Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 526 ggr
taylor__lambert
6/7/16, 3:31 PM

Jämställdhet, beslutfattare

Provar att ställa min fråga här, jag blir inte klokare av att googla för jag förstår mig inte på något av detta ämne öht.
Jag måste göra ett skolarbete, i detta skolarbete så finns det en fråga:

FN:s femte globala mål handlar om att nå jämnställdhet mellan könen. Bland delmålen återfinns följande: Mål 5. Uppnå jämnställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt

Delmål 4 handlar om att kvinnor ska ha lika stora möjligheter som män på alla beslutsnivåer i det offentliga livet. Leta reda på en trovärdig källa som beskriver hur detta ser ut i Sverige.  Finns samma möjligheter för kvinnor och män att nå alla beslutsnivåer i Sverige? Hur många av våra beslutsfattare är män respektive kvinnor? Hur stor procentsats kvinnor finns i Sveriges bolagsstyrelse?

Någon som kan hjälpa? :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
72mm
6/7/16, 5:48 PM
#1

"Finns samma möjligheter för kvinnor och män att nå alla beslutsnivåer i Sverige? Hur många av våra beslutsfattare är män respektive kvinnor? Hur stor procentsats kvinnor finns i Sveriges bolagsstyrelse?"

Jag är starkt kritisk mot den formuleringen. Om frågan handlar om samma möjligheter så följer det inte ens att fördelningen är ett relevant mätetal. Vet du hur de korrelerar? Vet vi ens åt vilket håll de korrelerar? Är det verkligen som så att mindre skillnader i möjligheter automatiskt ger en jämnare (närmare 50/50) fördelning? 

Som jag ser det så ställer man en fråga för att sedan talar man om hur (med vilket mätetal) som den ska besvaras. Passa dig för sådant. Fördelningen kan mycket väl vara av intresse som en indikator men var mycket försiktig med att anta saker om hur det korrelerar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: