Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2536 ggr
[Bermudas]
4/4/16, 1:21 PM

Fuskig journalist

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man inte får till nyheterna så att de passar ens egna syften…..då får man väl fixa lite själv, eller? Är det etiskt att skapa nyheter? Den här saken har fått spridning i media. Men vad som INTE kommit fram är att journalisten själv har tråcklat ihop "nyheten" "VÄRMLAND Nu kan Nyheter Idag avslöja att den av Socialdemokraterna ägda tidningen Värmlands Folkblad lurade läsarna med en nyhetsartikel om att en flyktingkritisk lapp på Konsum mötte protester genom en handskriven lapp som var flyktingvänlig. I själva verket är det en journalisten Stina Samuelsson på Värmlands Folkblad som skrev den flyktingvänliga lappen." "I sociala medier har bilden med de bägge lapparna delats av artisten Malena Ernman, men även på Facebook av den antirasistiska bloggen “Inte rasist men…”. På så sätt har den fått mycket stor spridning i Sverige. Flyktingvänliga lappen var riggad av en journalist på Värmlands Folkblad Flera medier har uppmärksammat de bägge lapparna på Konsum och Värmlands Folkblad, som ägs av Socialdemokraterna, skriver på flera ställen att en “Herrhagsbo” ligger bakom den flyktingvänliga handskrivna lappen. Men i själva verket är det Stina Samuelsson, en av tidningens egna journalister som satt upp det flyktingvänliga budskapet och fotograferat lapparna på Konsum, något som Värmlands Folkblad inte nämner någonstans i sin artikel. På sin Facebooksida publicerar Samuelsson bilden på de bägge lapparna och hon får beröm i kommentarsfältet för sitt initiativ. Där framgår det även att det är Stina som gjort lappen, men även att en av nattcheferna på Värmlands Folkblad visste om detta. “Utmärkt initiativ med din lapp, Stina”, skriver Jonas Brefält som är nattchef på Värmlands Folkblad." http://nyheteridag.se/sa-ljog-s-tidningen-om-anonym-flyktingvanlig-lapp-pa-konsum-egna-journalisten-skrev-den/

Annons:
Sommarek
4/4/16, 1:44 PM
#1

Så länge journalisten själv har de åsikter som hon har skrivit om så är det ju inte en lögn i sig själv.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
4/4/16, 2:02 PM
#2

Klart du tycker det. Men det är inte pressetiskt. Om hon har de åsikterna men framställer det som det kommer från allmänheten så är det faktiskt ljug. Hon skulle naturligtvis talat tydligt om i artikeln att det var HON SJÄLV som skrivit lappen inte bara en random "Herrahagsbo". Men det gjorde hon inte för då skulle hela grejen falla. Jag skulle kanske själva klistra upp en massa lappar på stan…fota av dom och sen skriva en artikel om hur stan är full av lappar där någon slags åsikt uttryckts av någon från staden det skulle du såklart tycka är ärlig journalistik. Men du och jag har, som vi sedan gammalt fastslagit, olika syn på etik och moral.

[Carpinus]
4/4/16, 2:09 PM
#3

Ett bra exempel på riktigheten i några rader av Stefan Hedlund jag citerade i morse kring insikten att svenska journalister till stor del bedriver åsiktsförmedling snarare än nyhetsförmedling.

Att just Värmlands Folkblad var inblandade förvånar inte.

[Bermudas]
4/4/16, 2:10 PM
#4

Rättelse journalisten jobbar på samma tidning som kollegan som skrev artikeln.

Sommarek
4/4/16, 3:02 PM
#5

#2 Och klart att du inte håller med.

Nej, det är snarare ett faktum. Lappen har ingen avsändare och hävdar inte komma från en viss grupp. Att det sedan inte är pressetiskt är en annan sak, men själva texten på lappen behöver inte vara en lögn.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
4/4/16, 3:19 PM
#6

#5 Du verkar inte förstå. Jag har inte påstått att det som stått på lappen "är en lögn" den delen är helt ovidkommande. Det oetiska är att journalister på en tidning planterar en nyhet. Berättade nyss om förfarandet för en vän och gammal journalist som drog sig för andan när han fick höra. Men jag antar att du och den som gillat ditt inlägg inte har problem med den typen av fusk så länge fusket följer "rätt" åsikter. Själv tycker jag det skulle vara lika oetiskt om det var motsatt åsikt man saluförde på detta sätt. Men det är jag det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: