Annons:
Etikettlivsmedel-jordbruk-fiske
Läst 1290 ggr
[helga21]
2016-08-30 16:43

Svensk mat i storkök

I Finland värnar man om det finska jordbruket genom att upphandla finsk mat. Inget hindra Sverige får att göra samma sak hävdar en forskare vid Universitetet i Lund.

http://www.atl.nu/lantbruk/inget-hindrar-sverige-fran-att-gora-som-finland/

Annons:
JonasDuregard
2016-08-30 17:20
#1

#0 Ett anmärkningsvärt påstående: "Men genom att skriva in vissa kriterier i bedömningen, exempelvis koldioxidbelastning, kommer det sig naturligt att valet faller på lokala leverantörer, säger Max Rolfstam."

Jag tvivlar på att det stämmer. Transportsträcka är trots allt bara en av många faktorer för att beräkna koldioxidbelastning. 

Men det finns säkert andra smygprotektionistiska knep att ta till.

[helga21]
2016-08-30 17:24
#2

# 1 Det tror jag också att det finns om man bara vill bevara det svenska jordbruket 😃

JonasDuregard
2016-08-30 17:38
#3

Det gäller bara att komma på något som svenska jordbruket har men de flesta utländska jordbruk saknar, och sedan kräva det i upphandlingar (så det får inte vara något helt orimligt). Förslag?

[helga21]
2016-08-30 18:16
#4

# 3 Eller något som svenskt jordbruk inte har men utländskt jordbruk använder mängder av. Nämligen antibiotika och bekämpningsmedel.

[Hayabusa]
2016-08-30 19:24
#5

Idag köpte jag äpple odlade i Sverige. Det kändes bra.

[helga21]
2016-08-30 19:43
#6

# 5 Duktig du är 😃 Vi får äpplen från våra grannar och min man återgäldar med äpplekaka!

Annons:
Vanja
2016-08-30 20:22
#7

Jag funderade på det här om dagen då jag passerade Hallsberg, stannade på macken där för att tanka och köpa något att äta. Där inne har de alltså baguetter, som är tillverkade i Närke.  Allt som är i baguetten och själva baguetten kommer alltså ifrån samma landskap som det jag var i (för er som inte vet det så är Närke ett väldigt litet landskap). Då vart jag glad och köpte tre sådana, bara för att försöka stödja. Jag tycker att närodlat är det bästa, inte bara för miljön men också för mig som vet vad jag äter.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-08-30 21:12
#8

#6 & #7 Som konsument kan man faktiskt påverka. Några äpple hit & dit låter kanske fånigt, men alla bäckar små. Det handlar om principen. Köper kotletter i charkuteriet, från en gård i närheten av Ystad, de är visserligen dyrare - men en jäkla skillnad i smak.

Vanja
2016-08-30 22:10
#9

#8 Ja man kan faktiskt det och har man råd så tycker jag att man ska ta de dyrare och mer närodlade alternativet. 
Jag säger inget om de som inte har råd, de får köpa vad de känner att de har råd med helt enkelt. Men de som har råd kan faktiskt göra skillnad genom att välja noga, och inte billigast.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-08-30 22:15
#10

#9 Jag överdriver inte när jag säger att det är en jäkla skillnad  på smak. Går inte att jämföra. Klart att plånboken får styra för en del, men för många handlar det om att prioritera. Har man råd med IPA för 100 kr flaskan på krogen så…

Vanja
2016-08-30 22:26
#11

#10 Nej du har rätt i det. 
men min mamma är ett bra exempel, efter att hon har betalat hyran och räkningar så har hon ca 3000 över. Och det ska räcka till mat och dessutom till bensin till att köra mina syskon till och från skolan. Hon är sjukpensionär. Så hon går inte ens på krogen. För de har hon inte råd med.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-08-30 22:32
#12

#11 Trist att höra, det är på tok för lite. Har förståelse för att det finns människor som inte har råd. Man gör så gott man kan.

Vanja
2016-08-30 22:36
#13

#12 Ja man gör ju det.  Ibland tar jag med henne till gårdsbutiken som ligger någon mil utanför där hon bor, där hon kan handla ägg, bröd och potatis billigt som faktiskt är närodlat och dessutom mycket billigare än i affärerna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-30 22:37
#14

#13 Låter bra 👍

JonasDuregard
2016-08-30 22:48
#15

#13 Förutom priset, är det för att det smakar bättre eller tänker du att det finns någon annan fördel med det närodlade?

Em_
2016-08-30 23:29
#16

#15 Först och främst ger svenska produkter skatteintäkter och arbetstillfällen i Sverige och inte någon annanstans. På en del områden har vi tagit ställning och stiftat hårda lagar för lantbruket. Vår antibiotika policy är t.ex. hård jämför med andra länders. Trots det är det inga problem att servera kött från djur som är uppfödda på ett foder med antibiotika i på våra sjukhus. Samma sjukhus där man undviker onödig antibiotika användning så långt det bara går. Finns ingen logik i det.


kamera0710
2016-08-31 06:50
#17

De större butikskedjorna har väl också haft en del kampanjer för att försöka få oss att köpa inhemskt kött. Och nu har det väl börjat betonas mer att vill vi ha hårda djurskyddslagar kanske vi får räkna med att köttet blir lite dyrare än det som kommer från länder med sämre lagstiftning.

Vad gäller miljöpåverkan kan ju dock import vara att föredra i vissa fall. Tomater som odlas vintertid i svenska uppvärmda växthus påverkar miljön mer än de som fraktas med båt från varmare breddgrader, enligt gjorda studier.

JonasDuregard
2016-08-31 07:01
#18

#16 Jag tänkte mer närodlat kontra övrigt svenskt. Och det du talar om handlar främst om kött verkar det som.

kamera0710
2016-08-31 07:24
#19

Som bosatt i Mälardalen av arbetsmarknadsskäl gynnar jag hellre producenterna ute i landet. Dels för att transporterna är en väldigt liten del av livsmedlens totala miljöpåverkan och dels för att Mälardalen redan är lite för "överbefolkad" i mina ögon. 

En väldigt god brödsort som görs i Härjedalen brukar jag bunkra halvårsransoner av när det är marknadsdagar på Skansen. Och mjölk köper jag bara Konsums egen, som är från ett mejeri i Dalarna. För att ta två exempel.

Upp till toppen
Annons: