Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 821 ggr
Schnauzertik
2016-05-13 20:33

Rasism hör ihop med låg intellligens

Är rasister korkade?  Och är konservativa mindre intelligenta än liberala? Enligt en studie från universitetet i Ontario är svaret på båda frågorna ja.

Det är inte förvånande att människor med mindre inlärningsförmåga lockas till förenklande  ideologier.

http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor-ihop-med-lag-intelligens-visar-forskning/EVHlbc!xAOgdFBZbgrE/

Värd för Pensionärer

Annons:
[Carpinus]
2016-05-13 20:42
#1

Kanske kan vara intressant att ta del av vad som skrevs när samma tidningsartikel om den rapporten diskuterades senast (?), i januari förra året.

hankans91
2016-05-13 21:52
#2

Svårt att säga en mindre intelligent människa kan man lura i mycket. En person som är mindre intelligent är ju mer påtaglig för rasistisk propaganda. En mindre intelligent människa är lättare mottaglig för religiöst nonsens med exempelvis. Man kan ju kolla i Nordkorea de lurar ju i sin befolkning vad som helst. Men jag är inte förvånad om rasister har låg intelligens.

Em_
2016-05-13 22:11
#3

#2 Du missade visst ironin där va? ;)


[Carpinus]
2016-05-14 08:39
#4

Det finns säkert ingen anledning att ifrågasätta den här refererade (och repriserade…)undersökningen. Samtidigt är det flitiga användningen av "r-ordet" tveksamt, inte minst på det insinuerande sätt som förekommit bland annat här på Politik iFokus. Är den "rasist" som ifrågasätter svensk invandringspolitik? Är förakt mot "svennar" rasism?  Nej, uppenbarligen inte det senare -vi har i alla fall domstolsutslag på att det inte är fråga om rasism/hets mot folkgrupp att skriva att "svenskar har barbariet inprogrammerat i sina gener",  att de är "vidrig ohyra" och att "det vore rätt att alla svenskar utrotades".

Citat ur Federico Morenos artikel i Kvällsposten idag: "2012 skrev Kenan Habul, då reporter på Sydsvenskan, om en familj som blev attackerad i sitt bostadsområde i Rosengård på grund av sitt svenska ursprung. De var rädda och ville inte synas med namn och bild. Flera år av trakasserier kulminerade i att en av familjemedlemmarna misshandlades och sparkades i huvudet.

”Svennehora, ni är smutsiga”, var några av glåporden som både unga och barn men också vuxna kvinnor och män vräkte ur sig enligt familjen.

Det visar sig att anmälan inte ledde någon vart. Ingen ville vittna, trots att händelsen inträffade vid en butik.

Det finns ett mörkertal. När svenskar utsätts bedömer poliser det sällan som hatbrott.

Förra året friades en person i Norrköpings tingsrätt för ett blogginlägg om att svenskar är ”vidrig ohyra”, att det vore rätt ”om alla svenskar utrotades”. Enligt domstolen bör kraven vara högre när det gäller en majoritetsgrupp än en minoritetsgrupp." (Slut citat.) Likhet inför lagen, någon?

[Bermudas]
2016-05-14 09:07
#5

Rasister kommer i alla former. Vissa är en slags inverterade rasister utan att själva veta om det. De underskattar andra folkslags kompetens och förmåga och behandlar dem som små barn som man ska ha särskilt överseende med…vilket naturligtvis är en högmodigt och självgod attityd hos vissa "vita". De som pekar finger och kallar andra rasister är det nog ofta själva således.

[Bermudas]
2016-05-14 09:19
#6

Sen finner jag en viss humor i att de som själva kallar sig antirasiter blir så till sig i trasorna över den artikeln i Metro. Här pekar man ut "konservativa" människor som "mindre intelligenta" än "liberala". Men när en annan undersökning säger att afrikaner har lägre intellegens än vita blir man oxtokig och skriker rasism i högan sky. Men däremot kanske man tycker skallmätning av folk som har olika politiska åsikter vara ok? Vad vet jag?

Annons:
[Carpinus]
2016-05-14 09:37
#7

#1 Beträffande artikeln så skall sägas att den publicerades i februari 2012 i Metro men åberopades här första gången i januari 2015.

"Lite kul" är att journalisten hänvisar till en artikel i Huffington Post, som knappast annars hör till det som åberopas som någon sanningskälla i de kretsarna. 

#6 Burmudas, beträffande distinktionen mellan "konservativa" och "liberala" så väljer Metro bara att  citera första halvan av Noseks uttalande, " So, it may not be surprising that people with less cognitive capacity will be attracted to simplifying ideologies." Fortsättningen lyder:  "But Nosek said less intelligent types might be attracted to liberal “simplifying ideologies” as well as conservative ones."

landsbygdsbo
2016-05-14 09:47
#8

#0

Det kan nog ligga en del i att många rasister har lägre utbildning, men intelligens??

Och kan det då vara så att de med sämre betalda arbeten eller inga arbeten alls gärna förfaller till dessa åsikter?

Ser man till några av de mest framträdande rasisterna genom tiderna så var dessa tvärtom mycket intelligenta o skickliga i vad de gjorde.

De mest framträdande därvidlag var väl Himler och framförallt Heydrich.

Så man bör nog inte göra sig själv den otjänsten att skylla dem för dumma.

Det visar historien alltför väl att det kan bli ett kostsamt misstag.

[Bermudas]
2016-05-14 09:57
#9

#7 "But Nosek said less intelligent types might be attracted to liberal “simplifying ideologies” as well as conservative ones." Aha! :-) Man hoppade över den biten! Men vad kan man förvänta sig av den tidningen? Det humoristiska kvarstår dock eftersom de som "gillade" antagligen trodde på trådstartens uttalande. (förresten, undersökningar, över huvud taget, om olika gruppers intelligens är ju som sagt känsligt) "Lite kul" är att journalisten hänvisar till en artikel i Huffington Post, som knappast annars hör till det som åberopas som någon sanningskälla i de kretsarna. ." Man måste väl va lite flexibel ;-)

[Carpinus]
2016-05-14 10:09
#10

#9 Verkar finnas något slags mekanik i att en artikel från 2012 befinner sig i någon form av kretslopp och dyker upp med jämna mellanrum med förespegling att vara färskvara.  Och det är ingen vetenskaplig rapport som återges, utan en tendentiös artikel som citerar tillämpliga bitar av amerikanska artiklar om studien.

[Bermudas]
2016-05-14 10:16
#11

#10 tack…är inte förvånad Man vill väl ta till den som lite psykologisk krigföring. Alla medel är tillåtna i krig och kärlek. De som inte håller med en politiskt är ju "ointelligenta" och "rasistiska " medan den egna gruppen då kan känna sig som en "finare" sort. Känns lite "rasistisk" som sagt.

Schnauzertik
2016-05-14 10:52
#12

Artikeln dök upp i mitt facebook-flöde och jag missade att kolla datum på den, hade jag sett det hade jag nog avstått från att lägga ut den..

För mig innebär konservatism till en del att bevara det gamla och hävdvunna kopplat med en rädsla för förändringar och för att förlora någon sorts trygghet och kanske också makt..

Men vi lever i en värld som ständigt förändras, Hur smart är det då att vara förändringsobenägen?

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
2016-05-14 11:09
#13

#12 Det finns inget som är så konstant som förändringar, men pratar vi rasism och främlingsfientlighet i termer som "smart & intelligent" så finns det säkert flera sidor av myntet.

 "Jag började fundera på vad det gör med oss. Vi som växt upp i det här landet med utländska föräldrar. Hur påverkas vi av den föraktfulla jargongen att det svenska är dåligt.Kanske är det därför ”Hatet mot svennarna” handlar lika mycket om de föraktfulla som om människorna som utsätts.Ett förakt som de inte uttrycker mot ett system. Utan mot sina egna grannar."

Den föraktfulla jargongen att det svenska är dåligt = förändringsobenägen ?

Klippet kommer från Frederico Moreno (Kvp/Expressen)

Annons:
[Carpinus]
2016-05-14 11:39
#14

#12 Ja, det där "Facebookflödet" är intressant - det finns uppenbart vissa som har intresse av att hålla grytorna kokande, oavsett vilken intressesfär man hör hemma i…

Sedan är väl "konservatism" värt ett eget kapitel. Personligen ser jag mig som kulturkonservativ, om man man det avser tron på vissa bestående värden. Samtidigt är jag nog egentligen i grund och botten politiskt radikal, men jag har tyvärr trappat tron på dem som så gärna vill föra "vår" talan. Jag känner mig mer hemma i den gamla arbetarrörelsen, och det kan man väl kanske se som konservativt idag, så som världen utvecklats.

Jag vill nog påstå att det i visst motto är "jättesmart" att vara förändringsobenägen. Det ytliga flashmobtänkandet är inget för mig, men det kan säkert vara en generationsfråga. Förr fanns det inget behov av att söka bekräftelse i andra på den egna allmänmänskligheten, men nu tycks det inget värt om man man inte får några tusen gillande och blir hyllad i tidningarna. Som en vis man uttryckt det: "Paradoxalt nog tycks informationssamhället i någon mening göra oss ytligare och mer ignoranta. Därtill tycks den uppkopplade verkligheten ofta vara viktigare än den fysiska verklighet som omger oss." Där vill jag tillägga att det där utnyttjar dessa inpiskare som smyger in sina budskap på Facebook och andra kanaler och vill få oss att dela med av oss av deras budskap istället för att tänka själva.

[Bermudas]
2016-05-14 13:42
#15

#12 Då måste folkgrupper som värnar om tradition och kultur vara mindre intelligenta ( inte så smarta som du skrev) . Judar, romer, tibetaner, samer, eskimåer etc som konservativt envisas med att hålla på traditioner och värnar sin grupps och kulturs överlevnad? Alla folk som värnar sin tradition och kultur är lite småpuckade helt enkelt eftersom de inte satsar på multikulturalismen, inte kastar oket av sin kultur och tradition som inte längre behövs när alla kan bli härliga liberaler? Själv tror jag att naturfolken kan bli framtidens vinnare medan moderna storstadsmänniskor kan hamna i en riktigt rävig sits eftersom vi helt förlitat oss på ett ganska rangligt modernt bygge. Jag skulle akta mig för att kaxa mot konservativa människor, de kanske gör lång näsa en dag. Men det kanske är OT.

[Bermudas]
2016-05-14 13:51
#16

#12 Konservativa människor från Mellanöstern som håller på sina traditioner och lever efter en gammal bok. Är dom också mindre intelligenta enligt dig? Många muslimer och araber är väldigt konservativa. Är dom korkade?

[Hayabusa]
2016-05-14 14:04
#17

Eva Ek Törnberg:

"Ett tag fanns ett boendecafé i kvarteret. En kväll skulle de visa film. Eva Ek Törnberg och en väninna ville ta med lite vin och ost. Då blev det rabalder. De andra tyckte att de blev kränkta om någon satt och drack ett glas vin till filmen.

När de haft festival i området, med mat från hela världen, har ingen velat röra den svenska maten.

– Jag blir nog mer ledsen än det här slitna ordet ”kränkt”. ”Vad menar ni?” ”Nä men vi kan inte äta svensk mat”, sa de. Det finns en misstänksamhet. De brukar svara att de inte tycker om maten. Det kan de ju inte veta om de inte smakar. Varför är det så lite nyfikenhet på oss? Vi älskar att smaka på andra maträtter."

Är detta att var obenägen att ta in förändringar? Att vara "inte smart"?

Schnauzertik
2016-05-14 14:28
#18

#15 #16 #17

Att värna om sin kultur är inte fel men när det går så långt att man inte kan se att det kan finnas värden i andra kulturer och också ta till sig det bra i dessa så är man osmart och inskränkt.

Värd för Pensionärer

landsbygdsbo
2016-05-14 14:46
#19

Det finns oändligt mycket vishet i den gamla tesen : Bemöt den du möter med samma respekt som denne bemöter dig.

Har jag använt under många långa resor utomlands.

Enda gången det kom surt efter var när jag bemötte de uniformerande hundarna som strykrädda bevakade infarterna till DDR med samma oförskämda jargong som de visade mig. .

[Carpinus]
2016-05-14 15:58
#20

#14 Ser att Federico Moreno är inne på ungefär samma linje. Han säger: "Folk delar ofta artiklar nästan som ett statement, som att de sätter på sig en viss typ av kläder: ”Den här artikeln säger det jag tycker, det jag tycker säger nåt om vem jag är”. Det är smidigare att skriva texter som bekräftar den världsbild läsare och följare har. Problemet är att ingen lär sig något, säger Federico."---

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-14 16:12
#21

#18 Det håller jag med om. Jag har skrivit det förut - (jag anser att) den som anpassar sig bäst till ett nytt samhälle också är den som kommer att lyckas bäst.

#20 Precis. Det har blivit en "sjuka" kan jag tycka. (jag är själv inte oskyldig).

Upp till toppen
Annons: