Annons:
Etikettövrigt
Läst 988 ggr
Fillixa
2016-03-21 14:14

Fritt fram att köra bil utan körkort i Sverige!

Fritt fram att köra bil utan körkort i Sverige!

Länk till Teknikens värld:

Fritt fram att köra bil utan körkort i Sverige

Annons:
[Carpinus]
2016-03-21 14:30
Fillixa
2016-03-21 14:34
#2

Oj,  sorry om det har tagits upp tidigare!

Lite dålig koll😞

[Carpinus]
2016-03-21 14:54
#3

#2 Du behöver alls inte vara ledsen för det, det är på helt annan ämnessida! Länkade bara eftersom diskussionen varit igång där ett tag, så den kanske kan vara av intresse även här.

Tjeja
2016-03-21 18:26
#4

Moderna Sverige i ett nötskal man skyddar alla brottslingar in i absurdum för att  undvika att någon skulle råka bli oskyldigt fälld för minsta lilla brott. Laglöshetens land för alla som inte heter Andersson, Petterson och Lundström och är skötsam till vardags. Dvs är du yrkeskriminell, "minderårig" eller ickesvensk är det anarki som råder för din del! 🥵

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fillifjonkan60
2016-03-22 14:58
#5

#4 Precis så känner jag också att det verkar vara. 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Zadeira
2016-03-22 18:46
#6

För nån dagar sedan gick jag och hunden förbi en bil som stoppats av civilpoliser, och i bilen satt 4 med utländsk härkomst. De orden jag hörde när jag gick förbi var polisen som talade med föraren och upplyste om att "du måste ha körkort". Hur det gick och vad som sedan sades hann jag inte uppfatta, men nu blev jag åter igen nyfiken när jag läste den där artikeln.

Annons:
gruvel
2016-03-22 21:20
#7

Kunde köra  litet i Norge.  Hyrbil inget körkort eller id-handling med .  Man gör något oskyldigt som väcker polisens intresse kolla upp en.  Säger då att kortet är borttappat men finns  utfärdat i annan stat långt bort, men inte läge just nu rekvirera nytt, sorry.  Om de trilskas säger man att trodde det var som i Sverige,  för där räcker enligt dom i tingsrätt en muntlig uppgift om  körkortsinnehav och man behöver inte visa upp det senare. Ni kan inte  bevisa att jag far med osanning.

Stallmima
2016-03-22 21:51
#8

"Hur vore det med en lagändring som säger att om man som förare inte kan uppvisa giltigt körkort, svenskt eller utländskt, så får man inte köra bil? Rätt eller fel, vad anser du?"   

Ja kan man inte uppvisa någotsomhelst körkort, utländskt eller svenskt ska man inte heller få köra bil anser iallafall jag

gruvel
2016-03-23 19:06
#9

#8  Det är nog inte politiskt gångbart numera med sådan lagändring. Kunde  ses som strukturell diskriminering riktad mot vissa kategorier av personer i landet. Om man som svenskt rättsväsen håller sig mer till omvänd bevisföring, det är enbart  myndighets skyldighet att bevisa huruvida någon eventuellt saknar körkort utfärdat nånstans. så trampar man inte någon på tårna.

[helga21]
2016-03-23 22:57
#10

Det hade varit ganska enkelt för åklagaren att höra av sig till dennes hemland och fråga ifall denne hade körkort vilket åklagaren inte gjort. Nej det var inget u-land som denne kom ifrån. Det är alltid åklagarens sak att se till att fallet håller i domstol.

Upp till toppen
Annons: