Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 5131 ggr
Vanja
2016-08-28 18:39

Vilka tycker du ska bilda regering vid valet 2018?

Om du fick välja själv, helt oberoende av vad som kan ske eller vad som inte kan ske. Oftast så röstar man ju på det parti som man vill ska styra ensam, men så går det ju inte till. 

Så vilka partier skulle du vilja se samarbeta?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Linn Is The New
2016-08-28 18:46
#1

Sverigedemokraterna tillsammans med kristdemokraterna.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Tjeja
2016-08-29 00:09
#2

V+SD hade varit en intressant kombination tycker jag! Två extremerna som kanske balanserar ut varandra? 🤔😁 Liksom istället för en bred röra av verklighetsfrånvända politiker som fostrats och utbildats till just politiker och aldrig haft någon riktig erfarenhet av vanligt folks vardag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2016-08-29 01:46
#3

#2 Intressant! Tror dock inte att det skulle fungera i praktiken men i teorin blir de riktigt intressant.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

kamera0710
2016-08-29 06:25
#4

#2 Tror att svetsaren Löfven har ganska bra erfarenhet av vanligt folks vardag. Hans företrädare på statsministerposten är väl mer av broiler.

kamera0710
2016-08-29 06:30
#5

Efter omständigheterna föredrar jag en S+V+MP-regering.

kamera0710
2016-08-29 06:38
#6

#1 Kanske kunde bli intressant med en sådan regering i ett av världens mest sekulariserade länder. Tänk bara, ett parti som går hand i hand med islamisterna och vill ge en religion en särställning (SD). Och ett parti som bildades för att kristendomen allt mer fått stryka på foten och som nätt och jämnt klarar sig över riksdagsspärren. KD förespråkar ju dock en religiöst neutral stat numera.

Det skulle vara mest intressant att se vad som händer med exempelvis skolan om dessa partier regerade. Från båda partier poppar det ju emellanåt upp flumtankar om att bibelns skapelseberättelse ska ges samma tyngd som Darwins lära i svenska skolor och att eleverna själva ska få välja vad de vill tro. Låter lika vettigt som att påstå att jorden kan vara platt lika väl som rund.

Annons:
Tjeja
2016-08-29 06:41
#7

#3 Eller hur? Har ju ingen förhoppning oöm att något sådant skulle ske i verkligheten egentligen och gjorde det det ändå skulle det nog bli svårt för dem och kaos på vissa plan. Men fokuserade dem på att skapa ett fungerande sammarbete tror jag att de skulle kunna skapa bra förändringar på områden som inte handlar om just invandringen i sig. För det är ju mycket så det ser ut här ute i verkligheten. Att även vanligt folk som inte tillhör den välbärgade eliten lever också i skilda världar men har gemensamma nämnare i vård, omsorg, skola, säkerhet och samhällsstruktur. Där lever vanligt folk i vanlig vardag med hopplösa situationer att lösa hela tiden. Tror även att ett sådant sammarbete (t o m om det var påtvingat) skulle kunna minska polariseringen bland svenskar invandrare. Eftersom de skulle bli tvungna att fokusera på de verkliga problemen i samhället och göra gemensam sak där istället för att skylla på varandra. Tja men jag är nog en drömmande romantiker. Men det är i a f vad jag skulle vilja se hellre än något S eller M styre eller ens sammarbete. De skulle bara fortsätta bedriva sin verklighets från vända politik. För ingen av deras riksdagsfolk har någon verklighetsuppfattning som stämmer med vanligt folks upplevelser av vardagen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
2016-08-29 08:40
#8

Förmodar att en mittenkoalition över blockgränserna kan vara ett möjligt alternativ, d.v.s. S+L+C. Visserligen verkar Centerns partiledare ha ärvt sin företrädares nedlåtande attityd mot sossarna, men när det kommer till kritan kanske det låter annorlunda? Fast det är inte en regering jag själv drömmer om. Helst hade jag sett en stark socialdemokratisk regering av "den gamla sorten", men tiderna och omvärlden har förändrats sedan dess, och så även socialdemokratiska politiker.

landsbygdsbo
2016-08-29 08:54
#9

Det är väl ganska enkelt att svara på.

Antingen det parti som får egen majoritet eller en konstellation av partier som tillsammans har majoritet i riksdagen.

gruvel
2016-08-29 11:31
#10

Oavsett vad man tycker kommer nog DÖ (Decemberöverenskommelsen) - om än på papperet utrangerad - att i praktiken gälla fram till åtm. 2022. En rödgrön regering med riksdagsminoritet bakom sig fortsätter som vanligt med sin politik och budget med ibland små korrigeringar från resterna av Alliansen. Det nya partiet Borgerlig Framtid kan komma in i riksdagen med knapp marginal. 

Vanja kryddar sajten bra med hennes olika frågeställningar! Här gäller det ju eget önsketänkande/förhoppningar. Men jag slirade visst  snett och över på vad som syns realism.

Zepp
2016-08-29 20:01
#11

Tycker att V+FI+KD+SD+MP vore en ny och annorlunda regeringskonstelation!

Inte för att jag tror de skulle kunna komma överens om något regeringsprogram.. utan mer för att de fick förhandla med olika inriktningar.. bli tvugna att lära sig göra kompromisser!

Jisses hur svårt kan det vara.. det finns ett land att sköta/styra.. i detta land finns det en hel massa olika åsikter, behov att tillfredställa, och förhoppningsvis en framtid att utforma.

Och då har vi inte ens nämt att alla blir tvungna att ta hänsyn till att omvärlden förändras hela tid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2016-08-29 20:12
#12

Originalet låter bra mycket bättre.

Zepp
2016-08-29 21:26
#13

Pratar vi politik och val så tycker jag denna är bra mycket bättre.. dels så är det svensk kultur!

https://www.youtube.com/watch?v=fBQN_jTkH-8

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kamera0710
2016-08-30 05:55
#14

#12 Där har vi uppenbarligen olika smak.

hankans91
2016-08-30 06:24
#15

Om de nu hade kunnat samsas med varandra hade Socialdemokraterna och moderaterna varit det mest idealiska. Två olikheter som möts på halvavägen men det kommer givetvis inte att ske.

[helga21]
2016-08-30 13:59
#16

zepp Varför tycker du att M och S ska slippa kompromissa? De är de största partierna och kör över alla andra så lite ödmjukhet från deras sisa skulle kanske inte skada.

Zepp
2016-08-30 19:18
#17

Mnjae.. nog anser jag att det mest regeringsdugliga vore S+M!

Utan min tanke var snarare att de andra skulle få lära sig att kompromissa, för landets bästa!

Nackdelen med S+M är.. tråkigt, tråkigt, vi vet vad vi får, dvs detsamma som vi fått sedan 40-talet!

Det blir rätt utslätade kompromisser, rätt liten förändring.

Troligen lär SD vinna fler röster.. från bägge partierna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-04-17 11:11
#18

Vi närmar oss nästa val allt mer, och positioneringarna klarnar väl efter hand.

Socialdemokraterna kommer knappast att kunna räkna med ett tillräckligt mandatunderlag i en fortsatt samverkan med Miljöpartiet och stöd från Vänsterpartiet som valplattform inför 2018. 

Hoppet ligger då i att försöka fria till något alliansparti inför nästa val, kanske Centerpartiet, trots att partiledaren Annie L. har för vana att vara kritisk mot sossarna. Men det räcker inte med bara ett borgerligt parti, och då är Liberalerna väl de enda som räknas. I scenariot med en mittallians är dock en förutsättning att Vänsterpartiets inflytande försvagas. Kan bli så att Vänsterpartiet och MP (i mån av att de senare hänger kvar) går i opposition, dock knappast i förening. På andra kanten blir då M, KD (?) och SD kvar, endera som ett regeringsalternativ (mindre troligt) eller som en ärendebaserad kraftfull opposition.

Hur är samverkanslusten i Alliansen då? Ja, den inbördes relationen verkar inte särskilt god, och SD kommer knappast att få chansen att ingå i en regering, så då återstår för Alliansen att hoppas på SD:s parlamentariska stöd genom köpslagande.

(Det som kan ställa begreppen på ända är någon form av internationell/nationell kris som gör att det kan finnas skäl att bilda en krisministär där såväl moderaterna som sossarna ingår, men det är väl en hypotes i nuläget.)

kamera0710
2017-04-17 11:41
#19

#18 Blir också intressant att se om det blir stora svängningar efter valet. Minns väl valet -94, när alla pratade om att S och dåvarande FP kommer att samarbeta efter valet. Ett så veligt parti som centern däremot lät uteslutet för sossarna. När valet väl var över var en av de första sakerna vi fick höra att s-ledaren haft ett "konstruktivt samtal" med c-ledaren. Därefter inleddes fyra års nära samarbete.

När nytt val närmade sig betonade c mest att detta samarbete var avslutat.

Jag känner mig beredd på i stort sett vad som helst, med alla tvära kast som varit.

Sjuttan
2017-04-17 12:19
#20

#5. Instämmer! Bevare mig för SD!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Linn Is The New
2017-04-17 14:16
#21

Sd, bara sd

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

lordgortor
2017-04-17 15:01
#22

Äsch, SD  är ett slashasparti! Ingen ordning.  Det itressanta är om MP åker ut ur riksdagen, hur blir mandatfördelningen? Även kd är ett halvskumt parti, kvar blir bara de traditionella "gamla" partierna som borde bilda en samlingsregering. Sedan är det naturligtvis bara en from förhoppning att hela riksdagen borde moderniseras vad beträffar politikernas gräddfiler som t ex deras pensioner mm.

Sjuttan
2017-04-17 17:51
#23

#21. Berätta gärna varför.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Linn Is The New
2017-04-17 20:17
#24

#23 Ska inte behöva berätta det.. Men lets go

They got IQ

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

mangemani4
2017-04-17 21:02
#25

håller med Linn. iq och sunt förnuft, det är något som de andra partierna helt saknar som vi också fått bevis på, men som SD har gott om.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[memoirsofaclone]
2017-04-17 21:21
#26

Osäkert om jag hade velat se något av dem, men när jag gjorde nåt såntdär valtest så blev jag 80% SD och 20% V, dock verkar det vara en omöjlig kombination. Egentligen gillar jag faktiskt inte partierna, men det är väl det närmaste man kan komma för det som riksdagen saknar, nämligen ett vänsterkonservativt parti. Synd att V prioriterar så mkt annat framför den ekonomiska klassfrågan.

Sjuttan
2017-04-17 22:33
#27

Ja inte säger det mycket, men tack i alla fall.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
[Carpinus]1
2017-10-22 17:41
#28

Statsvetataren Johan Hinnfors analyserar regeringsalternativ:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fem-regeringsalternativ-till-valet

[Hayabusa]
2017-10-22 17:52
#29

#28 Vad ska man tro? Personligen har jag ingen aning om hur det ska gå, men magkänslan säger: "Käbbel".

[Carpinus]1
2017-10-22 18:13
#30

S+V+MP+Fi,

känns inte längre som nån utopi…😮

[Hayabusa]
2017-10-22 18:46
#31

#30 Snarare som en mardröm 😡

[Carpinus]1
2017-10-22 19:01
#32

#31 Sant…

På något sätt känns det som om Lööf sitter på leken på ett obehagligt vis. Vad är hennes ord värda, vart vill hon?

"Vi såg också en viss, och inte så subtil scenförändring (i senaste partiledardebatten). Sedan ett decennium är vi vana vid att allianspartierna stöttar varandra i partiledardebatterna. Det var mindre av det än vanligt, ja till och med frostiga stämningar här och var. Möjligheten att vinna val handlar inte bara om att budgetarna skall passa ihop. Det handlar om att utstråla en vilja av att göra något tillsammans. Nu föreföll det rätt tydligt som om Lööf och Kristersson tävlade om att synas mest. Ett år är, som sagt, en oroande kort tid."

http://www.blt.se/ledare/loof-och-kristersson-tavlar-om-ledarrollen-i-alliansen/

[Carpinus]1
2018-01-23 09:02
#33

Expressens ledarsida är inne på en koalition S+M efter valet för att komma ur ett väntat parlamentariskt dödläge, lite av den tyska lösningen alltså.

https://www.expressen.se/ledare/vaga-tanka-tanken-pa-en-s-m-regering/

kamera0710
2018-01-23 11:48
#34

#33 Ja, en del betonar ju partiernas storlek. Utifrån det resonemanget är väl det alternativet det mest logiska. 

Själv hoppas jag på en "vänstersväng" i svensk politik och att sossarna skulle våga synliggöra höger-vänsterkonflikten mer.

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-23 11:56
#35

#34 Undrar om inte Socialdemokraterna är brända av sina påflugna partners efter de här fyra åren vid makten? Fast de satsar nog hellre på en mittenregering, utan M.

[Carpinus]1
2018-03-03 10:55
#36

#35 Sossarna verkar trötta på nuvarande sällskap och räcker ut handen till Centerpartiet…

https://www.expressen.se/debatt/tillsammans-med-c-vill-vi-ta-ansvar-for-sverige/

[Carpinus]1
2018-03-03 10:58
#37

#36 "Men Annie Lööf nobbar Socialdemokraternas förslag. "(S) är välkomna att stödja en alliansregering för att ta ansvar för landet", skriver hon på Twitter."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-topparnas-utspel-vill-styra-med-centern/

Fast det är långt till september…

Tjeja
2018-03-03 11:55
#38

#34-35 inte en dag för tidigt för dem att lessna på MP tyvärr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

gruvel
2018-03-03 13:31
#39

Med tanke på de troliga röstetalen i höst i valet, alltså sammantagna, och tipset till C, MP,FI,V att ha bildat en valallians, så kan de sedan samregera med S. En gemensam nämnare är att i olika grad låta öppna Sveriges gränser.  S talar visserligen med olika tungor här om man ställer Ylva Johanssons uttalande nyligen mot S-politikern Wanngårds i Stockholm uppfattning att bidrag kan utbetalas till alla som behöver,  oavsett omständigheterna kring och skälen till att de uppehåller sig i landet. Kan vara ett taktiskt spel mest, undvika en tvärsäker enig linje som kan tappa röster?

[Göstage]
2018-08-08 22:22
#40

Chansen är inte obefintlig att SD blir största parti, men väldigt liten att de kommer att ingå i en regering. Hur ofta har det hänt i svensk valhistoria att största partiet hamnat utanför regeringen?

[VSK]
2018-08-09 07:20
#41

#40

Detta val blir nog det första (kan inte historiken väl nog, så därför tillägger jag i "modern" tid).

Men, chansen är rätt stor för DÖ 2.0 efter valet (beroende på hur valet går så klart) och då kommer partier i 7k stödrösta. Allt i den sanna demokratins anda. Skulle inte förvåna mig om man stödröstar in F! oxå. Då får man hoppas man vinner stort så man kan ta med släkt och vänner och flytta utomlands.

F! ville ju att man skulle sänka riksdagsspärren (konstigt va), jag säger tvärsom, öka den till 8% istället. 

Börjar bli mer och mer för presidentval i det här landet.

Annons:
kamera0710
2018-08-09 17:45
#42

#40 De perioder vi haft borgerliga regeringar har ju det största partiet inte suttit i regeringsställning. Senast 2006 till 2014.

[Göstage]
2018-08-09 18:15
#43

#42 Det har du givetvis helt rätt i.

[GIKmio]
2018-08-09 18:28
#44

Kan inte Löfvén och Kristersson bilda ett par?.. Stefan och "Krister"

[VSK]
2018-08-09 20:13
#45

#44

😂

[GIKmio]
2018-08-09 20:22
#46

#45 Men dom får inte spela sin fars på Vallarnas i Falkenberg. Den är fullbokad nästa sommar.. Men Chinateatern finns ju i Stockholm. Känd för diverse spektakel och nära till hands..

[VSK]
2018-08-09 20:53
#47

#45

Vallarnas är helig mark 🙂

Dioramabyggare
2018-08-10 19:54
#48

Jag har för längesedan tappat tron på traditionell politik.. det ett av partierna, eller en koalition av partier, lyckas bygga upp under "sin" mandatperiod lyckas ju nästa riva ner… eller snarare rivs ner och rivs ner. skolväsendet, äldrevården, rättsväsendet, försvaret… allt sådant är ju mycket lättare, och går mycket fortare, att riva ner än att bygga upp.

Det ska bli intressant hur det här landet ser ut och styrs efter valet, och ett par-tre år framåt…

Annons:
Aasi1
2018-08-12 01:46
#49

Ja, det kommer bli väldigt intressant att se, man skulle nästan kumna göra dokusåpa i Rosenbad tiden efter valet. Vilka kommer ingå pakter och vilka kommer bli hugga i ryggen. Förstår inte hur de andra partierna tänkter att de ska kunna regera efter valet. M säger tex att de vill vinna valet och regera med alliansen. Hur hade det tänkt sig att det skulle gå till? Ska det hoppas på att de rödgröna stöttar dem om de inte vill förhandla med SD? De rödgröna vill också regera om de blir störst men hur ska det gå till, ska de hoppas på ett nytt DÖ?

Lussan20
2018-08-12 06:36
#50

Hoppas förnuft får styra valet och inte missnöje.

KD är ett skrämmande parti. Kristet i grunden, nej absolut det motsatta enligt mig.

Inget perfekt alternativ finns, men S+C+V+ MP vore intressant. Men jag undanber mig KDs sk Kristna värdegrund. Var sitter den?    Mvh/WL

[VSK]
2018-08-12 09:06
#51

#49

Chansen är överhängande stor att det kommer bli ett DÖ 2.0 och det vet precis alla partiledare inom riksdagen om. Väljer man att än en gång bryta mot svensk grundlag så får jag hoppas de tar sitt personliga ansvar även fast tjänstemannaansvaret fullt ut inte gäller. Så naiva ska vi inte vara, för dessa partiledare tar inget ansvar alls. 

#50

Du vill alltså ha ett U-land. Om du tycker det låter så intressant så finns det massor med såna länder att flytta till.

Lussan20
2018-08-12 09:28
#52

U-land? Motivera gärna vad som skulle förpassa oss till ett u-land med S-MP-C-V

i regeringsställning? Men som indianen sade- när människan sågat ner sista trädet inser hon att man inte kan äta pengar!

Jag flyttar inte, jag är 70 år och har varit med att bygga upp landet, har fyra begåvade barn , 7 barnbarn som jag vill det bästa naturligtvis.

Om blåalger förpestar vårt dricksvatten står vi utan vatten också. Inte bara torka hotar, vattnet är hotat. Nu när vi gick ut med hunden städade vi på vägen efter Augustifestivalen. Muggar, Pizzakartonger, burkar mm. Vem ska lära barnen att jorden inte är en enda stor papperskorg?

Jag tror aldrig jag kastat något i naturen, men använt plast, nu är det tygpåsar som gäller för min del.

Jag såg efterkrigstiden, mormors fattigdom, mina föräldrars kamp för oss barn.

Det värsta med människan är att hon glömmer. Hon sade efter 1a världskrigets fasor-aldrig mera krig- snart stod världen i brand igen. Hat och våld som någon ska vara mottagare av.

Säg när världen blivit bättre av -vi och dom sämre tänk-?

Jag är född Svensk medborgare så varför du uppmanar mig att flytta är helt märkligt, förklara!

[VSK]
2018-08-12 09:34
#53

#52

Oki förstår du har missat att FN varnade Sverige och det redan vid den förra regeringen att om Sverige håller på (då) i samma takt så kommer Sverige vara ett U-land till år 2030. Numer så kommer det gå betydligt snabbare än så då nuvarande regering förvärrat läget katastrofalt.

Det andra du raljerar om är inget jag tänker besvara för det har inget med FN´s varning att göra.

Lussan20
2018-08-12 09:50
#54

Du uppmanar mig att flytta, så min fråga är naturligtvis ditt mandat för det?

Fakta är inte att raljera, det är dagens nyheter. Men vi äldre har ju inga faktaunderlag som det ser ut. FN är inte Gud Fader.

Men om alla kloka slår sina huvuden samman kanske vi kan få en politik som främjar vårt land, gamla , barn och framtiden. Att inge hopp och arbeta mot samma mål. En bättre framtid för alla.

[VSK]
2018-08-12 10:07
#55

#54

Har du svårt med matematiken?

Gällande ditt sista stycke så tycker jag det låter bra, men jag förstår inte varför du blandade in S+C+V+ MP som ett intressant alternativ för kommande regering, för den skulle absolut inte uppfylla din önskan om en politik som främjar vårt land, gamla, barn och framtid utan snarare precis tvärsom. Facit för oansvarig politik har vi i överflöd av, tyvärr.

Annons:
Lussan20
2018-08-12 10:47
#56

Ja tack och lov får man ha en åsikt fortfarande.

Vi kan ta med FI också, de kan ta alla kvinnofrågor, det behövs. V mot  vinster i välfärden.

En hjärtefråga då jag arbetat både inom sjukvården och baromsorg och skola. Tjäna pengar på att spara på blöjor mm känns inte bra. Som barnpedagog var jag med om då vi hade egna kokerskor, social hjälp med de barn som saknade kläder tex.3,5 personal på 12 barn. Vilket var sällan då barn under 3 år ofta är sjuka.

Det fanns pengar till pedagogiskt material, fin mat till barnen. Omsorg om de minsta, inga smutsiga blöjor eller hungriga barn. 80 talet var ett bra årtionde inom förskolan.I området jag arbetade mest i var fördelningen utländska föräldrar , Svenska ca 50% vardera.

Trots att jag är halvblind, haft flera strokar så anser jag mitt förstånd sitter i hjärtat mest. Känner med utsatta, svältande, flyende och djuren som far illa.

Jaget kan inte alltid stå bräddfyllt, man måste unna andra det man unnar sig själv.

[VSK]
2018-08-12 11:18
#57

#56

Så länge man har "rätt värdegrund" så har man tydligen rätt att tycka som man vill.

Tjeja
2018-08-14 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Vet inte om den här bilden är ok att lägga upp här egentligen men jag kan inte riktigt låta bli..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
2018-08-14 21:38
#59

#58

Klockren bild 👍

HamsternOmid
2018-08-15 10:36
#60

iaf inte SD

Carmarino
2018-08-28 10:59
#61

Moa Berglöf är kolumnist på HD/Sydsvenskan och f.d. politiskt anställd i regeringskansliet. Hon är inte särskilt nöjd med hur regeringen har skött sig de senaste fyra åren.

Moa Berglöf: Regeringen som inte kunde styra.

En genomgång av de senaste fyra årens yttranden från lagrådet, myndigheten som granskar och yttrar sig om regeringens lagförslag, är ingen rolig läsning för den som händelsevis fortfarande tror att Socialdemokraternas starkaste säljargument är regeringsdugligheten.

I yttrande efter yttrande – i allt från asylpolitik till vapenlagstiftning, kriminalisering av sexköp utomlands och samtyckeslagstiftning – ifrågasätts den dåliga beredningen, den bristande konsekvensanalysen och de orimligt korta ledtiderna. Vissa lagförslag, säger lagrådet, går helt enkelt inte att genomföra.

-----

Socialdemokraterna kom till makten för fyra år sedan utan någon tydligt formulerad idé om vad man ville göra med den. Röster inifrån menar att ett påtvingat partnerskap med Miljöpartiet och en statsminister utan riksdagserfarenhet ledde till ett regeringsarbete där politiken istället förhandlats fram löpande, med populismens förkärlek till snabba utspel och tillfällig symbolpolitik som ledstjärna. Tjänstemän har tvingats stressa fram lagförslag, ofta på skakig juridisk grund, i takt med att S och MP svängt än hit, än dit. Det yttersta ansvaret för detta lagstiftningshaveri faller på Regeringskansliets myndighetschef: statsminister Stefan Löfven (S).

https://www.sydsvenskan.se/2018-08-27/regeringen-som-inte-kunde-styra


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

VeilofElysium
2018-08-28 15:41
#62

SD + M + KD + MED (man kan ju önsketänka i alla fall)

Jag hoppas att M släpper fram Hanif Bali och Ann Heberlein och andra likasinnade men verkar inte realistiskt just nu :/

Annons:
[[eskils_]]
2018-08-28 18:05
#63

#61 Bra artikel!

"… ingen rolig läsning för den som händelsevis fortfarande tror att Socialdemokraternas starkaste säljargument är regeringsdugligheten."

😂

[[eskils_]]
2018-08-28 18:08
#64

#62 Ja, det vore nog rätt medicin för det här landet. 👍

[Hayabusa]
2018-08-29 07:52
#65

#61 Bra text! Personligen tycker jag att Löfvén är en usel ledare.  Han är kanske trevlig och allt det där, men någon ledare är han inte.

[Göstage]
2018-09-25 22:16
#66

Lite kul att rekapitulera hur snacket har gått de här två åren - snart har vi besked! Kanske.

[VSK]
2018-09-26 05:33
#67

#65

Även en ko kan vara snäll och trevlig.

Carmarino
2018-10-02 15:33
#68

Ulf Kristersson får uppdraget att försöka bilda regering.

https://www.nsk.se/2018/10/02/ulf-kristersson-far-forsoka-bilda-regering/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-10-02 15:48
#69

#68 Spännande - bara att önska lycka till!

Annons:
Lussan20
2018-10-02 16:05
#70

Jag föredrar kor om jag måste välja mellan dom och  illvilliga människor , alla med fridens natur, inte ofriden och hat och avsky för folk med  tex annan härkomst. Begåvning finns i hjärtat också. Bilden med skylten -Idiotanstalt- var dålig. Vilken tur att människan utvecklas även om det går väldigt långsamt i vissa fall. Jag var 16 år då jag började mitt arbete med förståndshandikappade. Det var många som var kärleksfulla och vänliga till sin natur. Det vi kallar begåvning går inte -hand i hand med medmänsklighet och värme.  Det syns i historien…

Upp till toppen
Annons: