Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1303 ggr
kamera0710
2016-05-11 06:49

Vems sexism gör oss arga?

"En chef i Smedjebackens kommun har alltså köpt sex. För några månader sedan gjorde Borlänge Energis VD samma sak. Männen har erkänt brott och nu följer rättsprocesser där vilka straff som är rimliga ska avgöras. Chefens och VD:ns överordnade har meddelat att männen inte längre är lämpliga för sina respektive positioner, klokt agerat men det räcker inte.

Varför uttalas ingen kritik mot deras uppenbart bristande kvinnosyn? Satt i perspektiv från de senaste veckornas jämställdhetsdebatt verkar köp av kvinnokropp vara föga upprörande.

(…)

Är det då rimligt att när dessa brott uppdagas reagera ungefär likadant som om någon blivit påkommen med att sno lite för många pennor från förrådet? Som om det är synd att det hela avslöjats eftersom att personen är en "så duktig medarbetare" och att handlingen inte egentligen är så himla farlig men att man måste agera nu när det ändå kommit fram.

Kan vi lägga av med det? Särskilt om vi i föregående andetag fördömt en man för att ha hälsat en kvinna med hänvisning till ”hur vi gör i Sverige” (där det för övrigt verkar vara fullt normalt att som man krama om en brud, men ta en karl i hand och kalla det för jämställt morsande)."

http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/ledarkronika-vems-sexism-gor-oss-arga

Annons:
[Carpinus]
2016-05-11 07:23
#1

#0 Du som väl mer än någon annan vet hur Göran Greider tänker, kan du förklara vad han mer har tänkt sig för straff än de föreläggande de två ålagts och accepterat och de anställningsmässiga konsekvenser deras brott har resulterat i?

GG skriver:

"Chefens och VD:ns överordnade har meddelat att männen inte längre är lämpliga för sina respektive positioner, klokt agerat men det räcker inte.

Varför uttalas ingen kritik mot deras uppenbart bristande kvinnosyn? Satt i perspektiv från de senaste veckornas jämställdhetsdebatt verkar köp av kvinnokropp vara föga upprörande."---

Vad exakt mer har Greider tänkt sig för konsekvenser för de två förutom att de döms enligt lagboken, mister sina poster och pekas ut i massmedia som sexförbrytare med namn och allt. Vad vill han se utöver det - räcker det med gatlopp i säck och aska, eller vill han se någon form av offentlig snöpning?

I lokalkollegan DT kan man läsa:

"Anders Åberg som varit vd för det kommunala bolaget Borlänge Energi har lämnat sitt uppdrag.

I förra veckan utfärdades ett strafföreläggande på 50 dagsböter för brott mot sexköpslagen. Sexköpet ska ha inträffat i en lägenhet i Stockholm i december 2015.

Ett strafföreläggande, som skrivs under av en misstänkt, har samma verkan som en dom.

Anders Åberg har erkänt brottet.

– Jag har gjort något som inte är lagligt och jag har erkänt. Jag förstår att förtroendet för mig som chef och människa påverkas, säger Anders Åberg.

Han har varit sjukskriven under en tid, och han konstaterar att det inte är okej att göra så som han har gjort.

– Jag vill be de som påverkas negativt av det här om ursäkt, säger Anders Åberg."

Jag ser ingen anledning att försvara* de här personernas agerande, men det är märkligt att Göran Greider som i andra sammanhang tillhör de förment Stora Medmänniskorna i riket är så  skoningslös vad gäller dem som inte befinner sig i hans snäva kulturkrets. Vill han se folktribunaler mot dem som inte uppfyller hans normer, eller hur skall fördömandena fastställas - är det dags för moraldomstolar, eller räcker det med en personlig ursäkt till Greider?

*Fetstilat för att klargöra min inställning direkt så slipper vi eventuella missförstånd om detta.

kamera0710
2016-05-11 12:03
#2

#1 Det handlar väl snarare om kvinnosyn än om straff samt om hur vi ser på händelser av detta slag när det är "ursvenskar" resp. invandrare.

Här på sajten kunde man exempelvis läsa följande (inlägg 9 i länkad tråd):

"Jag tycker som alla andra, att det är förfärligt att dessa våldtäkter/övergrepp på grund av mångkulturen äger rum. Jag hoppas dock att dem som drabbats eller kommer drabbas är döttrar till dem som röstat, eller de som själva röstat för att detta blivit möjligt. Då finns det iaf någon rättvisa i det som sker."

Ett raderat inlägg i samma tråd ansåg att enda lösningen är att nocka alla PK-grisar till marken.

Som kontrast kan nämnas din länkade artikel i DT: "Han har ett fyraårigt förordnande och har gått in i sin andra period som vd. Det innebär att, om vi kommer överens, får han en annan tjänst i bolaget. Vi ska hantera det så bra vi kan."

http://politik.ifokus.se/discussions/56a637d0ce12c43aae00246e-barn-valdtogs-pa-bad

[Carpinus]
2016-05-11 12:34
#3

#2 Det handlar väl om att ta den gamla stupstocken till heders som komplement till juridiken, samt att försöka förskjuta fokus från ett annat aktuellt fall. I båda fallen är det fråga om dålig kvinnosyn, och det ena förtar inte det andra. 

Länkningen till citatet har väl det gemensamt med Greiders ledare att även det är ett försök att förflytta fokus, för vad har ett raderat (!) inlägg om "PK-grisar" med de två befattningshavarna att göra? Och den som skrivit det citerade inlägget har vad jag kan se av det reagerat på sitt sätt över ett annat utslag av bristfällig kvinnosyn. Även om jag inte instämmer i formuleringen tycker jag i princip att det är bättre att reagera mot kvinnoövergrepp än det är att försvara dem.

Sedan anser jag att det är bra om den felande VD:n får en annan tjänst istället för att gå hemma med full betalning återstoden av sitt förordnande, vilket högst sannolikt skulle bli resultatet av en förlikning.

kamera0710
2016-05-11 15:53
#4

#3 Vill du se detta som att jag förespråkar stupstocken får du väl göra det, även om det är struntprat. 

Poängen kan snarare sammanfattas med ett citat till av den du ibland kallat profeten: 

"Det som emellertid är så oerhört irriterande är att de krafter i samhället som annars är djupt likgiltiga för jämställdhet och direkt antifeministiska, nu plötsligt reser sig upp och talar i namn av alla trakasserade kvinnor. Det gör de inte. De talar för sin egen sjuka sak – nämligen ambitionen att stoppa all invandring och skuldbelägga alla som inte är etniska svenskar."

http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/utga-fran-de-flickor-som-kranks

[Carpinus]
2016-05-11 16:15
#5

#4 Jag vet inte om det är dig eller Greider jag diskuterar med, ni flyter tidvis samman till en tvehövdad figur där den ene talar med den andres tunga, så om du blir förnärmad på GG:s vägnar förvånar det mig inte alls.

Slutklämmen, citatet, är märklig - vad har detta med de två offentligt kölhalade näringslivstopparna att göra? Tror ingen samhällskraft av vilken schattering det vara månde skulle komma på tanken att göra en jämförelse mellan dem och den självavhoppade politikern. Låt Göran sitta på sin utsiktspost och bli "oerhört irriterad" över en problematisering som han själv har mekat ihop.

kamera0710
2016-05-11 16:20
#6

#5 Det är naturligtvis mig du diskuterar med, men om mina åsikter kan återges med bra citat åker jag gärna lite snålskjuts.😃

För somliga tycks det hur som helst vara mer upprörande med övergrepp som begås av invandrare än om samma sak utförs av så kallade etniska svenskar. (Påstår inte att du är en av dem.) Detta är min huvudpoäng i detta inlägg.

Annons:
[Carpinus]
2016-05-11 16:39
#7

#6 Min huvudpoäng är att jag tycker att Greider gör några märkliga kopplingar för att berättiga en kvinnonedvärderande handling genom att peka på andra syndare som burit sig minst lika illa åt, och så kryddar han syltan med att blanda in antifeministiska strömningar som förmodligen inte ägnat de här olika händelserna något gemensamt intresse. Den enda som drar långsökta paralleller är Greider själv, plus ytterligare någon vid profetens fötter.

kamera0710
2016-05-12 06:46
#8

#7 Menar du på fullt allvar att Greider vill "berättiga en kvinnonedvärderande handling"?

[Carpinus]
2016-05-12 08:18
#9

#8 Ja, genom att göra som barnen i sandlådan när någon felat - att peka på någon annan och säga "titta på dem då!" Hade han ägnat en fördömande spalt åt sådana som inte tar kvinnor i hand och en annan åt sexköpande höjdare så hade inte det ena kunnat tas som alibi för det andra. Det finns inget "föregående andetag" som GG vill ha det, eftersom det inte finns något samband mellan fallen, även om han försöker upprätta ett sådant.

72mm
2016-05-12 09:15
#10

Greider är en underhållande clown, i bästa fall. Jag skulle inte lägga för stor vikt vid hans "analyser".

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2016-05-12 09:21
#11

#10 Inte minst är han rolig genom att ta sig själv på ett så stort allvar. Fast ett dystert faktum är att han är en flitigt förekommande socialdemokratisk debattör (hur ofta hörs han inte försöka överrösta alla andra i "God morgon, världen"?), och att han samlat en liten krets bokstavstrogna omkring sig är ju uppenbart.

72mm
2016-05-12 09:36
#12

"…hur ofta hörs han inte försöka överrösta alla andra i "God morgon, världen"?"

Panelen är som bäst när de försöker sia om framtiden. Det är då bäst avnjutit någon månad i efterhand när man s.a.s. har facit. 😃

Greider och Teodorescu är nog mina favoriter. Yin & Yang for the win!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Magi-cat
2016-05-12 09:42
#13

Är det Greider som är skurken här nu? (På tal om att flytta fokus och "peka på någon annan".)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Carpinus]
2016-05-12 09:53
#14

#13 Eftersom hela TS var en ledare av Göran Greider så är det väl hans åsikter det handlar om? Även om Kameran förvisso kämpar på i rollen som buktalardocka.

kamera0710
2016-05-12 11:40
#15

#10 Känner man sig själv tror man sig känna andra!😃

kamera0710
2016-05-12 11:45
#16

#11 Han kanske borde lära av den ödmjuke Carl Bildt? Eller av Teflon-Kent Ekeroth?

[Carpinus]
2016-05-12 11:57
#17

#11 Favorit i repris…

kamera0710
2016-05-12 11:59
#18

#17 Beklagar att alla inte har så varierad repertoar som ni SD-vänner…

kamera0710
2016-05-12 12:00
#19

#13 Det viktiga är ju att vi skiljer på sexuella trakasserier som utförs av "etniska svenskar" resp. invandrare.

Kommer att tänka på den länkade tråden, där 72mm slog rekord i krumbukter. 

http://politik.ifokus.se/discussions/56797d6a8e0e7475dd0000e4-varderingsfragor-vs-integration?4d71244cb9cb4621410460e6-1

[Carpinus]
2016-05-12 12:08
#20

#18 Klassisk ämnesglidning under uppbyggnad - den här gången i en tråd du själv skapat… Tror det får vara bra här för min del - vi säger så! 👋

Annons:
72mm
2016-05-12 14:26
#21

#20 😃

#19 Ah, en tråd där du redan i första (!) inlägget desperat börjar OT-pladdra om Björn Söders angrepp mot pride-vansinnet. Klassiskt grepp från dig och ett utmärkt exempel på exakt den ämnesglidning som Carpinus nämnde. 

Vi tackar för den belysande länken.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]1
2017-11-02 08:43
#22

Som svar på rubriken: det som hittills framkommit om sexismen på Aftonbladet gör nog många av oss arga.

https://www.journalisten.se/nyheter/upprop-bland-aftonbladets-kvinnor

[Hayabusa]
2017-11-02 08:52
#23

#22 Sannerligen. Med personer i chefsställning som, möjligen, reagerat men inte agerat. 

Saxar från Dalademokraten:

"Är det då rimligt att när dessa brott uppdagas reagera ungefär likadant som om någon blivit påkommen med att sno lite för många pennor från förrådet? Som om det är synd att det hela avslöjats eftersom att personen är en "så duktig medarbetare" och att handlingen inte egentligen är så himla farlig men att man måste agera nu när det ändå kommit fram."

OBS! Detta gäller alltså inte AB utan berör Borlänge Energi. Men visst kunde det lika gärna vara AB det skrivs om?

[Carpinus]1
2017-11-02 09:08
#24

#23 Ja, visst känner man igen vissa undertoner!

Nu är det givetvis så att Aftonbladet inte är ensamma syndare - även TV4, SR med flera är skakade och skadade, och inom politiken har ju speciellt SD en stämpel på sig om en  unken kvinnosyn. Det är inte bättre, det är bara så att av SD har man inte väntat sig något annat, men när de som stått för bespottandet halkar på sin egen saliv känns det som det är välförtjänt om det uppstår en viss sveda och värk av fallet. 

(Och, apropå partiers kvinnosyn - vad blev det av debatten om vänsterpartiets syn på invandrarkvinnornas situation?)

[Hayabusa]
2017-11-02 09:18
#25

#24 Precis.

kamera0710
2017-11-02 11:52
#26

Utmärkt som sagt att ämnet lyfts. 

72mm har ju dragit sig tillbaka, så vi lär tyvärr inte få veta om hen betraktar även de som uttalar sig via länken i #22 som "underhållande clowner".

kamera0710
2017-11-02 11:56
#27

Lite mer från den "i-bästa-fall-underhållande-clownen":

"'Så här kan vi inte ha det', utbrast jämställdhetsminister Åsa Regnér på Sergels torg i söndags. På ett tiotal platser i Sverige samlades människor för att manifestera mot sexuella trakasserier efter den flodvåg av röster som hashtaggen Metoo har släppt lös över hela västvärlden

Patriarkatet är skakat. Många män som tidigare viftat bort frågorna kan inte längre göra det. Men om effekterna ska bli bestående måste kampanjen bli något mer än en händelse på nätet – det måste bli politik av det. Och det går att räkna upp en rad åtgärder som på sikt bidrar till att ställa om det könsmaktspolitiska landskapet."

"En annan central åtgärd är att identifiera de branscher där sexuella trakasserier troligen är värre än på många andra håll, t ex i Hotell och restaurangbranschen. De nordiska fackföreningarna har haft konferenser om frågan på senare år. Världen över är det så att de kvinnor som oftast råkar illa ut är de som är lågavlönade och har osäkra anställningsvillkor. Trenden överallt är sedan länge att antalet otrygga, osäkra jobb ökar i antal och det ökar naturligtvis risken för sexuell utsatthet. Den som är rädd att mista jobbet bråkar inte med sin chef. Alltså: Stärkta fackliga rättigheter! Bekämpa de otrygga anställningsformerna! Mer löntagarmakt! Det är ett av de viktigaste sätten att gå vidare med #Metoo."

http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/greider-bara-sa-kan-patriarkatet-skakas

Annons:
[Hayabusa]
2017-11-02 14:06
#28

Här kan man, om så önskas, lyssna på Åsa Regnér. Det är SR P1 Ekots lördagsintervju från 28.10.2017:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/967284?programid=3071

kamera0710
2018-08-02 20:01
#29

#21 På tal om "pride-vansinnet" så är det ju dags igen.🙂

Upp till toppen
Annons: