Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 4692 ggr
[Bermudas]
3/7/16, 7:45 PM

Kvinnor varnas!

"Nu går polisen ut och varnar kvinnor från att röra sig ensamma i stan. – Vi har sett ett oroväckande trendbrott, säger Stephen Jerand, polisområdeschef. Sedan 20 februari har sex anmälningar om våld mot kvinnor anmälts i Östersund. Alla har handlat om oprovocerat våld mot kvinnor utomhus. I samtliga fall har det varit okända gärningsmän. Som vi berättade i helgen utsattes en kvinna för våldtäktsförsök i centrala Östersund natten mot söndagen. Samma natt blev även en annan kvinna utsatt för misshandel. Men förutom det har alltså ytterligare fyra fall inkommit till polisen. – Det är allvarligt. Vi värnar om kvinnofrid och det är därför vi nu går ut och berättar om detta, säger Stephen Jerand." http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-varnar-kvinnor-i-ostersund-for-att-ga-ut Även i Kungsbacka har en femtonårig flicka blivit brutalt misshandlad av tre män och har ännu inte kunnat höras. http://www.expressen.se/nyheter/kvinna-overfallen-i-ostersund-i-natt/ http://www.expressen.se/gt/flicka-misshandlad-av-tre-man/ Män i grupp om tre av utländsk härkomst ger sig på ensamma kvinnor. Både Östersund och Kungsbacka.

Annons:
[Bermudas]
3/7/16, 7:49 PM
#1

"En ung kvinna har blivit brutalt misshandlad i centrala Kungsbacka. Polisen söker nu vittnen till händelsen. Händelsen inträffade vid Hamntorget i Västra Villastaden. Flickan som är född 2000 har till polisen kortfattat uppgettt följande: Hon har blivit överfallen av tre män på ovan angiven plats, helt oprovocerat. De har misshandlat flickan grovt. De tre männen har efter händelsen lämnat platsen i en silverfärgad bil. De tre männen beskrivs av offret som följer: Tre män, ca 25 år, varav två med markerad skäggstubb, iklädda "stora jackor". Samtliga män var enligt offret av "utländsk härkomst". Offret uppger att hon inte är bekant med någon av gärningsmännen. Flickan har förts direkt till Varbergs sjukhus för undersökning. Hon har i sammanhanget uppgivit att hon bla tappat känseln i båda benen, skadeläget i övrigt är okänt. Av denna anledning har polisen inte kunnat genomföra något förhör som närmare beskriver händelseförloppet. Polisen är nu väldigt intresserade av alla uppgifter som någon kan lämna då det gäller iakttagelser från ovan plats och tidpunkt. Speciellt uppgifter kring de tre männen och de fordon som ska ha lämnat platsen. Ring polisen på 114 14. Polisen har inlett en förundersökning om grov misshandel och ärendet utreds vid krim.jouren i Halland." https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Halland/2016-03-07-1740-Misshandel-grov-Kungsbacka/

[helga21]
3/7/16, 7:52 PM
#2

Knappast samma gärningsmän men väldigt otäckt.

[Bermudas]
3/7/16, 7:58 PM
#3

#2 Ja Helga väldigt otäckt! Det här ser ut att bli en trend. Män som anfaller i grupp helt oprovocerat. Det hände även i Uddevalla har jag för mig. Samma sak där det var tre män.. Man verkar söka upp nån för att då misshandla. Inte svenska killar den gången heller. http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.4686909-kvinnor-misshandlade-i-centrum

[[eskils_]]
3/7/16, 8:23 PM
#4

Riktigt otäckt om detta sprider sig!!!

Bland de överfallna i Östersund fanns även 10-åriga flickor!

Överfallet i Kungsbacka skedde ca kl 17.30, en tid då man verkligen bör kunna förvänta sig att kunna gå trygg utomhus.

Bra att polisen (inte alla tidningar dock….) informerar om att förövarna är icke-svenskar, så har folk lite större chans att vara vaksamma och undgå överfall.

#0 Den första länken fungerar inte. Här är en fungerande:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-varnar-kvinnor-i-ostersund-for-att-ga-ut

[Bermudas]
3/7/16, 8:39 PM
#5

#4 Tack jag la in din länk nu. Ja media mörkar som vanligt. Mitt på blanka dan, det är för jävligt! Folk måste bli försiktiga och vaksamma. Det här handlar inte bara om Östersund!

gruvel
3/7/16, 8:42 PM
#6

Från Östersund kan nu läsas att ett kommunalråd Andersson (S) och en centerpartist Hedin kritiserar att polisen varnar kvinnor som rör sig ensamma, för farliga män, polisen skulle lagt locket på. En del kvinnor får lov i jobbet röra sig ofta ute när mörkt. Men de ska inte varnas.  Polisen ställer upp men menar sig inte kunna  vara överallt dygnet runt. - Kan det inte vara bättre kvinnor är medvetna om risken hellre än att den förminskas/hemlighålls så långt det går? Avtalad mobilkontakt utomhus då och då med anhöriga, ett förslag?

Om man vore säker på att det var ett par "ursvenska" män, ehuru okänt vilka, som gick lösa i kommunen och kunde vara farliga för kvinnor på kvällen, skulle nämnda talespersoner även då förespråka att lägga locket på?

Annons:
[Bermudas]
3/7/16, 8:44 PM
#7

#6 " Om man vore säker på att det var ett par "ursvenska" män, ehuru okänt vilka, som gick lösa i kommunen och kunde vara farliga för kvinnor på kvällen, skulle nämnda talespersoner även då förespråka att lägga locket på? " Nej knappast! Kvinnofrid är inte prioritet i dagens PK samhälle däremot när det handlar om ickesvenskar som begår övergrepp på svenska kvinnor. Hellre låta tjejerna offras.

Fillifjonkan60
3/7/16, 9:11 PM
#8

Det är helt enkelt för jävligt hur det har blivit!!! Och så sitter vissa och försöker intala oss att Sverige har blivit tryggare att leva i.

I vilken del av landet då om jag får fråga?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Tjeja
3/7/16, 9:24 PM
#9

Näe, man ska inte behöva "akta sig" mitt på ljusan dag ute på vanliga offentliga platser i Sverige! Det har gått alldeles för långt nu! Hur har nån idiot ö h t mage att dessutom tycka att polisen borde lägga locket på? Varför ska samhället agera som nån sorts jävla struttsar o sticka huvudet i sanden? Sparka o bojkotta alla idiotpolitiker och media som fortfarande driver det konceptet!!! Inget broblem försvinner och allt blir bara värre o värre med denna idioti! Se till att slänga ut alla ickesvenskar som visar på våldsbenägenhet eller kriminalitet! Vi har nog av svenska idioter att få stopp på här ändå. Eller ska vi lasta över dem på samma sätt till andra länder att ta ansvar för åt oss på samma vis som de länderna som vägrar ta tillbaka sina egna kriminella o våldsverkare o lastar över sitt ansvar på oss? Jag är så trött på att Sveriges politikerelit ska leka världssamvete på min o övriga vanliga folks bekostnad! Jag kan välja att skippa min bekvämlighet för att hjälpa lidande. Men jag vägrar offra min trygghet o hälsa för kriminella våldsverkare! Jag och andra vanliga fredliga människor måste kunna vara trygga inte bara "känna" oss inbillat trygga när vi rör oss ute o jobbar om dagarna!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
3/7/16, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och här har vi politikerns uttalande som Gruvel nämnde. Vilken människa! Hur i helskotta tänker hon!?? Jag blir så arg! Och som Gruvel sa….man kan ju ha mobil åtminstone beredd om man måste röra sig ensam på natten. Men denna politiker tycker man ska vara omedveten om farorna? Edit jag blir osäker på om hon BARA reagerat på att polisen varnat för att gå ut eller om hon menar att det är fel att varna öht

72mm
3/8/16, 9:17 AM
#11

"Hon har blivit överfallen av tre män på ovan angiven plats, helt oprovocerat. De har misshandlat flickan grovt. …

_Tre män, ca 25 år, varav två med markerad skäggstubb, iklädda "stora jackor". Samtliga män var enligt offret av "utländsk härkomst".
_

Offret uppger att hon inte är bekant med någon av gärningsmännen.

Flickan har förts direkt till Varbergs sjukhus för undersökning. Hon har i sammanhanget uppgivit att hon bla tappat känseln i båda benen, skadeläget i övrigt är okänt. Av denna anledning har polisen inte kunnat genomföra något förhör som närmare beskriver händelseförloppet."

Jamen det här är ju strålande nyheter! Sådant här våld har ju länge varit något som bara yngre män riskerat att råka ut för. Flickor har nästan varit helt förskonade, gammalmodiga könsstereotypa värderingar har gjort att svensken särbehandlat vad det gäller kön och ålder. Det är givetvis inget bra. Högst orättvist, ojämlikt och inte alls värdigt det feministiska Sverige! 

Nu äntligen verkar det som att vi börjar lära oss att behandla alla lika, oavsett kön - Sveriges alla feminister måste vara överlyckliga för framgångarna. 😃

Fy f*n😭

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Fillifjonkan60
3/8/16, 9:48 AM
#12

#9 Helt enig  med dig!

#10 Vilken idiot!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
3/8/16, 12:11 PM
#13

Det stod faktiskt på SVT text-TV att läsa både om polisen som varnade och de två kommunalråden som uttalade sig.

Annons:
Zyperior
3/8/16, 12:20 PM
#14

#11 Bor ca 50 meter från där det hände.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Crystal93]
3/8/16, 1:24 PM
#15

Jag bor utanför civilisationen..
Jag brukade gå 2km till närmsta buss för att ta mig in till stan,
och då va jag rädd eftersom det va mörkt när jag gick till och från bussen.
Men nu vågar jag inte ens lämna gården, eftersom dem ordnat 3 boenden för invandrare här i Sveriges minsta by.

Jag är rädd om mig och min familjs liv, men vi kan inte lämna huset..
eftersom huset antingen kommer va nerbränt eller bebott av dessa invandrare.

[Bermudas]
3/8/16, 1:31 PM
#16

Personligen tycker jag att dessa poliser som varnat tagit ansvar för hur verkligheten ser ut. Men enligt svt så "rasar"nu folk mot deras uttalande. ( tror många fler är tacksamma mot polisen som inte mörkar) "Helena Lassen på kvinnojouren i Östersund säger att det är ”oacceptabelt att vi kvinnor ska uppmanas att inskränka vårt livsrum och inte kunna röra oss fritt”." http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/lasarna-rasar-efter-polisens-uppmaning Själv förstår jag inte logiken hos vissa människor. Vad är det för fel med att hantera verkligheten som den är HÄR och NU? Om jag hade en dotter som skulle gå ut och gå ensam i ett område där det förekommit flera anfall på kvinnor så skulle jag naturligtvis varna och be henne avstå eller åtminstone ha sällskap. Men vissa feminister skulle antagligen, om de lever som de lär, strunta i att varna sin dotter av principskäl och istället arbeta politiskt mot "mäns våld mot kvinnor"och "manliga strukturer" över hela världen "kollektivt" och hoppas att dottern i sin naiva tillitsfulla oskuld inte råkat illa ut denna natt heller. Sen att denna kraftiga influx av hormonstinna frustrerade unga män med en annan kvinnosyn har sin del i det ökade problemet vill samma argsinta kvinna troligtvis inte heller erkänna eftersom det inte är PK. Alltså gör hon som hon brukar, skäller på dem som inte har någon större makt att påverka, i detta fall polisen som är underbemannade för denna ökade börda som politiker och media drivit fram. (media har ett stor ansvar här, och BRÅ som valt att mörka och detta har lett till att folket inte kunnat ta ställning till dessa frågor utan har hållits i okunskap och valt politiska partier därefter, vilket i sin tur lett till en situation vi nu har som.är försent att ångra). Dom skäller på strukturer, dom skäller på polisen, men skulle man införa medborgargarden som skulle skydda kvinnorna så att de kan röra sig fritt då ryar de väl i högan sky då med. Så det är väl bara att låta tjejerna våldtas då. Det är smällar man får ta när man kämpar för feminismen och världens unga mäns rätt att komma och bo i Sverige, samtidigt. Om några tusen år om vi bara är feministiska nog kommer alla män inse att det är dumt att våldta och misshandla kvinnor. Bäst att vi ställer in siktet så. Tålamod ger frukt.

gruvel
3/8/16, 4:58 PM
#17

#16 Logiken är oklar håller jag med om. Lassen, Andersson (S) och Hedin (C) menar nog att polisen inte klarar sitt jobb (som om svensk polis numera hade för lite att göra?!; en del är kanske nere i Skåne och jobbar). Isf borde de anmäla polisen för myndighetsförsummelse.

Om de nämnda sagt  att det oacceptabelt att inte polisen kan garantera kvinnofrid när mörkret fallit. Men eftersom riskerna numera ligger på en nivå ovanför polisens resurser att hantera,  så ligger ansvaret/den heta potatisen på en högre politisk samhällsnivå att ta tag i. Då vore  mer logik i deras förhållningsätt. Då skulle de förhålla sig så som jag läste IVO tyckte när de upptäckte att någon  liten kommun hade ohanterliga brister betr. sina plikter inom omsorg och vård: vad är meningen utkräva ansvar och böter här och var när problemen och bristerna eg. faktiskt hör till en annan högre samhällsnivå att hantera/ansvara för.

[Bermudas]
3/8/16, 5:31 PM
#18

#17 exakt! Det är ju inte precis så att polisen och kommunerna inte fått massor mer att ta hand om på sista tiden. Jag vet inte vilken planet de här gnälliga utopisterna bor på. Men nu får dom svar på tal: "Nu svarar polisområdeschefen Stephen Jerand på kritiken: - Hon har väl inte lyssnat på det vi har sagt. Vi har pekat ut miljöerna kring krogarna i centrala staderna och kvinnorna som rör sig i den miljön. Så vitt jag vet är inte hemtjänsten där och jobbar. Det är alltid lätt att betrakta världen från baksidan av ett skrivbord. Bakgrunden till att polisen kallade till en presskonferens är inte bara den senaste tidens överfall. Polisen har information som gör att de tror att övergreppen kommer att eskalera. - Det är naturligtvis så att vi har mer information, men det kan jag inte säga något om. Men vi är oroliga över den här utvecklingen och mot bakgrund av de senaste händelserna så känns det väldigt rimligt att gå ut med den här försiktighetsuppmaningen. " http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6385245 Förresten var håller Hagamannen till nuförtiden?

[helga21]
3/8/16, 6:20 PM
#19

Han var någonstans uppe i Norrbotten när han blev överfallen enligt Haparanda tingsrätt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21757061.ab

[[eskils_]]
3/8/16, 8:49 PM
#20

En till:

"Ytterligare en ung kvinna har polisanmält att hon blivit angripen av en man i centrala Östersund. Anmälan lämnades till polisen på tisdagen.

Det var tidigt på lördagsmorgonen som mannen hoppade ur en bil och hotade med att våldta och knivdöda kvinnan som var på väg hem.

Kvinnan gjorde motstånd vilket skrämde bort mannen.

Händelsen rubriceras som olaga hot av polisen.

Polisen utreder även ofredanden mot flera unga kvinnor som ska ha skett utanför en nattklubb i Östersund i slutet av februari.

Totalt utreder nu polisen åtta olika ärenden som rör våld, ofredanden, hot och våldtäktsförsök mot unga kvinnor i Östersund."

LedsenArg

P4 Jämtland

Annons:
[Bermudas]
3/9/16, 10:20 AM
#21

#20 minst åtta ärenden…på bara två veckor…det betyder att något är helt galet i Östersund.

[Carpinus]
3/9/16, 10:46 AM
#22

Ännu är det dock inte som i Banda Aceh

oh-la
3/9/16, 11:43 AM
#23

Ytterligare överfall i Kungsbacka, eventuellt våldtäktsförsök, på en ung tjej. Även den här gången är det tre unga killar som gett sig på tjejen, dagen efter överfallet i måndags. Jag kommer från Kungsbacka, har en syster i 20:årsåldern som rör sig mycket ute på kvällarna, som man alltid har kunnat göra, så jag är jätteorolig för att det ska hända henne något. Det har börjat bli lite obehaglig stämning i kba, flera tjejer som blivit förföljda eller fått förslag om sex mot betalning.

Staffan
3/9/16, 12:24 PM
#24

En intervju med Östersundpolisen…

[Bermudas]
3/9/16, 1:21 PM
#25

#23 Oj ännu ett fall! Ja jag har sett folk skriva om att det blivit oroligt och hotfull stämning.

[Bermudas]
3/9/16, 2:13 PM
#26

Som sagt tre unga män gav sig på en ny flicka i Kungsbacka. Signalementet är likartat. Men skitstövlarna på tidningen GP går inte ut med signalemente trots att polisen vädjar till allmänheten och har gett signalemente. Varför? Ja det vet ni väl vid det här laget. Vi får inte bli rasister och DET är mycket är viktigare än att skydda flickorna!

Tjeja
3/9/16, 7:53 PM
#27

#26 I så fall är jag superrasist!!! 😡För mig är våldsverkande kriminella en helt egen avartande ras som jag gärna ser utrotad från jordens yta! Den rasen bygger i huvudsak på, samt kännetecknas av, huvudets innehåll och tankebanor, snarare än på yttre kriterier som utseende eller fysisk härkomst!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]
3/13/16, 10:35 AM
#28

"Under natten mot söndag inträffade ytterligare en händelse, meddelar polisen.

En kvinna har anmält att hon vid 01.15-tiden befann sig på Prästgatan när hon stötte samman med tre män. Männen började dra i hennes kläder och ville att hon skulle följa med. Kvinnan lyckades slita sig och komma undan från männen, som beskrivs vara i 30-årsåldern och mörkt klädda."---

"På polisens sajt skriver man att man i nuläget "inte kan uttala sig om denna händelse kan sättas i samband med övriga överfall i centrala staden den sista tiden."

Händelsen det tolfte överfallet mot kvinnor som har anmälts i kommunen sedan den 20 februari. Bland rubriceringarna för de tidigare fallen finns sex fall av ofredande, ett våldtäktsförsök, två fall av misshandel och ett fall av olaga hot."---

Expressen

[[eskils_]]
3/15/16, 9:18 AM
#29

"Den 22-åriga kvinnan stod på måndagskvällen vid sin bil när hon plötsligt blev attackerad och knivhuggen flera gånger. Polisen har ännu inte kunnat gripa någon misstänkt.  Mannen sa ingenting utan högg kvinnan och försvann sedan från platsen, säger Lotta Lindblad, vakthavande befäl vid Örebropolisen. Knivhuggen träffade kvinnan i armen. Hon ska enligt polisen inte ha blivit allvarligt skadad, men fördes till USÖ med ambulans. Polisen har på tisdagsmorgonen ännu inte kunnat gripa någon misstänkt för knivattacken. Man berättar att mannen enligt kvinnans uppgifter hade ett alldagligt utseende och ska ha varit av normallängd."

NA

[Bermudas]
3/15/16, 10:16 AM
#30

#29 Här kommer mera av oprovocerade anfall: "Vid ettiden under natten mot söndag ska en kvinna ha blivit överfallen vid en gångtunnel längs nya Tylösandsvägen, i höjd med Söndrum i Halmstad. Tre män i 20-årsåldern ska ha blockerat vägen, sparkat av henne från cykeln och sedan fortsatt mata på med slag och sparkar, enligt uppgifter i sociala medier. Vid halv elva samma kväll har en ung kvinna anmält att hon blev påhoppad av tre män i Norre Katts park. Hon ska ha blivit dragen i håret och slagen på kroppen och mot ansiktet. Klockan 01.40 på Stenvinkelsgatan satt två tonårskillar i en epatraktor när någon krossade en ruta och de blev utdragna på gatan och misshandlade med sparkar och slag när de låg ner. Enligt anmälan var det två gärningsmän som var mest aktiva men det var fler på plats." http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.3024690-flera-oprovocerade-overfall-i-helgen

[Bermudas]
3/15/16, 10:18 AM
#31

Det verkar vara satt i system att likt hyenor jaga i grupp.

Zyperior
3/15/16, 11:41 AM
#32

#30 De tre männen i 20-årsåldern är säkerligen samma som de i Kungsbacka. De insåg att det blev lite för hett om öronen. Halmstad är ju inte så långt ifrån Kungsbacka att det skulle vara helt osannolikt. Bara hoppas de begår något misstag snart.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
3/15/16, 1:22 PM
#33

#32 ja det kan absolut vara samma gäng….hoppas det i alla fall.

Fillifjonkan60
3/15/16, 7:32 PM
#34

Vad f*n är det frågan om?! Hoppas inte det här sprider sig vidare i landet 😮


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Silvestris
3/15/16, 9:20 PM
#35

#6

Politikern ville inte lägga locket på utan menar att det är fel att lägga skulden på kvinnor. Det är återigen vi kvinnor som ska ändra på vårt beteende för att vissa män inte kan bete sig. 

Många kvinnor kan inte heller låta bli att vistas ute sent på kvällarna. Alla jobbar inte kontorstider och särskilt inom vården är det få förunnat att kunna åka runt i par. Inom  hemtjänsten är det mer regel än undantag att man åker ut ensam.

Det finns andra betydligt mer effektiva brottsförebyggande åtgärder man kan vidta och som inte innefattar "fler poliser ute på gatan". Åtgärder som allmänheten i Östersund har förstått trots att polismyndigheten inte var till stor hjälp där. En av de främsta åtgärderna är att helt enkelt se till att det är mer folk ute efter mörkrets inbrott. Väldigt få sexuella övergrepp sker mitt bland folk. Detta har allmänheten i Östersund hajat och därför är det större närvaro ute nu på kvällar och nätter. Man ställer upp och skjutsar varandra vid behov. De kvinnor som inte har "någon" som kan komma och hämta dem eller göra dem sällskap hem efter kvällsjobbet och som inte har råd med taxi har nu tack vare allmänheten fått möjlighet att få skjuts hem eller bara ringa någon och snacka med om de känner sig otrygga.

Det är detta folk måste förstå. Att låta rädslan driva oss till att stänga in oss ger oss inte ett tryggare samhälle. Det är vi tillsammans som ger ett tryggare samhälle och de är tamejfan beklämmande att polischefen inte yppade att vi alla kan hjälpas åt för att öka tryggheten utan valde att endast lägga ansvaret på kvinnorna.

[Bermudas]
3/16/16, 9:47 AM
#36

#35 Verkligheten är inte PK. Om verkligheten bjuder på massor av våldtäkter och misshandel så kan man inte välja om man tycker " nej minsann det ska inte vara mitt ansvar att vara försiktig," Verkligheten skiter högaktligen i såna tankegångar. Polisen lägger inte skuld på kvinnorna för att dom varnar. Dom är däremot ansvarskännande och humana som varnar. På samma sätt som om jag hade en dotter skulle varna henne för att röra sig ensam på natten i ett område där många flickor och kvinnor blivit överfallna på sista tiden. Men det är jag det, kalla mig gammeldags. Sedan är det ju inte fel att arbeta för en tryggare stad med olika metoder. Till exempel att fånga in förövarna kunde vara bra. Men det är inte alltid så lätt, med få poliser som ska täcka en stor yta. Så innan man fått ordning på saker och ting så ska man varna, det är självklart. "En av de främsta åtgärderna är att helt enkelt se till att det är mer folk ute efter mörkrets inbrott." Här kan jag hålla med dig, mer folk på stan vore bra. Nattavandrare, någon slags medborgargarden kanske? Vad har du mer för förslag? Som inte innebär mer poliser på stan?

Silvestris
3/16/16, 11:16 AM
#37

#36 Inte medborgargarden utan just nattvandrare och där har östersundarna ställt upp. Andra initiativ de har tagit är att erbjuda skjuts hem samt "trygghetssamtal". Från kommunens sida skulle man kunna införa pararbete kvällstid, ingen åker ut ensam. Andra arbetsgivare kan försöka med detsamma, kollegor kan samåka eller göra sällskap med varandra när de går hem. Synka arbetstider då att personal börjar och slutar samtidigt istället för att ha överlappande arbetstider. En privat arbetsgivare har köpt överfallslarm till sina anställda, det är ett schysst initiativ.

[Daniela1983]
3/16/16, 1:13 PM
#38

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22452749.ab

Äldre kvinna mördad på skogspromenad, och sista redan om att yrka på utvisning tyder på asylsökande igen.

[Bermudas]
3/16/16, 1:56 PM
#39

#37 Bra att dom ställer upp. Och bra att polisen varnade så att folk började ställa upp. Hade polisen inte sagt nåt så hade det troligtvis inte skett, vilket i sin tur antagligen lett till fler våldäkter som kunde undvikas. Kanske borde polisen talat ut mycket tidigare.

[Daniela1983]
3/16/16, 2:17 PM
#40

*sista raden

Silvestris
3/16/16, 2:46 PM
#41

#39 Synd att polisen uttrycker sig som arslen. Att uppmana kvinnor att ändra sitt beteende är något helt annat än att uppmana allmänheten att ställa upp för varandra. Det sistnämnda har polisen ännu inte gjort…

Annons:
[Bermudas]
3/16/16, 3:01 PM
#42

#41 Vad jag tycker vore ännu arsligare är att inte ens varna och eller tona ner farorna. De som gör så har mycket på sitt samvete och är på så sätt medskyldiga. Men det allra arsligaste är att ensam eller i grupp slå misshandla och eller våldta ensamma kvinnor. Kanske är det först och främst dessa förövare man ska rikta sin ilska mot? Visst är det bra att uppmana allmänheten att värna varandra. Men man som individ kan inte alltid räkna med att det finns folk på stan på natten som kan rädda en. Så ett klokt råd är fortfarande att undvika att vandra ensam på natten när läget är som det är. Jag tror varenda vettig förälder som har en dotter skulle sagt exakt likadant som polisen. Arsleaktigt av föräldern? Kanske det. Men klokt.

Kalli
3/16/16, 3:34 PM
#43

#42: Och om man inte kan undvika att vandra ensam på nätterna? Vad ska göras för de kvinnorna?

[Bermudas]
3/16/16, 3:50 PM
#44

#43 det första man kan göra är att varna. Vilket är bra mycket bättre än att INTE varna. Det är vi nog överens om hoppas jag. Vad man sen ska göra…finns väl lite olika saker man kan tänka sig. Har du själv någon idé?

Silvestris
3/16/16, 4:06 PM
#45

Jag som förälder till en dotter skulle aldrig säga åt henne att mer eller mindre hålla sig hemma. Jag skulle erbjuda mig att hämta henne och detsamma gäller för min son. Istället för att begränsa dem försöker jag stötta dem.

[Bermudas]
3/16/16, 4:11 PM
#46

#45 Självklart hämtar du dem om det är farligt. Och självklart vill du ha upplysning om att det finns en fara. Kanske polisen skulle sagt något sånt? Uppmanat föräldrar och makar att hämta sina nära och kära flickor och kvinnor. Hade det varit något du känt dig mer bekväm med?

Silvestris
3/16/16, 4:21 PM
#47

#46 Jag räknar kallt med ökad risk för våldsbrott efter mörkrets inbrott i tätort och behöver inte varnas för att veta att det är en bra idé att hjälpas åt för att se till att nära och kära tar sig hem säkert. Sedan är det jättebra att mans allmänheten till ökad vaksamhet när det har hänt något särskilt.

[Bermudas]
3/16/16, 4:39 PM
#48

#47 "Sedan är det jättebra att mans allmänheten till ökad vaksamhet när det har hänt något särskilt." Då är vi överens. Men alla får inte skjuts av en orolig mamma. Offren är olika gamla och kanske inte har någon som hämtar efter krogbesöket. Jag tänker på dem också. Avslutar diskussionen med dig nu. Jag är tacksam mot polisen som istället för att bara vara tyst, sa rent ut att det var fara på färde. Kanske skulle de uttryckt sig klokare, mer övervägt. Men de varnade och det gjorde dom rätt i. Situationen var/är extrem i Östersund.

Annons:
Farwuq
3/16/16, 5:33 PM
#49

Det är våra politiker som är skyldiga till detta.
😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Silvestris
3/16/16, 6:17 PM
#50

#47

Nej precis, alla har inte någon som ställer upp för dem. Därför är det viktigt att polisen går ut och berättar vad vi alla kan göra för varandra istället för att bara säga att kvinnor inte ska vara ensamma. Det är ju inte så himla lätt om man jobbar inom vård, restaurang, som tidningsbud eller något annat yrke där ensamarbete utomhus inte är ovanligt. På den tiden jag var servitris och tidningsbud i Östersund hade jag liksom inte haft någon nytta av att polisen uppmanat mig till att inte vara ute ensam i mörkret för jobba måste man ju. Det går ju inte att bara strunta i att gå till jobbet. Hyran måste betalas, mat måste köpas. Därför är det särskilt viktigt att polisen hjälper allmänheten att skapa strategier för hur vi ska få vardagen att bli tryggare.

Fillifjonkan60
3/16/16, 6:58 PM
#51

#49 Ja, det är helt klart politikernas fel. Är så förbannad på vad denna och även föregående regering ställt till med så jag nästan kokar! 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Farwuq
3/16/16, 7:01 PM
#52

De asen nomineras av de sina inom sina partier.
😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Bermudas]
3/19/16, 11:08 AM
#53

Tryggare och tryggare…. Grupper av våldsmän fortsätter sitt värv: "Polisen utreder ett misstänkt våldtäktsförsök på en 18-årig kvinna, som ska ha blivit överfallen och knivskuren av flera män i Östra Göinge. Polisanmälan om händelsen gjordes i onsdags. Misstankarna gäller våldtäktsförsök och grov misshandel. Den 18-åriga kvinnan var på väg hem tidigt på onsdagseftermiddagen. Hon hade åkt buss från Kristianstad och klivit av på en ort i Östra Göinge. Sista biten hem skulle hon cykla. I utkanten av orten ska kvinnan ha blivit överfallen av flera män. Männen ska ha hållit fast henne och försökt dra av henne kläderna. De ska också ha skurit henne på kroppen. 18-åringen lyckades komma undan förövarna och ta sig hem på egen hand. När hon kom hem larmades polisen. Kvinnan har fått vård och har läkarundersökts på Centralsjukhuset i Kristianstad. Polisen i Kristianstad har gått in med flera utredningsåtgärder. Bland annat kontrolleras bussen som 18-åringen åkte med och man letar efter fynd i närområdet till platsen där våldtäktsförsöket ska ha skett. Dessutom ska en rättsläkare undersöka kvinnans skador." http://www.kristianstadsbladet.se/ostra-goinge/18-aring-utsatt-for-valdtaktsforsok/

Farwuq
3/19/16, 1:06 PM
#54

Fy… f*n…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Bermudas]
3/24/16, 8:39 PM
#55

Grov gruppvåldtäkt i Malmö. Ska ha pågått i timmar. Mycket tragiskt säger polisen. "Misstänkt gruppvåldtäkt – tre anhållna MALMÖ Tre personer sitter anhållna misstänkta för grov våldtäkt under natten mot onsdag. Fler misstänkta kan tillkomma. Männen som sitter anhållna är i åldern 20-25 år. Brottet ska ha begåtts under ett antal timmar - brottsplatsen som anges är Malmö och västra Skåne." http://www.sydsvenskan.se/malmo/misstankt-gruppvaldtakt-i-malmo-1/

Annons:
[[eskils_]]
3/28/16, 12:14 AM
#56

Återigen har en ung kvinna blivit attackerad av tre okända män som sedan försvann i en bil, denna gång i Skara.

"En kvinna i 20-årsåldern har anmält att hon utsattes för ett våldtäktsförsök av tre män i centrala Skara i morse. Bland annat ska hon ha blivit bränd med en cigarett.

Kvinnan har berättat för polisen att hon drogs ner på marken, och en av de tre männen försökte att komma innanför hennes kläder. En annan brände henne med en cigarett på handen. Av okänd anledning försvann männen sedan därifrån i en svart bil, enligt Per Larsson, stationsbefäl vid polisen i Lidköping.

– Det är ju omöjligt att veta varför de brände henne, säger Larsson.

I nuläget kopplar han inte ihop hädelsen med några andra brott mot kvinnor som skett i området eller på andra håll i Sverige."

SvD

[[eskils_]]
4/2/16, 12:12 PM
#57

Dags igen, denna gång i Solna.

"En ung kvinna utsattes för misshandel och sexuellt ofredande på fredagskvällen. Händelsen inträffade på Huvudstagatan vid 19-tiden.

Enligt polisen ska flera män ha tafsat på kvinnan och hennes vän, samt slagit kvinnan i ansiktet.

Kvinnan följde efter männen och polisen kunde gripa två av dem, misstänkta för misshandel och sexuellt ofredande."

P4 Stockholm

[Bermudas]
4/2/16, 1:39 PM
#58

#57 Sen ännu en gruppvåldtäkt på båt häromdan. Och en våldtäkt på femtonårig flicka på BUP. Killen som våldtog visade sig inte vara "barn" utan troligtvis över nitton. Flickan som redan innan mådde dåligt mår tio gånger värre nu.

[[eskils_]]
4/2/16, 2:28 PM
#59

#58 Länkar?

[Bermudas]
4/2/16, 4:39 PM
#60

#59 Kryssningen här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22536494.ab Två av de misstänkta killarna intervjuades INNAN dom klev på båten av aftonbladet dom sa faktiskt att dom skulle "fucka ur" vad dom nu menade med det? En av våldtäktsmännen har tidigare gjort sig medskyldig till mord. http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22539690.ab Sen var det någon som vars bror mördade sin svenska flickvän för att hon blivit gravid….nån hedersgrej tror jag det handlade om. Reportaget med intervjun Aftonbladet gjorde innan färden, har plockats bort men jag hittade en kopia här ( Edit: blir lite osäker på om AB hade fel om att det var samma killar som de först intervjuade, så jag tar bort videon så länge tills jag vet. Vill inte att oskyldiga ska synas) Sen den här om BUP som jag trodde var färsk men det var fel. Det färska är att killen inte ska ha varit så ung som man först utgick ifrån. Här är från radion. Skrämmande läsning om hur utsatta vårdtagare kan vara. Flickan tog tydligen livet av sig efter våldtäkten. Domen tryck på download så kan du läsa domen: http://www.filedropper.com/dom1 Vuxet flyktingbarn fick komma till BUP våldtog direkt https://www.flashback.org/t270473 här sorglig läsning om BUP fallet det skär i hjärtat. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/677680?programid=1316 "– Det jag har sett är att allra helst yngre kvinnor som har varit intagna på Piva har blivit utnyttjade av manliga patienter. Det var ofta att man tog väldigt lätt på det och viftade gärna undan det som en bagatell. Det är ett tungt ansvar vi lägger på dem som arbetar inom psykiatrin. Särskilt kanske på de slutna avdelningarna. Många av de tjejer som vårdas här lider av självskadebeteende. Inte sällan är de självmordsbenägna. Därför är många av dem inlagda med tvång. De är på ett sätt omyndighetsförklarade och fråntagna sina rättigheter. Om de skulle bli utsatta för övergrepp så kan de inte ta sig härifrån. Det här är en utsatt grupp som är i starkt behov av skydd. Men lyckas man verkligen ge skydd de här tjejerna? Och hur hanterar vården det när man inte lyckas? Är det så att man till och med försöker dölja när det har gått fel? Jag är och träffar en mamma utanför BUP-kliniken i Stockholm. Hon är här för att hämta ut sin dotters journal. Varför är det så viktigt för dig att få ut den här journalen? – Jag har belägg för att det finns saker som inte är korrekta. Amanda - som egentligen heter något annat - är en av dem som blivit utsatta för sexuella kränkningar av andra patienter, det menar hennes mamma. Vi har berättat om Amanda tidigare i Kaliber. Att efter att hon vårdades på BUP i Stockholm tog livet av sig. Det var i somras. Hon var då 16 år. I programmet beskrev verksamhetschefen själv sin klinik för en “skadad organisation” med en otrygghet i personalgruppen. För Amanda innebar vården ideliga bältningar och långa tider i isolering. I Kaliber vittnade personal om att isoleringen och bältningarna flera gånger hade skett på sätt som inte är tillåtna. I journalen vill Amandas mamma hitta svar om brister i vården. Hon vill också veta mer om de sexuella trakasserier och kränkningar som Amanda har berättat om har skett under vårdtiden. Men det står där i journalen? – Det kan jag inte svara på. Men jag tror att det finns ledtrådar i alla fall. Efter vårt reportage om Amanda - i november - får vi ett samtal. – Hej, det här är …. Jag ringer dig för jag vill berätta att det i fredags skedde en incident här på kliniken… Det är en av en av våra källor inifrån kliniken som ringer. Han vill berätta att två tjejer har blivit utsatta för sexuella övergrepp, inne på kliniken. Den senaste händelsen ska ha skett nu i början av december. – Tjejen befann sig i teve-rummet och så kommer en patient dit. Under fem-sex minuter som är obevakade så händer det hela. Det skedde på en fredag - nu under vintern - i mörkaste december. En 15-årig tjej ligger på en blå soffa och kollar på Idol. Den här kvällen jobbar en sjuksköterska och två skötare på avdelningen. De är alla tre vikarier eller inhyrda via bemanningsföretag. De gör inhopp och då och då, och vet knappt namnen på de intagna patienterna eller ens på varandra. Det framgår av de polisförhör som senare görs. Efter att Idol är slut lämnar personalen patienterna i teverummet obevakade. Och det är då den 15-åriga tjejen blir våldtagen av en flera år äldre patient, enligt åtalet. – Och när hon skriker då kommer personalen. Och då sitter hon på soffan med byxorna nere. Och pojken står precis mitt emot henne. Hon säger att han har förgripit sig på henne. Sten Jacobsson är chefsläkare och ansvarar över patientsäkerheten inom Stockholms Läns sjukhusområde. – Ja, det här ska inte inträffa. Spontant skulle jag säga här har ju övervakningen brustit, säger han. I klinikens egen avvikelserapport kan man läsa om händelsen. I rapporten skriver personalen att den misstänkte patienten aldrig borde ha tagits in på avdelningen, eftersom han varit inblandad i en liknande händelse - som skett tidigare - på klinikens akutavdelning. – Det är samma pojke. Han hade försökt förgripa sig på en annan patient på akuten två veckor innan på en toalett, säger en skötare som vill vara anonym."

[[eskils_]]
4/10/16, 12:10 PM
#61

Sju års fängelse för brutalt överfall (vet inte när det ägde rum):

"Den 27-årige mannen överföll en ung kvinna bakifrån, misshandlade henne till medvetslöshet, släpade henne till en park i centrala Stockholm och försökte våldta henne. När kvinnan vaknade var hon naken på underkroppen och hennes plånbok, mobiltelefon och SL-kort var borta.

Nu har mannen dömts i Stockholms tingsrätt för grovt rån och för försök till grov våldtäkt till sju års fängelse. Han ska också betala drygt 180 000 kronor i skadestånd till kvinnan.

Dagen efter överfallet fångades 27-åringen av övervakningskameror när han använde kvinnans SL-kort på flera bussar. Hans sperma hittades också på kvinnans kläder och på en betongavsats på brottsplatsen. Vid en husrannsakan i mannens bostad hittades kvinnans tillhörigheter.

27-åringen har i förhör varken erkänt eller förnekat brott eftersom han säger sig inte minnas händelsen."

DN

[[eskils_]]
6/12/16, 1:04 PM
#62

"Polisen utreder en misstänkt överfallsvåldtäkt utanför Norrtälje. En kvinna har anmält att hon stod och väntade vid en busshållsplats när hon drogs in i ett buskage och våldtogs av en okänd gärningsman. Hon kunde sedan ta sig därifrån till sin svägerska och larma polisen."

DN

Annons:
Agafia
6/14/16, 5:56 PM
#63

Kastrering av alla våldtäkts män , drastiskt ja , men också väldigt effektivt medel mot återfall .

[Hayabusa]
6/14/16, 8:06 PM
#64

#63 Säg inte det, personerna i fråga kan ju fortfarande bruka våld mot kvinnor (eller män).

Agafia
6/14/16, 11:13 PM
#65

Absolut , men inte våldta någon

72mm
6/16/16, 1:24 PM
#66

#65 Du har tacksamt nog för dålig fantasi. Om vi antar att nyckelordet i  "våldtäkt" är "våld" så kanske man tänker annorlunda? 

Långa fängelsestraff är också ett effektivt medel mot återfall, i alla fall så länge gärningsmannen sitter inne.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Agafia
6/16/16, 2:43 PM
#67

#66 . Dålig fantasi eller inte ? Däremot långa fängelsestraff , mig veterligt är det längsta fängelsestraffet i Sverige 10 år ! Och vid gott uppförande så nästan halveras det . Sedan är våldsverkaren ute igen ! Och fortsätter med Våldtäckter Och misshandel som om inget hänt , om detta betyder att jag tänker annorlunda Vet jag inte , men det är MIN åsikt om det hela .

oh-la
6/16/16, 2:53 PM
#68

#67 inte då! Det strängaste straffet du tilldelas i Sverige är livstid vilket innebär ett straff utan tidsgräns. Den som suttit längst i fängelse under det straffet är Leif Axmyr som avtjänat 34 år. Tidigast frigivning är i år, så det är inga gamla domar a la 1800-tal vi pratar om. I genomsnitt innebär en livstidsdom mellan 20 och 30 år i Sverige, så att längsta straffet är tio år tidsbestämt är en ordentlig underdrift.

Agafia
6/16/16, 3:05 PM
#69

Var han en dömd våldtäcktsman ?

Annons:
Silvestris
6/16/16, 4:10 PM
#70

#63 Visa den forskning som visar att kastrering av våldtäktsmän är effektivt mot återfall. Det behövs inte en penus för att våldta någon. Jag har en vän som blev våldtagen och då användes en flaska. Kvastskaft, galgar, kryckor mm. är också verktyg som har använts i omskrivna fall.

Agafia
6/16/16, 4:27 PM
#71

Ok då , lås in dom och kasta bort nyckeln , blir garanterat inga återfall .

[[eskils_]]
7/2/16, 12:51 PM
#72

Musikfestival i Karlstad i helgen:

"Enligt honom har tillvägagångssättet varit detsamma i samtliga fall.

– Som tjejerna beskriver det har de blivit omringade av en grupp unga killar. De smyger sig runt och så är det någon som tafsar, stoppar handen innanför kläderna eller kysser tjejen. Det är svårt att observera på plats när det är så trångt, säger Eriksson.

Två unga killar greps under fredagskvällen men släpptes kort därefter.

– I det fallet hade de gripna pekats ut under natten. De gripna var unga ensamkommande och blev hämtade av personal från ett HVB-hem, säger Per-Arne Eriksson."

Aftonbladet

[Bermudas]
7/2/16, 12:54 PM
#73

#72 Så här skriver polisen: 05.30 SAMMANFATTNING "PUTTE I PARKEN". I nuläget har vi 7-8 anmälningar om sexuellt ofredande och i vissa anmälningar är det flera målsägande. Det är med sorg polisen konstaterar att unga tjejers upplevelse av festivalen är att deras kroppar är allmän egendom som ett antal män tar sig rätten att tafsa på. Att få främmande händer på sin rumpa, sina bröst, att man sticker in händer innanför kläder och även kysser vederbörande är vad anmälningarna innefattar. Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn. Detta har skett framför scenen under uppträdanden. Två killar har gripits och hämtas av personal från boendet. https://polisen.se/Varmland/Aktuellt/Handelser/Varmland1/2016-07-02-0744-Sammanfattning-dygn-Varmland

[[eskils_]]
7/2/16, 1:03 PM
#74

#73 Gör åldersbestämning på dessa ensamkommande "barn", avslå deras asylansökningar och utvisa dem snarast möjligt!

Viktigt att agera bestämt i förebyggande syfte, annars tar detta aldrig slut.

[[eskils_]]
7/4/16, 11:18 PM
#75

En del dömda utländska våldtäktsmän går tydligen inte att utvisa.

"Enligt ett vittne ska kvinnan direkt efter ha berättat att hon blivit utsatt för en våldtäkt i en väntkur. Vittnet berättade under rättegången att kvinnan sagt att det rört sig om en fullbordad våldtäkt.

Gärningsmannen hade även hotat kvinnan med att han skulle döda henne. Under rättegången har hon även berättat att mannen tagit strypgrepp och hållit för näsa och mun på henne.

Den 23-årige mannen har nu dömts för våldtäkt, försök till våldtäkt och narkotikabrott. Totalt ska han tillbringa två år och tio månader i fängelse.

23-åringen ska betala 115 000 kronor till kvinnan som våldtagits, dessutom ska han betala 31 700 kronor till den andra kvinnan som han försökt våldta.

Ville att mannen skulle utvisas

Åklagaren menade att mannen, som kommer från Eritrea, skulle utvisas. Domstolen väljer dock att ogilla yrkandet.

"Av Migrationsverkets yttrande framgår att det råder generellt verkställighetshinder till Eritrea."

Expressen

Då kanske man för säkerhets skull kunde låta bli att släppa in ännu fler ensamma män från sådana länder?

[[eskils_]]
8/14/16, 3:31 PM
#76

"Samhällen kan präglas av en bättre eller sämre syn på kvinnor, och sådant avspeglar sig i risken för sexuellt våld. Därför är kvinnosyn något mycket viktigt. Något att kämpa för.

Detta är självklarheter som de flesta inser intuitivt. Man vet varför en kvinnlig journalist behöver en manlig, lokal guide när hon ska rapportera från ett firande på Tahrirtorget, men inte på Arnarhóll. På samma sätt inser de flesta hur illavarslande det är att ett nytt fenomen med gruppövergrepp i offentliga rum tycks ha fått fäste i Sverige.

(…)

Samtidigt har en rapport från polisen visat en tydlig koppling mellan just gruppövergrepp i det offentliga rummet, och migrationen från patriarkala samhällen. Man konstaterar att det främst har varit utländska medborgare som begått brott i grupp på offentlig plats. I simhallar har de misstänkta främst varit asylsökande pojkar och de flesta anmälda brotten där har begåtts i grupp."

SvD

Annons:
Taxelina1
8/14/16, 7:52 PM
#77

Vad krävs för att våra flickor och kvinnor ska få gå riskfritt genom stan?

Ska dom ha en manlig släkting med sej eller ska dom ha på sej burka och andra klädesplagg som skyddar dom stackars männen från att tappa fattningen helt och få k-t slag.

Det är riktigt ruskigt, det som håller på att hända i vårt land. Kvinnorna har under generationer kämpat för jämnställdhet och det raseras på bara några år av människor som får komma hit och ställa krav att vi ska rätta oss efter deras religion.

Titta bara på hur det ser ut i många badhus i dag. Där har kvinnor och män separerats, efter krav från religionen.

Läste att det var en familj med två barn som skulle till badhuset. Det ena barnet fick inte komma in och bada förrän efter kl 16.00 då även pojkar fick bada. Alltså separeras inte bara kvinnor och män utan även familjer för deras sjuka krav.

Nu är det banne mej dags att sätta ner foten

Hälsning från en stor djurvänCool

gruvel
8/20/16, 12:13 PM
#78

Om vidgar TS en aning och tänker på all den resurs och kostnad som evenemang med stor publik (med risk för ssk tafsningar) drar, poliser, vakter, kameror, och ökar på detta med dito resuser/kostnader för så mycket annan tydligen behövlig bevakning nuförtiden med säkerhetsvakter, kameror, polis, larm, säkerhet av olika slag,  och då inser att allt detta minskar resurserna till annat som behövs (bovspaning,  koll på uppehållstillstånd, trafikkontroller, polisens arbete med information i skolor, fyll på själv, …) , så tycker jag sådana reflektioner lyser med sin frånvaro i de få dagtidningar jag söker följa. Jag tror detta är förbjuden mark att ventilera i ett och samma sammanhang för media av MSM-typ. En normaljournalist i t.ex. BT skulle aldrig fråga typ så: "nu när polisen gör den här nämnda satsningen, vad annat får stå tillbaka? Dygnet har ändå bara 24 timmar för folk." Skulle oförhappandes komma fram något olämpligt ändå, låter man någon höjdare, myndighetschef eller politiker gjuta olja på vågorna genom att bagatellisera, tala om åtgärdspaket på gång, vi har ögonen på problemet,…

[[eskils_]]
9/24/16, 1:10 PM
#79

Nya rön för domstolarna att beakta vid våldtäktsärenden:

"Studien ”Tonic immobility during rape” baseras på intervjuer med 298 patienter på Akutmottagningen för våldtagna vid Södersjukhuset i Stockholm. Den visar att 70 procent hade fått en ”frysreaktion” - de hade blivit orörliga och oförmögna att göra motstånd när de utsattes för en våldtäkt. Nästan 50 procent hade upplevt frysreaktionen som ”extrem”. (…)

Det här tillståndet av orörlighet och passivitet vid hot eller fara är väl dokumenterat när det gäller djur, säger hon, det förekommer till exempel bland små gnagare när de upplever ett hot som är så stort att det inte lönar sig att försöka springa ifrån det.

– Djuren spelar inte döda utan det är en kroppsreaktion som kommer automatiskt. När vi för över det på människor så fungerar det på precis samma sätt, säger Anna Tiihonen Möller.

Betydelsen av att känna till att ”frysreaktionen” är vanlig vid våldtäkter är stor både inom vården, inom rättsväsendet och inte minst för patienterna själva, menar hon:

"En föreställning om att man ska göra motstånd”

– Det finns en föreställning i samhället om att man ska göra motstånd vid en våldtäkt, man ska säga ifrån, man ska skrika och sparka om man blir överfallen. Vi märker att det finns mycket skuld och skam bland våra patienter för att de inte har gjort motstånd. Vi försöker normalisera och säga att det här är det vanliga sättet att reagera - att man ”fryser”. De blir ganska lättade över att få höra det: ”Då är jag normal, det var inte mitt fel”.

Inom rättsväsendet kan kunskap om ”frysreaktionen” spela stor roll, fortsätter Anna Tiihonen Möller, därför att om det är känt att detta är ett vanligt sätt att reagera, så kan inte våldtäktsoffret ifrågasättas för att inte ha gjort motstånd.

– En annan viktig sak att vara medveten om är att den som hamnar i en ”frysreaktion” inte får skador av våldtäkten, eftersom personen inte har gjort motstånd. Fortfarande läggs ganska stor vikt vid fysiska skador i rättsprocessen, säger Anna Tiihonen Möller.

SVT

[[eskils_]]
10/15/16, 1:02 PM
#80

"En kvinna uppges ha överfallits av en maskerad man i Umeå i natt. Kvinnan lyckades driva honom på flykt genom att göra motstånd. Han ska därefter ha flytt på en cykel.

Händelsen skedde på Fysikgränd i studentområdet Ålidhem i Umeå vid 03.30-tiden natten mot lördag. Polisen rubricerar händelsen som våldtäktsförsök.

Kvinnan ska själv ha ringt och anmält att hon blivit överfallen till polisen. Detta efter att mannen ska ha tryckt upp henne mot en vägg. (…)

I ett första skede ska mannen ha dragit i hennes väska, men kvinnan ska ha gjort motstånd och mannen ska inte ha fått med sig något när han flydde från platsen.

Nu går polisen ut med hur mannen uppges ha varit maskerad vid överfallet.

– Enligt de inledande uppgifterna ska mannen ha varit maskerad med någon typ av halsudk eller scarf, säger Mikael Baudin."

SVT

[[eskils_]]
10/15/16, 1:09 PM
#81

"En kvinna uppger att hon blev utsatt för ett våldtäktsförsök utanför en butik i Mölndal under fredagskvällen.

– Det var förhållandevis tidigt på kvällen som vi fick in larmet, säger Jenny Widén, polisens presstalesman. (…)

– Då hade kvinnan sprungit in till en servicebutik där hon fick hjälp. Man ringde både polis och ambulans som förde kvinnan till sjukhuset.

”En mycket lång och smal man”

Kvinnan var blodig när hon hittades och hade skador på kroppen, dock inga allvarliga skador. Vad det är för typ av skador vill polisen inte säga, men enligt kvinnan ska mannen ha haft en kniv."

SVT

Linn Is The New
10/15/16, 2:05 PM
#82

Vad härligt det är med ett kulturberikat Sverige! 

Stackars stackars kvinnor och barn, och vi som ska vara en världens säkraste länder för kvinnor. Tom indien lär vara bättre snart 😭!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Huygens
10/15/16, 5:48 PM
#83

I Indien är det mycket värre och har uppmärksammats i olika dokumentärsammanhang, se t ex denna tråd.

Annons:
Fillifjonkan60
10/20/16, 10:33 AM
#84

#83 Jo men #82 skrev: "Tom indien lär vara bättre snart Storgråter!"

Det är jag själv som gjort fetstil på snart, för att du ska observera att hon skrev "snart" och då är det riktigt illa!

Sen så spelar det egentligen ingen roll om vi är bättre eller värre än just Indien, utan att det över huvud taget blivit som det blivit i Sverige dom senaste åren. Bedrövligt! 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


mangemani4
10/24/16, 8:02 PM
#85

sverige är helt sjukt.

https://www.youtube.com/watch?v=5gOvT9dmpA4

kan rekommendera granskning sverige, där de ringer till journalister och politiker och ställer enkla frågor och låter dem svara på sina lögner och påhitt, man blir fruktansvärt mörkrädd över hur allt funkar bakom ridån.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[[eskils_]]
10/29/16, 12:00 PM
#86

”En kvinna fördes till sjukhus vid 03.30-tiden natten mot lördagen för att undersökas efter en misstänkt våldtäkt. Två väktare larmade polisen efter att man påträffat kvinnan i närheten av Fridhemsplans tunnelbanestation. Kvinnan uppgav för polisen att en man som gick av tunnelbanan tillsammans med henne slagit henne i ansiktet och tilltvingat sig samlag, i närheten av Fridhemsplans tunnelbanestation, skriver polisen på sin hemsida. Kvinnan fördes till sjukhus för undersökning, och polistekniker har undersökt platsen. Det finns ännu ingen gripen för dådet.”

DN

[[eskils_]]
11/4/16, 11:22 PM
#87

"Det var strax innan klockan 19 under fredagskvällen som polisen larmades ut till en parkeringsplats i Upplands-Bro efter att en kvinna anmält att hon blivit rånad.

– Hon anmäler att hon blivit rånad på sin bil av tre gärningsmän som sedan ska ha slagit henne, säger Eva Nilsson, polisens presstalesperson.

Gärningspersonerna ska ha varit mörkklädda och maskerade och enligt polisen ska kvinnan både blivit slagen och sparkad på i samband med rånet."

SVT och SvD

mangemani4
11/6/16, 1:04 PM
#88

manual till hur man kan våldta utan straff. man undrar hur det står till i vissas huvuden här i sverige. sådant får bara inte sändas, det är farligt då det kan misstolkas så fruktansvärt lätt.

https://www.youtube.com/watch?v=IOFp7ewNAdo

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Linn Is The New
11/6/16, 3:34 PM
#89

Stackars kvinnor och flickor (även män och pojkar) där ute som måste leva med dessa plågande minnen resten av livet, känns som dessa våldtäkter är något som kommer varje dag. Ska detta verkligen behöva bli en vana? En riktigt hemsk vana?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[[eskils_]]
2/6/17, 11:35 AM
#90

Malmö, igår:

"Klockan var 04.38 när en kvinna var på väg hem från jobbet längs med Regementsgatan. I höjd med Slottsparken stötte hon på en annan kvinna som uppgav att hon blivit överfallen av tre män inne i parken. Männen ska ha slagit kvinnan och försökt att våldta henne. 

Gärningsmännen beskrivs vara i 20-25 årsåldern och mörkt klädda. De ska ha varit 180-185, 175-180 respektive 160 centimeter långa.

– De skrek på ett språk som hon inte förstod och en av dem hade eventuellt skägg, säger Calle Persson.

Kvinnan fördes till sjukhus för kontroll. Hon ska inte vara allvarligt skadad.

– Vi är mycket angelägna om att få in observationer från området som gjordes vid 04.30-tiden och däromkring. Någon har kanske sett de här männen i parken tidigare under natten. Det är kan också handla om att man sett dem komma dit eller lämna platsen i något färdmedel, till exempel buss eller taxi, säger Calle Persson."

http://lokaltidningen.se/kvinna-utsatt-for-valdtaktsforsok-i-park-/20170205/artikler/170209855

Annons:
[[eskils_]]
2/12/17, 5:08 PM
#91

I Växjö i september förra året blev en kvinna våldtagen utomhus av en syrisk man. Nu har han dömts till fängelse och därefter utvisning i 10 år.

För ovanlighetens skull skrivs förövarens nationalitet ut i SVT-artikeln.

[[eskils_]]
3/6/17, 2:54 PM
#92

Linköping, igår:

"En kvinna har anmält att hon blivit överfallen av två okända män i Linköping.

Polisen rubricerar brottet som våldtäkt.

– Hon ska ha tvingats in i ett skogsparti och där ska hon ha utsatts för det sexuella övergreppet, säger Torbjörn Lindqvist vakthavande befäl vid polisen.

Det var vid 22-tiden på söndagskvällen som polisen fick in larmet om sexöverfallet på kvinnan.

– Det var en person som ringde in och hade stött på den här kvinnan. Hon var både uppriven och blödde från en sårskada, säger Torbjörn Lindqvist. (…)

Kvinnan fördes till universitetssjukhuset i Linköping där hon genomgått en läkarundersökning för att få sina skador dokumenterade."

http://www.expressen.se/nyheter/kvinna-overfolls--drogs-ut-i-skogen/?social=fb

[[eskils_]]
3/18/17, 12:07 PM
#93

En våldtäktsman dömd i Stockholm:

"Södertörns tingsrätt skriver i sin dom att de finner kvinnans redogörelse trovärdig, och att den understöds av den rättsmedicinska undersökningen. Kvinnan hade skador på halsen, blåmärken på kroppen, skrapsår på rygg, armar och ben samt skador i underlivet.

Den samlade bedömningen är att 23-åringen utnyttjat kvinnans funktionsnedsättning.

23-åringen har nu dömts till fyra års fängelse för grov våldtäkt i Södertörns tingsrätt, tio års utvisning och ska betala 173 050 kronor i skadestånd.

Efter våldtäkten har kvinnan mått mycket dåligt, och vårdats på psykiatrisk klinik."

Aftonbladet

[[eskils_]]
3/24/17, 3:25 PM
#94

Helsingborg:

”Polisens hundförare ska finnas i Pålsjö skog framöver. På så sätt ska ofredande av kvinnor avstyras.

Det började med en riksomfattande enkät bland kvinnor som motionerar i löparspåren, gjord av en tidskrift för löpare. I den stod att över hälften blev antastade och utsatta för sexuella trakasserier medan de joggade. (…)

Från mitten av april ska till att börja med fjorton joggande och vandrande hundförare finnas i Pålsjö skog, klädda i gula polisvästar. Thomas Anderberg hoppas att fler poliser så småningom ska ansluta sig.”

SVT

[[eskils_]]
3/24/17, 3:33 PM
#95

Uppsala idag:

”Under fredagseftermiddagen meddelade polis att en flicka blivit utsatt för ett våldtäktsförsök klockan 9.30 vid Resecentrum.

Enligt polisen är det en okänd gärningsman som gått fram till flickan och antastat henne. Händelsen ska ha inträffat vid centralpassagen i närheten av trapporna mot Stationsgatan.

– Det är en tjej som går vid Resecentrum, under spåren vid centralpassagen när hon blir antastad av en person som är okänd för henne, säger Jonas Partheen vid Uppsalapolisen.

En förundersökning har nu inletts om försök till våldtäkt mot barn, alternativt sexuellt ofredande.”

24Uppsala

[[eskils_]]
3/25/17, 12:22 PM
#96

Polisen i Stockholm efterlyser en man för sexuellt ofredande på bussar. Med bild!

https://polisen.se/Kontakta-oss/Tipsa-polisen/Hjalp-polisen/Stockholm/Identifiering-sexuellt-ofredande/

[[eskils_]]
3/27/17, 6:58 PM
#97

Mörby, Stockholm i juni 2016:

"Mitt framför andra passagerare misstänks de tre 20-årigarna ha våldtagit en sovande och berusad flicka på nattbussen.

I en halvtimme höll de på – utan att någon ingrep.

Men övergreppen fångades på övervakningsfilm.

– Det är skrämmande att ingen i bussen agerade, säger kammaråklagare Annika Lille.

En av 20-åringarna åtalas nu för våldtäkt på den sovande och berusade flickan, hans två jämngamla kamrater för medhjälp till våldtäkt."

Aftonbladet

Annons:
[[eskils_]]
3/27/17, 7:04 PM
#98

Vimmerby, juni 2016:

"Ellen Brantemo, 20, var ute och roade sig med vänner då en för henne okänd ung man plötsligt greppade tag om hennes underliv.

Instinktivt jagade hon efter angriparen och lyckades trycka upp honom mot ett kravallstaket tills vakter och polis hjälpte henne.

Den 20-årige mannen har nu dömts i tingsrätten för sexuellt ofredande.

– Det känns skönt att man kan lita på rättssystemet ibland. För det man läser i media om tjejer och domar är att det inte alltid går så bra, säger hon. (…)

– Jag försökte prata med honom, men han kunde inte så mycket svenska. Han försökte bara springa igen och då tog jag tag i axlarna, i tröjan på honom och höll fast honom mot ett kravallstaket. Då försökte han komma loss och vred om min arm så pass hårt att jag fick åka till sjukhuset, säger Ellen Brantemo, som fick gipsskena för den skadade armen."

Expressen

[[eskils_]]
3/27/17, 7:14 PM
#99

(OT: Nu har jag hållit på i över ett år och lagt in artiklar här om attacker, misshandel, våldtäkter m.m. som kvinnor utsatts för utomhus av okända män, och det är inte ens min egen tråd. Nu tar jag en paus. Kanske någon annan vill fortsätta varna kvinnor, för det verkar tyvärr behövas.)

Fillifjonkan60
4/9/17, 8:56 PM
#100

Jag tackar för din information 🙂🌺

Men jag orkar nog inte hålla koll på allt, vill knappt höra nyheter för jag blir lite lätt nedstämd av allt elände.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
11/12/17, 12:21 AM
#101

 Åtal mot de fem män som kunnat identifieras för en gruppvåldtäkt i Fittja förra året väcktes i går vid Södertörns tingsrätt.

"Tre män åtalas för grov våldtäkt och två män för medhjälp efter den misstänkta gruppvåldtäkten i Fittja förra året. Men upp till 20 män kan ha varit inblandade, misstänker polisen. Enligt åtalet ska männen ha filmat och skrattat under övergreppet".---

https://www.metro.se/artikel/fem-män-åtalas-för-gruppvåldtäkten-i-fittja-15-till-kan-ha-varit-inblandade

[Göstage]
5/21/18, 9:05 PM
#102

#0 Fortfarande 2016 i Östersund?

"Polisen tar nu avstånd från ett uttalande från jourhavande förundersökningsledare, efter helgens anmälda våldtäktsförsök på Frösön. I intervjun med P4 Jämtland säger då jourhavande förundersökningsledare Suss Braunerhielm att "det är sommar, mycket sådant här kommer hända i sommar, tror jag" och att man "ska vara vaksam och helst inte gå själv sent ute".

– I vissa fall blir det felformulerat och i det här fallet kanske det har blivit så, säger Max Olsson, lokalpolisområdeschef i Östersund."---

SR

[Göstage]
8/6/18, 9:04 PM
#103

#94 Idag finns det en artikel i Kvällsposten från just Helsingborg som hyllar motionslöpning i grupp.

"Länge har löpningen mest setts som en individuell sport. Men de senaste fem år sedan har något hänt – det blir vanligare med löpgrupper", heter det i artikeln, som lyfter fram det positiva i gruppmotionerandet. Det låter ju trevligt, men nog tänker man i sitt stilla sinne att det där "något" som har hänt de där senaste fem åren, det är något som inte omnämns med ett ord i artikeln. Hur är det möjligt?

(Det enda som antyder något obehagligt är det lilla instuckna rådet från en P.T:  "Känner du dig inte trygg i parken, spring där det är upplyst.")

[Göstage]
8/7/18, 10:28 AM
#104

#103 Finns uppenbarligen behov av gruppjogging på fler håll…😕

"Under måndagseftermiddagen blev en kvinna utsatt för ett misstänkt försökt till våldtäkt i Råneå. Kvinnan är i 30-årsåldern och har blivit överfallen av för henne en okänd man i ett motionsspår i Råneå utanför Luleå."---

https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-utsatt-for-valdtaktsforsok-i-joggingspar-/

Annons:
Upp till toppen
Annons: