Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3278 ggr
papa-bear
3/20/16, 1:31 PM

om skäggbarn

det är ett jävla tjat om skäggbarn, om ni tittar er omkring i er egen snäva värld kommer ni att se att även svenska pojkar har skäggväxt när de är under 18. själv började jag, svenskättling med rötter ända tillbaka till dem som dödade han som ledde om indalsälven. raka mig under sommarlovet mellan sjätte och sjunde klass, så skäggbarn finns, acceptera det och sluta använd det som slagträ.

Annons:
[Carpinus]
3/20/16, 1:39 PM
#1

Använde iFokus eminenta sökfunktion på ordet  och fick två träff, en på Politik iFokus från januari i år, och en i länk på Mode iFokus, med fördömande text kring användandet av ordet.

Så var det med det "jävla tjatet" - undrar vem det är som borde se sig om?

[KattaBol]
3/20/16, 1:53 PM
#2

Den dagen alla de människor som försöker ljuga och luras för att skaffa sig fördelar på andras bekostnad slutar upp med det och bestämmer sig för att vara ärliga och raka är den dagen vi inte behöver vare sig epitet av det här slaget eller några begränsande regler.

Verkligheten ser tyvärr inte ut så eftersom var tionde nu levande människa på något sätt parasiterar på övriga 90 %!

fatcat
3/20/16, 2:34 PM
#3

Uttrycket "skäggbarn" har ju växt fram i folkmun på grund av pojkar som bor på hem för ensamkommande flyktingbarn visat sig vara äldre. Ta exemplet med den "15 åriga pojken" som hade ihjäl en unga kvinnan i 22 års åldern på ett asylboende i Mölndal, han visade sig vara minst 18 år. Sen finns det sådant som inte skrivs om i svensk press också, som här i en artikel från brittiska Daily Mail.  I Danmark har man infört ålderstest och där visade det sig att vartannat ensamkommande flyktingbarn egentligen var över 18 år.. 

Snart ska väl Sverige också börja ålderstesta ensamkommande vilket jag tycker är bra, då kanske vi får bort uttryck som "skäggbarn". Och barn som verkligen är barn ska inte behöva bo med vuxna😎 Sen finns det såklart barn som utvecklat skäggväxt också , det är fel att använda ett sådant ord för att generalisera men så länge man inte ålderskollar och det uppenbarligen finns många som utnyttjar systemet så är det ändå ett ganska ironiskt uttryck.

(Googlade fram länkarna, källorna ska vara från trovärdiga sajter men självklart ska man ta allt med en nypa salt då det är artiklar och inga forskningsrapporter).

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

gruvel
3/23/16, 7:30 PM
#4

#3  Väl skrivet liksom #2. Läser att i Norge och Danmark undersöks reell ålder mer och man hittar ofta "överåriga barn". Migrationsverket känner att de behöver börja.  Uttrycket "Skäggbarn" uppstod nog som en  reaktion på att de ofta ter sig klart över 18, eller faktiskt när sanningen kommer fram, visar sig vara det.  Mölndalsfallet är ett. Om alla ensamkommande sanningsenligt angav rätt ålder, skulle ordet inte haft anledning komma i svang som nu skett. - Signifikativt göra  som TS  att påvisa hur fördomsfullt och klandervärt Sverige är medan de som givit upphov till ordet genom att förminska sin ålder inte nämns som orsak alls.

[[eskils_]]
3/23/16, 8:46 PM
#5

"Ofta kommer inte skäggväxten igång ordentligt förrän kring 20-21 års ålder."

HUDEN.se

[helga21]
3/23/16, 10:51 PM
#6

Under WW2 så kom finska barn till Sverige under Finska vinterkriget när Sovjet anföll Finland. Det var barn med  namnet sitt och en adresslapp kring halsen var de skulle. Hade någon skäggväxt så hade de fått försvara Finland.

Annons:
Zadeira
3/24/16, 8:50 PM
#7

Jag tolkar inte ordet skägg-barn som något med just skäggväxten och ålder i sig att göra. Det är ett uttryck för att tydliggöra att många är betydligt äldre än de barn de utger sig för att vara.

Zepp
3/25/16, 3:08 PM
#8

När min bror var 15 anlade han helskägg och vi skickade honom till systembolaget för att köpa ut!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
9/5/17, 6:05 PM
#9

Som väntat väcker utfallet av de hittills utförda åldersundersökningarna på ensamkommande flyktingbarn upprörda känslor på diverse håll inom den politiska eliten.

Den moderate riksdagsmannen Hanif Bali kommenterade på Facebook det senaste resultatet från Rättsmedicinverket med bland följande ord:
"Detta summeras till en andel på 83% av de testade som uppenbart fuskat med sin ålder vid asylansökan. Man kan hittills grovt summera kostnaderna för dessa bedragare på runt 5,6 miljarder kronor. För att sätta det i perspektiv är det ungefär kostnaden för hela Afghanistans utbildningssystem - med en befolkning på 30 miljoner invånare."---

"Kravet på total amnesti, utvisningstopp och 100% bifallsandel för Afghaner som backas upp av diverse asylhaverister syftar till främst en enda sak - att rädda vuxna barnlajvande åldersfuskare från utvisning."---

Det fick den före detta liberala toppolitikern Karin Pilsäter, numera TCO-utredare, att "gå i taket". Mitt i natten svarade hon Bali på hans egen FB-sida bland annat:

"Själv undrar jag ju lite då över din egen ålder. När jag ser ditt stora skägg och din politiska karriär, och jämför med min jämngamla son, har du inte ljugit lite om din ålder? Seriöst?" Därefter lade hon till: "Eller är du ett `skäggbarn?"

Expressen skriver:" – Fullständigt vidrigt. För mig har det alltid varit viktigt att inte rikta anklagelser om åldersfusk mot enskilda, utan alltid vara underbyggd med statistik och fakta och rikta kritiken mot systemet och de som faktiskt ertappats med att fuska, säger Hanif Bali, och fortsätter:
– Jag har alltid vägrat använda ordet skäggbarn för att det är otroligt korkat. Att försöka avgöra någons ålder genom dess skäggväxt är bara dumt. Det är därför jag har i snart sex år tagit strid för att vi ska ha medicinska åldersbedömningar. Att både bli kallad skäggbarn och bli anklagad för att använda detta ord av TCO:s företrädare förvånar mig."---

Pilsäter vill inte uttala sig för den aktuella journalisten, men hennes chef uppger att han haft ett samtal med henne och klargjort hur man förväntas bete sig på sociala medier på hennes post.

http://www.expressen.se/nyheter/tco-utredarens-fraga-ar-du-ett-skaggbarn/

- - - - -

Diskussion om Rättsmedicinalverkets undersökningar i denna tråd:

http://politik.ifokus.se/discussions/56325bfcce12c45d4f000810-kommun-klagar-pa-vuxna-barn?discussions-1

[memoirsofaclone]
9/5/17, 11:13 PM
#10

Såklart är majoriteten över 18 år, ibland mkt över. Det borde vem som helst kunna fatta, om du tar dig enda till Sverige för ett bättre liv och det enda som hindrar är åldern, så är det väl klart att du ljuger om åldern. Men myndighetspersoner verkar av någon anledning inte fatta  detta, för ens nu när man börjat med tester. Det är en så otroligt enkel logik, att det är ologiskt hur någon inte kan förstå det här.

Begreppet ''skäggbarn'' tror jag inte avser att ingen under 18 skulle kunna ha skägg, utan att det faktiskt är vuxna män som kallas för barn. Och det är procentuellt fler över 18 med skäggväxt än under.

Zepp
9/5/17, 11:32 PM
#11

Jag har rätt dålig skäggväxt och är 60+.. är jag då ett barn?

Grejen är att det är lätt att komma med svepande värderingar.. framförallt om sådana som är födda utomlands..  men om jag förstår saken rätt så är det främst unga pojkar som söker sig hit.. oavsett skäggväxt eller ej!

Men WTF, att vi betraktas som vuxna vid 18 är lixom en sak.. så varför inte införa det mer vanligare begreppen för myndighet/vuxen.. dvs 21-25 år, lätt som en plätt.. problem solved!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
9/6/17, 9:49 AM
#12

#11 Man skulle kunna tro att du är politiker 😉

Zepp
9/7/17, 8:44 PM
#13

Du menar att höja myndighetsåldern?

Det skulle ioförsig lösa några problem.. främst vad gäller vuxna unga som då behöver ha sina förälldras medgivande innan de flyttar hemifrån/får lov att rösta/får lov att skriva kontrakt på mobiltelefoner/ta lån/osv.

Oså får de fråga sina föräldrar om lov för att gifta sig/inleda partnerskap.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
9/7/17, 10:18 PM
#14

#13 Äh, så är det redan idag :)

Zepp
9/7/17, 11:11 PM
#15

Inte riktigt va? 

För då skulle föräldrarna vara tvungna att betala diverse SMS-lån och mobilabonemang!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
9/8/17, 7:32 AM
#16

#15 Vem har sagt något om att betala..?

[vandringen]
9/8/17, 4:38 PM
#17

Höll man sig till sin sanna ålder skulle något som ordet skäggbarn aldrig vuxit fram  men nej man ljuger sig fram för att få stanna i landet och sånt är helt oacceptabelt.

Mer utredningar och kontroll i åldersfrågor behövs.

Zepp
9/8/17, 6:57 PM
#18

#16

Det föll väl på det.. dvs att betala om man är målsman?

Annars så vore det en bra ide?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
9/8/17, 7:07 PM
#19

#18 Nej…

gruvel
9/11/17, 11:56 AM
#20

#11 Spinner lite på din intressanta tankegång om skäggväxttillstånd, kvinnor har rätt vanligt klen skäggväxt och bör väl kunna gå som  barn med fördel,  oavsett prästbetyget.

Annons:
gruvel
9/11/17, 12:16 PM
#21

#17 Det blir en orättvisa för dem som är över 18 år och anger sin riktiga ålder, genom att de i egenskap av icke-barn kan få ett sämre läge än de som med framgång förminskar sin ålder. De senare drar också mer resurser/kostar mer i tveksamma fall när noggranna biologiska mätningar nu måste göras för att avgöra ålder. - För jämställdhets skull kunde en regeringsrekommendation göras att om man är under ex.vis 25, uppge under 18.

[Hayabusa]
12/3/17, 10:13 AM
#23

#22 Tidsmaskin?

[Stockholmare]
12/3/17, 10:15 AM
#24

#23 Tillbaka till framtiden.

Pyttelite
12/3/23, 11:55 AM
#25

Vad hände med skäggbarnen?

”Skäggbarn” var vad rasisterna kallade dem.

De kom som på flykt över hav och land utan sina föräldrar. Ensamma. Försvarslösa. Ofta djupt traumatiserade.

Året var 2015.

I Sverige startades snabbt en debatt om hur man skulle kunna mäta deras ålder, barn var man ju tvugna att ta särskild hänsyn till. Så var de inte egentligen vuxna?

Läs mer här;

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/9z7le5/skams-ni-som-ljog-om-ensamkommande-barn


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


”Skäggbarn” var vad rasisterna kallade dem.
Pyttelite
12/5/23, 9:35 PM
#26

35 000 ensamkommande barn tog sin tillflykt till Sverige under flyktingvågen. 20 000 finns kvar och lyckas bra i samhället, det visar siffror från SCB.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/ensamkommande-lyckas-bra-i-sverige-omid-kallar-mig-garna-svensk


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


35 000 ensamkommande barn tog sin tillflykt till Sverige under flyktingvågen.20 000 finns kvar och lyckas bra i samhället, det visar siffror från SCB.Omid ...
Pyttelite
12/6/23, 8:59 PM
#27

En sammanställning från Statistiska centralbyrån visar att åtta av tio ensamkommande födda 1999 som kom till Sverige 2015 är i sysselsättning - och det är fler än svenskfödda i samma ålder.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/scb-fler-ensamkommande-an-svenskfodda-ar-i-sysselsattning[]()


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
12/13/23, 2:04 AM
#28

Minna Blom har under flera år följt ensamkommande flyktingpojkar. Många har i dag kommit in det svenska samhället – men det har inte gått lika bra för alla.

– Jag tänker att Sverige har gjort bort sig. Här hade vi haft väldigt duktiga och fina Medarbetare som vi valde att inte utnyttja, säger hon.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/minna-hjalpte-ensamkommande-flyktingpojkar-de-som-lyckats-ar-hjaltar--ezzlb7


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Minna Blom har under flera år följt ensamkommande flyktingpojkar. Många har i dag kommit in det svenska samhället – men det har inte gått lika bra för alla. – Jag tänker att Sverige har gjort bort sig. Här hade vi haft väldigt duktiga och fina medarbetare som vi valde att inte utnyttja, säger hon.
Pyttelite
1/18/24, 7:57 AM
#29

7 av 10 ensamkommande barn som kom till Sverige 2015 är i arbete och försörjer i dag sig själva, enligt statistik från SCB. SVT Värmland har träffat två av dem i Karlstad

– Anwar Haydari som är undersköterska på nattpatrullen i hemsjukvården och målaren Ali Gholami.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ali-gholami-fran-hammaro-var-ensamkommande-manga-har-anvant-sin-chans


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


7 av 10 ensamkommande barn som kom till Sverige 2015 är i arbete och försörjer i dag sig själva, enligt statistik från SCB. SVT Värmland har träffat två av dem i Karlstad – Anwar Haydari som är undersköterska på nattpatrullen i hemsjukvården och målaren Ali Gholami.
Upp till toppen
Annons: