Annons:
Etikettenergifrågor
Läst 1385 ggr
[helga21]
2016-08-30 18:28

Solenergi

Letade efter en tråd om detta men fann ingen. Gör någon annan det så lägg dit detta.

Ett beslut som jag då fann fullständigt vansinnigt!

"Efter SVT:s avslöjande svänger nu regeringen om skatten på solel. Skatten ska sänkas så fort som möjligt enligt finansministern."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-svanger-om-skatt-pa-solel-1

Annons:
Vanja
2016-08-30 20:24
#1

Vilket beslut är det som är vansinnigt menar du? 

Jag tycker att hela grejen med att få betala skatt på solens energi är vansinnigt. när bestämde staten att de är dom som äger solen och att vi måste skatta för att få använda den?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-08-31 17:58
#2

Det som det står i länken om!

"Regeringen införde skatt på stora solcellsanläggningar den första juli och skyllde på EU-regler. Men efter att EU-kommissionen sagt att det inte finns sådana krav, är nu regeringen beredd att sänka skatten."

JonasDuregard
2016-08-31 18:54
#3

#2 Så … vilket av de två besluten talar du om? 🙂

Tycker du det är galet att ha skatt eller att sänka skatten? Jag gissar det förra?

[helga21]
2016-08-31 18:56
#4

# 3 Ja  fullständigt galet! Men vad gör inte regeringen för att få in lite skatt från alla håll och kanter

JonasDuregard
2016-08-31 20:23
#5

#4 Så då är du är glad över det andra beslutet, det som artikeln handlar om. Eller?

[helga21]
2016-09-01 11:15
#6

# 5 Att de tar bor skatten ja!

Men vad förnybar energi är vet jag inte. Det jag har lärt mig är att energi inte går att förnya utan enbart kan omvandlas och att allting innehåller energi!

Annons:
JonasDuregard
2016-09-01 11:40
#7

#6 Det finns ingen entydig formell definition för förnybar energi, men det syftar på energikällor för praktiska ändamål kan betraktas förnybara. Solljus är bästa exemplet, använder vi allt solljus en dag så kommer vi ändå få lika mycket nytt solljus nästa dag. Det faktum att även solen en dag kommer få slut på energi är inte något som behöver beaktas när man bygger ut elnätet. På samma sätt betraktas bergvärme som förnybart även om det lååångsamt kyler ner planeten. 

Olja å andra sidan är inte förnybart. Även om det kan nybildas så sker det på en geologisk tidsskala (miljontals år). Så i alla praktiska ändamål handlar olja som energikälla om att förbruka ett lager planeten har till hands, och oljan vi använder idag är försvunnen imorgon. 

Det finns så klart en del gränsfall, där det finns ett ändligt men väldigt stort lager av någon resurs. Något som kanske skulle räcka tiotusentals år men inte miljontals år. Vissa typer av kärnkraft skulle till exempel kunna räknas som förnybara, men det är kontroversiellt.

[helga21]
2016-09-01 11:47
#8

# 7 Fast jag tror nog att det inte finns någon förnybar energi utan bara att  det går att omvandla. Solen kommer att slockna det vet vi.

JonasDuregard
2016-09-01 13:06
#9

#8 "Fast jag tror nog att det inte finns någon förnybar energi utan bara att  det går att omvandla"

Att energi inte kan uppstå ur intet är ingenting du behöver tro på, det är en naturlag. Men begreppet förnyelsebar energi handlar alltså inte om teoretisk fysik utan om klassificering av energikällor för praktiska tillämpningar. 

"Solen kommer att slockna det vet vi."

Ja, det skrev jag också. Men vi vet också att när det händer så är livet på jorden sedan länge utrotat, och frågan om hur vi ska få energi att ladda våra smartphones är således irrelevant. 

.

Grundförutsättningen när man använder begreppet är alltså att vi behöver oroa oss för saker som händer om hundra eller tusen år, men inte om saker som händer om miljarder år. 

Exempel på saker vi oroar oss för: Att fossila bränslen tar slut. Att fosfor tar slut. 

Exempel på saker vi inte oroar oss för: Att solen tar slut. Att jordens kärna svalnar. 

De första exemplen handlar om det vi kallar icke-förnybara resurser, de senare om sådana vi kallar förnybara.

lordgortor
2017-04-16 18:18
#10

Inför nettodebitering av egenproducerad el.

[Hayabusa]
2018-08-16 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En ICA-butik i Skåne har monterat solpaneler på taket och bidrar på så vis till en bättre miljö:

Efter att ha tittat på olika alternativ fastnade Kalle Ludvigsson för Bjäre krafts erbjudande. Under maj månad installerades 238 paneler på sammanlagt cirka 370 kvadratmeter på butikens tak i söder och väster.

Tre månader senare har anläggningen bidragit med 35 000 kilowattimmar vilket motsvarar årsförbrukningen av hushållsel för sju normalvillor.

https://www.hd.se/2018-08-16/sa-blir-icabutiken-i-vejbystrand-miljovanligare

Upp till toppen
Annons: