Annons:
Etikettdjurskydd-djurfrågor
Läst 1885 ggr
landsbygdsbo
7/14/16, 2:15 PM

Djurrätsaktivister visar upp sitt rätta jag

”Får jag ta din dotter, våldta och ta barnen av henne för att sälja hennes mjölk” skrev en representant för Djurens Rätt.

Den representanten skulle jag nog kunna tänka mig att introducera till hur en slaktmask…fungerar i praktiken😎

Annons:
IngaTrnqvist
7/14/16, 2:32 PM
#1

Hemskt tråkigt att en enda persons uttryck ska få stå för en hel organisation. Det är ju långt ifrån en allmän åsikt hos djurrättare och veganer.

thenameless
7/14/16, 2:39 PM
#2

Det är ju en jämförelse, som är rätt beskrivande. Landsbyggdsbo vill inte riktigt inse sanningen om hur det faktiskt är i praktiken

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

marg1t
7/14/16, 2:39 PM
#3

Löjligt inlägg.

Sommarek
7/14/16, 2:41 PM
#4

Just det, detta är såklart deras "rätta jag", framfört av en person. Alla de som uppför sig normalt luras bara.  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[ludden]
7/14/16, 2:57 PM
#5

Nu var det väl inte ett inlägg utan över hundra som blev blockade på facebook efter hot.

https://www.facebook.com/321029498063160/photos/p.642262602606513/642262602606513/?type=3&theater

landsbygdsbo
7/14/16, 3:06 PM
#6

#1

 underligt hur många "en enda person" det finns inom djurens rätt.

Annons:
Sommarek
7/14/16, 5:08 PM
#7

#6 Slå upp ordet "individ", så kommer du nog på't så småningom.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
7/14/16, 5:21 PM
#8

#7 personligen tror jag inte det handlar om "en enda person" inte heller en individ, men väl många….😉

Cragan
7/14/16, 5:21 PM
#9

#1 då dom upprepade gånger har hållit folk med sådana kommentarer om ryggen så bildas det ju onekligen en syn på den grupperingen som är långt ifrån smickrande.

Sommarek
7/14/16, 5:23 PM
#10

Ah, det gamla goda faktaresistensen på PiF. Logik och fakta kvittar, för "jag vet ju bara hur det är, så det så". Man uppfriskande att se att ni diskuterar annat än muslimer och invandrare.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

landsbygdsbo
7/14/16, 5:28 PM
#11

#10

Fakta resistens, är det det som uppkommer när man blundar för alla fakta som inte faller en själv i smaken?

Att djurrättsaktivister (inte alla) men väl tillräckligt många skiter i lagar o människors egendom o hälsa, är väl det som gör att landets säkerhetstjänst intresserar sig för gruppen?

[ludden]
7/14/16, 6:53 PM
#12

Djurens Rätt har bara beklagat uttalandet men inte bett kvinnan om ursäkt. 

Flera av dom som skrev på kvinnas sida är medlemmar i Djurens Rätt och skrev grova ord.

landsbygdsbo
7/14/16, 7:22 PM
#13

#12 Ju mindre man tar hänsyn till andra människor ju mer låter man ändamålen helga medlen..det bekräftas varje gång

Annons:
DogeLove
8/4/16, 4:04 PM
#14

några sa så ja men varför ska det behöva speglas för alla djurrättsaktivister? dessutom är han som skrev det här bara arg och ledsen på samhället han har öppnad empati för fler en människor helt enkelt!☝️

[ludden]
8/5/16, 10:53 AM
#15

#14 Han var ändå deras talesperson för Djurens Rätt samt för partiet Feministiskt initiativ. Även om man inte gillar något så skriver man inte så.

DogeLove
8/5/16, 6:07 PM
#16

#15 nej man ska absolut inte skriva så dock står jag fast vid min åsikt om att det var fel att det skulle behöva speglas över alla från djurrättsorganisationen och han är väl ledsen och tänkte inte så långt men det är kanska onödigt att göra ett inläg där man skriver att det här är sanningen om alla djurrättsaktivister! 😓

landsbygdsbo
8/5/16, 6:35 PM
#17

#14 och då låter han ändamålet helga medlen.

Lågt!!

#16  Det är väl alltid så att oövertänkta och dumma tiiltag av enskilda drabbar hela organisationen.. Bara att titta på järnrörsskandalen…

DogeLove
8/5/16, 11:06 PM
#18

#17 *suck* men orkar inte diskutera med dej vet hur du är!

landsbygdsbo
8/6/16, 5:25 AM
#19

#18

Kan det bero på att det jag skrev i 17 stämde?

Vänstern har problem att hantera de autonoma, högern har sin svans, djurvännerna har sin.

Och alla dessa ytterlighetsgrupper smutsar ner andras rykte och trovärdighet.

I själva sakfrågan den om vi verkligen ska döda djur för vår egen vinnings skull, där är det många som inte gillar det. Men när dessa sedan ser på vad ytterlighets- grupper ställer till med så försvinner både förtroende för er sak och intresse för frågan.

Därför skadar försvaret av de utomparlamentariska olagliga metoderna er sak på sikt.

DogeLove
8/6/16, 8:35 AM
#20

#19 Du har rätt i en sak och det är att det var fel det han jorde du har dock inte rätt i att det här är djurrättsaktivisters rätta sida djurrättsaktivister har lyckas stängt vissa djurfabriker Sveriges rävfarmer är stängda en av sveriges största minkfarmer har stängts och varför tror du dom försöker stänga djurrfabriker jo för dom är måna om djuren och vill att dom ska slippa lida och dö. Dom vill inte att någon ska lida och dö och som svar på att jag inte vill diskutera mer med dej är för att jag har set hur du är när jag är inne på andra sajter och läser!

Annons:
landsbygdsbo
8/6/16, 9:10 AM
#21

#20

Jag vet varför man försöker stänga djurfabriker. Jag kan till och med respektera viljan att legalt arbeta för att dessa djurfabriker ska stängas.

Sedan kan man ju fundera över om djuren verkligen vinner på att farmena i Sverige tvingas stänga. Finns efterfrågan på kött, päls o ägg kvar så flyttar produktionen bara till andra länder. Och dessa länder har med all säkerhet ett betydligt sämre djurskydd än vad vi har i Sverige….

Vad jag däremot föraktar är den självpåtagna rätten att sätta sig över ett lands demokratiskt fattade lagar o regler..

Det är, som jag så ofta sagt, de som låter ändamålet helga medlen som i förlängningen är ett hot mot rådande samhällsordning.

För om Annette och Kalle tar sig rätten att pissa på våra lagar, ja då ska man heller inte bli förvånad om Tobbe o Marie gör det.

De ena gör det för djurens skull, de andra av grumliga politiska orsaker men båda föraktar i sin handling vår lag och vår demokrati.

DogeLove
8/6/16, 9:38 AM
#22

#21 när det geler det här med att djurindustrin flyttas till andra länder så tänker jag så här att om man ska få det att stoppas i andra länder så måste man börja någon stans då kanske det är bäst att vi försöker ändra det vi själva håler på med annars blir det lät att massa länder skriker att dom har bäst djurhållning Sverige har inte bra djurhållning dom har bättre djurhållning än många länder ja men dom har inte bra djurhållning så vi får börja med att få bort det här i från först helt enkelt.Sen när det gäller att göra sånt som är olagligt för att rädda någon i det här fallet djuren så vet jag inte hur jag ser på det jag tyckte att han som skrev det här gick lite långt och inte riktigt tänkte till det var inte bra det han gjorde helt enkelt' men när det gäller fritagning utan våld så kanske jag tycker att det är rätt vet inte riktigt hur jag ser på det!🌱🐾

landsbygdsbo
8/6/16, 11:30 AM
#23

#22

Men vad du gör när du tvingar en minkfarm att stänga här. är ju att du flyttar produktionen utom svenska myndigheters jurisdiktion.

I Sydostasien blir man ju bara glad över att en producent i Sverige försvinner och man övertar glatt den produktionslucka som uppstår.

Inte en mink mindre slaktas av det skälet.

Vi här i landet kan påverka vår djurhållning, men vi kan absolut inte påverka djurhållningen i andra länder. Det är vi alldeles för små kunder för att göra.

Tittar man ut i världen så ser man att päls o skinn verkar komma allt mer i ropet igen.

Är det då inte bättre att skapa arbetstillfällen i Sverige under bättre villkor för djuren än i Kina med betydligt sämre villkor för djuren?

thenameless
8/6/16, 12:19 PM
#24

#23 Du har en poäng tyvärr

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Schhh
8/7/16, 1:09 PM
#25

#23 Fast produktion av päls och skinn med minkar är i princip omöjligt att förena med "goda villkor" för djuren. Minkar är djur med behov av att röra sig på stora ytor och få simma - idag lever dem i små burar. Att släppa ut minkarna i naturen är såklart ingen lösning. Men inte heller att jobba för "bättre villkor". Det vi snackar om är inte bättre villkor, bara olika grader av helvete för djuren.  Flera europeiska länder har redan förbjudit uppfödning av djur enbart för sitt skinn; England, Nordirland, Österrike, Kroatien och Slovenien. Här ligger inte Sverige i framkant vad gäller djurskydd. Skulle vi förbättra djurskyddet som du säger, skulle produktionen bli olönsam och alltså inte finnas kvar. Så skedde i vårt land med räv- och chinchillauppfödningen, och har skett i Schweiz och Tyskland med minkuppfödningen. 

Såklart kommer produktionen globalt att fortsätta om efterfrågan finns kvar. Stängning av Sveriges minkfarmer måste därför gå hand i hand med en allmän bojkott av pälsprodukter. Att göra det svårt för svenska pälsfarmare kan vara ett sätt att jobba för ett framtida totalförbud i landet. Det är i sin tur är en tydlig markering mot hela industrin, och gör det mindre sannolikt att folk köper päls överhuvudtaget.

Jag tycker som marg1t att ditt ursprungliga inlägg är löjligt eftersom det är dömande och smutskastande. Du är uppenbarligen bara ute efter att få dina egna åsikter bekräftade alternativt göra folk irriterade.

landsbygdsbo
8/7/16, 4:09 PM
#26

#25

1 sak är väl tämligen klart, den att det finns en stigande efterfrågan på den sortens produkter. Det vill säga Päls. skinn o ull.

Sedan kan man naturligtvis diskutera om huruvida vi ska acceptera en produktion inom landet. Samtidigt som man måste vara kristallklart medveten om att varje produktionsbortfall omedelbart kompenseras av länder med betydligt hårdare villkor för djuren. Du radar upp en rad länder som förbjudit den typen av produktion. Men sist jag var i Wien så kunde man köpa både päls o skinnplagg. Så är detta inte bara en form av hyckleri? För om minken slaktas i Kina eller i Österrike, så slaktas den likväl

Vad det gäller någon som föreslår att man ska våldta och döda människor, ja där är slaktmasken ett passande botemedel.

Men jag kan säga så här, jag skulle lika lite använda en slaktmask på en människa som jag antar att den här representanten skulle våldta och mörda en ung flicka. Skillnaden är väl att den personen direkt eller indirekt representerar en organisation och jag bara mig själv. Mitt uttalande drabbar bara mig själv medans representantens drabbar en hel organisation

Därför anser jag att det uttalande är betydligt mer dömande och smutskastande. Till det att mitt är som ett svar på ett totalt förryckt uttalande. Dvs. Svar på tal😉

Schhh
8/7/16, 9:54 PM
#27

#26

Jag inser att det blir knepigt att få bort produktionen från Sverige. Som du påpekar är efterfrågan globalt väldigt hög på skinn och pälsprodukter. Våra svenska minkar är därför väldigt lönsamma exportvaror. Förslag om förbud och hårdare lagstiftning har gång på gång röstats ned i riksdagen eftersom det finns ett ekonomiskt intresse i att fortsätta med näringen. Exempelvis används diverse slaktavfall som minkfoder vilket (på något vänster) gör att svenska konsumenter får billigare kycklingkött. Och billigt kött vill alla ha.

Själva grejen med att få bort produktionen från Sverige är att det sänder en tydlig signal. Som svenskar kan vi inte styra hela världen, åtminstone inte direkt genom politiska val. Vi måste göra det vi kan av det vi har och hoppas på att andra länder följer vårt exempel - samt att konsumenter börjar ta sitt ansvar.  Det går inte att ignorera det djupt oetiska i minknäringen med argumentet "annars flyttar det till Kina" för med det argumentet skulle industrin aldrig avvecklas. 

Klart det inte spelar någon roll för minken var den dödas. Jag tror dock att det är svårare att förbjuda försäljning än att förbjuda produktion, därav "hyckleriet" i Wien. Det är sannerligen svårt att stoppa en blomstrande industri!

Annons:
Schhh
8/7/16, 10:25 PM
#28

#26 Det som gör mig kritisk till ditt ursprungliga inlägg är att du låter en privatperson representera en hel rörelse genom att skriva "djurrättsaktivister" i plural. Att du dessutom drar till med en egen oseriös kommentar får mig att undra vad det egentligen är meningen att vi ska diskutera. Facebookkommentarer? Slaktmaskar? Om kommentaren störde dig lär det vara mer givande att kontakta personen direkt, eller?

landsbygdsbo
8/7/16, 10:49 PM
#29

#28

jag citerar DN

"Ett av inläggen är skrivet av en man som är kontaktperson för Djurens Rätt i en kommun i Värmland.

”Får jag ta din dotter, våldta och ta barnen av henne för att sälja hennes mjölk o när hon slutar ge mjölk då dödar jag henne. Istället får hon mat, rent vatten och sovplats! Deal?” står det i inlägget."

Det är möjligt att han inte längre har den posten, men då det skrevs hade han det. Vilket innebär att det smetar ner den organisation han företrädde då det skrevs,

alltså handlar det inte om en privatperson utan en representant för Djurens rätt.

Jag å andra sidan,  representerade ingen annan än mig själv och jag står för att 9 mm bly är den bästa medicinen åt den som i politiskt vill syfte våldta och döda en flicka.

landsbygdsbo
8/7/16, 10:58 PM
#30

#27

Att sända signaler av den här formen kostar.

Mink-hanteringen återanvänder slaktavfall, vilket jag anser vara av godo. Alternativet är att röta det till biogas. Jag tvivlar på att vi kommer att konsumera mindre fågel då fågel är både hälsosammare och miljövänligare än både nöt o gris.

Att stoppa försäljning, förädling av skinn o pälsprodukter låter sig knappast göras.

Det viktigaste grunden för det är att det Svenska folket vill ha de högkvalitativa  produkterna vi får från skinn o päls.

Vad kan, inte vad vill vi göra. Ja just det vad kan vi göra. Ja vi kan, i Sverige förbättra djurhållningen ytterligare, Inte som Österrikarna, låta grannländerna döda , flå och bereda pälsen för att sedan sälja pälsverken i Wiens fina butiker.

Nej behåll produktionen här, kontrollera den och låt den skapa jobb i Sverige. För alternativet, det realistiska alternativet är, och det är du ju medveten om, att produktionen bara flyttar utomlands. Och till betydligt hårdare villkor för djuren.

[Carpinus]1
12/31/17, 9:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Kan man vara Sverigedemokrat och samtidigt ivra för djurens bästa? Frågan kan tyckas lite underlig, men ställdes på sin spets i ett twitterflöde.

kamera0710
12/31/17, 10:07 AM
#32

#30 Själv anser jag att kraven på utrymme i minkfarmer borde vara samma som när en djurpark håller mink. Vad anser du om det? (Missade denna tråd när den startades.)

landsbygdsbo
12/31/17, 2:02 PM
#33

#32

Kan vara en väg att gå, men då ska väl kraven gälla alla. Katter, marsvin, kaniner.

Eller så accepterar vi begränsningar, ex så som vi gör vid ägg o broilerproduktion.

Inför vi dessa begränsningarna så flyttar naturligtvis produktionen utomlands, och vi importer då produkter vars produktion vi inte har inflytande över..så vilken väg ska vi gå..

Upp till toppen
Annons: