Annons:
Etikettvård-och-omsorg
Läst 1045 ggr
[Hayabusa]
3/21/16, 10:01 AM

Utomeuropeiska läkare

"Av de 431 läkare som under de senaste fyra åren gjort Socialstyrelsens grundläggande prov i sin helhet har bara 65  godkänts i alla delar.

Jan Östergren, professor vid Karolinska institutet som rättar proven som rör internmedicin, konstaterar att det skiljer mycket i grundkunskaper mellan dem som genomgår proven.

– Det finns många som är jätteduktiga redan första gången och kanske skriver 35 och 38 poäng, säger han.

- Och sedan finns det de som skriver tre och fyra poäng, vilket gör att man undrar om det finns några medicinska kunskaper alls."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=6394106

Annons:
Halvdansken
3/21/16, 9:10 PM
#1

Finns väl både riktiga läkare som inte har problem med proven, och de som chansar.  Bra att de har tester, jag vill ogärna råka ut för en fuskare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
3/21/16, 10:21 PM
#2

#1 Säkert. Tycker att det är intressant med tanke på uttalande under -15, att Sverige närmast invaderades av bl a läkare. Sedan är det naturligtvis säkert riktigt, som artikeln visar, att teori och praktik inte alltid går i takt. Dvs det är inte "bara" så enkelt att placera in en läkare i det svenska systemet.

Tjeja
3/21/16, 11:49 PM
#3

Sådant test skulle jag vilja prova att göra!  😂 Bara för att jämföra sig med någon "hittapå"-läkare och se hur långt min svenska allmänbildning i hälsovård står sig.

Kanske kan man åka till något sådant land en sådan skojare kommer ifrån och jobba som läkare efter Naturlinjen på gymnasiet i Sverige? 🤔🤦‍♂️

Alltså jag förstår inte hur folk som är outbildade kan vara så dumma så det tror att de ska klara av ett så avancerat yrke här helt utan utbildning. Jag vill nämligen inte tro att outbildad är det samma som att vara korkad eller dum! Men när man läser den artikeln kan man ju nästan undra?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
3/25/16, 3:15 PM
#4

Frågan är väl oxå o hur många nuvarande svenska läkare som skulle klara det provet?

"– För många ligger deras utbildning långt tillbaka i tiden, man har hunnit glömma bort. För en del kan utbildningen redan från början vara dålig."

Grejen är väl att det går bra att jobba som svensk läkare med bristfälliga kunskaper/dålig utbildning/alla borde vara tvugna att göra provet vart femte år.

Har själv råkat ut för läkare som haft bristande kunskaper!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zadeira
3/25/16, 3:25 PM
#5

#4 Jag håller helt med dig där, det borde behövas göra nya tester med jämna mellanrum så att läkaren visar att den "hänger med" i utvecklingen. Har också råkat ut för läkare som inte har haft kunskaper man tycker att de borde ha.

Aniara14
3/28/16, 8:28 PM
#6

Senaste "Uppdrag Granskning" handlade om fuskande läkare och sjuksköterskor som jobbat inom svenska vården.

"Uppdrag granskning avslöjar ikväll hur falska läkare och sjuksköterskor har kunnat arbeta inom den svenska sjukvården, bland annat med hjälp av förfalskade intyg. Vi har valt att inte namnge dessa personer."

Undrar just vad det kan bero på, tro…? 🤔🤔

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[helga21]
3/28/16, 8:36 PM
#7

# 6 Jag såg detta UG. En del var faktisk svenskar, dessvärre. SVT Blekinge rapporterade tidigare i år om att Landstinget här anställt både läkare och sjuksköterskor utan legitimation och utan att de kontrollerat upp det med Socialstyrelsen.

Aniara14
3/28/16, 8:45 PM
#8

#7 "En del var faktisk svenskar, dessvärre."

Har du sett och /eller hört det med egna öron/ögon?

För om det bara var SVT som påstår att dom är svenskar, så behöver det inte alls betyda att dom verkligen är det.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[helga21]
3/29/16, 10:33 AM
#9

# 8 De intervjuade en sjuksköterska som lät väldigt svensk 😃

Upp till toppen
Annons: