Annons:
Etikettvälfärdssystem
Läst 7845 ggr
[helga21]
7/23/16, 2:17 PM

Fattigpensionärer

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

231.000 pensionärer har inte tillräckligt med pengar för  att köpa mat när hyra och räkningar är betalda. De har under 11.000 att röra sig med.

Antalet till Stadsmissionen i Stockholm har ökat från 3.000 till 11.000 på tre år.

Annons:
[AnimeV4]
7/23/16, 2:26 PM
#1

Helt sjukt allt detta!😢

Honestyisdead
7/23/16, 2:29 PM
#2

Hur överlever då studenter som får under 10000/månad?

Åsa S
7/23/16, 2:44 PM
#3

+Många "fattigpensionärer" har rätt till sånt som bostadstillägg men söker det inte, Tror många som idag blir fattigpensionärer blir det för att de tror de kan leva som vanligt som de alltid gjort med höga lån på bil, båt, sommarstuga, många lånar ju till nästan allt numera, dyrt boende etc. man måste börja anpassa sitt liv till lägre inkomster redan innan man blir pensionär. Jag är bara 45 men har redan börjat tänka på det, betalar av alla lån, har ett bra boende till en bra kostnad etc. så jag ska slippa betala rätor på lån etc. jag kommer kunna leva väldigt gott även om jag får en låg pension. +Jag har haft perioder som student då jag levt på bra mycket mindre än 10000kr i mån.

Sindri
7/23/16, 3:03 PM
#4

Och alla studenter får inte ens sommarjobb, så det har bara "inkomst" 9,5 månad om året. Man undrar hur studiemedel kan ligga under fattigdomsgränsen?

Studenter har nog inte så mycket räkningar att betala, de har ofta varken TV-licens, dagstidning, höga försäkringar eller andra fasta utgifter. Har man turen att få en studentbostad eller rum så är inte hyran så hög heller.

[AnimeV4]
7/23/16, 3:16 PM
#5

#2 Jag och sambon med djur lever på 10.000 tillsammans. Vet inte hur det blir om jag inte får aktivitetsersättning..😐

Honestyisdead
7/23/16, 5:15 PM
#6

#5 Då.får du söka hjälp av socialen.

Annons:
[AnimeV4]
7/23/16, 6:04 PM
#7

#6 Ja, det får jag göra!👍

JonasDuregard
7/23/16, 6:05 PM
#8

#0 "231.000 pensionärer har inte tillräckligt med pengar för  att köpa mat när hyra och räkningar är betalda. De har under 11.000 att röra sig med."

För att förtydliga så är det så många som lever på under 11.000 i månaden. Hur många av dem som inte har råd med mat vet vi inte riktigt men det är förhoppningsvis betydligt färre.

[helga21]
7/23/16, 6:35 PM
#9

Studenter har detta 9 månader om året och förhoppningsvis levande föräldra det lär inte pensionärerna ha. Och det står under 11.000 oc h detta är innan skatt.

# 3 tror du på fullt allvar att någon med denna inkomst har en massa lån. De har förmodligen inte haft några lån innan de blev pensionärer. Det är med största sannolikhet folk som har varit sjuka eller inte har någon tjänstepension. Har du bara folkpension så får du ut 5.500 kr per månad.

Honestyisdead
7/23/16, 6:37 PM
#10

Lever man under existensminimum får ju pensionärer gå till soc som alla andra.

[helga21]
7/23/16, 7:13 PM
#11

# 10 Det får de men frågan är om de ska behöva detta efter ett lång arbetsliv?

En student har förhoppningsvis ett lång arbetsliv framför sig.

Honestyisdead
7/23/16, 7:15 PM
#12

Klart det inte borde behövas. Men har man inte råd med mat blir man illa tvungen.

[helga21]
7/23/16, 7:23 PM
#13

# 12 Frågan är om de egentligen ska behöva det? Är det tack från ett samhälle som de tjänat?

Annons:
Honestyisdead
7/23/16, 7:25 PM
#14

Den frågan har jag redan svarat på.

[helga21]
7/23/16, 7:28 PM
#15

# 14 Det var en fråga rent allmänt inte till dig!

JonasDuregard
7/23/16, 8:54 PM
#16

#9 "Och det står under 11.000 oc h detta är innan skatt."

Är du helt säker på det? Jag tror man räknar disponibel inkomst, och då är skatten borträknad.

Honestyisdead
7/23/16, 9:07 PM
#17

Ja det står ju disponibel inkomst.

Så hur kan man inte ha råd med mat?

Och man kan göra mat hemma som blir billigare än 20 kr per portion. Ändå går de dit och äter?

landsbygdsbo
7/23/16, 9:10 PM
#18

#13 De flesta pensionärer var med och röstade igenom den pensionslösning som ligger till grund för problemen…

Spöket
7/23/16, 9:45 PM
#19

Fattiggränsen ligger på under 11000kr/månaden. Det betyder inte att alla ligger runt den siffran, vissa har betydligt sämre.

Gå på soc när man är pensionär, jo tjolahopp, äger du lägenheten- sälj den så har du pengar till mat och en eventuell hyra (om du får någon hyres vill säga) i några år..sen kan du återkomma till soc (om du lever) Bor man någorlunda bra så vill man knappast flytta till nån av våra 55 no-go-zooner och riskera att bli halvt ihjälslagen för att man är svensk och försvarslös..eller man ska kanske flytta till ngt litet samhälle, långt bort… Jo det hade ju varit smidigt om man hastigt blir sjuk (not)

Nä, detta har blivit ett sjukt samhälle.

Om vi skulle ta och öppna våra hjärtan nu också 😕

Multi vad?

Honestyisdead
7/23/16, 10:04 PM
#20

#19 Det är inte sant att man blir tvingad att sälja sin lägenhet.  Det beror helt på vad hyran är. Oftast är det billigare hyror i köpe och därför får många behålla lägenheter.

För övrigt behöver du inte leva några år på pengarna du får för en lägenhet. Soc kollar endast tre månader tillbaka på dina konton. 

Vilja är "vi" som skulle ta och öppna våra hjärtan?

Annons:
[helga21]
7/23/16, 11:21 PM
#21

Ja jag ser att det står disponibel inkomst men det innebär inte att alla har detta.

[helga21]
7/23/16, 11:23 PM
#22

Ett ensamkommande flyktingbarn kostar 10.000 kr per dygn!

Honestyisdead
7/23/16, 11:48 PM
#23

#22 Vad har det med saken att göra? Det är knappast flyktingarna fel att en del pensionärer får lite pengar.

[Hayabusa]
7/24/16, 10:05 AM
#24

Bara för att klarlägga:

Är det 11.000,- kr netto, efter det att hyra och räkningar är betalda?

JonasDuregard
7/24/16, 10:43 AM
#25

#24 Nej, efter skatt men före räkningar som jag förstår det.

JonasDuregard
7/24/16, 10:45 AM
#26

Det skulle vara intressant att veta hur siffran 231.000 räknats fram. Tidigare när man talat om antal i samma storleksordning så har man inte räknat till exempel tjänstepension utan bara allmänna ersättningar.

kamera0710
7/24/16, 10:59 AM
#27

Låga inkomster för den som inte arbetar är väl, åtminstone från alliansen, medveten politik. Det ska ju finnas ekonomiska incitament för att ta sig i kragen och jobba enligt detta synsätt. (Att allt färre händer producerar allt mer tycks inte göra något intryck på den som förespråkar detta synsätt.)

Om viljan finns skulle vi väl kunna ha lite mer fördelningspolitik för att förbättra pensionärernas ekonomiska situation? Jag skulle gärna se det och det är därför jag står till vänster politiskt.

Annons:
landsbygdsbo
7/24/16, 11:28 AM
#28

#27 Vi har väl en rätt fördelaktig fördelningspolitik idag. Under en människas livstid så betalar samhället skolan, merparten av sjukvården, delar av boendekostnaden, barnbidrag,dagis,  förskola bara som exempel Pensionen är uppskjuten konsumtion. Det vore väl ett alternativ då att ta från de andra bidragen då och fördela över till de pensionärer som inte velat, kunnat jobba ihop till en anständig pension.

För med pensionen stämmer verkligen det gamla ordspråket: Som man bäddar får man ligga.

Dagens pensionärer har röstat fram en politik där man konsumerat direkt istället för att bygga upp till pensionen.

[helga21]
7/24/16, 11:36 AM
#29

# 28 Och vilka är då samhället. Jo de personer som befolkar det och betalar skatt för att kunna fördela detta när det behövs. Pension är uppskjuten lön! Glöm inte detta!

kamera0710
7/24/16, 11:55 AM
#30

#28 Inkomstklyftorna har i vilket fall ökat de senaste decennierna. Och visst handlar det till stor del om att som man bäddar (eller röstar) får man ligga.

[helga21]
7/24/16, 12:23 PM
#31

# 30 Nja det är inte riktigt sant då de som fått pension för 10 år sen eller tidigare inte har röstat för detta.

Spöket
7/24/16, 2:04 PM
#32

http://www.sydsvenskan.se/2013-08-10/bostadsratt-inget-hinder 3 år gammal men kanske stämmer det fortfarande. Tillfälligt soc, behåll lägenheten. Långvarigt soc, sälj lägenheten. Speciellt i Stockholm, Göteborg, Malmö där det är höga priser….

Multi vad?

Honestyisdead
7/24/16, 2:08 PM
#33

Mitt ex levde på soc i 10 år och behövde aldrig sälja sin lägenhet. Detta pga att hyran var så låg. Har även en väninna som aldrig behövde sälja.

[helga21]
7/24/16, 3:22 PM
#34

# 32 Det beror nog på hur mycket du kan få för den och vad en ny lägenhet kostar och om det öht finns några hyreslägenheter.

Annons:
Halvdansken
7/24/16, 5:20 PM
#35

#28. Min mamma är en av dessa fattigpensionärer. Att säga att "som man bäddar får man ligga" tycker jag är cyniskt. Hon är född -35 och på 50-60 talet så slutade de flesta kvinnorna jobba när de gifte sig och fick barn.  Om de jobbade var lönen betydligt lägre än för en man i samma position.  Det som sattes in på hennes pensionskonto via lönen var minimalt. Pappa dog när hon var 58, där försvann största delen av hennes inkomst.
Förhoppningsvis har senare generationer tänkt längre…? Fas jag tror det knappast. Känner inte så många som pensionssparar ordentligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

landsbygdsbo
7/24/16, 6:19 PM
#36

#29

Ja uppskjuten konsumtion.

Och vem röstar fram de regler vi har här i landet?

Jo Folket

Och de som idag är pensionärer och gnäller över sina pensioner gillade läget skarpt när de istället för att skjuta upp konsumtionen, konsumerade i form av dagisplatser, bostadsbidrag och alla andra av de förmåner samhället tog fram under åren efter 1960.

Jag lade undan 1000 spänn i månaden från månad ett när jag började jobba.

Ser fram mot en trevlig tid som pensionär. Pensionen, den som staten drog från min lön utgör knappt 1/4 av min budgeterade inkomst per månad den dag jag går i pension. Jag sköt upp en del av min konsumtion…

landsbygdsbo
7/24/16, 6:21 PM
#37

#35

Ja och hade vi haft samma regler som för de privata pensionskassorna i Tyskland så hade hon erhållit 60% av sin mans pension som änkepension. Men folket valde en annan lösning. eller hur?

landsbygdsbo
7/24/16, 6:22 PM
#38

#31 skedde inte en revidering av pensionssystemet för ett tiotal år sedan?

Som våra folkvalda genomförde. Folkvalda som vi valt

landsbygdsbo
7/24/16, 6:25 PM
#39

#29 uppskjuten lön = uppskjuten konsumtion

Vad du kallar fenomenet är egalt

Det är värden vi avsätter för senare konsumtion. Här i landet kontroller samhället dessa resurser. Ett vettigare system vore om vi själva kunde kontrollera dessa värden.

[helga21]
7/24/16, 6:26 PM
#40

# 36 1958 röstade vi om ATP om du minns det. De flesta trodde nog att de skulle klara sig på det.

Maria
7/24/16, 6:29 PM
#41

ATP-systemet gynnade framförallt män.

På den tiden var många hemmafruar och hade noll i inkomst. Skilde de sig så var kvinnans värde fortfarande noll för hon fick inte ta del av mannens ATP.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[helga21]
7/24/16, 6:32 PM
#42

# 41 Där jag växte upp arbetade alla fruar. Heltid och inte hade vi någon barnomsorg heller!

Maria
7/24/16, 6:34 PM
#43

#42 Då har vi helt olika erfarenhet.

Var gjorde man av barnen om föräldrarna jobbade heltid?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
7/24/16, 7:53 PM
#44

Ja vi röstade om atp i riksdagen inte som folkomröstning. I riksdagen röstade vi sedan fram en reviderad variant för ett tiotal år sedan eller mins jag fel?

Att vårt pensionssystem missgynnar kvinnor kan nog de flesta inse.

Beroende på att pensionen baserar på beskattningsbar inkomst

Vi skulle kunna göra det hela en aning mer rättvist om man delade på de pensionspoäng ett par arbetar ihop så länge de är gifta eller lever ihop.

AB Familjen;s resurser o tillgångar delas vid skilsmässa. Och vid den ene partens död så behåller den andra 60% av den tidigare totala gemensamma pensionen.

Ex upp till 20 år efter partners död eller man skaffar en ny partner,

[helga21]
7/24/16, 8:40 PM
#45

# 43 Det fanns ett sjukhus  där och de behövde personal även på nätterna 😃 Barnen var i skolan på dagarna och någon hade faktiskt hembiträde. Nej hemmafrueran hade inte hunnit dit på 1960-talet och inte barnomsorgen heller för den delen. När mina syskon var små under WW2 så var min Mor hemma men de var då 3 stycken.

Maria
7/24/16, 8:46 PM
#46

Du skriver att alla fruar jobbade heltid. Hur gjorde de då innan barnen började skolan?

Där jag växte upp så var alla mina vänners mammor hemma medan vi var små. Jag minns t.om en hemmapappa vilket var ovanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
7/24/16, 8:49 PM
#47

Även min mans Mor arbetade och han är född 1950. Bägge föräldrarna arbetade  på sjukhus. Ibland arbetade bägge på natten och då fick barnen klara sig själva. De skulle ju ändå sova. När jag kom hem från skolan och Mor arbetade så fick jag också klara mig själv. Min Mor kom hem tidigare än vad min Far gjorde då han arbetade 2 mil hemmifrån. Min mor var ledig en vardag i veckan men arbetade varannan helg.

[helga21]
7/24/16, 8:52 PM
#48

# 44 "Före tillkomsten av ATP var svenska medborgare endast tillförsäkrade folkpension som inkomst efter pensioneringen. Genom avtal hade dock tjänstemännens fackförbund kommit överens om tjänstepension. Andra grupper på arbetsmarknaden, främst LO-grupper, saknade detta och fick därmed ett stort inkomstbortfall vid pensioneringen."

Dvs att förmodligen så trodde de som hade ATP att de skulle klara sig tack vare denne tjänstepension. Och jag tror också att de flesta gjorde detta fram till sekelskiftet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/ATP-fr%C3%A5gan

Annons:
landsbygdsbo
7/25/16, 6:56 AM
#49

#48

grundfelet med pensionssystem är att dagens pensionärer inte sparat ihop till sin egen pension !??

Systemet bygger på att dagens arbetande befolkning via sina pensionsavgifter håller dagens pensionärer med pension.

Ett system som fungerar bra med hög tillväxt och normala räntor

men som blir urholkat om tillväxten bara är ett par %

Sjunker dagens betalningsförmåga, sjunker pensionens köpkraft oavsett vad man betalt in i pension.

På det viset kunde systemet sparkas igång per omgående, visst. Men man fick även det beroende dagens pensionärer har av dagens arbetandes skatteinbetalningar.

När jag blev på det klara med att det fungerade på detta viset insåg jag att det inte skulle hålla vad det hade lovat. Och började lägga undan på egen hand.

Att det låg till som det gjorde var ingen överraskning för en stor minoritet av svenska politiker under åren från 1960.

Även många initierade ekonomer varnade gång på gång för riskerna.

Det var inte förrän vid oljekrisen och den tillväxtnedgång den medförde som sossepamparna insåg vart det barkade och började fundera på lösningar..det verkar som man fortfarande funderar.

Spöket
7/25/16, 2:09 PM
#50

#33 i 10år, omg! Det är inte så socialbidrag är tänkt att vara. Nåväl, det är tur att det finns för de svaga (synd bara att behålla lägenheten inte gäller alla (speciellt pensionärerna)

Multi vad?

Honestyisdead
7/25/16, 2:21 PM
#51

#50 Tyvärr blev det så. Han var sjuk men det tog många år innan han fick läkarutlåtande och kunde gå över till sjukersättning.

[Hayabusa]
7/25/16, 5:11 PM
#52

#49 Precis så är det - och det är egentligen ingen hemlighet. Dessvärre, tror jag,  är gemene livsform för bekväm (?) för att ta reda på hur saker & ting ligger till. Kanske också en övertro på att staten tar hand om "allt"? För min del har jag sparat + sett till att minimera kostnader & lån till den dag det är dags. Om nu får har hälsan i behåll, så klart.

landsbygdsbo
7/25/16, 5:59 PM
#53

#52 därför passar epitet "som man bäddar får man ligga. så bra vad det gäller pensionen.

nu är det ju helt klart att alla inte råder över omständigheterna själva, men tillräckligt många av dem som klagar har kunnat göra ngt åt sin situation om man börjat i tid…

[helga21]
7/25/16, 6:04 PM
#54

# 49 Men folk i allmänhet vet inte om detta. De har förlitat sig på ATP. Men våra AP-fonder har väl ändå en hel del pengar?

Själv har jag pensionssparat fast jag inte arbetat och betalat av lånen på fastighet och så  har jag lite pengar på banken nu när maken har gått i pension. Men avdraget på 12.000 per år togs bort så inte vill de att man ska spara till någon pension.

landsbygdsbo
7/25/16, 6:13 PM
#55

#54

Naturligtvis finns det pengar i dessa fonder.

Men de tillförs inte pengar i den omfattning som det kommer att krävas.

Därför kommer pensionsavdragen att bli allt mer betungande i framtiden, bara för att hålla dem i dagens nivå, för att inte tala om att höja dem.

Och okunskap hjälper ingen från att bli blöt när det regnar.

Annons:
[helga21]
7/25/16, 6:32 PM
#56

# 55 Men det krävs också att folk vet att de inte får den pension de trott. De allra flesta har varit godtrogna och litat på ATP. Det är så för det är vad politikerna har sagt. Folk i allmänhet har inga högre kunskaper i ekonomi och de vet inte hur det förhåller och det har heller inte varit någon större snackis innan man gjorde om pensionssystemet. Och jag undrar fortfarande om de verkligen vill att man ska spara till sin egen pension då man tog bort avdraget på 12.000 kronor?

[Hayabusa]
7/25/16, 6:38 PM
#57

Jag skulle vilja påstå att förvånansvärt många har dåligt koll på ekonomi, rent generellt.

landsbygdsbo
7/25/16, 6:41 PM
#58

#57

Det riktigt jävliga är ju att du har rätt😎

[helga21]
7/25/16, 6:44 PM
#59

# 57 Visst har du rätt i detta då man överlåtit sin ekonomi till banker istället för att ta hand om den själv. Eller som många kvinnor till sina män.

Fillifjonkan60
7/25/16, 8:32 PM
#60

När man jobbat och slitit ska man kunna leva på sin pension och slippa gå till socialen i flera år!

Det är ruttet att behandla våra pensionärer så här 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
7/25/16, 8:42 PM
#61

# 60 Visst är det så! Det är vad jag vill komma till också.

Honestyisdead
7/25/16, 8:44 PM
#62

#60 Det tror och hoppas jag alla är överens om.

Annons:
landsbygdsbo
7/25/16, 9:08 PM
#63

#60 varför behöver inte alla pensionärer vända på slantarna?

Dålig pension = att man betalt in för lite eller sparat för lite.

Ska vi andra, förutom att hållit med bostadsbidrag, barnbidrag, dagisplatser och starkt subventionerad sjukvård nu också hålla den som bäddat fel med drägliga pensioner?

En dålig pension får du inte den dag du går i pension, den skapar du själv under hela ditt arbetsliv, så enkelt är det.

Att det sedan är en annan femma att vi inom en rätt snar framtid måste reformera, dvs omkonstruera vårt pensionssystem är en helt annan fråga.

För vi blir allt fler äldre som drar allt högre kostnader och någonstans måste de resurserna tas.

Honestyisdead
7/25/16, 11:53 PM
#64

#63 Nja. 

Min faster har aldrig jobbat. Eller jo, 3 månader i hela sitt liv. Sedan sjukersättning.  Min mor har jobbat från 16 till 57. Min mor kommer få ungefär samma pension som min faster. Min mor har jobbat och betalt skatt stor del av livet. Är det verkligen då att hon betalt in för lite? Nej.

landsbygdsbo
7/26/16, 8:27 AM
#65

#64 Då får hon minst garantipension + bostadsbidrag + ev socialbidrag.

Men det har utan tvivel kommit in för lite på hennes pensionskonto, för att hon ska ha rätt till en dräglig pension enligt de regler som gäller dvs pensionen grundas på inbetalningarna

Har man betalt in lite pga låg lön så landar man i stort sett på en garantipensionsnivå.

Det är en del av det skyddsnät vi har, alla har rätt till garantipension, oavsett vad man tidigare betalt in.

Full garantipension är 7 014 kronor per månad för den som är gift och 7 863 kronor per månad för den som är ogift.

Garantipensionen minskar om du har inkomstgrundad pension. Garantipensionen minskas med din inkomstpension, tilläggspension, änkepension eller viss utländsk pension. Den utbetalda premiepensionen minskar inte garantipensionen. Istället räknas inkomstpensionen upp så att den motsvarar även premiepensionen genom att inkomstpensionen beräknas utifrån all intjänad pensionsrätt.  

Om de pensioner som minskar garantipensionen tillsammans överstiger 11 343 kronor per månad för dig som är ogift eller 10 054 kronor per månad för dig som är gift försvinner garantipensionen helt.

gruvel
7/26/16, 10:12 AM
#66

#0  Pensionsmyndigheten är väl oroad av utvecklingen och vill informera staten och alla att antalet ökar. EU:s definition för fattigpensionär i Sverige i år är under 10.800 kvar efter skatt, till allt annat. Men många har ju då bara 7500 - 9000 kvar. Känner till några sådana kvinnor, som jobbat heltid minst 40 år i låglöneyrken. De får bostadstillägg vid behov om eget kapital, att annars tära på månadsvis, är litet. De bor typiskt i en 2:a eller ensam i eget hus köpt för länge sedan.  I debatten här jämförs de med att typ studenter, studerande, lärlingspraktikanter, lever på ca 10.000/mån. Dessa har vanligen ett rum med tillgång till kök utanför eller bor hemma ännu. De har ännu inte bidragit med något till allmänvälfärden. 

Riksdag och regering har kanske, som somliga andra, ett slags symmetritänkande som grund för levnadsnivåns kurva under livets lopp. Har man inte ordnat en högre pension oavsett många arbetade år är det logik i att falla ner till en nivå som en 21-årig studerande har.  Det finns andra grupper som  anses ha stora behov.  Genom inrättningen bostadstillägg för fattigare äldre får staten kontroll över en del av medelfördelningen i samhället och kan laborera med den och annat. Exempel i år är att kommunerna får höja hemtjänstavgifter och dito för larm.

Halvdansken
7/26/16, 10:49 AM
#67

Många pensionärer sitter hemma med hemtjänsten som enda hjälp. De vet inte hur man gör för att söka alla dessa bidrag, eller vad man har rätt till. Min mamma är 80 år, och har inte koll på så mycket nuförtiden.  Jag kommer in en gång i månaden och ordnar hennes räkningar, om jag inte kunnat det vet jag inte hur hon skulle klarat det.  (Hon bor i Sverige och jag i Danmark).  

Det är inte lätt att bli gammal o skruttig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
7/26/16, 11:31 AM
#68

#65 Hon har betalt lika mycket som andra. Alltså en jäkla massa pengar som hon aldrig ser röken av. Du anser att det är rätt? Du tycker att hon borde ha förstått att hon blev lurad? När hon betalde så mycket i skatt?

Du är verkligen en person som får mig att se rött. Det är lätt att sitta på sina höga hästar när man aldrig haft kontakt med verkligheten.

[helga21]
7/26/16, 12:12 PM
#69

ATP var avsett att ge alla en  dräglig pension. Sluta upp med ditt tjat om att de inte har sparat tillräckligt!

Annons:
landsbygdsbo
7/26/16, 2:37 PM
#70

#68

Det kan hon knappast ha gjort.

Hon har förmodligen haft en låg lön eftersom hennes inte överstiger garantipensionen. Vilket inneburit att hon inte heller betalt in så stora belopp på sitt pensionskonto.

Vad folk inte fattar är att pensionskontot är som vilket sparkonto som helst. det är rätt tufft att få ut mer pengar än man stoppat in.

Vilket alltså betyder, att den som klagar på sin pension i praktiken klagar på sig själv eftersom han/hon inte stoppat in mer pengar….

Hon har förmodligen inte heller betalt in "så mycket i skatt" eftersom hennes inkomst varit låg.

Så devisen som man bäddar får man ligga gäller fortfarande..

Halvdansken
7/26/16, 7:41 PM
#71

#70. Så om man haft ett låglönejobb,  så får man skylla sig själv och gå till stadsmissionen för att få mat? 

Och sluta tjata om bostadsbidrag o förskola och dagisplatser, det har mina föräldrar aldrig fått. Och subventionerad sjukvård har väl alla?

Min pappa tjänade pengarna i familjen, tack o lov att de investerade dem så att mamma klarar sig lite bättre nu. Men pappas alla inbetalda pensions- och skattepengar ser hon inte röken av nu.  Och själv dog han som 66-åring, så han fick heller inte nån glädje av dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
7/26/16, 7:52 PM
#72

# 71 Nej vem har haft detta? Det är bortskämda männiksor från 1970-talet och uppåt som haft allt detta. Instämmer i det du skriver 😃

kallepudas
7/26/16, 8:13 PM
#73

Det bästa är väl att alla som idag arbetar utgår ifrån att pensionen är NOLL så blir ingen besviken.

[helga21]
7/26/16, 8:31 PM
#74

# 73 Det har jag gjort och min man också 😃

landsbygdsbo
7/26/16, 9:48 PM
#75

#71 Vem skyller du på när ditt lönekonto är tomt?

Eller ska vi lägga om hela systemet så att det blir ytterligare en beskattning för alla som tjänar över medelinkomst och ett socialbidrag till alla som tjänar under medel

Vill bara påpeka att vi idag har ett av världens högsta skattetryck redan

Den som var runt 30,  1970 bör väl vara runt 70 idag eller hur?

Alltså hör de yngre pensionärena helt klart till den grupp som kramade ut mest från samhället och, vad det verkar betalade in minst till sitt eget sparande, förlitande sig på att storebror skulle fixa allt.

Systemet fungerar tyvärr så att de resurser som inte tas ut fördelas till alla andra.

Tyskarna har ett bättre system där änkorna får 60% av mannens pension efter hans död. så länge hon lever.

Men man ska samtidigt ha klart för sig att detta gynnar främst tjänstemän men högre pension

TjockaBerta
7/27/16, 1:50 PM
#76

#54

Hur har du kunnat spara pengar i bank, pensionsspara och betala av lånen när du inte arbetat?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
landsbygdsbo
7/27/16, 2:29 PM
#77

#76 då gäller, som man bäddat får man ligga.

Och då får man med tacksamhet ta emot de allmosor samhället håller med.

[helga21]
7/27/16, 5:27 PM
#78

# 76 Jag är lyckligt gift med en höginkomsttagare 😃Dessutom så har jag tjänat ihop genom att spara i fonder och aktier.

TjockaBerta
7/27/16, 7:14 PM
#79

Du menar din mans pengar?

>>>Malum domesticum<<<

Halvdansken
7/27/16, 8:46 PM
#80

#75. "Vem skyller du på när ditt lönekonto är tomt?"
Mitt lönekonto är aldrig tomt. Så jag skyller inte på någon. Men vi har också inkomster som gör att vi har råd till att både spara och investera, samtidigt med att leva bra.
Det är inte alla som har det så.  Jag har kompisar i vård o omsorg som sliter till pisselöner. De har inte råd att spara en massa. Och de/vi förlorade en hel del på pensionsomläggningen (var väl alla födda efter 54 eller nåt som gjorde det).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

landsbygdsbo
7/27/16, 10:23 PM
#81

#80

Jag har aldrig hävdat att livet är rättvist.

Vissa glider fram i livet på en räkmacka andra sliter utan att få ngt för det. Men det är knappast samhällets fel.

Ty så har det alltid varit

[helga21]
7/28/16, 11:23 AM
#82

# 81 Det låter som om du inte är speciellt benägen på att försöka ändra det heller. Det är däremot jag.

landsbygdsbo
7/28/16, 11:41 AM
#83

#82

Då vi redan idag har ett av de högsta skattetrycken i världen så fallar möjligheten att via skattsedeln solidariskt höjja pensionen. Alternativet som återstår är då att höja avgifterna för individerna till  kassan

Dö bör ha någonstans mellan 3,5 till 4 miljoner på ditt pensionskonto när du går i pension.  då får du ut ca 14500 - 16000 i månaden . Förutsatt att det är skattade pengar som är placerade

För att nå dit på 45 arbetsår så måste du  lägga undan ca 7400/ månad inkl den ränta som ackumulerats.

Är folk beredda till det, klarar folk av det?

Annons:
[helga21]
7/28/16, 11:46 AM
#84

# 83 Om vi organisera om lite i den offentliga sektorn så kan vi säkerligen ordna både pensioner och annat. Kan vi dessutom ta och ordna upp regeringens och riskdagens löner och alla EU-svenskars löner och gå ur EU och GD löner och alla andra överbelastas löner så är vi en god bit på väg.

landsbygdsbo
7/28/16, 2:53 PM
#85

#84  så du menar att vi ska föra över resurser från andra verksamheter till de pensionärer som inte betalat in tillräckligt+ Då föredrar jag att vi lägger de friställda resurserna på sjukvården istället.

+ att vi måste skapa ett samhälle med 5 årsplansliknande struktur för att kunna bestämma över löner där annars en fri marknad råder

Nej tack, inte för mig

[helga21]
7/28/16, 6:18 PM
#86

# 85 Det var inte det jag skrev. Läs igen!

landsbygdsbo
7/28/16, 6:55 PM
#87

#86 du talar om att friställa resurser, och jag skrev att jag anser att sjukvården bör ha dessa resurser om vi kan friställa dem.

kallepudas
7/28/16, 7:51 PM
#88

Individen MÅSTE ju friställa resurser själv under den tid man arbetar och gör ma inte det så sitter man i en  dålig sits den dagen man går i pension.

Många pratar om "innestående lön" vilket inte är fallet utan det som vi som arbetar idag betalar in går till att betala dagens pensionärer och det dom betalade in betalade för dom som var pensionärer då dom arbetade.

Vi blir även äldre vilket gör att pengarna inte räcker till och dom som blivit svenskar sent har ju inte betalt in så mycket eller kanske inte knappt något i vissa fall men dom ska försörjas dom också därför håller inte pensionssystemet eller håller gör det ju men vill man ha det bra på ålderns höst måste man själv spara på ett sådant sätt så att man inte är beroende av det som kommer i pensionssystemet.

landsbygdsbo
7/28/16, 8:20 PM
#89

#88

Du kan ju i praktiken säga att garantipensionen kommer tillsammans med bostadsbidraget att ligga på i stort sett existensminimum.

Min gamla ekonomilärare var modererat och fly förbannad på ATP systemet.

Han sade, redan då, att när ni kommer ut och jobbar agera som om ni inte  skulle få pension.

Vilket jag från början gjorde….

kallepudas
7/28/16, 9:08 PM
#90

#89 Ekonomiläraren hade helt rätt.

Annons:
[helga21]
7/28/16, 9:30 PM
#91

# 90 Önskar att flera hade haft denna ekonomilärare. Men det är fortfarande så att det går pengar till folk som vi princip kan undvara. EU-parlamentariker förvisso men deras anhang också kostar. EU kostar enorma pengar och ger oss inte mycket.

landsbygdsbo
7/29/16, 8:34 AM
#92

#91

EU kostar, men ger även fördelar.

Att vi nett betalar mer än vi får i bidrag betyder ju inte att landet som helhet inte tjänar på det.

Billigare import o export. brukar gynna länder som exporterar mycket och Sverige är ett av de mest exportberoende länderna i världen. Nu stiger ånyo Euron i jämförelse med den svenska kronan så vi blir starkare aktörer på exportmarknaden i EU..

[helga21]
7/29/16, 11:22 AM
#93

Vi behöver inte EU för att exportera till olika länder. Det ha väl UK redan bekräftat? Det kostar betydligt mer än det smakar. Och asylmottagandet bör kunna hålla nere  till kvotflyktingar.

[[eskils_]]
7/29/16, 12:21 PM
#94

#83 "Dö bör ha någonstans mellan 3,5 till 4 miljoner på ditt pensionskonto när du går i pension.  då får du ut ca 14500 - 16000 i månaden . Förutsatt att det är skattade pengar som är placerade"

Tycker det låter lite väl mycket att behöva ha tjänat in 3,5-4 miljoner till pensionskontot för att få ut ca 15.000 kr/mån i pension. Har du källa på det?

landsbygdsbo
7/29/16, 2:56 PM
#95

#94

15000/månaden =180 000

180 000 i 20 år =  3,6 miljoner

Till det kommer naturligtvis ränta på pengarna

Och en viss inflation och beskattning påverkar negativt

Så räkna med ett minimum på ca 3 miljoner

Vi lever ju som sagt var längre idag, kanske en bit över 90

landsbygdsbo
7/29/16, 2:58 PM
#96

#93 rätt intressant att flyktingarna dyker upp så ofta.

Men EU har gynnat Sveriges export

Och EU gynnar bla Norges export,det har Norrmännen insett och därför slutit avtal med EU och betalar därför avgifter till EU

[[eskils_]]
7/29/16, 3:25 PM
#97

(Borttaget pga missförstånd. 😊)

Annons:
[helga21]
7/29/16, 3:37 PM
#98

# 96 Ja Norge betalar en avgift till EU det  är riktigt men de slipper alla andra avgifter i form av löner till anställda inom EU och jag avser då inte enbart egen personal utan hela EU-industrin. EU är ingen demokratisk institution.  Det påverka oss på en vardagsnivå som vi förmodligen inte hade tänkt från början t.ex lagstiftning och dömande. Domarna i narkotikamål har blivit mildare pga av EU-inträdet. 

Det är väl inte så konstigt att asylpolitiken kommer in. De tar massvis med resurser från vanligt folk.

landsbygdsbo
7/29/16, 3:42 PM
#99

#97

Nej du missförstod mig

Du får ut 15 000 i månaden under 20 år + några till

För det behöver du ha ca 3,5 mille på ditt pensionskonto

Inbetalningen grundar sig på 45 års arbete

Vilket blir ca 6500/mån i inbetalning till kassan

Exakt hur mycket mindre det blir i verkligheten hänger på vilken ränta man får på insatt kapital

landsbygdsbo
7/29/16, 3:44 PM
#100

#98 ja de slipper naturligtvis betala fulla avgifter, dels för att de inte har ngt inflytande och dels för att de inte får ngr bidrag. Det har bland annat lett till att prisnivån är betydligt högre i Norge än i Sverige..

[helga21]
7/29/16, 3:46 PM
#101

# 99 Är det tjänstepension du avser? Så att man kan lägga till folkpensionen?

landsbygdsbo
7/29/16, 5:01 PM
#102

ej det är den summa som man konsumerar under ca 20 år.

15000 per månad.

För att det ska räcka bör man ha ca 3,5 miljoner på kontot

Halvdansken
7/31/16, 5:19 PM
#103

#99. Man kan ju investera pengarna i aktier o fonder också, och få ut mer än nån dålig ränta. På 45 år så borde risken vara minimal att förlora på det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
7/31/16, 5:27 PM
#104

Vi sparade pengar i fonder som användes till insatsen på vårt nuvarande hus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
landsbygdsbo
7/31/16, 5:54 PM
#105

De flesta har ju placerat pengar i sitt boende.

Långsiktigt aktiesparande är väl även det att rekommendera

Halvdansken
7/31/16, 10:28 PM
#106

#105 - betal av huset, så sparar man en massa pengar. Vi har betalt vårt i november, och det är 12000 mindre i månaden vi ska ut med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

landsbygdsbo
8/1/16, 6:44 AM
#107

#106

Samma här, har amorterat ner så belåningen ligger på ca 3 %

Men det hjälper tyvärr inte dem som gick på tanken att samhället ska stå för allt.

Carmarino
1/2/17, 12:59 PM
#108

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[helga21]
1/2/17, 3:54 PM
#109

# 107 Vi har också betalat av våra lån och har en sparad slant så vi klarar oss. Men för den skull tycker jag synd om dem som inte får ut mer än garantipensionen efter ett liv av slit. Och jag talar inte om nyblivna pensionärer utan de som alla redan är pensionärer sen flera år tillbaka. 

De har som regel inte legat samhället till last och haft någon barnomsorg utan själva fått ordna detta. Barnomsorgen byggdes ut under 1970-talet och 1980-talet då Grupp 8 började protestera mot den obefintliga omsorgen. Dessutom så är det en pedagogisk verksamhet ingen förvaring av barn.

Var tacksam för vad våra pensionärer gjort i vårt samhälle istället och ge dem åtminstone en pension de kan leva på.

[VCG1997]
1/3/17, 5:10 AM
#110

Som student så har man fått leva på cirka 9900 kronor under en lång tid och nu kommer en höjning på drygt 100 kronor i månaden men alltså så räknas alla studenter som fattiga och lever under existensminimum? Hur är det möjligt att det pratas om fattiga pensionärer men inte om fattiga studenter? Det är inte mer synd om en att ha lite pengar bara för man är gammal som vissa verkar tycka. Ska tillägga att jag tycker att det är omänskligt för någon att behöva leva på så lite pengar oavsett om det kommer från deltidsjobb, ofrivillig arbetslöshet, sjukskrivning, pension(både på grund av sjukdom och ålder) eller studiemedel. Ingen människa förtjänar att leva fattig men kan tröttna på att endast gamla människor tas upp när exempelvis alla studenter tjänar samma eller mindre som majoriteten av pensionärerna som kallas fattiga.

Agafia
1/3/17, 9:06 AM
#111

Att jämföra pensionärer med studenter är inte riktigt rätt tyckerjag med tanke på att som pensionär har du ( oftast ) arbetat i många år och betalat in skatt osv. Efter ett långt arbetsliv och med ålderns rätt har många pensionärer krämpor som kräver både mediciner , Läkarbesök o behandlingar som inte är helt gratis . Det är helt enkelt rent ekonomiskt dyrare för en pensionär att få livet att gå runt . En student har större ekonomisk trygghet pga sin backup ( föräldrar , lönejobb) Rent moraliskt tycker jag att det är en skam för samhället att de som arbetat hela sitt liv ska behöva leva på marginalerna .

Annons:
[Hayabusa]
1/3/17, 9:44 AM
#112

Som pensionär har man i regel få eller inga möjligheter att förändra sin inkomst. Som ung har man, förhoppningsvis, ett helt annat utgångsläge.

Halvdansken
1/3/17, 9:51 AM
#113

Och du lever som student under en kortare tid än som pensionär, förhoppningsvis.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
1/3/17, 9:53 AM
#114

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om allt. Många pensionärer (men inte alla) har bättre förutsättningar än dagens studenter. Många pensionärer har möbler etc. + många har låg boende kostnad eftersom de äger sin bostad, medans många studenter idag pga bostadsbristen på många orter får betala rena rama ockerhyrorna + det är få som har egna möbler etc. även om man shoppar second hand har det också stigit i pris på studentorter. +Det är fler ungdomar än man tror som har föräldrar som inte kan bidra ekonomiskt + det finns studenter som har föräldrar som avlidit vilket kanske blir vanligare och vanligare med tanke på att föräldrarna blir föräldrar vid högre åldrar idag. Som sagt i båda grupperna finns det de som har det jobbigt ekonomiskt.

kallepudas
1/3/17, 12:30 PM
#115

spinner vidare här då om studenter & pensionärer.

Som många skriver "efter ett långt arbetsliv" ja men för sjutton säger ja då har väl personen haft en lön & samtidigt skaffat det mesta den behöver så som möbler och faktiskt har dessa bostad också.

Studenten då…dåliga ekonomiska förutsättningar från start kan göra livet riktigt jobbigt och det tar tid i dagens läge att få arbete för många.

Dagens pensionärer kunde under 70-80-talet byta jobb lite hur dom ville. Det var mycket enklare att få ett jobb under 80-talet än vad det är 2017.

Efter ett långt arbetsliv som sagt så borde man väl fortfarande inte gå i pension med noll tillgångar och tomt konto??????

Halvdansken
1/3/17, 12:58 PM
#116

Många kvinnor har inte haft lön hela livet, de som är födda på 30-40 talet slutade ofta jobba när barnen kom. Mina föräldrar hade hus, när pappa dog såldes det och mamma flyttade till lägenhet.  Hon lever på dålig pension och lite änkepension efter pappa. 10.000 före skatt…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VCG1997]
1/3/17, 1:17 PM
#117

#111

Beroende på vilken utbildning man går så är det svårt att hinna med extrajobb. Det är svårt att få tiden att räcka till alla studier och ha ett extrajobb vid sidan av eller tycker du att studenterna ska plugga och jobba dygnet runt ? Att ha heltidsstudier vid universitet och jobba samtidigt innebär att inte ha någon fritid. Jag tycker att det är orimligt. Det är som att ni som arbetar skulle ha 2 heltidsjobb samtidigt.

Det är fult att använda att vi skulle ha föräldrar som back-up när det gäller ekonomin. Alla studenter kommer inte från rika familjer där föräldrarna kan hjälpa till. Många av oss har föräldrar som inte kan hjälpa till ekonomiskt. Som ung har man möjlighet att förändra sin inkomst, det stämmer. Men det är främst efter utbildningen. Under studietiden är vi fast under fattigdomsgränsen. 

Sedan är det ju även så att dem äldre har jobbat ett långt liv och haft möjlighet till pensionssparande. Det är ju även allmänt så att är man 65 år med 0 kronor på banken sparade så får man oftast skylla sig själv för att under den levnadstiden hinner man spara pengar. Pensionen baseras ju även på vad personen haft för jobb. Ifall personen valde deltidsjobb och lågavlönade jobb på grund av låg utbildning som ung så ger det ju effekt i längden. Personer som hade mer utbildning, bättre löner och valde att spara pengar istället för att slösa har ju ett bättre liv som pensionärer ekonomiskt sen.

Äldre har ju generellt sett billiga bostadskostnader, är oftast ett par vilket blir två inkomster medan studenter oftast lever ensamma och får betala ockerhyror på grund av bostadsbristen. 

Min poäng är inte att pensionärer ska vara fattiga men varför anses gamla den enda gruppen som det är synd om när det handlar om att ha lite pengar?

[VCG1997]
1/3/17, 1:50 PM
#118

#93 och #98 (Helga21)

Eu tillför mycket då Sverige är ett import och exportberoende land samt så börjar Euron klara sig bättre nu internationellt sett.

Hur kan du ens få in asylsökande i denna diskussionen? Detta känns faktiskt som det baseras på rasistiska åsikter från ditt håll för det är inte asylsökandes fel att vissa människor har gjort vissa val som resulterat i låga pensioner. Valde man en låg utbildning, lågavlönade jobb, valde att jobba deltid, valde att vara oekonomisk och inte spara pengar så hamnar man i en situation att man slutar upp med dålig ekonomi. Det finns undantag där personen inte har valt sin situation själv men oavsett så finns det ingen koppling mellan Sveriges pensionärers ekonomi och asylsökande.

Asylsökande är en grupp mycket utsatta människor som har levt under förtryck ,i krig och i terror. När dem sedan får en fristad i Sverige så får dem av rasister, och personer som du skulden för precis allting. Det är som att lyssna på en debatt med Jimmie Åkesson. Det kvittar om det handlar om bensinskatten, skolan, vården, arbetslösheten eller klimatet så kommer svaret ''Allt är invandrarnas fel''.

Jag tycker att du använder uttrycket att dessa asylsökande tar resurser från vanligt folk är äckligt. Du pratar om asylsökande som att det vore en sorts lägre klass av människa. En asylsökande har precis samma värde och bör ha precis samma rättigheter som du.

Det finns ingen skillnad på en människas värde oavsett vad. Alla har samma värde oavsett hudfärg, religion, sexuell läggning, könsidentitet, funktionshinder eller vad som helst.

Det finns inga vi och dem. Vi är alla människor. Det finns inga ''såna där'' och ''vanligt folk''. Det är skrämmande och oroväckande att se människor med denna människosyn år 2017. Vi borde ha kommit längre än såhär när det gäller mänskliga rättigheter, kärlek och respekt. Jag hatar hat.

Det är en myt skapade av SD, rasister, nazister, högerextremistiska tidningar, högerextrema organisationer. Det är en ren myt att asylsökande påverkar välfärden negativt. Tyvärr så går många människor på dessa myter. Oftast handlar det om mycket lågutbildade personer med lågt intellekt.

Annons:
Halvdansken
1/3/17, 2:45 PM
#119

#118. "Valde man en låg utbildning, lågavlönade jobb, valde att jobba deltid, valde att vara oekonomisk och inte spara pengar så hamnar man i en situation att man slutar upp med dålig ekonomi."

Valde? Tror du alla har ett val att välja vad man vill jobba med? Inte alla passar för ett "högstatusjobb".  Sjuksköterskor och poliser har inga höga inkomster, fast att de har ganska långa utbildningar. Alla har inte en iq på 148, med universtitetsutbildning. Egna företagare tjänar inte alltid så jättemycket, alla pensionärer är inte par - oftast dör mannen först och ofta har kvinnor lägre pension pga barnledighet osv.

Att förneka att invandringen kostar pengar är naivt, varför tror du att man stängde gränserna så plötsligt när man såg att det kom 160.000 personer på kort tid? Skattepengarna kommer från folk som jobbar, det är inte ett ymnighetshorn som aldrig tar slut. Givetvis kommer grupper att ställas mot andra grupper.  Kommunerna varnar för kriser i skola och bostäder var o varannan dag i tidningarna, har du inte läst det?

" Oftast handlar det om mycket lågutbildade personer med lågt intellekt." Det är en väldigt arrogant generalisering. Det vet du inget om, faktiskt.

En sak till, om du nu ska ha ett högstatusjobb, exempelvis jurist, så lär dig skilja på "de" och "dem". Bara ett gott råd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
1/3/17, 2:55 PM
#120

Statens budget 2017 (Sverige):

UO 11: Ekonomisk trygghet vid ålderdom - 34,8 miljarder

UO 8: Migration - 32,6 miljarder

UO 13: Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering - 32,6 miljarder

I UO 25 (allmänna kommunala bidrag) avsätts 7 miljarder till "Stöd med anledning av flyktingsituationen". 

Dessa tre (sistnämnda) poster tillsammans utgör: 72,2 miljarder

[VCG1997]
1/3/17, 3:05 PM
#121

#119

Alla har ett val att utbilda sig i Sverige och så har det varit under väldigt lång tid vad jag vet. Utbildning är en nyckel till många viktiga dörrar i livet. Det handlar inte bara om en skaplig lön utan det handlar om möjligheterna att få ett heltidsjobb. Det är allmänt mycket deltid i branscher där ingen högre utbildning krävs. Att kvinnor har  varit hemma mycket med barnen och valt att arbeta deltid beror på många anledningar. Det var vanligt förr att kvinnor inte riktigt ville arbeta utan trivdes med att ta hand om hem och barn. Det är viktigt att lära sig att olika val ger olika följder och det är inte alltid synd om dem som har det sämre ekonomiskt. Medan det i andra fall är väldigt synd om personer som har det ekonomiskt dåligt ställt. Det beror på vilka förutsättningar man har haft och vad man har gjort för att uppnå framgång.

Invandringen kostar pengar tillfälligt men tänker du ens på hur mycket invandrare tillför ekonomiskt i längden? Utrikes födda kommer till Sverige och många är mycket motiverade att utbilda sig. Dessa människor kommer under många år arbeta i Sverige och betala in skatt vilket kan ses som en återbetalning. Att ställa grupper mot varandra är fel, omoraliskt och högst oetiskt.

Här bifogar jag statistik från SCB som klart och tydligt visar att SD har lägst antal väljare samt representanter med eftergymnasial utbildning.

Stora-skillnader-i-utbildningsniva.png

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/SD-politikerna-mest-lika-sina-valjare/

[Hayabusa]
1/3/17, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Invandring KAN löna sig (ekonomiskt) för ett land men det är beroende på en rad olika faktorer. Sveriges 3:e största stad är ett typexempel på hur det inte lönar sig (ekonomiskt).  Om de närmaste årens kostnader för UO 8 & 13 kommer att ge "återbäring" återstår att se.

[Hayabusa]
1/3/17, 3:20 PM
#123

"Det finns i dag cirka 225 000 fattigpensionärer, som i motsats till ”papperslösa” inte får fri tandvård. Aftonbladet berättade nyligen att 15 procent av alla som är mer än 80 år lever på svältgränsen varav 15 000 håller på att svälta ihjäl till följd av vanvård och försummelse.

Borde vi inte i första hand ta hand om våra egna?"

http://www.hd.se/2016-12-31/idn-med-juluppropet-ar-i-sig-lovvart-men-priset-kan-bli-hogt-for-landet

[VCG1997]
1/3/17, 3:22 PM
#124

#122

Jag har inte sagt att invandringen inte kostar pengar men det är inte invandringen som förstör välfärden. Att kasta skit på en grupp människor för att en annan grupp har det dåligt är mycket fel. Det är som att alla vi studenter skulle säga att våra låga studiemedel beror på pensionärerna.

Detta handlar också om människosyn och prioriteringar. Det finns otroligt många saker som kostar väldigt mycket pengar. Det är inte bara migrationen som kostar. Personligen så tycker jag exempelvis att det är mer legitimt att använda pengarna till att hjälpa utsatta människor på flykt som förlorat allting än att ge bidrag till höginkomsttagare. Jag pratar om rut och rot avdragen. Att ge avdrag på betalningen för städhjälp hemma som främst utnyttjas av rika som gott har råd att betala sin städhjälp själv. Det är ingenting fel med att renovera hemma eller ha städhjälp men det är lyxkonsumption och ingenting staten ska bekosta för dem välbärgade.

[VCG1997]
1/3/17, 3:27 PM
#125

#123

Det finns nog inget uttryck jag förkastar så mycket som ''Ska vi inte ta hand om våra egna''.  Alla människor i Sverige är svenskar och ska åtnjuta samma rättigheter. Invandrarna ingår i ''våra egna''. Den kinesiska befolkningen ingår inte i vårt ansvar medan flyktingar gör det.

Varför är det så förbannat synd om äldre hela tiden? Det finns så många människor som har det så mycket sämre. 

Om man exempelvis jämför flyktingar som grupp med pensionärer så är det väldigt tydligt vilken grupp det är mest synd om, flyktingarna. Jämfört med flyktingar så lever alla pensionärer ett lyxliv.

Annons:
[Hayabusa]
1/3/17, 3:58 PM
#126

#124 Så här skrev du i #121:

"Invandringen kostar pengar tillfälligt men tänker du ens på hur mycket invandrare tillför ekonomiskt i längden? Utrikes födda kommer till Sverige och många är mycket motiverade att utbilda sig. Dessa människor kommer under många år arbeta i Sverige och betala in skatt vilket kan ses som en återbetalning."

Dessvärre finns det få tecken på att invandringen ger större intäkter än de kostnader som den medför.

Rot & rut kan och bör diskuteras - vilket det har gjort under en tid. Här har redan förändringar trätt i kraft. Men det finns även en annan aspekt:

Från DN debatt 24.09:

"Systematiska bedrägerier. Olika myndigheter ger samma bild: bidragssystem som rot, rut, lönebidrag och assistansersättningar har blivit grogrund och finansieringskälla för organiserad brottslighet. Det krävs striktare regler. Bland annat ska samordnade utbetalningar utredas, skriver Morgan Johansson, justitie- och migrationsminister."

"För att få en uppfattning om vilka belopp det kan handla om kan ett antal rättsfall nämnas. I juli i år föll domen för Sveriges hittills dyraste rättegång, Södertäljemålet, där 34 åtalade dömdes för assistansersättningsbedrägerier mot Försäkringskassan på nästan 30 miljoner kronor. I Malmö stod 32 personer förra året åtalade för fusk med statliga lönegarantier på 9 miljoner kronor. I Täby tjänade en företagare miljontals kronor på rot-avdrag för arbeten som aldrig utfördes."

kallepudas
1/3/17, 4:05 PM
#127

#119 "sjuksköterskor & poliser har inte höga inkomster"

Nä dom snittar väl runt 25 tusen precis som en annan så varför "kan" inte dom spara pengar?????

Leva efter sina tillgångar kanske dom där poliserna &  sjuksköterskorna kanske ska lära sig då. Har dom dessutom varit så "klyftiga" nog att lyckas skaffa sig en utbildning så ligger dom ju långt före en dumskalle som mig.

Ursäkta mig men är detta ett forum för dumma bortförklaringar & sedan ska staten ta hand om alla korkskallar som inte fattar nått & bara ska komma med den ena bortförklaringen efter den andra.

Ni med bortförklaringar skriver ena stunden "efter ett långt arbetsliv" när man sedan läser diverse bortförklaringar så kommer sjukdom & deltid in i samtalsämnet. Har sedan personen ändå arbetat i 45-50 år så var det "dåliga tider"…..skärp er.

Verkligen synd om dagens poliser & sjuksköterskor som har så dåliga löner……vad får den lilla studenten för sina extrakneg då?     Timpenning snackar vi väl där.

[VCG1997]
1/3/17, 4:11 PM
#128

#126

Jag har fortfarande inte förnekat att migration och integration medför kostnader, men vill också vara tydlig med att det kan innebära en ekonomisk vinst för staten i längden.

[Hayabusa]
1/3/17, 4:32 PM
#129

#128 KAN innebära en vinst i längden, det är sant (vilket jag också skrivit). Men som också jag påtalat - det finns väldigt få eller inga tecken som tyder på det. Åtminstone med statistik från de senaste 20 åren. 

Som sagt, Sveriges 3:e största stad är ett exempel på det (att det ej lönar sig ekonomiskt).

För övrigt anser jag att det är viktigt att skilja på invandring och invandrare (som individ).

[VCG1997]
1/3/17, 4:34 PM
#130

#129

Jag tror också att jag redan varit tydlig med att jag anser att det är värt kostnaden att få hjälpa utsatta människor i utsatta situationer. Det finns inget finare än att hjälpa.

kallepudas
1/3/17, 4:39 PM
#131

Då kan jag påpeka att det säkert är en del fattigpensionärer som faktiskt inte bott hela sitt liv i sverige. Säkert en hel del som kommit till sverige under årens lopp efter en del krig ute i världen och dom om några är väl fattigpensionärer och dessa har ju inte alls haft samma chans som personer som bott hela sitt liv i sverige.

Halvdansken
1/3/17, 4:45 PM
#132

#127. "Verkligen synd om dagens poliser & sjuksköterskor som har så dåliga löner……vad får den lilla studenten för sina extrakneg då? "

Är du student i 40 år???

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[VCG1997]
1/3/17, 4:45 PM
#133

#131

Dessa personer är personer jag kallar undantagsfall. Människor som inte har haft bra förutsättningar och som inte kunnat göra val. Dessa är det riktigt synd om. Men inrikes födda anser jag att det generellt inte är synd om, för där har alla haft samma förutsättningar att göra medvetna val.

[Hayabusa]
1/3/17, 4:48 PM
#134

#130 Det är jättefint - det gör jag varje dag (hjälper andra). Det något trista i kråksången är att det alltid finns en nota som ska betalas - ja faktiskt flera notor t om. Och ja - vi i nationalstaten Sverige tar dessa notor så gott det går, faktiskt. Även om man ibland kan få för sig att Sverige INTE gör det, så är det faktiskt så. 

En nationalstat kan upplevas exkluderande men är dessvärre nödvändig för att bygga ett fungerande samhälle med alla dess funktioner. Det motsatta tror jag ingen önskar sig, särskilt inte de flyktingar som lyckas ta sig in i landet Sverige. Men det finns också ett slags kontrakt mellan nationalstaten och dess invånare, så ja - det finns alltid ett "vi och de". 

En statsbudget innehåller 100% - inte 99% eller 101% utan exakt 100%. Hur dessa fördelas är ett evigt pussel och det räcker inte till allt, helt enkelt. Det kan vara vettigt att ha i åtanke att OM landets alla städer hade en ekonomi likt Malmös - då vore vi "in deep shit".  

En annan tänkvärd siffra är UNHCR´s budget för alla flyktingläger - 30 miljarder. Något att jämföra med den tabell som visas i #122.

Halvdansken
1/3/17, 4:56 PM
#135

#121. "Alla har ett val att utbilda sig i Sverige och så har det varit under väldigt lång tid vad jag vet. "

Du tror tydligen att alla är som du. Alla ska utbilda sig. Alla ska jobba heltid. Alla kan detta. Har möjlighet till det.
Det finns massor med människor som inte vill/kan gå på universitetet. Och tur är det. Vem ska annars sitta i kassan, städa (Rut o Rot genererar massor av vita jobb), hämta sopor, köra taxi, jobba på fabriker….

Tror du att hela världen kan bestå av högutbildade människor? Så kommer vi att dö av hygienproblem och sjukdomar. 
Det finns massor av människor där ute som tar hand om saker som du inte tänker på.  Men som du ska vara jäkligt tacksam för att de finns, men som du tydligen anser att de är lite dumma om de inte har sparat samman til pensionen. Kanske inte så enkelt med dålig lön och ett par barn. Ensamstående mamma, kanske?

Dessutom haltar din logik. Du gnäller över studenternas ekonomiska problem, och att det är så svårt; " Alla studenter kommer inte från rika familjer där föräldrarna kan hjälpa till. Många av oss har föräldrar som inte kan hjälpa till ekonomiskt. "

Nå - borde inte förädrarna ha utbildat sig och skaffat ett jobb med tillräckligt hög lön för att hjälpa sina barn, enligt ditt resonemang? 

"Alla människor i Sverige är svenskar". Nej det är de inte.  Det handlar om medborgarskap. Är turister svenskar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kallepudas
1/3/17, 4:57 PM
#136

#132 Hur har vi det med läsningen och läsförståelsen?

Nej jag är ingen student men eftersom du tycker sjuksköterskor & poliser tjänar så dåligt som har fasta månadslöner så borde du väl förstå att en ungdom/student som tvingas ta till små extrajobb med vanlig timlön har det betydligt sämre ställt.

Halvdansken
1/3/17, 5:05 PM
#137

#136. Det är fint med båda. Nu ska jag vara tydlig..

En student är student i typ 3-6 år (beroende på utbildning). Det är en övergående fas. Det är under begränsad tid. Det är inte resten av livet. 
En polis eller sjuksköterska är i det yrket i kanske 40 år.  Under tiden kommer de att med stor sannolikhet att vilja skaffa barn, kanske köpa bostad, resa på semester osv. 
Kan du verkligen inte se en skillnad på de två grupperna? Att ha en fast månadslön betyder inte att du är "rik" jämfört med en student.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VCG1997]
1/3/17, 5:13 PM
#138

#135

Jag har inte sagt att alla ska utbilda sig högre än gymnasialt eller att alla borde jobba heltid. Men det är ju ren fakta att de allra flesta idag, som har möjligheten vill arbeta heltid. Idag är det svårt att få fasta jobb och heltidsjobb. Många unga, och utrikes födda fastnar i arbetslöshet eller jobb med mycket dåliga villkor(vanligtvis som slavar till bemanningsföretagen).

''Det finns massor med människor som inte vill/kan gå på universitet''                       Varför kan man inte det? Vilka är det som inte kan? Alla klarar inte av läkarprogrammet men det finns ju hur många högskoleutbildningar som helst att välja mellan. Gemensamt för alla är att man lägger ner några års studier och i gengäld får en större ekonomisk trygghet, enklare att få fasta jobb, en stabil inkomst. En högskoleutbildning är en investering, eller håller du inte med?

Jag tycker att vi ska vara tacksamma för att vi kan så enkelt få en högskoleutbildning och förbättra vår ekonomiska trygghet. I många länder så har man ingen rätt till utbildning alls och i många andra länder så bygger det på att man är rik för att kunna åtnjuta en högskoleutbildning. I Sverige har alla rätten att studera och det ska inte undervärderas.

Jag tycker att alla jobb behövs i samhället, däremot så tycker ju jag att det finns viktigare jobb än andra. Alla yrken inom vården är ovärderliga för att ta upp ett exempel. Det är inget fel på att sälja korv i en kiosk men det går ju inte förneka att jobben inom vården behövs mer för att samhället ska gå runt. 

Jag tycker att du är ganska snabb att döma mig? Vad vet du om mig och min familj? Jag har varit tydlig hela tiden med att det finns undantagsfall där personer inte haft ett val utan haft oturen att hamna i en tragisk situation. När jag var liten blev min mamma allvarligt sjuk och har sedan dess saknat arbetsförmåga, samtidigt som min biologiska pappa missbrukar alkohol och inte direkt bryr sig så mycket om mig. Jag har inte mycket kontakt med min biologiska pappa. Jag har bra kontakt med min styvpappa men det finns anledningar till att mina föräldrar inte kan hjälpa mig ekonomiskt. Nu handlar inte tråden om detta men jag blir sur när du dömer ut mig för saker jag inte har sagt.

Det finns undantag, alla kan inte välja. Jag har pratat om dem som kan välja, och det jag har varit tydlig med.

kallepudas
1/3/17, 5:14 PM
#139

Halvdansken: Din nästa bortförklaring för folk som inte kan spara pengar inför sin ålderdom var att dom lyckats med att skaffa barn som dom tydligen sedan inte har råd med.

Kanske skulle tänkt på det när dom ligger för det finns preventivmedel?      

Eller så får dom göra som jag med min usla sjuksköterske/polis lön och betala för sina hemmavarande barn och dom man har på bygden och ta ett ekonomiskt ansvar med dom pengar man tjänar och faktiskt har tillgång till.

Jag klarar det ju ur samma ekonomiska situation men det kanske beror på min enorma IQ antagligen. Närmare snille verkar man ju inte kunna komma eftersom jag verkar vara ensam om att samtidigt försörja barn lite här & var och samtidigt kunna trygga min ålderdom pengamässigt.

Skicka dina kommande fattigpensionärer på någon sorts grundutbildning kanske vore på sin plats???

Annons:
[helga21]
1/3/17, 5:20 PM
#140

Studenter har minst 3 månader som de kan arbeta på förutom studiebidraget om jag inte missminner mig. Dessutom så kan man arbeta extra på kvällar nätter och helger som jag gjorde under mina 6 studieår. Förutom det faktum att de flesta har föräldrar som kan bidraga det har inte pensionärer. Dessutom så ska studielånen betalas tillbaka!

[helga21]
1/3/17, 5:21 PM
#141

# 120 Tack Hayabusa 😃

Halvdansken
1/3/17, 5:37 PM
#142

#138. "Varför kan man inte det? Vilka är det som inte kan? Alla klarar inte av läkarprogrammet men det finns ju hur många högskoleutbildningar som helst att välja mellan"
Vem ska hämta dina sopor? Vem ska städa kontoren? Vem ska köra bussarna du åker med? Vem ska sätta upp varor i din butik? Vem ska tvätta sjukhuskläderna? Vem ska servera dig på krogen? Vem ska köra tågen, lastbilarna, lägga asfalt? Högutbildade? Ska alla vara det? Kan alla det? 

#139. Gratulerar, du kan fixa allt. Ska vi nu sätta en ekonomisk gräns för vem som ska få lov att skaffa barn? Och vad jag vet har de flesta kvinnor inte några "barn på bygden".

*

Min mamma är 80 år, sjuk och fattigpensionär. Hade det inte varit för pappas smarta investeringar och att jag och min man kan stötta ekonomiskt hade hon nog fått tigga. Nu klarar hon sig med min hjälp, men det är många som inte har det så.
Det är lite för enkelt att bara säga "skyll er själva". Livet var annorlunda på 40-70 talet, investeringar som vi ser det nu  (vem handlade med aktier o fonder då? Privata pensionsförsäkringar fanns inte), man fick reda på att staten tar hand om er.  Sen ändrades det drastiskt. Änkepensioner osv skars ned. Plötsligt gällde årsinkomst, inte de 15 bästa åren. 

Jag tackar för mig i denna diskussionen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kallepudas
1/3/17, 5:44 PM
#143

#142 Trodde kvinnor skulle fixa det där med barn bättre än jag men inte ens det & då har dom ekonomisk uppbackning i form av underhållsstöd.

Snacka om att behöva ekonomisk rådgivning. stackar ensamstående mammor som inte hade en aning om hur det var att ta hand om barn när dom en dag kände doften av blommor & bin.

Carmarino
1/31/19, 4:04 PM
#144

Lina Stenberg: Kan regeringen verkligen strunta i de äldre?

Det kan faktiskt verka som att svensk politik inte är till för landets äldre. Och sett till Januariavtalet kan livet komma att bli ännu svårare för pensionärerna, skriver Arbetets ledarskribent.

Sveriges pensionärer blir allt fattigare. Enligt en färsk mätning gjord av Eurostat halkar vårt lands äldre efter både över tid och i en internationell jämförelse.

En av sex svenska pensionärer riskerar att hamna i fattigdom. Detta är fler än genomsnittet för hela EU och det är dubbelt så vanligt jämfört med vårt grannland Danmark.

https://arbetet.se/2019/01/30/kan-regeringen-verkligen-strunta-i-de-aldre/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

LBB
1/31/19, 7:39 PM
#145

I stort sett alla pensionsreformer har (efter ww2) byggt på att den arbetande befolkningen ska betala de som för tillfället lever som pensionärer. En lösning som fungerade utmärkt med de höga tillväxttal och det höga ränteläget som då rådde. Idag inser de flesta att systemet på sikt inte håller, då vi inte är långt ifrån att 3 heltidsarbetande måste försörja en pensionär.  Man måste på ngt vis göra det möjligt att obeskattat bygga upp en individuell pensionsbuffert. Låt säga sätta av 5000 oskattade kr per månad. Man får då utan att ta hänsyn till ränta på ränta, 2,4 miljoner på det kontot efter 40 år.   Blir straxt under 100 000 per år i 25 år . Sedan dras skatt på detta i vanlig ordning. förhoppningsvis svarar räntan upp mot kronans värdeförlust.

Upp till toppen
Annons: