationspolitiken, säger hon.

Hur ser du på reaktionerna från egna partiet?

– Jag har förståelse för att många av mina kolleger vid den tiden inte förstod min kamp – mot hedersproblem, hindren som välfärdssamhället skapar för nyanlända och radikalisering av unga i våra utsatta områden. Andra ville kanske försvara sina positioner genom att undvika att göra något kontroversiellt."---

https://www.expressen.se/nyheter/ex-ministern-sagar-alliansens-partiledare/

http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-nyamko-sabuni-var-fore-sin-tid
https://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/nyamko-sabuni-borde-fa-en-stor-fet-ursakt-/

landsbygdsbo
11/15/17, 11:44 AM
#76

Det är ett problem med hur och vad en individ väljer att bära för kläder.

Grundregeln är att varje individ ska få bära de kläder han/hon vill.

Sedan kommer frågan, accepterar vi det politiska/religiösa budskapet dessa kläder för med sig?

Stopp, tänk efter innan du svarar!!.

Genom att täcka sig så signalerar jag en sak, genom att bära uniformsliknande klädsel en annan.

Ska vi tillåta ex SA uniformer eller liknande? För det är ju i praktiken att flagga med en svastika…

Samma sak med burka, det signalerar mer än individens tillhörighet.

Så säger du ja till burka i statlig/kommunal tjänst så säger du i praktiken ja till all politiskt och religiöst ställningstagande via klädseln…😎

Annons:
[Carpinus]1
11/29/17, 4:29 PM
#77

#63 Amineh Kakabaveh, utnämnd till Årets svensk 2016 av tidskriften Fokus,  sparkas från Vänsterpartiets valsedel till Riksdagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jPPRRq/kakabaveh-petas-fran-riksdagslista

Juryns motivering för ett år sedan: »Genom att uppmärksamma radikalisering, klan- och hedersförtryck blottlägger Amineh Kakabaveh i handling och tal och till en avsevärd personlig kostnad, den svenska oviljan att röra vid alltför känsliga ämnen. Hon gör det genom att ta fasta på värderingar som gäller alla, snarare än på särskiljande identiteter.«

[Carpinus]1
1/20/18, 9:20 PM
#78

"På lördagen arrangerades för 15:e året Fadimegalan på Berns i Stockholm. Stockholm. Arrangör var GAPF – Glöm aldrig Pela och Fadime.

Temat var jämställdhet och könsapartheid.

Galan började med Fadime Sahindals tal i riksdagen, som hon höll två månader innan hon sköts ihjäl av sin pappa – 21 januari 2002. I det berättade hon bland annat att hon träffar en svensk man, som hon blir förälskad i. Något som får fadern att explodera. Fadime tvingas snabbt lämna Uppsala – ”om de fick tag i mig skulle de ta livet av mig”. Föräldrarna spårade henne snabbt, och Fadimes lillebror fick till uppgift att ta livet av henne.

_
”Jag har berättat min historia här för er i dag i förhoppning om att det kan hjälpa andra invandrartjejer, så att inte fler behöver gå igenom det jag har fått göra."---_

https://www.expressen.se/nyheter/fadime-hedrades-vi-far-inte-ge-oss/

Av något som väl var en ren tillfällighet lyssnade jag på Fadimes tal för bara någon vecka sedan (det här är ett sammandrag - den längre versionen finns här), och jag blir fortfarande upprörd och ledsen över att det inte gick att göra något. Hon kände väl själv hur det skulle sluta, och den som hörde henne insåg nog också det. Sveriges politiska elit såg mer eller mindre stillatigande henne gå mot vägs ände, så känns det. Och fortfarande riskerar fler som är utsatta för hedersvåld att gå samma väg, trots Fadimes förhoppning att det inte skulle behöva ske igen.

[Carpinus]1
1/29/18, 10:31 PM
#79

#75 Nyamko Sabuni var en minister långt före sin tid. Nu får vi veta mer om hennes period som minister i DN:

"Vid valet 2002 blev Nyamko Sabuni invald i riksdagen och tog då tjänstledigt från arbetet på en pr-byrå. Fyra år senare förlorade hon sin riksdagsplats, men blev samma år utsedd till integrationsminister. Då hade hon precis gett ut boken ”Flickorna vi sviker”. Den handlar om hederskulturer och brott mot utlandsfödda kvinnor. I boken förde hon fram en rad radikala förslag som väckte uppseende. Hon förespråkade en 15-årsgräns för bärande av huvudduk, obligatoriska gynekologiska undersökningar av flickor och stopp för all offentlig finansiering av religiösa skolor. Hon utarbetade handlingsplaner mot hedersförtryck och tillsatte utredningar. En handlade om radikaliseringen i Rosengård. En annan om tvångsäktenskap. I riksdagen möttes hennes förslag av antingen ointresse eller motstånd – både av hennes motståndare och av de egna, berättar hon. Ingen av partiledarna i Alliansen, förutom hennes mentor Lars Leijonborg, stödde hennes förslag. Hennes eget kvinnoförbund motarbetade henne."---

"En av de viktigaste frågorna för henne var obligatorisk samhällsinformation för nyanlända. – Jag startade väl en utredning om detta också. Utredaren kom fram till att samhällsinformationen inte kunde vara obligatorisk, säger hon och suckar. I dag, mer än tolv år senare, står många av de förslag som Nyamko Sabuni presenterade i sin bok och senare som minister högt upp på den politiska dagordningen. Tiden har hunnit i fatt henne. En revansch? – Jag ser det inte på det sättet, det ligger inte för mig. Jag är inte bitter. Däremot blir jag sorgsen och uppgiven när jag tänker på alla unga flickor som tvingats leva och fortfarande lever under ett förtryck som borde ha stoppats betydligt tidigare."---

https://www.dn.se/insidan/nyamko-sabuni-fick-nobben-for-nastan-alla-forslag-mot-hedersfortryck/

[Carpinus]1
2/28/18, 10:00 AM
#80

#2 Massi Fritz är just nu utsatt för granskning av Advokatsamfundet för hennes byrås debiteringar samt allmänt ifrågasatt för ett burdust sätt mot sin personal. Kvällspostens Maria Rydhagen ställer upp till hennes försvar:

"Elisabeth Massi Fritz har pratat om kvinnors rättigheter sedan 1995. Hon har krävt att lagen om barnäktenskap skärps, hon har informerat om hedersbrott och den särskilda hotbild som råder där och hon har kritiserat polis och åklagare när utsatta kvinnor fått för dåliga polisutredningar.

Alla som har öppnat en webb-tv-spelare har hört Elisabeth Massi Fritz försvara kvinnors rätt till skydd mot våldsbrottslingar. Elisabeth Massi Fritz behöver nog anställa en HR-assistent på byrån och kanske även lära sig debitera korrekt. Men som opinionsbildare i kvinnokampen är hon outstanding. Där ska vi faktiskt vara tacksamma att vi har henne. Se och lär."

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/maria-rydhagen/its-hard-to-be-a-saint-in-the-kvinnokampen/

[Carpinus]1
3/2/18, 6:45 PM
#81

Sakine Madon finns ju numera på VLT, och även om det är en tidning med mindre spridning så är Madon fortfarande samma glödande kämpe emot hederskulturen som hon var på Expressen. Nu har hon nominerats som Klara Lindhstipendiat, vilket innebär 50.000 kronor plus evig ära.  Den 8 mars meddelas vem som vann stipendiet, men oavsett hur det går där finns  skäl att uppmärksamma det som Sakine Madon har skrivit på ledarplats i VLT om hedersvåld.

Här är ett litet länkskafferi:

Skämtar du med oss, Gudrun Schyman?
 Viktigt fokus på hedersförtryck
 Kämpar du mot hedersförtryck bekämpar Vänsterpartiet – dig
 Feministiskt initiativ - partiet för dig som vill blunda för hedersförtryck
 Dribbla inte bort hedersutsatta barns rättigheter med intersektionellt snömos 

 Domen är en välkommen markering mot tvångsäktenskap
 Rödgröna står i vägen för arbetet mot hedersförtryck
 Bisarrt att ”feministiska” S kämpar för badseparation
 Rättsväsendet sviker hedersutsatta flickor
 Fi bekämpar hellre bröstskämt än hederskultur
Tro inte att högern saknar kulturrelativister
 Inte tack vare Guillou och Schyman vi står här
Glöm aldrig Ramin Scherzaj
 Ser inte Lena Ag hedersförtrycket?
 Hot är hot – oavsett språk

 Partiet som alltid lagt hederslocket på

 Ingen ska tvingas gifta sig mot sin vilja 

* /Klara Lindh (1877-1914), i tidiga 1900-talet internationellt känd som pionjär inom kvinnorättsrörelsen.

http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/sakine-madon-kan-vinna-pris-for-texter-om-hedersfortryck-har-kan-du-lasa-dem

Edit

[Göstage]
4/21/18, 7:14 AM
#82

Vänsterpartiet reserverar sig mot justitieutskottets krav på en särskild brottsrubricering för brott med hedersmotiv och fortsätter därmed på en märklig inställning till en viss grupp kvinnors utsatthet.

"När Kakabaveh och andra socialistiska feminister med rötter i Mellanöstern offentligt larmade om att kvinnor i förorter pressas av islamister och hedersförtryckare, var Vänsterpartiets budskap till dem tydligt: håll tyst, ägna er inte åt "ryktesspridning". Partisekreteraren skrev tillsammans med partiets talespersoner i feminism och migrationspolitik just det i en artikel, att de som påtalade problem ägnade sig åt "ryktesspridning" (Aftonbladet, 6/7, 2015). Ett svek inte bara mot partikamrater, utan även mot hedersförtryckets offer på botten i samhällshierarkin. Varken klassmedvetet, feministiskt eller hedersamt."---

http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-det-ar-vansterpartiet-som-misstankliggor-dem-som-kampar-mot-hederskultur

[Hayabusa]
4/22/18, 11:51 AM
#83

#82 Ja, vad var det Göran Greider skrev?

"Men vänstern lider av en renhetsiver. Man får inte befatta sig med någon som inte är exakt som en själv."

Annons:
[Göstage]
4/23/18, 7:29 PM
#84

Lennart Högman-priset tilldelas en person som "arbetar med civilkurage, integritet och för den raka dialogen." Bland tidigare pristagare av utmärkelsen finns Leif GW Persson, kriminologiprofessor och författare och  Inga-Britt Ahlenius, generaldirektör, undergeneralsekreterare i FN och gästprofessor. I år tilldelas priset Göteborgs-Postens politiska redaktör tillika chef för ledarsidan, Alice Teodorescu.

"I motiveringen står det att Teodorescu får priset "för hennes debattförmåga och hennes krönikor, vilka präglas av eftertänksamhet och att hon är modig att ta upp ämnen, som ligger utan för den så kallade agendan".---

Teodorescu: "– Att se människors lika värde är ingen konflikt. Man kan vara för öppenhet, människors lika värde och rörlighet men samtidigt se att den politik som förts är ohållbar i längden. Tittar man på migrationspolitiken som var 2015 så krävdes det till slut drastiska åtgärder. Något man sluppit om man bara haft lite framförhållning. – Det var även flera andra som skrev om detta. Vad som är intressant är att många av oss har det gemensamt att vi har utländskt påbrå, säger hon."---

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/alice-teodorescu-tilldelas-lennart-högman-priset-1.5710093

Lennart Högman-priset instiftades 2011 av Din lokaltidning, ABF Nordöstra Storstockholm och med donation av Sollentuna kommun. Priset sponsras också av Veidekke, Stallbackens Vänner och Skönlitterära författarsällskapet. Lennart Högman var själv den första pristagaren.

[Göstage]
4/29/20, 11:39 AM
#85

Den dansk-kurdiska författaren Sara Omar som ser sig som "agnostisk muslim" tvingas leva på hemlig adress i vad hon beskriver som ständig karantän. Hon kallas "Danmarks modigaste kvinna". 

"Hun skriver bøker med sitt eget blod, hun skriver for sin drepte datter, for sin ødelagte barndom, for alle de undertrykte kvinnene. 

– Jeg blir sint, ja rasende av å lese om de ting som står om mine rettigheter som kvinne i Koranen. Er ikke jeg like verdifull som min bror? Er kvinnen mannens åker? Når jeg leser koranen, blir jeg klokere, klokere på hva jeg faen ikke skal finne meg i. Koranen gir på den ene siden kvinnen rettigheter, men på den andre siden tar den rettighetene fra henne, sier Sara Omar – kalt Danmarks modigste kvinne."---

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/dOedWJ/sara-omar-koranen-har-laert-meg-hva-jeg-faen-ikke-skal-finne-meg-i

Upp till toppen
Annons: