Annons:
Etikettmiljö-klimat
Läst 1669 ggr
[[eskils_]]
9/20/16, 1:41 PM

Bort med plasten?

"Frankrike går nu längre än något annat land för att få bort plast ut miljön. Plastkassarna är redan borta från butikerna, och från 2020 bannlyses bestick, muggar och tallrikar av plast.

Det gäller smörkniven, olivgaffeln och osttallriken på picknicken, det gäller vinglaset på trädgårdsfesten, det gäller muggarna i kontorets kaffeautomat: Inga engångsartiklar för mat eller dryck ska få vara av plast från och med 2020 i Frankrike.

Utensilier som tillverkats av plastliknande biologiska material som går att kompostera ska däremot fortfarande tillåtas.  (…)

Den 1 juli i år förbjöds plastkassar vid kassorna i livsmedelsbutiker. Från och med årsskiftet ska också de mindre förpackningspåsarna bort från frukt- och grönsaksdiskarna. Även i fallet med kassarna är biologiskt nedbrytbara kassar gjorda av exempelvis majs- och potatisstärkelse undantagna från förbudet. (…)

Bakom den aggressiva franska utfasningen av plast ligger skärpta miljökrav. Det handlar dels om att få ner konsumtionen av olja, som plast tillverkas av, dels om att få ner sopmängderna.

Plast är extremt svårnedbrytbart, och den plast som hamnar i naturen ligger kvar i hundratals år och utgör en fara för djur och växter. I haven finfördelas plast till mikroskopiska partiklar, som hamnar i fiskarnas näringskedja.

Det finns de som protesterar mot det utvidgade plastförbudet. En lobbyorganisation för förpackningsbranschen, Pack2go, lovar att kämpa emot så långe det går.

– Vi uppmanar EU-kommissionen att göra det rätta och vidta rättsliga åtgärder mot Frankrike för att landet har kränkt EU-rätten, säger organisationens europeiska chef Eamonn Bates till nyhetsbyrån AP."

DN

Vad tycker du - är det en bra eller dålig idé att förbjuda plastprodukter?

Annons:
Honestyisdead
9/20/16, 1:47 PM
#1

Jag är för dåligt insatt. Men just plastkassar vill jag inte vara utan. Bär ju hem varor i dom och sedan slängs sopor i dom. Vad kommer Frankrike ersätta dom med? Papperskassar håller inte lika bra.

[Frågor]
9/20/16, 1:49 PM
#2

Fick massor av påsar gjorda av majs ska ni veta. De är grymt bra grejer och håller enligt mig bättre än vanliga av plast. Men vi har massor av plastgrejer hemma som man kanske borde ta bort. Allt kan inte köras i diskmaskin heller. Men undrar om de är så giftiga som det påstås?

Honestyisdead
9/20/16, 1:51 PM
#3

Det finns ju många olika sorters plast. Är alla dåliga?

tlover
9/20/16, 1:59 PM
#4

#1 Det finns biologiskt skapad plast som tillåts i tex Frankrike.

Jag säger Go frankrike! i detta. Själv håller vi på att plastbanta sen ett tag tillbaka. Visst viss plast används fortfarande men det är inte meningen att gå tillbaka till stenåldern utan att konsumera mindre plast och välja alternativ där möjlighet finns.

l'm back

[[eskils_]]
9/20/16, 2:12 PM
#5

#4 Håller med. Röstade för den första alternativet, framför allt av omtanke om haven. För fortsatt mänskligt liv på jorden behöver vi faktiskt värna om livet i haven. Vi kan inte fortsätta producera öar av sopor. Läste häromdagen att haven snart innehåller mer plast än fisk. 😕

Det finns ju biologiskt nedbrytbara ersättningsprodukter av t ex majs och potatis, och även papper och trä. Träbestick är väl lika bra som plastbestick, pappmuggar lika bra som plastmuggar.

Nog gick det att leva före 1970-talet (?), då plasten kom i stor skala. I min barndom var t ex telefonerna gjorda av bakelit, och sladdarna av textil. Maten bar man hem i egen väska/påse. Det är bara en vanesak.

(Och nej, jag röstar inte på Miljöpartiet. 😉)

Åsa S
9/20/16, 2:26 PM
#6

Systembolagets påsar är gjorda av sockerrör så visst finns det ersättning för plast och de som är nedbrytbara ska ju få vara kvar, i och med tvång kanske även ännu bättre alternativ tas fram

Annons:
Honestyisdead
9/20/16, 2:31 PM
#7

Trä är väl dock inte ett bra alternativ? Eller skogen skövlas inte mer?

tlover
9/20/16, 2:32 PM
#8

#7 Det beror ju på var träet skördas. Men det finns träliknande material som säkert skulle funka bättre, tex bambu (som är ett gräs)

l'm back

[Thiah]
9/20/16, 3:00 PM
#9

Ja varför inte. Får jag köpa nån sorts påse med handtag i affären så blir jag nöjd. Använder själv ofta tygkasse eller "shoppingpåse" istället för att handla nya plastpåsar.

Maria
9/20/16, 3:22 PM
#10

Jag använder shoppingkassar och ibland papperskassar men de använder jag flera gånger tills de är slut. Till kattsanden köper vi rullar av plast som ska vara brännbar och miljövänlig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gruvel
9/21/16, 9:34 AM
#11

Läste om en holländare som uppfunnit ett slags långa länsar med halvcirkelarmar som ska rensa haven från plastskräp som flyter i enorma sjok till havs. Idén prövas visst nu. Men den kommer inte åt mikropartiklarna som eskils riktigt påtalar som ett problem i näringskedjan. Vid besök på Tjärö Marinbiologiska berättade man i somras om att fiskyngel och annat smått i Östersjön käkar de minsta partiklarna som mat, med våda för utvecklingen. Bryts nedbrytbar plast ner till grundämnen med tiden? I så fall väl oskadligt och äts inte. Men i mellantiden hinner nog  en del slukas.

[Frågor]
9/21/16, 10:05 AM
#12

Tror det finns alternativ till det mesta. Papperspåsar kan väl återvinnas och bli till nya? Använde förr tygpåsar men de brukar vi glömma när vi handlar. Minns mormor och farmor de hade alltid virkade nätpåsar av något mer hållbart garn som va så små de kunde ha en i plånboken.

Såg papper som var gjort på bajs av en elefant, nej jag skojar inte titta in här: http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3035-Dekorerade-papper/303510-Dekorpapper/1/653208-Elephant-dung-Paper-rod

Så det finns alternativ. När vi var små fick vi testa lite alternativ till papper, en av dem kokade vi potatismjöl och vatten och arbetade ner med degkrokar olika växter som hade strimlats fint och sedan kavlat ut. Gick ju jättebra, finns så mycket bättre alternativ till papper.

Sedan kan man väl göra plast av hampa också? Finns ju växter som växer snabbare än träd som är lika bra att göra papper på om inte bättre. Fick ett papper en gång när någon gifte sig och det var gjort av någon alger eller sjögräs som odlades och på något sätts gjorde om till papper. Man kunde lägga den i vatten i ett par dygn så börjar den att lösa upp sig och slängas ut i naturen för att bli ett med den igen. :D

Men till plast det finns alternativ.

Även packningsmaterial istället för frigolit kan man ha svamp: 
http://www.ted.com/talks/eben_bayer_are_mushrooms_the_new_plastic

pappersväska av tidningspapper (kanske för mindre shopping):
https://www.youtube.com/watch?v=4iW6Ief_8o0

Nätpåse man virkar eller stickar själv (om man är kunnig vill säga):
https://www.youtube.com/watch?v=d0_1tzqd880

Har man trasiga plastpåsar eller plastgrejer som inte kan återvinnas kan man göra så här:
https://www.youtube.com/watch?v=-EFclr2ii4s

Vi försöker vara så miljömedvetna som möjligt men vi har en del plastgrejer, dock inte till varm mat men som mixer, el-visp, vispbunke och liknande. Kostar ju att byta ut och läst på så de ska inte ge ut miljöfarliga grejer.

[[eskils_]]
9/21/16, 11:10 AM
#13

Visst finns det alternativ till oljebaserad plast, om man bara vill!

Havs- och vattenmyndigheten slår nu larm om att det även i Vättern och Mälaren finns mikropartiklar av plast, som fiskarna kan få i sig. http://www.svd.se/halter-av-mikroplaster-i-svenska-sjoar-oroar/om/sverige

Den här frågan borde väl kunna vara något för vår nya miljöminister Karolina Skog att ta itu med? Någon som hört något ifrån henne?

Annons:
JonasDuregard
9/21/16, 11:46 AM
#14

#13
http://www.dn.se/nyheter/politik/nya-miljoministern-lovar-hardare-tag-mot-plastpasar-och-bilar/

"– Det går att producera plast från en stor mängd biologiska material som förmultnar när de hamnar i naturen. Vi måste vara aktiva från statens sida att titta på vad som behövs för att gå från att vara en innovation till att komma ut på marknaden till att vara ett starkt alternativ, säger Karolina Skog.

_Men det kan också bli dyrare med plastpåsar där andra länder ligger före Sverige. Naturskyddsföreningen har tidigare föreslagit en chockhöjning till fem kronor per påse i matvarubutikerna.
_

– Piska och morötter i en kombination brukar vara det mest effektiva. Det finns en diskussion i EU om både avgifter och förbud och vi får följa det, säger hon efter programmet."

Låter som en bra fråga för EU att jobba på, men jag kan också tycka att Sverige kunde gå föregå.

JazzBass
9/21/16, 1:22 PM
#15

Jag är den som röstade på andra svarsalternativet, men kunde lika väl ha röstat för första alternativet som den stora majoriteten gjort. Överlag tycker jag dock att plasten har oskäligt dåligt rykte varför jag röstade som jag gjorde. Det inte är alls självklart att papperskärl och liknande alltid är bättre. I min 6år långa plastingenjörsutbildning fick jag bland annat höra att en papperspåse har större koldioxidavtryck än en plastpåse, och förbränns med mer skadliga ämnen än den åtminstone den rena etenplast som används i plastpåsarna, och säkert för polypropen också. Dessa består nästan enbart av kol och väte. Plastpåsen är lättare (mindre mängd material) än en lika stark papperspåse, men förmultnar förstås inte lika bra. Plasten bör därför inte bara dumpas på nån soptipp, utan användas som energiavfall då den gjort sitt och inte längre lämpar sig för återanvändning.

Cirka 95 procent av all olja bränns mer eller mindre genast efter olika förädlingsprocesser, för att användas som energi. Resten går till plast, som också i ganska stor utsträckning återvinns som energi efter att produkterna gjort sitt. Är det inte en bra sak att en del av oljan används till nåt nyttigt innan den bränns upp? Nu är det förstås inte så att all plast förbränns, men jag tycker det här ändå är en intressant infallsvinkel. Självfallet bör man dock se till att minska på användningen av olja då det är en ändlig resurs, men att så långt enbart fokusera på plaster som man gör tycker jag varken är rättvist eller speciellt effektivt. Plaster är väldigt bra material i många sammanhang. 

Jag välkomnar Frankrikes ansträngningar, men jag tror det också finns viktigare saker som ingen alls verkar fokusera på. Exempelvis skulle jag gärna se krafttag för att minska mängderna av onödigt förpackningsmaterial, såväl papper som plast.  Många förpackningar är väldigt mycket större än innehållet. Ju mindre produkter, desto större är förpackningarna i proportion. Exempelvis så köpte jag i våras en förpackning frysta grönsaksbiffar. När jag öppnade förpackningen hemma såg jag att kartongen hade rymt mer än dubbelt fler biffar av samma storlek! Betänk hur mycket fler biffar varje lastbil ut från fabriken kunde transportera om förpackningen gjordes mindre. För att ta ett annat exempel: Vem har sett ett minneskort säljas i mindre än 10 gånger större förpackning än själva produkten? Kort och gott: Man måste sluta transportera och sälja luft och förpackningsmaterial i så lång utsträckning som möjligt. Det blir dyrt för både konsumenter och planeten.

Vidare önskar jag krafttag mot användning av alla icke biologiskt nedbrytbara mikroplaster i kosmetika, duschtvålar, schampon, tandkrämer med mera, alltså produkter som vi häller mer eller mindre rakt i avloppet och som lätt hamnar ut i vattendragen. Dessa kunde gott och väl förbjudas.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hankans91
9/21/16, 5:37 PM
#16

Hade folk bara lärt sig slänga skiten i papperskorgar så hade det nog inte varit några problem med plastkassar. Men tyvärr finns det för många människor som inte tänker längre än vad huvudet räcker till:/

Carmarino
9/21/16, 5:40 PM
#17

#16 De flesta tänker inte ens så långt, verkar det som.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
9/21/16, 5:43 PM
#18

#16 Inte riktigt tyvärr, problemet med micropartiklar av plast skulle fortfarande finnas. Men det skulle vara ett stort steg i rätt riktning

l'm back

[Frågor]
9/21/16, 9:47 PM
#19

Eller så kan an återvinna allt. :) så slipper man kasta en massa. :P

tlover
9/21/16, 9:56 PM
#20

Även trots återvinning så blir det microplastpartiklar

l'm back

Annons:
Honestyisdead
9/21/16, 10:32 PM
#21

Jag är helt för att ta bort plast som aldrig försvinner.

gruvel
9/23/16, 5:25 PM
#22

#20 Ja, stora mängder plastpartiklar kommer också från fleece och syntetkläder som tvättas, från industri och trafik, hushållsprylar. Bryts som sagt ner till mikropartiklar och så lätt in i näringskedjor. Tippar att en radikal minskning i havs- och sjömiljö är omöjlig. Något slughuvud kanske kan uppfinna en flockningsprocess i avloppsdammarna som fixar bort de minsta partiklarna men regnvatten sköljer ut en del ändå. Världsbefolkningen växer med någon miljard per 25 år eller nåt sånt så fler konsumenter blir det.

[[eskils_]]
10/22/16, 12:37 PM
#23

#6 Bra att Systembolagets plastpåsar är nedbrytbara, gjorda av sockerrör! Det är även Coops påsar. 🌺

Nu väntar vi på att ICA, Pressbyrån m fl miljöbovar ska fatta galoppen.

Apoteket tar ett steg i rätt riktning genom att deras påsar är gjorda av återvunnet (oljebaserat) material, och uppmanar kunderna att inte ta ny påse varje gång.

#14 Tack för länk! Håller med dig om att Sverige skulle kunna ta egna beslut, inte gömma sig bakom EU hela tiden.

Carmarino
10/22/16, 5:30 PM
#24

#23 Vissa ICA-affärer har redan gått över till nedbrytbara plastpåsar, så det kommer nog snart för de övriga också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Halvdansken
10/22/16, 5:58 PM
#25

Engångsplast (förpackningar) och plastpåsar att handla i osv tycker jag helt klart ska tas bort. Men jag vill inte gärna att man ska börja använda textilklädda elkablar och liknande igen. Så viss plast är bra att behålla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Linnea
10/23/16, 10:38 AM
#26

#23 Var på Ica igår och dom hade nedbrytbara plastpåsar. Dock hade dom vanliga också men det är kanske en övergångsperiod.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[[eskils_]]
10/23/16, 12:28 PM
#27

#26 Vad bra! Varje litet steg bidrar till att hålla haven och sjöarna levande ett tag till, för kommande generationer.

Glädjande att så många som 71% i den här lilla undersökningen vill ha bort (onödig) plast! Det kan väl tyda på att miljömedvetenhet inte är förbehållet miljöpartister, utan finns i många partier, kanske alla.

Egentligen borde det väl inte behövas ett miljöparti.

Annons:
Tjeja
10/23/16, 4:49 PM
#28

#27 Ja.. egentligen skulle det inte behövas ett miljöparti utan egentligen borde miljön vara så pass viktig fråga för alla partier ändå.. Men tyvärr ser ju verkligheten annorlunda  ut och miljötänk kom knappt in i riksdagshuset innan Miljöpartiet bildades.

Men idag borde väl allmänheten vara bildad nog för att hålla dessa viktiga frågor vid liv utan att ett enskilt parti ska behövas för att bry sig om vad som händer med miljön och framtiden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: