Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 4582 ggr
[Bermudas]
6/30/16, 8:41 PM

"Krafttag " mot tafsningar

"En kampanj från polismyndigheten där unga tjejer ska bära ett armband med texten ”tafsa inte” har beskrivits i medier som ett ”krafttag” mot sexövergrepp. Men enligt sociala medier och även ledarskribenter räcker inte dessa ”krafttag” och nu möter rikspolischef Dan Eliasson svidande kritik. ”Jag tror att Eliasson djävlas med folk, för att han kan, men min dotter tror att han är korkad på riktigt”, skriver Katarina Broman på Twitter. Allt sedan Nyheter Idag avslöjade hur Dagens Nyheter först inte ville berätta om de omfattande sexövergreppen i Kungsträdgården förra året har ämnet kommit att bli en ytterst het potatis – både för tidningen men även för polismyndigheten. Nu har en kampanj lanserats från polisen för att stävja den allvarliga brottsligheten – unga tjejer ska nu kunna bära ett armband med texten ”tafsa inte”." http://nyheteridag.se/sa-kritiseras-rikspolischef-eliasson-for-armbandskampanj-mot-tafsande-pa-smaflickor/

Annons:
[Bermudas]
6/30/16, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såg den här käcka väskan på nätet också kanske något för Eliason att lansera som ett krafttag mot våldtäkter? Ett komplement till armbandet?

Accalia
6/30/16, 8:54 PM
#2

Jag förstår inte varför alla blir så upprörda pga armbandet, jag har inte fattat än vad folk är emot

JonasDuregard
6/30/16, 10:13 PM
#3

#2 Kanske misstolkar de det som att armbanden i sig utgjorde hela kampanjen? (Det är lätt att få det intrycket ifrån #0)

Herveaux
6/30/16, 10:24 PM
#4

Öhm… Det finns ett uttryck i stil med "pennan är mäktigare än svärdet", men det kanske inte ska tas…så bokstavligt…

(Dåligt) skämtåsido.

Jag blir f*n förbannad för sånt här.
Tror dom verkligen att den här kampanjen kommer få killarna att tänka om?! 

Om det vore så enkelt, starta en kampanj på varenda social media med tillhörande accessoarer om hela Svea Rikes Lagbok så kanske vi kan få lite ordning och reda här i landet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kallepudas
6/30/16, 10:47 PM
#5

#4 Instämmer med dig & man blir förbannad över att människor inte ska kunna vandra ute utan att bli antastade.

Dom som inte har vett att låta folk vara i fred har nog inte kunskapen att läsa vad som står på ett armband tyvärr.

Herveaux
6/30/16, 10:50 PM
#6

#5 Ja, det känns tyvärr som den här kampanjen kommer predika för dom redan frälsta. Jag hoppas verkligen att jag har fel! 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[[eskils_]]
6/30/16, 11:15 PM
#7

Vilken käck idé att avvärja sexuella övergrepp mha ett armband! Väskan i #2 är också fin, den vill nog alla gå omkring med!

Man kan kanske ta ett steg till och tillverka bildekaler med texten "Var snäll och bränn inte den här bilen". Då får vi nog bort den brottsligheten också, hur enkelt som helst. 👍😃

(ironi)

[Bermudas]
7/1/16, 9:32 AM
#8

#7 "Man kan kanske ta ett steg till och tillverka bildekaler med texten "Var snäll och bränn inte den här bilen". " Genialt! Polisbilarna kan ha piffiga dekaler med budskapet " stenar är hårda - kasta dom helst inte på oss"

[Nomen Nescio]
7/1/16, 9:40 AM
#9

#8 Eller Rinkebymodellen: "Poliser är mjuka, barn är hårda: snälla ungar,  kasta inte sten på oss!"

Herveaux
7/1/16, 9:43 AM
#10

Här i mitt lilla Knivsta har det blivit väldigt mycket inbrott och stölder anmälda det senaste halvåret.
Dom drabbade får såklart skylla sig själva när dom inte satt upp en lapp med texten "Det här är mitt hus / min moped. Se men inte röra!"


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/1/16, 9:50 AM
#11

Ni verkar ha missförstått avsikten med armbanden lite…

[Hayabusa]
7/1/16, 9:50 AM
#12

Det krävs djupgående förändringar på många plan. Hur det ska gå till, det vet jag inte.

Herveaux
7/1/16, 10:04 AM
#13

#11 Du har sagt det två gånger nu,  berätta gärna mer om vad kampanjen och armbandens avsikt är för jag lyckas inte hitta mycket matnyttigt på nätet om den.

I de flesta artiklar nämns att armbanden är den centrala delen av kampanjen, någonstans nämndes att Polisen vill/kommer ställa hårdare krav på festivalarrangörer (att det ska finnas fler publikvärdar).

Men annars hittar jag mest kritik mot armbandskampanjen och vilken liten effekt den kommer ha på problemet.

Så om du vet mer, berätta gärna! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
JonasDuregard
7/1/16, 10:17 AM
#14

#13 Har du läst här: https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/2016/Juni/Tafsa-inte--och-polisanmal-om-du-blivit-utsatt/

Om du vill veta vad syftet är så är det givetvis arrangören man ska fråga. Det var inte särskilt svårt att hitta, jag vet inte var du letade.

Det står inget där om att armbanden direkt ska  avskräcka brottslighet (som vitsarna här i tråden antyder).

Tvärt om står det till och med så här: "Armbanden är bara en liten del av polisens arbete mot sexuella ofredanden, mer om de andra delarna kan du läsa i faktarutorna och i länkarna nedan. Armbanden är inte till för att skydda bäraren utan ett sätt att få fler ungdomar att tänka efter."

Hoppsan! 😃

[Bermudas]
7/1/16, 10:27 AM
#15

#14 "Armbanden är inte till för att skydda bäraren utan ett sätt att få fler ungdomar att tänka efter." Är inte det lite samma sak. "Det där armbandet fick mig att tänka efter, jag tror jag avstår från att tafsa på unga tjejer från och med nu" Haha det är humor!

[Bermudas]
7/1/16, 10:29 AM
#16

Dekalerna på bilarna kunde ju också var en del i en kampanj för att få stenkastare att "tänka efter"? Dekal: Kasta inte! Eller Bränn inte !

[Bermudas]
7/1/16, 10:33 AM
#17

Artikel från Expressen "Kampanjen går inte ens att skratta bort" "Eliassons består i en slags folkupplysningskampanj, vars centrala element består i små plastarmband med texten ”Polis avspärrat #tafsainte”. Dessa armband skall alltså delas ut av poliser till kvinnor och flickor i samband med festivaler och andra större evenemang. Som om de som tafsar och förgriper sig på kvinnor inte vore medvetna om att de gör detta mot kvinnornas vilja. Som om de skulle stanna upp och läsa den finstilta texten på armbanden. Som om de skulle bry sig det minsta om texten om de läste den. Som om kampanjen skulle göra flickor och kvinnor tryggare överhuvudtaget. Som om förtroendet och respekten för den svenska poliskåren behövde undergrävas ännu mer. Kampanjen mot tafsande är på många sätt ett typiskt uttryck för den mentalitet som präglar den svenska offentligheten. Vi tror att magiskt tänkande skall göra att vi slipper ta tag i verkliga och högst påtagliga samhällsproblem." http://www.expressen.se/debatt/gar-problemet-inte-att-tiga-ihjal-drar-polisen-i-gang-en-kampanj/

JonasDuregard
7/1/16, 10:37 AM
#18

#15 "Är inte det lite samma sak."

Nej. Har du inte läst sidan jag länkade till? 

""Det där armbandet fick mig att tänka efter, jag tror jag avstår från att tafsa på unga tjejer från och med nu""

Nu är du framme och missförstår syftet igen. Gör du det avsiktligt?

.

Som det står på sidan är armbanden bara en liten del av en kampanj som handlar om att få igång samtal med ungdomar, att öka anmälningsfrekvensen och att jobba med olika förebyggande åtgärder. 

Att dela ut roliga armband för att promota den kampanjen ser jag inget problem i, och att försöka få det till att armbanden är kampanjen är rent ut sagt löjligt.

Herveaux
7/1/16, 10:47 AM
#19

#14 Vill fortfarande veta vad som faktiskt ska göras mot detta förbenade elände som killarna håller på med.

Förutom att kunna hojta "Bullshit!" (testa själva att spela Bullshit-bingo när ni läser om kampanjen i #14:s länk) så vart det ju åter igen inte mycket sagt om vad som faktiskt ska göras.
"Samverkansmodell, lägesbild, orsaksanalys…åtgärder"
Ja, det sistnämnda är vi i skriande behov av just nu!

Där var det igen "Armbanden är inte till för att skydda bäraren utan ett sätt att få fler ungdomar att tänka efter."
Vilken värld lever man i om man tror att ett jäkla armband ska få folk att tänka efter innan dom gör något?!
Nu blir det osmakligt men jag tror inte spec. många av gärningsmännen ens kan läsa svenska så pass bra… (Ja, jag är bitter idag.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Bermudas]
7/1/16, 11:08 AM
#20

#18 Du anser att armbandet har sin lilla men vettiga funktion i "krafttagen" mot sexuella trakasserier. Got it! ---- Nu skrattar man, internationellt, åt oss - igen. Videon har redan över 16 000 visningar och armbandshistorien kommer troligtvis spridas big time! Pinsamt. https://m.youtube.com/watch?v=44hunxQtf_o #19 "Nu blir det osmakligt men jag tror inte spec. många av gärningsmännen ens kan läsa svenska så pass bra… (Ja, jag är bitter idag.)" Man kunde väl skriva på både arabiska svenska på armbandet….så kanske även en stor grupp av de män som ännu inte kan svenska få chansen att "tänka efter " Eller?

Annons:
Herveaux
7/1/16, 11:20 AM
#21

#20 Ja, absolut, det hade i mina ögon varit ett uns mer av ett "krafttag" iaf.
Men då hade man ju erkänt att problemet ligger mycket i en kulturkrock och herregud då är man ju rasist! 😮


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
7/1/16, 11:44 AM
#22

Som vanligt är det tjejerna som ska ändra på sig för att slippa bli antastade. Har de för kort kjol och saknar anti-tafs-armband så får de skylla sig själva…?

Hur vore det om man vågade gå på förövarna dvs killarna, av olika nationaliteter, och kräva att de ska ändra på sig??! Ska någon ha ett tankeväckande armband el dyl så är det ju de.

[[eskils_]]
7/1/16, 12:14 PM
#23

"Dan Eliasson är en olycka för svensk polis. En del av sosseadeln som befordrats långt över sin kompetens och som nu gör mer skada än nytta för såväl en sliten och pressad poliskår, som för allmänhetens förtroende för densamma. Att dela ut små plastarmband till unga kvinnor som vill kunna åtnjuta sommarens nöjen som alla andra är på gränsen till en förolämpning.

Varken den blå-vita plastbiten eller Eliassons stränga ord till gärningsmännen kommer såklart att göra någon skillnad som helst. Tafsandet och övergreppen kommer att fortsätta så länge samhällets beslutsfattare accepterar det.

Det korrekta armbandet mot tafsare stavas handfängsel."

NT

gruvel
7/1/16, 1:05 PM
#24

På kornet. Det står klart vilka som ska ändra sig, "kulturell nyanpassning". Armband=handfängsel plus väl gärna bylsiga kläder.  Borde korta kjolar motarbetas.

[Bermudas]
7/1/16, 2:18 PM
#25

#23 Bra artikel! Ett till stycke: "Vem vill bli ihågkommen som killen som tafsar? Tänk efter grabbar, för guds skull!" (AB 28/6). Ja, precis så säger chefen för landets polis. Mannen som efter knivmordet på en ung kvinna som jobbade på ett asylboende i SVT yttrar: "vad har den personen varit med om för någonting, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig?". Om gärningsmannen alltså." Och en till.. "Här hemma och i Köln fick polisen bära en stor del av skulden, inte männen som körde in sina händer innanför flickornas kläder. Det är så debatten blir när allting ska ursäktas, bortförklaras och den förhäxande tesen är att ingen ska klandras eller avkrävas ansvar för något. I Sverige är allt fint, tryggt och i ordning"

[Bermudas]
7/1/16, 2:30 PM
#26

"Vem vill bli ihågkommen som killen som tafsar? Tänk efter grabbar, för guds skull!" Aj vad jag retar mig på dessa ord av Eliasson. "Grabbar" så där lite med huvudet på sne riktat till Svenne bananer…allt för att trolla bort en lite "jobbigare vinkel" ( say no more) som bevisligen kom fram under Köln och I Kungsan… Plus att han talar i singularis, men ofta handlar det om att man ringar in offret och tafsar i grupp…han skulle sagt - VILKA vill bli ihågkomna som KILLARNA som tafsade? Det hade varit mer korrekt. den där fjanten Eliasson ser det som sin viktigaste uppgift är att förringa och trolla bort jobbiga saker som helst inte ska talas om. Tjejerna då? Tja…dom är inte så viktig! Och så har det varit HELA tiden sedan man bestämde sig för att mörka statistiken etc

hankans91
7/1/16, 10:11 PM
#27

Frågan är med vad räknas som tafsning? Tafsning är fel för det är obehagligt för en annan individ. Till exempel lägger en kille handen på en tjejs rumpa är eller bröst är det solklar tafsning. Men om en kille lägger armen på en tjejs axel är det tafsning då? Tycker att i vissa fall är det svårt att avgöra om det tafsning eller inte. Många gånger bestämmer tjejerna själv vad som är tafsning vilket både är rätt och fel tycker jag.

Annons:
gruvel
7/2/16, 10:25 AM
#28

De som inte kan se det absurda i att unga kvinnor rekommenders bära ett armband med texten "Tafsa inte",  även som ingående i ett projekt med några andra inslag, lever i en annan värld än undertecknad. Men det är nog jag som inte hänger med i tidens naturliga förändringar och förbättringar.  - Här kan man tänka också på det stora och ökande behovet av bevakande kameror i allt fler sammanhang som analogt får ses som tecken på vår civilisations framsteg.

72mm
7/2/16, 12:32 PM
#29

@Jonas: Jag tror att vad folk blir så förbannade på är att polisen här tydligt visar vilken sida de ställer sig på. Armbandet är bara ett kvitto på att de även fortsättningsvis vill tassa som katten kring het gröt. Folkopinionen vill se krafttag, men dessa är inte politiskt korrekta vilket gör det helt omöjligt för polisen.  

Det är bara mer trams i samma kategori som att hålla en armlängds avstånd till invandra… förlåt, män som man inte känner.  Istället för att adressera, och i många fall ens erkänna, problemet så talar man om för kvinnor hur de ska bete sig och klä sig för att minska risken. Det är inte svårt att förstå varför folk blir upprörda. 

Att sedan den högst ansvariga för eländet är ärkesvinet Dan Eliasson som kan sitta i morgonsoffor i SVT och ursäkta och försköna mord gör inte saken bättre. Att den mannen fortfarande har jobbet kvar är för mig en gåta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
7/2/16, 12:55 PM
#30

Värdelösa armband! Värdelöst strunt! Det här säger värmlandspolisen om de senaste angreppen på flickor på festival: 05.30 SAMMANFATTNING "PUTTE I PARKEN". I nuläget har vi 7-8 anmälningar om sexuellt ofredande och i vissa anmälningar är det flera målsägande. Det är med sorg polisen konstaterar att unga tjejers upplevelse av festivalen är att deras kroppar är allmän egendom som ett antal män tar sig rätten att tafsa på. Att få främmande händer på sin rumpa, sina bröst, att man sticker in händer innanför kläder och även kysser vederbörande är vad anmälningarna innefattar. Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn. Detta har skett framför scenen under uppträdanden. Två killar har gripits och hämtas av personal från boendet. https://polisen.se/Varmland/Aktuellt/Handelser/Varmland1/2016-07-02-0744-Sammanfattning-dygn-Varmland

JonasDuregard
7/2/16, 2:18 PM
#31

#28 "De som inte kan se det absurda i att unga kvinnor rekommenders bära ett armband med texten "Tafsa inte""

Du har inte heller läst texten märker jag. 

Där står bland annat (min fetning): "Armbanden kommer att delas ut under sommaren i samband med festivaler och andra större arrangemang riktade till ungdomar för att lättare få till ett samtal kring problemen och för att ungdomarna, såväl killar som tjejer, ska kunna visa att de har tagit ställning".

#29 "Jag tror att vad folk blir så förbannade på är att polisen här tydligt visar vilken sida de ställer sig på."

I så fall är "folk" synnerligen irrationella. 

"Istället för att adressera, och i många fall ens erkänna, problemet så talar man om för kvinnor hur de ska bete sig och klä sig för att minska risken."

Vem gör det? Pratar du om något helt annat nu eller?

"Det är inte svårt att förstå varför folk blir upprörda."

Missförstånd kombinerat med att världen är mer komplicerad än de vill att den ska vara och de behöver något att ventilera sin frustration på?

Herveaux
7/2/16, 5:34 PM
#32

#31 Så bra att både killar och tjejer kan bära armbandet för att visa att dom har tagit ställning mot att tafsa… och sen då?
Om det har blivit en fråga man måste ta ställning i så är det här landet mer åt h-vete än jag trodde.
Man tafsar inte. Punkt.
Jag behöver inte bära ett armband för att visa att jag tycker så.
Det är en självklarhet.

Edit: Är det någon som borde bära armband för sitt ställningstagande så är det dom som tycker det är OK att tafsa - så man vet vilka man ska passa sig för.

"Missförstånd kombinerat med att världen är mer komplicerad än de vill att den ska vara och de behöver något att ventilera sin frustration på?"
Kan du utveckla vem som har missförstått vad?
Det enda missförstånd jag kan se är att unga killar kommer hit och tror att unga kroppar är lovliga byten.
"att världen är mer komplicerad…"…vad syftar du på här?
Ta seden dit du kommer är inte speciellt komplicerat i min värld.
_"…ventilera sin frustration."
_Jo, vi kan ju se på rapporterna från festivalerna vilka som ventilerar sin frustration…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zyperior
7/2/16, 6:17 PM
#33

Det generaliseras som aldrig förr i debattens alla vrår just nu. Om hur män är problemet, killar. Hur vi, jag, ska erkänna mig som våldtäktsman. Om bara potentiell, så ändå en våldtäktsman. Jag/vi ska rätta till problemet. Hur då undrar jag? Så fort jag börjar tala om det jag ser grunden till problemet är jag islamofob/rasist. Det är tamefan tvärstopp i tankeverksamheten på dessa feminister. Dem inser verkligen inte alls hur mycket dem förstör för både män, kvinnor, pojkar och flickor. Att generalisera att män är problemet för att de flesta våldtäkter begås av män är lika problematiskt som att generalisera alla muslimer som terrorister. Det krävs exakt lika lite hjärnceller för båda de resonemangen. Om jag/vi ska kunna prata om och rätta till problemen med dessa övergrepp och våldtäkter så måste vi förifan kunna prata om problemet också. Det är ju självklart att detta är effekter av den fantastiska mångkulturen vi ser. Zara Larsson är trött på män som påpekar att inte alla män våldtar etc. Om sådan argumentation räcker så tänker jag helt enkelt säga att jag är trött på kvinnor som gnäller. Zara Larsson är dessutom en manshatare utav rang och en av feminismens dragplåster i dagsläget. Tänk på det nästa gång någon kallar sig feminist, att de skriver därmed under på feministernas vansinne.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
7/2/16, 6:27 PM
#34

#32 "Om det har blivit en fråga man måste ta ställning i så är det här landet mer åt h-vete än jag trodde. Man tafsar inte. Punkt."

Ironiskt att du själv med eftertryck tar ställning, i samma andetag som du betonar hur fel det är att andra tar ställning. 🙂

"Jag behöver inte bära ett armband för att visa att jag tycker så."

Så bra. Men är det något fel i att bära ett armband som visar att man tycker så? Är det fel att dela ut sådana armband? Varför? 🤔

"Kan du utveckla vem som har missförstått vad?"

Nästan varje inlägg i tråden har innehållit någon slags missförstånd om avsikten med de där armbanden. Specifikt verkar de tro att de är till för att skydda bäraren eller göra något annat än att visa att bäraren tar avstånd från tafsning. 

"Jo, vi kan ju se på rapporterna från festivalerna vilka som ventilerar sin frustration…"

Det finns många som är frustrerade.

Annons:
JonasDuregard
7/2/16, 6:36 PM
#35

#33 "Det generaliseras som aldrig förr i debattens alla vrår just nu. "

Ja, se bara i den här tråden. Folk vill gärna se enkla lösningar och ha en enkel uppfattning om vem som bär skulden antar jag. 

"Att generalisera att män är problemet för att de flesta våldtäkter begås av män är lika problematiskt som att generalisera alla muslimer som terrorister."

Ja, eller som när man generaliserar till att invandrare är de som tafsar. Eller när man generaliserar till att alla feminister hatar män. Det är verkligen stora problem du sätter fingret på. 

"Det är ju självklart att detta är effekter av den fantastiska mångkulturen vi ser."

Hmm. Nu trillade du visst själv dit. Just de här "självklarheterna" folk tycker sig se är kärnan i problemet du beskriver skulle jag säga. 

"Det är tamefan tvärstopp i tankeverksamheten på dessa feminister."

Talar du om polisen? Eller har vi bytt ämne nu?

Herveaux
7/2/16, 7:00 PM
#36

#34 Jag menar att tafsande inte är något man ska behöva ta ställning emot.  
För de allra, allra flesta är det underförstått att man är emot tafsande.
Istället borde man behöva göra ett statement att man är för tafsande, eftersom den åsikten inte är den rådande normen.

Jag menar inte att det är fel att dela ut eller bära armbanden, folk får ha dussinvis med åsiktsarmband om dom vill det - fine with me!
Att tro att det kommer göra någon som helst skillnad för hur folk resonerar däremot tycker jag är helt knäppt.
Jag tror verkligen inte att någon som tycker att andras kroppar är allmän egendom ändrar åsikt för att denne ser ett par magiska ord på ett armband någon bär.

Från #35 "Ja, eller som när man generaliserar till att invandrare är de som tafsar."
Är det alltså bara en oturlig slump att i fall, efter fall, efter fall…efter fall om tafsande män i grupp - både i och utanför Sverige - att det är asylsökande/ensamkommande "barn"/invandrare som pekas ut eller grips?

Ett förtydligande: Jag tror inte att det enbart är män från andra länder och kulturer som tafsar och våldtar här i Sverige. Men absolut att denna grupp utgör en majoritet av dom klåfingriga "unga männen".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zyperior
7/2/16, 7:14 PM
#37

#35 Att generalisera alla feminister för att hata män är det samma som att generalisera nazister för att hata judar. Det funkar. En fråga; var är alla våldtäkter och övergrepp från Hultsfred 2003 eller Arvika 2006?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
7/2/16, 8:13 PM
#38

#36 "Jag menar att tafsande inte är något man ska behöva ta ställning emot. För de allra, allra flesta är det underförstått att man är emot tafsande."

Det är ändå ganska vanligt med den här sortens kampanjer där man gör människor medvetna om problem. Jämför med alla band mot olika sjukdomar, att vara mot AIDS är också ganska universellt men det är ändå många som bär en symbol som visar just det. I det här fallet skulle jag säga att det är minst lika viktigt att visa att man tar ställning. 

Sedan tror jag det finns bedrövligt många som inte håller med om att tafsande är ett brott utan kanske snarare ser det som en oartighet. 

"Är det alltså bara en oturlig slump att i fall, efter fall, efter fall…efter fall om tafsande män i grupp - både i och utanför Sverige - att det är asylsökande/ensamkommande "barn"/invandrare som pekas ut eller grips?"

Svårt att svara på utan att ha något statistiskt underlag (din magkänsla ger jag inte mycket för). 

Men är man mot att män kollektivt skuldbeläggs bör man kanske även vara mot att invandrare kollektivt skuldbeläggs. Eller?

JonasDuregard
7/2/16, 8:20 PM
#39

#37 "Att generalisera alla feminister för att hata män är det samma som att generalisera nazister för att hata judar. Det funkar."

Pinsamt att du saknar självinsikt på det viset. Dina egna generaliseringar "funkar" men du fördömer andras 🥵. Om jag frågar tusen nazister om de tycker illa om judar och tusen feminister om de tycker illa om män, tror du man får samma svar då? Och hur många judar finns det som är nazister jämfört med män som är feminister? Finns det ett så utbrett självhat bland män?

Någonstans runt 20% av Svenska män kallar sig själva för feminister. Hatar alla de män?

"En fråga; var är alla våldtäkter och övergrepp från Hultsfred 2003 eller Arvika 2006?"

De är över nu men de var givetvis i Hultsfred respektive Arvika. Vad har det med saken att göra?

På Hultsfred verkar antalet våldtäkter stadigt ha minskat sedan starten: 
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/hultsfred-lugnaste-festivalen-sedan-starten

Jag vet inte hur det hänger ihop med ditt resonemang riktigt.

Zyperior
7/2/16, 9:06 PM
#40

#39 Jag tror du får ideologiska svar om varför saker och ting är judars fel från nazisterna. Jag tror du får ideologiska svar om varför saker och ting är mäns fel från feministerna. Båda svar är lika jävla fel. Våldtäkter och övergrepp i de antal vi ser idag på diverse festivaler och evenemang har inte uppmärksammats sedan mångkulturprojektet drogs igång. Därav relevansen till att hänvisa till tidigare festivaler och evenemang. Om du kan hitta någon motsvarighet från innan 2010 ger jag mig.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Herveaux
7/2/16, 11:28 PM
#41

#38 Att köpa dessa färgade band är väl mer ett sätt att stödja forskning ekonomiskt, inte lika mycket för att folk ska få sig en tankeställare - men det är en annan diskussion.

Tror inte det finns någon sådan statistik framtagen, men det är inte min magkänsla som har skrivit vare sig vittnesmålen, polisrapporterna eller tidningsartiklarna om dessa vidriga händelser.

Som jag skrev i #36: Jag tror inte att det enbart är män från andra länder och kulturer som tafsar och våldtar här i Sverige. Men absolut att denna grupp utgör en majoritet av dom klåfingriga "unga männen".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
JonasDuregard
7/3/16, 1:01 AM
#42

#40 Du svarade inte på mina frågor om ifall alla feministiska män (en miljon eller så i Sverige) hatar sig själva. 

"Våldtäkter och övergrepp i de antal vi ser idag på diverse festivaler och evenemang har inte uppmärksammats sedan mångkulturprojektet drogs igång. Därav relevansen till att hänvisa till tidigare festivaler och evenemang. Om du kan hitta någon motsvarighet från innan 2010 ger jag mig."

Så det var 2010 "mångkulturprojektet" började menar du? 🤔 Och är det i så fall det enda som hänt sedan dess (om det är enda förklaringen du kan tänka dig)?

Att ge dig ett svar på det du frågar om är omöjligt eftersom du inte anger någon siffra, och jag misstänker ärligt talat att hur många exempel jag än visar kommer du inte tycka att det är tillräckligt. 2008 betecknades som synes i tidigare länk som "lugnast hittills" med fyra våldtäktsförsök. Vill du ha exakta siffror på antalet anmälda för varje år kan du ringa polisen i Hultsfred antar jag. 

Tidningsartiklar om våldtäkter på festivaler verkar dock ha funnits lika länge som festivalerna.

JonasDuregard
7/3/16, 1:08 AM
#43

#41 "Men absolut att denna grupp utgör en majoritet av dom klåfingriga "unga männen"."

Är det någon slags religiös tro du har eller vad grundar den sig på? Det låter ganska anmärkningsvärt om du skulle ha rätt i det. 

"men det är inte min magkänsla som har skrivit vare sig vittnesmålen, polisrapporterna eller tidningsartiklarna om dessa vidriga händelser"

Menar du att du suttit och läst polisrapporter för någon betydande del av alla brott i Sverige, och därmed kunnat få en överblick? Annars ser jag inte vad det har med saken att göra. Att välja ut ett fåtal händelser är ju inget bra underlag direkt. 

Men även om du hade rätt, håller du med om att det är fel att kollektivt skuldbelägga invandrare?

[Kullblom]
7/3/16, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

#43 

Nu ger jag mig in i debatten

Jag förstår faktiskt inte vad du eller andra vill uppnå genom att så ihärdigt relativisera denna typ av händelser? Vi tjänar inget på att ignorera dessa problem. Speciellt inte av den här typen. DET - om något - kommer att elda på både rasism, utanförskap och antalet hatbrott. Hur kan den kopplingen ligga så långt borta för så många? Har ignorans någonsin fungerat som lösning på ett problem? Hade det handlat om ynglingar från svenska motståndsrörelsen eller liknande "accepterat hatade" grupperingar så hade inte någon bemödat sig att relativisera på det här sättet. Eller?

Man har inga problem med att säga att "män" ligger bakom de flesta våldtäkter. Men när det handlar om män som i grupp beter sig enligt ett nytt mönster som vi inte tidigare skådat och det är tydligt vilken "typ" av män det är så får man inte längre generalisera (om det kan finnas en ickesvensk etnisk koppling). Varför handlar det om ett kollektivt skuldbeläggande av invandrare? Har vi så svårt att skilja en invandrare från en invandrare - är inte det rasistiskt i så fall? Är alla invandrare "ensamkommande barn" från mellanöstern? Och är det någon som tror att alla dessa "barn" tafsar och våldtar? Nej, det är väl bara lite mer sannolikt än generaliseringen att alla män skulle våldta. Men om man ser en tendens bland en särskild grupp - ska man inte kunna tala om det då? Den här typen av brott har inte existerat här tidigare - men den eskalerar och det är inte många fall som klaras upp av förståeliga skäl. Jag vet inte om du har läst rapporterna kring övergreppen i Köln på nyår? Det finns en grupp/typ av män som kommer från helt andra kulturer som faktiskt ser ner på oss människor i väst - samtidigt som de uppger att de har asylskäl och vill bli omhändertagna av samma människor. Dubbelt otrevligt enligt mig. De ser på oss "fria" kvinnor som horor som de har all rätt att förnedra. Är det inte ett problem som vi ska kunna tala om av rädsla för att generalisera invandrare eller vara rasistiska? Det vore absurt med tanke på hur många som skulle platsa under kategorin invandrare. Och det är absurt med tanke på att dessa brott i sig själva är hatbrott med rasistiska förtecken. INTE manliga. Inte manliga alls - enligt vår "hederskultur". Det värsta av allt är att man dessutom behandlar dessa män som om de bara inte har förstått att man inte gör så här - och behöver undervisning. Den tanken är rasistisk enligt mig. 

Sedan delar man ut armband (på svenska) för att visa att man tar ställning mot tafsande? Varför skulle ett armband visa det? Det är så dumt så att man baxnar. Man har länge känt till problemet med "gubbar" som lurar bort barn genom att erbjuda godis eller annat. De som begår brott har sällan ärliga intentioner (har jag fått för mig). Ska kvinnor känna sig lite mer trygga för att männen runt omkring bär armband? Farlig rent ut sagt är denna kampanj. Fy bubblan!

Polisen i Värmland igår:
"05.30 SAMMANFATTNING "PUTTE I PARKEN". I nuläget har vi 7-8 anmälningar om sexuellt ofredande och i vissa anmälningar är det flera målsägande. Det är med sorg polisen konstaterar att unga tjejers upplevelse av festivalen är att deras kroppar är allmän egendom som ett antal män tar sig rätten att tafsa på. Att få främmande händer på sin rumpa, sina bröst, att man sticker in händer innanför kläder och även kysser vederbörande är vad anmälningarna innefattar. Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn. Detta har skett framför scenen under uppträdanden. Två killar har gripits och hämtas av personal från boendet."

Jag tycker att denna lilla faktaruta (bild) från BRÅ säger en del om vad vi generellt kan veta om gärningsmännen när det gäller sexualbrott utöver att de är män. Det redovisas ingen statistik över misstänktas härkomst i dessa brott så vitt jag vet.

"Personuppklaringsprocenten redovisar antalet brott som personuppklarats under ett år i procent av antalet handlagda brott under samma år. Från och med 2014 redovisas en justerad personuppklaringsprocent. Måttet är i princip konstruerat på samma sätt som tidigare, men med den skillnaden att det beräknas på samtliga handlagda brott istället för på samtliga anmälda brott."

Herveaux
7/3/16, 8:37 AM
#45

#43 Näe, jag ser inte mig själv som religiös för fem öre.

I mer eller mindre all rapportering från polis och media om tafsande på festivaler  (eller Nyårsfirande) där det finns signalement, vittnesmål eller gripanden så är det samma mönster (se #30).
Asylsökande…ensamkommande barn…invandrare.

Varför skulle jag tycka det är rätt att skuldbelägga alla invandrare för att ett antal av dem missköter sig?
Jag tycker man däremot måste våga prata om vilka problem som faktiskt finns med ett multikulti-Sverige, och göra något åt dom problemen.

…och för att komma tillbaka mer OnT:

Nu när ytterligare x antal anmälningar om ofredanden på festivaler har ramlat in så hoppas jag polis mfl kickar igång alla sina "åtgärder" så vi kan få se vad dom har kommit fram till för att få bukt med f*nskapet.

Min åsikt är att det största problemet ligger hos en (för oss) skev syn på kvinnor och kvinnors kroppar hos främst unga män från andra kulturer och religioner.
Det problemet kräver hårdare tag än ett armband för att komma till rätta med.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/3/16, 9:18 AM
#46

#44 "Jag förstår faktiskt inte vad du eller andra vill uppnå genom att så ihärdigt relativisera denna typ av händelser?"

Vad är det jag relativiserat och mot vad?

"Man har inga problem med att säga att "män" ligger bakom de flesta våldtäkter."

Det beror väl på vad man drar för slutsatser utifrån det. Statistik i sig gör ju ingen skada men att fatta beslut utifrån generaliseringar kan ju göra det. Typ om någon vill kastrera alla män eller kasta ut alla invandrare så är det ett problem. 

"Men om man ser en tendens bland en särskild grupp - ska man inte kunna tala om det då?"

Tala på. Men du får vara beredd på att andra talar också. Lika lite som det är förbjudet att tala om det här, lika lite är det förbjudet att tala om rasism. Vill du ha någon slags skyddad verkstad för dina åsikter så är kanske inte en demokrati platsen för dig. 

"Jag tycker att denna lilla faktaruta (bild) från BRÅ säger en del om vad vi generellt kan veta om gärningsmännen när det gäller sexualbrott utöver att de är män."

Vad säger det om vad vi generellt kan veta?

JonasDuregard
7/3/16, 9:20 AM
#47

#45 "Det problemet kräver hårdare tag än ett armband för att komma till rätta med."

Om vi utgår från att dina helt ogrundade slutsatser är rätt, vad förespråkar du själv för åtgärder?

[Kullblom]
7/3/16, 9:30 AM
#48

Tillägg: 

Polisen i Värmland idag:

"05.30  SAMMANFATTNING, "PUTTE I PARKEN", KARLSTAD. En upprepning av föregående kväll där antalet anmälningar om sexuellt ofredande uppgår till 24 st. I vissa fall finns utpekade, identifierade gärningsmän och i vissa fall enbart signalement."

Annons:
[Kullblom]
7/3/16, 9:30 AM
#49
[Kullblom]
7/3/16, 9:41 AM
#50

#46

"Vad säger det om vad vi generellt kan veta?"

- Absolut ingenting! Möjligtvis kan man konstatera att de flesta sexualbrotten INTE sker i hemmet av en närstående.

Herveaux
7/3/16, 10:52 AM
#51

#47 Som jag skrev i #32: Ta seden dit du kommer.
Jag tycker inte att kommuner eller andra ska vara dom som ansvarar för att utbilda och upplysa dom som kommer till vårt land hur saker och ting fungerar, det borde man vara personligt ansvarig att göra när man kommer till ett nytt land.

Tex skulle jag aldrig förvänta mig att ett land jag beger mig till daddar och berättar hur deras lagar och regler ser ut.
"Följ våra lagar annars blir det konsekvenser." - enkelt.
Har man inte medborgarskap så är det bara att visa vart dörren är om man inte sköter sig.

Vad har du själv för förslag på lösningar?
Jag får känslan av att du mest griper efter halmstrån i vad vi andra skriver för att söka konflikt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/3/16, 11:12 AM
#52

#51 "Jag tycker inte att kommuner eller andra ska vara dom som ansvarar för att utbilda och upplysa dom som kommer till vårt land hur saker och ting fungerar, det borde man vara personligt ansvarig att göra när man kommer till ett nytt land."

Det där är ju mer ett förslag på något man inte ska göra för att lösa problemet än något man ska göra för att lösa problemet… Att sluta med informationskampanjer är ju inte direkt en åtgärd, mer att upphöra med en åtgärd. Så jag tror inte det löser några problem.

""Följ våra lagar annars blir det konsekvenser." - enkelt."

Ska vi skriva det på ett armband? Många skulle nog säga att det är minst lika uppenbart som "tafsa inte" 🙂.

"Har man inte medborgarskap så är det bara att visa vart dörren är om man inte sköter sig."

Visst kan man göra så, men jag tror inte det löser problemet. Framför allt inte om tafsandet inte ens anmäls som är en del av polisens kampanj: Att öka anmälningsfrekvensen. Håller du med om en så uppenbar sak?

"Vad har du själv för förslag på lösningar?"

Jag har inte sagt att jag har några förslag, snarare har jag sagt att det är en svårt fråga och man ska inte ha för stora förhoppningar om enkla lösningar. Men jag tycker det är bra att det finns folk som arbetar med problematiken på en djupare nivå än "om vi bara kastar ut invandrarna så löser sig allt". 

"Jag får känslan av att du mest griper efter halmstrån i vad vi andra skriver för att söka konflikt."

En del människor känner så direkt när de får mothugg i politiska frågor. Men jag försäkrar dig att det inte är min avsikt.

Herveaux
7/3/16, 11:54 AM
#53

#52 Vart har jag skrivit att "allt löser sig om vi kastar ut invandrarna"?
Att slänga ut nyanlända som uppenbart skiter i vad som gäller hade iaf kunnat kallas för ett "krafttag" mot problemet.

Helst av allt hade jag sett att vi hanterade invandringen mer som Australien, men nu ser det ut som det gör och att kasta ut dom som missköter sig kan iaf vara en signal till att det faktiskt händer något när man gör fel, även om man är asylsökande.
Att tafsande ska ursäktas med "okunnighet om svenska lagar och regler" tycker jag är rent äcklande.

Ett helt klart effektivt sätt att öka anmälningsgraden är ju just att visa att anmälningarna får effekt. Det händer något. Gärningsmannen slinker inte undan.
Många avstår ju från att anmäla idag för att det ändå inte leder nånstans.

Hade den här flyktingkatastrofen hanterats annorlunda från början hade vi inte suttit här idag med folk som vi inte vet vart dom kommer ifrån, vilka dom är eller hur gamla de är. Men som man bäddar får man ligga och just nu ser det ut som att det är unga tjejer som får sova väldigt obekvämt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/3/16, 12:14 PM
#54

#53 "Vart har jag skrivit att "allt löser sig om vi kastar ut invandrarna"?"

Vad fick dig att tro att det var ett direkt citat? Det är det givetvis inte. 

"Att slänga ut nyanlända som uppenbart skiter i vad som gäller hade iaf kunnat kallas för ett "krafttag" mot problemet."

Och ett första steg mot det borde vara att få folk att anmäla (ett av målen polisen jobbar mot). Det skulle dessutom hjälpa mot alla tafsare som inte är nyanlända. 

"Att tafsande ska ursäktas med "okunnighet om svenska lagar och regler" tycker jag är rent äcklande."

Vem gör det? Polisen? Om inte, vad har det för koppling till det vi diskuterar?

[Bermudas]
7/3/16, 12:35 PM
#55

"En epidemi av sexövergrepp rapporteras nu från flera håll i Sverige där en 12-årig flicka är ett av de senaste offren. På festivalen ”Putte i parken”, som just nu pågår i Karlstad, har det hittills inkommit minst 16 anmälningar om sexbrott. – Polisen som jobbade natt var upprörda, rent sagt förbannade, säger polisens vakthavande befäl Per-Arne Eriksson till TT, rapporterar Sveriges Radio P4 Värmland." http://nyheteridag.se/12-arig-flicka-ett-av-flera-offer-nya-omfattande-sexovergrepp-pa-ungdomsfestival/ Folk måste tänka om. Saker och ting har förändrats. Man kan inte släppa iväg så unga döttrar obevakade på liknande tillställningar längre.

Annons:
[Bermudas]
7/3/16, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

En V kvinna twittrade att det var värre när svenska män våldtar än om invandrare gör det. När en nättidning ringde upp henne tog hon tillbaka sitt uttalande sa att det var klumpigt uttryckt och tog bort sitt inlägg på Twitter. Jag tror hennes resonemang inte är unikt, skillnaden var bara här att hon sa det rent ut. (Det resonemanget är vad somaliskan Ayaan kallar rasism, eftersom man tydligen ser ner på utlänningar så pass att man inte begär för mycket av dem) http://politik.ifokus.se/discussions/5776d1548e0e747d4f000283-kulturrelativ-femenism?discussions-1 Skärmdump.

[Kullblom]
7/3/16, 1:02 PM
#57

Min kommentar angående ursprungsfrågan. Armbandet.

Jag tycker att armbands-kampanjen är ett stort fiasko. Ett skämt. Åtminstone polisen vet mycket väl vilka förövarna är i det här fallet och borde kunna förebygga brotten genom helt andra åtgärder. Armbandet riktar uppmärksamheten bort från det riktiga problemet men fungerar säkert väl i PR-syfte. Polisen "syns".  Dessutom kan man ju ställa sig frågan hur många av de "ensamkommande barnen" eller andra (ej svensktalande) som kommer att bära dessa armband? Blir det inte ett direkt utpekande av dem om övriga bär armband? Det här med att "märka in" sitt ställningstagande är om något en åtgärd som man inte borde göra lättvindigt. De pekar ut och går lätt att utnyttja. Ska vi ha de här på badhusen också?

Polisen ska inte stå och dela ut armband, de ska patrullera!  

Framför allt så borde polisen (om någon) vara mycket tydlig med att påvisa att det här inte handlar om någon övervikt av mellanöstern-män. Det är det här som jag tycker är det svåraste att förstå. Varför gör de inte det om det nu inte är så? Varför försöker ingen motverka konflikterna genom att antingen fånga upp eller dementera den oron som florerar? 

Dementera gör man inte genom att säga "har du läst ALLA polisrapporter?". Dementera gör man genom att VISA att oron är obefogad. Ska det vara så rackarns svårt för polisen - som sitter inne med all information kring förövarna - att faktiskt hjälpa oss med detta?

Istället kommer statistik som den från BRÅ - som säger absolut ingenting. Kvar sitter vi i våra olika läger och diskuterar hur vi tror eller känner att det ligger till. 

Där ute fortsätter de sexuella trakasserierna.

Herveaux
7/3/16, 1:03 PM
#58

Här är en bra checklista för alla tjejer som vill gå på festival (eller bara vistas utomhus utan livvakt):
http://nyheteridag.se/sa-skyddar-du-dig-mot-sexovergrepp-i-sommar/ 
Fanns lite att välja bland, omväxling förnöjer…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JonasDuregard
7/3/16, 3:58 PM
#59

#57 "Jag tycker att armbands-kampanjen är ett stort fiasko. Ett skämt. Åtminstone polisen vet mycket väl vilka förövarna är i det här fallet och borde kunna förebygga brotten genom helt andra åtgärder."

Om du tror att armbanden är en del polisarbetet i något särskilt fall så tror du fel. 

"Armbandet riktar uppmärksamheten bort från det riktiga problemet men fungerar säkert väl i PR-syfte."

Det råder nog olika åsikter om vad det riktiga problemet är. Jag tycker till exempel att tafsning är ett riktigt problem. 

"Dementera gör man genom att VISA att oron är obefogad. Ska det vara så rackarns svårt för polisen - som sitter inne med all information kring förövarna - att faktiskt hjälpa oss med detta?"

De har dessvärre inte all information, bland annat eftersom det är så låg anmälningsfrekvens. I motiveringen till kampanjen skriver de att det är bland annat det de vill ändra på, just för att få en bättre bild av läget.

[Kullblom]
7/3/16, 5:52 PM
#60

#59 

Jobbar du inom polisen, eller känner du någon som gör? Du verkar väldigt insatt/engagerad i den här nya kampanjen? Intressant att man inte kan säga något om förövarna till dessa massövergrepp på grund av låg anmälningsfrekvens. Oavsett förhållandet anmälningar mot faktiska antalet brott så är det redan en ganska betydande andel anmälningar som jag förstått det. 24 bara från Putte i parken. Hinner de ens med fler på en kväll?

Men framför allt så tycker jag att du är ganska otrevlig. Det blir lite "allt du säger är fel" i alla dina kommentarer vilket inte är särskilt konstruktivt. Av dina tidigare kommentarer att döma så har du redan en uppfattning om mina "odemokratiska" åsikter och vill alltså inte besvara eller bemöta utan avfärda det mesta jag skriver. Det andra skriver också för den delen.

Det här är ett utmärkt exempel på hur debatter förs i samhället i dag. Men när man tror att man står för "rätt åsikter" så kan det lätt bli så har jag märkt. Frågan är vem du tror att du ska övertyga om vad?

JonasDuregard
7/3/16, 6:19 PM
#61

#60 "Jobbar du inom polisen, eller känner du någon som gör? Du verkar väldigt insatt/engagerad i den här nya kampanjen?"

Min bror gör visserligen det, men det är inte genom honom jag känner till det. Jag är bara en intresserad medborgare. Vad föranleder ditt eget intresse?

"Men framför allt så tycker jag att du är ganska otrevlig. Det blir lite "allt du säger är fel" i alla dina kommentarer vilket inte är särskilt konstruktivt."

Tråkigt att höra, jag siktade snarare på "det här specifika du säger är fel" 😎.

Skämt åsido, att påpeka fel där de förekommer är i min mening konstruktivt eftersom felaktiga slutsatser kan ställa till stora problem. 

Generaliseringar (som den du gör när du skriver "alla dina kommentarer") försöker jag undvika. 

"Frågan är vem du tror att du ska övertyga om vad?"

Det låter som en fråga långt utanför ämnet. Den innehåller ju dessutom antagandet att jag skriver här för att övertyga någon om något. Jag försöker se politisk diskussion som något lite mer dynamiskt. 

Om du verkligen är intresserad av mina personliga mål i livet så kan vi kanske ta det i PM eller - om du tror det är av allmänt intresse - i en egen tråd.

Att spekulera om varandras motiv brukar bara leda till personangrepp.

[Bermudas]
7/3/16, 7:08 PM
#62

Polisen säger i sina rapporter att det främst är flyktingungdomar som i grupp angriper flickor. "Anmälningsstatistiken visar att sexuella ofredanden i grupp mot brottsoffer är få men skapar stark vanmakt hos den som blir utsatt. Kartläggningen visar också att när sexuella ofredanden genomförts av gärningsmän i större grupp har det främst rört nyanlända flyktingungdomar" https://polisen.se/Ostergotland/Aktuellt/Nyheter/2016/Maj/Polisarbete-mot-sexuella-ofredanden/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Annons:
[Bermudas]
7/3/16, 7:13 PM
#63

Mer från polisen.( Tycker vi kan ta del av de rapporter som faktiskt finns.) "minst tio fall har en ensam flicka omringats av ett flertal män (från 5 - 6 stycken upp till ett stort antal 8) som ibland uppskattats vara 14 -16 år och ibland 25 -30 år. Vid dessa tillfällen har några hållit fast medan andra tagit på bröst och kropp och i ett fall fotograferade några i gruppen övergreppet. I några fall har gärningsmännen knäppt upp byxorna på flickan och försökt, i vissa fall även lyckats, dra ner dem innan undsättning kommit. Likaså har det förekommit att flera flickor i ett kamratgäng har utsatts samtidigt av ett stort gäng. Ett fåtal misstänkta gärningsmän har identifierats. De som har identifierats är medborgare i Afghanistan, Eritrea och Somalia. Samtliga utredningar i Stockholm och Kalmar från 2014 och 2015 har lagts ned på grund av svårigheter med identifiering eller bristande bevis." https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Övriga%20rapporter/Lagesbild%20over%20sexuella%20ofredanden.pdf

[Kullblom]
7/4/16, 7:55 AM
#64

#61 

Ok. Jag ber om ursäkt. Jag trodde du önskade samtal eftersom du riktade frågorna. Jag ser givetvis ingen mening i att gå igenom självklarheter eller besvara påpekanden där du lyckas göra meningslösa poänger på formuleringar.

Jag skulle för övrigt vilja påstå att problemen vi har i samhället beror just på att vi drar oss för att dra några betydande slutsatser alls just av rädslan att dra fel slutsatser. Det gör att andra drar slutsatser av vårt ändå rätt konsekventa beteende. Och lär sig att utnyttja det. Allt börjar smått och med knappt synbara tendenser. Det är slutsatserna kring dessa som avgör hur stor "fjärilseffekten" blir.  

När det gäller tafsandet och armbanden så står jag fast vid att det är missriktat ur alla synpunkter. Ska tjejer tala om - och bli mer benägna att anmäla? Är det lösningen? Ska det här behöva vara något som alla ska fundera på när de ska gå på konsert - samtidigt som förövarna inte ens vet om att kampanjen existerar? Ska vi bara vänja oss vid det här precis som vid terrordåd? 

Nej, problemet ska upphöra och polisen vet hur. Det handlar inte om att "kasta ut alla invandrare" vilket jag anser vara en mycket förlöjligande generalisering som många gör. Men det kanske blir tvunget att tala klarspråk om förövarna i förebyggande syfte. Inte bara sorgset konstaterande i efterhand gång på gång. Det handlar ju om en företeelse/lek som inte fanns här tidigare. 

Det behövdes inga "tafsa inte"-kampanjer innan detta. Jag har varit på många liknande tillställningar - men för tio+ år sedan - har ALDRIG varit med om något liknande. Jag var på vattenfestivalen i 13-årsåldern med kompisar. Jag skulle aldrig vilja släppa iväg min dotter till ett liknande evenemang som 13-åring. Det är djupt tragiskt. Och allt man klarar av att "tala" om är hur mäns beteende ska bekämpas (syftar inte på mig själv utan på den allmänna debatten). 

Det var ju män som kunde finnas där och hjälpa på den tiden. Det var ju just andra män som var ens trygghet då - om det fanns enstaka idioter (de var enstaka). Jag hoppas att det fortfarande finns sådana män. Det är ju tack vare dessa (de flesta) män som det har fungerat tidigare. De män som respekterar vårt sätt att leva och önskar bibehålla det. Då menar jag givetvis alla kategorier av nationaliteter.

[Nomen Nescio]
7/4/16, 11:23 AM
#65

_#63 "Det är naturligtvis hedervärt att vilja jobba för att skydda dessa människor som blir utsatta för ofredanden och trakasserier, men man måste också ta upp en annan viktig aspekt.
Polisen har publicerat en ny kartläggning som syftar till att ge en lägesbild över sexuella ofredanden och ge förslag på åtgärder. Det är rekommenderad om än väldigt deprimerande läsning."---

"Många vittnen berättar om hur gärningsmännen tros komma från bland annat Afghanistan, Eritrea och Somalia.
Vi pratar alltså om män som kommer från länder som har en kvinnosyn som är väsensskild från den svenska. Där kvinnor inte äger rätten till sin egen kropp. Men på polisens kampanjsida verkar de inte vilja dela med sig av dessa fakta.
Där har man svepande skrivit: "Lägesbilden visade bland annat att det finns ett stort mörkertal och att den genomsnittlige gärningsmannen när det gäller sexuellt ofredande mot flickor är män mellan 15 och 25 år"
Jag säger inte att exempelvis afghanska män är sämre män än svenska män. Jag säger inte att alla är våldtäktsmän. Jag säger att de är just människor.
Är du uppvuxen med en viss typ av värderingar och en viss kultur kommer det inte automatiskt att tvättas bort bara för att du passerar en landsgräns även om människor så klart kan anpassa sig.
Om integrationen i Sverige någonsin ska fungera och om vi ska komma till rätta med detta problem så måste vi angripa problemet så som det faktiskt är."---

"Så länge man använder armband i stället för att prata fakta blir det nog svårt att få folk att ta kampanjen på allvar."_

Catta Neuding på Expressen debatt

sponny
7/4/16, 8:03 PM
#66

Skönt att läsa att polisens samtal om tafsningar och armbandsutdelning fungerar som det var tänkt. Härligt med krafttag… 🤮

Under festivalen blev Lisen Andréasson Florman själv omringad av tre män som hon beskriver betedde sig "riktigt vidrigt", trots att hon var klädd i arbetskläder.

– Och de tre männen har de där tafsa inte-armbanden på sig. Det var så surrealistiskt, säger hon.

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
7/5/16, 2:02 PM
#68

"Den som följt de senaste dagarnas diskussioner om övergrepp mot unga tjejer på svenska festivaler har kanske precis som jag häpnat över de absurda förklaringsmodeller som i mångt och mycket flyttat över ansvaret från förövare till offer. Som gjort gällande att den här sortens övergrepp alltid har skett. Att bara anmälningsgraden ökat. Att den minsta gemensamma nämnaren är att förövarna är män, vilka som helst, varför informationen också ska riktas till alla män."---

 "Många tjejer, bland annat i rapporten bakom polisens armbandskampanj, har vittnat om att förövarna har utländsk bakgrund. I sina första uppgifter om de misstänkta förövarna under Putte i Parken uppgav polisen att: "det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn". Nu har polisen tagit tillbaka uppgifterna.

Oavsett hur det förhåller sig i det aktuella fallet, eller vad som fått polisen att dra tillbaka uppgifterna, måste vi erkänna att män som kommer från kulturer där kvinnor könsstympas och mördas i hederns namn inte genomgår en metamorfos bara för att de passerar en svensk gräns. Attityder och normer sitter djupt och kan enbart förändras om de erkänns. Självklart begås övergrepp av etniskt svenska män också. Men om något sker i enlighet, eller i strid med kulturen, är relevant."

Alice Teodorescu i GP

Herveaux
7/5/16, 2:45 PM
#69

Bara jag som fick en känsla av déjà vu när polisen ändrade sig om förövarna?
http://politik.ifokus.se/discussions/5692b8b38e0e741771006fc5-polisen-forteg-sexofredande-ville-ej-gynna-sd?participating-1


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[Hayabusa]
7/5/16, 6:05 PM
#71

#70 Sannerligen. Undrar hur det var på Sweden Rock Festival?

Herveaux
7/5/16, 7:25 PM
#72

#71 Troligen lika lugnt som i Finland, trots att tjejerna är i solklar minoritet och alkoholen flödar… Märkligt var ordet. 🤔

Edit: Efter lite grävande hittade jag detta om årets Sweden Rock:

"Efter Sweden Rock Festival, har polisen gjort en summering och polisens pressansvariga Ewa-Gun Westford säger att det varit som förväntat.

_Varje kväll har ett 20-tal berusade människor omhändertagits, det har inträffat en del fickstölder, det har varit några misshandelsärenden och ett sexuellt ofredande."
_http://24blekinge.se/2016/06/12/polisen-om-sweden-rock-fler-narkotikabeslag/

Ett sexuellt ofredande är ju alltid ett för mycket men under en festival med ca 33000 besökare från 50 olika länder så låter det ganska så lugnt och tryggt ändå.
Ja, jag är hårdrockare å självklart blir jag en aning partisk…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
7/5/16, 8:17 PM
#73

#72 Hårdrockare är snälla typer :)

[Kullblom]
7/6/16, 7:13 PM
#74

En polis som twittrar om Putte i parken:

https://twitter.com/Peppe_Larsson/status/750717954052980736

Fillifjonkan60
7/6/16, 7:36 PM
#75

Jag kan för mitt liv inte fatta att det fortfarande finns folk som blundar för alla problem som uppstått dom senaste åren!

Det är stenkastning mot polis- och ambulanspersonal, bränning av bilar, våldtäkter, tafsanden, skjutningar, mord och en massa annat som inte har förekommit i såna här mängder förut.

Jag är 50+ och har ALDRIG förut varit med om, hört/läst om detta under 70-90-talet.

Nu är det vardagsmat, tyvärr. 

Och att man blundar och ignorerar problemen gör ju  knappast saken bättre-1

Politiker och PK-folk är så fruktansvärt rädda för orden rasist/rasism och islamofobi så därför så låtsas vissa om som ingenting.

Har man inte svenskt medborgarskap och begår brott här så ska man utvisas. Och det går inte att säga att "så kan vi inte göra, för då riskerar den och den att fängslas/dödas". Det skulle personen tänkt på INNAN den begick ett grovt brott.

Men - här i Sverige ska det daltas med brottslingar så jag blir galen! 😡 Och vissa sitter dessutom och försvarar det som sker. 🤮


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Bermudas]
7/6/16, 8:37 PM
#76

#74 kopierar in från från polismannens Twitter: "PUTTE I PARKEN. Nio gripna. Fem ensamkommande. Tre utländska. En svensk. Män. 32 anmälningar där majoritet har sign unga invandrarkillar. 08:48 - 6 juli 2016" Och svensken är bergis inte ens en "Kalle Svensson" om man säger. ( har hört att han talade med brytning) I vilket fall,, anar vi ett mönster här? eller ska vi gå runt som katten runt den heta gröten ett gäng varv till??? Många tycks verkligen ha ett behov av det. Neka, vägra se, blunda, blanda korten till förbannelse, "nähä, nähä, nähä," man tror dom skämtar, men det gör dom inte… Armbandet för att få folk att "tänka efter" var det ja…..jojo vilka insatser… en sex-övergrepps-kille hade ju till och med ett sånt på sig…ska man skratta eller gråta?

Annons:
Fillifjonkan60
7/6/16, 9:35 PM
#77

Jag märkte att mitt inlägg i #75 blev lite OT. Jag glömde bort att komma till poängen med armbanden och nu har jag glömt bort vad det var jag skulle skriva.

Men hur som helst, så är det idiotiskt! Gör nåt ordentligt istället! Höj straffen, utvisa, vad som helst, men visa att vi måste ta detta på allvar!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Kullblom]
7/6/16, 11:18 PM
#78

#75

Jag tror att man i hög grad ser det man vill se. Som det ser ut nu så rapporterar ändå våra stora tidningar sådant som man tidigare bara kunde läsa om på alternativmedia med rasistisk stämpel. Det säger en del om utvecklingen. Men man kan tolka det på (minst) två sätt. Antingen så har verkligheten (som ”rasisterna” beskrivit den tidigare) blivit så påtaglig att den inte längre går att ignorera. Eller så har rasismen brett ut sig på motsvarande sätt. Beroende på hur man tolkar verkligheten och det man läser så kan man se väldigt olika på saken. Hoten upplevs lika hemska. Hitlermakt eller sharialagar. Mörka krafter. 

Tänk om vi bara kunde slå alla våra kloka huvuden ihop istället. För kloka har vi varit i det här landet tidigare. Nu vet jag inte vad som händer när allt vi gör är att bråka om vem som är mest rasist eller är mest kränkt så fort ett problem dyker upp. DET är nog det största hotet vi har. Bristen på gemenskap.

[Kullblom]
7/7/16, 9:00 AM
#79

Jag tror vidare inte att man ska anta att det finns dolda agendor hos så många alls i detta land. Majoriteten av "folket" har samma ärliga intentioner att göra gott. Infallsvinklarna ser dock olika (och mycket motstridiga) ut - global karriär och världscentraliserad makt och ekonomi - bevara trygghet, traditioner och starka nationer - gränsupplösning och anarki eller kommunism osv. osv. Tyvärr anklagas man för att vara antingen blind eller ondskefull beroende på vilket "läger" man tillhör. 

Allt har sina poänger men också sina begränsningar. Om vi lät bli anklagelser och lyssnade fullt ut åt alla håll så skulle vi nog kunna lösa några problem. Nu stoppas många samtal/tankegångar vid en känsla av "obehag". Mycket destruktivt för politiken skulle jag vilja säga eftersom många viktiga parametrar uteblir i ekvationen.

Och även om majoriteten inte vill illa så har vi ledare i nuvarande eller historiska maktpositioner som tjänar snuskigt mycket pengar. Var hamnar alla framgångsrika politiker när de drar sig tillbaka? Vad har de för anledning att oroa sig för "sitt land" om de tillhör världens maktelit? Vilka politiker klarar av att upprätthålla ideologiska värderingar när de bjuds in i denna sfär?

Varför betalar polisen snuskigt mycket pengar för att anlita en PR-firma  (som dessutom vann upphandlingen under mycket kritiserade former). Varför är det samma människor som hoppar mellan statliga myndigheter och PR-byråer? 

Ur Wikipedia:

"Aftonbladet publicerade i december 2010 uppgifter om Primes, och dess konsult Niklas Nordströms agerande i slutet av valrörelsen 2010. Byrån ska ha haft Svenskt Näringslivs uppdrag att internt påverka Socialdemokraterna i ett antal frågor. Uppgifterna väckte stor uppmärksamhet och kom att kallas Primegate."

Det här är alltså polisens PR-firma.

Jag skulle vilja påstå att det som nu pågår i vårt land eller ute i Europa inte går att dra några slutsatser kring ur historien. Det här har aldrig hänt här.

[Bermudas]
7/7/16, 9:43 AM
#80

#77 tycker inte du var OT och jag håller med dig, man borde tagit tag i detta för länge sen och man blundar hårt. #79 tror inte att det finns dolda agendor hos de flesta, mest handlar det om karriär och flathet, men också en slags psykologisk blockering som gör att man kan blunda in i det längsta för en verklighet som man inte vill se. Är svenskar ovanligt indoktrinerade att tänka "rätt"? Är vi förmesade genom åratal av trygghetssamhälle som styr in i detalj, uppfostrar ända in i sängkammaren och kör med känslomässig utpressning som funkar i det gamla socialdemokratiska solidaritetssamhället. Solidaritet med de utsatta ända in i märgen, näst intill självutplåning och inga krav på dessa existenser som blivit utsedda till vår tids martyrer. Men sen vet vi att det finns folk som propagerat internationellt för att vi i Europa ska blandas upp med resten av folken. Det är ingen hemlighet, det har pågått länge.

Ford -57
7/11/16, 8:40 PM
#81

Tvångssterilisering av våldtäkts"män", slut på daltet för F--n. Och Eliasson skulle ju egentligen erbjudas att gå den gamla hederliga Officersvägen, å många med honom.

Zyperior
7/12/16, 7:31 AM
#82

Arrangören till Peace & Love har nu tröttnat också och tar i med hårdhandskarna. "Killar, skärp er nu för fan…" uppmanar man de manliga festivaldeltagarna. Statistik framtagen av den demokratifrämjande organisationen Expo, medarrangör till P&L, visar på att svordomar är det mest effektiva medlet mot sexuella övergrepp.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Nomen Nescio]
7/12/16, 8:28 AM
#83

Var på festivalen Åmål Blues Fest i helgen. Där var det massor av besökare, hög stämning, stort gemyt, allmänt folkvett - "festligt, folkligt och fullsatt", som Nalens motto var på sin tid.

Artister kunde gå ut och ta en bärs med sin publik efteråt utan att ha livvakter omkring sig. Det fanns inga grabbgäng som omringade flickor, heller inga representanter från riksmedia som skildrade ett arrangemang där man inte behöver uppmana männen att skärpa sig.

"Under hela helgen anmäldes endast en festivalrelaterad misshandel, antal sexualbrott nådde nollvisionen", rapporteras det.

Annons:
[Bermudas]
8/8/16, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

"Putteiparken kommer till Stockholm 22/7. Polisen redo. Bunkrar upp med tafsainte band i stora lagerlokaler. #svpol pic.twitter.com/lP7kzBou33" ( satir,, ifall någon nu skulle missförstå det)

[Bermudas]
8/8/16, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

En till

kamera0710
12/13/16, 12:44 PM
[Bermudas]
12/13/16, 3:57 PM
#87

#86 Hade hon haft Dan Eliassons armband på sig kan jag tänka mig att han avstått och tänkt efter lite innan han började hålla på och bete sig så illa. . Borde vara en obligatorisk utstyrsel med armband på firmafester!

Mia-45
12/13/16, 4:18 PM
#88

Ett sånt armband kanske man skulle haft på jobbet vissa veckor…hahahahaha🤪

[Bermudas]
12/13/16, 6:23 PM
#89

#88 Skaffa ett! Det funkar som fantomens märke…så fort tafsare får se det " tänker dom till".

[Carpinus]1
10/26/17, 10:27 AM
#90

Eliasson kanske kan överlämna eventuellt överblivna tafsaintearmband till regeringskansliet?

"Vad säger Stefan Löfven? Han är statsminister och har sett denna massiva folkliga protest #metoo och dessutom fått veta att sexuella övergrepp sker även inom regeringskansliet. Det är redan nolltolerans. Kan han göra något mer? 

Kan den slutna partikulturen komma överens om att alla sexuella övergrepp ska anmälas och lyftas fram i ljuset oavsett inom vilket parti det än sker? Ursäkta men jag tvivlar på det! Lojaliteten med partiet är nog större än en klapp på stjärten eller ovälkomna händer på brösten," skriver Lotta Gröning i Expressen.

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/unken-partikultur-tystar-de-utsatta/

Annons:
kamera0710
10/27/17, 11:53 AM
#91

#33 Med tanke på diskussionen som pågått ett tag undrar jag om du står fast vid påståendet "Det är ju självklart att detta är effekter av den fantastiska mångkulturen vi ser."?

[Hayabusa]
10/27/17, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

*

kamera0710
10/27/17, 2:39 PM
#93

Martin Timell om anklagelserna. Om det bottnar i mångkultur får vara osagt.

[Hayabusa]
10/27/17, 2:45 PM
#94

Sverige = Mångkultur. Eftersom Timell är en del av Sverige, på ett eller flera sätt, så är svaret: "Sannolikt".

kamera0710
10/27/17, 2:48 PM
#95

#94 Så ansvaret för Timells beteende är inte han personligen utan mångkulturen?

[Hayabusa]
10/27/17, 2:50 PM
#96

#95 Alla bär ansvar, varje enskild individ, var kultur i mångfaldens Sverige.

[Jarl]
10/27/17, 7:29 PM
#97

Så jävla fjantigt med armband dom ska ta krafttag mot tafningar men eftersom det är invadrare så har dom förtur med brott.

Annons:
kamera0710
10/30/17, 6:41 AM
#98

#97 Det är med andra ord fjantigt att tydligt visa att man tagit ställning mot tafsningar? Utveckla för övrigt gärna det där om "förtur med brott".

[Jarl]
10/30/17, 6:15 PM
#99

#98Nej det sa jag inte! Det är extremt fjantint för polisen att dela ut armband för sexuellatrakasserier det tyder starkt på inkompetens. Det är Dan Eliasson fel

Invadrare får kortare straff och straff rabater

landsbygdsbo
10/30/17, 10:01 PM
#100

#99

Det gäller väl inte bara invandrare, asylsökande, svenska medborgare? Alla som begår många brott erhåller straffrabatter. Oftast är det väl så att endast det grövsta brottet i en brottserie leder till direkt lagföring…tyvärr.

kamera0710
10/31/17, 7:25 AM
#101

#99 Och på vad grundar du påståendet att invandrare får kortare straff än andra?

landsbygdsbo
10/31/17, 11:32 AM
#102

#101 i praktiken blir det väl ofta så att invandrare , dvs de utan svenskt medborgarskap får hårdare straff vid grova brott.

För förutom fängelse så tillkommer ju ofta utvisning, och kan inte utvisning ske så hamnar de ofta på ngn form av förvaring.

kamera0710
5/23/18, 5:11 AM
#103

Nu har rättegången mot Martin Timell inletts.

"Martin Timell står åtalad för våldtäkt mot en tidigare Medarbetare på ’Äntligen hemma’. Övergreppet ska ha skett i en badtunna på en personalfest i skärgården 2008. Den tidigare folkkära programledaren ska ha vidrört kvinnans underliv på ett sätt som är att jämställas med våldtäkt. Enligt åklagaren är bevisningen god, förhör har gjorts med målsäganden, den misstänkta samt flera vittnen.

Timell själv nekar till brott. Både han och hans advokat Hanna Lindblom har tidigare sagt att de båda är ’väldigt förvånade över åtalet.’”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rattegangen-mot-martin-timell-inleds

[Göstage]
6/11/18, 10:31 PM
#104

#72 Sweden Rock 2018. 35.000 besökare. Inga våldtäkter eller sexuella trakasserier anmälda.

"Ewa-Gun Westford, från polisen sammanfattar årets Sweden rock festival som lugn. – Trots den extrema värmen och den stora mängden människor har få brott anmälts. Det har varit en ovanligt het men lugn festival, säger hon. Någon som sticker ut är ärenden gällande försvunna plånböcker, lyfter Ewa-Gun Westford.  – Polisen hanterar varje år en stor mängd försvunna plånböcker och det fantastiska i år är att i nästan alla fall när ägaren fått tillbaka sin plånbok har kontanterna varit kvar."--- 

http://www.sydostran.se/solvesborg/polisen-ovanligt-het-men-lugn-festival/

#103 Nedlagd rättegång.

Annons:
kamera0710
6/12/18, 5:02 AM
#105

#104 Han är ju friad, rättegången lades väl inte ner?

[Göstage]
6/12/18, 8:09 AM
#106

Ja, så är det väl korrekt att uttrycka det. Tyckte mest att det borde ske ett avslut i tråden, eftersom det fanns ett inlägg om att rättegången påbörjats.

http://www.dagensjuridik.se/2018/06/martin-timell-frias-fran-valdtaktsatalet-sarskilda-svarigheter-i-malet

[Göstage]
5/7/19, 2:10 PM
LBB
5/7/19, 3:44 PM
#108

#107  Det var väl egentligen föga förvånande, med tanke på de bevis som lades fram. Det intressanta följer väl nu.  De ev. skadeståndsanspråk de nu frikända männen kan ha mot dem som var mest framträdande i "drevet"

LBB
5/7/19, 3:46 PM
#109

#101 dem med ett löst siitande skäl att stanna som begår brott, straffas väl egentligen hårdare än svenska medborgare för samma brott. De får ju sitta av samma tid på kåken + den efterföljande utvisningen…,

[Göstage]
4/15/21, 3:15 AM
#110

#0 Fem år senare: Polisens "krafttag" mot tafsandet - gammal kampanj i ny skrud. Men vad har egentligen hänt under de här åren?

"– I retrospekt så var det nog rent bristmässig källkritik från polisens högsta kommunikationsavdelning som gick ut med det här först. Som en del av organisationen ifrågasätter inte jag när de går ut med nåt som de vill att jag ska dela, utan jag gjorde det. Men sen visade det sig att de måste ha brustit någonstans där uppe", säger kommunpolisen och poliskändisen Nadim Ghazale till GT om tafstjafset. Detta alltså i år, men det hade lika gärna kunnat ha varit 2016.

Polisens varning om ”tafsardagen” har fått kritik. I efterhand menar Boråspolisen Nadim Ghazale att det ”måste ha brustit någonstans”.
  • Redigerat 4/15/21, 3:24 AM av [Göstage]
kamera0710
12/5/21, 7:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

.

Annons:
[Hayabusa]
12/5/21, 11:14 AM
#112

…och Tomas Eneroth.

Pyttelite
12/5/21, 11:18 AM
#113

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Chefsåklagare Maria Sterup vid Särskilda åklagarkammaren har inlett en förundersökning om sexuellt ofredande. Misstankarna riktas mot en minister och därför handläggs ärendet på Särskilda åklagarkammaren.
[Hayabusa]
12/5/21, 11:19 AM
#114

"– Jag vill vara tydlig med att jag ser väldigt allvarligt på det som har hänt, jag är både besviken och förbannad på detta, säger han till tidningen.

SMP: På situationen eller på Tomas?

– På Tomas, det är jag ju såklart. Det här är något som har hänt, det är inget snack om det."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/distriktsordforande-i-kronoberg-bade-besviken-och-forbannad

Robert Olesen, ordförande för (S) Kronobergsdistrikt var själv på plats i hotellrummet där Tomas Eneroth ska ha tafsat på en kvinna. Till Smålandsposten säger Olesen att det inte varit något tvivel om vad som hänt, och att han är besviken och förbannad.
Pyttelite
12/5/21, 11:22 AM
#115

Jag kanske är för luttrad men kan man inte hantera detta som ett arbetsmiljöproblem?

Det innebär inte att det är rätt att tafsa men är det verkligen ett problem som ska lösas offentligt.

Sen kan det absolut gå till en rättslig utgång men att det sker är mycket större problem dvs organisatoriskt och inte på personnivå.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 12/5/21, 11:23 AM av Pyttelite
kamera0710
12/7/21, 4:43 AM
#116

Bara man inte tramsar med att bära armband som visar att man tagit ställning mot tafsningar.

Pyttelite
12/8/21, 7:53 PM
#117

Chefsåklagare Maria Sterup på Särskilda åklagarkammaren har i dag onsdag beslutat att lägga ner förundersökningen mot en minister som av tredje person anmälts för sexuellt ofredande mot en kvinna. Den misstänkta personen har vid ett tillfälle strukit med sin hand över målsägandens övre del av ryggen ner över rumpan samtidigt som hon på ett neutralt sätt tillfrågats om vad hon tyckt om helgens aktivitet. Beröringen, som skett utanpå kläderna, har av målsäganden upplevts som en kränkande smekning.

Läs mer här:

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2021/december/forundersokning-mot-minister-i-arende-om-sexuellt-ofredande-nedlagd/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Chefsåklagare Maria Sterup på Särskilda åklagarkammaren har i dag onsdag beslutat att lägga ner förundersökningen mot en minister som av tredje person anmälts för sexuellt ofredande mot en kvinna.
CFIT
12/8/21, 10:57 PM
#118

#0: Skönt, Äntligen!! Är ganska "trött" på alla dessa tjejer, kvinnor och tanter som i berusat tillstånd och i grupp tafsar och kommenterar……
Jag är inte ett dugg intresserad och jag ser det heller inte som en genväg till en karriär eller social klättring.

Och just därför så kan jag se det mer som en komplimang än en kränkning……

Annons:
CFIT
12/8/21, 11:49 PM
#119
New album "World on Fire" out NOW. Listen here: https://fanlink.to/worldonfireLyrics:I’ve been around long enough to knowI’ve heard the story toldI’ve seen t...
kamera0710
5/27/22, 1:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

.

kamera0710
3/16/23, 3:29 PM
#121

"Jag vill inte att polisen ska dela ut armband där det står ''tafsa inte', jag vill att polisen ska vara ute och sy in fanskapen som gör just det."

Johan Ingerö i SVT Debatt 2017, nu är han själv polisanmäld för sexuellt ofredande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEJGpB/johan-ingero-avgar-som-partisekrterare-anmald-for-sexuellt-ofredande

Efter knappt fem månader på posten lämnar Kristdemokraternas partisekreterare Johan Ingerö omedelbart. Så sent som 4 ma
CFIT
3/19/23, 1:37 AM
#122

#121: Ändå konstigt att Skyttedals "bägare" rann över först 9 år senare och i samband med en infekterad konflikt om legalisering av cannabis……eller?

kamera0710
3/19/23, 6:01 AM
#123

#122 Visst händer det en del som är märkligt i livets ord-filialen KD, ingen tvekan om det.

CFIT
3/25/23, 12:49 AM
#124

#123: Inte bara hos livets ord och KD, utan hos oss alla….

CFIT
4/9/23, 1:50 AM
#125

iFokus är mer av en samlingsplats för tragiska människor likt mig själv än en plats för debatt och ett kreativt meningsutbyte. 😢

Annons:
Pyttelite
4/9/23, 7:39 AM
#126

#125: Jo så är det och om man säger emot blir man hotad. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: