Annons:
Etikettvälfärdssystem
Läst 4150 ggr
[helga21]
2016-10-17 17:58

Fattiga svenskar får inte hjälp

 "Fler tecken syns nu på att välfärdstaten krackelerar. Stadsmissionen slår larm om att antalet djupt fattiga ökar i Sverige. Men även att Socialtjänsten aktivt hänvisar fattiga svenskar till dem. – Personer med svenskt personnummer, som har rätt till stöd från det allmänna, vänder sig till Stadsmissionen för att be om mat eller en varm jacka, skriver Lotta Säfström, ordförande för Sveriges Stadsmissioner på SvD debatt."

"Andelen fattiga ökar men Lotta Säfström oroas även över att det offentligas ansvar förflyttats alltmer till frivilligorganisationer. Stadsmissionerna pekar på att de behövande inte bara självmant söker sig till Stadsmissionen, utan att de aktivt uppmanas av Socialtjänsten."

"Tidigare har Pensionärernas riksorganisation, PRO, larmat om att andelen fattigpensionärer ökat och siffror visar att över en kvarts miljon pensionärer lever under EUs fattigdomsdefinition. Andelen har fördubblats sedan 2006."

https://samtiden.nu/27200/stadsmissionen-fattiga-svenskar-far-inte-hjalp-av-socialtjansten/

Annons:
mangemani4
2016-10-17 18:12
#1

så går det när man inte lyssnar på varningar man får från de som talar sanning taget från verkligheten, utan lever i sin fantasi värld där allt är så perfekt och allt finns i överflöd. som vanligt så ska allt försökas att fixas till när skadan redan är skedd och är extrem svår att fixa till. kommunism ser kanske bra ut i teorin, men på snudd omöjlig att få att funka i verkligheten.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Maria
2016-10-17 18:13
#2

Samtiden är väl en SD-tidning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2016-10-17 18:13
#3

Svenska pensionärer ska inte vara hänvisade till välgörenhet. De ska ha en trygghet i sitt boende och veta att de kan betala sina räkningar samt köpa mat varje månad.

>>>Malum domesticum<<<

Linn Is The New
2016-10-17 18:14
#4

Jag undrar verkligen hur Löfen tänker om detta, våran älskade statsminister! 😍

😕😢🤮😇

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[HundochKatt]
2016-10-17 18:19
#5

Sjukersättning (sjukpension) och folkpension ökar inte i takt med allt annat ökar. Har man dessutom bara garantipensionen så gör det ännu svårare att leva på. Så det förvånar mig inte att gamla och sjuka blir bara fattigare och fattigare och så ska det inte behöva vara i dagens Sverige. Ingen rår för att man blir gammal och/eller sjuk och ska inte straffas för det. 

Det finns ju pengar, men jag tycker att det hamnar mer i plånböcker som redan har tillräckligt. Även med den regering vi har idag, som blir mer och mer lika högerpolitiken…

[strutter]
2016-10-17 18:33
#6

#2
Och…?

Annons:
Sommarek
2016-10-17 18:41
#7

#6 Partiska och därmed ej trovärdiga.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
2016-10-17 18:58
#8

# 7 "Karin Timm Östlund, kommunikatör Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner, var med när Sveriges Stadsmissioner träffade bland andra socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) för att presentera Fattigdomsrapporten idag.

– Ministern bekräftade bilden av ett samhälle där klyftorna växer och att vi har fattiga i Sverige. Vi på Stadsmissionen menar att vi behöver diskutera civilsamhällets roll som håller på att förändras i förhållande till staten, säger Karin Timm Östlund."

Det är faktisk en artikel om svenska fattigpensionärer oavsett vem som skrivit den.

[Bermudas]
2016-10-17 19:32
#9

Den som bemödat sig att kolla källorna istället för att näbbigt föra in sakfrågan på onödigt sidospår skulle snabbt hittat till informationen som Samtiden refererat till. (Jag vet det kan var mycket begärt, men ändå…) http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fattigpensionarer-en-vaxande-grupp http://www.svd.se/kartlaggning-fler-svenskar-lever-i-absolut-fattigdom/om/debatt

[Bermudas]
2016-10-17 19:40
#10

Ur svd:s artikel: "Antalet människor i Sverige som lever i djup fattigdom ökar. Systemen till vilka medborgarna sätter sin tilltro krackelerar. Sveriges Stadsmissioners kartläggning av fattigdomsutvecklingen i Sverige, ”Stadens fattiga”, visar att majoriteten av de människor som söker sig till våra organisationer har ett svenskt personnummer och därmed laglig rätt till stöd från det allmänna. Ändå tvingas de be Stadsmissionen om hjälp med en kasse mat eller en varm jacka. "

_Fisken
2016-10-17 19:42
#11

I allt detta undrar jag varför det tas ett beslut om ett snabbspår mellan S-holm o Göteborg…det kostar miljarder. Det är ju att öka på "lyxfaktorn" när kanske pengarna behövs på annat håll. Jag tror att vi har pengar, men de fördelas ganska illa. Oavsett om regeringen är röd eller blå.  Undra om Sveriges administration är ineffektiv? Asså, jag menar riktigt illa ineffektiv….det kostar pengar då det behövs personal etc. för att kompensera för dåligt skött rutiner. Jag tänker på IT-system som inte funkar etc.

[HundochKatt]
2016-10-17 21:02
#12

Jamenvisst finns det pengar, men det prioriteras så himla galet och då säger man att det inte finns pengar. Finns ingen logik alls…

mangemani4
2016-10-17 21:32
#13

prioriteras helt galet, ja det är bara förnamnet. pengarna(som är våra), ska ju gå till oss som nu betalar, samt fixa till skador och måsten som redan finns i sverige, sen när det är klart och har stabiliserat sig, om det finns pengar kvar och utöver då kan pengar börja gå till onödiga skitsaker som de i dagsläget går till. allt annat är helt galet, ja.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
kamera0710
2016-10-18 06:45
#14

Vi kanske får höja skatten lite och satsa mer på fördelningspolitik? Men under alliansens regeringstid har det ju varit medveten politik att det ska vara kännbart att exempelvis vara utan arbete. De kallar det som bekant incitament att ta sig i kragen.

gruvel
2016-10-18 11:05
#15

#2  Samtiden refererar PRO, Stadsmissionen, socialtjänsten (indirekt), och socialförsäkringsministern (indirekt).  Som #8 och #9 nämner kommer en del av stoffet även från andra källor. Ingen av alla dessa är SD närstående.

Skulle tro att regeringen och en del andra iofs bekänner sig till allas lika värde men att där finns en av kostnadskäl försvarbar selektiv prutmån.

Sommarek
2016-10-18 12:26
#16

#9 Den som bemödat sig lite med vanligt sunt förnuft fattar också varför bara vissa tidningar trycker den här sortens nyheter, ofta med illa dolda hänvisningar till vad problemet påstås vara. Fast det inser jag också är för mycket begärt på SD… ahem, Politik.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[HundochKatt]
2016-10-18 12:33
#17

#16 Vet inte om jag missförstår dig men menar du att detta inte är sant? Att vi inte får alltmer fattiga i Sverige? 

Vad har det för betydelse vem som skriver om detta? För det är ju faktiskt sant…

Sommarek
2016-10-18 12:48
#18

#17 Var säger jag det?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[HundochKatt]
2016-10-18 12:52
#19

#18 Som sagt var, jag kan missförstå dig som jag också skrev i mitt inlägg. Men jag undrar vad har det för betydelse vem eller vilka som skriver om det här ämnet, när vem som helst med sunt förnuft kan utläsa att det är faktiskt sant att de fattiga blir blir bara fattigare. För mig har det ingen betydelse att lägga fokus på vem eller vilken tidning som skriver om ämnet när det faktiskt går att ta reda på fakta. Fokus borde ligga på själva sakfrågan och inte vilken eller vilka tidningar som skriver om det. 

I inlägg #7 Skrev du dessutom "partiska och därmed inte trovärdiga", bara för att det KANSKE var SD som skrivit det.

Sommarek
2016-10-18 13:04
#20

#19 Naturligtvis för att tidningar med en politisk agenda har behov av att potentiella väljare ser världen på deras vis. Det är inget nytt i att främlighetsfientliga politiker och partier vill framställa världen som hotad, under attack och på väg mot säker undergång, där de själva är det skinande ljuset i slutet av tunneln. Att folk blir fattigare är inget nytt, så har det varit i årtionden för barnfamiljer, gamla och sjuka - för att bara nämna några.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-18 13:18
#21

Det är inte bara de "främlingfientliga" partierna som gör så. Alla partier vinklar politiska frågor utifrån sitt eget synsätt och smutskastar andra partier. Det ser man ju än mer tydligt idag då det är rena rama lekstugan när det debatteras. Sakfrågorna förträngs pga pajkastningen/smutskastningen av de andra partierna. 

Titta bara på Alliansens politik då det gäller de sjuka. Alla andra partier eller de rödgröna gjorde fel enligt deras synsätt, när de hävde den bortre gränsen på sjukförsäkringen. Men de talar inte om vad det verkligen orsakade för skador på de sjuka utan framhåller att det är det allra bästa för Sverige. Tycker något annat parti annorlunda så blir det rena rama pajkastningen och osanna/förvrängda siffror plockas fram.

Sommarek
2016-10-18 13:26
#22

#21 Ja, så gör såklart alla partier, men det är väl ändå ganska få som ägnar sig åt "nyhets"publikation vad jag vet, utöver i sina egna reklamblad, då.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
2016-10-18 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Kom och tänka på Ramberg: "– Jag kan reagera över att politiker, från alla partier, säger att vi måste värna vår välfärd. Det är klart att vi måste göra. Jag inser också att alla de gamla människor som jobbat hårt ett helt liv nu ska ställas emot alla de flyktingar som kommer som också tar sjukvård och skolor i anspråk, säger hon. – Men det är nog på det viset att humanismen kräver faktiskt att man får göra avkall på sin välfärd, poängterar Ramberg."

mangemani4
2016-10-18 13:45
#24

då ska man ta tidningar som aftonbladet, expressen och andra lokala tidningar i kommuner styrda utav vänstern, med en stor nypa salt mao, då de är extremt vänstervänliga och vinklar allt mot vänstern.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Sommarek
2016-10-18 13:57
#25

#24 Aftonblodet, Excessen och dylika skvallertidningar ska man ta lätt på, ja. Jag har själv varit med om deras mediedrev, och de är ungefär lika trovärdiga som Hänt i Vecket.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangemani4
2016-10-18 14:11
#26

det finner jag lite skrämmande faktiskt, då både aftonbladet och expressen köps utav en majoritet utav hela sveriges befolkning och folk verkar ju tro på det som står där. jag har faktiskt frågat en hel del som läser hur de kan gå på det som står i tidningarna, och för att summera allt utav det jag har fått som svar: "men tidningarna säljs ju i affären och är sveriges populäraste tidningar, inte får de publicera lögner i sådana tidningar". skrämmande.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

kamera0710
2016-10-18 15:38
#27

Det sovande folket får väl skriva en bok.

Annons:
[helga21]
2016-10-18 16:47
#28

14 Höja skatten? Tycker du att ,det i nte är nog?

[HundochKatt]
2016-10-18 17:59
#29

Ska skatter höjas så kan vi ju börja med höginkomsttagarna som bla har fått jobbskatteavdrag. Vilket de som har sjukersättning inte har fått och som betalar därmed mest skatt i %, dvs. i förhållande till inkomsten.

gruvel
2016-10-18 18:45
#30

Vågar man haka på något lite väl OT men om andra resursfattiga svenskar, vilka saknar bostad? Stockholm ska nu betala skapligt för dem som vill hyra ut rum, hus el. likn. tiil nyanlända.  Välkänt är att många svenska ungdomar  har svårt flytta hemifrån till något  eget p.g.a. just bostadsbristen, fastän de helst ville. Kunde  kommunen kläck den idén tidigare och genom en tidsbegränsad subvention underlättat för unga föräldrahemsboende svenskar att flytta till åtminstone något tillsvidareboende? Många har inte resurser köpa något  tidigt i livet eller har rika föräldrar. Allas lika värde?

kamera0710
2016-10-19 06:12
#31

#29 Håller helt med.

TjockaBerta
2016-10-19 07:12
#32

#29

Helt rätt. Som första åtgärd behövs ingen skattehöjning. Ta bort jobbskatteavdraget istället.

>>>Malum domesticum<<<

[Hayabusa]
2016-10-19 09:00
#33

Alla som har en genomsnittslön i Sverige räknas som höginkomsttagare. Statens skatteinkomster i 2017 års budget är höjd jämfört med år 2016.

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016-i-siffror/

http://www.regeringen.se/artiklar/2016/09/statens-budget-2017-i-siffror/

http://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2016/september/de-far-mindre-an-halften-kvar/

[Hayabusa]
2016-10-19 09:25
#34

Intressant även att studera respektive utgiftsområde (statens budget).

Annons:
[Bermudas]
2016-10-19 11:07
#35

Såg den här insändaren som jag tyckte var väldigt intressant. Insändaren är utförlig och väl värd att läsas! Lund är antagligen inte ensam att ha ett gravt ekonomiskt problem. Ibland måste man se de faktiska siffrorna och de faktiska nedskärningarna för att förstå vad som händer. Insändaren inleds med att kommunen nu satsar på nyanlända ( vilket naturligtvis inte kommer vara gratis, det kan nog alla vara överens om oavsett vad man tycker om det och alla kan nog vara överens om att ska man fördela en kaka till många fler så blir det att dela ut mindre bitar till de andra så att det ska räcka laget runt, det är ren praktisk ekonomi, inte " att ställa grupper mot varandra" har kakan dessutom redan krympt av andra skäl så inte blir det bättre. Märk också att man HAR gjort skattehöjningar och förväntat sig uppång men tvärtom sett fortsatt kraftigt underskott i kassan) Till insändaren ( som jag kortat ner till ett par stycken bara): "Lunds kommun behöver fler bostäder till nyanlända flyktingar. En egen bostad är grundläggande för att kunna påbörja sitt nya liv här i Lund. Därför har kommunen initierat Lundauppropet för att öka antalet bostäder till nyanlända." "Samtidigt kan man i Sydsvenskan läsa, att Lunds Kommuns politiker är oroade över det ekonomiska läget. 2015: Minus 25 miljoner kronor (fast att skatten höjdes). 2016: Minus 45 mnkr. (Och då hade de ändå beräknat gå plus med 70 miljoner!) 2017: Minus 53,5 mnkr. (Då ska det ändå sparas in med sammanlagt 193 mnkr). 2018: Imploderar det helt och det blir minus på över 300 mnkr. Detta ska det sparas in på år 2017: Verksamhet i små skolor flyttas till större. Fri frukt på lågstadiet försvinner. Öppna förskolan läggs ned. Minskad tid i förskolan för barn till bland annat föräldralediga, från 25 timmar till 15 timmar i veckan. Färre tillagningskök i skolorna. Minskad andel ekologisk mat. Tre miljoner kronor mindre till den internationella skolan ISLK. Avveckling av Hippologigymnasiet. Avveckling av tre spetsutbildningar på gymnasiet. Nedläggning av friluftsbaden i Genarp, Södra Sandby och Veberöd. Nedläggning av litteraturfestivalen Litteralund. Nöbbelövs bibliotek öppnas inte. Den beslutade satsningen på fristadsförfattare blir inte verklighet. Minskat underhåll av lekplatser, cykelbanor, gångstråk, gator, torg och parker. De offentliga toaletterna i Genarp och Södra Sandby byggs inte. Gratis bussresor för pensionärer som fyllt 75 år tas bort. Ökad arbetstid för personal inom vård och omsorg – med upp till 115 minuter i veckan. Halvering av träffpunkternas budget, i praktiken nedläggning av hälften av träffpunkterna. Neddragningar inom särskilda boenden, LSS-boenden och daglig verksamhet för att få Lunds kommuns kostnader att närma sig genomsnittet för kommuner. Minskat utbud i hemtjänsten. Höjda avgifter och minskade förbehållsbelopp inom vård och omsorg. https://www.flashback.org/t2772350

[Bermudas]
2016-10-19 11:29
#36

Här om landets skenande utgifter: (Den som har beröringsskräck för sidan jag länkar till kan alltid dubbelchecka med regeringssidans budget. Jag har inte tid just nu.) "Det är en chockerande utgiftsökning som regeringen presenterar i en vårändringsbudget på onsdagen. Utgiftsområdena med titel ”Migration” samt ”Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering” uppgår tillsammans till 71,5 miljarder – bara för i år. Räknat för åren 2016-2019 är motsvarande siffra hisnande 307,1 miljarder i vårbudgeten, som även den presenterades på onsdagen. http://nyheteridag.se/invandringens-direkta-kostnader-okar-till-71-miljarder-for-i-ar-nu-dyrare-an-sjukvard-och-omsorg/

Sommarek
2016-10-19 12:43
#37

Välfärd har vi inte haft på länge; frågan är om det handlar om brist på pengar eller på felprioriteringar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Linn Is The New
2016-10-19 13:29
#38

#37 Tror absolut på att det är både och.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

gruvel
2016-10-19 14:29
#39

#35 #36 Nyttiga referat att läsa. Och väcker oro för välfärdsframtiden. 

Rop på skattehöjningar som vanligt, den enkla vägen. I Kristianstadsbladet 3/10 ondgjorde sig  C. Dahlman  över detta och såg S-V-Mp som en Bermudatriangel för skattehöjning. Kul syftning. - I en bekant region höjdes nyligen skatten med 60 öre för en viss kommuns invånare om man lägger till primärkommunens samtidiga höjning.

[HundochKatt]
2016-10-19 14:41
#40

#37 Tror att det mest handlar om tokiga prioriteringar, för pengar verkar det ju finnas till allt möjligt men välfärden eller för de allra fattigaste finns det inga pengar. 🤔 Klyftorna i samhället bara ökar och ökar. 

Hur mycket kostar det inte tex. att göra nya sedlar och mynt? Vilket jag anser var helt onödigt, då de som fanns och finns ännu kvar duger alldeles utmärkt som betalningsmedel i många, många år till.

Linn Is The New
2016-10-19 15:02
#41

Mina  vänner som har tagit studenten då? Det finns ju inga boenden för dom! Dom letar, men det finns inte. Antingen skit dyrt, eller ombyggda lägenheter anpassade till flyktingar.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Sommarek
2016-10-19 15:16
#42

#41 Så var det när jag tog studenten också, utan flyktingvåg. Sedan kan jag hålla med om att det är helt hål i huvudet när man kan akutupprätta boenden för flyktingar men inte för svenskar; det är sådant som föder helt fel åsikter i samhället. Och är dessutom dumt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangemani4
2016-10-19 15:38
#43

vad är "helt fel åsikter" och vilken är det som bestämmer och som har har rätt att avgöra att de är fel=/?

alla har rätt till sina åsikter och bara för att andras åsikter inte stämmer överens med ens egna, så betyder inte det att de är fel.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[helga21]
2016-10-19 17:43
#44

# 35 Men råd till lägenheter till nyanlända det har kommunen. 🤔

Sommarek
2016-10-19 18:24
#45

#43 alla har rätt till sina åsikter och bara för att andras åsikter inte stämmer överens med ens egna, så betyder inte det att de är fel.

Jo. Det gör det faktiskt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Linn Is The New
2016-10-19 18:40
#46

Det är skillnad på fakta och åsikter. Men om något man pratar om som inte har någon fakta i sig och mest bygger på åsikte och tyckande  är inget rätt och fel, eftersom det inte finns något som kan bevisa varken rätt eller fel. Men om man tex skulle säga säga att Einstien kom från irland  är det fel, eftersom det finns fakta som inte bygger på åsikter. Men det spelar ingen roll, alla har rätt till sina åsikter och man ska respektera varandras åsikter utan att kommentera dessa med negativ eller en ton som kan säga att någon "har fel".  Men detta ämnet är ganska OT, så ska inte skriva mycket mer. Mina åsikter 🙂.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

mangemani4
2016-10-19 19:00
#47

#45 nej det gör det inte.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Sommarek
2016-10-20 07:51
#48

#46 Det finns också åsikter baserat på fakta. Personliga preferenser ("grönt är den snyggaste färgen), till exempel, är inte sådana. Trams som till exempel homofobi och rasism är inte baserade på någon som helst fakta (snarare tvärtom), men är ändå åsikter, även om de enligt alla konstens regler är fel. End of story.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Bermudas]
2016-10-20 10:50
#49

#42 (#48) " Så var det när jag tog studenten också, utan flyktingvåg. Sedan kan jag hålla med om att det är helt hål i huvudet när man kan akutupprätta boenden för flyktingar men inte för svenskar; det är sådant som föder helt fel åsikter i samhället. Och är dessutom dumt." 

 DET tycker du är fel. Men du tycker ju att vi kan ta emot hur många som helst, dom måste ju för sjutton bo någonstans! 

 Att tycka att vi inte klarar av hur många som helst är ju " fel" åsikt antar jag. 

 Att inte skriva under på att majoriteten av de nyanlända verkligen flyr från krig är också " fel" åsikt?

 Att varna för att bland de papperslösa oidentifierade kan gömma sig krigsförbrytare och terrorister är väl också " fel"?

 Att varna för att ett överskott av unga män där många har medeltida värderingar när det gäller kvinnor och sex kan vara problematiskt, är väl också " fel" eftersom då drar man alla över en kam? Lite TAHARRUSH har väl svenska killar alltid pysslat med på torgen och gatufesterna! ( rätt åsikt) anmälningsbenägenheten har bara plötsligt ökat ( rätt åsikt) 

Att konstatera att om man tar från det allmänna skattemedlen och ger till utomstående samt till asylbaronerna så kommer välfärden försämras för de gamla svenskarna, är väl också " fel".

  Dessa synpunkter är väl så fel att man måste döpa dem till zenofobi, homofobi och rasism och ….hat mot folkgrupp…..och slask och smuts och mörker och nazism och1938 och fascism och jätte- jättemycket FEL sorts åsikter som helst borde förbjudas eller åtminstone "fostras" bort av en överstatlig åsiktsgestapo och värdegrundshitler?

Sommarek
2016-10-20 11:04
#50

#49 Var säger jag något av det här? (Och "taharrush" visade sig väl vara bullshit?)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
2016-10-20 12:08
#51

#50 Ursäkta men när du lämnar människor i ovisshet om vad du anser vara " fel" åsikter så blir det lätt att man antar att det jag skrev som exempel skulle kunna inkluderas. Det är nämligen den typen av synpunkter som folk BRUKAR ha och de som tycker så brukar stämplas som zenofobiker, islamofobiker, rasister etc. Om det inte är dessa åsikter vad är det då för " fel" åsikter du syftar på?

Sommarek
2016-10-20 12:12
#52

#51 Det står i #48, vad är det som är ovisst där? Däremot så verkar du ha knåpat ihop en egen definition av vad jag anser vara rasism.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
2016-10-20 12:30
#53

#52 Som sagt jag gjorde ett antagande utifrån erfarenhet. Jag har nämligen sett att när folk tar i dessa frågor jag radade upp så kommer ofta rasiststämpeln fram . Ofta säger man att man har fel, till exempel att när folk sa att det skulle bli dyrbart att ta in alla, så anklagades man för att vara okunnig och inte FÖRSTÅ FAKTA såsom att det skulle bli lönsamt för landet (jo det är sant man så så!) Eller när man sa att de flesta inte var från Syrien eller ens flyktingar hade man också fel, de var nämligen helt säkra på att grönt är grönt och migranterna är i absolut majoritet flyktingar. Punkt. Trevligt att höra att du tar avstånd från den attityden.

Sommarek
2016-10-20 12:35
#54

#53 Trevligt att höra att du tar avstånd från det.

Vilket jag i och för sig inte heller har sagt något om. Varför inte bara ta resten av diskussionen utan mig, så kan du hitta på fantasiargument åt mig av hjärtans lust, men så slipper jag se eländet?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
2016-10-20 12:41
#55

#54 Oj du hann före jag hann ändra. Vad snabb du är! Jag såg missen själv. Det var attityden jag menade. Syftade dåligt. Jag fattade det som att du tar avstånd från rasiststämpeln ( som man ofta sätter på de synpunkterna jag listade) och attityden att avfärda andras åsikter som grundlösa när de i själva verket är frågor som kan diskuteras mycket och väl och INTE stämplas som" fel" åsikter.

Annons:
[Hayabusa]
2016-10-20 13:29
#56

Exempel ur regeringens budgetförslag 2017, inom parentes riksdagens beslut december 2015:

UO 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom: 35 (36)

UO 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn: 89 (87)

UO8 Migration: 33 (19)

UO13 Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering: 33 (21)

UO6 Förvar och samhällets krisberedskap: 50 (49)

Siffrorna anger miljarder kronor (avrundat till närmaste heltal).

Källa: www.regeringen.se

Vad det gäller Sverige och skatter så har vi (från 1/1 2016) världens högsta marginalskatt. Skattetrycket är inte lågt, enligt 2014 års siffror (OECD) så placerar sig Sverige på plats 7 i världen. Som jämförelse så är det genomsnittliga skattetrycket i OECD mer än 8 procentenheter lägre än i Sverige. Skattehöjningar kommer under 2017 och det lär med stor sannolikhet följas av fler de kommande åren.

Källa: www.ekonomifakta.se

Antalet asylsökande i Sverige har minskat sedan 2015, men sannolikt lär siffran hamna på c:a 30.000 under 2016. (med reservation för vad som händer i Mosul etc).

Källa: Migrationsverket

[[eskils_]]
2016-10-20 13:35
#57

Sommarek, en fråga. Det låter på dig (i #7, #16, och #20) som om du inte tror på att antalet fattiga svenskar ökar, därför att den uppgiften kommer från Stadsmissionen, PRO, Samtiden, SvD och SVT, vilka du tydligen bedömer som mindre trovärdiga källor. I #25 framgår att du inte heller litar på Aftonbladet och Expressen.

Vilka tidningar/media bedömer du då som trovärdiga? Var skulle uppgiften om de fattiga svenskarna ha publicerats för att du skulle tro på den?

[HundochKatt]
2016-10-20 14:50
#58

En sak är säkert, vi går inte åt rätt håll i landet, när fattigdomen ökar bland folket. Det pratas om utanförskap, välfärd, allas lika värde…. 

För vilka gäller det? Inte de gamla, inte de sjuka i alla fall. 

Jag är rädd för att vi snart får tillbaka fattighusen för vi är på god väg när folk inte har pengar till det viktigaste: mat, kläder och tak över huvudet och är beroende av  tex. stadsmissionen. 

Det är väldigt tråkig utveckling i landet. Välfärden är ett minne blott för vanligt folk.

mangemani4
2016-10-20 16:04
#59

#58 bara att titta på valfritt land med ett kommunistiskt styre, det har gått käpprätt åt helvete och det kommer det att göra här också om inget ändras. som jag skrev tidigare, kommunism ser kanske bra ut i teorin, men snudd på omöjlig att få att fungera i verkligheten.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[HundochKatt]
2016-10-20 16:17
#60

#59 Vad har kommunism med mitt inlägg att göra? 🤔

mangemani4
2016-10-20 16:27
#61

vet du vad kommunism är och vad det gör med ett land? du räknade upp några utav biverkningarna.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[HundochKatt]
2016-10-20 16:36
#62

#61 Eh…. jadå, jag vet vad kommunism är. Men ingenstans skrev jag om kommunism utan vart vårt land är på väg. Till ökad fattigdom bland folket!

Så hur du tolkar det som kommunism begriper jag inte ett dugg… 🤔

Eller du kanske tycker att det är helt ok att folket blir fattigare och fattigare? Dvs. de som är redan fattiga blir ännu fattigare… 

Folket har blivit alltmer egoistiska. Den som har vill bara ha mer och betala mindre. 

Till skillnad mot de fattiga, som vill ha tillräckligt mycket så att de klarar sig och slipper oroa sig för mat på bordet. 

Finns ingen solidaritet i vårt land längre tycker jag. Utan ren och skär egoism.

Annons:
mangemani4
2016-10-20 16:41
#63

det var därför jag bad dig studera vad kommunism har gjort i länder med kommunistiskt styre, folk blir fattigare och det går inte åt rätt håll. vi i sverige har ett kommunistiskt styre(iaf det tänket) och exakt samma sak håller på att hända här.

förstår du nu:)?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[HundochKatt]
2016-10-20 16:48
#64

#63 Det håller jag faktiskt inte med dig om, att vi har ett kommunistiskt styre. Och det tror jag faktiskt få gör, som lever i fattigdom. 

I så fall skulle inte landet se ut som det gör, att fattiga blir fattigare. Och alltfler blir fattigare!

Men, du kanske håller med alliansens politik då, som vill att de rika ska bli rikare och de som är sjuka, gamla och fattiga ska hamna i utanförskap. För det är precis vad deras politik har och går ut på, även fast de talar så "vackert" om att ingen ska hamna i utanförskap. 🤪

Jag själv blev drabbad av alliansens utförsäkringar (=utanförskap) och lider fortfarande av sviterna, både ekonomiskt och psykiskt. 

Kapitalistiskt styre är inte heller bra, med andra ord.

[Hayabusa]
2016-10-20 16:54
#65

#62

" Ibland talar man om försörjningsbörda i ett land. Detta betyder att man jämför de som arbetar med de som inte arbetar. Om man till exempel är barn och går i skola bekostas detta av skatter. Dessa skatter kommer till stor del från de som arbetar. Det betyder att de som arbetar 'försörjer' de som inte arbetar. I Sverige är det nästan 50 procent av befolkningen som arbetar och följaktligen drygt 50 procent som inte arbetar. Det betyder att de som är sysselsatta 'försörjer' sig själv plus ytterligare en person, i termer av skatteinbetalningar till pensioner, olika typer av bidrag, skolor med mera."

Källa: www.ekonomifakta.se och www.scb.se

Med tanke på landets relativ höga skattetryck så anser jag att det absolut finns en solidaritet i landet. Dock är det ju som så att ökar andelen som inte arbetar så blir det fler personer som ska "dela på kakan". Sverige har under 2 års tid (ja, jag vet att 2016 inte är slut ännu) kommit att ta emot c:a 200.000 nyanlända flyktingar. Om det kan man tycka vad man vill, men denna situation kommer med en nota. En nota som betalas av alla skattebetalare, var sig vi vill eller ej.

mangemani4
2016-10-20 17:25
#66

#64 det är inte en "jag håller med dig eller inte" fråga. det finns ingen delad definition utav vad kommunism är, vilket jag får en känsla av att du tror att det finns, kommunism är kommunism och påstår du att med ett kommunistiskt styre, så skulle det gå åt det andra hållet, dvs att folk blev rikare, ja då är det rätt så uppenbart att du inte vet vad kommunism är:). studera länder som har haft ett kommunistiskt styre, hur det utvecklades sig innan kommunism försvann, jämför det sedan med vad som händer i sverige nu och har hänt under vänsterflankens styre och för all del, studera vad som sägs utav våran regering osv, så kommer du att förstå, eller tja, om du nu inte själv är en inbiten kommunist dvs, då är det rätt så hopplöst att diskutera och få dig att förstå:P

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[HundochKatt]
2016-10-20 17:51
#67

#65 Det flesta som är sjuka och eller gamla har betalat skatt och betalar fortfarande skatt på den låga inkomst de har och betalar också mer i skatt i procent, i förhållande till vad man "tjänar". Så att påstå att de som arbetar försörjer resterande är lite fel tycker jag. För så är det inte.

Det är ju inte så att det är bara arbetare som betalar skatt i Sverige som många verkar tro. Det har vi alla bidragit till vare sig man har arbetat, arbetar, är sjuk eller gammal. Alla betalar skatt på ett eller annat sätt. 

Men ja, det blir tyvärr mycket pengar som går till människor som kommer in i landet som aldrig bidragit till skatteintäkterna (och nej, jag är inte rasist bara realist) och det kostar och det tas av pengar som skulle ha gått tillbaka till det "svenska folket". 

#64 Jag har inte påstått någonting av det du skriver! Så tillskriv mig ingenting som du tror dig läst att jag har skrivit! Och nej, med tanke på hur du skriver till mig så tänker jag inte fortsätta att diskutera med dig över huvudtaget!

[helga21]
2016-10-20 18:16
#68

Ja de som är sjuka och de som har  pension betalar mera i inkomstskatt än vad de som arbetar gör.

kallepudas
2016-10-20 21:33
#69

Det där med skatten är lite komiskt.

Skatten som dom sjuka,arbetslösa & pensionärer betalar mer är en kvarlevande skatt från socialdemokratiska regeringen Göran Persson.

Skatten som löntagare betalar är en skatt från regeringen Reinfeldt.

Så hur röstade röstade nu dom sjuka,arbetslösa & pensionärerna…..oftast brukar väl större delen av dessa rösta rödgrönt…………behöver man ens skriva mer nu?  

Det är ju inte så att regeringen Reinfeldt höjde skatten för sjuka,arbetslösa & pensionärer utan han sänkte för en annan grupp.

När ska ni sluta lipa över skatt……det är ju roligt eller var det häftigt hon använde som ordval…..ja ytterligare en socialdemokratisk partiledare som hette Mona Sahlin.

Som man röstar så får man betala tycker jag fungerar bra.

Tror jag var nöjd där. 🙂

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-20 22:46
#70

"Som man röstar så får man betala tycker jag fungerar bra."

Fast det där stämmer ju inte hur man röstar. Det beror ju helt och hållet på vad majoriteten röstar, så det är ju faktiskt fel att säga tycker jag. För jag tror inte många sjuka  röstade på alliansen i alla fall inte andra vändan och efter att de infört den bortre tidsgränsen och utförsäkringar. 

Och ditt resonemang håller inte riktigt. Det är ju inte så att skatten har höjts för gamla och sjuka utan det ligger kvar sedan många, många år tillbaka. Medan arbetare, löntagare fick skatteavdrag (och inte så lite heller) under alliansens tid så sänktes inte de sjukas och pensionärernas skatt med motsvarande. 

Varför inte? Jo, för att alliansen tror att människor blir yngre och friskare om man kastar ut dem ur den enda trygghet de har. Tvärtom skulle jag säga, många människor har drabbats hårt av den politiken, många tog livet av sig, många var nära att göra det och många mår ännu sämre idag än vad de gjorde innan det infördes. Det fick inte den effekt som alliansen inbillade sig att det skulle bli. Och vem bestämmer hur länge man måste vara sjukskriven? Det är ju individuellt och går inte att tidsbegränsa. Läkeprocessen är olika vare sig man opererar blindtarmen, får cancer av olika slag, eller har psykiska problem. Det är inte en regering som ska bestämma hur länge man ska vara sjukskriven, utan läkaren man har anser jag!

[Hayabusa]
2016-10-20 22:50
#71

#67 Försörjningsbörda är en ekonomisk term som betyder:

 Ett nationalekonomiskt mått som beskriver hur många personer en arbetande person försörjer, förutom sig själv.

Formeln är enligt följande

befolkningsmängd / arbetande del av befolkningsmängden = försörjningsbörda

Exempel: om ett land har 100 invånare som jobbar och 200 invånare totalt så blir det således 200/100 = 2 dvs 1 arbetande person försörjer 2 personer.

Källa: www.ekolex.se

Det är inget annat än fakta. Likaså att Sverige har ett högt skattetryck.

[HundochKatt]
2016-10-20 22:55
#72

#71 I ditt förra inlägg så står det så här: "Det betyder att de som arbetar 'försörjer' de som inte arbetar."

 När det står så, så är det långt ifrån sanningen anser jag. För alla betalar skatt i detta land, inte bara arbetarna. En del har jobbat hela sitt liv, från de var 15 år och betalat skatt hela tiden och det fortsätter när personen går i pension, vare sig den blir sjukpensionär eller ålderspensionär. Så nej, jag tycker inte att det är rätt formulerat.

[Hayabusa]
2016-10-20 23:05
#73

#72 Det är en beskrivning av en ekonomisk term. Det är basic ekonomi, inget som jag själv hittat på. Betydelsen i #65 & #71 är densamma. 

Har du svårt att tro på termen "försörjningsbörda" (eller ekonomi generellt) så får du antingen ta reda på det själv eller låta bli.

[Hayabusa]
2016-10-20 23:08
#74
[HundochKatt]
2016-10-20 23:09
#75

#73 Vadå svårt att tro på termen? Det handlar inte om tro utan om vad jag tycker!

Och det är lätt för friska arbetare att hänga på uttrycket "det är vi som försörjer er som är sjuka" .  Bullshit!

[Hayabusa]
2016-10-20 23:10
#76

#75 Som sagt…läs på. Eller låt bli. Du får lov att tycka precis vad du vill, men det förändrar inte fakta.

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-20 23:15
#77

#76 Det är stor skillnad på hur det definieras och hur det verkligen förhåller sig.

[Hayabusa]
2016-10-20 23:16
#78

Jag har inte skrivit: "det är vi som försörjer er som är sjuka" .  Men faktum kvarstår, det är basic ekonomi. Situationen i Sverige är inte sådan att den genomsnittlige löntagaren är en "girig fan" som blir rikare och rikare alltmedan hen betalar mindre och mindre i skatt. Så är det inte. Vi har, som tidigare sagts flera gånger, ett högt skattetryck och jag vill nog påstå att skattemoralen är väldigt hög i vårt land. Vilket också kan översättas till solidaritet.

http://www.bt.se/ledare/unikt-hog-skattemoral-i-sverige/

[Hayabusa]
2016-10-20 23:18
#79

#77 Med andra ord anser du att sidan ekonomifakta far med osanning?

kamera0710
2016-10-21 06:26
#80

#66 Hur många andra "kommunistländer" låter riskkapitalbolag leka affär med skolan? Har nuvarande regering planer på att förstatliga det privata näringslivet med revolutionära medel?

Citerar NE: "Benämning på en rad besläktade idéer om att egendomen bör vara gemensam eller åtminstone jämnt fördelad i samhället."

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/kommunism

kallepudas
2016-10-21 07:33
#81

#70 Nä precis…skatten har inte höjts så sluta gnäll.

Sänker nuvarande regering skatten för någon ska jag då sitta & gnälla varför jag inte får sänkt skatt?   

Blir väldigt löjligt och tycker inte alla som röstar rödgrönt att den skatten som man betalade på Göran perssons tid var bra eller var den för hög?   

Antagligen tycker väl en majoritet idag av befolkningen att skatten på alla inkomster var för höga under tiden då socialdemokraterna regerade.

Blir ju ganska enkelt att dra den slutsatsen efter ditt inlägg som styrker min teori.

[Hayabusa]
2016-10-21 07:42
#82

"Att Sverige har högre skatter än jämförbara länder är ett faktum som upprepats ofta. Historiskt har det emellertid inte varit så. Under de så kallade rekordåren på 1950- och 1960-talen hade Sverige fortfarande ett skattetryck som var lägre än genomsnittet för OECD-länderna. Först i början av 1970-talet blev skattenivån signifikant högre än i jämförbara länder.

I och med expansionen av den offentliga sektorn i början på 1970-talet ökade skattetrycket. Ökningen skedde främst genom att arbetsgivaravgiften höjdes kraftigt."

Källa: www.ekonomifakta.se

[helga21]
2016-10-21 10:49
#83

Regering Löfven har sagt att de inte tänker göra något åt jobbskatteavdragen dvs de ska låta dem vara kvar. Dvs de som är sjuka och pensionärer får fortsättningsvis betala mera skatt än en löntagare. SD vill återställa skatten för pensionärer men det kommer enligt Oscar Jacobsson att ta 4 år att komma dit.

Annons:
[Hayabusa]
2016-10-21 10:55
#84

Jobbskatteavdrag eller inte - det enda som betyder något är det totala skattetrycket. Intressant att följa skattetryckets utveckling (i Sverige). 2015 låg det på 43,3%

1965: 31,8%

1975: 39,4%

1985: 45,5%

"All time high" inträffade 1990: 50,4%

[HundochKatt]
2016-10-21 14:37
#85

#81 Varför ska jag sluta gnälla för? Det får jag göra hur mycket jag vill faktiskt och det är inte gnäll utan ren fakta att sjuka och pensionärer betalar mest skatt idag. 

Medan arbetare fick de så kallade jobbskatteavdragen så står det still hos sjuka och pensionärer. Och ändå är det de sistnämnda som hade behövt skattelättnaden bättre! För faktum är att fattigdomen växer, inte minst hos sjuka och pensionärer.  

De sjuka och gamla har också merkostnader, mediciner, sjukvård, rehabilitering som den friska arbetaren inte har. Det är pengar som får dras av matkontot som i sin tur då blir att man i slutändan inte har mat i tillräcklig mängd. 

Är det så här man vill behandla sjuka och gamla? Jag tycker inte det. Man ska inte behöva leva ett helt liv, jobba, bli sjuk, gammal och FATTIG! 

Sverige skryter om att vara så duktiga i allt och vill vara världsbäst, men när fattigdomen ökar ja, då går vi åt helt fel håll! 

Men rösta ni på politikerna som vill kasta ut sjuka ur tryggheten, som inte bryr sig ett dugg om att sjuka och gamla svälter! Om ni mår bättre av det…. Men glöm inte att ni kan också hamna där. Ni kan bli sjuka, ni blir gamla förr eller senare och bli behandlade som mindre värda varelser av politikerna.

kallepudas
2016-10-21 17:07
#86

#85 Pensionärer & sjuka hade det väl lika tufft under regeringen Göran Perssons tid så varför gnällde ni inte över skattetrycket då?

[HundochKatt]
2016-10-21 17:22
#87

#86 Vad vet du vad som sades då? Det har du inte den ringaste aning om! 

Jag talar om vad som sker här och nu! För det är det mest relevanta, vad som har skett med Sverige bara de senaste åren och att alltfler blir fattiga. Och det är vad tråden handlar om.

kallepudas
2016-10-21 17:33
#88

#87 Ja vad sker nu……då kanske vi ska skälla på dom som styr landet nu.

För det är ju ändå nuvarande regering som står & använder sjuka & arbetslösa samt pensionärer för att vinna val & hamna på maktpositioner men sedan händer inte mycket mer.

Sm sagt det blir fler & fler fattiga och det är rödgrön regering som styr och det betyder att ALLT är deras fel för det var nämligen så att ALLT var Reinfeldts fel när han satt på statsministerposten.

Ska man diskutera politik så är det en fördel om man är konsekvent & faktiskt beskyller rätt makthavare för skiten dom ställer till.

Sedan att du inte tror att jag har en aning om saker & ting så säger jag bara tagga ner lite. Det är fredag & ska du vara spydig så gnäll lite på sopan Löfven som du antagligen röstat fram för det är han som sabbat din vardag.

[helga21]
2016-10-21 17:47
#89

# 86 Det fanns inga jobbskatteavdrag på Perssons tid så de betalade inte mer skatt än de som arbetade. Men regeringen Löfven har inte tänkt att åtgärda det heller. Vi har en kvarts miljon fattigpensionärer i Sverige. Och det är en skam.

[HundochKatt]
2016-10-21 18:01
#90

#88 Tagga ner!? Spydig?  Undrar vem som är det och vem som ska göra det?😃

Du har så fel och håller inte alls koll på vad som hänt de senaste åren. 

MEN, det är faktiskt alliansen som införde jobbskatteavdragen. Det var också de som såg till att kasta ut sjuka människor ur tryggheten, med en inkomst på ca 3000 kr i månaden (minns ej exakt summa nu). De fattigaste fick stå tillbaka, de fick inga skattelättnader i form av "sjukskatteavdrag", eller "pensionskatteavdrag". Alla sjuka blev behandlade som skit av alliansen. De gamla och sjuka fick betala kalaset för arbetarnas jobbskatteavdrag och andra förmåner som ex. sänkt restaurangmoms (som den sjuke, gamle och fattige inte kan dra nytta av). Alliansen privatiserade även en hel del, som ex. apoteket som hade kunnat ge lite mer pengar till samhället. Ja, för att nämna något av allt dumt de gjorde under sina 8 år. De gjorde INGET för de svagare i samhället utan skadade människor än mera och vinnarna var arbetarna och de förmögna. De hann göra mycket skada på den vanliga människan under sina 8 år i makten!

Dagens regering har bara  suttit i 2 år, de är motarbetade av de flesta andra partier. Men de har ändå hunnit med att ta bort den bortre gränsen i sjukförsäkringen, de har höjt ålderspensionerna, inte mycket men det är lite grann i alla fall. 

Så nej, man kan inte skylla på en regering som bara suttit i 2 år för de blir som sagt var motarbetade av allianspartierna och SD. Visst, de hade kunnat gjort mycket mer, men det är ändå en del förbättringar för de svagaste i samhället. 

Under alliansens tid, om du hade varit vaken, så hade du sett hur sjuka behandlades, att de sjuka blev bara fattigare och psykiskt misshandlade pga den politik som fördes. Om du hade varit vaken så hade du sett att "soppköken", uteliggarna, tiggarna ökade och det är efterverkningarna vi har kvar. Det ökade drastiskt under alliansens tid och det fortsätter att öka…. för det är inget man kan göra något åt under en kort tid och inte heller när förslag till det bättre för de svagaste och fattigaste i samhället motarbetas. 

Du har ingen aning om vad jag röstade på och du har ingen aning om var jag ligger i frågan i nuläget och den diskussionen hör heller inte hemma här, vilket parti man röstat på eller håller på i nuläget.  

Utan det handlar om att ÖPPNA ÖGONEN och SE vad som skett under de senaste åren och vad som händer.  Att människor blir bara fattigare och fattigare och inte har ens mat på bordet varje dag!! 
Det handlar om att visa empati för folk som har det svårt och inte bara tänka på sig själv!

Annons:
kallepudas
2016-10-21 18:14
#91

#90 Skulle du inte hålla dig till "här & nu" nä tydligen inte.

Ja men då ska vi väl se varför folk har dålig pension…….jag säger så här fråga Göran Persson om när han tänkt betala tillbaka det han lånade?

kallepudas
2016-10-21 18:18
#92

#88 Tiggarna….det är inte ens svenska medborgare så dom har inget med svensk ekonomi att göra.

[HundochKatt]
2016-10-21 18:37
#93

#91 Uppenbarligen måste man vara övertydlig när man skriver och när det gäller dig.  Tror de flesta andra förstår precis vad jag menar, så jag bryr mig inte att förklara mig för den som inte begriper vad jag vill säga. 

#92 Du är uppenbarligen blind…. Eller haft skygglappar på. Du har inte sett eller hört talas om svenskar som tvingats tigga? Finns skriverier om det titt som tätt att bla pensionärer sitter med sin rullator och tigger. Sedan har vi de som tigger på ett finare sätt, genom att sälja någon tidning (minns inte vad den heter).  

Tillägger: Och så har vi ju TS inlägg som bevisar att svenskar tigger!

Men jaja, svårt att tala med en som är blind eller har skygglappar på så jag ger upp!

(Och så skriver du till dig själv också).

kallepudas
2016-10-21 19:08
#94

#93 Jodå jag har sett gott om tiggare…..skänkt en slant eller en hundring då jag har kontanter på mig.  Pratat med dom också och jag få påpeka att dom talar världens sämsta svenska och deras engelska är ju 10 gånger sämre.

Jag har förresten undulater som är duktigare på att prata än dom där svenska tiggarna  så skolan måste ju ändå fått sig ett lyft på senare tid även om dom pratar om att resultaten sjunker.

Kan man inte svenska & inte engelska så antar jag att deras dåliga pension beror på att dom kan omöjligt gjort en endaste arbetsdag för jag med mina skygglappar vet inte någon arbetsgivare som skulle ha kunnat ha haft dom som anställda.

kallepudas
2016-10-21 19:13
#95

Om det är svenskar som sitter & tigger så undrar jag vad dom har gemensamt med en utländsk kille med snygga kläder & en töntig midjeväska och denne känner alla tiggarna längs med några mindre orter. Han kör även en ruskigt dyr BMW som en halvrik vanlig knegare med jobbskatteavdrag skulle ha jobbiga problem med att betala av lånen på.

Kunde han  inte sålt sin BMW så hade han kunnat köpa rätt mycket till sina tiggarpolare som är ruskigt fattiga pensionärer med urusla skolresultat.

Zepp
2016-10-21 19:34
#96

Jisses, jisses och Jisses igen..orkar inte tröska mig igenom alla inlägg som de flesta är typiska på det här forumet!

Iallafall.. vi hade en Alliansregering som menade att välfärden kostade för mycket och det vara för bra att vara fattig.. för mycket pengar ut stats-/komunal-/landstings-kassan gick till att försörja fattiga.. dvs det fanns för få incitament till att bli välbeställd!

Sagt och gjort.. man skär ner på transfereringar från rika till fattiga och ger subventioner till de som redan är välbeställda!

Syftet var gott.. allt fler skulle då oxå sträva efter att bli välbeställda?

Vad var det för fel med att subventionera helkaklade badrum samt ta dessa pengar från låginkomstagare.. då kommer de oxå att vilja bli bostadsägare/universitetsutbildade hög/medelinkomstagare!

Utiallafall.. det var detta svenska folket i fria val röstade för.. mer subventionerat kakel och mindre transfereringar till låginkomstagare/pensionärer!

Det är så demokratier fungerar!

Grejen är att när majoritetens snöda vinning överväger så finns det gott om utrymme för olika subversiva partier!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-21 19:51
#97

#96 Om du nu ser det hela zepp så röstade vi 2014 och varför gör inte nuvarande regering något åt det hela för det verkar som att alla hela tiden ska peka på att dom är minsann så duktiga så.

Nuvarande regering har 4 år på sig och ser inte folk resultat som dom är nöjda med så lär dom ju inte få förnyat förtroende eller hur?

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-21 21:47
#98

#97 Det var förvisso inte riktat till mig men jag kommenterar det ändå. 

Inget parti kan göra underverk på en dag (eller 1-2 år) och alla förslag måste det röstas om. Det är svårt att genomföra några ändringar om man inte har majoriteten av rösterna och alliansen och SD har bestämt sig för att ha lekstuga och rösta emot så många förslag som möjligt, istället för att tänka med både hjärta och hjärna. 

Det är ingen heller som har pekat på att nuvarande regering är "så duktiga så", de har sina fel och brister precis som alla andra. 

Använd lite sunt förnuft och se vad som händer i riksdagen och vilka förslag som läggs fram och vilka som röstas emot. Att sitta här och säga "varför gör de inget åt det hela" är lättare sagt än gjort! Tyvärr!

Zepp
2016-10-21 22:32
#99

#97

Menna, menna.. glömde jag att säga att den förra regeringen  inledde hela omgestaltningen.. men Alliansen excellerade.. oså fick de även sitta på regeringskansliet!

Problemajset är, att när den globala konkuransen ökar och vi tappar i konkuranskraft på grund av arbetskraftsbrist så får man göra något som förändrar hela balansen på arbetsmarknaden!

Däremot så inser de flesta inte vad detta innebär.. så politikerna.. (som oftast är mer insatta i problemet), söker nya lösningar!

De föregående regeringarna har som det verkar inte hittat lösningen hur som helst?

Alliansen sänkta skatter och ökade subventioner till medelklassen!

SAP höjda skatter och subventioner till alla.. även om det blir mindre att fördela till alla, fast mest till medelklassen!

WTF.. varför inte det drakoniskt politiskt omöjliga att slopa skatten på låga inkomster och slopa de flesta subventioner för konsumtion ?

Dvs låt folk få behålla ett minimum av sin inkomst så att de klarar sig hyfsat innan de betalar skatt!

Det vore om något ett incitament att försöka bli en medel eller höginkomstagare!

Dvs att ens arbetsinkomst är det som avgör mest vilken levnadstandard man har.

Problemet med detta är att det skulle ställa till det politiskt, det skulle missgynna storstaden och gynna landsbyggdens befolkning!

Det är dyrt att bo i storstad.. utan subventioner är det svindyrt.. de flesta röster får man just i stadsregioner.. varvid olika subventioner lär få fortsätta!

Tänk bara om Stockholmare skulle betala allt ur egen ficka.. för all den service de får.. otänkbart, det blir revolution!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-22 08:48
#100

#98 Att andra partier röstar emot förslag när man inte ha egen majoritet händer ju hela tiden och Reinfeldt regerade i minoritet dom sista fyra åren.

En omröstning i riksdagen under Reinfeldts sista fyra år då skulle det röstas om lite hårdare tag mot arbetslösa……….du har kanske inte satt dig in i hur alla röstade men det var fullt stöd för det förslaget.

Med det vill jag ha sagt att partier som står & värnar om sjuka ,arbetslösa & pensionärer inför valet dom gör inte samma sak när det röstas om förslagen i riksdagen.

En jag känner arbetar aktivt inom politiken och är socialdemokrat och han & jag diskuterade om hur den nya regeringens första budget som dom fick igenom hur den påverkar folk. Han påpekade att barnfamiljer skulle bli vinnare…….himla lustigt när man själv sammanställer sin egna budget & det visar sig att man gick back en tusenlapp på den budgeten. Kul när han verkar vara en bra bit ifrån verkligheten när jag dessutom kunde uppvisa rena fakta hur det blev för denna barnfamilj.

Åter till pensionären hur mycket hade den i disponibel inkomst under Göran Perssons regering och nu många år senare vad har samma pensionär i plånboken idag?

Skatten var ju den samma och ska jag hitta en anledning till att det disponibla beloppet har minskat så är det inte att skatten sänkts för dom som har arbete utan att pensionsbromsen har slagit till. Jo vad är det….enkelt uttryckt så är det färre som ska försörja fler. Detta kommer att eskalera så pensionen kommer att minska år för år.

Jag brukar påtala vikten av att ha såpass mycket pengar så att man inte behöver vara beroende av hur lite staten betalar ut i pension men då brukar folk fnysa åt det. Ja så det kommer bli många fler fattiga pensionärer och dom som arbetat i 45år & gick i pension i år borde vara miljonärer flera gånger om eftersom ekonomin i detta land har blomstrat dom senaste 45åren.

[helga21]
2016-10-22 12:55
#101

SD föreslår att inkomster under 150.000 inte ska beskattas öht. 

Sen hjälper det inte att be folk att spara sina pengar för de har inte mer än vad de behöver ibland. Låginkomsttagare använder det de får mer av till att konsumera  vilket håller efterfrågan uppe. Folk som redan har pengar sätter in dem på banken.

[HundochKatt]
2016-10-22 13:27
#102

#101 Nej, precis. Det hjälper inte att be folk att spara pengar för det är för den redan fattige/låginkomsttagaren omöjligt att lägga undan några pengar till pensionen.  

Alla tjänar inte bra och har inte ett överskott så de kan spara pengar. Utan alla pengar går åt till det nödvändigaste.

kallepudas
2016-10-22 17:31
#103

#101 Kul du nämner "håller efterfrågan uppe"……där har vi ju anledningen till att man inte höjer skatten för oss fattiga arbetare.

#102 Nä just det alla tjänar inte så bra så tar vi bort jobbskatteavdragen som du har så ont av så blir det ju mindre för folk att lägga undan och konsekvensen blir att man blir fattig som gammal.

Dom som tjänat mest på jobbskatteavdragen står & steker hamburgare på Mcdonalds,Burger king & Max. Unga personer med lite halvtaskiga löner är ju vinnarna med sänkt skatt.

Men visst höj skatten för dom så kanske dom rent av går hem & lever på bidrag istället.

Dom som är fattiga pensionärer idag har levt och arbetat under en tid där det funnits arbeten till dom flesta och ekonomin har blomstrat och ändå är dom fattiga….konsumerat är nog boven i det sammanhanget.

Tänk lite längre än i ett kortsiktigt konsumtionstänk.

Zepp
2016-10-22 18:11
#104

Menna.. menna.. igen!

Det är fortfarande skillnad mellan fattiga och fattiga!

Dvs sett till skillnad mellan disponibel inkomst under livet.

Tex så har det visat sig att det är betydligt större skillnad i disponibel inkomst i förhållande till utgifterna huruvida man köpte sin bostad på 50-60-70-80-talet, än vilken lön man fick efter avslutade högskolestudier/inga högskolestudier.

Högst disponibel inkomst vid/efter pension är en manlig person som bor på landsbyggden.. har ingen eftergymnasial utbildning. men som köpt sin egen bostad på 50-60 talet och betalat av denna för j*vligt länge sedan.

Menna.. menna.. åter igen.. WTF!

Nu så kommer saker och ting hela tiden att förändras, var tid har sina fördelar.

Själv så har jag bara tjänat cirka 6000 per månad att äga min egen bostad.. medans de som köpte en fastighet i centrala Stockholm tjänat minst 10,000 per månad, på att äga dessa.. det är en orättvisa som jag skulle vilja ha utplånad.

Grejen är.. fattiga förblir fattiga, främst iomed att de betalar till de redan rika.

Skattesystemet är lika.. ta från de fattiga för att ge subventioner till rika/medelklass.. det är på sådant man vinner val!

Problemajset är snarare att få folk att begripa detta?

Dels att deras ekonomi i arbetsför ålder och efter pension till största delen är beroende utav dels vad de själva pyntat in i pensionssytemet, dels hur de hanterat sina boendekostnader.. livslångt.

Det är j*vligt få förunat att stiga till VD inom något börsnoterat företag och få bonusar och annat som gör att de kan få guldkant på tillvaron efter 65 fyllda!

Däremot så kan de flesta köpa och äga sin egen bostad samt ha den avbetald den dag de går i pension.. inte alla.. men jävligt många!

Bostaden är den främsta utgiften för de flesta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kallepudas
2016-10-22 18:45
#105

nu är ju skatten på vanligt arbete mindre och på så vis ökar ju marginalen för att kunna spara undan inför framtiden på olika sätt. Så att betala mer i skatt lär inte rädda ålderdomen för dagens arbetare.

Blir ju för sent att ändra på systemet när man står där vid 65års ålder & är luspank…jag betalade i alla fall skatt till en massa skit.

Det bästa som gjorts är ju att ge människor med inkomster under 30 tusen större marginaler vilket kommer att leda till att färre sitter med noll på kontona när dom går i pension….om dom nu inte konsumerar upp pengarna vilket säkert en del gör men det är ju ett eget val från & med 2006.

[HundochKatt]
2016-10-22 19:03
#106

#103 Jag har inte "ont av" jobbskatteavdragen. Tvärtom så tycker jag att vi har för höga skatter på det mesta och det är skatt på skatt i olika former. 

MEN, jag tycker inte att det är rätt att bara arbetarna och höginkomsttagarna fick sina skattesänkningar. När det finns de som har bättre behov av skattesänkningarna som tex. sjuka och gamla människor som har väldigt låg inkomst!! Det var redan stor skillnad på netto inkomsterna och ännu större skillnad är det nu!

Dessutom så är det inte bara arbetarna som försörjer de sjuka och gamla. Varenda människa bidrar till det. Kort och gott så kan man ju säga att var och en tjänar till sin egen pension under sitt yrkesverksamma liv. Vare sig det är till sjukpensionen och/eller ålderspensionen. 

Sedan är inte alla kapabla till att vara höginkomsttagare under sitt yrkesverksamma liv. Alla blir inte VD som zepp nämner ovan. Och på det sättet kan få en högre pension som man kan leva bra på resten av sitt liv. 

Sedan har vi alla de sjukpensionärer som tjänat skapligt under sitt yrkesverksamma liv. Haft en lön som de klarat sig bra på MEN pga lång tids sjukdom med bla utförsäkringar, hattande fram och tillbaka, rehabiliteringar, behandling m.m. förlorar sin inkomstbaserade sjukersättning (sjukpension) och får bara garantinivån när de väl får sin sjukpension.

kallepudas
2016-10-22 19:11
#107

#106 Håller med dig i sak och självklart går det ju åt pipan om man blir sjuk under arbetslivet.

Det är väl snarare större fel på pensionssystemet än vad det är på skatterna tycker jag. Nu verkar det ju som att våra politiker skiter i pensionssystemet och när det har dykt upp oseriösa i PPM-systemet så blir knappt några uttalanden om detta. Man kan ju lätt förstå att våra styrande politiker sitter i första klass & vi andra i tredje så när titanic sjunker så åker dom med livbåten…….både Reinfeldt,Göran Persson,Carl Bildt & Stefan Löfven & så skrattar dom åt oss.

Zepp
2016-10-22 20:19
#108

Jag har heller inget problem med jobbskattevadraget.. eller för den delen värdeökningen på min egen ägandes bostad med cirka 6000 per månad, sedan jag köpte den!

Utan problemet är som jag ser att de som köpt sin bostad i Stockholms innerstadsregioner tjänat cirka 10,000 per månad?

Eller.. WTF.. är detta verkligen ett problem?

Näe.. jag ser verkligen inget större problem med detta.

Utan så ser det ut.. beroende utav den sk utvecklingen.

Jag är gammal.. snart pensionsfärdig, min bostads värde har stigit, lånen är sedan länge betalda.. jag köpte när priserna var låga och räntan hög, för att ha någonstans att bo/leva.

Idag är situationen något annorlunda.. priserna höga och räntorna låga.

Det ger vid handen att de flesta inte ens räknar med att betala av sina skulder innan de dör!

Främst iomed att dagens bostadspriser ger vid handen att man bör helst leva två gånger förväntad livslängd ställd till disponibel inkomst under livet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-23 10:08
#109

#108 Nej jag förstår inte varför det skulle vara något problem att någon tjänat mer på sin bostadsaffär än vad någon annan gjort.

Finns ju alltid någon annan som tjänar mer på sitt arbete,affärer och placeringar så varför det skulle vara ett problem mer än den vanliga svenska avundsjukan som finns överallt.

Jag ställer mig fortfarande väldigt frågande till om en person som går i pension imorgon och det visar sig att denna har arbetat i 45år och haft inkomst och ändå inte har några större ekonomiska besparingar.

Jag har arbetat i 28år nu och jag har 20år kvar till 65 och lever man & har hälsan så jag kan arbeta dom sista 20åren också så får man ju nästan anstränga sig för att vara fattig.

Vi kan ju HELA tiden diskutera kring dom som har haft oturen att vara sjuka en stor del eller varit arbetslösa men det är ju en liten del av befolkningen. Är ju fullproppat ute på vägarna på morgonen då alla ska till jobbet och det är ju inte samma VD som åker fram & tillbaka för att han glömt sin lunchlåda.

Hemmafru-jobbet har ju i stort sett dött ut så det kommer inte stå en massa kvinnor om 25år som inte arbetat och haft en riktig lön. Sedan att inkomsterna varierar och är sämre i olika yrkesgrupper är ju ett problem men det diskuteras ju hela tiden av dom så kallade politikerna men som vanligt så är det mest snack och ingen verkstad.

Om vi då utgår ifrån att folk som arbetar inte sätter sprätt på hela lönen varje 25:e som något typiskt lyxfällan exempel så bör ju dom flesta ha minst en miljon i egna tillgängliga pengar efter ett arbetsliv sm varat cirka 40år.

[helga21]
2016-10-23 11:13
#110

En ensamstående undersköterska med två barn som har 25.000 i brutto och en hyreskostnad på mellan 10-15.000 vad ska hen göra tycker du?  Eller ska hen söka mindre boende så barnen inte får ha eget rum eller att hen inte få ha eget rum?  Får hen ha bil eller åka på semester utomlands en gång per år?

Sen glömmer du att kvinnor går ned i arbetstid när de får barn och det ger ingen utdelning när det är dags för pensionen.

Maria
2016-10-23 11:32
#111

#10 Det är många undersköterskor som inte har 25 000 brutto utan bra mycket lägre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[helga21]
2016-10-23 11:56
#112

# 111 Ja det är maxlönen!

kallepudas
2016-10-23 13:51
#113

#110 Vad tycker du jag ska göra som fyrabarnspappa då?    Om jag är sjuk imorgon så tjänar jag NOLL.

15000:- i hyra…skaffa ett boende som matchar lönen kanske vore en bra ide? 

En ensamstående med en lön på 25 tusen minus skatt ut cirka 19 har två barnbidrag in plus underhållsbidrag som pappan betalar. Går det inte ihop så kanske fadern ska ha barnen istället?  

19 000+2100+flerbarnstillägg+150+cirka 3500:-=24 750 i rena pengar skattade & klara.

Jäkla daltande med mödrar & fäder som inte tar sitt ansvar och löser man inte läget så kanske man inte skulle skaffat barn?   Kanske kan vara svårt att veta när man ligger att man ska bli ensamstående men hur vore det med att räkna med det och har man en skitlön så kanske man bör tänka sig för?

Jag rättar boendet efter inkomsten och vad jag har råd med & man kan inte bo i slott om man inte har ekonomi för det. Eget rum?    Ge er & barn mår inte dåligt av att dela rum med syskon.

kallepudas
2016-10-23 13:59
#114

Känns förresten rätt oansvarigt att dra på sig en hyreskostnad på 15000:- om man bara har 19 tusen ut. Det betyder att en karensdag och några sjukdagar till gör att det inte hade gått att ställa en makaroner på köksbordet till en vuxen.

Så skicka exempel-personen raka vägen till lyxfällan så lär dom henne att man kan inte bo dyrare än vad man har råd med oavsett om man har 2 ungar eller 5

Maria
2016-10-23 14:19
#115

När jag och min man hade lite sämre ställt så flyttade vi till en tvåa med vår son och alla husdjur. Vi bodde där i 7 år innan  vi flyttade till större.

Jag och min man sov i bäddsoffa i vardagsrummet och sonen fick ett eget rum.

Man kanske inte kan kräva att alla har eget rum om man inte har råd. Det är inte många år sedan syskon fick dela rum och man bodde trängre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2016-10-23 14:29
#116

#109

Kalle lille.. iallafall en (1)  gång så har vi samma åsikter!

Klart jag är avundsjuk på de som tjänat mer på sin bostadsaffär.. det är mänskligt!

Meen.. nu köpte jag lixom inte min bostad främst för att tjäna på den.. utan för att ha någon stans att bo.

I början gick halva lönen åt till att betala räntor och amorteringar!

På det så har jag lagt en hel del jobb på att renovera och rusta.

Det är fortfarande en enkel stuga på landet.. cirka 60 kvadrat.. standarden har ökat med åren.. den räcker gott för en manlig person utan barn!

Menna.. ibland skall man ha tur oxå.

Oandrasidan.. jag är fortfarande singel.. utan barn.. här har kommit och gått fruntimmer.. ingen vill bo så som jag gör.. eller så har jag bara dålig karma/charm vad gäller kvinnor?

Oandrasidan.. näe mitt boende är inte anpassat för familj och barn.

O den tredje sidan.. utifall det skulle hampa sig så går det att riva och bygga större.. nu så närmar jag mig pensionen så det är lixom inte aktuellt längre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2016-10-23 14:33
#117

#110

Själv tjänar jag mellan 29000/31000 beroende på hur mycket övertid jag gör.

Om jag träffat/blivit ihop med en sjuksköterska som tjänar upp till 25000 så kunde vi ha satsat på att antingen bygga ut, eller riva och bygga större!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-23 14:36
#118

#155 Precis man anpassar ju sig efter vad som är rimligt.

Vet flera som faktiskt gjort precis som du & din man och använt sig utav vardagsrummet som sovrum. Ett sunt tänkande kring dåvarande situation och som jag resonerar med min sambo om våran boendekostnad så är det väldigt praktiskt att kunna klara kostnaden på en lön om man blir tvungen till det & det med en god marginal så man även kan bli sjuk och ändå klara allt utan problem.

Ju sämre lön desto billigare måste man bo och ökar man sina boendekostnader så minskar ju överskottet och vad sa Ann wibble att alla svenskar borde ha en årslön minst i sparat kapital men det uttalandet fick hon väldigt mycket skit för men hon hade ju helt rätt.

Dyrare kostnader minskar också det sparade beloppet så det är inte konstigare att lever man upp sina pengar på att bo & unna sig saker som man kanske inte har råd med så sitter man också där när man blir pensionär och inte har några pengar. Det går hand i hand det där och givetvis finns det olika påverkande faktorer.

Annons:
kallepudas
2016-10-23 14:41
#119

Zepp jag tycker du resonerar väldigt sunt kring ditt boende och du kunde ju lika köpt dyrare hus och samtidigt som det hade kunnat utvecklas bättre så har ju du nu ett hus som du betalt och säkert inte har så dyra omkostnader så du har nog antagligen kunnat leva gott under hela tiden trots att du tidigare betalat av lån.

Zepp
2016-10-23 15:08
#120

Mm.. prexis.. den utgift man som vanlig löntagare kan göra något åt är boendekostaden!

En annan sak är om man går på handelshögskolan/andra universitet och har möjlighet/ambition att bli VD.. få bonusar och annat!

Man får lov att välja väg här i livet!

Iallafall så måste alla anpassa sig till sina ekonomiska och karriärsmässiga möjligheter!

Att som vanlig löntagare (upp till 25,000/30,000 i slutlön) gör att man får sedera sina krav på boendestandard.. och ta hänsyn till att eventuella barn så småningom flyttar hemifrån!

Planeringen bör funka från färdiga studier tills man är pensionär.. helst oxå därefter!

Friköpt radhus är rätt bra sett över längre tid.. går att sälja för att flytta till sommarstugan den dag bägge går i pension!

En rätt vanlig utveckling för de som var förutseende när det begav sig!

I övrigt så har jag inget problem med att betala skatt och försörja de få som via sjukdom har svårt med egen försörjning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-23 15:19
#121

#120 Ja det är ju den största utgiftsposten vi alla har och den gäller ju faktiskt att välja efter en normal och lagom nivå.

Jag äger ju inte min bostad men planen är att antingen köpa mig ett hus i lagom storlek och när jag blir pensionär kan jag välja att bo vart jag vill i landet så det finns väldigt attraktiva fina hus till billig penning. Som pensionär är jag inte bunden att bo på en specifik ort som man är när man arbetar.

Bor jag kvar i denna hyresrätt så lär min egen byggda sedelpress betala hyran så vad jag får i pension är i stort sett oviktigt.

Zepp
2016-10-23 15:39
#122

Pensionen är vad den är och är beroende främst utav hur mycket skatt man betalat genom åren.. rättvist så det nästan låter krasst!🤪

Utiallafall.. den blir cirka 50% av vad du tjänade när du jobbade, finns kollektivavtal och seriös arbetsgivare så kan det tillkomma ytterligare cirka 10% i form av tjänstepension!

Såå.. räkna högst med cirka 60 % av slutlönen i pensionsutbetalning!

Såå.. vid pensionering.. iallafall om man räknar med att kunna jobba till minst 65 så bör man kunna klara sig på 50-60% av slutlönen!

Kan man inte detta så får man räkna med att jobba minst till 67 eller 70!

Det ger ytterligare några lusentappar i pension per månad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
2016-10-23 16:34
#123

Ni får det att låta väldigt enkelt det här med boendet. Det är för många inte alltid så enkelt att välja var man ska bo och inte heller välja det billigast eller anpassa boendet efter sin plånbok. 

Håller dock med om att barn kan dela rum, de behöver inte ha ett varsitt rum, det är onödig "lyx" som man kan spara in på. 

 Men utöver det så kan ju tex. arbetet påverka var man måste bo, för att ens få ett jobb inom sitt yrkesområde. Det finns bostadsbrist i stora delar av vårt land och ibland kanske man inte kan välja och vraka och anpassa sitt boende efter plånboken. Utan man får ta det som är ledigt för att överhuvudtaget få tak över huvudet trots att hyran kanske är högre än man egentligen har råd med. 

Det är inte alla gånger så "bara" att dra in på kostnader och spara och jag tycker man får se lite längre än bara till sig själv och hur man har kunnat lösa problemet själv. Alla har inte samma möjligheter.

kallepudas
2016-10-23 16:49
#124

#123 Därför avslutar jag inlägg #118 med att det finns olika påverkande faktorer.

Man kanske ska läsa hela inlägg och se helheten i vad som menas? 

Helga skrev att det kanske inte är så lätt för en person som har 15 tusen i hyra…nej men vem skriver på ett sådant kontrakt alls när det inte går ihop?  

Är det glasklart att man inte kommer att ha råd så är det ju ren idioti och det slutar med vräkning.

Jag kan omöjligt resonera utifrån hur alla andra har det för då måste man vet exakt i detalj hur deras ekonomi ser ut & om dom röker,går ut på krogen,äter pizza,mcdonalds,använder kreditkort med mera.Så med den slutsatsen så vet du inte mer än vad jag vet eller vice versa så hela tråden är egentligen spekulationer.

Du kan inte bortse ifrån att två unga personer idag börjar arbeta och bägge tjänar lika mycket men den ena väljer att spara och den andre väljer att leva mer i nuet & unna sig saker.Kanske ett dyrt boende som grädde på det hela också. Den sparsamme sparar 2000kr i månaden i hela sitt arbetsliv som vi antar varar i 40år…..summan blir 960 000kr. Den som lever mer i nuet kanske sparar lite då& då men unnar sig en resa till thailand eller ny bil och pengarna försvinner alltså helt.

Lätt att sitta & tycka synd om människor men verkligheten ser man ju i Lyxfällan…dom som medverkar där är inga pensionärer men bättrar dom inte på sig ett par tusen % så lär dom vara väldigt fattiga den dagen dom blir 65 som jag pekar på så är det för sent att säga på 65 årsdagen  " ojdå jag kanske skulle sparat"

Ska vi dessutom vara riktigt nära verkligheten så lever många just upp sin lön så det är tomt på kontot lagom tills nästa lön kommer in & så fortsätter ekorrjhulet som man kan säga håller sig precis flytande. Minsta motgång av sjukdom om man inte har sparade pengar får alltså förödande konsekvenser men det verkar mest som vi ska diskutera konsekvensen men inte anledningarna till varför det blir som det blir.

[HundochKatt]
2016-10-23 17:23
#125

#124 Jag riktade inte det till just dig utan rent allmänt efter att ha läst inläggen. Och jadå, jag har läst inläggen i sin helhet….

Man kan tycka en himla massa, men ibland är det lättare sagt än gjort att vara "smart" och tänka 50 år framåt i tiden. Tex. jag som är numer sjukpensionär, hur skulle jag veta att jag skulle bli sjuk? Att jag inte kunde jobba hela mitt liv fram till ålderspensionen? Och att jag fick kämpa i 11 år innan jag fick rätt och förlorade hela min inkomstbaserade sjukersättning pga det? 

Alla har olika förutsättningar, var de kan bo, var de får jobb, familj, ensamstående sjuk osv. 

Jag har en dotter som inte vill bo i Stockholm, men hon måste göra det för att det är bara där hon kan få jobb inom sitt yrke. Och det är inte billigt att bo i Stockholm och där är det också bostadsbrist så valfriheten är inte så stor. Nej, det går ingen nöd på henne då hon har också sambo, men alla har inte det och alla är inte så välbetalda i sina yrken. 

Det jag vill säga är att ibland har man inget val, utan det blir att man tvingas kanske att hyra en bostad som kostar mer än vad man har råd med, eller tvingas köpa en bostad för att det inte finns något att hyra. Man kanske måste välja det för att få jobb än att vara arbetslös. 

Sedan tycker jag att varje människa ska njuta av livet så mycket de kan och medan de är friska, utan att gå till överdrift och har råd med. Vill de och har råd med att resa så varför inte? Ett liv handlar inte bara om att jobba, spara och snåla för att ha det gott när man blir pensionär. Man kanske inte lever till den dagen heller, så man får nytta av de pengar man sparat till sin pension. Man kanske inte är frisk nog att resa när man blir gammal så varför skulle man inte passa på att resa när man är ung, frisk och har råd. 

Att jämföra lyxfälllan med "vanligt" folk är ju lite extremt. Det är extrema människor som har tappat all kontroll över sin ekonomi och verkligen levt över sina tillgångar. 

Men det finns oerhört många människor som aldrig ens tagit en enda kredit som ändå har det tufft. Eller till slut tvingats till att ta krediter för att de inte har råd att köpa något som de absolut behöver. De har så låg inkomst så att det inte täcker sparande och/eller oförutsedda utgifter. Det finns faktiskt folk som har det så knapert.

Annons:
Zepp
2016-10-23 17:29
#126

#123

Det är tillomed enklare än vad du beskriver det!

Dvs läs färdigt dina studier på handelshögskolan och i värsta fall ta ett VD- jobb på något av dina föräldrars företag.. tills du får något eget.. alternativt doktorerar på svenskt, engelsk eller amerikanskt universitet innan du söker bostad!

Så du bara vet.. vi har altså lagt miljarders miljarder  av skattemedel för att omvandla billigt boende för vanliga löntagare till högstandard bostadsrätter!

Som vi sen sålt ut för en spottstyver!

Iomed att det råder brist på attraktiva bostäder för höginkomstagare.. främst i storstadsregioner.

Tillhör du inte den kategorin.. bad luck for you!

Undersök alternativet att flytta ut på landsbyggden där bostäder nästan är gratis.. du kan köpa ett mindre slott för samma summa som en etta på Södermalm!

Nämenaltså.. nu så är jag j*vligt ironisk.. dock så återstår verkligheten!

Förr var detta lixom inget problem.. fattiga röstade hur som helst mest på SAP, några på V!

Numera när allt fler röstar på SD har det lixom blivit ett politiskt problem!😮

Jisses.. hur gör vi nu.. tillfredställa medelklassens behov av subventioner och sen oxå den fattiga/löntagarbefolkninges behov.. det räcker lixom inte pengarna till.

Hur det går i framtiden skall jag inte sia om.. däremot så kan jag säga som så att ju förr man själv kommer ur denna subventionskarusell så står man sen stadigare på egna ben.. ekonomiskt och mentalt.

Egen härd är guld värd.. även om den är liten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-23 17:43
#127

Nej ett liv handlar inte bara om att snåla & spara  men väljer man resan eller nya bilen eller andra saker då väljer man samtidigt bort ekonomisk trygghet.

Ja det finns människor som har det knapert & då fråga jag igen jobbar dom?  

Finns jämnåriga som mig som inte satt sin fot på arbetsmarknaden än. Vissa har varit hemma & fött en massa barn men någon gång måste man börja jobba. Gör man inte det så får man en usel pension.

Jag har 28års försprång mot en del av mina jämnåriga skolkamrater som man gick i skolan med. Det krävs som sagt inte någon magisterexamen i ekonomi för att räkna ut att deras liv som pensionär blir som du beskriver.

Lyxfällan är just precis vanliga människor…unga,singlar,lite äldre,sambo & gifta som har inkomster men som gör tvärtemot vad man ska göra. Dom lever precis som jag beskriver….dom lever i nuet och ser att livet är inte till för att spara & snåla. Praktexemplar för det där "leva slut på lönen till nästa kommer".

Nä man kanske inte lever men då har vi ett antal som antagligen då kanske chansat att det är ingen ide att spara & tänka på pensionen för jag lever kanske inte då….typiskt ett tänk som gör att folk lever upp pengarna….ett eget val alltså eller hur?

[helga21]
2016-10-23 19:31
#128

Så ni tycker att en tonårig flicka kan dela rum med en 10-årig kille? Och ni tror att det går att få tag i en lägenhet hur som helst inom avstånd från jobb och skolor? Den andra parten kanske inte vill ta något ansvar öht hur gör man då? Och de 25.000 som jag talade om är en maxinkomst.

Min systers man dog 1978 och min syster blev ensam med två flickor då 10 och 14 år gamla. Hon fick sälja huset och flytta till lägenhet. Dessutom så insjuknade hon själv och dog 4 år senare. Nu fanns det försäkringar från facket men den yngre flickan blev placerad i fosterhem och den äldre flyttad ihop med sin pojkvän. Sånt är livet!

[HundochKatt]
2016-10-23 19:41
#129

I vissa fall är det kanske ett eget val men lång ifrån allas. 

Och ja, om man lever upp sin inkomst och lever även över sina tillgångar och hamnar i en lyxfälla,(och deltar i TV) ja, då får man faktiskt skylla sig själv. Jag tittar sällan på programmet men det händer i brist på annat och jag häpnar över att en del kan försätta sig i sådan situation med en nettoinkomst på 40 000 + som exempel. Hade jag de pengarna så hade jag kunnat leva väldigt gott och dessutom ägt både bil och bostad och kunnat spara en rejäl slant. 

Men långt ifrån alla har det så, man har det ändå knapert trots lön/pension och tvingas kanske till slut gå till stadsmissionen och få sig ett mål mat och eller en värmande jacka. Det är också dyrare att leva som ensamstående, vare sig man har barn eller ej än om man är ett par då man delar på kostnaderna såsom bostad.

kallepudas
2016-10-23 22:25
#130

#128 Det är väl upp till varje förälder att bestämma tycker jag?  Har dom råd varför inte. Visar det sig att dom inte hade råd så ska inte vi andra betala för att några trodde sig ha råd.
Vadå 25 000 som maxinkomst…..du skrev om en exempelkvinna som tjänar 25 000 och hade två barn och en hyra på kanske upp till 15 000:-.Tjänar hon 25000 på sitt arbete så visade jag vad hon hade mer in på kontot barnbidrag,underhåll & litet flerbarnstillägg. Med en hyra på 15 tusen så säkert ett litet bostadsbidrag.

#129 Precis dit jag vill komma att hade du 40 tusen in varje månad så hade du säkert både levt gott & även lagt en bra grund inför ålderdomen. Jag vet massor med människor som tjänar mycket mycket mer än vad jag gör…….sedan hör man dessa gnälla över att nu måste snart lönen komma för det är tomt på kontot. Dom skojar inte men en dyr livstil kostar pengar det kan vi fattiglappar räkna ut eller i alla fall jag.

kallepudas
2016-10-23 22:34
#131

#128 Maxinkomst 25 000…..inklusive barnbidrag & underhåll samt arbete? 

menar du på fullaste allvar att exemplet du drog med en tvåbarnsmor med en hyra på 15 000 ens skulle få skriva på ett sådant hyreskontrakt hos en hyresvärd? 

Ska slå hål på det här exemplet så här kommer blir det när vi räknar bakåt: 25 000-två barnbidrag 2100 minus flerbarnstillägg 150 minus underhållsbidrag 3500 då blir hennes lön innan skatt= 19250kr

Vad säger vi skatten är då för stat & kommun ska ju ha sin del av inkomsten så vi landar väl på 14500:- som hon har i lön. På fullaste allvar så hade inte en endaste hyresvärd godkänt att en person med så usel inkomst skrivit på ett hyreskontrakt där hyran är 15 000 alltså 500kr mer än vad hon ens tjänar.

Tack för kaffet säger jag ungefär för det där går inte att lura i mig.

[HundochKatt]
2016-10-24 01:19
#132

#128 Ja, varför inte? Det går ju att avdela rum om man vill ganska lätt. 

Själv delade jag rum med en storebror och en storasyster, alltså vi var 3 stycken som delade rum och jag var yngst. Lillebror sov i mina föräldrars rum. Innan vi flyttade till större lägenhet så bodde vi i 1 r och kök och syrran och jag låg skavfötter (stavning?) i en kökssoffa. 

Mina barn växte upp i 1 rum och kök tills övervåningen på torpet var helt klar. Tog tid då jag var mammaledig och barnens far jobbade så mycket. Så först när min dotter gick i första klass så fick hon ett rum och båda pojkarna fick dela ett rum. Innan dess så delade vi alltså på 1 rum och kök. 

Tror att dagens unga är väldigt bortskämda och ska ha absolut eget rum, vilket inte är nödvändigt i alla lägen.

Annons:
[helga21]
2016-10-24 11:31
#133

För det det första så skriver jag hen dvs ej könsbestämt för det andra så kan det hända att hen  hade denna lägenhet innan förhållandet tog slut, och 15.000 är maxhyra från 10-15.000 beroende på var i landet du bor.

Trångboddhet är förgånget. När jag växte upp hade jag eget rum precis som alla mina kompisar och vi bodde i egen villa. Där tycker jag samhället har missat något.

kallepudas
2016-10-24 18:57
#134

#133 Vadå maxhyra?     

Göteborg med omnejd finns väldigt gott om bostäder som har en hyra under 10 000:- och endast en idiot väljer väl att skriva kontrakt på en bostad som har en hyra på 15 000 om man endast har ut 19 000 eller hur? 

Har ett par en sådan bostad och dom ska gå skilda vägar så får man ju helt enkelt dumpa den bostaden & byta den mot en annan….mindre,billigare och blir det så att barn måste dela rum så är det väl inte hela världen eller ska mamman eller pappans ekonomi rasa ihop helt för att ungarna är bortskämda? 

Förstår inte alls varför vi en s diskuterar om någon stolle drar på sig helt orimliga boendekostnader men det är ren idioti i alla fall och på den fronten ändrar jag inte åsikt.

kallepudas
2016-10-24 19:17
#135

Läste en insändare i en tidning skriven av en pensionär som kände sig väldigt fattig.

Så fattig att det var problem med att betala räkningarna och medicin då fick dennes barn rycka in och trycka till pengar.

Känns väl inte så underligt så långt in i det hela och vi kan ju då spekulera hur mycket som helst om varför pensionen är dålig.

Det jag reagerade på när personen beskrev sitt läge så skrev den också att efter 45år i arbetslivet……..den skrev inte sjuk eller något sådant utan 45år i arbetslivet.

Då sammanställer jag det hela…personen har alltså arbetat i 45år och har alltså haft en lön varenda månad i 45år…….ingen som reagerar än?   

Bör väl finnas ett par sparade slantar om man har haft lön i 45år?  

Bara käbbel som Löfven har utryckt det om man försöker komma ifrån att just den där personen faktiskt gjort slut på lön efter lön under 45års tid och sedan när pensionen inte blev vad personen hoppats på så gick det åt skogen.

Om folk blir sjuka eller drabbas av än det ena eller det andra må vara hänt & det blir ju lite olyckligt men har man lön in på kontot 540 månader under sitt arbetsliv så borde man tänkt lite när man var 20-30-40-50……lite sent påtänkt att agera på det när man redan står där med pensionen.

[helga21]
2016-10-24 19:35
#136

# 134 Om man nu inte kan flytta till något billigare pga av bostadsbrist? Man behöver inte vara idiot för det.

# 135 Om man går i pension i år så kanske man inte sparat så mycket med en låg lön. Man har haft barn och så kanske barnbarn som man velat hjälpa och trott att ATP verkligen betydde något. Folk behöver inte vara idioter för det.

kallepudas
2016-10-24 19:56
#137

#136 Allt du skriver kan man lägga i en & samma kategori:EGNA VAL

kallepudas
2016-10-24 20:02
#138

Kanske kommer som en chock för en del men ni är alla VD alltså verkställande direktör för era liv.Alla val och alla beslut är era att fatta och blir inte resultatet som ni tänkt er så är det faktiskt ert egna fel.

Så kort & gott allt man själv kan påverka är man faktiskt 100% ansvarig för.

[HundochKatt]
2016-10-24 20:18
#139

#135 Det man inte vet av det du säger är vad denne person har jobbat med under sitt yrkesverksamma liv. Denne kanske har under hela sitt liv haft dåligt betalda jobb. Alla jobb är inte välbetalda. Den kanske har varit med om saker och ting i livet som gjort att de  pengar den tidigare ev. kunnat spara undan måste ha tagits ifrån. Den han ha varit sjuk stora delar av sitt liv… ja, man vet inte. Bara för att man har kunnat jobba 45 år av sitt liv så innebär det inte per automatik att man är förmögen när man går i pension. Och jag tycker nog inte att man ska döma så lätt innan man vet hela historien bakom. 

En del gör dumma val ja, som ex. dessa personer på lyxfällan. Men alla gör inte det, utan kan ha haft låga inkomster hela sitt liv och det har gått åt till boende och annat som behövs under livets gång. Alla äger inte sina bostäder heller utan de flesta hyr ändå sin bostad under sin livstid.

Annons:
[helga21]
2016-10-24 20:28
#140

# 138 Nej du har fel för så är det inte. Det är marknaden som styr. Har du en bostad som du äger och som stiger i värde så är du en vinnare annars är du en förlorare. 2/3 -dels samhälle heter det. 

De som inte äger sin bostad får inga subventioner i form av ROT och delvis av RUT. 

Alla har inte läshuvud och kan inte utbilda sig till högre tjänster och få högre lön. Som du säger att en undersköterska har så låg lön att denne inte ha råd att bo i en lägenhet som kostar 15.000 och ha två barn. Då är det många som inte kan ha några barn och får vi inga barn i samhället så är vi illa ute.

Fast tråden handlar om att svenskar hänvisas till Stadsmissionen från socialen pga socialens pengar inte räcker till både svenskar och "flyktingar".

kallepudas
2016-10-24 20:45
#141

#140 Tycker du 15 000 är en rimlig hyra för en undersköterska?

kallepudas
2016-10-24 21:03
#142

Jag kan påpeka att jag tjänar som en undersköterska,jag betalar nu 2 underhållsbidrag,har ett hemmavarande barn.

Har bil,har dyra hobbys,har överlag dyra vanor & köper jag mat så köper jag god mat & bra märken & inte några budgetvarianter av pasta som smakar som gammal pressad kartong.

Inga som helst problem att spara 15% av skitlönen. Så vad är skillnaden på mig & någon annan med en snarlik lön?

Någon får gärna förklara för mig varför andra inte kan få ihop det där under en livstid när jag med exakt samma förutsättningar klarar det där galant?

[helga21]
2016-10-24 21:26
#143

# 141 Det beror på hur många som ska bo i bostaden och var den ligger. Jag skrev mellan 10-15.000 i första inlägget om du kommer ihåg det.

Och tråden handlar fortfarande om att socialens pengar inte räcker till fattiga svenskar men väl till  flyktingar.

Tjeja
2016-10-24 21:31
#144

#142 det handlar nog väldigt mycket om vart man bor och ännu mer om hur länge man har bott där och om man haft turen att äga sitt boende billigt.

40 000/mån är också knaggligt att leva på om man inte har någonstans att bo, inte kan få lån och jobbar tex inne i centrala stockholm och inte kan få jobb någon annan stans.. 

Har ett exempel på det med en bekant som inte kunnat få tag på något annat boende än en 31 kvm liten "2:a"med kokskåp möblerad i 4:e hand för 26 000:-/mån. Är i stort sätt tvungen att äta alla måltider ute då lägenheten inte har frys utan bara en mindre kyl och en mikrovågsugn. Han varken fryser eller svälter, men han har ett knaggligt liv och inte mycket pengar över att spara till en insats.

Är man född på 40-70 talen har man haft många fina möjligheter att bygga upp en god förmögenhet. Om man inte haft otur, vilket många har. Och är man född på 80-talet eller senare kan det vara helt omöjligt att både försörja sig och bygga upp någon form av sparande på en uskas inkomst.

Kan för övrigt tillägga att det är sjuksköterskor och inte undersköterskor som tjänar 25 000:-/mån, i alla fall i storstadsområdena.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2016-10-24 21:33
#145

Altså.. får i princip hålla med Kalle igen.. när jag var i hans ålder så insåg jag att det var som att bära vatten till brunnen att bo i hyresrätt!

Och på det så var det garanterat andra förutsättning då det begav sig och numera.

Iallafall så hade jag normallön på den tiden för en arbetare i industrin.. det har jag för övrigt fortfarande.

Utiallafall.. det som dök upp för mitt sinne var att avsluta detta bärande av stor del av lönen till hyresvärdar

Nu hjälpte det säkert i mitt fall att jag är lite asscocial och uppväxt på landet.. dvs jag kunde tänka mig ett enklare boende i skogen.. borta från alla tänkbar service.

Oandrasidan så krävde jag inte så mycket service förutom hyfsat fungerande el och en yxa för att hugga ved.

Elen har väl funkat både lite si och så under de trettio åren jag bott i min stuga, men då har jag iallafall haft yxan och vedboden!

Numera har kommunen grävt ner både el och avlopp i vägen, samt lagt asfallt på denna, det kostade mig bara 300,000 utav mina pensionsbesparingar!

Ett mindre avbräck.. iomed att fastigheten därmed steg i värde.. minst 500,000!

Återstår fortfarande att gräva upp halva tomten och koppla på avloppet för den facila summan.. 50-100 tusen, har inte bestämt mig för detta ännu!

Ioförsej så var aldrig meningen att jag skulle bo kvar i samma omständigheter utan tänkt mig bilda familj och eventuellt byggt ut/nytt, sålt och köpt något annat.. utifall jag skulle bli ihop med någon kvinnlig person som tjänar upp till iallafall 20.000-25.000.

Det hade räckt långt.. iallafall om man är inne på samma grej.. dvs anpassa matsäcken efter omständigheterna.

Alla måste lixom inte bo i storstadens centrum.. själv har jag inget emot detta.. dock så lockar mig inte själva kostnaden.

Grejen är fortfarande.. att bo i hyresrätt är rätt lyxigt.. kostar skjortan.

Nu så är det så gott som normalt.. men det kostar fortfarande skjortan.. och pensionsbesparingarna på det!

Altså.. jag inser att alla inte har samma valmöjligheter/förutsättningar!

Samtidigt som du kan köpa en mindre herrgård på landet för samma pengar som en liten etta på Södermalm!

Därmed inte sagt att man bör köpa denna herrgården, den kostar som regel i underhåll!

På det så har vi lagt skattemedel för miljarder för att riva/renovera bort billiga bostäder för folk med lite pengar!

Tror ingen hade varit glad för om behållit de håller, det hade nog varit rena slumområden mitt i centrala delar av våra städer i dag?

Iallafall.. förutsättningarna förändras hela tiden.. bristen på bostäder i attraktiva områden för välbeställda ökar.. och det är vad statsmakterna tagit främsta hänsyn till.

Därav drabbas de med mindre omständigheter utav högre hyror.. iallafall om man fortfarande vill bo kvar i storstaden med all den subventionerade service som där erbjuds.

Det är för och nackdelar med att hoppa av det snurrande hjulet.. hur som helst snurrar det på och det är främst medelklassens villkor som styr!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-10-24 21:34
#146

# 144 En undersköterska som arbetat länge kan tjäna högst 25.000 en sjuksköterska får detta som regel som ingångslön.

I övrigt har du rätt 😃

Annons:
kallepudas
2016-10-24 21:49
#147

#143 Jaha det är dit du vill komma att det är flyktingarnas fel. Visste att du ville ha pensionärernas missär till att det flyktingars fel.

Nämn vilka pensionspengar som trillar ner i fickorna på flyktingar varsågod…..

Som jag skrev så är jag på exakt samma lönenivå som en undersköterska kanske säkert en bit under till & med. Och när jag kollar på bostäder så är 10 000 alldeles för dyrt för mig ensam och det bör ju då vara för dyrt för undersköterskan som tjänar ungefär samma som mig. Ett visst antal tusenlappar förändras ju inte i värde beroende på person till person……tusen kronor är tusen kronor för oss alla.

Om nu en undersköterska finner en bostad som hon är villig att betala låt oss säga 12 500 då så har vi ett medelvärde på dina siffror.

Ut efter skatt så har en undersköterska någonstans runt 18 000kr. Minus då hyra på 12500:- =5500:- Radiotjänst om persone har tv…510kr va? 4900är vi nere på.

Mat & hygien….3000:- saldo 1900:-………lite kläder och någon nöjeskväll åtminstone för att leva i nuet. Alltså pengarna för undersköterskan är slut redan här & jag har inte rabblat bil & försäkringar ännu. Som sagt så är det för dyrt och även om denna exempelperson har inkomster i form av barnbidrag & kanske underhållsbidrag så följer det ju utgifter med barn så det går ju inte att räkna hem några enkla pengar på det viset.

Zepp
2016-10-24 21:55
#148

Jag hade nöjt mig med ett sjukvårdsbiträde som tjänar 19,000, bara hon är snäll, lite huslig av sig och står ut med mig och mina tillkortakommanden som man, husägare/far, vedhuggare, snöskottare, däcksbytare på bilarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-24 21:56
#149

Bor i hyresrätt…..nära allt. Gångavstånd till ica,systemet,apotek,klädbutiker,Lidl,färgaffär,zoobutik,mäklare,banker….

6800kr för en trea. Är i göteborg på 12minuter med pendeltåg.

5800-6000 för en tvåa

8300 cirka för en 5-rummare.

Så var helga får sina hutlösa 15000 för en hyresrätt ifrån det vet jag inte. Antagligen belopp som man betalar om man bor centralt & bra i stockholm men hela sverige består inte av stockholm så att enbart utgå ifrån vad det kostar att bo där blir väldigt missvisande.

Tjeja
2016-10-24 22:01
#150

Men #147 Faktum är ju att invandringen ÄR en del av orsaken till pensionärernas missär!!! Det är inte hela orsaken men en bidragande orsak!

Men det är ju inte invandrarnas fel utan invandringspolitiken som svenska poliktiker har tillåtit! Alltså är det Svenska politikers fel och en del av deras beslut som påverkar svensk missär är blandannat invandringen, men även andra galna beslut och felprioriteringar i Svensk politik de senaste 40 åren.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kallepudas
2016-10-24 22:06
#151

Hade undersköterskan bott på Manhattan i New york så hade hennes pengar inte räckt alls…..

Nä nä pensionärer har aldrig kunnat spara……..okej…Jacob wallenberg….snart framme vid pension. Kan bli kärvt för Jcob nu när han närmar sig.

Stefan Persson son till grundaren av Hennes & Mauritz…..ojdå han är 69år. Antagligen sitter han där & gnäller över den usla pension oxå.

Nej men om vi ska vara lite realistiska så kanske vi inte ska räkna på dyraste möjliga för att kunna slänga ifrån oss att vi inte kan spara något under våra arbetsliv & så ska vi skylla på flyktingar…….lite för mycket SD för att ens jag ska gilla det.

kallepudas
2016-10-24 22:08
#152

#150 Jasså du menar att det är invandringens fel att pensionsbromsen slog till eller vad?

kallepudas
2016-10-24 22:14
#153

#150 Flyktingars fel att svenska medborgare som är födda på 40-talet inte lyckats med sin egna ekonomi under hela sitt arbetsliv…..men vänta lite…då borde vi ju nästan klagat på hitler för det var ju under den tiden…men vänta nu lite igen…sverige blomstrade ju efter att andra världskriget var över och vårat land var helt till skillnad från många andra.

Ni sverigedemokrater är ju helt underbara hur ni kan vinkla saker som en vanlig irriterande aktieinvesterar kan slå sönder & samman  utan att ens behöva anstränga dom små grå.

Annons:
Tjeja
2016-10-24 22:14
#154

#152 Nej inte till pensionsbromsen men en bidragande orsak till att många pensionärer och sjuka inte får varken den vård, omsorg eller mat  som de behöver!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2016-10-24 22:17
#155

Menna.. hur hade vi förklarat allt.. alla våra egna tillkortakommanden om vi inte hade haft den nuvarande flyktingkatastrofen.. som för övrigt antagligen bara är i sin linda?

Var det orsaken till sänkt ROT/anslagen till vårt försvar nu när Rysland visar sig agressiva?

Man kan skylla det mesta på Putin och flyktingar från Irak/Syrien.. och sen oxå alla dessa unga män från Afghanistan!

Och alla dessa romer från Rumänien/Bulgarien.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-24 22:21
#156

#154 Står det flyktingar i vägen då eller?

Zepp
2016-10-24 22:35
#157

Mm.. grannkomunen köpte den lilla herrgården och omvandlade den till ett boende för ensamkommande barn för att spara pengar.. så du får antingen köpa en dyrare herrgård eller bo kvar i centrum med en hyra på 15,000!

Att det blidde billigare för din/min kommun är en sak.. och så småningom säljer de fastigheten med god förtjänst.. för kommunen och skattebetalarna.

Iallafall det blidde dyrare för de med ambitioner att skaffa egen herrgård!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
2016-10-24 22:42
#158

Nej, men det kanske inte är flyktingars "fel" att många har det tufft, men alla kan ju ändå hålla med om att det sticker i ögonen lite grann på den fattige att just det får kosta miljarder medan sjuka och pensionärer får snåla och gneta och inte har kanske mat alla dagar på månaden. 

Ett stort problem är det ju att sådana saker "får kosta", medan andra som levt hela sina liv i landet inte har det de behöver för att klara sig. Det är ju inte konstigt egentligen att rasismen ökar i vårt land och SD får fler och fler anhängare. 

Och jag vill med detta förtydliga att jag är INTE rasist och INTE SD anhängare på långa vägar. Men jag är realist!

kallepudas
2016-10-24 22:45
#159

#154 Den mat dom behöver….?  

Mina bägge föräldrar som bägge är 40-talister betalar sin mat själva…dom är alltså pensionärer och betalar sitt käk själva. Dom bjuder på en god matbit ibland oxå. Detta helt oberoende av flyktingar.

Rösta fram ett parti som kan skapa förutsättningar för att vi få in fler skattebetalare för grejen är att vi är för få.

Zepp
2016-10-24 23:01
#160

Mm, näe jag har lixom inget svårt att förstå hur folk tänker och hur de sorterar bort sina egna tillkortakommanden/fel val i livet!

För det första.. vi lever i ett av världens rikaste länder.. så även den allra fattigaste slipper att sitta och konkurera med dessa Romer utanför sagt snart var enda affär i hela landet!

Öh.. varför reagerar de då inte på alla miljarder som vårt kungahus kostar.. de är ju trots alla invandrare så gott som hela bunten.. iallafall i någon generation!

Sen så.. min mor som varit psykiskt sjuka hela sitt vuxna liv bor numera på äldreboende.. därav hennes rätt dåliga pension.

Utiallafall.. det kostar skjortan att bo på äldreboende.. nästan som ett pensionat/dvs full service, tre måltider om dagen, fullt med personal, gott om utrymmen, gym, frisör, sjuksköterskor, gratis resor till GK/annat, samt flera stora samlingssalar, fredagsmys.. vinet får de betala med egna pengar!

Samt alla läkemedel och kläder.. oså får hon så klart bostadsbidrag.. hon har alldrig haft så mycket pengar att röra sig med tidigare!

Såå.. vilka är de som knappt har mat för dagen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-24 23:26
#161

"Såå.. vilka är de som knappt har mat för dagen?"

Sådana som jag, som har en inkomst enligt garantinivån. (Sjukersättning)

Hade det inte varit för min särbo, så hade jag suttit utanför ICA och tiggt till mat! 

Ja, jag hade bokstavligen gått under om det inte hade varit för min särbo som hjälper mig enormt mycket med mat och annat, så att jag kan få en liten guldkant på tillvaron och som gör tillvaron med värk och elände lite lättare. 

Och ja, jag är definitivt inte ensam!

kallepudas
2016-10-24 23:29
#162

#160 Det är bra zepp jag håller med dig……gött att det kan bli så också.

#158 Mina föräldrar födda på 40talet……ja dom har sina pensioner…inget att skryta om men inte så dom sitter på fattighuset heller.

När jag kommer fram till den åldern mina föräldrar är i idag……alltså 70+ då har jag KANSKE en pension……det beror nog på lite det där.

Så vad gör jag som mina föräldrar aldrig kom på tanken att göra…..ja dom gjorde inte som Stefan Persson……ja han var ju son till en affärsman vilken inte min far var. Men principen är densamma…hade mina föräldrar tagit reda på vad dom som är rika gör….vilka metoder använder dom och vad är det dom gör?    Mina föräldrar ställde aldrig sig frågan så dom vet inte.

Med internets alla trevliga saker så kan man ta reda på vad rika personer gör för att bli ännu rikare. Det bästa är att det fungerar för fattiglappar oxå. Gör man som den rike så blir resultatet exakt detsamma.

Så när Stefan Person får aktieutdelning på sina aktier på 9,75kr för varje aktie så får även undersköterskan,städaren,mcdonaldsarbetaren och taxiföraren osv. exakt samma summa om dom bara offrar lite av nuet för att tänka lite framåt.

Så hade folk födda 40-50talet sparat,investerat så hade dom idag varit hyffsat förmögna allihop.

Precis som Zepp så är det en del av dom äldre som faktiskt investerade i hus,gårdar och kanske bedrev verksamhet som djurskötsel med allt vad det innebär.

Idag har dom sålt sina gårdar och kanske även sitt hus men värdeökningen på huset/gården har ju varit fina så dom kan alltså leva på det dom under arbetslivet byggde upp.

Lätt…nej

Möjligt….ja för vem som helst.

Zepp
2016-10-24 23:34
#163

Och vilka pengar har hon då att röra sig med?

Jo cirka 12500.. vilket tenderar att ge ett överskott varje månad.. iallfall de flesta månader!

12500 verkar på något sätt vara den minsta inkomsten man bör ha som pensionär.. och det är vad man skall kunna klara sig på.

Krasst.. men så ser verkligheten ut i dag, vill man ha ytterligare guldkant på tillvaron så får man lägga undan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
2016-10-24 23:40
#164

Vem har 12500 kr att leva på? Inte jag i alla fall…

kallepudas
2016-10-24 23:42
#165

#164 Min mor har liter mer det.

Då började hon arbeta sent i livet så hade hon inte hemma med mig & mina syskon så nog pensionen varit lite bättre.

[HundochKatt]
2016-10-24 23:45
#166

Ja, jag skulle inte klaga om jag hade ytterligare 1200 kr mer att leva på varje månad. Men jag har inte de där 12500 kr som sagt var….

Zepp
2016-10-25 00:21
#167

Hel sjukersättning i form av garantiersättning  8 860.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ef01f7b3-d791-4545-876b-5e0b3c169751/40324-aktuella-belopp-2016-09.pdf?MOD=AJPERES

På det tillkommer bostadsbidrag och sen barnbidrag om man har sådana.

Inte fett.. men mer än lägsta levnadstandard enligt socialbidragsnormen?

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

Dvs mer än vad min mor får i pension.. hon har såklart bodstadsbidrag på detta!

Inte fett alls med andra ord och jag skulle själv inte vilja leva på detta.

En sak är vad man får när man är sjuk och arbetsoförmögen.. en helt annan sak är vad folk har kvar att leva på efter ett helt yrkesliv!

Altså jag har inga problem med att betala skatt och försörja folk som är sjuka och arbetsoförmögna.. det jag har problem med är de som har jobbat hela sitt liv och alldrig funderat på sin pensionering.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-25 00:42
#168

Ja, hel sjukersättning enligt garantinivån är 8860 kr men räkna bort skatten också, så ser du vad det blir netto. (6661 kr)

BostadsTILLÄGG, det får inte alla som har sjukersättning. Sällan får tex de som har sambo  något bostadstillägg. Och man kan som mest få 4650 kr (ensamstående) beroende på bostadskostnaden. Är man sambo så kan man som mest få 2325 kr, men som sagt var det är få som får bostadstillägg om de är sambos då de räknar på sambons inkomst, inte vad man själv har för inkomst (sjukersättning) och för sin del av hyran/bostadskostnaden. Så tjänar sambon skapligt bra så får inte den som har sjukersättning någon hjälp av något bostadstillägg. Så nettoinkomsten blir för denne 6661 kr. 

Som ensamstående utan barn så kan man som mest få 11311 kr netto inkl. bostadstillägget.

kallepudas
2016-10-25 07:53
#169

http://www.svd.se/lura-hjarnan-for-att-radda-pensionen/om/pensionsjakten#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1610]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

I länken här säger dom exakt samma sak som det jag skriver om….dom som är pensionärer idag borde tagit tag i detta för 20-30 år sedan.

Dom förklarar lite hur hjärnan fungerar i det läget…alltså läget som dagens pensionärer var i för 20-30år sedan så såg dom pensionen som någotting långt borta.

[helga21]
2016-10-25 08:01
#170

Det handlar fortfarande om fattigpensionärer som vi har en kvarts miljon av i Sverige som inte får pengar från socialen utan hänvisas till Stadsmissionen för att får en vinterjacka. Pengarna räcker inte till för socialen som måste betala nyanländas kostnader. Här går 65 % av socialbidragen till asylsökaren från icke EU-länder som inte betalt ett dyft i skatt i Sverige. Vad har du för råd till dessa ifall de ska få en tillräcklig pension? Borde vi inte se till våra egna först?

kallepudas
2016-10-25 08:10
#171

#170 Du får nog sluta med att klandra flyktingar för att socialen nekar.

Nekar socialen så räknar dom nog ut vad man har i inkomst & utgifter och ser om det finns ett behov eller inte.

Det finns en norm som du vet.

[helga21]
2016-10-25 08:13
#172

# 171 Du har uppenbarligen missat något så står det i min T.S.

"Men även att Socialtjänsten aktivt hänvisar fattiga svenskar till dem. – Personer med svenskt personnummer, som har rätt till stöd från det allmänna, vänder sig till Stadsmissionen för att be om mat eller en varm jacka, skriver Lotta Säfström, ordförande för Sveriges Stadsmissioner på SvD debatt."

kallepudas
2016-10-25 08:15
#173

#170 Pensionären som du pratar verkar inte heller ha betalt så överdrivet mycket i skatt för erlagd skatt & pension går liksom han & hand.

Det är ju rätt solklart att även jag med min skitlön kommer ha mer i pension än en jämnårig som hoppat runt bland tillfälliga jobb eller inte arbetat alls i stort sett.

Mitt råd….ja arbeta blir råd ett och att börja spara blir råd två även om det som sagt är för något långt borta i framtiden.

kallepudas
2016-10-25 08:33
#174

#172 Ja socialtjänsten bad min vän som har försörjningsstöd att låna pengar av någon vän/bekant.

Realist som hen är så förstod ju denna att det är ju inte hållbart och gav sig inte. Socialtjänsten ger gärna sådana svar men om man vet att man är berättigad till ekonomiskt stöd så kan man ju inte bara acceptera svaret & gå.

Vad fattig har med ursprung att göra vet jag inte mer än att det låter rasistiskt och gör vi skillnad på vi eller dom.

Om det är okej att skapa ett vi & dom så gör jag det här & nu…..vi som arbetat och vi som sparar mot alla som inte gjort det. Säkert en & annan som tar illa vid sig men det tar jag gärna. Hellre lite egoist än rasist.

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-25 13:14
#175

#170 Jag kommer säkerligen att kallas för rasist men jag håller faktiskt med dig om att Sverige borde först och främst ta hand om sina egna först. När man ser till att hela befolkningen har det bra så kan vi på ett bättre sätt ta hand om flyktingar och andra invandrare. På det sättet motverkar man också rasism. 

Vi kan inte komma ifrån att flyktingarna kostar landet och oss skattebetalare en massa pengar, att vi inte har de resurser som behövs. 

Vi har inte bostäder till alla, vi har inte jobb till alla, vi har inte lärare till alla, vi har inte poliser så det räcker till alla osv. Vi har helt enkelt inte resurserna att ta emot flyktingar hur mycket som helst. Och framförallt landets befolkning ska inte behöva stå tillbaka för att dessa kräver resurser av våra skattepengar. 

Och det lustiga är ju att när det gäller flyktingar så verkar det ändå finnas enorma pengar att lägga på det. Titta bara på alla HBV hem och liknande och privata aktörer som håvar in enorma summor (tror jag läste någonstans om 80 000 kr per barn varav 20 000 kr gick till hemmet och resten i aktörens ficka)på bekostnad av svenska folket. 

Men då det gäller att höja pensioner, socialbidrag och annat för att folket som redan har det svårt ekonomiskt, finns det inga pengar!?  Jag får det inte att gå ihop att vissa saker får kosta hur mycket som helst och annat får inte kosta någonting!?

Därmed inte sagt att vi inte ska hjälpa de som behöver vår hjälp, men det är tufft för många att se det här att de kostar så mycket pengar och andra får stå tillbaka, som levt och jobbat, kanske blivit sjuk osv i hela sitt liv.

[HundochKatt]
2016-10-25 13:31
#176

Apropå det här med sparande. 

Det är så lätt att skriva att man ska spara till sin pension. Men det är inte alltid möjligt. 

Jag själv har varit gift och har 3 barn. Jag var mamma ledig i 6 år, hade låg inkomst när jag jobbade. Men blev sjuk när jag var ca 35 år. Jag försökte jobba så länge jag kunde, men kroppen sa ifrån och jag hamnade då i karusellen av sjukskrivningar, utförsäkringar, rehab, sjukersättning (ej permanent)… min inkomst blev bara lägre och lägre och pengar gick åt till rehab etc.  

Min man tjänade skapligt bra och vi bodde billigt, så det gick runt men vi hade inget utrymme för något sparande. Pengarna gick åt till barnen, göra torpet beboeligt osv. Ingen lyx alls. 

För drygt 8 år sedan skilde vi oss och jag flyttade till stan med yngsta sonen. Då hade jag trots att jag var sjuk råd med boendet och maten etc. För sonen fick ju barnbidrag samt jag fick lite underhåll av exmaken. Hyran var inte så dyr som den är nu. Men jag fick fortsätta att kämpa med sjukskrivning, utförsäkringar och allt vad det innebar med sämre ekonomi, blev hänvisad till socialbidrag ett par vändor för att jag blev utförsäkrad. Efter 11 år i karusellen så fick jag min sjukersättning, men då bara garantinivån. Min son flyttade ut och hyran hade höjts med 1000 kr från det att jag flyttade in. Jag har således inte haft något utrymme för oförutsedda utgifter eller sparande under dessa år. Även om jag velat så hade jag inte kunnat spara. 

Så nu är det som det är, hyran har blivit drygt 1000 lappen dyrare sedan jag flyttade in här för drygt 8 år sedan. Mina inkomster har blivit sämre istället för att ökas på. Sjukersättningen sänktes med dryga 100 lappen i år dessutom. 

Så det är så lätt att säga att man ska spara och lägga undan, alla kan inte det!

Den som har kunnat spara och lägga undan sedan skilsmässan och barnen flyttat ut, är min exmake då han har vidareutbildat sig och fått ännu bättre lön (samma arbetsplats dock). Han bor billigt och får numer en hög lön och kan unna sig precis vad han vill.  

Men som sagt var, jag har inte haft den möjligheten och vi är många som inte har haft det. Det är så lätt att säga att folk ska spara och så tittar man på sig själv vad man har i inkomst, boende osv. Men alla har inte samma förutsättningar!

[Hayabusa]
2016-10-25 14:11
#177

#175 Se kommentar #56

kallepudas
2016-10-25 15:51
#178

#176 Jag ger upp för ni matar på med en massa anledningar till att inte spara.. Frågar man en arbetslös om den vill ha jobb så låter det ungefär likadant.

Vi kanske inte bara sitta här & gorma om hur dåligt nuvarande pensionärer har det när det kommer att bli sämre & det oavsett om nu röstar fram SD eller vad vissa vill. Färre ska försörja allt fler och då är detta början.

Så om vi bara för en minut skippar folket som redan är gamla så har vi väl yngre personer på forumet som läser & då kanske det vore bra med en väckarklocka för det har saknats för ett par generationer.

Tydligen helt värdelösa på eget ekonomiskt ansvar eftersom människor födda på 40-50 talet som sagt levt under en tid då ekonomin blomstrat.

Arbeten har det också funnits men den varan blir det mindre med nu & ni skriker om att höja bidrag & pensioner. Vem ska betala?  

Ska vi stackare som har arbete slita & släpa för att i slutändan inte ha mer i plånboken än ni som går hemma?   

Tydligen den nivån i debatten men jag avslutar här & vill framtida pensionärer som jag inte spara ja men ge fan i det…inget tvång men sitt inte & gnäll om 20-30år.

Som sagt riktat till yngre som hellre åker till thailand eller köper ny bil för det är så att folk lever i konsumtion & jag tackar & tar emot för det gynnar mig ekonomiskt.

kallepudas
2016-10-25 15:59
#179

Glömde ju att påpeka att en del läser tydligen inte inläggen utan fortsätter med alla anledningar över  att inte kunna spara en endaste en-krona.

Jag har varit föräldraledig,vård av barn,jag är sjuk själv,låginkomsttagare………..med dessa faktorer & erat resonemang så ska jag inte kunna spara alls.

Kan väl visserligen hålla med om att drar jag på mig en massa kostnader som till exempel en hyra som jag rent praktiskt sätt inte har råd med så blir det ju inga kronor över men som jag påpekat så är det ju rena galenskapen.

Så nu kan ni fortsätta med anledningar till att ni eller kommande generationer inte ska kunna ta hand om sin ekonomi utan först när dom fyller 65 så går det upp för dom att…..ajdå….det är dåliga pensioner. Blir ungefär som att strunta i att sätta på vinterdäcken & så hamnar vi i januari och då står samma personer & undrar vad det är för halt & vitt som landat på backen.

Tack & hej men det här ger inte  mer nu.

[Hayabusa]
2016-10-25 16:55
#180

@kallepudas - du vet, det är alltid någon annans fel :)

kallepudas
2016-10-25 17:04
#181

#180 Ja så är det tydligen. 😂

Annons:
[helga21]
2016-10-25 17:06
#182

# 175 Pengar som folk avstått i lön ska betalas ut till dem som behöver och har betalat skatt i Sverige inte till folk som väller in utifrån. Vi kan inte var hela världens  socialbyrå. Du har så rätt så.

Och tråden handlar fortfarande om att svenskar hänvisas till Stadsmissionen från socialen trots att de har rätt att få ekonomiskt stöd.

[helga21]
2016-10-25 17:08
#183

# 176 Förstår så väl att din situation är allt annat än bra.

kallepudas
2016-10-25 17:15
#184

#182 När fick pensionären sin pension sänkt?  M

Måste ju vara nyligen eftersom flyktingkatastrofen inte pågått jättelänge ocj ag följer en del saker ganska väl och jag borde även fått höra det av min mor om hennes pension sänktes på grund av flyktingar.

[HundochKatt]
2016-10-25 17:24
#185

#178 Det du inte verkar begripa är att det finns faktiskt människor som har det jäkligt knapert och kan inte spara en enda krona! Det innebär inte att alla dessa gör av med pengar på lyxiga resor och andra lyxvaror. Själv har jag inte varit utomlands en enda gång i mitt liv och jag har hunnit bli 52 år. Längsta jag har varit är Tallinn, en gång och det var särbon som betalade resan. Annars har det bara varit resor till Norge och Finland och det under hela min livstid. 

Det är inte att mata på anledningar till att inte spara! För det ska man göra om man har möjlighet till det. Men alla har faktiskt inte det och det tycker jag verkar vara svårt för dig att begripa.  Alla har olika inkomster, boenden, familjeförhållanden, sjukdom osv. som påverkar ens liv och utgifter. Och det är inte alltid så lätt att flytta heller om man har ett jobb i en stad där boendet kostar massor. Har man familj och barn så är det två som ska ha nya jobb i en ny stad och hela familjen ska flytta. Det är enklare sagt än gjort att bara flytta till billigare boende. 

I mitt fall så lönar det sig inte för mig att flytta till en mindre och billigare lägenhet(finns knappt några heller här).  Jag får inte mer pengar i plånboken för det och dessutom kostar det en hel del att flytta vilket jag inte har råd med. Så jag sitter där jag sitter och fasar varje år för nya hyreshöjningar, som stjäl av mina matpengar. Tandläkare har jag inte varit till på 6 år och jag har starkt behov av det, men hur ska jag få råd, när allt som blir över när alla räkningar är betalda ska gå till mat, kläder och hygien (1500 kr). Jag kan inte ens sköta min diabetes för att jag inte har matpengar så det räcker. Ska människor ha det så här i dagens Sverige? Nej, jag tycker inte det. 

Och vet du, jag är långt ifrån ensam att ha det så här och ändå har jag jobbat så länge jag kunnat och förlorade hela min SGI pga lång tids sjukdom med förhalande hit och dit och idioterna i Alliansen som kastade ut sjuka människor! Hade det inte varit för dem så hade jag kanske haft lite SGI kvar och fått det lite bättre än vad jag har det nu.

kallepudas
2016-10-25 18:11
#186

#185 Ja men där har du ju anledningen folk har haft för dåliga inkomster och därför är deras pension rena skiten!!!!!!!

Vad tjaffsar ni om…ska någon arbeta för dessa & betala in till deras pension?????

kallepudas
2016-10-25 18:23
#187

När man nu ska lasta flyktingar för dåliga pensioner så är det fortfarande så att finansministern har knyckt pengar från den kakan som sverige normalt skänker bort alltså biståndspengarna.

Om det nu inte hade ballat ur i syrien så hade vi fortfarande skänkt bort pengarna. Så vem blir lidande….ja några barn i tredje världen blir lidande eftersom deras pengar minskar och istället går till flyktingar.

Så ska vi lyncha någon……börja med nuvarande finansminister magdalena andersson & löfven.

Svårt för er att ta in tydligen vem som styr dårhuset.

[Hayabusa]
2016-10-25 18:31
#188

@HundochKatt - Om du läser igenom regerings budgetförslag för 2017 - vilken fördelning på de olika utgiftsområden skulle du vilja göra?

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-25 19:03
#189

#186 Men snälla nån, du behöver inte skrika! För det är så jag uppfattar alla dina utropstecken. 

Jag förstår inte vad som är problemet med dig? Du skriver att folk ska spara till sin pension och sedan skriver du här att folk har haft för dålig inkomst och det är därför de har dålig pension. Och du menar att alla dessa ska spara? Och underförstått - de får skylla sig själva om de inte gjort det?

Ja, det är riktigt. Många har haft för dålig inkomst och därför har de en låg pension. Men ändå har många av dessa jobbat, kanske hela sitt liv och ändå har de dålig pension. De har betalt skatt på skatt, först på inkomsterna och sedan på det de har handlat/konsumerat, precis som alla andra. Pensionen blir alltid lägre än vad man haft som månadsinkomst under sitt yrkesverksamma liv. Och de som tjänat riktigt dåligt får garantipension. 

Alla jobb är inte välbetalda och alla har inte läshuvud så att de har kunnat utbilda sig till något yrke som är välbetalt. Alla blir inte ingenjörer och direktörer eller för den skull politiker. De flesta har ändå "normala" jobb inom städsektorn, administrativt, fabriksarbetare, vården, Mc Donalds osv. Och alla dessa jobb har inte alltid varit speciellt välbetalda genom åren. Det är bättre idag än vad det tex. var för 30 år sedan. Och tänk att det är just dessa personer som jobbade under 60-70-80 talet som är pensionärer idag. Jobb var inte välbetalt då (mitt första jobb tjänade jag bara 900 kr i månaden netto i början av -80 talet). 

Så säg mig hur dessa personer skulle ha gjort för att få en högre inkomst och därmed högre pension? När de inte har kapaciteten att bli utbildade inom välbetalada yrken? 

Garantipensionen är alldeles för låg. Likaså socialbidragsnormen. Dessa har inte ökats i takt med lönerna och i förhållande med att allt har blivit dyrare. De små höjningar som gjorts under många, många år har hela tiden ätits upp av andra saker som ex. lägre bostadstillägg, högre sjukvård, tandvård, mediciner ja, bara för att nämna något. 

Jag anser att alla ska ha en inkomst som går att leva på, inte bara nätt och jämt överleva. Det är en skam för Sverige att ha en massa fattiga människor, och det är inte värdigt att behandla människor, som oftast inte kan eller inte kunnat påverka sin situation, så här illa!

[HundochKatt]
2016-10-25 19:05
#190

#188 Jag är inte politiker och får inte betalt för att göra olika budget så det tänker jag inte gå in på över huvudtaget. Men du kanske vill göra det?

Zepp
2016-10-25 19:14
#191

#168

De som har sambo har oxå delad ekonomi, dvs man är ett (1) hushåll!

Det är hushållets inkomster och utgifter som räknas.. krasst det oxå.. men egentligen helt rätt!

Jag har inga som helst problem med att man kan bli bitter, när man har det svårt ekonomiskt.. framförallt om det beror på sådant man inte kan råda över själv.

Samtidigt så är jag stolt över att ingen behöver svälta i Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2016-10-25 19:19
#192

#170

Bullshit.. lägsta levnadstandard och socialbidragsnormen bestäms utav riksdag/socialdepartement.. om kommunerna som är skylldiga att bistå sina medborgare inte gör detta så så kan man överklaga.

Då spelar det ingen som helst orsak hur många invandrare de oxå har att försörja.

Men det är j*vligt bekvämt att anklaga andra i prekär situation för ens eget misserabla liv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
2016-10-25 19:26
#193

#191 Det är sant, men för egen del så tycker jag inte att det är rätt att min nuvarande särbo, om vi blev sambos, att han ska försörja mig. Han ska inte behöva få det sämre bara för att leva ihop med mig, tycker jag. 

Det är stor skillnad på att bli sambo och bilda familj när man är ung. Men när man redan gjort den biten och på ålderns höst träffar en ny partner, så känns det inte rätt. Tycker i alla fall inte jag. 

Du har fel där Zepp, när du skriver att ingen behöver svälta i Sverige… tyvärr så är det många som faktiskt gör det och jag skulle gjort det själv om det inte hade varit för min särbo. För jag får ingen som helst hjälp varken från socialen eller försäkringskassan trots mitt handikapp. 

Lev på nästan ingenting, månad efter månad, år efter år - resten av livet så ser ni hur tufft det faktiskt är. 

Själv är jag helt på det klara med att jag kommer att dö i förtid, då jag inte kan sköta min diabetes som jag borde, för jag har inte råd att äta bra mat och flera mål om dagen under resten av mitt liv. Men hurra för er då slipper ni betala min sjukersättning. 🤪

Zepp
2016-10-25 19:34
#194

#175

Du har nog missat något i dina febriga drömmar.. om det fanns mer pengar att fördela så finns det inget som säger att politikerna skulle lagt dessa på de allra fattigaste svenskarna.. utan mer troligt på utökat ROT/RUT, skolan/lärarlöner, försvaret, högre lön för försvarsanställda, OSV!

Föresten var har du gjort av alla pengarna från ROT?

Förtjänsten när kommunerna sålde ut allmännyttan?

De utökade bilavdragen/ränteavdragen och alla andra avdrag man kan göra?

Grejen är.. har alltid varit.. när det regnar manna så har de fattiga ingen sked!

Och pensionen är beroende på hur mycket man betalat i skatt.. under sin aktiva tid.. det kallas för rättvisa!

Vill du inte ha rättvisa?

Menna.. menna, menna igen.. jag har fortfarande inga problem med att delar av min skatt går till att försörja de som inte kan försörja sig själv av olika olyckliga omständigheter!

Däremot så skulle det uppstå ett ramaskri om de fick samma levnadstandard som oss som jobbat sen barnsben och betalat skatt sedan dess!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-25 19:39
#195

#189 Nej alla jobb är inte välbetalda och eftersom jag själv har ett skitjobb med skitlön så vet jag detta och det har jag skrivit tidigare i tråden.

Rent lönemässigt är jag en katastrof. Samtidigt som jag har flera barn att försörja men du tycks inte läsa inlägg där jag påpekar att så här ser det ut för mig.

Som jag påpekade då för Helga var ju den lilla detaljen att jag skulle inte ha råd med en bostad som kostar 15 000:- och det har inte en undersköterska heller…….eller vi har ju råd men då är det just det enda vi har råd med.

För att spara måste man alltså med en skitlön trixa lite med utgiftssidan för lönen kan man ju inte höja hur som helst. Lika svårt att drämma näven i bordet & säga att man ska ha si & så mer i lön till chefen som för er andra att slå näven i bordet & säga att ni ska ha högre pension eller vad det nu är ni lever av.

Jag arbetar alltså med en massa kollegor och du kanske blir förvånad men dom kommer att bli pensionärer….så har vi diskuterat olika sparformer….jo det händer,. Folk är så nöjda med sina små sparkonton som dom putsar in en femhunrdring på då & då och rätt som det är så åker dom på semester. Jag sitter mest & lyssnar på diskutionerna och samtalen om vad dom ska köpa när dom får tillbaka på skatten osv.

Vet inte hur vaken du är på att höra när folk ska köpa det ena & det andra för sina pengar. Det är konsumtion som styr många och oavsett inkomst så är resonemanget detsamma….köpa köpa köpa resa resa resa semester semester semester.

Tror du verkligen att dessa personer MED jobb ens har pengar när dom går i pension?    Mitt svar eller tanke kring det är att dom nog har konsumerat upp stora delar av sin inkomst. Blir dom dessutom sjuka nånstans i mitten av livet eller den senare delen då är det ännu värre…..dom kanske skjutit upp sparandet & tänker att när jag blir 50 när barnen lämnat hemmet så sparar jag hårt.

Hur nu folk gör det är bara så jag tror det är utav det jag hör på gator,torg,bussar,arbetsplatser med mera.

Hu r många i din närhet pratar om sparande till pensionsåldern?      För alla är väl inte sjuka hoppas jag?

Annons:
[Hayabusa]
2016-10-25 19:44
#196

#190 Ok, du har inga förslag att komma med? Om jag själv vill komma med förslag? Absolut. Det är kanske t om så att jag faktiskt gör det, konkret?

Det enda rätta vore om regeringen konfiskerade medborgarnas samlade inkomster och fördelade ut dessa rättvist på var & en som befinner sig inom landets gränser. Ingen enskild individ hade mer än den andra - den slutgiltiga rättvisan. 

#194  Har du läst statens budgetförslag för 2017?

[helga21]
2016-10-25 19:46
#197

Folk svälter ihjäl pga av undernäring då vården inte fungerar.

kallepudas
2016-10-25 19:49
#198

#197 Det där kan du väl länka till för det borde ju expressen & aftonbladet och svenska dagbladet skrivit artiklar om.

En människa som tvingas svälta ihjäl när de vårdas…om nu inte kvällspressen redan gottat sig i detta så kan du säkert tjäna en hacka på att tipsa dom om detta fall.

[helga21]
2016-10-25 19:52
#199

# 197 Det har de gjort i mängder men det intresserar tydligen inte dig. Fråga medarbetaren på denna sajt.

kallepudas
2016-10-25 19:54
#200

#197 Det kanske var så att det kom en flykting som behövde sängen bättre så dom flyttade den där gnällige svensken ner i källaren men så råkade dom glömma mata Hen.

Därför måste vi rösta på SD för annars får svälta ihjäl i någon gammal jordkällare nånstans för flyktingarna tar över sjuksängarna & äter upp all god mat.

Zepp
2016-10-25 19:57
#201

#193

Det är inte bara sant.. det är krasst.. det har däremot inget med rättvisa att göra!

Det är och kommer alldrig vara rättvisst att vara sjuk och fattig!

Såå.. det är något man bör undvika.

Nu hampar det sig ofta som så att vissa inte kan välja.. utan blir sjuka iallafall.. en del oxå under j*vligt dåligt tillfälle eller under fel förutsättningar.. dvs de kan ha varit fattiga redan innan.. då blir det svårt att sen göra något åt situationen.

Så ser verkligheten ut.

Det spelar då mindre roll att man kommer till insikt om vad man borde gjort medans det begav sig.

Det har i alla tider varit ett aber att vara sjuk och fattig.. det lär knappast bli bättre framöver!

Däremot så kan alla.. även fattiga som fortfarande har arbetsförmåga tänka på sin eventuella pensionering!

50-60% av den lön man hade som aktiv är vad man får lov att klara sig på om man inte vidtagit andra åtgärder.

Annars så blir det till att gå till soc och/eller stadsmissionen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2016-10-25 20:20
#202

Vi skall vara j*vligt glada för alla Syriska/Irakiska flyktingar.. för vem annars skulle vi skylla vår egen misär på?

Tex att jag bara fick 30% i reduktion på ROT senast det begav sig!

Jisses altså.. vi är fortfarande ett av världens rikaste länder med en av världens högsta levnadstandard.. gäller således även fattiga och sjuka!

Ett aber är att vi puttat in miljarder av skattemedel   i att riva och bygga om slumområden till bostadsrättslägenheter.

Där skulle sjuka/fattiga kunnat bo.. men då hade de oxå fått dass på gården och mindre bostadsbidrag.

Min mor som varit psykiskt sjuk större delen av sin vuxna tid får numera cirka 12500 ut.. med bostadsbidrag.. det ger vid handen att hon har cirka 1500 kronor för personliga utgifter.. utöver de fasta.

Vinet på myskvällarna får hon betala själv.. och resan till Gran Canaria över Jul står jag för!

Hon har alldrig tidigare.. utan i undantagsfall haft 1500 kronor för personliga utgifter att röra sig med per månad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
2016-10-25 20:49
#203

Ni som är så ekonomiskt medvetna är tydligen lyckligt omedvetna om att regeringen har lånat 600 miljarder kronor i en högkonjunktur pga av flyktingarna här.

Zepp
2016-10-25 20:56
#204

Summan är jag lixom osäker på.. men såsom vår upplåning ser ut senast jag såg den så är den sjunkande i förhållande till BNP och skatteinkomster!

Är du inte glad för detta Helga?🙂

Dvs vi blir allt rikare och statsskulden minskar.. trots flyktingarna!😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-25 21:01
#205

#203 fullt medveten om det ja. Men lånet har ju inte bara gått till flyktingar.

Du får nog kasta den skiten på någon annan för jag röstar inte Rödgrönt och dom är ju ansvariga skrev jag ju i ett tidigare inlägg.

Vad det har med pensioner övergår mitt förstånd ändå.

[HundochKatt]
2016-10-25 21:02
#206

#194 För det först så gillar jag inte din attityd, febriga drömmar? Missat något? 

Nej, jag har inte missat något och jag har aldrig heller påstått att tex. sjukpensionärer och gamla ålderspensionärer ska ha lika mycket som en arbetare. 

Men, jag har fakta (har du?) på att garantinivån är för låg för att man ska kunna leva på ett humant sätt utan att vara beroende av andra. Man ska inte behöva vara beroende av släkt, vänner, särbos etc. Varenda människa borde kunna försörja sig själv på ett eller annat sätt (förutom barn då). 

Jag har aldrig påstått att pengar skulle säkert gå till de fattigaste och det skulle det säkert heller inte göra det med den politik som förs idag. För pengarna skulle gå till subventioner för de som redan har så det räcker och kanske blir över. För de hörs mest och klagar sannolikt också mest! 

Jag har aldrig haft fördel av varken rot eller rut, så jag har inte den blekaste aning varför du riktar den frågan till mig? 

Faktum är att jag har aldrig gjort några som helst avdrag för någonting. 

Och åter igen så låter det som att det är bara du och Kallepudas som arbetar och betalar skatt. Tillåt mig småle! Är det någon som drömmer så är det verkligen du Zepp!!

[HundochKatt]
2016-10-25 21:21
#207

#195 Åter igen så har jag läst alla inlägg i den här tråden men det är inte lätt att hålla reda på exakt vad "den och den" skriver och varför tar du allt så in i norden personligt? Och försöker kasta skit istället och lindar in det hela med "du tycks inte läsa inlägg" och liknande. Varför inte bara diskutera för vi har olika erfarenheter och därav olika åsikter?

Hur som helst så är det jävligt stor skillnad på att vara sjukpensionär och arbetare. DU som arbetare har alla möjligheter att förändra din situation, tex. söka nytt jobb. Och kanske få bättre lön. Du kan jobba med saker och ting på sidan av och tjäna lite extra pengar. 

MEN,  det kan inte en sjukpensionär göra! En sjukpensionär kan aldrig bli frisk och börja jobba och på det sättet få upp sin inkomst. En sjukpensionär får heller inte jobba på sidan av sin sjukpension och få upp inkomsten på det sättet. 

Jag har för mig att man får dock jobba ideéllt eller politiskt max 5 timmar i veckan, men vad gör det i reda pengar? (Med reservation för ev. felaktigheter då det aldrig varit aktuellt för mig och jag har inte hela faktan). 

En ålderspensionär kan jobba extra en viss del och fylla på sin inkomst om jag inte helt missminner mig. Men alla kan ju inte göra det heller om man tex. är sjuk också. 

Där har du den allra största skillnaden i alla fall. En arbetsför människa kan faktiskt påverka sin situation men det kan inte en sjuk människa göra. Den är hänvisad till att leva på den inkomst man har - resten av sitt liv!!

kallepudas
2016-10-25 21:30
#208

#207 Och vi alla blir pensionärer oavsett om vi är friska eller sjuka och jag har påpekat om & om igen att man då ska utgå ifrån att pensionen är skit vilket du bekräftar ändå så tycker du att jag har FEL när jag påpekar att det underlättar när man kommer fram till 65års dagen & har sparat 1500:- i månaden i 40år vilket gör att tillvaron blir betydligt enklare.

Om folk nu är FRISKA & har ett arbete med en normallön vilket är ungefär det där som en undersköterska eller kommunalarbetare ungefär tjänar och inte har några hutlösa ekonomiska utsvängningar utan lever ett vanligt ganska enkelt liv så är 1500:- i månaden inte något märkvärdigt.

Hur hade din nuvarande situation sett ut rent praktiskt om du hade haft 720 000kr sparade som du hade kunnat använda dig utav nu?

Jag antar att du hade hållt med mig om att det var det bästa du kunde gjort under ditt arbetsliv och att det valet var det som räddar di gnu när du är sjuk.

Missförstå mig inte…jag säger inte att sjuka ska börja spara utan att när man som ung börjar arbeta ha pensionen i tanken och att det blir för sent att spara när man är 45 & kroppen säger att nu är det slut.

[HundochKatt]
2016-10-25 21:31
#209

#202 Zepp om jag inte missminner mig så bor din mor på ett hem? Då har hon alltså allt hon behöver såsom tak över huvudet, mat, el etc. för sådant ingår ju i "hyran" på ett boende. Och då är 1500 kr jäkligt mycket pengar till personliga behov, för allt annat är ju betalt!? Eller?

Märk nu väl Zepp att jag som är sjukpensionär har också 1500 kr kvar att leva på när räkningarna är betalda. Men av mina 1500 kr ska jag då betala mat, kläder, hygien, sjukvård, tandläkare (som jag inte kunnat gå till för pengarna räcker inte), ja allt man kan tänkas behöva under en månad. Det är en enorm skillnad. 

Men jag är för frisk för att bo på ett hem och förmodligen för ung, så jag kan inte få den förmånen och ha 1500 kr kvar till personliga utgifter.

Annons:
Tjeja
2016-10-25 21:38
#210

#186 Ja hellre till dem som är födda här än till dem som inte är det och enbart kommer hit för att ställa till jävelskap!

Jag betalar hellre för att min cp-skadade lillebror född här i Sverige skall få den vård han behöver och ett värdigt liv här och att min mamma får sin canceroperation hon behöver än att lägga mer pengar på folk som inte är födda här! Jag kan ta ansvar för min egen familj men inte för hela världens utsatta tonåringar, tyvärr. 😕 Även om jag gärna hade hjälpt  alla dem med om mina tillgångar faktiskt hade varit stora nog att försörja dem med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2016-10-25 21:42
#211

Tänk på tonen hörni! 
Skriver det bara en gång.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[HundochKatt]
2016-10-25 21:44
#212

#208 Vill du medvetet missförstå mig? 

Åter igen, ALLA HAR INTE möjligheten att spara pengar till sin pension. Tyvärr så är det den krassa verkligheten. 

Jag har också skrivit att har man möjlighet, så ska man absolut spara pengar utan att för den skull leva på svältgränsen. 

Hade jag haft möjlighet att spara, ja, då hade jag gjort det. Men nu hade inte jag den möjligheten och då sitter jag där jag sitter. Min sjukdom, den rår inte jag för, jag rår heller inte för att jag förlorade min SGI, men jag straffas för det gång på gång inte bara att jag är sjuk utan också att jag straffas med att vara fattig. Ingen människa mår bra av att vara fattig och oroa sig varje dag för maten. 

Att äta ärtsoppa, pannkakor, makaroner någon gång då och då för att man tycker att det är gott är en sak, men gör det varje dag, månad efter månad, år efter år…. Ja, man tappar matlusten till slut helt och hållet och dagligen får tvinga i sig lite näring för att man ska kunna överleva. Det är ta mig fan inte kul!! 

Men jag har min särbo som hjälper mig mycket och det är tack vare honom jag faktiskt överlever och vill leva trots att ekonomin är som den är. Men tänk på alla helt ensamma människor som lever i fattigdom, som inte har någon…. 

Åter igen, det är inte värdigt en enda människa!!

kallepudas
2016-10-25 21:47
#213

#210okej du menar sköta sig själv & skita i andra?

Tjeja
2016-10-25 21:50
#214

Zepp det är många många fattigpensionärer som aldrig får plats på äldreboendena längre av den enkla anledningen att de inte har pengar nog för det vårdboende dem behöver! Ett aber i den geriatriska sjukvården nu mer men som man aldrig hör någon höja rösten för. Istället får de stackarna bo där de bor med eller utan hemtjänst tills de dör av obefintlig vård. 

Det kommer däremot sällan fram i media eftersom det då inte är någon som "gjort fel" och som man kan skylla på skulle ha vanvårdat gamlingarna då. Oftast är deet väldigt ensamma äldre som inte har barn eller ingen kontakt med sina barn.

Ibland kommer det däremot fram en liiiten glimt i media när en och annan av dessa gamla eller sjuka blir liggande döda länge i sina hem innan dem upptäcks. Men det är bara en försvinnande liten del av dem som det blir något mediapådrag om ö  h t heller tyvärr.

Att tro att alla har samma lätta möjligheter som medelsvensson i snitt har är lika naivt som när Övfre Östermalmsborna tycker att alla i Sverige har råd att hjälpa alla krigsdrabbade i hela världen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-10-25 21:52
#215

Kallepudas, man behöver inte alls skita i andra för att man sätter sina egna först och hjälpa andra med det man har över och är kapabel till att hjälpa andra utan att det går ut över ens egna!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-10-25 22:12
#216

# 210 och 214 Tack för dessa inlägg 🌺

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-25 22:50
#217

#215 Nej, precis och det är ju så människan faktiskt fungerar. Och det borde vara så även i politiken. 

Jag menar om man är ett par familjer i en båt, och den börjar sjunka, så nog sjutton försöker man rädda sin egen familj först och främst och om det går så tar man de andra.

kallepudas
2016-10-25 23:00
#218

Trådens titel: Fattiga svenskar får inte hjälp?

I tråden dyker det upp flyktingar som ska framstå som boven i dramat.Jo det finns ju en del pack där också. Dårar och jag ogillar dessa väldigt mycket.

Men "svenska" det reagerar jag på……är ni helt svenska här i tråden ni som tycker att det är flyktingars fel för att ni blivit sjuka eller levt upp lönen…är ni verkligen helt svenska?    Hur svenska är ni egentligen?   Sitter säkert& käkar Tacos & pizza och kebab hej vilt.

Jag är svensk medborgare mina föräldrar är det också. far & morföräldrar var svenska dom också. Sedan blir det liksom ett problem….min mormors mormor var ju finländare.

Det är ju solklart att trådens syfte är att smutskasta & ge någon annan skulden för egen inkompetens & kunnande.

Mina skattepengar kanske inte borde gå till det svenska samhället utan istället till det finska och så kunde ju alla göra som inte känner sig helt svenska.

Ska man nu dra detta med svensk……jag tycker sverige var typiskt svenskt när vi bråkade med ryssen & när finland inte existerade. Tiden innan dess det var tider det. Dök det upp en dansk eller norrman då gick man ur huse & gick bärsärkagång.

Det var inte något tjaffs om mesiga järnrör på fyllan utan där snackade vi om att ha handling bakom orden.

Eftersom jag då har mina rötter bakåt i tiden så vi landar i finland så kanske det förklarar varför jag är lite råare en genomsnittet av mesiga så kallade svenskar.

Det var lite om mig som utlänning men frågan är ju hur svenska ni är egentligen…snacka går ju brukar det ju heta.

Pension grundas fortfarande på hur mycket eller lite man arbetat…….det är inte finländares eller syriers fel men vad hette dom..tage erlander,göran persson ingvar carlsson har säkert ett & annat finger med i leken.

[HundochKatt]
2016-10-25 23:25
#219

Jag fick mig då dagens första skratt! 😃

För det första så är jag finne i blodet, andra generationens invandrare (född i Sverige, svensk medborgare). Så det där biter inte på mig och det är då lustigt att så fort någon tycker något annat eller nämner att flyktingar och invandringen kostar så är man rasist!? Vad hände med åsiktsfrihet och yttrandefriheten? Det är alltid det där rasistkortet som plockas fram och blir bara en lekstuga med pajkastning som dagens politiker sysslar också med. 

Jag vet inte hur andra tycker och tänker i ämnet, men jag utgår ifrån mig själv och jag är långt ifrån rasist för att jag tycker till om saker och ting. Jag ser allt nyktert och det är att invandringen idag kostar skattebetalarna väldigt mycket. 

Det är ju inte så att just pengarna till våra pensioner går till invandringen, men vi kan inte komma ifrån att det ändå är ALLAs pengar som bekostar det. Liksom politikers feta löner, kungens apanage osv. 

Och faktum är att våra skattepengar ska gå tillbaka till dem som betalat skatt här i landet i form av sjukvård, pensioner, vägar m.m. Det är det vi betalar skatt till, och inte att försörja andra länders invånare. 

Japp, där kom rasistkortet igen, men det struntar jag fullkomligt i för jag är inte klar.

 När nu pengarna har gått till det vårt eget land kräver, då först, anser jag, att man kan hjälpa andra länder. Sverige ska inte behöva ta en massa lån för att hjälpa andra länders invånare utan det är vårt eventuella överskott i så fall som ska gå dit! 

Har man 100 kr kvar och det är lång tid kvar till lön så inte skänker man den hundringen till någon. Däremot om man har mycket pengar över, ja, då kan man skänka det. Eller skänker man den och går och lånar en hundring från grannen? Näää, knappast troligt, men så gör vårt land och det är inte ok!

Sedan vill jag tillägga att ni som anser er betala  exempelvis min sjukpension, tänk efter om det hade varit ombytta roller, skulle ni tycka att det var lika illa då med? Det är ju så här i livet att det inte går att vara minutiöst rättvis. En nyttjar sjukpension, en annan nyttjar sjukvården, en tredje nyttjar motorvägarna - vi alla bidrar till allt detta men vi nyttjar det väldigt olika!

kallepudas
2016-10-25 23:42
#220

#219 Du beskrev läget solklart i inlägg #2117 och du får väl hoppas att någon kastar en livboj till dig när båten sjunker.

Jag har ju andra nära & kära att rädda så jag har ingen boj över. Vid nästa val röstar jag blått som Moderaterna det är min melodi. Mer till mig mindre till er andra……man ska ju rädda sig själv först det framgick ju tydligt i inlägget om båten.

Byta namn på tråden kanske?   😂

[HundochKatt]
2016-10-25 23:49
#221

#220 Ja, jag har redan förstått att du är en moderat och en egoistisk jäkel och förstår du inte poängen av det jag skrivit så är det ju inte mina problem över huvudtaget. 

Men jag tror nog att de flesta andra fattar min poäng.

kallepudas
2016-10-25 23:55
#222

#221 Förstod du själv vad du skrev under på i inlägg #217

Du skrev ju på egoisternas välkomstslogan & nu i inlägg #221 ska du bara vara otrevlig.

Nu sänker jag inte min nivå lägre för att hamna på en nivå där man kallar människor för olika namn men ta du & sov på saken så kanske du vaknar som en bättre människa eller inte. Vem bryr sig.

Slösa inte med stålarna hörru🥳

kallepudas
2016-10-25 23:57
#223

sparar man 1500 med 8% avkastning i 40år så har man 4,6 miljoner på kontot bara som en sista upplysning.

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-26 00:12
#224

#222 Givetvis förstår jag det själv men det förstod ju uppenbarligen inte du! 

Men jag ska försöka förklara vad jag menar, vara övertydlig så kanske du förstår också…. 🤪

Exemplet med båten var menat som en hypotes. De två familjerna är lika med två länder. Att ett land hjälper sitt eget land och dess invånare först, innan man hjälper det andra landet och dess befolkning. 

Krångligare än så var det inte, men jag inbillade mig att även du skulle förstå poängen (men glömde för en stund att man måste vara övertydlig när det gäller dig) för du kan väl ändå inte mena att du skulle hjälpa den andra familjens barn före dina egna? Eller?

Det handlar inte om personlig egoism som du visar ett stort mått på. Utan om att man ska vara solidarisk, ha ett gemensamt ansvar för sitt eget land och dess befolkning. Och om det finns ett överskott, ja, då kan man sträcka ut handen och hjälpa andra. 

Med förhoppning om att jag varit tydlig nog.

[HundochKatt]
2016-10-26 00:13
#225

#223 Och den upplysningen var till?

kallepudas
2016-10-26 07:17
#226

#225 Till dom som inte kan räkna ut hur mycket ett sparbelopp blir över en tid.

Läs mitt inlägg #208 en gång till och försök tillämpa någon form av läsförståelse när du läser inlägget för det handlar inte om dig eller andra gamla sjuka.

Om du inte förstått det själv så är inte mitt råd att spara till dig för din ekonomi är ju körd det har du ju skrivit själv.

Finns ju andra än du på planeten som eventuellt ska bli gamla och för dom kan det ju vara bra att veta att pensionen är dålig & blir sämre.

kallepudas
2016-10-26 07:31
#227

Lagom till morgonkaffet så placerade jag min tidning på bordet men oj vad lämpligt.

Dagens Industri och gissa vad det står på förstasidan: Fler måste arbeta längre och SPARA mer.

Att dom ens vågar gå ut med detta…jag vågar knappt använda ordet spara längre.

Antar att DI får sin mailbox full av bortförklaringar till att folk inte kan spara nu när ni får reda på detta.

[helga21]
2016-10-26 07:56
#228

zepp BNP är dåligt mått på hur bra det går för ett land. BNP är det som produceras i landet. Ju fler som slår sönder och bränner bilar desto högre BNP. Vad är de för bra med det?

kallepudas
2016-10-26 08:13
#229

#228 BNP har inget med bilbränder att göra så vänlige läs på:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bruttonationalprodukt

kallepudas
2016-10-26 08:42
#230

Allianspartierna alltså den förra regeringen får ju lite mycket kritik så bara för att ett litet ögonblick kanske öppna ögonen lite så har vi här resultatet av nuvarande politik:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article23788868.ab

Men vi kanske är framme vid den där båten där vad vet jag som är så trögtänkt.

Nej en sväng till jobbet kanske & jobba ihop lite överskott så man kan trygga tillvaron på äldre dagar för det gör man inte på sofflocket.

Annons:
[[eskils_]]
2016-10-26 12:05
#231

I SvD-artikeln om nyfattigdomen sägs att det ofta handlar om ensamstående mammor och sjuka eller missbrukare som inte får tillräcklig hjälp av samhället, och måste vända sig till t ex Stadsmissionen. Så borde det inte vara! Samhället borde se till att alla fäder tog sitt ekonomiska ansvar för barnen. Hemlösa människor är ofta psykiskt sjuka och/eller missbrukare och förtjänar hjälp att komma på fötter.

Håller dock delvis med kallepudas när det gäller friska pensionärer. Är man frisk har man ansvar för sin egen ekonomi, både nuvarande och framtida.

Har man ca 19.000 kr/mån i disponibel inkomst (#110 och framåt) kan man inte hålla sig med en bostad för 15.000 kr/mån, och kräva att staten = andra människor ska hjälpa till med finansieringen! Man får rätta mun efter matsäcken helt enkelt, och skaffa ett billigare boende. Argumentet att det kostar en slant med själva flytten är bara löjligt. Att alla barn måste ha varsitt rum håller inte heller. Många barn delar rum med syskon nuförtiden, även om vi inte är lika trångbodda som i början av förra seklet, och det är inga problem.

Det är inte egoistiskt att säga att varje (frisk) människa har ansvar för sitt eget liv.

Här är en till som tycker att svenskar borde ta större personligt ansvar:

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/vi-gor-inget-sjalva-utan-forlitar-oss-pa-staten/

"… det finns få befolkningar på jorden som är så indoktrinerade till att tänka att någon annan ska ta hand om allt."

[helga21]
2016-10-26 13:28
#232

# 230 "Bruttonationalprodukt (BNP) är ett mått på den totala ekonomiska aktiviteten i ett land under en tidsperiod, vanligen ett år. Det kan uttryckas som värdet av total konsumtion av varor och tjänster, bruttoinvesteringar samt export minus import."

Jo det har de visst precis som annan skadegörelse då det behöver ersättas eller repareras och framför allt  släckas och det gör den offentliga sektorn i form av Räddningskåren.. Senast jag läste nationalekonomi så hade det en hel del att göra med detta. Det är total konsumtion av varor och tjänster. Så det är förståeligt att den har ökat. Du får läsa på lite och inte enbart ägna dig åt aktier.

[HundochKatt]
2016-10-26 13:28
#233

#227 Jag förstår inte varför du ska vara så ironisk hela tiden. 🤔

Det är väl ingen som sagt att man inte ska spara till sin framtida pension? Tvärtom anser jag, men du verkar fortfarande inte begripa att alla har inte den möjligheten. 

Det är som Tjeja skrev ovan: 

"Att tro att alla har samma lätta möjligheter som medelsvensson i snitt har är lika naivt som när Övfre Östermalmsborna tycker att alla i Sverige har råd att hjälpa alla krigsdrabbade i hela världen."

Citerar även TS inlägg: 

"Tidigare har Pensionärernas riksorganisation, PRO, larmat om att andelen fattigpensionärer ökat och siffror visar att över en kvarts miljon pensionärer lever under EUs fattigdomsdefinition. Andelen har fördubblats sedan 2006."

En kvarts miljon pensionärer lever under EUs fattigdomsnorm. Betänk också att det här handlar om ålderspensionärer som PRO har uppgift om, så det är många fler än så. Bla sjukpensionärer är inte inbegripna i uppgiften. 

Betänk också att andelen har fördubblats sedan 2006! Och vilka hade makten då i vårt land? Jo, Alliansen! Och de satt i 8 år och försämrade för de fattigaste! 

Personligen ligger det inte för mig att vara egoistisk för egen del. Även fast jag är fattig så tänker jag på alla andra och tro det eller ej, så brukar jag skänka en slant till tiggarna. Så rasistisk är jag….

[helga21]
2016-10-26 13:40
#234

# 231 Det handlar om männiksor som har rätt att få försörjningsstöd men blir hänvisade till Stadsmissionen då socialens pengar inte räcker till de som behöver dessa. Vi betalar en högs katt i Sverige och vi har rätt att få något för den. Den kvart miljons fattigpensionärer som lever under EU:s fattigdomsgräns är inte missbrukare de är enbart  fattiga och de är inte nyblivna pensionärer heller utan de är gamla människor som arbetat och slitit i hela sina liv. Fråga PRO och Seniorerna så får du höra.

Jag skrev dessutom 10-000 - 15.000 i hyra vilket ni alla som kritiseras mitt inlägg tycks glömma bort. Och läs gärna alla inläggen innan ni ger er in i debatten. Det finns exempel på att det inte alltid är så lätt att byta bostad i dagens läge och en del får hyra i andra hand.

kallepudas
2016-10-26 18:05
#235

#232 Rätt meningslöst att sätta mig & läsa igenom allt som handlar om BNP eller annan skit för jag tjänar inga pengar på det.  Bra mycket mer intressant att läsa sådant som gör att plånboken växer.  Det fina är att det mesta man behöver läsa det får man hemskickat gratis så enda kostnaden jag har för läsning är en prenumeration på DI.

Därför jag också skev i inlägg #230 att det var dags att tjäna ihop till överskottet alltså göra något som jag tjänar pengar på vilket man tyvärr inte gör på iFokus eller på sofflocket där det kan vara trevligt att slappa lite ibland.

Zepp
2016-10-26 18:32
#236

#206

Först o främst så får jag be om ursäkt för "min attityd", om du tog illa åt dig!

För det andra så får du oxå förstå att den emanerar utifrån att jag oxå är fattig, dock inte sjuk, mindre fattig än dig och har fått jobbat till mig varenda krona!

Om du i stället skulle anlägga synpunkten på att det borde vara de rika som borde försörja de allra fattigaste och sjuka så hade jag applåderat dig!

Att försöka få det att framstå som att det är andra fattiga/utsatta som är roten till ditt eget elände är rätt lumpet anser jag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2016-10-26 18:46
#237

#209

Du har fattat det helt rätt.. min mor som är över 80 år bor på äldreboende, det kostar skjortan och lite till.. däremot så får hon dels bostadsbidrag, dels 1500 kronor i princip kvar som hon skall ha till övriga personliga utgifter, dvs kläder, hygienartiklar, läkarbesök, telefon, medeciner, annat!

Utiallafall.. hon har sällan haft så mycket över att röra sig med, som 1500 kronor per månad, varav största delen hur som helst går åt!

Vi brukar tex ofta besöka Stadsmissionen/andra loppis.. främst på vintern.. mest för vår eget tidsfördriv, samtidigt som man kan göra fynd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2016-10-26 19:03
#238

#210

Jag har heller ingen lust att lägga mina skattepengar på folk som är här bara för att ställa till jävelskap.. oavsett om de är födda här eller någon annan stans i världen!

Ett stort problem vi har är att det inte går att utvisa svenska medborgare!

Sådana som inte lyckas försörja sig själva/skaffa utbildning som är attraktiv på arbetsmarknaden.

Såå.. varför inte utvisa alla som vi inte har behov utav.. även svenskar, varför skall jag försörja dem?

Iallafall alla de som inte kan uppvisa sjukintyg?

Och jag kan upplysa dig om att det är ett helvete att stiga upp i svinottan för att ta bilen till jobbet, (vilken jag får betala med egna medel) för att utföra arbetsuppgifter som någon är villig att betala mig för.. för att sen betala rätt mycket skatt!

Såå.. alla som inte lyckades ta till sig det kristna budskapet i 10 guds ord, bör få pröva ett omställningsläger i Somalia.. så får vi se om de lättare tar till sig koranens budskap.. om dygd, strävsamhet och ödmjukhet inför de fattiga!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Islams_fem_pelare

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
2016-10-26 19:31
#239

#236 Då har du faktiskt missförstått mig. 

Men kort och gott så tycker jag faktiskt att de som har råd ska betala mer, tex. höginkomsttagare och förmögna. Och det har jag väl ändå poängterat vid flera tillfällen tycker jag men inte skrivit så tydligt kanske.

Zepp
2016-10-26 19:48
#240

Jag tror inte jag har missförstått dig.. det ÄR ett helvete att vara fattig och sjuk!

Så även i Sverige.. förmodligen dock något mindre helvete än om man vore född i andra länder.. läs fattiga länder!

Utiallafall.. jag har inga större problem med att anföra att rikare borde betala mer för vår gemensamma välfärd!

Samtidigt så inser jag problemet för våra politiker.. de skall fiska röster från befolkningsmajoriteten.. och de röstar efter sin egen plånbok!

Såå.. det är ett problem att de flesta har arbete och hyfsad inkomst och  de vill få det ännu bättre.. de bestämmer vem som skall sitta på regeringskansliet!

De är sällan sjuka och fattiga, dvs de som bestämmer vem som skall sitta i sammanträden på riksdagskansliet!

Det är så demokratier fungerar.. dvs inte alltid optimalt sett till alla innevånares behovs.. ens om de är födda inom landet.. av föräldrar som oxå av ohejdad vana/härkomst är Svenskar/medlemmar av Svenska kyrkan!

Det vore hur lätt som helst att styra över pengar från helkaklade badrum till de allra sjukaste fattigaste personerna inom landet.. dock så skall du då inse att du förmodligen inte kommer att få sitta i regeringen, eller ens rikdsdagen efter nästa val!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[HundochKatt]
2016-10-26 20:19
#241

Det är ju där den personliga egoismen kommer in, vilket val man gör och vilka som sitter på regeringsposten. 

Istället för att rösta med hjärta och hjärna så röstar man efter sin egen plånbok och tänker inte solidariskt, att människor blir behandlade som skit. Som alliansen gjorde med sjukförsäkringen och kastade ut sjuka människor ur den lilla trygghet som de hade OCH de vill gärna införa det igen!  

Vem vet, om de kommer till makten igen, då kanske de utförsäkrar alla sjukpensionärer också, som redan kämpat i många år med sjukdom och allt vad det innebär. Nej, jag känner mig inte trygg alls som det är nu, trots att jag fått efter många års kämpande sjukpension. 

Man ska inte behandla människor på ett sådant inhumnt sätt som alliansen gjort och vill göra igen. Det gagnar ingen alls!

Zepp
2016-10-26 20:58
#242

#228

BNP är ett dåligt mått, dock så om folk förstör/bränner, slår sönder så sjunker BNP på sikt.. främst iomed att värdena förstörs!

Du är välkommen att lansera ett nytt nationalekonomiskt begrepp som alla ekonomer kan förlika sig med!

För övrigt så kan du personligen skita i BNP och själv se till att det ackumuleras så mycket pengar som det går på ditt konto.. inför din pensionering.. så gör de andra!

Oavsett om BNP går upp eller ner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2016-10-26 22:34
#243

#239 Hur har folk blivit förmögna då?

[Hayabusa]
2016-10-27 10:30
Annons:
kallepudas
2016-10-27 17:59
#245

#244 Ja den vägen kan man ju ta oxå😂

Zepp
2016-10-27 20:36
#246

Mm olika äro våra vägar!

En sak är att komma jävligt nära grytorna där pengarna delas ut till höger o vänster, det tarvar som regel studier på rätt hög nivå!

En annan sak är att starta företag.. för det krävs som regel inte lika höga studier, utan mer lite j*vla anamma och en bra affärside!

För vanliga löntagare så krävs som regel dels hälsa, som gör att man kan fortsätta jobba på och behålla en anställning och sen att sluta bära pengar till hyresvärdars brunnar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-11-13 11:52
#247

När medelklassen får använda fingrarna mer till att gräva i plånboken än till att göra handhjärtan - vad händer då? 💔 Kyeyune funderar: 

"De senaste årens invandring har och kommer att kosta enorma summor pengar. Kanske är det fortfarande "kontroversiellt", eller att "göda fel krafter" att påpeka detta."---

"Resultatet har blivit att de senaste årens humanism, där vi pytsar stora summor till nyanlända och förser dem med bostad och språkträning och fickpengar, i någon mån faktiskt blivit beroende av att vi kontinuerligt norpar pengar från de mest utsatta av våra svenska medborgare, alltså: Narkomaner, folk med grava funktionshinder, pensionärer. Detta har funkat, och Sverige har kunnat fortsätta vara moraliskt och humanistiskt, för att dessa svaga grupper nämligen varit för svaga för att klaga. De har sällan haft styrkan att göra sina klagomål hörda och ingen - minst av allt vänstern - har egentligen brytt sig."---

"Svensk medelklass är inte svag. Svensk medelklass är inte tyst. Svensk medelklass kör man inte över så som man hittills faktiskt har kört över narkomaner och handikappade och pensionärer. Denna klass har hittills utgjort den svenska moralens väktare, därför att konsekvenserna av denna moral till stor del slagit mot andra grupper. Kommer denna klass verkligen att trotsa historien, att sätta moralen framför maten när väl den själv drabbas av kris? En hälsosam skepticism är nog på sin plats."---

Malcom Kyeyune på GP:s ledarsida: "Vänta bara tills medelklassen drabbas"

Zepp
2017-11-13 20:36
#248

Mm.. prexis.. när medelklassen drabbas så får vi en situation typ Tyskland på 1930-talet.. om arbetarklassen drabbas får vi en situation ala Ryssland 1917!

Och det främsta hotet mot medelklassen är fallande bostadsvärden.. så lägg ett lock på bostadsbyggandet.

Aså det byggs så mycket bostäder i dag att det knappast finns mer som har förmåga att betala vad de kostar.

Och vad det gäller arbetarklassen.. om det finns arbetstillfällen.. dvs om vi får lov att sälja våra produkter på en internationell marknad.

Oså sen.. vår exportförmåga är i dag beroende utav importerad arbetskraft.. hur får vi fler att flytta hit.. med god utbildning?

Allternativet Polen och Baltikum verkar vara uttömt.. och de flyttar hem.. samt skattar i sina egna länder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-23 07:56
#249

Också en jul…

"För nionde året i rad samlar Julänglarna in pengar till fattiga barnfamiljer i Karlstad som inte har råd att fira jul. – Diakonerna har kontakt med 165 familjer nu, det är mer än någonsin och vi måste sätta stopp nu, säger Anderas Kullberg, initiativtagare till Julänglarna."---

"Att be Julänglarna om hjälp kan vara förenat med skam. Därför är alla barnfamiljer anonyma. Diakonerna, som har tystnadsplikt, sköter kontakterna med familjerna redan ett antal veckor innan jul. – Man slipper stå med mössa i hand. Det är många vi inte tror som får hjälp, säger Andreas Kullberg.
Varför tror du behovet växer?
– Det är fler som blir utförsäkrade, jättemånga som har haft sjukpeng som Försäkringskassan dragit in. Sedan är det fler som ger sig till känna när det är anonymt."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/rekordmanga-vadjar-till-julanglarna

[Carpinus]1
2017-12-23 08:53
#250

#249 Fler välgörare:
"På julafton slår Sjöbaren på Lorensberg upp portarna för julfirande. 20 barnfamiljer som lever under svåra ekonomiska förhållanden har blivit inbjudna att delta. – December är en jobbig månad för många familjer som har inte har det ekonomiskt gott ställt. Därför ville jag göra något för barnen, säger Kristian Persson, initiativtagare."---

"Sammanlagt kommer 75 personer att delta i julfirandet, varav 54 är barn och ungdomar. För att komma i kontakt med familjerna har de samarbetat med Stadsmissionen. Intresset för att delta har varit stort och evenemanget blev fullbokat på bara ett par dagar. – En mamma blev så glad att hon började gråta när hon blev inbjuden. Hon kände sådan stress över att inte kunna fixa julmat, säger Kristan Persson."---

"Idén till tillställningen fick han för ett par månader sedan. Därefter har det varit intensivt arbete med allt ifrån att åka till Ullared och köpa julklappar till att ragga donationer och sponsorer. – Jag har tjatat så mycket på folk att jag börjar bli trött på min egen röst. Men det har gett resultat, vi har fått in jättemycket privata donationer. Även företag, leverantörer och andra restauranger har varit generösa."---

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/de-ordnar-julbord-för-utsatta-barn-1.4933590

Jag är förvisso inte religiös, men vill ändå utbrista "välsigne dem" om dessa som räddar julen för andra.

Tjeja
2017-12-25 00:36
#251

Ja.. känner själv fler som har det riktigt svårt ekonomiskt och t o m hemlösa nu än för bara några år sedan. Det måste ha ökat mycket rent generellt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: