Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 1302 ggr
Staffan
3/23/16, 3:16 PM

USA - Hur stort förtroende har du?

Hur stort förtroende har du för USA:s agerande i världspolitiken?

Annons:
[Bermudas]
3/23/16, 3:30 PM
#1

Ständigt i krig med andra länder. Ständiga påtryckningar och härskarfasoner. Godtyckliga invasioner av andra länder. Mycket fuffens för sig i Mellanöstern och i allians med Israel. Det finns misstankar att dom själva haft ett finger med i spelet att skapa IS. Vietnam,, Afghanistan och Irak skulle dom lämnat ifred. Samma sak med Syrien. Assad är ingen ängel men USA har egenintressen att se efter. Dom har mycket kaos och lidande på sitt samvete. I nuläget har jag noll förtroende. Vanligt folk i USA däremot är ofta bra, vakna och alerta, många är själva kritiska mot sin regim.

Ebolaa
3/23/16, 3:31 PM
#2

Jag svarade LÅGT, eftersom de för det mesta agerar utefter deras egna intressen, inte för vad som egentligen vore det bästa för alla parter. Tänkt exempelvis Irakkriget, nu bistår de också IS med vapen, bilar, kläder, skor osv. 

Tyvärr är det däremot så att vi är tvungna att hela tiden räkna med dem, eftersom de är en stormakt. Jag har en djup önskan om att deras agerande vore mindre kapitalistiskt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[helga21]
3/23/16, 10:59 PM
#3

Då USA är vår enda Supermakt så har jag faktiskt ganska stort förtroende för landet som helhet. Däremot så har jag många synpunkter på hur det ser ut där.

Em_
3/24/16, 12:34 AM
#4

Tja, jag litar på att de agerar efter sina egna intressen, precis som alla anda länder. Sen om det känns tryggt eller inte är ju en annan sak.


Cragan
3/24/16, 1:18 AM
#5

rösta på varken lågt eller stort men har iaf större förtroende för dem än svensk media, med jänkarna kan man ju lita på att dom gör det som främjar deras intressen för tillfället iaf

Vanja
3/24/16, 7:43 AM
#6

Alltså det beror lite på nu vem som får makten efter Obama.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[[eskils_]]
3/25/16, 2:17 PM
#7

#2 "nu bistår de också IS med vapen, bilar, kläder, skor osv."

😮  Har du någon källa på det?

Idag säger USA så här:

" "Det finns inte en regering i hela världen som stöder Daesh", konstaterar USA:s utrikesminister John Kerry i en presskonferens i Bryssel just nu. Han säger att "alla" kommer att hjälpa Belgien och att "Daesh" kommer att se sitt kalifat störta samman. … Vi kommer att fortsätta jobba tätt. Vi kommer att vara framgångsrika i tillintetgörandet av Daesh, säger USA:s John Kerry."

SvD

Ebolaa
3/25/16, 2:59 PM
#8

#7 Exempelvis: 

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/iraqis-think-the-us-is-in-cahoots-with-isis-and-it-is-hurting-the-war/2015/12/01/d00968ec-9243-11e5-befa-99ceebcbb272_story.html

http://www.veteranstoday.com/2015/09/09/us-helping-isis-in-iraq/

http://www.washingtontimes.com/news/2015/dec/28/russia-accuses-us-helping-isis-avoid-russian-airst/

Det var i en artikel om att Putin skulle skicka ned 150000 fotsoldater som det spekulerades i huruvida de kunde få tag i sina kläder och likadana skor och sådär. Hittade det inte nu, så det är möjligt att det är en konspiration. Däremot så får de vapen också från Syriska staten eftersom de har funnit bomber i en stad som ISIS nyligen blev urdrivna ur. Sen har också USA´s snedsteg i Mellanöstern varit en bidragande faktor till att ISIS fick sin början.

Litar inte ett dugg på USA ärligt talat.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zepp
3/25/16, 3:05 PM
#9

Jag litar fullständigt på att USA kommer att se till att deras egna intressen bevakas/kommer att bevaras/gynnas!

Däremot så vet vi att de inte alltid lyckas/de gör fel/olika personer inom USA gör felbedömningar/osv!

Tex det är där att stötta Ho Chi MinFNL//Al Quida/Noriega/Saddam Husein/Talibanerna har senare visat sig vara bakslag.. iallafall för dem själva.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
3/25/16, 3:23 PM
#10

#8 Tack för länkarna. Har tittat på dem och det verkar vara en massa rykten i omlopp av olika slag som sprids av bl a Ryssland. Att USA skulle stödja IS tillbakavisas av amerikanerna själva förstås. Ett par citat ur den första länken:

"It’s because America is so slow that most people believe they are supporting Daesh.”

_“It’s part of the Iranian propaganda machine.”
_

“It is true that most people believe that,” he said. “But it’s not based on reason. It’s based on racism — because Iraqis don’t like Americans in the first place.”

Ordspråket säger att i krig brukar sanningen vara det första offret. Men visst verkar syrienkonflikten vara en riktig smutsig byk. Och säkert har USA gjort många klumpiga misstag genom åren i utrikespolitiken.

Ebolaa
3/25/16, 4:19 PM
#11

#10 Ja, det är mycket rykten som är i omlopp. Men det sägs att många från Irak har sett USA gett leveranser till IS, och dessa rykter är ju inte helt otroliga eftersom de stridande grupperna känner igen USA´s plan och hela tiden spanar på IS. Så det skulle inte förvåna mig, det är ju förstås självklart att USA tillbakavisar detta, sen kan ju inte de som försvarar detta verkligen veta vad som försiggår "där nere". Jag ser det därför inte som helt otroligt.

Det som jag är rätt säker på är att det är en riktig soppa gällande hela IS, att de till och med har köp vapen av Syriska staten -som de är i krig mot - är ju ett tydligt tecken på det. Pengar pengar pengar!! Usch..

Jag hoppas så innerligt att Bernie Sanders kommer till makten! Det vore ett riktigt lyft för USA.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Hayabusa]
3/25/16, 4:23 PM
#12

Undrar hur WWII hade slutat utan inblandning från USA?

Ebolaa
3/25/16, 5:15 PM
#13

#12 Ryssland och USA möttes väl i Tyskland? Så Ryssland hade väl "segrat"? Däremot är väl det nog så att USA är mer diplomatisk än Ryssland, Putin är så himla krigisk och korrupt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Bermudas]
3/25/16, 5:54 PM
#14

USA ( CIA) brukar driva fram rebeller. Förse dem med vapen och utbilda dem. Tänker på afghanistans talibanerna bland annat. IS är troligtvis inget undantag. Lägger in det här: "Bekräftat hemligt Pentagon-dokument visar att USA skapade ISIS för att kriga mot Assad Det är bekräftat av amerikanska underrättelsetjänst att USA:s stöd av amerikanska rebeller skulle resultera i att ISIS skulle nå stora framgångar. Ett nyligen avhemligat DIA-dokument visar att beväpnandet av rebellerna i Syrien innebar att ISIS skapades, skriver den undersökande journalisten Ben Swann." http://newsvoice.se/2015/06/12/bekraftat-hemligt-pentagon-dokument-visar-att-usa-skapade-isis-for-att-kriga-mot-assad/ Artikel från The Guardian: Now the truth emerges: how the US fuelled the rise of Isis in Syria and Iraq http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/03/us-isis-syria-iraq

[Bermudas]
3/25/16, 5:57 PM
#15

#13 "Diplomatiska " krigare då. Cirka två miljoner människor har fått sätta livet på grund av USA:s "krig mot terrorism" i Mellanöstern sedan 2001. Det visar en ny rapport från den fredsprisbelönade organisationen Physicians For Social Responsibility, PSR. http://www.psr.org/assets/pdfs/body-count.pdf

[Hayabusa]
3/25/16, 6:27 PM
#16

#13 Nej, det är knappast troligt.

[helga21]
3/25/16, 8:37 PM
#17

IS är till stora delar  förre diktatorn Husseins gamla armé som blivit arbetslös och som är experter på krig och de är sunnimuslimer.

Var glad att USA finns med tanke på hur nära vi har till Ryssland.

Leffe
3/25/16, 8:49 PM
#18

Jag har ganska stort förtroende för USA. Däremot inte för Ryssland, Kina, EU med flera

[[eskils_]]
3/25/16, 9:59 PM
#19

Något gott gör nog USA ibland ändå:

"Den IS-ledare, som USA dödade var terrorgruppens ”finansminister” och väldigt viktig för IS. Det säger Magnus Ranstorp, som leder terrorforskningen vid Försvarshögskolan.

–Han var väldigt viktig. Han var ju den så kallade finansministern för IS och en som flera ansåg var efterträdare till al- Baghdadi. Al-Qaduli har suttit på nycklarna till IS finansiella infrastruktur.

Det finns även en Sverigekoppling till al-Qaduli via en svensk jihadist som dödades i Mosul 2008, berättar Magnus Ranstorp.

– Båda var högt uppsatta ledare till al-Qaida i Irak, som är föregångaren till dagens IS."

SVT

Huygens
3/25/16, 10:13 PM
#20

#19 Det där är bara en fasad, ett skådespel.

NATO-IS och CIA-al-Qaida är kontrollerade och styrda från starten av Pentagon.

Annons:
[helga21]
3/25/16, 10:16 PM
#21

# 18 Instämmer!

Huygens
3/26/16, 11:50 AM
#22

Obama är på ett skenheligt besök i Argentina och "hedrar" offren för diktaturen.

Offer som mördats genom CIAs Operation Condor, en omfattande terrorkampanj att behålla Sydamerika i förtryck under 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inte helt olikt USAs terrorbombningar av Jemen idag.

Ebolaa
3/26/16, 4:50 PM
#23

#16 Så du har inte hört om andra världskrigets sista offensiv av USA-Storbritannien och Sovjetunionen; "the race to Berlin", där USA och Sovjet i princip hade en kapplöpning om vem som skulle vara snabbast med att ta sig till Berlin? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Race_to_Berlin

#20 Håller med, jäkla lobbyism.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Cragan
3/26/16, 8:48 PM
#24

#13 helt utan inblandning från usa så är nog frågan om vi inte skulle tala tyska hela högen.

Huygens
3/26/16, 10:16 PM
#25

#24 USAs banker finansierade båda sidor i båda världskrigen. Om inte USAs banker finansierats Hitler, hade han inte haft pengar att bygga upp sin krigsmaskin med brittiska och amerikanska pengar som kanaliserades till Krupp, IG Farben och Fords tyska fabriker.

Tyskland var utblottat efter första världkriget med galopperande inflation.

[Hayabusa]
3/27/16, 12:16 PM
#26

#23 Vill nog påstå att det, nästan åtminstone, tillhör allmänbildning att känna till kapplöpning till Berlin under våren 1945. Dock ger det inte en särskilt uttömmande bild av USA´s agerande/deltagande under WWII. Frågan som jag ställer i #12 är berättigad och det är ingen djärv gissning att WWII hade gestaltats på ett helt annan sätt än det gjorde.

#24 Ja, omöjligt är det inte.

Zepp
3/27/16, 2:04 PM
#27

#25

Om inte Sverige, EU, övriga västvärlden finansierat Putin så kanske Krim fortfarande hade tillhört Ukraina?😮

För övrigt så var det till stora delar USA som finansierade det Japanska anfallet på Pearl Harbor!🤪

Främst genom att ge exportkrediter för stål och olja.

Grejen är att ekonomin varit global väldigt länge, pengar investeras där de är som lönsammast och krediter ges där det kan ge bra ränta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
3/27/16, 7:39 PM
#28

# 25 ursäkta mitt språkbruk men slickar inte USA röv åt alla håll som passar dem… då som nu?

#24 har vi inte fortfarande lite av "tysklandskappan" på oss än idag i  visa länder?Kanske dags vi kastar av den å later Tyskland stå för Tyskland?

Terra Australis
3/29/16, 8:29 AM
#29

Förtroendet för USA är lika med "noll".

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[Carpinus]
3/29/16, 9:10 AM
#30

Jag valde "ganska stort förtroende", men om Trump blir president lär mitt förtroende försvinna…

Upp till toppen
Annons: