Annons:
Etikettom-ifokus-och-sajten
Läst 1980 ggr
[[eskils_]]
2016-05-18 17:47

Ett förslag

Vi är nog rätt många som tycker det är trist när seriösa trådar spårar ur därför att någon eller några sätter i system att flytta fokus till något helt annat än trådämnet. Därefter svarar folk på det nya ämnet och den ursprungliga diskussionen avstannar. Ganska hänsynslöst att göra så mot trådstartaren och andra debattörer, tycker jag.

Ett förslag:

Person A startar en uppriktigt menad tråd om t ex cykelbanor. Efter några inlägg kommer person B in i tråden och hävdar sin åsikt om någonting helt annat, t ex religiösa friskolor, SD eller svenska mäns våldtäktsbenägenhet. Uppenbarligen i avsikt att förstöra diskussionen om cykelbanor.

I den situationen skulle värd eller Medarbetare kunna lyfta bort person B:s störande inlägg från cykelbanetråden och placera det i den tråd där det hör hemma, t ex under rubriken "Min åsikt om religiösa friskolor", "Min åsikt om SD", "Min åsikt om svenska mäns våldtäktsbenägenhet". Dessa uppsamlingstrådar har då värd/medarbetare skapat i förväg, tomma, och skapar nya vartefter ev behov uppstår. Då kan de som vill debattera dessa ämnen där. Samtidigt kan de cykelbaneintresserade få hållas ifred i sin tråd.

(Mina exempel på uppsamlingstrådarnas rubriker är självfallet mer eller mindre gripna ur luften, ingen seriös debattör ska behöva känna sig träffad. Skämtar)

Vad tycker ni?

Jag skickar förslaget som PM till värden också.

Annons:
Tjeja
2016-05-18 22:18
#1

Jag tycker det låter som ett bra förslag. Frågan just nu handlar nog mest om hur vi medisar ska hinna med för tillfället då vi alla har lite för mycket irl för att hinna med ordentligt med extrasaker här. Kan därför bli svårt att hålla sig konsekvent i det agerandet. Men vi ska diskutera saken oss medisar emellan så får vi se vad det leder till! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2016-05-19 07:05
#2

Hoppas i så fall att de som klagar över att andra inte håller sig till ämnet också är konsekventa.

Jag har startat trådar där SD-svansen gått in och ojat sig över vad jag INTE skrivit i helt ANDRA trådar i stället för att hålla sig till ämnet. Eller hävdat att jag startar dessa trådar för att jag vill flytta fokus från helt andra frågor.

Här ett par exempel:

http://politik.ifokus.se/discussions/569392328e0e7406a5001a6b-guillou-hellre-bogar-an-sverigedemokrater

http://politik.ifokus.se/discussions/56caf06ace12c425f2000a24-sd-om-religion-stat-och-integration

Kan dock inte säga att jag störs speciellt mycket av detta.

[Bermudas]
2016-05-19 08:50
#3

#2 Kamera du verkar inte förstå vad du gör. Nu har jag inte läst dina länkar,men det är säkert så att de kan hamnat OT. Det händer titt som tätt. Men du har satt det i system och du fortsätter och hävda att du inte är OT när du blir tillsagd och fortsätter oförtrutet ditt spår. Fattar inte du att problemet med islamistiska infiltratörer på boenden för ensamkommande som påtvingar dessa killar regler och attityder för att de INTE ska integreras i sverige, livsregler som de anser vara det " rätta" , att det inte har med friskolor och kristdemokraterna i Sverige i göra, ( ev annat än mycket långsökt.) Dessutom berör du inte ens med en enda mening en åsikt eller reflektion om det som tas upp utan letar enbart upp "paralleller" ( som inte ens ÄR paralleller). Hur många gånger folk än bett dig ändra stil så verkar du inte ta till dig av kritiken. Och jag räknar med att det kommer du inte göra av detta inlägg heller.

[Bermudas]
2016-05-19 09:07
#4

Vill bara tillägga, det är ok att hitta paralleller och vinkla in en jämförelse i diskussioner i trådarna, för att belysa en frågeställning. Men det handlar om i vilken utsträckning, och en sak jag ( med flera) alltså menar INTE är OK , är om man inte nog med att man byter ämne, man bryr sig inte ens om att diskutera det som tas upp i trådstarten ÖVER HUVUD TAGET. Man förhåller sig inte ens till ämnet.

JonasDuregard
2016-05-19 10:38
#5

#0 Att flytta kommentarer mellan trådar är dessvärre inte möjligt. 

Det enda som står till buds är att Medarbetare själv postar kopior av inlägg, men det blir ofta väldigt rörigt.

kamera0710
2016-05-19 11:58
#6

#4 Har i sammanhanget noterat att de flesta (eller kanske alla) som kommer med denna kritik får räknas till den så kallade SD-svansen. "Minska invandringen", "media mörkar invandringens baksidor", "media är vänstermegafoner" och liknande brukar vara det stående temat.

En kemilärare på komvux kom med rakt motsatt omdöme och sade: "Du verkar ha en så'n väldig bredd och du kommer hela tiden med bra kommentarer."

Förra veckan kom en virtuell present med hälsningen: "Mycket bra ämne och mycket bra skrivet!!! (Som vanligt) En eloge till dig!"

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-19 13:35
#7

#6 Stående ovationer, grattis 🏆

72mm
2016-05-19 16:44
#8

"Att flytta kommentarer mellan trådar är dessvärre inte möjligt. 

Det enda som står till buds är att medarbetare själv postar kopior av inlägg, men det blir ofta väldigt rörigt."

Det är detta + anmäl/auto-borttag funktionen som gör att iFokus-systemet faktiskt inte kan sägas vara ett seriöst forum för diskussioner.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kallepudas
2016-05-20 22:42
#9

Vill bara påtala att det är ju liksom tjusningen med hela politiken så skulle ett inlägg handla om något förslag som Moderaterna eller Socialdemokraterna har lagt fram så är det ju helt naturligt att det i tråden sedan ändå kanske diskuteras SD eller Vänsterpartiet. 

Politik är ett hett ämne med många åsikter men många gånger är det ju nödvändigt att ta olika exempel för att förklara sin sak och av den anledningen hamnar tråden lite OT men ibland nödvändigt anser jag. 

Det kanske ska ligga  på  ett eget ansvar att försöka ta tillbaka tråden till huvudämnet inom en viss tid i inläggen (inte lätt jag vet själv).

[[eskils_]]
2016-05-22 13:16
#10

#5  Tanken var att värd/medarbetare skulle klippa ut och klistra in de fokusflyttande delarna av inläggen i en annan tråd. Men inser att det skulle kräva en del tid.

#9 Visst kan diskussioner sväva ut i olika sidospår ibland, det är ju bara naturligt. Min tanke var vad man gör när någon medlem kan bedömas ägna sig att upprepade gånger systematiskt försöka sabotera diskussioner.

Det enklaste kanske är att man skriver in i reglerna att upprepade fall av sannolika försök att bryta sönder en diskussion, genom att flytta fokus till något annat ämne, kan anmälas och redigeras bort. Eller så tillämpar man bara de befintliga reglerna som grund för att trycka på Anmäl-knappen:

Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.

Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.

kallepudas
2016-05-22 13:40
#11

#10 Jo jag förstod allt hur du menade och tycker ditt förslag verkar intressant.

Zepp
2016-05-22 13:48
#12

Jisses.. varje tråd tenderar att flytta fokus efter minst 10 inlägg!

Det är tjusningen och nackdelen med ett sådant här forum!

Ponera att någon startar ett inlägg om invandrares brottslighet.. och jag svarar med ett inlägg om att det i huvudsak begås brott utav infödda svenskar!

Det flyttar fokus.. en tredje person anför argument om fler poliser/skärpt lagstiftning.. det flyttar fokus ytterligare.. det är så det ser ut i en debatt!

Och då kan jag/eller någon annan hävda att det vore bättre att utvisa alla brottsliga personer oavsett härkomst så att vi laglydiga dels slipper lägga mer skattepengar på poliser, dels får leva våra liv i lugn o ro, dels att man ökar skattesubventioner till att lyxrenovera våra bostäder.. typ ROT/RUT!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
2016-05-22 17:12
#13

#8 Hur menar du?

Annons:
Zepp
2016-05-22 17:46
#14

Låt medarbetarna vara i fred, de har nog fullt sjå att ta bort sådant som strider mot lag och god publisistisk sed samt forumets regler!

Som regel så spårar alla trådar ur efter 20-50 inlägg!

Man kunde lika gärna ha en begränsning på 50 inlägg i alla trådar, sen låses den!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2016-05-22 21:09
#15

#13 Jag menar att sajtvärdar och Medarbetare blir lämnade utan de grundläggande verktygen som behövs om man har ambitionen att driva ett riktigt diskussions-forum. Detta samtidigt som man lämnar makten åt en minoritet av användarna att få inlägg borttagna, av godtycklig anledning. Detta lämpar över än mer jobb på moderatorer som måste återpublicera. 

Man måste förstå att iFokus inte primärt är ett forum, utan ett community-hotell för specifika intressegrupper. Ingen skugga på medarbetarna,  givet förutsättningarna så är politik.iFokus mycket välfungerande.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
2016-05-30 15:40
#16

#9 Som omväxling håller jag med dig.

kamera0710
2016-06-02 06:53
#17

En annan sak jag noterat bland dem som hävdat att jag inte håller mig till ämnet: Det är tydligen väldigt viktigt att vi skiljer på invandrade och ursvenska homofober.

http://politik.ifokus.se/discussions/56797d6a8e0e7475dd0000e4-varderingsfragor-vs-integration?4d71244cb9cb4621410460e6-1

72mm
2016-06-04 11:40
#18

#17 Och varför postar du inte den kommentaren i tråden du hänvisar till? Varför försöker du hävda att du visst håller dig till ämnet genom att i den här tråden referera till ett helt annat ämne? Är det någon typ av smart baklängeslogik som jag inte förstår mig på?

Till råga på allt så är just dina insatser i den tråden ett av de bästa exemplen på problemet som TS pratar om.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2016-06-04 13:44
#19

#18 

Tycker främst att den tråden är en beskrivning på varför inga trådar här på PIF skall få bli längre än säg 25 inlägg!

Grejen med ett forum som allmänt handlar om politik är att alla har sin egna preferenser och därmed ingångar!

Har inga problem med kameras inlägg i den tråden, de pekar såklart i en helt annan riktning än TS men är just det en annan vinkling än TS!

Ponera att TS i den tråden har fel och kamera har rätt ingång.. eller hua.. jag?

Ponera sen att jag startar en tråd där jag hävdar att all politik borde förbjudas och alla skall följa mina råd.. då skulle man potentiellt få cirka 9 miljoner avvikande ingångar.. främst iomed att alla andra skulle vilja ha sina synpunkter belysta/bejakade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2016-06-04 14:47
#20

"Har inga problem med kameras inlägg i den tråden, de pekar såklart i en helt annan riktning än TS men är just det en annan vinkling än TS!"

Du får försöka hålla isär vinklingar och åsikter och ämnen

Kameras inlägg i allmänhet, men den tråden i synnerhet, tenderar att handla om helt andra ämnen. Kamera själv försöker ju ofta dra någon ofattbart konstlad parallell men det är uppenbart för de flesta att det mest är för att få en anledning att dra fokus från ämnet och på så vis krasha tråden.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zepp
2016-06-04 15:06
#21

Mm.. ponera att TS inte har full koll och kameras inlägg tillför nya aspekter?

Ponera sen att om TS hade haft mer koll så kanske tråden inte överhuvudtaget behövt startas?

Ponera sen att jag har rätt i det mesta och att vi därmed får cirka 9 miljoner avvikande synpunkter?

Grejen är att när ett forum heter och är Politik i Fokus så lär man få en jävla massa vinklingar hur som helst.. så länge folk tyar att läsa och kommentera.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2016-06-04 15:32
#22

"Grejen är att när ett forum heter och är Politik i Fokus så lär man få en jävla massa vinklingar hur som helst.. så länge folk tyar att läsa och kommentera."

Ponera att du fortfarande inte har fattat att vad som gör att folk inte tyar är att var eviga tråd ramlar off topic på rekordtid. Det har inget med olika infallsvinklar att göra, det har att göra med att man tappar bort ämnet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2016-06-04 16:03
#23

Därmed så får vi bestämma att ingen tråd får lov att bli längre än 20 kommentarer!

Iomed att alla trådar då redan avvikit från TS första!

Nämenaltså.. jag har lixom inget som helst problem med att begripa att folk inte tyar längre.. oavsett om det handlar om SDs politik eller mina egna vinklingar som inte alltid överenstämmer med SDs!

Främst iomed att vi utgår från två helt diametralt olika utgånspunkter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[[eskils_]]
2016-10-08 10:52
#24

Puttar upp den här diskussionen. Hänvisar till #10, #20 och #22.

Detta apropå Tjejas tråd 

http://politik.ifokus.se/discussions/57f2ac8fce12c411cb0072dc-debattklimat-pa-politik-i-fokus?discussions-1

Vanja
2016-10-08 11:39
#25

#17 jag blir nästan skrattfärdig och arg på samma gång över ditt i lägg. Du är otroligt OT så tillbaka till ämnet.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Linn Is The New
2016-10-08 11:50
#26

Låter jätte bra, ibland kan det spåra lite. Det är ju så mycket olika åsikter, så detta är helt klart uppskattat 🙂

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: