Annons:
Etikettkultur
Läst 1512 ggr
[Carpinus]
4/5/16, 6:27 PM

Arabiska förbi finska som näst största språk

_"Arabiskan är på väg att gå om finskan som det näst största språket i Sverige, enligt en ny studie. Men att bedöma antalet modersmålstalare är minst sagt knepigt."---

"I många länder finns officiell språkstatistik, men så är inte fallet i Sverige. En anledning till det är att den här typen av statistik kan ses som integritetskränkande.
– Det kan vara bra för samhället att veta vad folk pratar för språk så att vi kan anpassa samhällsservicen efter det, på samma sätt som vi behöver veta var folk bor för att veta var vi ska dra motorvägen eller bygga sjukhus," (säger språkvetaren Mikael Parkvall)._

TT

Annons:
[Hayabusa]
4/5/16, 6:34 PM
#1

Undrar hur det ser ut i Malmö? Jämnt skägg mellan arabiska och svenska?

[Anata]
4/5/16, 6:38 PM
#2

De är en skam. Vi har snart inte Svenska Språket kvar.

Varför i ……. ska vi ändra vårt samhälle efter utlandsankomna människor? Tycker de är en skam. Var tog mitt 1990-tals Sverige bort? Jag är 25+ och saknar den tiden. Då var de bra enligt mig.

Man hade ett mindre stressigt liv.

72mm
4/5/16, 6:47 PM
#3

#2 Skyll på dina föräldrar. Eller så skyller du på sådana som mig som är född på 70-talet men som ändå inte förstod vad som höll på att hända fören först nyligen. Sade mig tidigare alltid vara "ointresserad av politik" och röstade också därefter. 

Allt är mitt  (vårt egna) fel! 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Anata]
4/5/16, 7:17 PM
#4

Ska vi se de så. Så röstar jag på SD. Men tyvärr börjar jag tröttna på politiken i detta land. Då vi kan rösta men ändå så ska den här j Rigeringen göra tvärt om :( Alltså de är inget som händer " Vi tänker på vårt folk" utan de dom håller på med är en j sandlåda. Om du tar en godis så ska jag oxå ha en godis bit Och får du en större än jag så ska jag ta en lika stor.

Ja du fattar #3. När man säger att man röstar på SD så tänker folk "rasist". Men de är man inte bara för att man röstar på SD.

[Carpinus]
4/5/16, 7:27 PM
#5

Jag begriper inte hur det kan vara "integritetskränkande" att föra statistik över de språk som talas i en nation!  I andra länder är det förmodligen en självklarhet och en bra hjälp i samhällsplaneringen, precis som Parkvall säger.

I USA talar 951 700 människor över fem år arabiska (2011). Här kör vi med mått som "mellan tummen och pekfingret" för att inte kränka människor, och så håller vi upp det lediga pekfingret för att känna vartåt vinden blåser för att skapa en prognos över utvecklingen.

72mm
4/5/16, 8:16 PM
#6

"Ja du fattar #3. När man säger att man röstar på SD så tänker folk "rasist". Men de är man inte bara för att man röstar på SD."

Är du säker på det? Jag misstänker att alltfler snarare tänker något i stil med "jasså, hon också! Jag önskar att jag vore så djärv att jag vågade erkänna det öppet!"

😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Anata]
4/5/16, 8:18 PM
#7

Tänkte mer på mitt exempel #6. Sen är jag ganska öppen.

[helga21]
4/5/16, 8:26 PM
#8

# 6 Det är # 6 också. Smilyen betyder att en skojar 😃

kamera0710
4/6/16, 7:00 AM
#9

#1 Du glömde visst nämna att där talas också det skånska språket…

[Hayabusa]
4/6/16, 7:42 AM
#10

#9 Nej, jag glömde inget. Skånska är inget språk, det är ett antal dialekter. Dock oklart exakt vilka.

[tk1971]
4/6/16, 9:34 AM
#11

Att arabiska snart är näst största språket är väl inget konstigt. Under århundradena har det varierat vad folk har pratat för språk förutom svenska: tyska på 1600-talet, franska på 1700-talet, och sen har ju engelska blivit fullständigt oumbärligt. Det som är lite trist med just arabiska är ju att de inte använder samma alfabete som vi.

Zyperior
4/6/16, 7:59 PM
#12

#11 Jo det är konstigt då arabiskan inte har någon annan anledning än folkvandringen som skett de senaste åren, att vara näst största språket.

Att vårt språk influerats av tyska, engelska och franska finns kulturella, demografiska, intellektuella och geografiska förklaringar till.

Vårt språk har inte dött ut av dessa influenser, utan utvecklats.

Om man läser 1600-tals svenska så är den med viss ansträngning ändå möjlig att förstå för en som aldrig sett den förut.

Men arabiskan som näst mest talade språk i Sverige, ser jag bara som ett ytterligare bevis för mordet på svensk kultur när man i framtidens historieböcker kommer kunna läsa "En gång fanns det svenskar"…fast på något hybridspråk blandat av arabiska och svenska. Dessutom kommer bara män kunna läsa den texten om det vill sig riktigt illa.

Detta är ingen utveckling av svenska språket, utan en slakt av det. För om en person om 100-200 år läser dagens svenska, så kommer hen inte fatta ett jävla skit.

Finskan har inte haft så mycket inflytande för det stannade som ett alternativ för de med finsk bakgrund i skolan. Arabiskan kommer tveklöst bli lika obligatorisk som svenska och engelska på läroplanen inom kort, så länge denna våldtäkt, av sittande regering och MSM, på svensk kultur får fortsätta.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[tk1971]
4/6/16, 8:17 PM
#13

#12:  Jodå, finskan har haft mer inflytande än vad man tror. Det finns massor av svenska ord som har sina rötter i finskan. Svenska kungar har - med större eller mindre framgång - försökt lära sig finska under den tid Finland hörde till Sverige, och det var vanligt att höra finska i Stockholm under många århundraden. Liksom det varit de senaste årtiondena!

Arabiska i läroplanen? Tja, varför inte.  Allvarligt talat ser jag ingen större anledning till att vägra lära sig det, om nu en större del av befolkningen talar det. Vilket språk som råkar vara på modet/nyttigt att lära sig/bra att lära sig av andra skäl varierar, och kommer alltid att variera.

Annons:
Zyperior
4/6/16, 8:30 PM
#14

#13 Absolut rätt inställning om man vill ta livet av en kultur.

Sen är jag ytterst tveksam till finskans inflytande på svenskan.
Har väldigt svårt att hitta några bra listor när jag googlar på det, de träffar jag får som talar om just ämnet talar för att det skulle vara precis tvärt om. Låneord från finska till svenska går att räkna i 10-tal medans motsatsen, svenska låneord i finskan finns i 1000-tal.

Edit:
Enligt Kaisa Häkkinen, professor i finska vid Åbo universitet och ledande etymolog, är antalet lånord från svenska till finska ungefär 4000, men lånord från finska till svenska kanske ett tiotal - Wiki

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[tk1971]
4/6/16, 8:36 PM
#15

#14: Ja, vad vet jag. Jag talar ju bara det som modersmål…

Zyperior
4/6/16, 8:39 PM
#16

#15 Se edit av #14

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[tk1971]
4/6/16, 8:41 PM
#17

Ja ja, det stämmer inte med vad jag läst. Som sagt, detta är inte teori för mig, detta är min verklighet.

Zyperior
4/6/16, 8:48 PM
#18

Det där går inte ihop. Du hänvisar till att något du "läst" inte överensstämmer med det en ledande emytolog och professor i finska på Åbo Universitet säger. Sen påstår du att det är en subjektiv bedömning av din verklighet?

Har du exempel på det du läst? Och om det finns "massor" med låneord från finskan i din verklighet, borde du kunna komma med mer exempel än de som finns i listan på den Wikipedia-sidan jag länkat till.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[tk1971]
4/6/16, 8:50 PM
#19

#18: Exempel på vad jag läst? Nej, snälla du, jag kan inte komma ihåg allt jag läst under 45 år. Det är en hel del det. Gå och låna lite böcker på biblioteket.

Zyperior
4/6/16, 9:03 PM
#20

#19 Det där är ju också ganska motsägelsefullt kan man tycka. Du kommer ihåg att det du läst inte överensstämmer med det en professor i ämnet påstår, men sen i nästa mening kan du inte komma ihåg vad du läst?

Men.."Det finns massor av svenska ord som har sina rötter i finskan", borde inte vara svårt att hitta då kan man tycka. ;) Låter bristen på argument från dig tala för sig själv istället.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[tk1971]
4/6/16, 9:04 PM
#21

#20: Ja, använd du bara google för att inhämta "information". Själv har jag skaffat den genom egen erfarenhet.

Zyperior
4/6/16, 9:17 PM
#22

#21 Ditt brutala misslyckande att försvara ditt påstående, och sedan din tveklösa envishet att vägra erkänna att du haft fel här talar ganska mycket för att din "erfarenhet" inte betyder speciellt mycket på ett intellektuellt plan.

Tyvärr litar jag mer på vad en professor i ämnet har att säga, än på din erfarenhet. Det tror jag de flesta vettiga människor gör också. Motsatsen är intellektuellt förkastligt vill jag påstå.

En eremit har också en massa erfarenheter, att jorden är platt kan va en sådan då det uppenbarligen ser så ut och han inte kan eller vill ta reda på fakta.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
4/7/16, 9:37 AM
#23

#19 "Exempel på vad jag läst? Nej, snälla du, jag kan inte komma ihåg allt jag läst under 45 år. Det är en hel del det. Gå och låna lite böcker på biblioteket." Det där argumentet är så sämst! Har sett liknande förut när argumenten tryter. Först och främst har personen ingen aning om huruvida den andre läser böcker eller inte, dessutom framstår bara den som kör med såna argument själv väldigt obildad. Så ett gott råd, kör aldrig med sånt igen, det är bara pinsamt för dig.

rudyC
4/7/16, 6:08 PM
#24

vad blir nästa ide på änmen i skolan? nu ska vi kanske ha in arabiska är nästa grej att byta ut teknik till hur man bygger bomber? sen kommer väl snart att tjejer och killar inte får vistas i samma sal samt att ta bort religion från skolan eller a bara det som inte är kränkande mot allah
50 år senare kommer svenskar att leva i getton för utanför området kan du bli skuten för att du är vit eller halshuggen för att du som tjej går ensam på gatan

[Göstage]
4/17/18, 12:25 PM
#25

Tredje generationens Finlandsättlingar i Sverige riskerar förlora sin finskspråkighet, larmar Sverigefinska ungdomsförbundet.

"Under åren har förbundet blivit en viktig minoritetspolitisk aktör bland sverigefinska organisationer, men enligt SFU:s ordförande Ella Turta är den största utmaningen att få med andra och tredje generationens finnar. Där har det finska språket en central roll.

– Om det arbetet inte görs nu kommer det inom 25 eller till och med 5 år inte vara många alls som talar finska, säger Ella Turta …"---

Säger väl en del om att Sverige inte längre är en attraktiv arbetsmarknad för våra finska grannar om det finska språket måste hållas vid liv bland ättlingar i senare generationer till de som en gång kom som arbetskraftsinvandrare?

Tror däremot inte att tredje generationens invandrare med arabiska som modersmål riskerar att förlora sin språkliga identitet. Det finns f.ö. befintliga inhemska krafter som vill hjälpa till att motverka att något sådant sker.

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/det-finska-spraket-riskerar-att-forsvinna

[Göstage]
5/31/18, 1:24 PM
#26

#0 Klart.

"I april 2016 spådde Mikael Parkvall att arabiskan inom kort skulle blir det näst mest talade modersmålet i Sverige. Då fanns det uppskattningsvis 200 000 finsktalande i Sverige, enligt Mikael Parkvall, och 155 000 arabisktalande. Enligt Mikael Parkvall har arabiskan nu högst sannolikt gått om finskan som modersmål."---

I sin kolumn på Svenska Dagbladet slår Mikael Parkvall fast att det är en ”historisk milstolpe”. ”Det är nämligen inte bara så att finska varit Sveriges näst största språk 'ett bra tag', utan faktiskt så länge som Sverige alls har existerat som nation”, skriver han."---

https://www.expressen.se/nyheter/sprakvetare-arabiska-nast-storsta-modersmalet/

Upp till toppen
Annons: