Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2155 ggr
[Bermudas]
2016-04-05 12:00

Våldtaget barn rättslös i Sverige

En flicka på just tolv år fyllda våldtas av en kille på arton. Nu misshandlas hon av vänner och familj till förövaren. Till och med mamman till våldtäktsmannen sparkade på henne efter att hon fått ett knytnävsslag rakt på munnen så att tänderna blivit lösa. ( Se bild i artikel) Hon är bara tretton. Familjen har fått rådet att flytta. Förövaren och brottet kan man läsa om i domen som jag länkat till längst ner. Har vi fått ett rättslöst samhälle där klanmentalitet allt mer kan ta över? Är det djungelns lag som ska råda. Om det är det som gäller hur länge ska hederligt folk hållas i strama tyglar medan andra tillåts löpa amok utan repressalier från samhället? "Samma månad som hon fyllde tolv år våldtogs Hanna. Gärningsmannen dömdes. Men för henne har helvetet fortsatt. Hon blir slagen, hotad och trakasserad av vänner till våldtäktsmannen. Under hösten orkade hon inte längre utan var hemma från skolan i tre månader." "Han som begick övergreppet dömdes till samhällstjänst 180 timmar. Sedan har de två kamraterna fått kontaktförbud gentemot Hanna. Läs också: Sociala visste om våldtäkten men anmälde inte. Men familjens yngre bror har efter det fortsatt att trakassera Hanna som nu är 13 år. Fem eller sex gånger har han angripit henne, både på affärer och utomhus. Till sist orkade hon inte längre, i tre månader stannade hon hemma från skolan. Nu har hon bytt skola men inte kommit undan trakasserierna. På skärtorsdagen klev de två bröderna av bussen på samma hållplats som Hanna. Det började med att den yngre brodern slog ner henne. – Då kom den andra som har kontaktförbud och jag trodde han skulle hjälpa mig upp, men då gav han mig ett knytnävsslag över munnen. Sedan kom hans mamma och jag trodde de skulle sluta, men hon sparkade på mig. Läs också: Våldtäktsmannen häktades efter ett halvår. Hanna fick åka till sjukhuset. Hon hade slagit bakhuvudet. Hennes mun svällde upp och två tänder var lösa i underkäken. Någon påskmat blev det inte, och kroppen värkte. Hon och mamman polisanmälde det som hade hänt. Nu har hon fått en hälsning att hon ska få stryk sex gånger till. I torsdags kom de igen och hon hoppade snabbt på fel buss för att de inte skulle slå henne." http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/13-aring-blev-valdtagen-misshandlas-och-trakasseras-nu-av-garningsmannens-vanner Domen kan ni läsa här https://minfil.org/L6r4m4bcbe/barnv_ldt_kt_Guled_Haysow_Mohamud_Sundsvalls_TR_B_1018-15_Dom_2015-06-24.pdf

Annons:
Kyllan56
2016-04-05 12:12
#1

Vårt samhälle skyddar inte brottsoffer. Jag har snart inte ett uns tillit kvar att kvinnor och barn får upprättelse och blir skyddade! 

Den stackars flickan som är rena barnet, får inte lugn och ro att bearbeta det trauma det är att bli våldtagen, utan hon får genomleva helvetet varje dag. Påminnas om det, behöva vara rädd för att hon ska bli slagen och kanske våldtas igen. Lagarna måste ändras i detta land. Man ska inte kunna begå ett sådant brott, för att bara få samhällstjänst.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

kamera0710
2016-04-05 12:23
#2

Helt åt h-e. Men i artikeln tycker jag det verkar lite oklart om de senaste händelserna är polisanmälda eller inte. Kan det vara så att det inte kommit till polisens kännedom? Men med sekretessen kanske det är svårt att få klarhet i vad som egentligen hänt.

[Bermudas]
2016-04-05 12:34
#3

#2 det framgår i texten att det är polisanmält men under sekretess pga hennes låga ålder. #1 Nej vårt samhälle skyddar inte brottsoffren särskilt bra…många gånger är offren helt utlämnade åt förövarna. Som flickan här.. Istället för att snabbt och hårt straffa förövarna får offret springa gatlopp - ett barn! Och när hon inte vågar gå till skolan så börja socialtjänsten bråka. Dom verkar inte reagera på att hon blir angripen och är rädd och är ett våldtäktsoffer nej de reagerar på att hon inte sköter skolgången! Dom erbjuder vandrarhem till familjen. Det polisskydd dom får är av denna art: "Polischefen i Medelpad, Josef Wiklund, uppmanar henne att göra anmälningar så fort något händer." Så fort något händer!?! Vill man som förälder vänta på att "något händer" ens barn? Flickan vågar ju knappt gå ut. Hon är rättslös. "– Hans kompisar ringer till honom om de ser mig någonstans och då dyker han upp. Går jag till affären kan ha se det från sitt fönster och då kommer han dit. Jag törs inte gå ut.

Skorpion76
2016-04-05 12:36
#4

Jag klarade inte av att läsa allt. Jag blev så arg! Fy katten! (Oj, förlåta alla er som har katt!)


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Kyllan56
2016-04-05 12:41
#5

#3 Jag saknar ord, så upprörande är det! Men det går i linje med vårt allt mer slappa samhälle. Där girighet och egoism hyllas. Brott mot kvinnor och barn tycks många gånger sluta utan egentlig åtgärd. Där män frias på grunder en normal tänkande individ inte fattar hur domstolen tänkt. 

Det värsta jag hört är, "den" råkade glida in. Rätten kunde inte konstatera motsatsen, så mannen friades.  Eller jag gjorde det i sömnen… Vilket gör att varenda man som våldtar ett barn kommer hävda att det gjordes i sömnen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Skorpion76
2016-04-05 13:02
#6

#5 Det är riktigt upprörande!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Staffan
2016-04-05 13:27
#7

Sverige i ett nötskal. Jag blir inte ens längre förvånad.

Sorgligt att ett så bra land kan gå sönder så fullständigt.

// Staffan

[helga21]
2016-04-05 15:37
#8

Då jag läst domen i detta fall så kan jag meddela att den skyldige var 17 år när brottet begicks inte 18. Hade han varit 18 så hade han fått skaka galler. Dessutom så fick han 6 månaders sluten ungdomsvård.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Straffbar

Skorpion76
2016-04-05 16:03
#9

🤮🤮🤮


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Kyllan56
2016-04-05 16:41
#10

#21 Ja det är inget nytt för mig, jag vet att man inte kan få fängelse förrän man är 18 år och anses vuxen enligt lagen.  Personligen tycker jag man ska sänka den åldern för grova brott. 

Sedan att förövarens vänner och familj kan fortsätta trakassera offret är ju av en anledning, att samhället inte skyddar offer och att trakasserierna inte får några följder, vilket är fruktansvärt tragiskt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Cragan
2016-04-05 19:31
#11

verkar som det är dags att låsa in och splittra den familjen, inte nått jag i normala fall förespråkar men ska man få dom 2 pojkar eller nötter till nått som går o likna vid laglydiga så måste något drastiskt till.

Leramani
2016-04-05 19:32
#12

Det vore väl inte så svårt för polisen att sätta span på  förövarens familj och få bevis.  Så här kan man bara inte få hålla på.

De Lapsus Resurgam

Tjeja
2016-04-05 21:11
#13

Vårt samhälle har byggts upp för att skydda förövare av alla de slag. Fruktansvärt hur vårt land blivit totalt förstört de senaste 20 åren.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[helga21]
2016-04-05 22:07
#14

# 13 När det gäller våldtäkt så har synen på det blivit strängare så där har du fel.

Skorpion76
2016-04-06 06:13
#15

Här är ett exempel på en annan tjej som råkade riktigt illa ut. Förutom att hon blev våldtagen mobbades hon och hängdes dessutom ut på internet! Samma kväll som det har varit skolavslutning i kyrkan våldtar Oscar ytterligare en tjej och hon hängs också ut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Bermudas]
2016-04-06 09:00
#16

#15 ja herregud kom ihåg den där historien. Vuxenvärlden skyddade våldtäktskillen…till och med prästen visade sig kallsinnigt inställd mot offret genom sin skenheliga godhet och förlåtande attityd gentemot förövaren. Alla klappade händerna när förövaren som nu plötsligt var hjälten kom in i kyrkan, samtidigt som flickan inte vågade vara med…kommer inte ihåg exakt om hon redan flyttat vi det laget. Trots att killen erkänt i början så kom han undan länge….tills han gjorde om samma sak igen på en tjej som tagit parti för honom och valt att lita på honom. Det blir så när man skyddar förövare och inte talar om sanningen, flickor vaggas in i falsk trygghet när de borde varit vaksamma. Det finns likheter i båda dessa historier. Här valde sociala att inte ens anmäla våldtäkten. Här uppmanar man offret att flytta. Här kritiserar man offret för att hon inte pallar gå i skolan medan förövarens tillskyndare ostraffat kan slå henne och terrorisera henne.

Skorpion76
2016-04-06 09:17
#17

Här kommer en annan film på samma tema. Historien som berättas i den här filmen togs upp i Svt Debatt och där frågar man sig varför det inte var våldtäkt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Zyperior
2016-04-06 21:52
#18

Jag är absolut helt för hårdare lagstiftning för våldtäkt och att offer ska prioriteras före förövare.
Men jag är samtidigt orolig att man ska gå på feministernas linje och bredda våldtäktsbegreppet allt för mycket och att det ska bli för lätt att kalla sig offer och beskylla någon för övergrepp/våldtäkt.
Jag lyssnade på en debatt från England här om dagen mellan en feminist och en anti-feminist, där anti-feministen hävdade att det va otillåtet på vissa universitetscampus att närma sig en kvinna i en bar, t.ex. Att bara gå fram och prata med personen kunde leda till avstängning och polisanmälan till och med om jag inte minns fel. Kan även ha gällt att gå fram och prata med män, men är lite osäker på det. I grund och botten, va det att ragga på någon som va otillåtet och likställdes med övergrepp/våldtäkt.

Nu vet jag inte sanningshalten i detta, men forumet va såpass seriöst (universitet) och debattörerna verkade tillräckligt erfarna för att en potentiell lögn på det planet skulle kunna passera ostraffat. Men även om det va en lögn, känns det med dagens feministargumentation inte långsökt att det skulle kunna vara/bli verklighet.
Tankar kring detta?

(Om TS tillåter såklart? Vill inte paja tråden om du tycker det avviker från ämnet för mycket?)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Skorpion76
2016-04-07 06:28
#19

Här kommer inslaget ifrån Svt Debatt om våldtäkten i filmen i #17! Det är i den här debatten som Leif Silbersky säger att hovrätten gjorde rätt när samtliga friades därför att han skiljer på trovärdighet och tillförlitlighet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Bermudas]
2016-04-07 09:22
#20

#18 vi kan gå lite OT, det är ok att du tar upp det, för vad dessa galna feminister driver igenom i USA är något som brukar smitta av sig på Sverige, och det är så kontraproduktivt och kan i slutändan leda till större svårigheter att sätta dit verkliga förövare, plus att man skadar de goda männen. Det finns ingen riktig balans här, å ena sidan kan grova våldtäktsmän frias bara för att dom våldtog i grupp ( bevisningen blir svårare då) å andra sidan kan oskyldiga män råka illa ut till exempel på grund av att någon kvinna inte ville erkänna för sin pojkvän att hon i själva verket var otrogen, ( ett fall i min bekantskapskrets, hon erkände lögnen så småningom men innan dess var det ett helvete för den oskyldiga killen). Här ser vi ett fall då två Iranier får förmildrande dom på en gruppvåldtäkt för att dom våldtog " i tur och ordning". Dom drogade kvinnan och våldtog prydligt i turordning alltså. http://nyheteridag.se/hovratten-sanker-straffet-valdtog-i-tur-och-ordning-och-inte-i-grupp/

Annons:
Skorpion76
2016-04-07 12:32
#21

Men jösses! Finns det ens någonting som kan kallas prydligt bara för att det sker i tur och ordning istället för i grupp?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Bermudas]
2016-04-07 14:44
#22

#21 visst är det sjukt! dom använde inte ordet prydligt, men " i tur och ordning" som förmildrande men det är ju likt förbaskat en gruppvåldtäkt!

Skorpion76
2016-04-07 16:27
#23

Du gode skapare!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]1
2018-02-26 15:01
#24

Jag trodde straffen skulle vara tuffare i USA, men en svensk tjugoåring kom undan med 18 månaders fängelse för våldtäkt och sexuellt övergrepp mot en tolvårig flicka. Nästan svensk nivå på den straffsättningen…🤔

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ung-man-fran-vastsverige-valdtog-12-aring-i-usa

Tjeja
2018-02-28 14:37
#25

#24 Nej då… I sverige skulle mannen fått 180 timmars samhällstjänst på sin höjd, om han hade svenskt ursprung. Om något rasifierat ursprung hade han med största sannolikhet fått skadestånd för förtal.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: