Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 1186 ggr
[Nomen Nescio]
2016-07-02 13:49

Göteborgs kommun driver upp villapriser

 "Fastighetsnämnden beslutade att köpa en villa i ett av Göteborgs mest exklusiva områden för mindre än en månad sedan. Under fredagen ska en grupp ensamkommande flickor ha flyttat in i huset. Villan kostade skattebetalarna dubbelt så mycket som när dess tidigare ägare köpte den för ett och ett halvt år sedan."---

 "Tanken är att vi köper fastigheten för stadens bostadssociala behov, utifrån det uppdrag vi har som ansvariga för bostadsförsörjningen. Det gäller inte bara nyanlända, menar Fastighetsnämndens ordförande Jahja Zeqiraj (S)."---

"Villan ligger i lugna Långedrag och har åtta rum utspridda på 218 kvadratmeter. Den köptes senast i januari 2015 för 6 miljoner kronor. Men när Fastighetsnämnden klubbade igenom att förvärva fastigheten i juni i år landade priset på 12,25 miljoner kronor.

– Vi tränger ut vanliga personer och driver upp priserna på en redan hårt upptrissad marknad, i detta fall med 100 procent.  Där ska kommunen gå in med sina enorma muskler med hela skattekollektivet bakom sig och köpa fastigheter i dyra områden. Det är klart att ingen har råd att buda mot kommunen, säger Magnusson (M).

Magnusson menar att liknande förvärv skulle ge upphov till en ond spiral. I en sådan menar han att förlorarna skulle vara göteborgarna.

– Vi kommer få en marknad där privatpersoner går in och köper upp villor för att sedan sälja vidare dessa till kommunen."---

"– Det är märkligt att kommunen kommer in och köper en villa som ska kosta 6 miljoner för 12 miljoner. Jag vet hur villorna ser ut, jag har varit en del i området. 12 miljoner är väldigt högt för en sådan villa. Familjer som vill flytta in kommer få stå tillbaka och istället kommer kommunen och köper för överpris, säger Magnusson (M)."

GP

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-02 14:04
#1

I den kommun där jag bor, pågår liknande diskussioner dvs köp av villor eller större lägenheter. Med tanke på utbudet är det inte omöjligt att det blir säljarens marknad = upptrissade priser.

landsbygdsbo
2016-07-02 14:48
#2

Det är väl alltid så när en kommun eller myndighet  går in och handlar utan att göra bruk av expropriation, dvs att med lagtvång tvinga en markägare att avstå egendom till underpris. Så sen dagligen sker vid vägbyggen, ledningsdragning osv.

Vill myndighet/kommun köpa på annat sätt så är det väl högstbjudande som gäller. Till detta kommer väl att myndigheterna lever i det faktumet att det faan så mycket lättare att göra av med andras pengar än ens egna..

[Hayabusa]
2016-07-02 16:46
#3

Situationen, åtminstone i den kommun jag bor i, är väldigt ansträngd eftersom det redan sedan tidigare varit ont om bostäder. Nu ska man i det närmaste omedelbart "hitta" boende till nyanlända. Det säger sig själv att det inte är enkelt att lösa en sådan situation.

landsbygdsbo
2016-07-03 10:20
#4

Att snabbt få till bostäder är väl egentligen inte ngt större problem,

En bostads container (40 fot) kostar väl runt 100 000 - 200 000

I den kan 2 personer bo.

Så för 1 till 2 miljoner har man ordnat bostad åt 20 personer.

Lådorna placeras så att de kan anslutas till fjärrvärmenätet.

Och kan lätt omplaceras så att "trycket" kan fördelas över hela den aktuella staden.

[helga21]
2016-07-03 12:10
#5

# 4 Detta har gjorts  försök med men det är inte lika lätt som det låter att göra. Du måste ha en plan för det hela. Dessutom så kommer omkringboende att protestera vilket de enligt förvaltningslagen har rätt att göra.

[Hayabusa]
2016-07-03 12:28
#6

#4 & #5 Sant - det är dessutom ingen lösning på det egentliga problemet: brist på hyresrätter. I min hemmakommun råder det även brist på bostadsrätter.

Annons:
[helga21]
2016-07-03 12:45
#7

# 6 Här är de brist på alla rätter vill jag lova. Hyresrätter finns inte att få tag i och bostadsrätter produceras men de kostar att köpa över en miljon för en nyproducerad 2:a och hus finns det några stycken. Ett par mil utanför tätorten så kan du komma ned i begagnat hus byggt på 1970-talet under en miljon men då måste du ha bil. I mitt område har sålts hus från mitten av 1980-talet för över 3 miljoner.

landsbygdsbo
2016-07-03 12:49
#8

#5

kommunen har möjlighet att hyra mark, ordna bygglov eller rättare sagt ändring av användning för mark + behandla och förkasta protester.

ex ett skogsområde intill ett industriområde eller flygplats. där markägaren erhåller en ersättning i hyra betydligt överstigande vad marken gett tidigare.

På det viset tillförs inte bostadsmarknaden ytterligare en kapitalstark aktör som driver upp bostadspriser.

Bristen på bostäder kräver sedan andra långsiktiga lösningar.

[helga21]
2016-07-03 12:57
#9

# 8 Jag tror att du inte känner till hur man måste planera i en kommun och att de som berörs har rätt att överklaga och få beslut inhiberade till dess högsta instans avgjort målet och då kan det ha gått åtskilliga år. Vore det så enkelt som du säger så hade detta gjorts för länge sen. Men alla som är berörda har rätt att överklaga beslut enligt förvaltningslagen. Dvs du behöver inte vara boende i kommunen eller ens i Sverige.

landsbygdsbo
2016-07-03 13:02
#10

#9 rätt underligt då att kommuner runt om i landet lyckats bygga provisoriska förläggningar för flyktingar som kom hit för 6 månader sedan.

Man har alltså konstaterat ett behov, hyrt eller köpt in baracker, ordnat mark, fixat till de bygglov eller ändringar av markanvändning som krävs och behandlat eventuella protester samt iordningställt och placerat ut kåkar och låtit folk flytta in. Allt inom 6 månader.🤔

[helga21]
2016-07-03 13:05
#11

# 10 Ge exempel på var det skett? Jag lovar  dig att det var i glesbygd!

landsbygdsbo
2016-07-03 13:35
[Hayabusa]
2016-07-03 13:57
#13

Vet inte anledningen till kommunens (där jag bor) agerande, kan bara konstatera att det är så dvs de planerar att köpa villor och större bostadsrätter.

Annons:
Zepp
2016-07-03 17:52
#14

Anledningen till att de köper villor och större bostadsrätter är att de är befintliga och svårligen kan överklagas!

Sen när de inte behövs längre så kan de säljas på öppna marknaden och då eventuellt inbringa en vinst!

Dessutom så inkräktar det inte på byggandet av nya bostäder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2016-07-03 18:02
#15

#14

Där har du rätt, det är jag medveten om. Men det faktum att en kommun går ut på en öppen marknad innebär defakto att en ny kapitalstark aktör går in. Vilket gör att priserna stiger ytterligare. En försäljare vet att kommunen är tvingad att köpa, jag som säljare hittar gefundenes fressen.. och kan trissa upp priset ytterligare.

Zepp
2016-07-03 18:43
#16

Jomenvisst, det kan trissa upp priserna i ett visst område.

Den andra grejen är att det finns en uppsjö av bostäder att välja på.. det märks minsann inte någon bostadsbrist på hemmnet!

Nu så inbillar jag mig att de flesta kommunpolitiker eller för den delen deras tjänstemän inte är helt dumma i huvudet?

Mest troligt är de villiga att köpa där det redan finns kommunikationer, skola och annan service?

Dvs så att de slipper bygga nya sådana?

Det motsatta är kanske inte heller i helt överenstämmelse med resten av kommuninevånars önskemål.. dvs att bygga nytt för att sen förlora hela investeringen när det bara rivs ner?

Ett högre pris på bostäder gynnar hur som helst bostadsbyggandet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-07-03 19:30
#17

# 12 Överklaganden som i Askim vilket lett till protester bland befolkningen. I Ljungby är det hus som ska byggas inga temporära hus.

Det är som zepp skriver de befintliga husen finns där allaredan och ingen överklagar att de byggs.

landsbygdsbo
2016-07-03 19:54
#18

# 17

I motala har kommunen hyrt in baracker och placerat på två ställen. 1 till 2 km från centrum. det ena bredvid ett stort köpcentrum.

[helga21]
2016-07-03 19:58
#19

# 18 Och de har tillstånd?

landsbygdsbo
2016-07-03 20:01
#20

#19 den ena är väl i stort inflyttningsklar den andra i drift sedan ett par månader.

Annons:
[helga21]
2016-07-03 20:11
#21

# 20 Och ingen har överklagat?  😃

I Kosta så överklagade en person då Torsten Janssons bygge skulle bli av men kommunen valde att ensidigt satsa på en enskild näringsidkare. Det är  flera år sedan och det finns nu både outlet-butiker som ger arbetstillfällen åt glasbygden och hotell. Lessebo kommun äger 51 % av fastigheterna och Torsten Jansson har lovat att tillse att dessa alltid har hyresgäster. Den som överklagade fick rätt men lik väl står byggnaderna där vilket beror på att folk är positivt inställda till det hela vilket man inte kan påstå när det gäller flyktingbostäder.

Zepp
2016-07-03 20:32
#22

I mitt område tänker kommunen bygga ett flyktingboende för ensamkommande barn.. på en tomt de äger.

Det blir rätt svårt att överklaga.. iomed att de äger resterande 30 tomterna avsedda för villor. samt att ytterligare 10 är privatägda.

Då får man överklaga 40 nya villor!

Kommunen avser att sälja fastigheten när den inte längre behövs.. så de bygger den som en större villa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: