Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2403 ggr
[Kullblom]
7/26/16, 9:51 PM

Islamism - hot eller olycka?

Det duggar ju tätt nu av olika sorters våldsdåd i Sverige och Europa. Gruppvåldtäkter och galningar med tillhyggen som tar liv i både liten och stor skala. Åtminstone enligt löpsedlarna.

Det finns en växande andel människor som tror att ökningen har med den massiva invandringen/flyktingvågen att göra. Inte i första hand på grund av antalet utan antalet i kombination med social, kulturell och religiös bakgrund tillsammans med bristen på kontroll. 

Det finns många andra (med stöd från presenterad statistik) som säger att det faktiskt bara blir tryggare - och alltså inte sker någon ökning i antalet våldsbrott. Det är i stort sett som det alltid har varit eller till och med bättre. Men - det har äntligen blivit en ordentlig debatt om mäns vidriga beteende tycker en del. Att anmälningsbenägenheten har ökat är en förklaring till bilden av en ”sexvåldsvåg”.

De som antar att det sker en ökning och att den beror på bristande ansvar i migrationspolitiken - de är också ofta rädda för att en islamisering pågår och att hotet från radikal islamism är både överhängande och alarmerande. Att dessa sexvåldshandlingar till och med skulle kunna vara del i en krigföring.

Andra vill ogärna generalisera (se en röd tråd i) några dåd vare sig kulturmässigt eller religiöst. Den enda generaliseringen jag har hört är att det handlar om män. Möjligen kriminella män. Vad gäller islamistdåden så jämförs de med bilolyckor eller andra former av "otur". I dag hade en gammal präst i Frankrike en väldig otur i sådana fall.

Jag tror att det stämmer att vi har en ökad brottslighet av en sort vi tidigare inte sett eller haft. Jag tror att den går att koppla ihop med kulturyttringar från bl a mellanöstern och Nordafrika. Jag tror också att det finns utbredda planer på att islamisera och destabilisera Europa och att det faktiskt redan har gått ganska långt med det. Jag är väldigt rädd för hur risigt vårt lilla försvarslösa land ligger till vid en rejäl "konfrontation". Jag är rädd för att det i skymundan växer en hel armé av islamister här i vårt land (som de ju själva påstår). Samtidigt som flertalet av oss stoppar huvudet djupare och djupare i sanden. Jag upplever nästan att det blir mindre och mindre reaktioner i (sociala) medier för varje dåd som inträffar. Man blir mer och mer blasé. Under denna tid dyker dessutom Pokémon Go upp. Människor blir mindre uppmärksamma och mer avtrubbade från att reagera på konstigt beteende. De mentala (och digitala) flyktmöjligheterna är oändliga samtidigt som vi står inför ett fruktansvärt barbariskt hot. Vi tar inte till vapen, vi tar till antidepressiva medel.

Jag hoppas ju självklart att min oro är helt obefogad. Jag önskar ingenting högre just nu. Det är mina barns framtids existens det handlar om. Den vill jag inte dribbla bort eller bara hålla tummarna för. Jag vill göra vad jag kan. Just nu handlar det mycket om att försöka förstå vad som händer. Varför vi inte försöker enas utan snarare tenderar dra mer och mer åt olika håll genom att håna och hata varandras tankegångar. Människor som tidigare stod nära varandra splittras på grund av åsikter. Mer och mer liknar vår samtid historier jag hört om andra länder. Länder i krig. 

Jag har en fråga till er som inte ser några våldsbrott som "nya" företeelser. Ni som inte ser några andra problem med  migrationspolitiken än de åtstramningar som nyligen gjorts. Ni som inte tror att det kan ske en islamisering eller att det existerar ett annat hot mot vår civilisation och vår trygghet än ”högerextremism”, ”rasism”, klimathot eller finanskris.

Om ni har fel - vad gör vi då? Hur tycker ni att vi skulle klara oss ur detta orealistiska skräckscenario - om det faktiskt visar sig vara sant?

Annons:
[Bermudas]
7/27/16, 11:17 AM
#1

Puffar tråden. Viktiga frågor som ställs här. Kan vara intressant och se ev svar.

kamera0710
7/27/16, 11:54 AM
#2

Utan att förringa de senaste årens terrordåd undrar jag vad som egentligen är så nytt? Man kan ju till exempel påminna om RAF i Västtyskland på 70-talet och IRA i Nordirland på 80-talet.

Hur vidriga händelser som än inträffar hoppas jag också att man aldrig frångår rättsstatens principer. Att exempelvis hamna i ett rättsligt ingenmansland på Guantanamo tror jag inte gagnar andra än terroristerna själva.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 12:19 PM
#3

#2 "Utan att förringa de senaste årens terrordåd undrar jag vad som egentligen är så nytt?", skriver du, och så söker du i världshistorien och i gamla googlecitat för att din världsbild inte skall komma i gungning.

Du uttrycker aldrig ditt fördömande av vidriga världshändelser eller aktuella politiska skeenden utan att hitta något annat i världshistorien som kan jämföras med det som nu har skett. Diskuterar man Löfvens svensknarcissistiska uttalanden så skall George W. Bush åberopas,  talar man om indoktrinering i muslimska skolor så måste kristendomens försyndelser rekapituleras o.s.v. Dina jämförelser och paralleller framstår som försök att översläta pågående skeenden.

Visst kan vi lära av historien, men att göra den till alibi för att faktiskt förringa nutidshändelser är något helt annat. Vad är det i Kullbloms inlägg som får dig att skriva ditt inlägg här?

[helga21]
7/27/16, 12:21 PM
#4

Skriv inne på multikulturellt istället så kanske du får svar.

kamera0710
7/27/16, 12:36 PM
#5

#3 "Du uttrycker aldrig ditt fördömande av vidriga världshändelser…"

Vilket jävla struntprat. Tror du blandar ihop strävan att försöka förstå vad som händer i betydelsen begripa med att visa förståelse

Naturligtvis tar jag avstånd från terrordåd, oavsett vem förövarna är. Jag kan dock inte se att det som sker är så NYTT som vissa försöker hävda.

[Hayabusa]
7/27/16, 12:37 PM
#6

#3 Helt rätt. Dock är det ett beteende som kamera 0710 använder sig av jämt & ständigt. Meningslöst, enligt min mening.

Annons:
[Nomen Nescio]
7/27/16, 12:41 PM
#7

#6 Visst är det meningslöst, men ett förtigande riskerar tyvärr framstå som ett ett accepterande.

[Hayabusa]
7/27/16, 12:43 PM
#8

Saxat från Dagens Nyheter 26/6-2016. En intervju med den svenska gruppen Ghost:

"Vi vill peka på det tokiga i hur folk behandlar varandra i Guds namn. I de ”goda” religionerna ska man vara snäll – men många är ganska blint elaka. Och människor som bekänner sig till en mörkare filosofi kan vara ganska snälla. Det här med gott och ont borde man syna i sömmarna mer.

– Folk förstår ganska snabbt att vi inte ber någon göra illgärningar eller begå självmord i Satans namn. De som gör illgärningarna i dag är knappast satanisterna, eller hur? Vi försöker att syna bluffen.

– Alltså, man får gärna tro på något större ting. Men att tro på något som någon klottrade ner i en bok för länge sedan är idioti, och börjar man döda för det så är det riktigt galet. Så det skulle vara bättre utan de religionerna, även om det så klart finns andra problem också."

[Hayabusa]
7/27/16, 12:47 PM
#9

#7 Sant. Det har påpekats vid flera tillfälle tidigare, inte bara av mig.

[Nomen Nescio]
7/27/16, 12:55 PM
#10

#9 Absolut!

(Tummen upp för #0, nu skall jag inte bidra till att urvattna tråden med annat!)

kamera0710
7/27/16, 3:20 PM
#11

Ur inledningen: "Jag tror att det stämmer att vi har en ökad brottslighet av en sort vi tidigare inte sett eller haft."

Jag håller inte med och har försökt att förklara varför. Intressant också att det är så infekterat att fråga sig hur långt i antidemokrati vi kan gå för att rädda demokratin.

Noterar för övrigt att JonasDuregard väcker liknande sura kommentarer som undertecknad, länkar till ett exempel.

Nu tar jag i alla fall långhelg och ni slipper mig i denna tråd. Ägna er nu åt att klia varandras SD-ryggar!

http://politik.ifokus.se/discussions/577567dace12c421b20002e1-krafttag-mot-tafsningar

[Hayabusa]
7/27/16, 4:23 PM
#12

#11 Du behöver inte hålla med, men ditt sätt att debattera har jag svårt att ta till mig (se även #3).

Är frågeställningen som tas upp i #0 relevant? Ja, det tycker jag. För min del anser jag att det är en krock mellan religionsfrihet & yttrandefrihet - bland annat - som vi upplever i samhället. Vi har ett ökande gap vad det gäller segregation & utanförskap mycket beroende på en annan krock, nämligen den mellan samhälle som står väldigt långt ifrån varandra. Sverige har tagit emot avsevärt fler individer än vad man kan erbjuda jobb och det skapar i grunden ett problem som leder till ovan nämnda situation. 

Det är som om Real Madrid eller Barca skulle ta emot ett helt gäng Div 2 spelare från Sverige där dessa spelare hade en förhoppning om att få spela. Det kommer de aldrig att få, inte ens att sitta på bänken. Vad det leder till är inte svårt att räkna ut.

[Kullblom]
7/27/16, 4:43 PM
#13

Det verkar som att debatten blev lika konstruktiv som vanligt! :-)

Jag förväntade mig faktiskt inte några svar på min fråga. Då hade vi ju kunnat vara nära att lösa hela polariseringsproblematiken. Det hade jag aldrig vågat hoppas på.

Kram och tack ändå för engagemang och uppskattning!

Annons:
[Hayabusa]
7/27/16, 5:03 PM
#14

#13 Tack själv :)

Nej, det är nog tyvärr så att det inte finns något konkret svar. Som så många andra gånger - men det kan ju trots det vara värt att dryfta.

[Kullblom]
7/27/16, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En bild säger mer än tusen ord

[Kullblom]
7/27/16, 9:59 PM
#16

"Sju steg innan ett islamiskt världsherravälde utropas år 2020. Det förutspådde den jordanske journalisten Fouad Hussein år 2005 efter nära kontakt med al-Qaidaledare. Drygt tio år efter att boken gavs ut kan man dystert nog konstatera att hans förutsägelser hittills varit korrekta"

Läs mer: http://www.dagen.se/sa-forutspaddes-jihadismens-framtid-for-tio-ar-sedan-1.755394

[Kullblom]
7/28/16, 9:14 AM
#17

Här kommer en till text på samma ämne:  http://ledarsidorna.se/2016/07/fran-mycket-illa-till-annu-varre/

Det har gått precis två veckor sedan attacken i Nice. Det känns redan som något som hände för länge sedan. Efter att ha hört vad som framkommit om bl a attacken mot Bataclan (Paris) så börjar man nästan hoppas på att bli sprängd i luften om man råkar ut för terrorödet. Det vore skonsammast i jämförelse.

Vi har på två veckor fått lära oss att hantera en verklighet som åtminstone jag aldrig trodde skulle vara möjlig i vår del av världen. 

Hur gör vi för att tillsammans förhindra en total katastrof? För oavsett synen på rimligheten/digniteten i just detta hot så ser aggressiviteten över åsiktsgränserna mer och mer allvarlig ut. Om vi inte hittar ett sätt att diskutera detta allvarliga problem så kommer vi snart att se inte bara islamistisk terror eller vansinnesdåd.

För samtidigt som många ser varje attack som tydligare och tydligare upptrappning av ett världs- och civilisationskrig så fortsätter man att jämföra det med historisk terror.

Wikipedia: "RAF var verksamt mellan 1970 och 1998 och mördade 34 människor"

Vad gäller IRA så har enligt wikipedia 3525 människor dödats mellan 1969 och 2015. 18 personer har dödats utanför Storbritannien. 

Att jämföra någon av dessa terrororganisationer med Islamistisk terror verkar orimligt i mina ögon. Inte bara storleksmässigt utan den totala skillnaden i synen på fiender och mål. 

Det här handlar inte enbart om landvinningar eller politisk orättvisa. 

Det handlar om utrotandet av en civilisation.

Jag är rädd för att vi inte alls har en aning om vad vi menar när vi pratar om människors lika värde. Vad som är starkt och betydelsefullt för mig ändras inte för att det inte är det för dig. Detta måste vi ha med i beräkningen och respektera hos alla andra människor. Det är att på riktigt respektera andras lika värde och här finns ingen gräns vad gäller åsikter eller handlingar - för då slutar "allas lika värde" att gälla. Detta kräver att vi handlar därefter. Kan vi leva sida med sida med människor som vill utrota oss? Kanske, men hur? Det HÄR är vad vi behöver diskutera. 

Inte hur vi ska lyckas applicera vår livsåskådning på alla andra - det kommer aldrig att lyckas. För så länge vi på riktigt förespråkar alla människors lika värde så kan vi inte hävda oss som mer högstående. Det innebär att vår livsåskådning inte är bättre än någon annans. Men vi som är hyfsat överens om vårt sätt att leva kan ju försöka hitta våra minsta gemensamma nämnare - inte minsta gemensamma skiljelinje.

[Nomen Nescio]
7/28/16, 9:26 AM
#18

#2 Tror du fick ett svar i föregående inlägg:

"För samtidigt som många ser varje attack som tydligare och tydligare upptrappning av ett världs- och civilisationskrig så fortsätter man att jämföra det med historisk terror.

Wikipedia: "RAF var verksamt mellan 1970 och 1998 och mördade 34 människor"

Vad gäller IRA så har enligt wikipedia 3525 människor dödats mellan 1969 och 2015. 18 personer har dödats utanför Storbritannien. 

Att jämföra någon av dessa terrororganisationer med Islamistisk terror verkar orimligt i mina ögon. Inte bara storleksmässigt utan den totala skillnaden i synen på fiender och mål. 

Det här handlar inte enbart om landvinningar eller politisk orättvisa. 

Det handlar om utrotandet av en civilisation."---

[Kullblom]
7/28/16, 5:55 PM
#19

 "Det finns en stor naivitet när det gäller bekämpandet av IS idéer i Sverige. Ett sekulärt land underskattar religionens roll", säger terrorforskaren Magnus Norell.

Läs mer: http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/terrorforskaren-sverige-ar-naivt-om4189296.aspx

[Kullblom]
7/28/16, 8:15 PM
Annons:
72mm
8/1/16, 11:56 PM
#21

"Det är mina barns framtids existens det handlar om. Den vill jag inte dribbla bort eller bara hålla tummarna för. Jag vill göra vad jag kan."

Fokusera på dem då. Glöm Sverige, det kan du ändå inte rädda, men dina barn kan det fortfarande finnas hopp för. Antingen ser du till att göra dem ekonomiskt oberoende eller så flyttar ni till ett ställe som faktiskt har en uthärdlig framtid. 

Vi har för länge sedan passerat den gräns då man både kunde strida för landet och att säkra sina barns framtid. 

"Jag är rädd för att vi inte alls har en aning om vad vi menar när vi pratar om människors lika värde."

Det finns en enkel förklaring till det. Begreppet är helt enkelt en innehållslös floskel i bästa, en farlig lögn i värsta, fall. Försöker man basera en ideologi eller moraliskt resonemang på detta kommer man ofelbart hamna i diket. 

Det omvända är närmare sanningen. Människor har alla olika värde. Alla människor har ett unikt värde, och det är dessutom starkt påverkningsbart av egna handlingar. Inte statiskt och oföränderligt som de som trumpetar detta värdelösa uttryck i tid och otid.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
8/2/16, 6:10 AM
#22

#21 "Glöm Sverige, det kan du ändå inte rädda, men dina barn kan det fortfarande finnas hopp för. Antingen ser du till att göra dem ekonomiskt oberoende eller så flyttar ni till ett ställe som faktiskt har en uthärdlig framtid."

Det är tydligen okej att helyllesvenskar flyttar till andra länder, men upprörande om någon söker sig till Sverige. 

För några år sedan cirkulerade uppgifter om en sverigedemokrat som ville flytta till ett land där man inte tar emot invandrare. Om det stämmer eller är en skröna får vara osagt, men ditt inlägg får mig att tänka på detta.

[Hayabusa]
8/2/16, 7:59 AM
#23

Det är inte alls upprörande att någon söker sig till Sverige. Dock är det som så att ska "någon" lyckas i Sverige så är utgången helt beroende på vad denna "någon" har med sig i bagaget. Citerar mig själv från #12:

"Är frågeställningen som tas upp i #0 relevant? Ja, det tycker jag. För min del anser jag att det är en krock mellan religionsfrihet & yttrandefrihet - bland annat - som vi upplever i samhället. Vi har ett ökande gap vad det gäller segregation & utanförskap mycket beroende på en annan krock, nämligen den mellan samhälle som står väldigt långt ifrån varandra. Sverige har tagit emot avsevärt fler individer än vad man kan erbjuda jobb och det skapar i grunden ett problem som leder till ovan nämnda situation. 

Det är som om Real Madrid eller Barca skulle ta emot ett helt gäng Div 2 spelare från Sverige där dessa spelare hade en förhoppning om att få spela. Det kommer de aldrig att få, inte ens att sitta på bänken. Vad det leder till är inte svårt att räkna ut."

Vi ser att arbetslösheten är väldig hög blad invandrare (utrikes födda, utländsk bakgrund etc) i Sverige. Är det då dessa människors eget fel att de är arbetslösa? Nej, men så som det svenska samhället ser ut år 2016 så blir det en naturlig effekt.

[helga21]
8/2/16, 9:44 AM
#24

# 22 De svenska som flyttar utomlands gör som regel det pga skatter eller när klimat.  I bägge fallen så har de pengar så de kan försörja sig själva. Ser du ingen skillnad på detta och  våra " flyktingar"?

72mm
8/2/16, 10:41 AM
#25

#22 Har du själv några konkreta förslag till Kullblom vad det gäller hans barns framtid i Sverige? Acceptera, tolerera och konvertera?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Kullblom]
8/2/16, 11:06 AM
#26

Jag tror att Sverige går att rädda. Om fler trodde det om sina länder och stannade och "stred" istället för att fly så skulle vi inte se "ondskan" ta över så som den nu gjort i mellanöstern och nordafrika. Inget blir bättre för att alla konflikter samlas här. Det är då bara en tidsfråga innan det blir samma sak här. Vi är inte osårbara, vi har bara under längre tid varit skonade. Vad anledningen är till det kan man ju spekulera i.      

Att utnyttja möjligheten att fly för att rädda sitt eget egoistiska skinn är just egoistisk. Tyvärr tror jag att den individuella synen på tillvaron är det som också gör att människor faktiskt inte bryr sig mer om sitt land än sin egna karriär och välstånd - därmed blir människor mer rädda om sitt anseende än att försöka reda ut eller bry sig om oegentligheter. Självklart vore det omänskligt att vilja stanna i ett konfliktområde med sina barn där man riskerar sitt liv - men att ta sig hela vägen upp till Sverige från Afghanistan är ju inget annat än få förunnat - de som har råd. Välfärd är inte ett aldrig sinande tillstånd förunnat nordbor. De som har råd kanske i än högre grad skulle kunna bidra till att hjälpa andra och sitt land att närma sig en motsvarande situation? Både ekonomiskt och fysiskt på plats eller åtminstone närmare?

Men det är också mycket onyanserat att generalisera invandring och emigrering till att vara allt eller inget. Det kan ingen längre tro på som ett vettigt argument ens för sig själv? Det är klart att det finns rimliga skäl till alla möjliga långväga flyktvägar. Men inte alltid och kanske inte ens så ofta. 

Det verkar inte särskilt "Sverigevänligt" att rösta på SD och sedan fly landet. Men ur egoistiskt perspektiv är det inte det minsta motsägelsefullt. Och tror man att en SD-röst skulle rädda Sverige så att man kan flytta tillbaka sen - så kan man kanske anse sig bidra ändå? Men det lär ju inte öka chanserna till lösning att sitta i ett annat land och hoppas på att allt ordnar sig.

Det finns länder som är väldigt strikta med att ta emot muslimer. Framför allt handlar det om länder som faktiskt har erfarenheter av konflikter som bottnar i multikultur och tillhörande etniska konflikter. Sedan kan man fundera på om det är troligare att dessa konflikter löses genom separation eller påtvingad acceptans och i hur stor omfattning man kan genomföra det ena eller det andra och med vilka konsekvenser. Det finns en hel del aspekter att utreda kring detta som man borde fokusera på (enligt mig). Inte hur fel människor har som tror det ena eller det andra. 

Så länge konflikter av kulturella och etniska slag existerar så måste de tas med i beräkningen. Inte blundas för. Eller fördömas för. Så länge "black lives matter" existerar så finns en tro på en underlägsenhet och en överlägsenhet kopplad till hudfärg och att människor agerar därefter. Alla offer har en syndabock. Vad hjälper det att börja hata syndabocken för att den hatar offret? När når vi balans? Är inte det en utopi? Ligger inte lösningen inom oss själva och inte i vad andra gör för oss? 

Min inställning till möten med människor från alla delar av världen och av alla kategorier är att bemöta dem med kärlek, ödmjukhet och respekt - så tror jag att de flesta sekulariserade svenskar är uppväxta. De flesta av oss (som är 30+) är inte uppväxta i etniska eller kulturella konflikter så det vet vi inte mycket om. Men det börjar bli vanligare även här. Vi måste ju kunna förstå och diskutera problematiken kring att inte alla ser det som oss eller ens är kapabla att ändra sig. Eller att de i värsta fall är påbjudna av sin gud att bedra oss "otrogna".

kamera0710
8/2/16, 12:01 PM
#27

#25 Framför allt tror jag inte att vi står inför Sveriges totala förfall, som vissa är inne på. Bor själv i invandrartäta Södertälje sedan åtta år och jag har överlevt hittills.😃

Annons:
[Hayabusa]
8/2/16, 12:24 PM
#28

Hur ser det ut för Södertälje som kommun?

[Kullblom]
8/2/16, 12:28 PM
#29

#27 Södertälje är dominerat av kristen (syrisk-ortodox) invandring. Som jag förstått det så finns det inom denna kommun visst hänsynstagande till hur många muslimer de placerar där och i vilka områden. Det är hemskt med islamofobin i Södertälje. Men det är också hemskt med "kristofobin" i t ex Tensta. Hur lösa?

[Kullblom]
8/2/16, 12:39 PM
#30

Ett av de sämre argument emot svensk nationalism och för annat lands nationalism som jag hört är "men de har ju varit med om krig". Det gällde en människa (svensk medborgare med ursprung i detta land) som uttryckte sig mycket rasistiskt och hatiskt kring så väl "araber" som svenskar och romer bl a. Jag fick acceptans för att jag inte var så "svennig". Det här var inget som jag någonsin brydde mig om då, mest blev jag kanske smickrad (dumt nog). Men jag har kommit att fundera mycket på det i dessa tider.

[Kullblom]
8/2/16, 3:54 PM
#31

#27 Jag skulle vilja fråga dig en sak. Tycker du att det är rimligt att fly från Syrien? Det går nämligen att överleva även där.

Carmarino
9/6/16, 12:47 PM
#33

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Bermudas]
1/7/17, 12:48 PM
#34

Här är det en som tror att islamismen kan vara RÄDDNINGEN för demokratin i Mellanöstern. http://www.expressen.se/kultur/islamister-kan-vara-demokratins-hopp/ ( bara i Absurdistan /Sverige kan någon skriva en sån artikel) En journalist som är så okunnig att klockorna stannar! Ska leta fram videon där Abdul Nasser i Egypten talar om dessa mörkerkrafter. På den tiden insåg man inte allvaret, men det har man fått äta upp…. Kanske ska skicka den länken till Expressenjournalisten.

Annons:
[Bermudas]
1/7/17, 12:53 PM
#35

Här! Talet där publiken skrattar åt framtidsutsikten om " påtvingad slöja". Det var då det…. Misstaget de gjorde var att inte nypa brödrarskapen vid roten…så fort de släppte efter så mobiliserade dom sitt mörkervälde fort…och spred sig som en cancer. Naiva människor lär sig aldrig…inte ens när de kan se verkligheten med egna ögon…

[Bermudas]
1/7/17, 1:06 PM
#36

Terrorexperten Magnus Ranstorp kallar artikeln från expressen för ett "intellektuellt haveri". På sin Twitter länkar han bl a till ett Youtubeklipp" "Här är Muslimska Brödraskapets högsta ledaren Qaradawi som hyllar Hitler och vill utrota judar." https://www.youtube.com/embed/HStliOnVl6Q

[Carpinus]1
11/16/17, 11:01 AM
#37

#35 Nassers tal har aktualiserats på Twitter, med kommentaren "Titta på Mellanöstern för 50 år sen, då skrattade man åt hijab. I dag pratar man om det som om det funnits under islams 1400-åriga historia. Här ses Egyptens president Nasser  skratta åt muslimska brödraskapet försök att få kvinnor gå med hijab 1958."

Tyvärr fick inte Nasser det sista skrattet…

Videon med tydligare textning: https://www.youtube.com/watch?v=YpfJWkNudPo

[Carpinus]1
3/3/18, 8:29 AM
#38

"Den svenske medborgaren Tarif al-Sayyed Issa – aktivist och islamist – har dött av en bilbomb i Syrien. Tarif al-Sayyed Issa vårdades på sjukhus för sina skador – men hans liv gick inte att rädda. ”Vi gratulerar vår broder Tarif martyrskapet som han önskade och som han strävade efter”, skriver Muslimska brödraskapet på Twitter."---

https://www.expressen.se/nyheter/svensk-medborgare-dod-efter-dad-med-bilbomb-i-syrien/

Ja, det är bara att instämma i gratulationerna och hoppas att det blir fler förluster för brödraskapet. Så många som möjligt…

Intressant att DN lyckas intervjua "sönerna" utan att nämna namnen eller med ett ord beröra deras bakgrund. Det borde vara relevant i sammanhanget om man skall gå efter informationen i nedanstående artikel.

https://detgodasamhallet.com/2016/08/18/sveriges-unga-muslimer-och-jihadismen/

[Carpinus]1
3/3/18, 12:40 PM
#39

#38 Ser att även Johan Westerholm på Ledarsidorna reagerar på DN:s diskretion om jihadistens söner, och han presenterar deras CV.

https://ledarsidorna.se/2018/03/muslimska-brodraskapets-utbredning-i-sverige-inte-okand/

Upp till toppen
Annons: