Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 1002 ggr
[Nomen Nescio]
7/8/16, 12:39 AM

Borde Löfven ha önskat "Eid Mubarak" i Almedalen?

 "I dag (7 juli) är sista dagen av Eid. Alen Musaefendic undrar när statsministern ska uppmärksamma den muslimska högtiden."---

"På första dagen av Eid, från Almedalens podium, var statsministern så uppe i att hylla Sverige att han glömde en halv miljon svenska medborgare.

Talet hade gjort sig förtjänt av en reservation: Sverige är i mångkulturellt hänseende ett krälande barn vars inlärningskurva för närvarande pekar nedåt."

http://www.expressen.se/kultur/nar-ska-stefan-lofven-onska-eid-mubarak/

Alen Musaefendic på Expressen kultur anser att Stefan Löfven i sitt Almedalstal borde ha önskat "Eid Mubarak". Vad är din åsikt - skulle han ha gjort det?

Annons:
[Hayabusa]
7/8/16, 12:06 PM
#1

Personligen intresserar religiösa högtider inte mig ett skit.

Martin
7/10/16, 2:45 PM
#2

Nu har jag inte läst talet, men utifrån ovanstående citat har han inte glömt någon. I hyllningarna till Sverige (om det nu var landet Sverige och dess medborgare) så inkluderas den halva miljonen som man anser att han glömt.

För talet/hyllningen handlar ju såvitt jag förstått inte om olika högtider?

Visst hade det varit ett bra tillfälle att ta lite gratispoäng och jag hälsade själv eid mubarak till några av mina vänner, precis som att jag ger andra vänner hälsningar på andra högtider.

Dock skall jag inte sticka under stolen med att jag inte har koll på datum för alla olika högtider och en del av mina utländska vänner samt svenska vänner med andra kulturella bakgrunder än mig får inte hälsningar på alla sina högtidsdagar.

Å andra sidan så uppmärksammar jag inte de "svenska" högtiderna speciellt heller. I vart fall ytterst ställan på "rätt" dag.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: