Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 887 ggr
[Klave]
2016-06-20 04:28

Feministiskt initiativ bjuder in IS sympatisör

FI bjuder in IS sympatisör till sitt parkparty. Rague Ali Youssouf som är talesperson för Gävle moské har uttalade sig om IS-flagga såhär, "Det är en flagga jag skulle kunna gå runt med på stan". https://www.facebook.com/politikfakta/photos/a.341532885938453.79792.274070532684689/1051111351647266/?type=3&theater

Annons:
landsbygdsbo
2016-06-20 09:08
#1

Lika barn leka som bekant bäst……

Tjeja
2016-06-20 18:57
#2

😮😭

Häll ketschup och pepparotspasta på kanelbullen och mardrömmarna efter en sådan måltid skulle inte kunna mäta sig ändå. 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JonasDuregard
2016-06-24 14:02
#3

Hela citatet är "Det är en flagga som jag skulle kunna gå runt med på stan. Bara för att rasister går runt med Sveriges flagga betyder inte det att det är rasisternas flagga, säger Rague Ali Youssouf."

Öppet för missförstånd för att uttrycka sig milt. Men om han jämför IS med rasister är han kanske inte någon sympatisör? 

Fortfarande en korkad grej att säga anser jag, och det lämnar ju dörren öppen för "kreativa" citeringar som den i #0.

[Hayabusa]
2016-06-25 13:31
#4

#3 En i mitt tycke märklig liknelse (av Youssouf).

[[eskils_]]
2016-06-25 14:01
#5

#4 Mycket märklig!

Från samma artikel som citatet i #0:

Gefle Dagblad skickade bilderna och Rague Ali Youssoufs uttalanden till Uppsala Universitets professor i islamisk teologi och filosofi, Mohammad Fazlhashemi. I ett mejl reagerar han starkt.

– Ingen människa oavsett om denne är muslim eller icke-muslim och tar avstånd från terrorsektens barbari skulle vilja förknippas med denna flagga eller för den delen gå runt i stan med den. Att bära en flagga som förknippas med en specifik terrorsekt betyder att man ställer sig bakom dess illdåd, skriver han."

Gefle Dagblad

JonasDuregard
2016-06-25 18:24
#6

#4-5 Visst är den märklig, men håll med om att citatet får en helt annan innebörd när man tar med hela. 

.

Jag vet inte om flaggan använts i andra sammanhang innan i ett bredare sammanhang, i så fall är ju jämförelsen med svenska flaggan och rasister inte så långsökt. Har flaggan inte använts innan är det ju minst sagt långsökt. 

Det verkar som det finns en viss historisk användning av identiska eller snarlika flaggor inom Islam, men sedan 90-talet används den mest av islamister (länk).

Annons:
[Hayabusa]
2016-06-25 20:30
#7

#6 Symboler som exempelvis flaggor kan användas i olika syfte, omgivningen kan tolka dessa signaler på olika sätt & vis. Absolut kan man tolka svenska flaggan som en symbol för nationalism, främlingsfientlighet, rasism etc. Samtidigt, kan den flagga som används av IS påstås vara en symbol för demokrati, rättvisa och gränslös kärlek. Säkert finns det en tolkning att finna någonstans som påvisar detta. Varje mynt har minst två sidor. Men - med det sagt så är jag personligen övertygad om att om jag ger mig ut på stan med en flagga som IS använder sig av - då kommer omgivningen sannolikt inte att se det som ett budskap om kärlek.

Det viktigaste frågan, som jag ser det, är dock inte flaggan i sig utan huruvida Youssouf symptiserar med IS eller ej.

JonasDuregard
2016-06-25 21:35
#8

#7 "Det viktigaste frågan, som jag ser det, är dock inte flaggan i sig utan huruvida Youssouf symptiserar med IS eller ej."

Det faktum att han liknar dem vid rasister talar kanske mot det. Han kanske har hemliga sympatier men religiösa fanatiker är oftast inte så subtila.

Zepp
2016-06-25 21:42
#9

Han kanske har hemliga sympatier med islamofober men vågar inte erkänna detta för då förlorar han sitt jobb?🤪

Och de som sympatiserar med svenskflaggsviftande nazister ger jag inte mycket för.. straffbelägg därmed svensk flagga oxå!🤮

Man borde iallafall ha licens!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2016-06-25 22:00
#10

#8 Liknar han IS vid rasister? Kanske har jag missat något?

JonasDuregard
2016-06-25 23:38
#11

#10 Jag syftar på citatet i #3. Han verkar se det som att han vägrar låta IS ta flaggan i anspråk på samma sätt som en svensk kan vägra låta rasister ta svenska flaggan i anspråk.

[Hayabusa]
2016-06-25 23:48
#12

#11 Jo, det begrep jag men jag kan inte få hans uttalande till att han ser IS som rasister. Jag tolkar det som: "Rasister viftar med svenska flaggan, men svenska flaggan i sig är inte nödvändigtvis en symbol för rasism". "Den flagga som används av IS kan vara lika "god" som den svenska flaggan".

JonasDuregard
2016-06-26 02:15
#13

#12 "Jo, det begrep jag men jag kan inte få hans uttalande till att han ser IS som rasister."

Nej, det tror jag inte han menar. Bara att han tycker att de är dåliga på ett liknande sätt. 

""Rasister viftar med svenska flaggan, men svenska flaggan i sig är inte nödvändigtvis en symbol för rasism". "Den flagga som används av IS kan vara lika "god" som den svenska flaggan"."

Liknelsen han använder bygger ju på att flaggor inte blir dåliga av att användas i dåliga sammanhang. Om han inte tycker att IS är dåliga så haltar ju liknelsen markant.

Annons:
[Hayabusa]
2016-06-26 07:49
#14

#13 Läser man artikeln i Gefle Dagblad (som du länkar till i #3) så tar Youssouf avstånd från IS, men personligen är jag inte helt övertygad. Något som jag inte är ensam om - saxat från artikeln:

"Abd al Haqq Kielan är ordförande för Svenska islamiska samfundet.

– Det här är inte muslimernas flagga utan den representerar en våldsbejakande extremistgrupp som huvudsakligen mördar muslimer, säger han.

Professorn Mohammad Fazlhashemi menar att det är helt självklart att flaggan är kopplad till terroristorganisationen Islamiska Staten.

– Att påstå något annat är bara nonsens och rena undanglidningar, skriver han."

Upp till toppen
Annons: