Annons:
Etikettsexualpolitik
Läst 2637 ggr
Vanja
3/27/16, 12:40 PM

Betala för att vara kvinna.

Min syster går i skolan och de har nu tagit upp på sexualkunskapen huruvida tamponger och bindor ska kostar pengar eller inte. 
Ska det verkligen kosta pengar att födas med kvinnligt könsorgan?

En del kan jämföra detta med att män måste raka sig, men de måste faktiskt inte göra det, de kan om de vill men de måste inte. 
Om kvinnor skulle sluta skydda sig när de har mens skulle det bli fruktansvärt äckligt över allt, tänk alla nerblodade bussäten. Nej usch. 
Man kan däremot (enligt mig) jämföra med att kvinnor rakar benen, det är inget de måste göra, men de gör det ändå. 

Så vad tycker du? 
Tycker du att mensskydd ska vara gratis?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
NatasjaHemby
3/27/16, 12:43 PM
#1

En menskopp kostar ett par hundralappar och håller ungefär 10 år. Naturligtvis ska det vara dyrt med miljövidriga engångsartiklar som är helt överflödiga i ett land där alla har tillgång till rinnande vatten.

Däremot hade man absolut kunnat lämna ut en menskopp till alla flickor i åldern då man vanligtvis börjar menstruera (början på högstadiet?).

SE*Simbelmynes

älskar-älskar inte
3/27/16, 12:48 PM
#2

Jag tycker det ska vara gratis. Det är inte alla som klarar av att ha mensskydd som man ska stoppa in. Jag klarar inte av menskopp eller tampong. Det är bara bindor som är ett alternativ för mig tyvärr och jag tycker de ska vara gratis.

Vanja
3/27/16, 12:49 PM
#3

#1 Ja menskopp är ett bra alternativ tycker jag. Och som du säger så borde det delar ut till unga kvinnor. 
Dock så passar den inte alla, och då borde åtminstone finnas billigare alternativ om man frågar mig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
3/27/16, 12:54 PM
#4

Vet någon hur mycket det kostar med mensskydd under en fertil kvinnans liv? Själv hade jag väldiga blödningar emellanåt och fick tidvis använda barnblöjor innan jag hunnit ta mina cyklokapron och kunde inte går ut.

älskar-älskar inte
3/27/16, 12:57 PM
#5

Jag blöder 8-10 dagar och 4-5 av dagarna väldigt rikliga blödningar.

_Fisken
3/27/16, 1:08 PM
#6

Min dotter berättade att på UM så gav de tips om olika bindor o tamponger men inte ett ord om menskoppar.  Konstigt tkr jag. Jag sade åt henne att fråga syster varför det var så…

Annons:
_Fisken
3/27/16, 1:10 PM
#7

BTW, det ska vara gratis. Kanske en viss mängd per månad men den  mängden ska vara gratis. Utöver det kan det kosta en slant. Jag tkr det är för jäkligt att mina döttrar, som framledes kommer att föda fram nya skattebetalare och dessutom lida ekonomiskt av det, inte ska iaf få mensskydd gratis.

Tjeja
3/27/16, 5:39 PM
#8

Om mensskydd ska vara gratis borde mat och boende också vara gratis tänker jag.. om man ska följa resonemanget hela vägen ut..

Känns lite som när invandrarna på flyktingboendena klagar på dålig städning och dålig mat.. städa och laga mat själv liksom. det är ingen självklarhet att få det gratis serverat.

Visst kan jag se en mening med att mensskydd borde vara billigare för tex ungdomar. Men gratis? Nej det skulle bara bli missbrukat istället för uppskattat. Fler skulle plocka på sig mer skydd än de behöver och det skulle bli mer nedskräpning. Får man betala för sig sätter man mer värde på det man har än det man får gratis! Så fungerar det nu för tiden när alla kräver det ena efter det andra gratis. Tyvärr..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ebolaa
3/27/16, 5:59 PM
#9

Jag önskar att det vore gratis! I alla fall något form av "grundutbud" med exempelvis bindor, tamponger och trosskydd av någorlunda god kvalitet. Att man till exempel skulle gå till apoteket och hämta så många man behöver under månaden. Vi kvinnor har ju olika mycket mens, var vissa behöver nattbindor även på dagen och för andra räcker det med bara trosskydd. Så varför inte? 

Liksom, det är ju lite samma sak med blöjor för barn också. De är ju jättedyra men helt nödvändiga, och jag tycker önskade att folk skulle få blöjor till sina barn också. 

Men i vår nuvarande ekonomi så finns det väl inte utrymme för något allmänt tillägg för menssydd och blöjor, I guess…

#0 Jag vet inte om man riktigt kan jämföra mens med rakning av ansiktet för män.
Eftersom man rakar sig av rent utseende- och trendmässiga skäl, medan mens är något rent fysiologiskt och biologiskt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Halvdansken
3/27/16, 7:30 PM
#10

Finns inget som är gratis. Alltid någon som betalar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ElisabethB
3/27/16, 7:50 PM
#11

Håller med tjeja och halvdansken. När jag läste till hästskötare och lärde mig räkna foderstat fick vi lära oss att en fertil hingst behöver ca 10% mer mat än ett fertilt sto. Borde vara samma sak för människor, d.v.s. att män behöver äta mer i förhållande till sin kroppsvikt (som oftast är mer än för kvinnor). Ibland finns det billiga bindor på www.matsmart.se och då brukar jag beställa ett lager..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

älskar-älskar inte
3/27/16, 8:03 PM
#12

Fast jag tycker inte det ska vara gratis i obegränsad mängd så att alla bara kan hämta ut hur mycket som helst som man inte ens behöver. Självklart inte.  Då ska det vara en viss mängd/månad som är kostnadsfritt och behöver man mer får man betala för det.

[Daisy-Moa-Elsa]
3/27/16, 8:35 PM
#13

Hur dyrt är det som kvinna om du väljer menskopp? TS du känns inte så lite "old school" när du pratar om att bindor och tamponger ska vara gratis. Ge en menskopp till varje menstruerande kvinna, sen är det upp till varje kvinna att använda den eller ej.

Annons:
Vanja
3/27/16, 11:18 PM
#14

#13 Det är inte dyrt, men det är inte ett alternativ för alla. 
Så jag är "old school" för att jag vet flera som inte kan använda menskopp och inte heller tamponger? Haha, jahaja. 
Nej men allvarligt, det finns massor av kvinnor som helt enkelt inte kan använda menskopp hur billigt och "trendigt" de än må vara.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Ebolaa
3/27/16, 11:29 PM
#15

#14 Precis! Håller med helt och hållet. "Old-school", som om man inte kan hitta på något lite mer konstruktivt. Genomskinligt petande på person igen.. 

#13 Inte är det alls alla som vill använda menskopp, det finns ju folk som inte ens vill/kan använda tamponger.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
3/27/16, 11:37 PM
#16

#15 Ja lite så, vi får väl se hur långt de går. 
Jag tycker dock att menskopp är en riktigt bra uppfinning som kan hjälpa många, inte bara ekonomiskt, men det är också väldigt mycket enklare. 
Men som sagt, det finns flera som inte ens kan använda tamponger och då är menskoppen helt utesluten.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

platinium
3/28/16, 1:45 AM
#17

Gratis hade ju varit fantastiskt, men röstade för billigare. Tycker som det tidigare nämnts i tråden att man borde få en viss mängd i månaden kanske, till ett paketpris eller i alla fall billigare. Kanske högkostnadsskydd vore något??

_Fisken
3/28/16, 9:03 AM
#18

 "gratis" ska inte vara GRATIS i obegränsad mängd. Hur apoteken löser detta är en detalj i det hela men jag kan tänka mig att som kvinna får hon ut en låda mensskydd gratis i månaden precis som typ medicin på recept.  Du kan inte få ut receptbelagd medicin i tid o otid, du får det som receptet säger.
Jag vill komma åt just detta med att mens+graviditet+"passa småbarn" ska vara förenat med fördelar o förmåner - inte straffas genom kostnader. Egentligen tycker jag det ska ses som ett arbete och ett arbete brukar normalt sett ge en lön.

Zadeira
3/28/16, 9:39 AM
#19

Jag tycker det borde vara som med läkemedel. Du kan få mens-skydd på recept och då en viss mängd ex bindor/tamponger varje månad till ett reducerat pris.

Silvestris
3/28/16, 10:47 AM
#20

Kostnadsfritt till kvinnor under 18 år. I övrigt tycker jag att unga tjejer ska informeras om menskopp och tygbindor. Bättre för miljön och för plånboken.

Annons:
Mitralis
3/28/16, 11:25 AM
#21

Jag är kvinna och även fast jag förstår argumentet så anser jag ändå att det måste finnas någon gräns på vad som ska subventioneras och inte.  Det finns ingenting som är helt gratis för det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna. 

Om bindor skulle subventioneras så utgår jag från att de ändå inte skulle hålla så hög kvalitet att de skulle vara förstahandsvalet för många kvinnor. 

Det finns bindor för 7kr paketet av märket Euroshoper. Misstänker att det skulle vara ungefär den nivån på gratisbindorna.

Håller med i ovanstående skribenters tyckande att om man har onormala blödningar så bör man kunna få mensskydd på recept med reducerat pris och även högkostnadsskydd. Kan även tänka mej att kvinnor under 18 får kostnadsfritt.

Men i det stora hela anser jag nog ändå inte att det är några större kostnader för individer med normal mens.



Mitralis
3/28/16, 11:33 AM
#22

Blir lite nyfiken hur mycket pengar ni egentligen lägger på mensskydd. På vissa låter det som att det är enorma summor. 
Jag brukar köpa Libresse eller always. Köper ofta 2 paket för 40kr.
 Mensar ca 8 dagar. Tror ändå inte att jag kommer upp i över 50kr per månad. Billigare än ett glansigt tidningsmagasin eller en pizza. 
Hur lite ska man betala för att det ska vara billigt?



ElisabethB
3/28/16, 11:43 AM
#23

#22 Köper Libresse på matsmart för 10-15 kr för ett paket. Köper ca 10-20 paket åt gången och det går åt knappt 2 paket under en mensperiod för mig. Så jag tycker inte det är många kronor i månaden som det går åt p.g.a. mensen.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

_Fisken
3/28/16, 11:56 AM
#24

Jag har tipsat mina döttrar om denna Matsmart-sida. Jag o dom kan ju gå ihop om en leverans men jag kan ju köpa annat till hushållet.

ElisabethB
3/28/16, 12:31 PM
#25

Precis. Det man ska vara medveten om är att deras sortiment ändras hela tiden, men vissa saker som t.ex. pasta och bindor är varor som återkommer då och då. Har bara positiva erfarenheter av att handla hos matsmart.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

micki78
3/28/16, 1:44 PM
#26

Jag tycker det borde skickas ut regelbundet med posten varje månad. Kanske mindre roligt för brevbäraren men nånting sånt vore bra. Man får registrera sig för att få det gratis och då får man fylla i hur mycket man behöver. Det tycker jag vore toppen!

Halvdansken
3/28/16, 4:26 PM
#27

#26 vem ska betala för det? Om man räknar på administrationen, lite IT-system, distribution, logistik osv, så undrar jag om det inte kommer att kosta dig mer än vad det gör nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
micki78
3/28/16, 4:40 PM
#28

#27

Ja dom kanske hade haft en speciell tjejskatt? Där dom som registrerar sig får betala lite extra. Frågan är hur den skulle se ut? Ingen mening om det blir dyrare. I en perfekt värld så önskar man såklart att det skulle vara gratis, komma med posten, men inget är ju gratis, så det kommer aldrig hända.  Personligen har jag inget i mot att betala själv, det gör jag så gärna.

platinium
3/28/16, 6:22 PM
#29

Vi får ju inte glömma att kostnaden inte bara gäller bindor, tamponger, menskopp osv utan även trosskydd innan och efter för oregelbundna blödningar eller mellanblödningar eller kraftiga flytningar,  smärtstillande, underkläder och andra kostnader som tillkommer för vissa under mensperioden. För att inte tala om järntillskott osv för vissa. Sedan har vi ju de som behöver ta diverse preventivmedel för att hålla mensen under kontroll, p-piller eller minipiller.  Allt som allt så blir det en stor kostnad om du räknar ihop hur mycket kvinnor behöver lägga på det här under alla år som hon har mens under sin livstid.

Tourette_Mannen
3/28/16, 6:33 PM
#30

Nej det ska inte vara gratis. Den så kallade feminismen i Sverige har gått för långt nu. Bara att bita i det sura äpplet och acceptera sitt kön tycker jag.

Em_
3/28/16, 7:27 PM
#31

Rent praktiskt lär det, som #27 sa, bli dyrare att betala via skattesedeln än i affären. Nä, ska det vara helt gratis blir det till att göra som mormors mor och sy tygbindor av gamla kläder och tvätta förhand.

Dessutom är det rätt nedvärderande att utgå från att kvinnor inte har ekonomiska förutsättningar att sköta sin hygien.


Wowy
3/28/16, 7:35 PM
#32

http://www.aftonbladet.se/debatt/article10316707.ab Där argumenterar man för att mensskydd ska vara billigare/gratis.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Silvestris
3/28/16, 7:55 PM
#33

#29

Fast p-piller och andra hormonella p-medel är väl receptbelagda och går på högkostnadsskyddet. Vissa landsting subventionerar dem också till unga kvinnor t.ex. Västra götaland, där betalar kvinnor under 25 år 25 kr/mån för hormonella p-medel.

Vanja
3/29/16, 6:59 AM
#34

#30 Detta handlar alltså om vad unga tonåringar diskuterar i skolan och har ingenting med feminism att göra, läs gärna tråden innan du går in och lägger tråkiga kommentarer. 

#22 Jag använder inget alls, har spiral så jag behöver inte bry mig direkt. Men jag tycker att tamponger från OB är dyrt. (Det var de jag använde innan spiralen).

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Joppo
3/29/16, 11:37 AM
#35

Ni som är för en subtionering av menstrationsrelaterade produkter, vad har ni för åsikter gällande denna fråga? :

Män behöver generellt sett äta mer mat än kvinnor, då deras kroppar är större och kräver mer energi för att fungera optimalt. Bör därför män subtioneras av staten för den extra kostnaden som detta medför?

Halvdansken
3/29/16, 1:07 PM
#36

#34. har man inte mens om man har spiral? (Jag vet inte, har aldig använt det)
Och man kan väl köpa billigare mensskydd än ob?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

älskar-älskar inte
3/29/16, 1:28 PM
#37

#35 Det stämmer absolut inte. Jag äter mycket mer än min karl.

Joppo
3/29/16, 2:06 PM
#38

#37 Jag skrev "generellt sett". Att du råkar äta mer än din gubbe innebär inte att kvinnor globalt sett har ett större energibehov över männen. 

"Det totala energibehovet är för män är cirka 2500-3000 kcal och för kvinnor cirka 2000-2500 kcal."

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=195

[Bermudas]
3/29/16, 2:15 PM
#39

#35 "Män behöver generellt sett äta mer mat än kvinnor" Ja även om det inte alltid är så så stämmer det nog rent generellt. Män är generellt sett större än kvinnor också, mer muskelmassa, längre …tycker jag mig märkt i alla fall, så då borde de antagligen behöva mer föda för att driva "maskinen". Orättvist att dom ska behöva betala för den biologiska skillnaden. Kanske ska staten gå emellan även där? Vi vill väl inte att det ska vara orättvist. Vi vill väl att staten blandas ännu mer i våra liv? Vi vill väl att så mycket vi bara kan reglera saker och ting och utveckla mer byråkrati ? Vi vill väl ha en jättestab av anställda som ska lyfta lön för att hantera dessa frågor också? Eller hur? #37 Men du kan väl inte enbart på grundval hur landet ligger hemma hos dig dra den slutsatsen att det "absolut inte stämmer".

[[eskils_]]
3/29/16, 2:21 PM
#40

#35 Nej, tycker inte att män ska subventioneras pga sin genomsnittligt större kroppsstorlek och energibehov, åtminstone inte så länge de tjänar mycket mer än kvinnor…..

Däremot kan det väl vara rimligt att skolhälsovården delar ut 1 st menskopp till de flickor som önskar det. Mensskydd är dyrt.

Honestyisdead
3/29/16, 3:04 PM
#41

Kan narkomaner få gratis sprutor tycker jag allt att kvinnor kan få gratis mensskydd mellan vissa åldrar.

Varför skulle det vara konstigare än att barn har gratis tandvård? 

Angående menskopp så är det inte alla som kan använda skydd som stoppas in.

Annons:
Silvestris
3/29/16, 7:51 PM
#42

#35

Män är skyldiga till större delen av våldsbrotten i samhället så kanske kan de kostnader de medför jämkas mot mäns matkostnader…

Halvdansken
3/29/16, 8:00 PM
#43

#41. Narkomaner får gratis sprutor för att stoppa spridning av sjukdomar. Det är billigare med sprutor än med sjukhusvård och mediciner.

Sen finns det inget som heter "gratis", någon betalar alltid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
3/29/16, 8:02 PM
#44

#43 Om vi kvinnor slutade använda skydd lär det spridas sjukdomar! En del blöder enormt mycket.

Tror du förstår vad som menas med gratis.

Halvdansken
3/29/16, 8:07 PM
#45

#44. Det skulle vara fruktansvärt äckligt om kvinnor inte använde skydd, men jag tror inte att det skulle sprida så mycket sjukdomar. Blodet i sig är väl rent? 
Sen skulle det ju givetvis dra till sig flugor osv, men ingen skulle få AIDS, eller gulsot eller annat.

Dessotom är håller inte jämförelsen, för jag tror inte att man slutar använda messkydd, fast att man får betala för det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
3/29/16, 8:10 PM
#46

Allt skall vara gratis och betalas av någon annan.. så det så!

Samtidigt som alla skatter bör slopas. 🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
3/29/16, 8:28 PM
#47

#45 Det  blodet är väl inte rent om du har blodsjukdomar. Var det än kommer från.

Men som sagt. Jag anser att det bör vara gratis.

Rebexi
3/29/16, 8:47 PM
#48

Tycker det ska vara gratis, men då främst med återanvändningsbara mensskydd, som menskopp och tygbindor. Ska staten stå för det kan de ju passa på att tänka på miljön också ;)

Annons:
älskar-älskar inte
3/29/16, 9:51 PM
#49

Tygbindor har jag inte hittat någonstans på något apotek, mataffär eller annat varuhus. Var köper man tygbindor?

Silvestris
3/29/16, 9:57 PM
#50

#49

På nätet. Kostar en del när man köper på sig i början, men de håller ju i flera år så på sikt blir det billigare. Sök bara på "tygbindor" så hittar du flera shopar som säljer.

platinium
3/30/16, 12:55 AM
#51

#33 Nej alla ingår inte i högkostnadsskyddet och alla går inte att få billigare heller dessvärre. Och ÄVEN om man får något som ingår i det, så är det ändå en kostnad, om än en mindre sådan. Många bäckar små…

Halvdansken
3/30/16, 12:59 AM
#52

#46. Allt åt alla, vet du väl….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vanja
3/30/16, 10:10 AM
#53

#36 Det är väl olika för alla antar jag, men nej inte jag iallafall. Men det var ett helvete att stoppa in den och jag skulle inte rekommendera det till någon annan.  

#41 Riktigt bra poäng Hera!  Om man som menstruerande kvinna har en blodsjukdom och inte använder mensskydd så lär det definitivt spridas.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Halvdansken
3/30/16, 12:45 PM
#54

Så tycker jag att ni ska sluta använda mensskydd och se om det kan tvinga fram gratis varianter… 
Sen tror jag att om det nu finns smittoämnen i blod, så räcker det inte att man får det på kläderna, om jag sätter mig på mensblod i bussen. Det ska in i blodet (därav sprutbytes-grejen). Och jag tror inte att folk med öppna sår sätter sig med bar rumpa i mensblod. 
Hela den diskussionen är så fånig och osannolik så det är inte sant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vanja
3/30/16, 1:27 PM
#55

#54 Jag använder det som sagt inte, och jag säger inte heller att det borde vara gratis, men billigare. Och kanske till och med gratis för ungdomar under 18. 

Men om de sätter sig i mensblod på busen så handlar det på kläderna, sedan kan man efteråt få ett sår eller en skada som gör att det smittas. Du måste tänka lite längre än bara ifrån A till B. 
Och det torde vara större smittorisker på det eftersom en sjukt stor del av befolkningen skulle bloda ner överallt (I jämförelse med narkomaner) och kunna sprida sjukdomar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Honestyisdead
3/30/16, 2:05 PM
#56

#54 Många sätter sig utan att titta på sätet. Och kanske har man en stor sårig hemorrojder som mens blodet sugs in till genom kläderna.

[Bermudas]
3/30/16, 3:43 PM
#57

#56 Hera nu skruvar du väl ändå upp diskussionen några notch? Halvdansken blir nog snart övertygad om att gratis bindor till alla kvinnor vore bra. För tänk om Stina blödde genom brallan på bussen och på kliver Arne som har en hemmorojd. Han sätter sig på platsen där Stina nyss suttit och genom Arnes byxor letar sig Stinas mensblod och sugs därefter in genom kalsongen och målinriktat söker upp Arnes svaga punkt och Arne blir sjuk, smittad av Stina som inte bara har mens hon har smittat blod också. Bäst att bindor ges gratis till alla kvinnor så skyddas Arne från detta grymma öde.

Honestyisdead
3/30/16, 3:56 PM
#58

#57 😎 Inget är omöjligt hehe

Tjeja
3/30/16, 4:12 PM
#59

Men hallå? Jorden anropar!!! Allt till alla gratis! Allt annat är orättvist och fel! Xb

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
3/30/16, 4:26 PM
#60

De kan gott ha gratis mensskydd i skolor, på damtoaletten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
3/30/16, 4:34 PM
#61

#60 Problemet med det i dagens skolor är bara att det inte skulle fungera. Skydden skulle inte få ligga ifred på toaletterna utan snabbt användas till allt annat än vad det egentligen är till för som vandalisering mm.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
3/30/16, 4:39 PM
#62

😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Honestyisdead
3/30/16, 4:56 PM
#63

#61 Tyvärr är det så.

[Bermudas]
3/30/16, 7:37 PM
#64

#58 haha nä man vet aldrig…

Upp till toppen
Annons: