Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 900 ggr
[Klave]
7/1/16, 10:23 PM

Kulturrelativ femenism

En video för alla kulturrelativistiska feminister. VIDEO: http://youtu.be/wJkFQohIKNI

Annons:
[Bermudas]
7/2/16, 8:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Klok kvinna det där. Hon har sagt detta också ( se bild) och det hänger ihop med problemet som tas upp i videon.

[helga21]
7/2/16, 7:43 PM
#2

Detta var ett mycket bra inslag hoppas att flera läser det.

Tjeja
7/3/16, 6:13 AM
#3

Viktigt

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
7/3/16, 9:49 AM
#4

Lägger in citatet från Ayaan ifall någon vill kopiera textraderna. “White guilt is a form of racism.” “It is sugared, clothed in all kinds of wonderful intentions, but it is racist - deeply racist.” “If you refuse to excuse misogyny from a white man or antisemitism from a white German family, then you must equally condemn misogyny from a black man or a brown man or any kind of family. If you don’t do that and start making excuses for that then there is something wrong with you, not me.” - Ayaan Hirsi Ali, sane Feminist

Zepp
7/3/16, 8:54 PM
#5

Mm.. varför tycker jag det verkar litta suspekt när inslaget kommer från Dennis Prager, en judisk konservativ amerikansk islamofob/homofob/annat -fob som vill vill vara brygga mellan Ortodox judendom och högerkristna i USA?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Prager

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
7/4/16, 11:34 AM
#6

Jag tror inte att man ska skjuta på budbäraren, men däremot är det intressant ur flera aspekter, och det finns också andra företeelser som använder samma modus operandi, som de som förmedlar och framhäver "white guilt". Feminismen är väl den som är mest framträdande.

Att judar är starkt antiislamistiska är ju inte överraskande, och islamismen är väl den starkaste och mest omfattande exponenten för judehat i vår tid. Om jag vore jude skulle jag nog vara väldigt avogt inställd till islamism. 

Nerkokat i samma soppa visar det sig att det är samma skrot och korn: judehat, hat mot västerländska män, och hat mot män i största allmänhet.

När nu miljoner islamister sprider sitt hat över världen är det så klart väldigt svårt att skilja ut agnarna från vetet. En del proponenter för islam förtjänar ju verkligen vårt förakt. Har vi alls någon möjlighet att plocka russinen ur kakan?

Annons:
landsbygdsbo
7/5/16, 7:21 AM
#7

#6 det har väl gällt all religion genom tiderna. Just nu befinner sig Islam i ett turbulent skede där extrema åsikter o handlingar vinner terräng. Mixa samman ignorans, rädsla,  nationalism och religion så får fram en extremt lättantändlig blandning

Inkanyezi
7/5/16, 7:42 AM
#8

Kanske inte osökt att associera till inkvisitionen, häxbränningar eller mer sentida avarter av kristendom. Så visst, religionen har varit ett gissel för mänskligheten under många perioder genom historien. Men den har också tagits som intäkt för grymheter som närmast saknar religiösa förtecken; jag tänker då bland annat på förintelsen och könsstympning. Könsstympningen förekommer inom flera religioner och bygger mer på tradition än religion. 

Så frågan om att "plocka russinen ur kakan" återstår i alla fall. Finns det överhuvudtaget en generell humanism, med moral som står över de futtiga "hedersbegrepp" som cirkulerar inom religioner och andra massrörelser? Det jag ser växa fram som "feminism" är ju också ett exempel på att sprida hat och utså tankar om kollektiv skuld. Har vi kanske en allmänmänsklig tendens att söka syndabockar att stegla?

landsbygdsbo
7/5/16, 9:14 AM
#9

#8 Det går ju samtidigt inte att förneka att de stora religionerna samtidigt varit kulturbärare genom att man samlat in, bearbetat och spridit kunskap.

Det gäller till mångas förvåning speciellt Islam.

För utan den kunskap som deras universitet överlämnade till Européerna så hade nog medeltiden varat ytterliga ngr hundra år.

Det verkar som om både religioner och individer har öppna generösa sidor och mörka egoistiska o grymma sidor.

Upp till toppen
Annons: