Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 665 ggr
Vanja
8/17/16, 6:45 PM

Mansfria zoner?

http://www.gp.se/n%C3%B6je/hon-vill-ha-mansfria-zoner-%C3%B6verallt-1.3703236

Hon vill alltså att det ska finnas mansfria zoner överallt. Som på skolan. 

Jag tycker att hon går över en gräns som är rätt tydlig, men kan inte döma alla efter vad ett fåtal har gjort. 
Är hennes tankesätt inte väldigt likt en nazists?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Honestyisdead
8/17/16, 6:54 PM
#1

Sådant tänk förvärrar bara situationen. Flickor lär sig att män är farliga och män lär sig att dom är farliga. Hur ska det göra något bättre?

landsbygdsbo
8/17/16, 6:55 PM
#2

Är väl inga problem, herrtoaletten har ju alltid varit manszon och damtoaletten damernas.

Flickskolor har väl även det funnits så…..

Honestyisdead
8/17/16, 6:56 PM
#3

#2 Även män jobbar på flickskolor.  Fast det existerar väl inte i vårt land längre?

Vanja
8/17/16, 6:58 PM
#4

#1 Nej jag förstår inte heller hur det ska göra saken bättre. 

#2 Det är väl skillnad på att dra ner kissa på en tjejtoalett än att faktiskt skaffa bänkar vid busshållplatser som endast är avsedda för kvinnor, vad ska man göra sen? Ha olika köer i mataffären, en för kvinnor och en för män? Eller kanske uppdelat på mcdonalds, kvinnor på ena halvan och män på andra? 

Nej jag tycker att det måste finnas andra sätt för tjejer att känna sig trygga än att dela upp allt på det sättet.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Em_
8/17/16, 7:40 PM
#5

Apartheid…? *host*

Ju mer man delar upp desto skevare blir bilden av "de andra".


gruvel
8/17/16, 9:48 PM
#6

I Japan på metron har de väl särskilda kvinnovagnar eftersom vi karlar alltid varit lite kladdiga. 

En tanke som, okänt från var, dök upp egendomligt i skallen är om  mödrars och yngre kvinnors förstärkningsmönster rörande manliga beteenden kan spela viss roll för hur söner resp. yngre män artar sig? Och skapa tanken på fridszoner för kvinnor.  Menar, om framfusighet och förmåga att ta för sig och vara någon som märks, belönas på olika vis, ges uppmärksamhet, så styr det mäns agerande. Finns mödrar och kvinnor som förstärker väsendet hos en försynt blyg bokmal?

En antropologiskt/etnografiskt medveten dalmas berättade för mig en gång om en "familjeinstitution" i norra Dalarna. En mor har säg tre söner (och även döttrar). Två söner bildar familj men den vekaste binder hon gärna till sig så att han blir en gammpojk hemmavid (och bra ha som arbetskraft). Han nöjer sig mest med att åka in till Orsa i sin gamla Amazon och köpa varmkorv och sedan hemåt.  Starka mödrar med behov av att ta hand om en son, tendens till matriarkat på bygden, liksom vänder här på förstärkningshypotesens vanliga fåra ovan.

Annons:
sponny
8/18/16, 6:48 PM
#7

Får nog säga att jag föredrar Susanne Nyströms tanke mer. Att bada eller inte bada.

"Tjejer behöver inte fredade zoner, riktlinjer eller dresscode. De behöver bli bemötta med respekt, vilket bygger på att killar lär sig att hålla händerna i styr. Det gäller oavsett om de är i simhallen, på konsert eller i skolkorridoren. Och det gäller oavsett om tjejerna har bikini eller burkini, kortkort eller heltäckande."

Och slutklämmen:

"Därför är det befriande att läsa inlägget i Expressen från Peter Eriksson, integrationsstrateg i Ystads kommun (15/8). I Ystad slog man fast att här badar vi tillsammans. Passar det inte så badar man inte. Män som inte kan visa normalt hyfs betraktas som det ordningsproblem de är och avvisas från simhallen.

Det behöver inte vara svårare än så."

Det gillar jag. Oavsett om det är infödda svenskar eller nyanlända som inte kan hålla händerna i styr så åker de ut.

Thaeri
8/19/16, 1:01 AM
#8

#7, Jag ska börja med att säga att jag håller med.

Men, det ska efterlevas i praktiken också, och jag hoppas verkligen att så görs. För min erfarenhet är att om man som tonårstjej är obekväm med kommentarer och handlingar från killar så tas det inte på allvar alls, i alla fall inte om dessa har svenskklingande namn.

Nu var det ett tag sen jag var i tonåren, men jag såg det hända med tjejer för bara ett par år sen här i stan igen.

----------

En annan grej som jag tänker är också vad som är viktigast: att vi håller på våra principer eller att alla lär sig simma?

Det finns ett helt gäng muslimska kvinnor som aldrig kommer att få gå till badhuset alls om män och pojkar kan se dem. Ska de då inte få möjlighet att lära sig simma alls, något som kan rädda livet på dem en dag? Eller att de kan få ägna sig åt den motion de föredrar?

Det är det som är grejen, om vi säger "nej, alla ska bada tillsammans" är risken att vi stänger ute (eller inne) helt oskyldiga människor, de vi inte alls vill komma åt med de regler vi sätter upp.

Jag har inget enkelt svar på hur vi ska göra, för vi bör klara av att bada tillsammans, men jag vill också inte att Faadumo från Somalia aldrig lär sig simma för att vi har stelbenta regler.

Vanja
8/19/16, 8:59 AM
#9

#8 Nej men i den frågan kan jag tycka att det handlar mer om vad som blir jämställt. Att ha en dag där man förbjuder män att bada känns inte rättvist. Om man nu inte skulle införa en sådan dag för män också .

Samtidigt så tycker iallafall jag att det är med religion bara ställer till det, vilken religion det än är.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
8/19/16, 9:05 AM
#10

#8 Intressant frågeställning. Så här har jag skrivit på en annan sida:

 "Badhusfrågan" (om vi nu ska kalla ämnet för något) har, enligt min mening, flera infallsvinklar. Vissa hör ihop och tangerar varandra - andra gör det inte. Personligen har jag inga problem med att avdela badhustider till olika kategorier av individer - oavsett anledning. Dock bör man kanske belysa anledningar som kan vara problematiska i ett jämställt & jämlikt samhälle."

Visst ska Faadumo från Somalien kunna lära sig simma, men finns det även andra platser/rum som inte är tillgängliga för Faadumo? Är hon, av religiösa skäl t ex, förhindrad att röra sig fritt efter behag? Om ja, så blir det en begränsning för henne som gör det svårt att bli en del av samhället hon lever i. Risken för isolation och utanförskap är stor. Om jag inte missminner mig så är arbetslösheten högre bland kvinnor (utrikes födda) än bland män.

Så visst kan man prata om principer, men frågan är vilka?

landsbygdsbo
8/19/16, 9:20 AM
#11

# så var det väl i många simhallar förr. Badkläder var förbjudna och badena var könssegregerade med varannan damernas,

Detta skulle omedelbart ge två fördelar

1 otryggheten skulle i stort sett försvinna

2 klor-användningen skulle minska avsevärt, eftersom det i dag är ett stort problem med orena underkläder under badkläderna.

Sedan får badmästaren avgöra om det är barn som följer med mamman eller om det är unga män.

Huygens
8/19/16, 9:30 AM
#12

Det här har inte behövts förut. Frågan är om zoner är en åtgärd som gör något för att lösa ett verkligt problem eller om zonerna är en fasad, en rökridå som avser att åstadkomma något helt annat. En manipulering av samhället i en viss riktning.

Det kan vara ännu ett exempel på skapandet av opposames, som den Globala Eliten skapar för att sätta grupper av människor mot andra grupper av människor.

Till slut kommer krav från allmänheten på inskränkningar av friheter för att få en liten smula större säkehet, precis i linje med vad makten önskar ska ske.

[Hayabusa]
8/19/16, 9:48 AM
#13

Text publicerad i Skånska Dagbladet 9/7 2011:

"Skånes kuststräckor började exploateras i början av 1900-talet.

Den främsta anledningen var de nya friluftsbad som växte fram i Belgien och Frankrike och därefter spred sig norrut.
De nakna stränderna i västra Skåne, som tidigare ansetts för fula för att bada på,
gjordes om så att de skulle påminna om exklusiva kontinentala stränder.

Falsterbo, Tylösand, Båstad, Ängelholm och Ystad profilerade sig som moderna badorter. Kivik anlade en sol- och luftbadanstalt efter schweiziskt mönster.
Den badort som stack ut mest var Mölle. Under 1890-talet spred sig ryktet om Mölle som en plats där män och kvinnor för första gången tilläts att bada tillsammans i de Mölletypiska svart- och vit randiga baddräkterna. Mölle fick snabbt rykte om sig som en plats präglad av moraliskt förfall, vilda festnätter och opassande badkultur kort och gott summerad som “Synden i Mölle”. 
Byn blev snabbt Skånes mest exklusiva badort dit både tyskar och danskar vallfärdade med ångbåtstrafiken över sundet. Innan krigsutbrottet 1914 gick tåg från Berlin direkt till Mölle. År 1910 invigdes Möllebanan, en järnväg mellan Höganäs och Mölle. Den underlättade transporterna, som innan skett med häst och vagn eller båtvägen.
Mölles egen fotograf, Peter P Lundh, skaffade sig ensamrätt till all fotografering på badstränderna i Mölle. Bilderna från Ransvik fick stor spridning och finns i dag att se på Höganäs museum.
Skåne har en lång tradition av att kallbad. På 1840- talet byggdes två i Malmö av stadskirurg Gustaf Bergh då de positiva hälsoeffekterna av kallbad börjat etableras inom medicinen. Skåne har i dag sju kallbadhus öppna för allmänheten; två i Malmö, ett i Bjärred, ett i Båstad och tre i Helsingborg."

Annons:
Upp till toppen
Annons: