Annons:
Etikettövrigt
Läst 1988 ggr
[Hayabusa]
2016-07-24 15:49

Sexuella övergrepp - hur motverka?

Ett hett ämne som debatterats flitigt, vilket det också ska. En riktigt bra strategi för att komma till rätta med dessa övergrepp har jag personligen saknat. Måste tillstå att jag själv inte heller har någon heltäckande lösning. 

Den allmänna debatten består av: "Mycket snack och lite verkstad", skulle jag säga.

 "Det är bra att uppmuntra människors civilkurage. Det är bra att motverka machokultur. Men ett gäng feministiskt medvetna grabbar, som sitter i panelsamtal och pratar om hur jobbigt det är att de inte kan vara lika känslosamma som sina tjejkompisar – kommer det att hjälpa? Nej."

"Trots att popfeminismen handlar om svåra och allvarliga ämnen är det lätt att vara delaktig i rörelsen. Ett utmärkt exempel är musikfestivalen Way Out West, som arrangeras i Göteborg i slutet av varje sommar.

På festivalen är all mat vegetarisk för miljöns skull. Företaget Oatley, som producerar veganska livsmedel, sponsrar stolt en scen som endast är till för panelsamtal. Här kan man stå och lyssna på eldsjälar som pratar om hållbarhet och alla människors lika värde. Man kan ta del av ”hur det är att vara kvinna i det offentliga rummet” för att sedan kila iväg och lyssna på Daniel Adams-Ray. Till och med miljöminister Karolina Skog (MP) kommer dit. Hennes namn finns med i den stilrena presentationen av alla artister.

Denna typ av havremjölksradikalism är lika trivsam som den är meningslös. För att minska sexuellt våld mot kvinnor behövs helt andra åtgärder än triviala genusanalyser som har vevats i oändligt antal debatter de senaste åren.

Majoriteten av alla män begår inte övergrepp. Då är det ingen vits att rikta in sig på män i allmänhet. I stället bör man fokusera på grupper med hög riskbenägenhet att begå sexualbrott. Till dessa hör personer som lider av sexmissbruk, har låg impulskontroll och ett problematiskt förhållande till alkohol eller droger. Här kan samhället göra mer, genom exempelvis fler stödtelefoner för personer i riskzonen och bättre terapi för att minska återfall. Det är åtgärder som fungerar."

Hela texten här:

http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/overgrepp-stoppas-inte-av-popfeminism/

Själv fastnade jag för raden:

"Majoriteten av alla män begår inte övergrepp. Då är det ingen vits att rikta in sig på män i allmänhet."

Det kan jag hålla med om, absolut.

Annons:
OlgaMaria
2016-07-24 16:06
#1

Jag tror ändå det finns en stor vits att rikta in sig mot män, och kvinnor, i allmänhet. Det absolut viktigaste vi kan göra tror jag är att lägga en bra grund hos våra egna barn. Man måste inse att mitt barn kan göra våld på någon annan, eller utsättas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-07-24 16:21
#2

#1 Jodå, men det är ännu viktigare att fokusera på problemets kärna.  "Att frälsa den redan frälste" är inte prio 1.

_Fisken
2016-07-24 22:25
#3

Är det inte lite som Gäddorna och en massa mört? För att förhindra att mörten äts upp utbildar man dem att skydda sig mot gäddorna. Sen går man in för att utbilda gäddorna att äta av sig själva eller bli vegetarianer. De som inte vill fångar man och steker! (Urusel liknelse…)
Så det behövs flera parallella aktiviteter (tycker jag).  Personligen har jag sagt åt mina döttrar att inte gå själv hem från krogen. Det är steg 1 för min del.

Jag tycker också att kvinnor ska kunna gå klädd hur de vill utan att bli antastade men verkligheten ser annorlunda ut och det är vettigt att anpassa sig. Sen kan vi sträva mot målet - att ingen har rätten att peta på kvinnorna mot deras vilja.

OlgaMaria
2016-07-25 09:16
#4

Känns ju dock som att det är svårt att komma åt förövarna. Och chansen att göra skillnad lär bli större om vi alla pratar om detta. Så glad jag blev i hela kroppen då jag läste nyheten härom dagen om gruppvåldtäkten som hade hindrats av några killar. Vad var det som gjorde att de reagerade och agerade så bra? Hade de agerat på samma sätt om de inte hade hört om gruppvåldtäkter i sitt område under den tiden? (Det skedde ju flera stycken i Kalmar under några dagar men denna hindrades). Det är lättare att ha civilkurage om man på något sätt är beredd när man ser något.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-07-25 09:46
#5

#4 Det är säkert svårt, men för att lösa en situation så gäller det att komma åt problemets kärna. 

Det är bra att folk reagerar & agerar, men ännu bättre vore det om de inte hade behövt agera. Vad är skillnaden mellan civilkurage och exempelvis medborgargarde? Personligen anser jag att det är fel väg att gå om samhället fokuserar på civilkurage för att avvärja brott istället för att lokalisera källan.

Det ena utesluter inte det andra, men prio borde ligga på det sistnämnda. Vilket är vad artikeln i #0 handlar om.

_Fisken
2016-07-25 09:47
#6

Jag tror också det är svårt att "komma åt" alla förövare. Om jag spekulerar lite så kan jag tänka mig att det finns två kategorier. Förövare vars respektlöshet bottnar i en (psykisk)sjukdom och sen en respektlöshet gentemot kvinnor som kommer av miljö/uppväxt/religion. Den senare kategorin kan man kanske lättare göra nåt åt. Den första kategorins förövare går nog inte att hitta förrän de gör nåt men efter det bör lagen kunna hindra fortsatt aktivitet. 
Slutligen, jag tror det finns mycket att göra på flera olika ställen men "nån" måste hålla i rodret och staka ut en väg.

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-25 09:53
#7

#6 Som sagt - säkert väldigt svårt att komma åt alla förövare. Men det är där prio borde ligga, inte på att "slå in öppna dörrar". 

Om jag gör en jämförelse med illegala vapen, så är det inte inte mig som myndigheterna måste övertyga. Vilket i sin tur innebär att det är bortkastade resurser att skicka mig på en utbildning om illegala vapens orimlighet och negativa påverkan på samhället. Åtminstone inte som prio 1.

OlgaMaria
2016-07-25 10:15
#8

Alla verkliga och stora problem kräver nog väldigt många olika åtgärder för att lösas. Både prio 1,2,3 och så vidare… Och jag tror att där man inte ser något engagemang på prio 4 och 5 så finns heller ingen kraft på prio 1. Sen när läggs några resurser på sådant som väldigt få pratar om? Det finns nog också stora skillnader i hur man löser ett problem akut och hur man löser det långsiktigt. Sen är det väl svårt för oss att veta vad som egentligen diskuteras på de där runda-bord-samtalen, men gemensamt för alla runda-bord-samtal på festivaler runtom i Sverige är nog att de inte har någon större effekt, men är de dåliga? De är väl snarast något slags utlopp för folks intressen. Själv tror jag att kärnan i problemet är flera, men bland annat en skev kvinnosyn, och hur ska vi komma åt det på något annat sätt än kulturellt och socialt? Dvs, vi måste alla engagera oss…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-07-25 10:40
#9

Engagemanget borde, enligt min mening, ligga på att lokalisera problemets kärna.

"Det är bra att uppmuntra människors civilkurage. Det är bra att motverka machokultur. Men ett gäng feministiskt medvetna grabbar, som sitter i panelsamtal och pratar om hur jobbigt det är att de inte kan vara lika känslosamma som sina tjejkompisar – kommer det att hjälpa? Nej."

_Fisken
2016-07-25 11:49
#10

Jag tror att "runda-bords-samtal" är till godo för nåt händer som gör att trenden vänds MEN det behövs göras mer. Varför inte en Kvinnominister vars mål är att hålla i rodret?  Flera parallella åtgärder på bordet såsom allt från ABF-kurser till utdelning av fotbojjor. DET vore att göra nåt menar jag.

[Bermudas]
2016-07-25 16:44
#11

#4 "Så glad jag blev i hela kroppen då jag läste nyheten härom dagen om gruppvåldtäkten som hade hindrats av några killar. Vad var det som gjorde att de reagerade och agerade så bra? Hade de agerat på samma sätt om de inte hade hört om gruppvåldtäkter i sitt område under den tiden? "

Personligen tror jag att dessa killar stoppade våldtäkten för att de ligger i deras natur och uppfostran  inte för att de "hört" om gruppvåldtäkter. De fick chansen att stoppa pga av att våldtäkten skedde i deras närhet. Med tanke på att gruppvåldtäkter sker var och varannan dag numera (kalmar fyra st  på en vecka)  så är väl oddsen att någon ska upptäckas och stoppas högre.

[Hayabusa]
2016-07-25 17:17
#12

#10 Avsikten är så klart god och skall inte kritiseras, men enligt min mening hjälper dessa (samtal) inte till att lokalisera förövarna.

#11 Betänk även att våldtäkter inte alltid begås på allmän plats utan i bostäder, på undanskymda platser etc.  Mot dessa hjälper inget civilkurage i världen.

[Bermudas]
2016-07-25 19:19
#13

#12 Att lägga fokus på "civilkurage" är bara ytterligare en strategi att flytta fokuset från förövarna. Det kan vara som du säger inomhus, på undanskymda platser, eller att man håller för kvinnans mun, hotar med kniv mot strupen etc

Man kommer inte på allvar göra något mot våldtäkterna. De skrattande hyenorna och ensamvargar som våldtar bryr sig inte om armband eller om folk med djupa fisviktiga pannveck och som håller "bekymrade" rundabordssamtal utan att ta tag i orsaken till den kraftiga ökningen  (eftersom det skulle vara PK-jobbigt, och vem vill att det ska vara jobbigt när man helst bor i ett elfenbenstorn och leker god?)

Många kan inte ens läsa vad som står på armbandet eller förstå vad som sägs och de som kan läsa och tala svenska bryr sig inte ändå, de har andra preferenser. Hagamannen tex han skulle bara suttit där på fyllan, känt våldtäktsdriften obönhörligt gripa tag i honom och inte ett enda rundabordssamtal i världen kunde stoppa honom. Det enda stoppet var att HAFFA honom eller att någon av hans tilltänkta offer oskadliggjort honom på egen hand.

Här kommer mitt enkla  "rundabordsförslag" helt gratis:

Jag tror att kvinnor måste inse att de måste vara mycket mer försiktiga, inte vara ensamma ute lika ofta som förr, vara nykter på krogen, inte godtrogen, vara mer street smart och vaken, ha koll på omgivningen,  inte för lättklädd och därmed dra åt sig onödig uppmärksamhet, pepparspray och överfallsalarm kan vara bra. 

(Något jag ser i kristallkulan är att många kommer beväpna sig med illegala vapen.)

Det är nog det enda sättet i nuläget att bekämpa våldtäkter förutom, haffning och inlåsning av de inhemska samt stenhård avhysning av antastare som inte tillhör landet. Barn eller inte. Man behöver statuera exempel och inte ge signaler att här är det fritt fram. De typer som är gränslösa av sig fattar bara järnhårda gränser. 

Men det sista kommer inte ske…inte i Sverige, gränssättning är inte vår grej liksom, vi snackar hellre .

Annons:
Zepp
2016-07-25 19:54
#14

Eh.. förbjud allmänna tillkomster.. främst popkonserter och dansbandsveckor.. problem solved!

Eh igen.. den där grejen har förekommit sedan mannaminne.. det är en del av det mänskliga, dock inte den bättre biten av mänsklighet!

Grejen är tada,, att vi mitt ibland oss har mindre nogräknade personer/psykopater/folk med sämre moral.. det är något vi får lov att dras med och knappast något vi kan förbjuda.

Att alkohol släpper ytterligare på social/moraliska hämningar/spärrar är väl känt.

Problemet är rätt lätt att lösa.. inga allmänna tillställningar/popkonserter/dansbandsveckor.. och totalt förbud för alkhol!

Grejen är att majoriteten knappast kommer att godkänna sådan lagar!

En helt annan och litta positivare sida är att det numera anmäls de flesta sexuella övergrepp.. det är bra, det visar på att man inte är lika förlåtande/ursäktande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2016-07-25 20:01
#15

#14 Källa på att "de flesta" sexuella övergrepp anmäls? Hur kam man veta det? De som aldrig anmäler finns ju inte i statistiken.

Zepp
2016-07-25 20:08
#16

Eh.. allt fler sexuella övergrepp anmäls vore kanske ett bättre uttryck.. och en förändring av den allmänna opinionen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2016-07-25 20:10
#17

Eller så sker allt fler övergrepp och lika många låter bli att anmäla.

Zepp
2016-07-25 20:18
#18

Mm.. så kan det oxå vara.. fast det är knappast en ny företelse så jag är tveksam.

Fast.. den allmänna opinionen samt lagstiftningen har förändrats.. på grund av sagda opinion.. samt att de som anmäler får ett bättre stöd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2016-07-25 20:25
#19

De finns mitt ibland oss och kommer alltid att finnas och eftersom vi inte accepterar ett införande av undantagstillstånd kommer dessa övergrepp att försätta.  Det som kan minska mängden överfall  är att kvinnor beväpnar sig och/eller har ett beteende som minskar risken.
Jag tänker på vad tjejerna sade på Pride-festivalen. De använde shorts istället för kjol för att hindra en våldtäkt bakifrån. Jag blir förbannad att det ska behöva vara så men verkligheten är sån.

_Fisken
2016-07-25 22:33
Annons:
OlgaMaria
2016-07-25 23:14
#21

#20 Ja detta är ett viktigt inlägg. Och en intressant fråga hur vi ska hantera det här?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-07-25 23:30
#22

Jag tror på hårdare straff. Jag tror på väldigt direkt undervisning i skolan. Och på att fånga människor ttidigt när man märker problem.

[Hayabusa]
2016-07-25 23:41
#23

#20 Instämmer med debattören.

OlgaMaria
2016-07-25 23:43
#24

Jag tror det skulle vara vettigt med någon slags undervisning för nyanlända om vad som gäller i Sverige när det kommer till sexuella övergrepp. Och det måste ju också backas upp med hot om straff. Alla former av förbrytelser ska noteras i migrationsverkets handlingar och tas med i asylprövningen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-07-26 00:06
#25

#24 Absolut. Ett problem, tror jag, är att ensamkommande ynglingar (pojkar/män) av naturliga skäl saknar manliga förebilder här i Sverige som kan "ta dem i örat" och visa vad som gäller.

JonasDuregard
2016-07-26 00:10
#26

#13 "Man kommer inte på allvar göra något mot våldtäkterna. De skrattande hyenorna och ensamvargar som våldtar bryr sig inte om armband eller om folk med djupa fisviktiga pannveck och som håller "bekymrade" rundabordssamtal utan att ta tag i orsaken till den kraftiga ökningen  (eftersom det skulle vara PK-jobbigt, och vem vill att det ska vara jobbigt när man helst bor i ett elfenbenstorn och leker god?)"

Däremot arga forumanvändare som skriver frustrerade haranger om hur mycket de föraktar människor som försöker ta sig an olika samhällsproblem. Där har vi en grupp som verkligen gör skillnad. 😐

Honestyisdead
2016-07-26 00:11
#27

#18 Befolkningen ökar. Således ökar även antalet svin.

Annons:
kamera0710
2016-07-26 07:22
#28

Kanske kvinnor behöver undvika SD också?

"I partiledardebatten i mitten av januari återkom SD-ledaren Jimmie Åkesson till sextrakasserierna:

– De senaste dagarna har debatten till stora delar präglats av ett fenomen med omfattande sexuell brottslighet i samband med större folksamlingar. Det är grupper av utländska män som omringar och ofredar kvinnor, sade Åkesson och tillade:

– Debatten så här långt har framför allt handlat om hur olika aktörer, polis och medier, har valt att mörka de här händelserna och vilka som ligger bakom dem."

Någon vilja att sopa framför egen dörr tycks dock inte finnas:

"Flera av kvinnorna avfärdas med nedsättande epitet i rapporten. En kvinna som berättat om sextrakasserier från en SD-topp i riksdagen beskrivs som en "ganska sjuk person" och en annan kvinna avfärdas som både "jobbig" och "svartsjuk".

Mest utrymme i rapporten ägnas Emma Sandkvist, som nu har lämnat partiet. Efter politikerveckan i Almedalen sommaren 2013 polisanmälde hon, då hon var 19 år, en chefstjänsteman i partiet för våldtäkt och sexuella trakasserier - utredningar som sedan lades ned.

Säkerhetsavdelningen kommer i rapporten fram till att tjänstemannen har visat "dåligt omdöme" och att han haft "vidlyftiga relationer med kvinnor", men skarpast formuleringar riktas mot Emma Sandkvist.

De påstår att hon "vid ett flertal tillfälle varit berusad" och i detalj redogör de för vilka kärleksrelationer hon sägs ha haft i partiet - något som beskrivs som hennes "omoraliska leverne"."

http://www.expressen.se/nyheter/sds-taktik-tysta-egna-sex-offren-i-partiet/

[Hayabusa]
2016-07-26 08:52
#29

"Majoriteten av alla män begår inte övergrepp. Då är det ingen vits att rikta in sig på män i allmänhet. I stället bör man fokusera på grupper med hög riskbenägenhet att begå sexualbrott. Till dessa hör personer som lider av sexmissbruk, har låg impulskontroll och ett problematiskt förhållande till alkohol eller droger. Här kan samhället göra mer, genom exempelvis fler stödtelefoner för personer i riskzonen och bättre terapi för att minska återfall. Det är åtgärder som fungerar."

[Bermudas]
2016-07-26 10:15
#30

#26 jag kände mig bitter igår när jag skrev dessa rader. Jag tror nämligen att allehanda rundgångsprat och armband har den effekten att man flyttar fokuset från det som verkligen skulle kunna vara av betydelse. Det är inte att göra något utan tvärtom att FÖRSVÅRA att något verkligt görs! Du tyckte t ex armbandet var något vettigt men det tyckte inte jag. Jag föraktar inte människor som vill göra något. Tvärtom har jag stor respekt för de som VERKLIGEN vill göra något.

[Bermudas]
2016-07-26 10:21
#31

#19 "Jag tänker på vad tjejerna sade på Pride-festivalen. De använde shorts istället för kjol för att hindra en våldtäkt bakifrån. Jag blir förbannad att det ska behöva vara så men verkligheten är sån" Visst är det sorgligt att det ska behöva vara så. Men jag håller med dig man måste anpassa sig till den verklighet som är här och nu. Pepparspray överfallsalarm och faktiskt välja kläder som kan passa bättre är några konkreta saker man kan göra. Bättre än armband. Många poliser verkar avsky armbandskampanjen. De ser den som ett hån mot verkligt engagemang och riktiga åtgärder.

kamera0710
2016-07-26 12:16
#32

Vi kanske för övrigt ska börja i samhällets topp? Kanske vi ska tillsätta en undersökningskommission när det gäller kungahuset och de så kallade "kaffeflickorna"? I samma veva kan vi ta bort kungens åtalsimmunitet.

kamera0710
2016-07-26 12:18
#33

#30 Tycker du det är fel att bära ett armband som visar att man tar avstånd från sexuella övergrepp och att det är bättre att avstå?

Själv tycker jag att ett sådant armband är bättre än att inte göra något alls.

[helga21]
2016-07-26 12:25
#34

# 13 "Jag tror att kvinnor måste inse att de måste vara mycket mer försiktiga, inte vara ensamma ute lika ofta som förr, vara nykter på krogen, inte godtrogen, vara mer street smart och vaken, ha koll på omgivningen,  inte för lättklädd och därmed dra åt sig onödig uppmärksamhet, pepparspray och överfallsalarm kan vara bra. "

Så då är vi tillbaka igen till den punkt vi var tidigare att överlåta på kvinnorna att se till att de inte blir våldtagna?

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-26 12:30
#35

#34 Nej, det ska vi inte. Förvisso är det inte fel med inställningen "watch your back", men lokalisera källan och bekämpa den - det är enda hållbara lösningen. Enligt min mening.

"Denna typ av havremjölksradikalism är lika trivsam som den är meningslös. För att minska sexuellt våld mot kvinnor behövs helt andra åtgärder än triviala genusanalyser som har vevats i oändligt antal debatter de senaste åren."

Zepp
2016-07-28 16:59
#36

Mm.. vi får nog inse att det främst är män som begår sexuella övergrepp.. även om undantag förekommer!

Såå.. förbud för män från 15 års ålder att vistas utomhus senare än klockan 20 är ett sätt!

Och ett totalförbud mot män att bevista rockkonserter/dansbandsfestivaler!

Allvarligt talat.. och med snegling på mina förslag.. är det någon som överhuvudtaget tror sig kunna komma åt problemet.. som har funnits sedan mannaminne?

Problemet är enligt mig.. unga män i grupp och stärkta utav alkohol på större offentliga tillställningar!

Vi kanske skulle förbjuda större tillställningar med mer än tre personer?

Var enda år som jag mins så har det förekommit sexuella övergrepp av främst unga kvinnor på offefntliga tillställningar.. det jag ser som en trend är att anmmälningsfrekvensen ökat.. och det tycker jag är bra och en förändring av den allmänna opinionen!

Dvs.. de flesta utav oss tycker inte längre att de får skylla sig själva!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2016-07-28 17:25
#37

Visst har problemet funnits sen mannaminne, men vi har begränsat det väldigt mycket tror jag jämfört med stenåldern. Idag tror jag dessvärre vi ser en ökning pga migration från länder med sämre kvinnosyn samt en stor konsumtionsökning av våldsam porr. Jag tror sexuella övergrepp korrelerar starkt med rådande kultur och idag finns det mycket som påverkar kulturen negativt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2016-07-28 17:34
#38

Fast det där har man anfört sedans mannaminne.. dvs samhällets/kulturens degenering och ungdomens förfall.. de argumenten förekom redan på de gamla grekernas tid.. och det är oxå därmed oxå satta i pränt!

Så låt oss kika på hur det är nu i förstone.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2016-07-28 20:35
#39

Är inte detta en kamp som ska föras på alla olika plan precis som Sveriges alkohol- och drogpolitik? En nötande och gnetande och ständiga anpassningar.
Omarbetade lagar, armband och rundabordssamtal tyder på en trend och den trenden får inte stanna av utan istället ska accelerera.  Till sist går det inte bara att från politikerhåll säga att det "inte är acceptabelt" och "det är en utmaning".  Det bör också göras nåt!

[helga21]
2016-07-28 22:58
#40

Är det enbart utländska medborgare som vågar ta bladet från munnen och tala om kvinnans ställning i de olika kulturerna?

”Visst handlar kvinnosyn om olika kulturer”

Debatten i Sverige får mig att häpna, skriver turkiska forskaren Özge Öner. Hon skriver att vi måste erkänna och förstå att olika kulturer och samhällssystem har olika syn på kvinnors rättigheter; att förneka detta är inte bara okunnigt utan även förolämpande mot miljoner kvinnors kamp för likvärdighet.

http://www.svd.se/visst-handlar-kvinnosyn-om-olika-kulturer

Zepp
2016-07-31 18:26
#41

Eh.. vår syn ses främst inom lagstiftningen och där är varje individ oavsett kön eller sexuell läggning oantastbar.

Varvid det till slut hur som helst handlar om individer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Carmarino
2016-08-06 15:35
#43

Polisen har inte tid att undersöka sexuella övergrepp mot ensamkommande flyktingbarn trots att de har både namn och bostadsadress till förövaren.
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-06/polisen-prioriterar-bort-de-salda-flyktingbarnen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlgaMaria
2016-08-06 15:37
#44

"När en sådan förskjutning sker borde polisen se det som sin uppgift att ge allmänheten en klar bild av problemets omfattning och orsaker. I stället framhåller man att övergreppen utgör en liten andel av det totala sexuella våldet. Det vill säga; problemet krymper om man zoomar ut bilden." Yes!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[[eskils_]]
2016-08-07 08:57
#45

#42 Ett par citat:

"Samhällen kan präglas av en bättre eller sämre syn på kvinnor, och sådant avspeglar sig i risken för sexuellt våld. Därför är kvinnosyn något mycket viktigt. Något att kämpa för. (…)

Samtidigt har en rapport från polisen visat en tydlig koppling mellan just gruppövergrepp i det offentliga rummet, och migrationen från patriarkala samhällen. Man konstaterar att det främst har varit utländska medborgare som begått brott i grupp på offentlig plats. I simhallar har de misstänkta främst varit asylsökande pojkar och de flesta anmälda brotten där har begåtts i grupp."

_Fisken
2016-08-07 18:08
#46

#45  Är detta förvånande? Jag är inte förvånad.  Alla folkslag som kommer som flyktingar eller vad det nu är tar med sig sina värderingar och seder.  Ska vi ha en flyktingpolitik lär vi hantera detta genom rätta beslut o åtgärder. Exempelvis tycker jag personligen att gubbar med minderåriga brudar ska fängslas så fort de kommer över gränsen. Svensk lag ska obönhörligen gälla - eller skrivas om.

Zepp
2016-08-08 19:35
#47

Uhm.. lätt att skylla de sexuella övergreppen på främmande kultur.. fast de flesta sker inom hemmets väggar.. av nordiska män med normal utbildning och normal social status!

Såå.. nu vill jag ha förslag på hur vi kommer åt problemet inom hemmet/med nordiska män.. skall vi utvisa dessa/ge dem utegångsförbud efter 18.00?

Förbud mot att köpa ut på systemet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2016-08-08 22:43
#48

Att ha förbud mot att köpa ut på Systemet låter lite avigt. Då är det väl bättre att stänga systemet och upphöra med producering och import av alkohol.

Annons:
Honestyisdead
2016-08-08 23:09
#49

#47 Låter ganska dumt. Bättre att stänga systemet då haha

[postmortum91]
2016-08-09 06:38
#50

Jag tror majoriteten av män visst har begått sexuella övergrepp någon gång. Jag är helt övertygad. De flesta kanske inte har våldtagit med jag tror definitivt att de flesta tagit sig friheten till kvinnors kroppar någon/några gånger. Kanske på krogen, berusade med för stort självförtroende. Kanske i skolan genom kommentarer och tafsande. Kanske i en parrelation där man inte respekterat ett nej. ALLA män är ansvariga trots att de själva aldrig våldtagit eller begått sexualbrott.

OlgaMaria
2016-08-09 08:03
#51

#47 Det stämmer, men om det är så att vi ser en ökning av övergrepp i det offentliga rummet där flera män är förövare tillsammans, så tror jag det är olyckligt om vi inte kan prata om det och varför det uppkommer. Man måste kunna prata om olika former av brott utan att diskussionen blir avbruten av att man pekar på andra former av brott.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

landsbygdsbo
2016-08-09 09:58
#52

Problemet med att hantera och bearbeta problematiken med sexuella övergrepp är, att det handlar om hur människor upplever olika situationer.

För trygga människor i en trygg miljö är det nog relativt lätt att sätta gränser och acceptera gränser.

Men osäkerhetsfaktorer så som ungdom, alkohol och olika sätt att betrakta saker o ting spetsar till situationen avsevärt.

Ska man acceptera det då?

Nej, naturligtvis inte.

Men man som kvinna bör vara medveten om det.

Går jag festival tar jag inte på mig min ärvda guldklocka och fyller min plånbok med så mycket sedlar jag kan.

Jag dricker mig inte redlös.

Som tjej borde jag tänka lite på vad jag har på mig (rättvist? nej men realistiskt!)

När det begav sig så höll vi ihop i gäng. och höll ögon på varandra.

Redan på den tiden när en annan frekventerade div festivaler, Roskillde o andra så frapperades man av hur många extremt unga och lätt klädda tjejer som cirkulerade ensamma och fulla/höga runt på festivalområdet och framför scenerna.

Det skedde nog lika många övergrepp då, men de tystades väl ner.

Midsommarfestligheterna på Öland, i dalarna och på festplatser runt om i landet var ju ökända på sjuttiotalet för just fylla och många underåriga tjejer som råkade illa ut.

Så , tänk efter före är en enkel och effektiv sak att sänka riskerna en aning.

Honestyisdead
2016-08-09 10:17
#53

#50 Fy vilken rutten och hemsk syn på män du har. Hur tusan kan du säga att alla män Är ansvariga trots att dom inte gjort något? Blir riktigt arg på sådana kommentarer. Så jäkla ignorant.

NEJ ALLA MÄN ÄR INTE ANSVARIGA.  Precis som alla kvinnor inte står för din vridna syn på män. Tänk om alla kvinnor skulle anklagas för att dela dina åsikter för att folk drog alla över en kam. Vilken hemsk värld.

Nej. Du behöver fatta att män är individer och inte kan hållas ansvariga för vad andra individer gör. Avskyr stinkande manshat. Håll det hemma i ditt hem.

JohanLi
2016-08-09 10:56
#54

#50 Jag är enbart ansvarig för mina egna handlingar. Inte andras. Du kanske är ung och inte förstått det.

landsbygdsbo
2016-08-09 11:11
#55

#50

Alla människor har någon gång betett sig illa mot andra. Så långt kan jag sträcka mig, men att utifrån det påstå  att "majoriteten av män visst har begått sexuella övergrepp någon gång." Ja då är man ute och seglar..

Eller så har man en snedvriden uppfattning om vad som är sexuella övergrepp.

Annons:
_Fisken
2016-08-09 11:15
#56

Det måste röra sig om ett missförstånd ang. #50 kommentar.  Jag känner mig ansvarig för att upplysa mina döttrar om att de ska uppträda ansvarigt i det "offentliga utrymmet" och speciellt i samband med alkohol.
Jag känner mig också ansvarig att handla om jag går förbi ett pågående övergrepp.

[[eskils_]]
2016-08-09 11:16
#57

#50 postmortum91, du skriver: "ALLA män är ansvariga trots att de själva aldrig våldtagit eller begått sexualbrott."

Vilket larvigt nonsens!! Gör en enkel jämförelse: Hitler, Stalin och Pol Pot var människor som begick fruktansvärda brott mot mänskligheten. Även IS-terroristerna är människor. Du är ju också en människa, eller hur? Alltså är du ansvarig för deras massmord! Dvs enligt din logik.

Honestyisdead
2016-08-09 11:28
#58

#56 Då hade man väl ändå skrivit alla människor och inte alla män. Eller skulle kvinnor inte ha det ansvaret upplysa och handla vid övergrepp?

_Fisken
2016-08-09 11:40
#59

Uttalandet #50 är så dumt så det måste vara felskrivet eller att viktiga bitar saknas.

JonasDuregard
2016-08-09 11:43
#60

Att säga att män som grupp är ansvariga är lite som att säga att invandrare är ansvariga (se resten av tråden). 

En del tycker det är skillnad i om man sparkar uppåt eller neråt så att säga, men jag tycker det är vanskligt att resonera så. Möjligen är det en förmildrande omständighet men jag tycker inte det är helt avgörande.

Honestyisdead
2016-08-09 11:49
#61

#59 Tyvärr är det fler än hon som tänker så dumt. Många feminister utrycker samma manshat och anklagar alla män. Idiotiskt? Självklart. Men tyvärr verkligt.

michellemimmi
2016-08-11 22:26
#62

En fundering som slog mig bara… 
Under alla olika festivaler i somras så har en hel del övergrepp anmälts läste jag på någon statistik (Aftonbladet tror jag det var som stod för den minsann).

Under Sweden Rock (Som är en festival med extremt mycket alkoholintag, mer än de flesta andra festivaler tror jag. Riktigt dräggigt och jäkligt kan det bli) så fanns det en (1!!) anmälning.  
Läste ett inlägg lite högre upp där det skrevs att alkoholen är en gemensam nämnare för våldtäkt och så. Men riktigt så verkar det inte vara? 

Nu får ni tolka det här hur ni vill :)

Hjärta/Mimmi

Annons:
landsbygdsbo
2016-08-11 22:35
#63

instämmer

[postmortum91]
2016-08-12 04:56
#64

#62 män som förövare är en gemensam faktor. Jag menar inte att alla män är svin. Och jag menar absolut inte att det ligger i mäns dna att våldta som många antifeminister vill tro. Jag älskar män och kvinnor, vi är alla människor. Dock måste man se fakta och agera där efter. Varför tror dessa män ha sig rätten till kvinnors kroppar? Alla män bär ansvar i kampen mot sexuella övergrepp precis som ALLA vita bär ansvaret över att jobba mot rasism mot svarta. Vi alla har ansvar så inte förintelsen återupprepas etc. Är inget konstigt med ansvar.

[postmortum91]
2016-08-12 04:58
#65

Lite konstigt dock att lägga ansvaret på judarna och säga "det är upp till er så vi inte skaffar koncentrationsläger igen". Man lägger inte ansvar på ett mobboffer i skolan, det är ju galet

[postmortum91]
2016-08-12 04:59
#66
landsbygdsbo
2016-08-12 08:03
#67

#64

nja.. ALLA människor har ansvar när det gäller samhällets attityder visavi övergrepp.

Liksom ALLA bär ansvar när det gäller kampen mot rasism.

När det gäller problematiken med övergrepp på just festplatser så kompliceras det hela av de inblandades ålder, alkoholintag och andra faktorer.

michellemimmi
2016-08-12 08:04
#68

#64 , kvinnor kan också sexuellt ofreda män. Jag misstänker att det sker oftare än man tror, men det anses lite mesigt av män att anmäla sånt gissar jag på.. Så sådana anmälningar sker förmodligen mycket mer sällan och statistiken för dessa brott blir lägre.. Men ja, det är en större andel av dessa brott där män bär ansvaret. Plus att män anses vara "det starkare könet" så det blir en större grej på det viset också. Det har ju tidigare varit ok för män att ta det de vill ha, men vi har ju faktiskt arbetat bort det här i Sverige rätt bra tycker jag. Synd att det ska komma in massa nya obildade individer som har kvar sin stenåldersmentalitet fortfarande och tycker att sånt är ok. Jag tror, om man ska dra det ännu längre, att det kan göra så att de män som faktiskt får behärska sig för sin vilja att våldta (men som faktiskt kan behärska sig i och med att MAN FÅR INTE) kan falla dit och börja ofreda i och med att "men alla andra gör ju det!". Gör andra så får ju jag med, varför ska jag behärska mig liksom? Vad tror ni andra om den tanken? Och jag tycker att de där "våldta mg inte"-armbanden är det mest idiotiska som man har kommit på i kampen mot det här. Jag vet inte, men kanske kan de armbanden fungera som en trigger för idioter som har det här vidriga beteendet? Är det någon annan som har någon åsikt om hur det här problemet löstes med armband?

Hjärta/Mimmi

[Hayabusa]
2016-08-12 08:26
#69

"Att män som aldrig själva skulle våldta tar på sig skulden för män som gör det – är det ett Jesuskomplex eller en masochistisk hållning? Är det för att undvika att skuldbelägga, för man ska ju inte kasta sten om man inte är utan skuld? Eller är det bara följsamhet mot en radikal feminism?"

http://www.hd.se/2016-08-11/erik-svenning-valdtakt--ocksa-for-mannen

Annons:
OlgaMaria
2016-08-12 09:48
#70

Jag tycker inte att någon har någon skuld för vad någon annan gjort som man inte har något med att göra. Däremot har vi väl alla ett ansvar att försöka motverka övergrepp av alla slag då vi har möjlighet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-08-12 09:48
#71

Jag tycker inte att någon har någon skuld för vad någon annan gjort som man inte har något med att göra. Däremot har vi väl alla ett ansvar att försöka motverka övergrepp av alla slag då vi har möjlighet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-08-12 09:51
#72

Klart det är allas ansvar, inte bara männens. 

Det är inte konstigt folk har en dålig syn på feminister. Det slängs ut så jäkla dåliga kommentarer gång på gång från folk som kallar sig det som tyvärr drar ner alla andra också även om de har en sund syn på människor.

_Fisken
2016-08-12 09:59
#73

Lite OT men det händer att jag har fått mig utskällningar innan ens jag har hunnit in i halva meningen om ämnet gäller Invandring eller ämnet Feminism. Då ser jag mig själv som jäkligt moderat och välvilligt inställd. Definitivt är jag FÖR feminism. Helt vansinnigt alltså för det är locket på när det gäller de två ämnena för det kan bli mkt otrevligt. Suck.

JonasDuregard
2016-08-12 10:01
#74

#72 "Det är inte konstigt folk har en dålig syn på feminister"

Du menar för att de ger feminister kollektiv skuld för att några feminister ger män kollektiv skuld för vad några män gör?

Något känns faktiskt ganska konstigt med det ändå.  Kan vara dubbelmoralen som stör mig.

Honestyisdead
2016-08-12 10:09
#75

#74 Ja så är det. Visst är det dubbelmoral.

Skillnaden är väl vad jag kan se att jag endast ser feminister som hatar män och utrycker det. Ser aldrig andra. Män ser jag varje dag och dessa män ser jag inte våldta någon.

landsbygdsbo
2016-08-12 10:12
#76

Att kollektivt skuldbelasta grupper/folk/familjer är inte förenligt med ett sunt juridiskt o demokratiskt tänkande.

Att försvara ett dylikt skuldbelasta med att hävda att män är den gemensamma nämnaren i den absoluta merparten av alla övergrepp håller inte.

Ty kvinnor är ju även de med i händelserna.

De som är skyldiga ska naturligtvis lagföras.

Bara för att vissa  illegala invandrande pojkar/män  bär sig illa åt så är det totalt uppåt väggarna och skuldbelägga alla invandrade män

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-12 10:16
#77

Får mig att tänka på idrott, ett fotbollslag exempelvis:

" Alltså…ni har ett par spelare i ert lag som spelar klart över gränsen. Det är trashtalk och onödiga efterslängar mest hela tiden. Fula tacklingar i varje närkamp. Det duger inte! Nu får du som är lagkapten, och även ni andra spelare, se till att ta dessa i örat och be dem skärpa till sig"

Så funkar det i verkliga livet - och det är bra! Men vad gör kvinna/ man om man inte spelar i det laget? Eller inte spelar fotboll överhuvudtaget? Vem har då ansvar? Var finns det personliga ansvaret? 

Eller ska vi män ta upp det när byns patriarkat har sina måndagsmöte? Ja, ni vet - när det lokala patriarkatet samlas för att diskutera samhällsfrågor och smida planer & illdåd för framtiden. Eller nä…vi träffas ju aldrig under dylika former.

landsbygdsbo
2016-08-12 10:54
#78

Hehe…kan ju ta upp det under veckomötet i bastun.

Men då brukar snacket handla om mer jordnära ting.

[Hayabusa]
2016-08-12 11:00
#79

#78 Det kan du göra :) Frågan är bara om de som behöver bli "tagna i örat" är med i bastun? Att "frälsa de redan frälsta" är ju ingen större vits :)

- Jo, gubbar…det här med våldtäkt och sexuella övergrepp. Ni vet väl om att det är fel?

- Hmm…varför tar du upp det? Har det hänt nå´t?

- Nä…eller ja, jo det har det på sitt sätt

- Jaså? Här bastun? Eller vad menar du?

- Nej, nej…eller, ja vad vet jag? Fast jag menade mer generellt.

- Nä, nu förstår jag inte ett skit. Har någon blivit våldtagen i bastun? Eller inte?

- Nä, jag ville bara säkerställa att alla vi här tycker att det är fel. 

- Hmm…vad mer vill du säkerställa? Att det är fel att bränna ner vår bastu?

landsbygdsbo
2016-08-12 11:05
#80

#78

Nej det är bara gamla vänner. De som inte betett sig ok mot andra är utsållade sedan länge.

De här kvartssamtalen måste göras när killarna o tjejerna är under 15 år.

[Hayabusa]
2016-08-12 11:07
#81

#80 Precis - vilket ju gör det så oerhört svårt att komma åt problemets kärna. 

Saxat från #0:

"Majoriteten av alla män begår inte övergrepp. Då är det ingen vits att rikta in sig på män i allmänhet. I stället bör man fokusera på grupper med hög riskbenägenhet att begå sexualbrott."

[helga21]
2016-08-12 22:36
#82

# 47 Du ha helt fel enligt BRÅ så sker 63 % av våldtäkterna på allmän plats av folk son inte känner gärningsmannen.

JonasDuregard
2016-08-12 23:57
#83

#82 Kan du länka till den uppgiften?

Det senaste jag hittar från BRÅ om brottsplats är att 53% av alla sexualbrott sker på offentlig plats, men det innefattar inte bara våldtäkter och jag skulle  gissat att det var lägre andel bland våldtäkterna än bland andra sexualbrott, snarare än det du påstår om att det skulle vara avsevärt mycket högre för just våldtäkt. 

BRÅ skriver dessutom följande: "Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående, ofta i hemmet, är underrepresenterade i undersökningen"

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Annons:
[helga21]
2016-08-13 16:49
#84

# 83 Nej inte just nu men jag har gjort det tidigare i inlägg och det är 63%. Fråga landsbygdsbo.

landsbygdsbo
2016-08-13 17:50
#85

#84

% siffran 63 stämmer men precis som BRÅ och JonasDuregard så lutar jag åt den åsikten att övergrepp inom bekantskapskretsen räknat i antal övergrepp, om man skulle kunna föra in dessa i statistiken så skulle de utgöra en klar majoritet.

[Hayabusa]
2016-08-13 18:05
#86

Kan det vara så att gråzonen är stor?

Zepp
2016-08-13 19:01
#87

Jisses.. vill ni lösa världsproblemen/peka ut den/de personer som är ansvarig?

Grejen är att i 99,99% av fallen med sexuella övergrepp så är det en man som är förövaren.. offret kan vara av annat kön.. men mest av kvinnligt.. väldigt ofta unga naiva flickor.

Såå.. från att ha konstaterat att det oftast är män som tar sig friheter.. ofta iomed dålig moral/alkohol/synbart inga konsekvenser/stundens ingivelse och offrets sårbarhet.. så innebär det knappast att män per se är skyldiga per se/som grupp!

En annan grej är att det är svårt att förutse vem som kommer att bli den förövaren.. varvid det blir svårt att förbjuda vissa personer att vistas på olika tillställningar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
2016-08-13 19:09
#88

#83 helga21 behöver väl knappast ge dig en länk till uppgiften om 63 %. Den står ju bara nån centimeter ovanför ditt eget citat. Dock handlar det inte om brottsplats i det här fallet, utan endast relation till gärningspersonen.

Här är hela det aktuella stycket:

"I 63 procent av fallen har gärningspersonen varit helt okänd för den som utsattes, i 25 procent av fallen en bekant och i 11 procent av fallen en närstående. Fördelningen när det gäller relation till gärningspersonen vid sexualbrott har varierat något under årens lopp sedan undersökningen inleddes, och det går inte att urskilja någon tydlig trend i resultaten. Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående, ofta i hemmet, är underrepresenterade i undersökningen. Den typen av utsatthet kan upplevas som särskilt känslig och är därmed svår att fånga upp i en frågeundersökning."

Dessa uppgifter är alltså hämtade från "Nationella trygghetsundersökningen" (NTU), och inte ur den officiella statistiken över antalet polisanmälda sexualbrott, antalet misstänkta/åtalade gärningsmän eller liknande.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

landsbygdsbo
2016-08-13 19:13
#89

#86

Därför att ett offer för en överfallsvåldtäkt oftast anmäler och oftast utsätts endast en gång.

Ett offer som utsätts i en familjesituation ex av sin far utsätts ofta under lång tid och många gånger.

så med en överfalls-våldtäktsman så kan det röra sig om 10 till 15 fall

i en familj kan det vara antalet övergrepp en flicka utsätts för..i månaden, under flera år.

därför är antalet övergrepp förmodligen betydligt större .

JonasDuregard
2016-08-13 21:01
#90

#88 "helga21 behöver väl knappast ge dig en länk till uppgiften om 63 %. Den står ju bara nån centimeter ovanför ditt eget citat. Dock handlar det inte om brottsplats i det här fallet, utan endast relation till gärningspersonen."

Jag såg att siffran om relation till gärningsmannen var 63% (även där handlar det om alla sexualbrott, inte bara våldtäkter), och funderade på om helga21 blandat ihop korten på det vis du påstår. Men hen verkar övertygad om att det hen påstår stämmer och nu påstår landsbygdsbo detsamma (men utan källa). 

Högst oklart. 

#85 Vill du berätta var du fått siffran ifrån? Vi pratar alltså om andelen våldtäkter som begås av obekant på offentlig plats.

Annons:
Zepp
2016-08-13 21:30
#91

Eh.. helga uppträder ofta förvirrat, huruvida det är medvetet eller omedvetet för att banka in sitt budskap skall jag låta vara osagt?

Iallafall, de flesta sexuella övergrepp begås inom hemmets skål och vägg.. så ett råd till unga oskyldiga flickor.. undvik hemmet!

En annan sak statistisk säkerställd, sexuella övergrepp av okänd person sker till 100% av okänd person!

Statistiskt sammanfallande av någon för mig okänd orsak?😮

Iallafall, det är bra att sexuella trakaserier på offentlig plats anmäls.. det har lixom fått fortgå allt för länge utan att någon reagerat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2016-08-14 12:21
#92

#91

Den farligaste platsen är, enligt all tillgänglig statistik, sängen. Ty i den inträffar de flesta dödsfall här i Sverige.

Att det sedan är så tragiskt att de flesta övergreppen sker mot personer som står under förövarens kontroll gör ju att dessa övergrepp inte anmäls eller anmäls först efter en lång rad övergrepp.

Det ä bara att tala med en socialsekreterare eller polis så får du detta bekräftat.

[helga21]
2016-08-15 19:25
#93

# 90 Uppgiften kommer från landsbygdsbo som hänvisat till BRÅ i en  länk i en tråd där vi diskuterade detta. Därför hänvisade jag till denne. Jag vare sig orkar eller vill ta fram den nu och här då jag ha bättre saker för mig. Säger som 72 mm tack och hej!

# 91 Är det någon som är förvirrad så är det det du!

_Fisken
2016-08-15 20:50
#94

#91, Zepp. Nu måste jag säga att det enda vettiga du sade var de sista två raderna. Resten var sarkasm.  The bottom is nådd.

Vanja
2016-08-17 17:59
#95

Lär alla tjejer att slåss, ge dem ett varsitt knogjärn och pepparspray, problemet löst. 

Nej, såklart så är det inte så enkelt även om jag med erfarenhet vet om att det fungerar. Jag tror att det bästa sättet att få sexuella trakasserier att upphöra på lång sikt är att uppfostra killar bättre. Och det kommer inte vi se någon effekt av förän den yngre generationen blir äldre.
 Så vad kan man göra kortsiktigt?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

_Fisken
2016-08-17 18:44
#96

Kortsiktigt? Ja, både uppfostra killar och tjejer.  Tjejer i självförsvar precis som du säger. Sen vad gäller killar tror jag de redan många är uppfostrade och de som gör dessa dåd går kanske inte att uppfostra?

Vanja
2016-08-17 18:46
#97

#96 Så vad gör man kortsiktigt då? Om man leker med tanken så borde kanske de som tas på bar gärning kastat i fängelse i tre månader, även om denna person "bara" daskade en tjej på rumpan. Det skulle nog få det hela att sluta. 

Men på riktigt, vad ska man göra? Vad kan man göra?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Carmarino
2018-11-28 14:59
#98

Intressant artikel i Sydsvenskan:

Mats Skogkär: Civilkurage låter så enkelt.

https://www.sydsvenskan.se/2018-11-27/mats-skogkar-civilkurage-later-sa-enkelt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: