Annons:
Etikettövrigt
Läst 1325 ggr
[Carpinus]
4/7/16, 6:55 PM

Förtroendebarometern 2016

 "Idag presenterades Förtroendebarometern som mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet. För sjätte gången toppar Sveriges Radio listan – i år tillsammans med Systembolaget. I år är siffran 70 %."---

SR

Topplistan

1.Sveriges Radio 70 %

1. Systembolaget 70 %

3. SVT 66 %

4. Universitet/högskolor 65 %

5. Polisen 61 %.

5. IKEA 61 %

5. Sjukvården 61 %

5. Skatteverket 61 %

5. ICA 55 %

Bottenlistan - de fem som åtnjuter minst förtroende:

1. TV3 (sämst) 9%

2. Expressen 10%

3. Feministiskt Initiativ 12%

4. Arbetsförmedlingen 13%

5. Aftonbladet 14%

Läs mer på Medieakademin (pdf)

----

Fjolårets lista

Annons:
[Carpinus]
4/7/16, 7:10 PM
#1

Förtroendetoppen 2016 "all inclusive"  (=inklusive institutioner, politiska partier, massmedier och företag):

1. SR 71%

2. Universitet/högskolor 68%

3. SVT 67%

4. Systembolaget 65%

5. IKEA 59%

Bottenskrapet samma lista:

1. (sämsta) Expressen, AF, TV3 11%

4. Twitter och Facebook 12%

Uppskattade journalister:

1. (2) Leif G.W. Persson 9,6

2. (1) Jan Josefsson 7,2

3. (4) Peter Wolodarski  4,9%

4. (ny) Samir Abu Eid 3,0

5. (ny) Camilla Kvartoft  4,9

[Carpinus]
4/7/16, 7:57 PM
#2

"Sifo mäter sedan 19 år tillbaka svenska folkets förtroende för en rad aktörer i samhället på uppdrag av organisationen Medieakademien. Årets upplaga präglas av misstroende. Förtroendet minskar för nästan alla. Ett mindre antal har ungefär samma förtroende som förra året. För ännu färre ökar förtroendet. Det är inte så konstigt. Många aktörer har misslyckats med sin uppgift under de senaste tolv månaderna. Flyktingkrisen gör att förtroendet minskar för EU-kommissionen, för de politiska partierna, för regeringen och för riksdagen."---

"Avtalsrörelsen har precis börjat när facken får beskedet att förtroendet för dem rasar. Andelen som har mycket eller ganska stort förtroende för de fackliga organisationerna har minskat med 14 procentenheter till 22 procent under det senaste året."---

Lena Mellin i Aftonbladet

De tappar mest

Volkswagen 17 procent - 14 procent

Facket 22 - 14

PostNord 37 - 9

Regeringen 28 - 9

Riksdagen 33 - 7

EU-kommissionen 17 -7

[Nomen Nescio]
12/15/16, 7:26 PM
#3

"Hälften av nyhetskonsumenterna i Sverige lockas inte av de traditionella medierna och var femte har inget förtroende för de dem. Det visar en studie som bland annat gjorts bland besökarna på landets sju största nyhetssajter."---

"Men i den här studien har man i stället koncentrerat sig på beteendet hos 38.000 unika personer som har varit inne på landets sju största nyhetssajter. Det vill säga Aftonbladet, DN, Expressen, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio, SVT och Upsala Nya Tidning."---

"Hälften av mediakonsumenterna får sina nyheter framför allt från annat håll än de traditionella medierna. De är också väldigt aktiva med att dela innehåll till andra på nätet via de sociala medierna. 20 procent av dem som hämtar nyheter från andra håll delar innehåll för att bygga upp den bild de vill ge av sig själva. En annan grupp som utgör 21 procent, misstror de traditionella medierna och delar nyheter för att förändra andra människors åsikt så att den stämmer med deras egen."---

SVT

Upp till toppen
Annons: