Annons:
Etikettekonomi
Läst 476 ggr
[helga21]
2016-09-19 17:36

Låga inkomster bör inte beskattas

"Det är inte rimligt att ta ut skatt från dem som har så pass låga inkomster att de inte kan klara av sin egen försörjning. Därför föreslår vi att ingen ska betala inkomstskatt – över­ huvud taget – upp till en taxerad årsinkomst på 150  000 kronor, skriver Jimmie Åkesson (SD) och Oscar Sjöstedt (SD)."

Jag håller fullkomligt med dem precis som jag gör i det de skriver i övrigt.

"1. Det blir mer attraktivt att arbeta även till lägre inkoms­ter (vare sig man har en relativt låg lön eller arbetar deltid) jämfört med exempelvis a-kassa eller försörjningsstöd (ökat arbetskraftsutbud).

2. Det blir billigare för företagen att anställa, eftersom lön­tagaren är intresserad av sin netto- snarare än brutto­inkomst (ökad arbetskraftsefterfrågan).

3. Det blir en kraftig förbättring av den lägsta inkomst­decilens levnadsstandard, enligt Riks­dagens utredningstjänst motsvarande hela 14,6 procent (ökad konsumtion).

Samtliga dessa tre parametrar borgar var för sig och tillsammans för en påtagligt positiv sysselsättningseffekt."

"En dylik skattereform medför givetvis ett om­fattande finansieringsbehov. Sverigedemokraterna vill låta utreda en finansieringsmodell med fyra huvud­sakliga parametrar:

1. Att den befintliga jobbskattereduktionen reformeras till ett genuint avdrag.

2. Att en översyn görs av gällande momssatser.

3. Att ränteavdraget trappas av i försvarbar takt.

4. Att Arbetsförmedlingens ineffektiva satsningar slopas."

http://www.svd.se/sd-laga-inkomster-bor-inte-beskattas

Annons:
Zepp
2016-09-19 19:34
#1

Strålande förslag.. som många redan framfört.. tex EU, jag och Birger Slaugh.. för att nämna några!

Men.. det faller varje gång på att det måste finansieras.. dvs fastighetskatt, slopat ränteavdrag, slopad RUT/ROT!

Dvs det slår mot hög och medelinkomstagare.. dvs det blir en omfördelning från de som redan har till de som inte tjänar så mycket!

Och så kan vi ju inte ha det.. eller rättare sagt, varje politiskt parti som ens lägger fram ett sådant förslag kommer att förlora hälften av sina väljare!

Men som sagt vad.. man bör först ha en inkomst man kan leva av och sen på det som överstiger detta så skall skatt tas ut.. efter förmåga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-09-19 20:10
#2

zepp du har uppenbarligen inte läst vad det står.

Zepp
2016-09-19 20:32
#3

Varför väljer de att anamma Birger Slaughs politik?

Tänker de sig bilda regering med MP?

Glöm det.. Birger är avpolleterad för länge sedan!

Jodå jag kan läsa.. och jag kan självständigt kommentera oxå!

Det behövs inga utredningar.. EU har redan sagt att alla måste först få behålla tillräckligt av lönen innan man tar ut skatt till olika bidrag/avdrag!

Grejen är att det fortfarande är omöjligt iomed att det är de fattiga som subventionerar de redan rika!

För det måste ju löna sig att vara rik.. för annars så flyttar de utomlands!?

Det är lite samma dilemma som den Grekiska regeringen står inför.. varför höjer ni inte skatterna, fastighetskatten, förmögenhetskatten, slopar bidragen till medelklassen.. ja om alla länder inom EU gjorde det samma så hade de inga problem altså!

Men nu finns det ett visst hopp iomed brexit.. där de med höga inkomster hitintills kunnat gömma undan sina inkomster, i olika utav UKs skatteparadis!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: