Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 594 ggr
Petunia
8/8/16, 12:37 PM

Sommarstugor för invandrare

Enköping, Ekerö och Sölvesborg har gjort det. Nu står Norrtälje på tur. Nämligen att från kommunens sida övertala sommarstugeägare att hyra ut sina stugor till invandrare  över vintern.

Är detta ett realistiskt förslag?

Annons:
[rumelle]
8/8/16, 12:42 PM
#1

Fin idé men sommarstugor är väl sällan vinterbonade? Känns ju inte riktigt rätt att folk ska behöva bo i ett sådant hus över vintern.

imsuchadiva
8/8/16, 12:47 PM
#2

#1 alla sommarstugor är så klart inte vinterbonade men finns många som är det! Tror absolut inte att de låter folk bo i ett hus på vintern som inte klarar kylan. #0 vill stugägaren hyra ut så är det väl inga problem men de ska inte behöva bli tvingade!

landsbygdsbo
8/8/16, 3:54 PM
#3

Vore väl ett alternativ, skulle kunna tänka mig det.

1 år eller 2 årför ett fastställt pris + att verket står för den helrenovering som sedan följer + försäkringar…

Petunia
8/10/16, 8:58 AM
#4

Jag tror att det för med sig oöverstigliga praktiska problem. Snöskottningen t ex, vem ska sköta den? Olika typer av toaletter som frystoalett eller vattentoalett ansluten till tank, som måste tömmas med jämna mellanrum. Många stugor  saknar tvättmaskin, för att inte tala om diskmaskin. Eldning i öppna spisar medför risk för den som inte är van. Elförbrukningen blir enorm, eftersom invandrare söderifrån kräver varmare bostäder än oss infödda nordbor. Kanske 3-4 km till närmaste busshållplats, där bussen går några gånger per dag och affären ligger flera mil bort .Långt till SFI, skola och dagis.

landsbygdsbo
8/10/16, 9:19 AM
#5

I gamla torp med vedkaminer så är det väl bara att ställa upp en bajamaja utanför huset, köra dit 3 meters torr ved så att de kan handsåga och klyva veden själva

Eldningen är nog inget större problem, är ju bara att stoppa in pinar i brasan.

Några skovlar och snöröjningen är ordnad. Vägen fram fixar närmaste bonde en eller två ggr i veckan.

Vatten handpumpas upp. Värms på spisen och personlig hygien och tvätt sker i köket där det är som varmast.

De gamla torpen är riktigt varma o komfortabla så länge det eldas.

EL?  6 amp till belysning o kyl. Inget annat! Ett maximalt antal Kw per dygn släpps på…

Fryser man så kapar o klyver man veden, blir man inte varm av det så eldar man upp den ved man kapat o klyvt.

Har man gått genom Grekland o andra länder så är nog ngn kilometer till bussen inga problem.

Vanja
8/10/16, 10:57 AM
#6

Nej det anser jag inte. 
Stugorna är inte menade att bo i över vinter (annars hade de inte kallats för sommarstugor) Därför tror inte jag att det bli humant att bo där över en vinter.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
landsbygdsbo
8/10/16, 12:23 PM
#7

#6 hm.. mina torp har varit bebodda i generationer. De bygdes på mitten av 1800talet. Pallar utan vidare av att hålla 22 -25 grader varmt inne vid utetemperaturer på 20 till 25 minusgrader. …Om man eldar utav he. vill säga. Och ved, såg o yxor är lätt att fixa 😉

sponny
8/10/16, 6:19 PM
#8

#6 Det beror på. En sommarstuga kan vara allt från en plywoodlåda vid sjön till en gammal stuga där folk bott i generationer. Jag bor ju själv i en gammal sommarstuga. Första vintern var ingen höjdare, 5 grader i köket när jag vaknade men det gick. Och nu med kamin, köksspis och några element går det hur bra som helst. Och ska vi vara såna, gick det att bo i tältläger i Revinge i vintras så går det nog bra att bo i en sommarstuga med en rejäl vedspis också.

landsbygdsbo
8/10/16, 7:06 PM
#9

#8 ja det är klart. ,en liksom man inte tar en gummibåt när man ska segla över Atlanten likaså skulle naturligtvis inte verket hyra "plywoodlådor"

men ett gammalt torp med murstock, köksspis och kakelugn så kommer man långt, har själv bott veckovis ensam på vintern i en sådan. gick galant men det gick åt ved…

Upp till toppen
Annons: