Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 3812 ggr
Vanja
8/19/16, 1:02 PM

Vad tycker du om ett tiggeriförbud?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-oppnar-for-tiggeriforbud

Vad tycker du? Ska det finnas ett tiggeriförbud eller inte?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
The_iller
8/19/16, 1:14 PM
#1

Mycket enkel lösning på ett socialtproblem som finns både från micro till makro nivå och som idioter får yttra sig och besluta och om som inte heller förstår vilka samband det finns för att lösa detta dilemma. Dessutom handlar inte denna fråga heller om enbart tiggeri, utan jag ser det som att man tillåter samhället att skapa ett vi och dem. istället för att lösa ett vi problem. Man lägger ett plåster på problem och på köpet fiskar även lite röster.

[Tibonnanj]
8/19/16, 1:25 PM
#2

På sätt och vis ja. Men jag tycker även att Sverige då ska komma upp med en plan för hur vi ska ta om hand om de som kommer hit för att tigga.

Agafia
8/19/16, 1:39 PM
#3

Det är inhumant att dessa människor ska behöva / tvingas sitta ute o tigga . Igår satt en ung kvinna utanför affären hon var så slut att hon somnat sittande 😳 De får inte många kronor där de sitter så hur det går ihop att de kan leva på tiggeriet fattar inte jag .

[Hayabusa]
8/19/16, 2:28 PM
#4

Ska man skilja på tiggarna dvs individerna och företeelsen dvs tiggeri? Det är inte förbjudet att vara tiggare men förbjudet att tigga?

kamera0710
8/19/16, 2:40 PM
#5

Tycker det låter helt vansinnigt. Vad skulle förespråkarna själva ha gjort om de var i samma situation?

[Tibonnanj]
8/19/16, 2:54 PM
#6

#4 I min mening så är man tiggare om man tigger och när man inte$ aktivt tigger så är man tex fattig, arbetslös eller något annat som gör att man inte har tillräckligt med pengar och är i och med det i behov av stöd av något slag.

De som tigger är ju så mycket mer än "bara tiggare" och problemet är så mycket större än bara själva tiggeriet. Svenska tiggare är oftast i ett missbruk eller har på något annat sätt svårigheter med ekonomin och de behöver hjälp för sitt beroende eller hjälp med deras livssituation. Tiggare som kommer hit från andra länder är oftast utstötta i sitt hemland eller har blivit drabbade på annats sätt i just deras hemland och det borde va där lösningen ska ske men jag tycker inte vi ska "slänga ut" dom från Sverige eller sätta dom i fängelse.

Annons:
[Tibonnanj]
8/19/16, 2:56 PM
#7

Passande att jag fick in ett dollar tecken i texten av misstag…☺️

[Hayabusa]
8/19/16, 3:39 PM
#8

#6 Förbjuder man tiggeri så innebär det inte att man förbjuder tiggarna som individer.

Så länge länder som Rumänien och Bulgarien inte tar hand om sina medborgare på ett vettigt sätt och så länge länder som Sverige är välvilligt inställda till tiggeri - så kommer det att fortsätta. Frågan har stötts & blötts flera gånger utan att nå en hållbar lösning.

Magi-cat
8/19/16, 4:35 PM
#9

Miljöpartiet, Maria Ferm:

”Tiggeri är inte ett brott i Sverige och regeringen avser inte att ändra denna lagstiftning. Det går inte att förbjuda fattigdom. Regeringens politik är inte att använda straffrätt mot människor som ber andra om hjälp.”

Vi får hoppas de håller fast vid det.

Inget hindrar att man arbetar på långsiktiga lösningar och "hjälper på plats" och allt det där (som det brukar heta när allt fortgår som vanligt, bara man slipper se det)…Om vi varit i samma situation hade vi helt säkert också hittat sätt att överleva.

Romerna har varit förföljda hur länge som helst och de får det inte det minsta bättre om vi skulle förbjuda tiggeri. Det vore inhumant och rent hjärtlöst.

Här är lite om deras situation i Europa:

http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/2109-FRA-Factsheet_ROMA_SV.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

hankans91
8/19/16, 5:21 PM
#10

Att vara fattig är inget brott. Men Sverige har ett trygghetssystem som går ut på att ingen svensk medborgare ska behöva bo på gatan. Sen finns det väldigt många hjälporganisationer som hemlösa kan vända sig till. Ja tycker det är bra om tiggeriförbud införs och om vi säger att du nu ska tigga tex genom att vara gatumusikant får du ansöka om särskilt tillstånd tycker jag. Att sätta sig framför livsmedelsbutiker och säga please är att inkräkta på butikernas marker. Där måste man fråga om lov in hos butikerna samt att skaffa ett särskilt tillstånd.

[Kullblom]
8/19/16, 9:20 PM
#11

I ett enskilt fall kanske du kan göra skillnad på om en dag blir mindre plågsam. Precis som för en missbrukare. De personer som tigger har förutsatt sig detta av olika anledningar och hoppas på framgång denna dag. Att inte bli slagen, hotad eller - i bästa fall - kanske får ihop en slant till familjen. Men tänk om ett tvång bort från denna möjlighet skulle leda till nya chanser istället? Hur jobbigt är inte förändring på vilken nivå den än befinner sig? 

Innan tiggeriet  kom till Sverige i denna omfattning så var jag en del ute och reste i världen. Jag läste Loney Planet och andra resetips inför och under mina resor. Var det något man särskilt blev upplyst om så var det att inte ge till tiggande barn. De var ofta utnyttjade eller fick lära sig att ägna sig åt detta istället för att gå till skolan skrev man i klartext. Varför skulle det vara skillnad på arbetsföra vuxna? 

Beslutet borde vara enkelt för en så välutvecklad civilisation som Sverige anser sig vara. Vi ska inte ha tiggare på våra gator. Det är en human övertygelse som vi en gång varit överens om. 

Ögonblicksbilden är kanske för vissa att man hjälper. För mig handlar det om ett accepterande av att det existerar ett lägre stående folk - vilket jag inte går med på eller vill bidra till. Det är inte vägen till hjälp för dessa människor.   

Den långsiktiga bilden är att visa våra (och framför allt tiggarnas) barn hur man kan leva utan "jobb".

DesK
8/19/16, 10:12 PM
#12

Om tiggeri ska förbjudas, så ska först allt tiggeri som sker via telefon och dörrknackning förbjudas. Det går att bortse från dem som tigger på gatorna, men det är mycket svårare att bortse från dem som ringer på dörren eller telefonen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
8/20/16, 8:29 AM
#13

En av de värsta klyschorna i sammanhanget är att "det går inte att förbjuda fattigdom". Nej, hade man kunnat det så hade det väl varit gjort för länge sedan? Det som diskuteras är ett eventuellt förslag om tiggeriförbud, inte ett förslag om avskaffande av fattigdomen. (Några som skulle ha varit glada om det  gått att avskaffa fattigdomen är bl.a. de 300.000 svenska pensionärer som lever under vad som EU definierar som fattigdomsgräns.)

Att avstå från att utfärda ett tiggeriförbud avskaffar heller inte fattigdomen, utan vidmakthåller något som växt sig till en näring. I någon av gårdagens nyhetssändningar intervjuades en kvinna sittande på marken utanför ett köpcentrum. Hon berättade att tiggeriet inte var något hon var stolt över, men att det var hennes enda sätt att försörja sina barn. Är det rätt väg att hålla dessa människor i förnedring för att döva våra egna samveten?

Under åren 2007-2013 öronmärkte EU 32 miljarder till stöd för Rumäniens fattiga. Men endast bråkdelar utnyttjades, och större delen av de använda bidragen förmodades ha försvunnit i byråkrati och korruption. Här skänker vi allmosor till enskilda individer på gator och torg medan vi via EU ödslar pengar i ett stort svart hål - är det rimligt?

Visst vill jag se ett tiggeriförbud, även om jag inte tror att det har någon effekt. Expressen skriver i en ledare idag:  "Men ett förbud skulle däremot kunna mildra och på sina håll också lösa mycket av de sociala problem och den brottslighet som följer i tiggeriets spår i Sverige, som olagliga bosättningar, miljöbrott och trafficking. Det är inte en oviktig uppgift för svenska politiker." Jag befarar det motsatta, att ett förbud skulle få ännu fler att inom ramen för Schengenavtalet övergå till kriminell verksamhet för att försörja sig. I en tid då polisen inte har resurser att övervaka brottsligheten, att utföra utvisningar eller kolla om  sociala turister (för att låna Göran Perssons benämning) efterlever tremånadersspärren för vistelse här blir ett förbud bara ett slag i luften. Bättre då att i första hand kräva av politikerna att tillse att pengarna som avsatts och avsätts för att stötta de fattiga verkligen kommer till användning på rätt sätt. Vad är det vi betalar, till vem betalar vi, och vad har vi och den tänkta målgruppen fått för det som satsats?

Edit.

Annons:
Magi-cat
8/20/16, 9:04 AM
#14

#13 Jag såg också inslaget på Aktuellt igår om den gamla kvinnan som satt och tiggde.
Hörde du vad hon sade?

Intervjuaren frågade vad hon skulle göra om det blev ett tiggeriförbud. Kvinnan svarade: "Då svälter vi ihjäl." 

Precis så. Om alternativen är att tigga eller svälta  och ännu värre: låta barnen svälta. Då ber man andra om hjälp, Man tigger.

Det är så lätt att sätta sig till doms över de mest utsatta och tycka en massa åt dem, men själva måste de ha mat varje dag. Vackra ord och stolta proklamationer om vad de själva eller andra människor och andra länder borde göra, mättar dåligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Nomen Nescio]
8/20/16, 9:36 AM
#15

#14 Så då ligger det på Sveriges ansvar att till skillnad från övriga länder i Europa  försörja de människor som redan borde ha tillförsäkrats en dräglig tillvaro i sitt hemland?

 Att kvinnan svarade att "då svälter vi ihjäl" är väl rätt förståeligt i sitt sammanhang. Vad hade du väntat dig - ett käckt "jamen då hittar vi på något annat att göra"?

Om våra politiker tar sitt ansvar och ser till att avsatta medel verkligen når dit de skall så är inte alternativen vara att svälta eller att tigga utan att kunna leva i sin hemtrakt istället för att sitta på marken på ett torg i Sverige.

Vi har en massa människor som verkligen tycker åt tiggarna och gör sig till talespersoner för dem. I många fall har tiggarna blivit ofrivilliga illusoriska buktalardockor åt en mängd människor som passar på att utnyttja dem för att föra ut sina egna åsikter. Det har i flerfaldiga sammanhang framkommit att tiggarna skulle föredra att slippa förnedringen i tiggeriet, och om pengarna som satsats av EU nått fram hade man vid det här laget kunnat vara en bra bit på väg. En tiggare säger i en intervju: "Jag skulle hellre jobba hemma i Rumänien än att sitta här. Med vad som helst, tänk om någon kunde starta ett företag där vi kunde få jobb". Det är den chansen de borde få, i stället för att fastna i en permanent hopplöshet i rännstenen i Sverige.

Magi-cat
8/20/16, 9:41 AM
#16

#15 Det finns en massa "borde". Framför allt borde situationen aldrig uppstått. Men vad hjälper det?
Det hjälper inte de utsatta att förbjuda dem att be om hjälp och därmed synas.

De måste äta. Deras familjer måste kunna existera. Nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Nomen Nescio]
8/20/16, 10:00 AM
#17

#16 Vad gör vi med dem som inte har råd att komma till Sverige, de som inte har välvilliga klanöverhuvuden som mot en viss ersättning transporterar hit släktingar och bybor mer eller mindre mot deras vilja, förser dem med en livsberättelse och placerar ut dem i sitt distrikt? Är det tillfredsställande med "den brottslighet som följer i tiggeriets spår" (för att citera Expressen), och är lösningen att permanenta odrägliga livssituationer istället för att utnyttja de möjligheter som finns till faktisk hjälp till självhjälp?

59% av svenskarna är enligt opinionsundersökningar för ett tiggeriförbud,  ministrar och partier har uttryckt att det inte är någon lösning med nuvarande situation och att ett förbud i någon form kan bli aktuellt.

Att de som inte vill ha ett förbud motsätter sig det är naturligt och förståeligt. Det trista är att en del försöker misstänkliggöra den majoritet som inte har samma åsikt som dem.

landsbygdsbo
8/20/16, 10:12 AM
#18

Det verkar inte vara så verkningsfullt om man tittar på Danmark, där ökar ju antalet tiggare nu.

Vad som däremot kanske skulle fungera vore att ge markägare, butiksinnehavare och andra , rätten att per omgående avhysa dem från den mark ägaren disponerar.

Så att de inte får sitta vid ingången till butiken utan ex 20 meter bort.

För ska polisen ta hand om. hålla med husrum o mat så lär nog många bryta mot förbudet på vintern…

Magi-cat
8/20/16, 10:13 AM
#19

Så här är det: Romerna har varit utsatta i hundratals år och förbättringarna, även i Sverige, har gått mycket långsamt. 

Om de inte börjat synas och deras situation diskuterats i media, hade heller ingen lagt två strån i kors för att "förbättra på hemmaplan" eller föreslå långsiktiga lösningar.

Men nu syns de. Och tills dess möjligheterna för dem förbättrats måste de leva. När de inte behöver tigga längre, kommer de inte att tigga.

Tiggeriet i Sverige tog inte bara slut genom ett beslut. Det byggdes bort med sociala rättigheter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Schnauzertik
8/20/16, 10:22 AM
#20

Om ingen eller bara några få gav pengar till tiggarna skulle tiggeriet automatiskt upphöra ganska fort. 

Är det statens uppgift att bestämma om/när/var  man som enskild person får ge bort pengar till någon?

Värd för Pensionärer

Annons:
[Hayabusa]
8/20/16, 10:30 AM
#21

#20 Är det statens uppgift att ta hand om sina medborgare?

[Nomen Nescio]
8/20/16, 10:33 AM
#22

#20 Tror inte att en lag skulle förbjuda att ge bort något, utan att det är själva tiggandet som skulle förbjudas. Ensidigt tillämpade lagföring förekommer ju i andra sammanhang, t.ex. kring prostitution (inga jämförelser i övrigt).

[Hayabusa]
8/20/16, 10:43 AM
#23

"Partisekreteraren Maria Ferm underströk i en TT-kommentar att regeringen inte ska använda straffrätt mot människor som ber andra om hjälp.

Tanken är förståelig. Fattigdom kan inte förbjudas – men däremot hanteras på en rad olika vis. Och hur rimligt är det egentligen att befästa en ordning där folk från andra EU-länder får sitt levebröd genom att tigga på svenska gator?"

"Tidigare statsministern Göran Persson (S) formulerade det väl i SVT:s Agenda i våras.

"Har man en gång accepterat principen att människor ska ned på knä för att klara sin försörjning, då är det bara fråga om vilken som är nästa grupp att tvingas stå på knä.""

"Men det duger inte att, som MP, säga blankt nej till att snegla på grannländer, tänka, utreda och diskutera alternativ. Kunskap är sällan fel. Dessutom har Shekarabi rätt – fattigdom ska inte lösas med tiggeri."

http://www.hd.se/2016-08-19/tank-nytt-kring-tiggeriet-dagens-ordning-loser-inget

[Nomen Nescio]
8/20/16, 10:45 AM
#24

Det pratas ju mycket konspirationsteorier på Politik iFokus, och nu skall jag komma med en egen. Att låta Shekarabi bara lätt antyda att en lag kan bli aktuell kanske är en hjälp från storebror sossarna att ge de kuvade miljöpartisterna lite råg i ryggen? Nu kan MP gå ut och "säga ifrån" att det här är minsann inget vi är överens om, och när sossarna senare går ut och gör klart att det inget blir av någon lag så kan MP inför sina egna hävda att det var de som stoppade det.

På så sätt tillfredsställer Socialdemokraterna två grupperingar: de som vill se att tiggeriet är under uppsyn av regeringen samt miljöpartisterna, som vill att deras inflytande skall märkas.

Idag håller Isabella Lövin sitt sommartal. Socialdemokraternas lilla utspel kom precis lagom för att ge henne lite extra boost. Kanske får vi höra något om tiggerifrågan i talet? Snart vet vi…

http://www.svd.se/statvetare-isabella-lovins-tal-avgorande/om/opinionsmatningar

[Hayabusa]
8/20/16, 10:52 AM
#25

#24 Personligen tror jag att man ville "känna av läget" genom att låta Shekarabi läcka lite av sina tankar. Jag är övertygad om att det kommer någon form av lagförslag/ändring. Vet dock inte exakt hur, det kan mycket väl bli något som innebär 0 i praktiken - men då visar S att man "agerat".

[Nomen Nescio]
8/20/16, 11:02 AM
#26

#25 I så fall blir det väl som det brukar: först skall man "titta" på det, sedan skall det tillsättas en utredning som skall ut på remiss med troliga påpekanden och påföljande omarbetning och urvattning. Därefter skall beslut tas i riksdagen och så skall lagen stiftas - gissningsvis lär det ta fem år innan en eventuell lag är tillämpbar.

Sedan tror jag inte att det blir en generell lag, troligare då en möjlighet för kommunerna att utfärda lokala förbud.

[Hayabusa]
8/20/16, 11:10 AM
#27

#26 Känns som ett troligt scenario. Att lägga över ansvar på kommuner att lösa en omöjlig situation känns också bekant.

Annons:
landsbygdsbo
8/20/16, 11:29 AM
#28

#19

Det är ingen som förnekar att Romer varit utsatta för diskrimminering o förföljelse. Vad som ställs på sin spets nu, är vem som ska stå för kostnaderna o olägenheterna nu . Staten, kommunerna eller de enskilda mark o fastighetsägarna.

Att S försöker hitta vägar att profilera sig inför nästa val och hitta möjligheter att återta väljare från SD är väl tämligen genomskinligt.

Men vi varken kan eller får tillåta andra länder att lämpa över sociala kostnader på oss utan att ha fasta regelverk för hur det hela ska skötas.

Därför är en implementering o skärpning av 3 månaders-regeln en nödvändighet på sikt.

gruvel
8/20/16, 11:33 AM
#29

#24 Smart tänkt! Dold taktik här?

Som jag läst och någon här sett tycks man i Danmark inte bli av med tiggarna, kanske en hel del accepterar att alternera mellan att tigga på gatorna och hamna i polisens finka med värme och mat. Då belastar ett förbud polisen än mer och så finns  jobbet som ev. krävs för att avvisa.

Vet inte om ett förbud är bäst, Kanske. Snarare är problemen med illegala "bosättningar" på annans mark, nedskräpning, om tvång att tigga förekommer, omöjligheten att hålla koll på tremånadersregeln för vistelselängd, polisens och kronofogdens merarbete, förekomsten av barn i sällskap som far illa, som känns väga tyngre än själva tiggeriet. Dessa skäl talar för förbud.

[[eskils_]]
8/20/16, 12:00 PM
#30

Tycker inte att tiggeri ska förbjudas generellt. Alla kan ju drabbas akut av motgångar någon gång, t ex bli av med plånboken och behöva hjälp med några kronor för att ta sig hem. Eller om någon drabbas av olycka/naturkatastrof, t ex brand. Självklart hjälper man sina medmänniskor i nöd.

Däremot bör det organiserade tiggeriet förbjudas, där friska personer från andra länder kommer hit och har detta som sin enda inkomstkälla, och sitter dag ut och dag in utanför affärer och förnedrar sig. Då bör deras egna länder ta ansvar för dem.

Här förklarar grundaren av Läkare utan gränser (drygt 32 minuter in i intervjun) varför han aldrig ger pengar till tiggare: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/495903?programid=4772

[Nomen Nescio]
8/20/16, 1:57 PM
#31

#24 Nej, min konspirationsteori stämde inte - åtminstone inte vad gäller sommartalet, som mest handlade om miljöfrågor.

landsbygdsbo
8/20/16, 4:04 PM
#32

#30 och det löser du med att mark/fastighets/butiksägare ska ha rätt att omedelbart avvisa objudna gäster, med polisassistans om så krävs.

Sedan kan de ju stå en bit ifrån ingången, där stör de ingen och den som vill ge ger

[Nomen Nescio]
8/20/16, 7:39 PM
#33

#32 Men är det realistiskt att tro att polisen med sina bristande resurser skall åka ut för att flytta en tiggare tio meter? En butiksägare som på egen hand handgripligen flyttar någon riskerar att göra sig skyldig till olaga frihetsberövande.

landsbygdsbo
8/21/16, 12:26 AM
#34

#32

Nej, det visar väl vad som händer i Danmark.

Men man kan ju exempelvis ha en central samlingspunkt i ex Kiruna för alla dem som bryter mot förbudet. efter en eller två resor så passar man sig..😉

Annons:
[Nomen Nescio]
8/21/16, 8:56 AM
#35

#34 Land skall med lag byggas, och det vore bättre om man stiftade klara lagar att efterleva och övervaka. Ditt förslag om Kiruna är väl inte så allvarligt menat och skulle knappast vara verkningsfullt. Man har ju hjälpt tiggare med fria hemresor för att finna att många återvänt efter en tid. De skulle nog ta sig tillbaka från Kiruna också…

Åsa S
8/21/16, 9:16 AM
#36

Vore bra med ett förbud. Rumänien har exempelvis fått pengar av EU för att hjälpa de fattiga till ett bättre liv, men det finns ju ingen press på dem att använda de pengarna när personerna som skulle fått hjälp av pengarna sitter i sverige alt får pengar från de som sitter i sverige. Ger aldrig några pengar till såna tiggare tror inte situationen blir bättre genom att fler lockas hit istället för att deras land ska tvingas förändra situationen.

[[eskils_]]
8/21/16, 11:29 AM
#37

#36 Så är det. I praktiken innebär det att de pengar som välvilliga svenskar skänker i insamlingsmuggen går direkt till de korrumperade makthavarna i Bulgarien/Rumänien. Och de är förstås nöjda med att ha det så…

Samtidigt är de välvilliga svenskarna med och betalar EU-bidragen till Bulgarien/Rumänien genom skattsedeln. Och en del betalar även till de frivilligorganisationer som hjälper fattiga i dessa länder, t ex dessa.

Bollen ligger hos EU.

[Hayabusa]
8/21/16, 11:47 AM
#38

En ond cirkel som förefaller svår att bryta.

landsbygdsbo
8/21/16, 12:19 PM
#39

#35

Vad man måste inse är att fenomenet tiggeri agerar utifrån samma riktlinjer som vilket företag som helst.

Blir kostnaderna och arbetsinsatsen för hög inriktar man sig på andra områden.

Om man konsekvent konfiskerar alla fordon o husvagnar som befinner sig på allmän väg/parkering eller privat mark utan lov så lönar det sig inte att skaffa ngt dylikt.

För det krävs en lagändring liknande den man har i England där oskattade/oförsäkrade fordon beslagtas omedelbart, ägaren får dels en bot som är rätt saftig + att skatt o försäkring måste betalas inom 14 dgr annars destrueras fordonet.

Det är en enkel lösning som vi borde införa.

Boten skulle motsvara värdet på en 10 år gammal bil, säg 25 000 kr.

[Nomen Nescio]
8/21/16, 12:43 PM
#40

#39 Fast bötesbelopp av den storleken till tiggare vore nog bara att byta pengar inom staten. Tror att det är få av tiggarna som kan/vill pytsa upp sådana belopp. Att beslagta alla fordon som olovligen står uppställda utan tillstånd skulle kräva en orimlig kontrollapparat. Alla som haft en bil olovligen stående på sin mark vet hur trögt det fungerar med att få det åtgärdat.

landsbygdsbo
8/21/16, 12:49 PM
#41

#40 jag räknar inte med att fordonen ska lösas ut. de ska helt enkelt destrueras.

På så vis får vi bort dessa fordon från vägar/parkeringsplatser o privat mark.

Kronofogden skulle inte behöva koppplas in, ingen rättsprocess skulle bli nödvändig.

Kan inga giltiga papper redovisas så tar polisen fordonet till en uppställningsplats med hjälp av bärgningskåren (de blir glada att få extra jobb som staten betalar)

Annons:
[Nomen Nescio]
8/21/16, 1:26 PM
#42

Det verkar inte särskilt svårt att ersätta en "förlorad" husvagn med en annan. Det är många som skänker eller lånar ut husvagnar till tiggare, och det är förstås givarnas ensak. Men det verkar inte särskilt meningsfullt att inleda den typen av sisyfosarbete.

Vore bättre med förändrade Schengenregler i vissa delar, och delvis återgång till liknande gränskontroller som fanns tidigare. De var ju inte särskilt betungande, och en bieffekt skulle bli att den rörliga internationella kriminaliteten skulle få det besvärligare. Det finns ju många ligor som härjar runt om i Europa, och  utvisade som struntar i domar och återvänder hit.

[Hayabusa]
8/21/16, 1:37 PM
#43

#42 Så är det.

Zepp
8/21/16, 2:25 PM
#44

Nemas problemas.. förbjud fattigdom/social utsatthet!

Nu har jag inte läst några inlägg alls.. främst iomed att på denna sajten de brukar vara trams blandat med seriösa inlägg/ifrågasättanden!

Tiggeri är vad jag begriper fortfarande en sorts näringsverksamhet.. rätt svårt att förbjuda sådan, det går såå lätt att omstöpa rent tiggeri till något annat, vilket förekommer i andra länder där man har en kopp med pennor som man antydaer att man vill sälja!

Jisses.. har vi lixom inte kommit längre!

Vore det först o främst inte på tiden att vi satte tumskruvarna på diverse regimer inom EU.. att de fick ta tag i sina egna sociala problem?

För övrigt.. välkommen till det nya öppna EU, där vi får fri tillgång till hela marknaden/sälja våra produkter/behålla arbetena!

Här i Sverige har vi i rätt stor utsträckning lyckats utrota de värsta scenariona av fattigdom.. vi har ett rätt så väl utbyggdt socialt system!

Liknande borde vara ett krav för att få bli medlemmar utav EU!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
8/21/16, 4:10 PM
#45

#42

Problemet är inte husvagnens värde. Problemet är den juridiska process som idag måste till för att kunna ta eller flyttat ett fordon.

Skulle lagstiftaren börja resonera så här:

Vagnen står på allmän väg/allmän parkeringsplats eller på plats som man ockuperat så ska den ha försäkring skatt o aktuell besiktning. Om inte ska den omedelbart tas ur trafik, utan en långrandig juridisk process.

Om du sedan sätter boten på 10 000 för bil o 5000 för husvagn + att de ska skattas o besiktas innan de lämnas ut, det för medel som ska betalas före besiktning. Ja då lär beståndet gamla uttjänta vagnar minska betydligt.

Zepp
8/21/16, 4:50 PM
#46

Är det där vi hamnat tillslut.. kronofogdens rätt att flytta/beslagta felparkerade fordon/husvagnar?

Jisses sicket liv det blevo om man ändrade på nuvarande lagstiftning.. troligen leder det till regeringars avgång och nyval?

Utiallafall.. parkera på egen tomt!

Är rätt lätt för oss att säga som bor på landsbyggden.. städernas befolkning borde över huvudtaget inte få lov att äga några fordon eller husvagnar!

Joo.. det kan de få lov att göra.. prexis som i Tokyo.. utifall de uppvisar bevis på att de äger en parkeringsplats!

Då kan de få lov att parkera där.. men ingen annan stans.. såvida denna plats inte är avgiftsbelagd.. och att man betalat full likvid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
8/21/16, 4:59 PM
#47

verkar fungera i England, där nyper de bilen för dig om den inte är skattat, besiktad, försäkrad och föraren har ett giltigt körkort.

Zepp
8/21/16, 5:14 PM
#48

Mm.. har sett det på TV!

Eller om det var från USA?

Nemas problemas.. igen.. folk som har men inte gör rätt för sig bör klämmas åt!

Gäller främst fordon som av lag är tvugna att registreras på någon juridisk person!

Här i landet har vi genomfört liknande lagstiftning.. mot bilmålvakter.. grejen är att kronofogdens personal inte utökats!

Dags med andra ord att leja ut jobbet till privata entrepenörer.. som får betalt per beslagtaget fordon.. vem sade att privat företagssamhet var av ondo.. inte jag iallafall!

Alternativet vore att varje fastighetsägare fick lov att medels skjutvapen destruera dylika fordon?

Menar.. hagelbössorna hänger ju ändå där i våra vapenskåp.. till stora delar under året utan att komma till nytta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
landsbygdsbo
8/21/16, 8:06 PM
#49

Det skulle egentligen vara en bra lösning även för de lastbilar som olagligt kör svenska frakter eller kör med icke godkända körkort…

[Hayabusa]
8/21/16, 9:05 PM
#50

#49 Sannerligen.

landsbygdsbo
8/22/16, 1:42 PM
#51

#48 en enkel lagändring skulle ge polisen den möjligheten.

i de flesta länder får man ju flytta felparkerade fordon låt oss därför betrakta icke skattade, försäkrade eller besiktade fordom som sådana

Zepp
8/22/16, 9:09 PM
#52

Problemet är att det kräver personal och dyrbar utrustning!

Det är lixom där som privata entreprenörer kommer in.. kan spara många skattekronor!

Men först så måste man ändra lagstiftningen!

Självklart så skall det krävas tillstånd för sådan verksamhet!!

Iallafall.. tror det var ett TV-program från USA, där de klampade och transporterade bort alla fordon med böter/obetalda skatter/obetalda amorteringar!

Först fick innehavaren betala sina skulder, sen komma med papper på detta samt betala kostnaden för dels klampningen, bortforslingen och hyran för uppställningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
8/23/16, 7:45 AM
#53

Varför personal och dyr utrustning?

Polisen kommer till en parkeringsplats, där står tre fordon. Inget av dem har försäkring, skatt eller godkänd besiktning. + att de är olovligt långtidsparkerade = Transport till närmaste auktoriserade skrot.

senaste registrerade ägare kontaktas får 2 alternativ

1 Betala kostnaden för omhändertagande,skatt försäkring och besiktningskostnad + en garantisumma motsvarande fordonets värde som återfås vid godkänd besiktning

2 betala kostnaden för skrotning och omhändertagande

Finns ingen ägare så blir vi i det fallet av med tre skrotbilar som det allmänna får betala.

Spelar ingen roll om vagnarna är utländskt reggade.

Felparkeringen ger rätt till borttransport och när ägaren vill ha dem så måste han bevisa att han har haft giltig skatt o försäkring på bilen vid tillfället då bilen togs i beslag. Där kan garantisumman återfås när bilen lämnar Sverige ;)

[Nomen Nescio]
8/23/16, 10:52 AM
#54

Lars Anders Johansson på Timbro skriver på Expressen debatt att det vore bättre att tillämpa det redan befintliga regelverket i Schengenavtalet  än att stifta nya svårtillämpbara lagar.

"Ett generellt tiggeriförbud skulle inte komma åt problemet. Om myndigheterna i dagsläget inte tillämpar det rådande regelverket, vad är det som säger att de skulle göra det för att man införde ett nytt regelverk? Risken är dessutom att en sådan lagstiftning snarare skulle drabba ensamma stackare som är lätta att komma åt, än cyniska ligor som skulle finna sätt att kringgå också den nya lagstiftningen.

Det går inte att förbjuda en människa att be sina medmänniskor om hjälp. Tillämpningen av en sådan lag skulle bli godtycklig och missriktad. Vill man komma åt problemet med organiserade tiggeriresor från Östeuropa finns redan verktygen i det befintliga regelverket. Politiken skall inte använda ny lagstiftning som tomma symbolhandlingar, allra minst om man inte testat att tillämpa det rådande regelverket. I förlängningen riskerar vi att sitta med fler och konstigare lagar, utan att de verkliga problemen har hanterats."

landsbygdsbo
8/23/16, 11:04 AM
#55

#54

kan bara hålla med.

vad det gäller mitt förslag visavi fordonen så berör det ju inte EU:s resefrihet.

Annons:
Zepp
8/23/16, 9:26 PM
#56

#53

Främst så gäller det ny lagstiftning!

Den andra grejen är när denna nya lagstiftning kommer till stånd!

Som det är i dag får bara fordon som utgör en trafikfara bortforslas.

Då är de en fråga för polisingripande!

Här har vi ett skydd för personlig egendom.. oavsett om den är uppställd på annans mark.

Då är det en sak mellan markägaren och egendomsinnehavaren.. dvs de får mötas i domstol först.

Gäller således allmän mark oxå, dvs statlig och kommunal.. så länge det inte utgör en trafikfara!

Oså.. när det gäller utländska fordon så är det ytterligare kostsamt att eftersöka huruvida de är skattade/försäkrade.

Vore en grej för utökat EU att greja.. fast många vill helst dra ner på EU samarbetet.. dvs de väljer att ha fler olagliga fordon i Sverige.

Hur som helst så lär det kosta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/23/16, 9:30 PM
#57

#54

Man kanske skulle införa tvingande regler att alla länder tillämpar EUs regler och tar tag i sina egna social problem/tog hand om sin egen befolkning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
4/29/17, 10:42 AM
#58

I Norge är det upp till kommunerna att bestämma om man skall förbjuda tiggeri eller ej, men det är bara en kommun som genomfört det fullt ut. Där visar sig tiggarna fortfarande finnas kvar, fast de har ändrat inriktning så att de säljer något, men tar förstås gärna emot en slant som någon stoppar till dem.  Och diskussionen för eller emot går vidare där, precis som på andra orter där det finns tiggare…

http://www.expressen.se/nyheter/tiggerifragan-delar-den-norska-idyllen/

[[eskils_]]
4/29/17, 1:11 PM
#59

När man läser hur ett maffianätverk styr tiggeriet  i Norge känns det ännu mer rätt och viktigt att förbjuda organiserat tiggeri:

"Huvudmännen tjänar inte bara pengar på narkotikaförsäljning utan även på att tvinga sina landsmän till tiggerier och prostitution. Enligt "Lykkelandet" har drygt 100 miljoner kronor förts ut från Bergen till Rumänien under de senaste fem åren.

Transaktionerna görs via växlingskontor - utanför det norska banksystemet.

I dokumentären beskriver NRK hur många kvinnor går från att tigga på dagarna till att sälja sex på kvällarna. I flera fall är kvinnorna flickvänner eller systrar till huvudmännen i nätverket."

http://www.expressen.se/nyheter/sa-styr-natverket-tiggeri-narkotika-och-prostitution/

De flesta av oss svenskar är nog uppfostrade med att man ska tala sanning, man ska stå vid sitt ord osv. Men vi måste nog sluta vara så naiva snart och inse faktum: Alla människor från andra länder talar inte alltid sanning!

[Carpinus]1
4/29/17, 10:13 PM
#60

Anna Dahlberg tillhör gruppen som upprörts över den norska filmen, och hon ser ett förbud här hemma som  nödvändig. Dahlberg skriver bland annat:

"I själva verket visar all erfarenhet att tiggeriet är destruktivt för alla inblandade parter. Enligt Valfridsson är slutsatserna från Sida, UNDP och andra biståndsorgan entydiga: tiggeri är aldrig vägen ur fattigdom.

Tvärtom riskerar tiggeriet att cementera fattigdomen när nya generationer av barn växer upp utan att gå klart skolan och utan närvarande föräldrar.  Det enda raka är därför att förbjuda tiggeriet. Det finns olika sätt att åstadkomma detta - alltifrån ett nationellt förbud till kommunala dito eller ändringar i ordningslagen. Regeringen borde tillsätta en utredning som får pröva för- och nackdelar med de olika alternativen och se över eventuella gränsdragningsproblem."---

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/dags-att-infora-ett-tiggeriforbud/

[Carpinus]1
9/9/17, 10:35 AM
#61

Det har skrivits massvis med trådar om tiggare och tiggerifrågan här. Eftersom "tiggeri" inte står med i ämneslistan kan det vara svårt att hitta vad som skrivits tidigare, så här är är några av trådämnena i en sammanfattning. (Det kan säkert finnas trådar som fallit vid sidan av.)

Opinionsbilden:

"Sverige tycker: fler vill ha tiggeriförbud"

"Moderaterna vill ha nationellt förbud mot tiggeri" (Vad tycker du?)

Enskilda partiers och politikers åsikter: 

"M-toppar vill se skärpta lagar mot tiggeri"

"Moderater i Bohuslän kräver tiggeriförbud"

"M i Danderyd vill avhysa EU-migranter snabbare"
"Blåser till strid om EU-migranter"

"Bodström vill ha tiggeritillstånd"

Kriminellt utnyttjande av utsatta tiggare:

"Bevis för organiserat tiggeri"

"Ny rapport: tiggare utnyttjas av kriminella"

"Tiggarligor: myt eller realitet?"

"När samhället tittar bort"

Ge pengar eller ej? Hjälp här eller i hemländerna?

"Ska jag ge tiggarna pengar eller inte?"

"Göran Greider: "Sluta ge pengar till tiggare"

"Tiggarfrågan kan bara lösas i Rumänien"

"Regnér: hjälp romer i hemlandet"

"Rumänsk journalist chockad över tiggarnas paradis"

Läger och boenden: 
"Det är ohållbart med tiggarläger"

"Fler klagar på illegala bosättningar"

"Migranter måste kunna vräkas"

"Malmölägret skall rivas"

"Moderaterna varnar för kåkstäder i Stockholm"

"Avföring mitt i stan. Politikerna blundar"

"Löfven vill underlätta avhysning"

"Stängda rastplatser ökande problem"

Etniska frågeställningar och sociala omständigheter:

"EU-migranternas rätt till boende och bidrag"

"Jag har varit organiserad tiggare"

"Är tiggare en etnisk minoritet?"

"Romsk minister: att tigga är att sälja in en roll"

Nyheter om tiggeri och övrigt i ämnet:

"Välviljans lögnfabriker"

"Tiggarkaos i Göteborg"

"Den som gör en resa har något att berätta"

"Tiggare attackerad med smällare"

"Karlstadpolisen: OK att tigga på sjukhusområde"

Länkarna är inte provklickade, så det kan finnas en del tomma länkar. I så fall går det att bra att googla på rubrikerna, som är den text som står i respektive trådstart.

[Carpinus]1
9/9/17, 12:08 PM
#62

#13 Ann Heberlein i GP idag om uttrycket "det går inte att förbjuda fattigdom":

"Påståendet att vi som förordar förbud mot tiggande tror att det går att ”förbjuda fattigdom” är bara ett exempel på totalt vansinniga påståenden som under alltför lång tid bakbundit debatten och fördummat det offentliga samtalet."---

GP

Annons:
gruvel
9/11/17, 11:37 AM
#63

#62 Senast i veckan som gick var detta uttryck i svang i BT i form av ett kort citat av en politiker i vänstra fållan.  

Har blivit för van vid tiggarna men tycker ju inte om  sättet försörja sig på. Tiggarlivet drar lätt med sig små kåkstäder och nedskräpning. Ifall barn är med är det ingen bra miljö på flera sätt. Vad får de för bild av vuxenliv och framtid?

Sedan det här med regler och lagar för hur länge man får vistas i landet utan uppehållstillstånd är nog överspelat gods, och inte bara för här nämnda kategori.

landsbygdsbo
9/11/17, 12:51 PM
#64

Om tiggarförbud införs, så återstår problemet hur man dels beivrar det/lagför och dels om och hur individerna avhyses..

[Carpinus]1
9/11/17, 1:23 PM
#65

#64 Om det skall bli ett nationellt förbud så blir det ju en den sedvanliga gången när det stiftas lagar i riket.

Vellinge försöker med att gå via de lokala ordningsföreskrifterna, om de lyckas med det återstår att se när det blir ett prejudicerande fall. Det finns ju redan liknande ordningsföreskrifter i de flesta (alla?) kommuner, där man avhyser och lagför människor, t.ex. vid olaga torghandel. Lokala ordningsstadgan tillämpas med stöd av ordningslagen 1993:1617. Brott mot ordningslagen kan straffas med böter eller fängelse i högst sex månader (källa).

Sedan funderar jag på om inte Vellinge delvis skulle kunna gå på den redan befintliga skrivningen i sin lokala ordningsstadgas elfte punkt, där det står: "Polismyndighetens tillstånd krävs för insamling av pengar i bössor eller liknande på offentlig plats, om insamlingen inte utgör led i tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning."  I och för sig är det kanske inte troligt att Polisen sätter stopp, men har man det skrivet i den lokala ordningsstadgan borde ju rutinerna tillämpas.

[Carpinus]1
9/20/17, 8:21 PM
#66

Vellinge kommunfullmäktige  röstade med siffrorna 39-12 för ett tiggeriförbud i fyra centrala områden i Vellinge, Höllviken och Skanör. Det moderata förslaget stöddes av Liberalerna och SD.

Källa

[Carpinus]1
9/21/17, 9:56 AM
#67

#66 Centrum för Sociala rättigheter och Civil Rights Defenders har överklagat beslutet till förvaltningsrätten i Malmö.

" De menar också att tiggeriförbudet är diskriminerande och att det inte står i proportion till de inskränkningar i mänskliga rättigheter som det innebär för hemlösa romer i Sverige. Därmed är det ett brott mot både Europakonventionen och Regeringsformen, "----

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vellinges-tiggeriforbud-overklagas-till-forvaltningsratten

[Hayabusa]
9/22/17, 5:34 PM
#68

"När regeringens nationelle samordnare Martin Valfridsson lade fram en rapport i fjol om tiggeri i Sverige var han emot tiggeriförbud. Men han bytte åsikt i våras när han såg en norsk tv-dokumentär om hur kriminella rumäner i Bergen skapat ett nätverk med 140 landsmän som tvingats till tiggeri, prostitution och stölder. Den dokumentären sänds på torsdag i SVT.

Martin Valfridssons nya hållning har stöd i S-beslutet från april om att Socialdemokraterna "inte passivt kommer att se på när tiggeri och hemlöshet normaliseras"."

https://www.hd.se/2017-09-22/regeringen-oppen-for-att-kopiera-vellinges-tiggeriforbud

[Carpinus]1
9/27/17, 7:48 AM
#69

#59 Uppdrag granskning på SVT1 kl. 20.00 visar ikväll "Lykkelandet".

http://www.expressen.se/nyheter/ledare-for-tiggarnatverket-levde-lyxliv-pengar-i-kylskap/

Annons:
[Carpinus]1
11/20/17, 10:29 PM
#70

#65 Göteborgsmoderaterna följer sina partikamrater i Vellinge i spåren och lägger fram ett förslag i kommunfullmäktige om tiggerifria zoner. GP:

"I mitten av oktober ställde sig Moderaternas stämma bakom ett nationellt tiggeriförbud. Nu hakar partikamraterna i Göteborg på och vill förbjuda all passiv insamling av pengar kring centralstationen, Nordstan, Brunnsparken, Kanaltorget och Gustaf Adolfs torg. I förslaget som ska presenteras för kommunstyrelsen nu på onsdag, framförs bland annat att "flera göteborgare och besökare upplever sig bli ofredade när de uppvaktas allt för närgånget".---

"Två kommuner har tidigare förbjudit tiggeri på allmän plats, Sala och Vellinge. Båda besluten har upphävts av länsstyrelsen med hänvisning till att de inte är förenliga med ordningslagen. Vellinge kommun har överklagat, vilket nu kommer leda till att frågan prövas i domstol."---

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/moderaterna-vill-f%C3%B6rbjuda-tiggeri-i-city-1.4850195

[Carpinus]1
2/13/18, 3:27 PM
#71

#59 Verkar vara en del pengar i omlopp här hemma också.

"Under måndagen grep Uppsalapolisen en man som tiggde pengar på Resecentrum. - När poliserna gjorde en närmare kontroll av mannen rasade det ner sedelbuntar från bland annat hans jacka. Det kom bara fler och fler buntar, berättar Jale Poljarevius, lokalpolisområdeschef för Uppsala och Knivsta. Enligt honom bar mannen på en väska och hade sammanlagt sex miljoner kronor i kontanter."---

"Pengarna togs i beslag och mannen greps, misstänkt för grovt brott mot penningtvättslagen. Brott mot penningtvättslagen innebär att en person hanterar pengar som kommer från brottslig verksamhet."---

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/tiggare-greps-i-uppsala-med-sex-miljoner-4898999.aspx

[Hayabusa]
2/13/18, 4:10 PM
#72

Besynnerlig händelse.

[Carpinus]1
2/14/18, 2:44 PM
#73

#72 Ja, mannen försökte tigga ihop till en bussbiljett, och enligt åklagare är han "av nordiskt ursprung".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/e1Mlv9/aklagaren-bekraftar-tiggande-mannen-hade-sex-miljoner-kronor

[Hayabusa]
2/14/18, 2:46 PM
#74

#73 Frågan är om de ens tar emot kontanter på bussen :)

[Carpinus]1
2/14/18, 3:17 PM
#75

#74 Han hade kunnat köpa hela bussen.☝️

[Hayabusa]
2/14/18, 3:19 PM
#76

#75 Haha, men inte med cash 😃

Annons:
[Carpinus]1
2/17/18, 7:01 PM
#77

Anna Dahlberg har en lång krönika i Expressen som mynnar ut i att det är dags för politikerna att ta sitt ansvar för att sätta punkt för det organiserade tiggeriet på våra torg och gator.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ingen-kan-langre-blunda-for-tiggeriets-baksidor/

[Göstage]
12/17/18, 10:25 AM
#78

Högsta Förvaltningsrätten godkänner begäran om lokalt tiggeriförbud i Vellinge. Sannolikt ett prejudicerande utlåtande.

"Frågan om ett lokalt tiggeriförbud i skånska Vellinge avgjordes idag av högsta juridiska instans. Högsta förvaltningsdomstolen upphäver kammarrättens tidigare beslut. Ett lokalt förbud mot tiggeri får därmed införas i kommunen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ja-till-tiggeriforbid

Magi-cat
12/17/18, 10:32 AM
#79

Och sedan levde de lyckliga i alla sina dagar…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
12/17/18, 10:39 AM
#80

…and justice for all

[Hayabusa]
12/17/18, 7:05 PM
#81

"Ja, det är fattiga, utsatta människor. Nej, det är ingen enkel, svartvit fråga.

Men lösningen på problem i exempelvis Rumänien är inte att landets fattiga beger sig till Sverige och andra länder för att där tigga på gatorna och leva under ofta vidriga förhållanden.

Och nog är det ändå lite förvånande med vilken frenesi stora delar av vänstern i Sverige tagit strid för principen att det är en mänsklig rättighet att ligga på knä på gator och torg för att överleva av allmosor från förbipasserande."

https://www.hd.se/2018-12-17/mats-skogkar-att-tigga-anda-inte-losningen

[Göstage]
12/19/18, 3:32 PM
#82

#81 Och i de egenfabricerade mänskliga rättigheterna inkluderar de antagligen även rätten att bedriva människohandel.

"Liga lurade tiggare till Sverige – tjänade flera miljoner kronor."

kamera0710
12/19/18, 3:46 PM
#83

Liberalen Mattias Svensson är kritisk:

"Enligt Kvällsposten finns det i stort sett bara en tiggare i kommunen, och när denna kvinna intervjuas uttrycker hon bestörtning: Ska hon bort? Folk som brukar vara så vänliga mot henne?

Mataffären, utanför vars dörrar hon brukar sitta, har inga invändningar mot att hon befinner sig där. Tvärtom. De anställda brukar se till henne så att hon har det bra. Hon hjälper dem att sopa bort löv utanför ingången.

Inte heller lokalborna kommer på några särskilda argument för att förbjuda tiggeriet, förutom en anonym kvinna som säger till tidningen att det känns otrevligt med tiggare: ”Det finns många möjligheter för dem att få hjälp, de ska inte behöva sitta här.”

Det står med andra ord klart att detta inte alls är någon ordningsfråga för Vellinge kommun. I stället handlar det om en princip som man skulle kunna kalla ondhetssignalering eftersom den är motsatsen till vad högern så hånfullt brukar benämna omsorgen om samhällets utsatta: godhetssignalering.

Kommunpolitikerna vill flexa musklerna, visa sig tuffa, kapabla till hårda tag. Sparbössor från lokala idrottsföreningar är fortfarande okej, får man förmoda. Och Vellingemoderaternas egen hemsida trugar om att man ska "Ge en gåva", till partiet. Motviljan tycks endast gälla tiggare som inget har, och flera andra kommuner vill nu ta efter. Detta är ett ansvarslöst sätt att bedriva politik.

Särskilt ansvarslöst är det med tanke på att det man reglerar, ja misstänkliggör och bannlyser, är den grundläggande mänskliga rätten att sträcka ut handen och be om hjälp, och den lika grundläggande mänskliga reflexen att hjälpa den som är i nöd. Därför bör Vellinge kommun låta tiggarna vara."

Jag kom åt artikeln, även om DN-artiklar brukar vara bakom betalvägg.

https://www.dn.se/ledare/vellinge-agnar-sig-at-ondhetssignalering/

Annons:
[Hayabusa]
12/20/18, 11:04 AM
#84

"Ondhetssignalering" 🤓

kamera0710
12/21/18, 6:14 AM
#85

#84 Det har väl med motsättningarna bland liberalerna att göra. Tipsar igen om debatten som lades ut på facebook för ett par år sedan. Mattias Svensson och Per Svensson står långt ifrån Adam Cweijman och Paulina Neuding. (De sistnämnda är uppskattade av många Svärjevänner.) Ändå kallar sig alla fyra liberaler.

https://www.facebook.com/tankesmedjantimbro/videos/varf%C3%B6r-hatar-alla-liberaler-varandra-vart-%C3%A4r-den-svenska-frihetliga-r%C3%B6relsen-%C3%A4r-/10155116577365238/

[Hayabusa]
12/21/18, 10:19 AM
#86

#85 Eller så är det en motreaktion på Godhetssignalering 🤓

kamera0710
12/21/18, 11:37 AM
#87

#86 Kanske det, kontakta Mattias Svensson och fråga. Har haft intressant diskussion med honom via mejl, även om jag i många frågor står långt ifrån hans liberala samhällssyn. (Det gällde hans bok Miljöpolitik för moderater.)

http://envanligsvensson.se/

[Hayabusa]
12/21/18, 12:38 PM
#88

#87 Nej, jag har bättre saker för mig…

LBB
12/21/18, 8:52 PM
#89

När folk uttalar sig om tiggeriförbudet så frågar man sig ofta på vilket sätt det förbudet hjälper tiggarna..Den frågan skjuter ju bredvid så det skriker. Syftet med tiggeriförbudet är att minska tiggeriet framför vissa platser.  Dessa platser är ofta där tiggeriet ger bäst.

Ställ frågorna så här

Vill vi ha tiggare?

Vilka preventiva åtgärder minskar tiggeriet, samtidigt som det inte fråntar "hemländernas" ansvar

På den första svarar jag nej och på den andra så tittar jag på åtgärder som gör det olönsamt att tigga här.

kamera0710
12/22/18, 8:44 AM
#90

#89 Visst är det för jävligt att en del tycker att tiggarnas utsatthet är det viktigaste när frågan diskuteras.

Annons:
Carmarino
12/22/18, 3:49 PM
#91

Intressant insändare om att "Tiggeri bekämpar inte fattigdom". Förvisso skriven av ett kommunalråd från SD, men tycker trots det att han har en del vettiga kommentarer.

https://www.hd.se/2018-12-22/min-mening-tiggeri-bekampar-inte-fattigdom


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Ssoklubb]
12/30/18, 5:02 PM
#92

Tycker att tiggeri förbud är bra!

LBB
12/30/18, 5:16 PM
#93

#90  jag skulle tro att ingen anser att förbudet är till för tiggarnas skull.  Det är för att försvåra verksamheten, på sikt så mycket att man söker andra jaktmarker. Att hävda ngt annat är hyckleri.

Madeleine.1972
1/5/19, 10:57 AM
#94

Det är organiserat och ska förbjudas!

[Hukanson]
1/5/19, 5:49 PM
#95

Det är onekligen trist att se hur en grupp människor i Europa har det så eländigt att de organiserar hundratusentals tiggare att sitta år efter år utanför varuhus och affärer för att tigga pengar. Det uppstår en mängd frågor runt detta naturligtvis.

Varför tillåter Rumänien att deras medborgare beter sig på detta kanske förnedrande sätt? Varför tillåter EU och Sverige att dessa EU-medborgare beter sig på ett sätt som sätter alla intentioner om arbete och god levnadsstandard åsido? Varför är det Kyrkans sak att tillgodose deras behov av mat, kläder och husrum?

Svenskarna lägger faktiskt 21 miljarder kronor på välgörenhet varje år. Det är räknade pengar. Hur mycket vi skänker rumäner är det ingen som vet. Feta blir de inte. De lever ofta i misär och har det nödtorftigt. Skitiga husvagnar och bristfällig hygien. Men vad kan man göra?

Självklart kan man göra mycket bara viljan finns. Men vem äger egentligen problemet? Rumänien, Eu eller Sverige eller romerna själva? Om vi förbjuder tiggeri på allmän plats kanske även alla insamlingar till diabetes och cancer på teve måste bort eller ändra karaktär. Om vi bestämmer oss för att göra något - blir då romerna en ny invandrarvåg av problem med bostäder, skola och sjukvård?

Jag hoppas att de finner en väg till en levnadsstandard som möjliggör ett gott liv. Men troligtvis måste de övervinna sig själva och vilja arbeta för sitt eget bästa. Alla vi andra har byggt upp samhället med vårt arbete och varför skulle inte de delta i arbetslivet?

Pyttelite
1/5/19, 7:14 PM
#96

#95 Rumänien skulle aldrig blivit EU- medlem eftersom man inte kan ta hand om landets egna medborgare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
1/5/19, 7:20 PM
#97

# 95 Rumänien skulle inte fått bli medlem, men inte av den orsaken. Utan av den orsaken att man liksom Grekland och andra liknande länder inte är ekonomiskt vuxna ett medlemskap

Annons:
[Ssoklubb]
1/5/19, 7:22 PM
#98

I Rumänien är det förbjudet att tigga och det är därför dem kommer hit. Rumänien borde ta hand om sina egna medborgare.

Pyttelite
1/5/19, 8:40 PM
#99

#98 Nej, de kommer inte till Sverige för att det är förbjudet att tigga i Rumänien. De kommer till Sverige för att medlemskapet i EU ger dom möjlighet till det. EU-tanken är att det ska vara lätt att jobba mellan EU-länder. De kommer till Sverige för att valutaskillnaden är stor mellan Sverige och Rumänien. En månadslön för en läkare kan vara så låg som 3000kr. Då inser man lätt att det är extremt lönsamt att ge dig till Sverige att tigga. Det är heller inte de fattigaste som kommer hit utan de som utnyttjar systemet - och varför ska de inte göra det om möjligheten finns?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Ssoklubb]
1/5/19, 8:42 PM
#100

Rumänien ska ta hand om sina invånare. Det är inte Sveriges ansvar.

Pyttelite
1/5/19, 8:45 PM
#101

#100 Håller med dig att de inte håller måttet för medlemsskap i EU. De kan komma tillbaka när de fördelat om de pengar de fått.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Ssoklubb]
1/5/19, 8:45 PM
#102

Yep c:

Upp till toppen
Annons: