Annons:
Etikettövrigt
Läst 842 ggr
[Hayabusa]
6/6/16, 11:21 AM

"Watching the moon at night"

"”Watching the moon at night” är en svensk, välgjord, tajt historia som gör nedslag i flera världsdelar och flera politiskt högaktuella miljöer.

Så varför har du inte hört talas om den?

Förmodligen för att ingen vill visa den."

"Naturligtvis kan allt vara en slump, två exempel gör ingen trend. Det kan förstås också handla om stora kvalitetsskillnader. Filmen som handlar om Ship to Gaza-resenärernas kamp kanske objektivt sett håller betydligt högre konstnärlig halt än den som pekar på sambandet mellan antisemitism, jihadism och terrorism. Men uppriktigt sagt tror jag inte det. Jag tror att det finns en åsiktskorridor i den konstnärligt beslutsfattande och bidragsgivande sfären. I denna korridor anar jag att den gångbara tesen är att Israel är en större brottsling i Mellanösterns konflikter än grannarna.

Jag tror också att man i denna korridor tillämpar en outtalad hierarki där muslimer i grupp ses som strukturellt underordnade på ett sätt som, till exempel, inte judar anses vara. Man fruktar islamofobi mer än man vill belysa den terror som begås i islams namn. Därför tror jag att en film som ”Watching the moon at night” skapat nervositet och oro i korridoren.

Ord står mot ord, ingen verkar kunna beslås med några direkta, konkreta felaktigheter.

Dock kvarstår kontentan: Det finns en ny svensk film, den är välgjord och tankeväckande – men ingen tycks vilja visa den."

Läs hela texten här:

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-svt-borde-visa-terrorfilmen/

Annons:
Tjeja
6/6/16, 11:42 PM
#1

De är väl rädda för reaktionerna hos extremisterna i befolkningen! Extremisterna på båda sidor hur de skall komma att reagera och ffa agera, 😕 så väl jihadister som högerextrema.

Jag skulle hemskt gärna vilja se den filmen i alla fall!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
6/7/16, 10:19 AM
#2

#1 Samma här, jag skulle också vilja se filmen. Obehaglig censur, anser jag.

kamera0710
6/8/16, 4:50 PM
#3

DN:s ledarsida verkar se antisemitism så fort någon har synpunkter på israelisk ockupations- och bosättningspolitik.

Sedan får SVT gärna visa denna film för min del.

[Hayabusa]
6/8/16, 7:05 PM
#4

Vänstersidan verkar inte vilja se annat än att Israel är mellanösterns "svarte petter".

Upp till toppen
Annons: