Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1508 ggr
[Nomen Nescio]
10/18/16, 8:51 AM

Ge IS-krigare jobb? - tråd 2

Den tidigare tråden i samma ämne har slagit i taket med nästan 300 inlägg, och eftersom myndigheter och experter förutspår ökad återströmning av IS-krigare aktualiseras frågan när man ute i kommunerna vidtar åtgärder för att återanpassa eventuella avhoppare till samhället.

Annons:
[Nomen Nescio]
10/18/16, 8:55 AM
#1

"Runt 140 svenskar har hittills återvänt efter att ha anslutit sig till våldsbejakande grupper i Syrien och Irak. Nu förbereder sig flera kommuner för att arbeta med dem som vill hoppa av. Det kan bland annat handla om att erbjuda praktiskt stöd till avhoppare."---

"– Det är en rakt igenom social, ekonomisk och materiell fråga. Du behöver kunna återintegreras på arbetsmarknaden, du behöver kanske ha körkort, skuldsanering och tak över huvudet. När individer lämnar vill de lämna till något annat, har man inte resurser till det så är det svårt att förverkliga det, säger Christoffer Carlsson.

Om man inte får stödär risken stor att de inte klarar att lämna den extremistiska miljön, utan istället faller tillbaka, enligt Christoffer Carlsson."---

SR

Vanja
10/18/16, 9:16 PM
#2

#1 Jag tycker att man ska porta de som åker ner dit. Inte hjälpa de när de kommer tillbaka.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
10/18/16, 10:37 PM
#3

Har man åkt för att kriga i någon terroristorganisation borde man ha förverkat sin rätt att komma tillbaka tycker jag. Det svenska medborgarskapet borde klippas helt på en gång oavsett genetiskt etnicitet! (även konverterade "ursvenskar" skulle portas då i min mening.)

Men även om det gjordes skulle de ju med dagens regler lätt kunna ta sig in i landet igen och stanna här som papperslösa och leva på soc i alla fall sedan så en sådan lag vore tandlös ändå förstås.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
10/19/16, 9:19 AM
#4

"Så hur förbereder sig då det svenska samhället? Tillför man extra resurser för att fånga in förbrytarna vid gränsen och ställa dem inför rätta? Nej, några sådana initiativ verkar inte finnas.

I stället vill man återintegrera återvändarna. Till exempel rapporterade Sveriges radio 18/10 från Lund där kommunen nu förbereder särskilda avhopparprogram. De återvändande ska få hjälp med saker som körkort, bostad och skuldsanering. Samordnaren betonade att återvändarna hade samma rätt till välfärdssamhället som andra.  Man kan nästan fråga sig om man bor i ett land som blivit galet.

Det är provocerande om det skapas en gräddfil för de som stridit för IS. Vad samhället i stället borde göra är att skicka tydliga signaler om att IS-krigarna inte är välkomna tillbaka till Sverige. De som ändå kommer hit ska självklart stoppas och ställas inför rätta. Om de inte kan knytas till brott måste de stå under någon form av kontroll."---

Mathias Bred i GP-ledare

[rara]
10/19/16, 12:20 PM
#5

Nu börjar jag att undra om en del av Svenskarna är helt spritt språngande galna. Varför ska man ge IS massmördare som halshugger och mördar oskyldiga människor på alla möjliga grymma sätt ett jobb och sen tro att man förebygger terrorism på det här viset? Det är ju inte brist på jobb som får mördarna att ta livet av andra, utan deras fanatiska tro och för att det står i Koranen att Judar, Kristna osv. är "Allahs fieder" och att de därför ska dödas.

De tror alltså att de är "goda" om de dödar "Allahs fiender" och det blir de belönade för när de dör. Hur sjutton kan man tro att det skulle förhindra att de kämpar och dödar "för Allah" om man ger dom ett jobb???  Du Magicat som anser att man ska ge dom jobb………. fundera på hur stor chanen skulle vara att övertyga dig att din esoteriska lära som du tror på är fel.  Jag tror inte att chansen är större, att övertyga en fanatisk IS mördare, att det som han lever för och som han är beredd att dö för är fel. Dessa mördare är mycket mer fanatiska i deras tro än vad du är i din tro och vill man övertyga dig att din lära är fel skulle man nog inte ha en chans. 

Dessa mördare lever och dör "för Allah" och nu ska "Allahs fiender" missionera dom…….. Ingen chans! Kanske man kan missionera en av tusen, vad som betyder att 999 av dom kommer att fortsätt att mörda oss trots jobb, om dom över huvud taget tar emot ett jobb, vad jag tvivlar på.

Jag har ett mycket bättre förslag där man kan förebygga att 100 % av dom som man kan gripa slutar upp att mörda oss:  Dödsstraff!!! IS mördare ska inte längre dömas av de olika ländena, utan alla ska överföras till en international rättegång. Vem som har mördat i IS namn ska bli dömd till döden. Vem som inte har mördat själv, utan bara givit organisationen stöd eller sympatiserat med dom ska få fängelse på livstid.

Men vad gör Sverige? Det här skriver till och med tidningarna i Österrike om. Sverige har legaliserat IS flaggan:

http://www.krone.at/welt/schweden-syrer-darf-is-flagge-verwenden-als-profilbild-story-535017

Här den svenska artikeln:

https://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/vifta-med-is-flagga-inte-n%C3%A5got-hetsbrott-1.3863663

Eftersom IS inte bara hetsar mot en viss folksgrupp, utan mot många folksgrupper (Judar, Kristna osv.)  är det för åklagaren inte ett uttryck för missaktning mot någon viss folkgrupp och därmed inget brott. Aha….. om en högerradikal inte bara hetsar mot judar, utan även mot ett par andra folksgrupper, tex. muslimer borde han frias………. eller?  I alla fall anser åklagaren att det i så fall inte skulle vara ett uttryck för missaktning mot någon folksgrupp.  Muslimerna är ju heller ingen minoritet längre. 

IS sympatisanten nekar till brott och anser att IS flaggan redan existerade som symbol innan IS existerade.  Jaha……. samma kan man säga om hakkorset. Det existerade långt före Hitler existerade.

För mig är det ingen skilnad om någon viftar med ett hakkors eller med IS flaggan. Skillnaden är bara att det ena är historia medan det andra är någonting som tar livet av många oskyldiga mäniskor varje dag.

Sen kan man undra om Sverie avskaffar sig själv? IS flaggan är ok, medan den svenska flaggan håller på att förbjudas.

https://www.google.se/#q=svenska+flaggan+i+skolor+f%C3%B6rbjudet

Ska man skratta eller gråta?

Linn Is The New
10/19/16, 1:39 PM
#6

Skriver som vissa av er redan har gjort. Varför i hela friden ska man ge jobb till en människa som har våldtagit, mördat och hjärntvättat människor? Dessa människor är oftast djupt religiösa och har tron att man måste mörda en en icke troende person eller ta livet av sig själv för att komma till Allah. Tror folk seriöst att lite terapi och gratis husrum kommer ge dessa människor lite vett? Detta är deras tro, det är inget man kan bota. Många av dessa personer har våldtagit barn, dödat folk och torterat folk. Vill jag ha en sådan människa på mitt jobb? Aldrig i livet. Om man åker dit för att göra sådana här saker så ska man inte få komma tillbaka, dessa människor borde få dödsstraff. Förstår inte var folk får sin empati ifrån till dessa människor, absolut inte. Det är en sak att tvångs konverteras när man icke villigt ville gå med i deras terrorgrupp, men när det är folk som åker dit ner frivilligt för att göra dessa barbariska saker så förtjänar dom att stanna där nere och dö. Det låter hemskt, men jag tycker verkligen så.  Det är ju det som dom krigar för, för att dö som en martyr. Usch usch usch! Dessa människor kommer direkt från helvetet, och jag fruktar för dom som hamnar ofrivilligt i deras händer.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[Bermudas]
10/19/16, 2:27 PM
#7

#5 jag undrar inte längre om folk är galna. Jag är helt övertygad, det verkar vara någon slags psykos, där människor förlorat varenda uns av sunt förnuft. Ett beteende som man kan känna igen på människor som förlorat sitt självständiga tänkande i sekter och som till och med kollektivt stjälper i sig giftbägaren med hängiven glöd. OT men parallell till galenskapen: Läste nyss om en serievåldtäktsman ett riktigt monster som våldtagit både barn och gamla, nu har han gjort det igen våldtagit en tjej i en väskbutik, och misshandlat genom att dunka huvudet i golvet, riktigt brutalt. Tror du han blivit utvisad. Icke sa nicke. Lite psykvård sen är han ute igen och våldtar och misshandlar. Grattis Sverige mesighetens och självutplåningens högborg. Här om 75 åringen han våldtog. http://www.expressen.se/kvallsposten/sexforbrytare-valdtog-75-arig-kvinna/

[Bermudas]
10/19/16, 2:49 PM
#8

Förresten om ni vill få gratis körkort skuldsanering bostad och annan hjälp kanske ni kan pröva med att dra en sväng och mörda och plåga kristna och utplåna etniska folkstammar i Mellanöstern , ta flickebarn som sexslavar osv Sånt belönas i Sverige. Däremot om du säger fel saker på nätet kan du riskera att hängas ut och mobbas offentligt och förlora jobbet och din försörjning.

Linn Is The New
10/19/16, 2:59 PM
#9

Och vi svenska medborgare betalar för dessa brottslingars terapi, försörjning och boende? Det är ju sjukt. Det är fan som att slänga pengarna i helvetet och förvänta sig en positiv reaktion.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[rara]
10/19/16, 4:07 PM
#10

#7

Precis så är det också i Tyskland och Österrike. Gärningsmännen släpps ut igen och får straff på vilkor för verkligen hårda brott, t.ex. våldtäckt, mordförsök och liknnde. Man läser det varje dag i tidningarna.

Exempel: En 27 årig asylsökande var aggressiv i asylhemmet i fyllan. När han uppmanades att lämna hemmet tog han ut sitt barn ur barnvagnen och la barnet på en gata med stark trafik. Poliser som ville rädda barnet attackerades. Han släpptes ut igen och fick bara 9 månader vilkorlig dom:

http://www.krone.at/oesterreich/baby-auf-strasse-gelegt-keine-haft-fuer-asylwerber-nur-9-monate-bedingt-story-534992

Så länge dom inte tar livet av någon hamnar dom på fri fot igen.  En vilkorlig dom stör inte, för det minskar deras chanser att få ett jobb och de kan göra sig det bekvämt i den sociala hängmattan och bättra upp stödet som vi betalar till dom genom att sälja lite droger, göra inbrott eller råna nån.  Men för svenskar, tyskar och österrikare gäller lagarna fortfarande.  Klart att folkets ilska stiger och det leder till att högern i Europa håller på att bli nummer ett i de olika länderna.

För övrigt var det mycket kalabalik i Österrike om en studie som redan gjordes före IS kämparna flydde från Irak och Syrien till Europa. Det visade sig att man frågade några hundratals muslimska ungdomar i Wien om deras åsikter. För 1/3 gäller deras religion mer än våra lagar och 1/3 hatar Judar.  27 % sympatiserar med jihadisterna, förerspråkar våld och är fientliga gentemot oss (som tar hand om dom, ger dom bostad och pengar). 

http://www.krone.at/wien/wien-jeder-3-muslim-stellt-religion-ueber-gesetze-alarmierend-story-534610

Det visste politikerna innan dom släppte in terroristerna som flyr från Putins och USA´s bomber. Nu har vi situationen att IS missionärerna "fiskar" efter den här tredjedelen av alla unga muslimer i moskér, gym, i internätet och vi odlar fram en generation radikala terrorister som kommer att mörda oss och våra barn i framtiden.  Och vad gör vi? Jo, vi tittar på, försvarar dom och en del vill till och med ge dom jobb.

[Bermudas]
10/19/16, 4:49 PM
#11

#10 Helt sjukt. Lika galet där. -- Det är såna här vi ska betala för, skuldsanering , körkort jobb bostad… "En propagandavideo med svenska terrorister i IS-läger i Syrien har publicerats på sociala medier. Filmen tros vara inspelad 2013 och flera av de medverkande döda. – Kolla här, svenska terrorister. Ska ut och kriga. Döda människor, slakta människor! De som står runt omkring skrattar och instämmer. – Slakta människor! Allahu Akbar." http://www.svd.se/svenska-is-krigare-i-video-ska-slakta-manniskor

kamera0710
10/20/16, 7:02 AM
#12

#10 I Tyskland är väl detta "gammal god" tradition om jag förstått saken rätt? Många nazistiska krigsförbrytare gick väl fria efter andra världskrigets slut, genom den så kallade amnestin.

[Bermudas]
10/20/16, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En bild säger mer…

Annons:
Fillifjonkan60
10/20/16, 10:29 AM
#14

Ja, det är verkligen helt för jävligt rent ut sagt! Vad håller Sverige på med?! Är vissa så rädda för rasiststämpeln att dom gör vad som helst?

Om jag kunde skulle jag flytta härifrån.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[rara]
10/20/16, 11:11 AM
#15

Här är en artikel som visar hur det står till med integrationen och jobb åt migranterna:

http://www.krone.at/oesterreich/tschetschenen-erscheinen-nicht-bei-ams-kursen-insider-verraet-story-535280

Tills nu är det bara 26 flyktingar (av de runt 100.000 som kom med den sista flyktingsvågen) som jobbar i Österrike.

70 % av dom som har skickats till utbildningar av AMS avbryter utbildningen. Somliga avbryter den redan efter den första dagen.  En AMS Medarbetare beklagar att många inte vill jobba.

Om man sen tror att integrationsviljan och beredskapen att ta emot ett jobb skulle vara bättre bland IS mördare, som har halshuggit folk, kastat ner homosexuella från deras tak, förbrännt människor levande och att man löser problmet genom att skicka dom till en integrationskurs och en psykolog, är man nog själv ett fall för en psykolog.

#12

Efter det andra världskriget fanns det ingen infrastruktur i Tykland, ingen fungerande justitie och ingen som kunde reda ut vilka de uppskattade 250.000 krigsbrottslingarna var och var de befinner sig.  Många flydde och det är inte så enkelt att reda ut vilka av de som finns kvar som bara utförde befäl (inte hade ett annaqt val än att lyda) och vilka som var befälshavare som begick brott.  Det är inte så enkelt som du tror. Här är en artikel:  http://www.spiegel.de/spiegel/spiegelspecial/d-45964826.html

TjockaBerta
10/20/16, 11:48 AM
#16

Jag funderar på hur de svenska handläggarna ska klara av mötena med dessa återvändare. Förutom den religiösa övertygelsen har de många trauman i ryggsäcken efter tiden som IS krigare. 

Vem ska hantera det? Socialsekreterare, arbetsförmedlare, hyresvärdar m fl? Är arbetsplatserna redo för att ta emot dem? En kvinnlig uppkörningsman som underkänner uppkörningen? 

Ska de bo och arbeta med sekulariserade svenskar för bästa integration? Jag ser flera problem som kan uppstå.

>>>Malum domesticum<<<

[rara]
10/20/16, 2:12 PM
#17

Nu rapporterar även Österrikes tidningar om galenskapet, att ge IS mördare gratis körkort,  billiga lägenheter och annat "jihad-goodies"

http://www.krone.at/welt/schweden-gratis-fuehrerscheine-fuer-is-heimkehrer-dschihad-goodies-story-535333

Det är kul att läsa kommentarerna. En skribent skirker "Man måste förstå svenskarna. Det vore ju ansvarslöst att låta dom köra med deras bilbomber utan körkort."

En annan skriver att man även bör ge dom lastbilskörkort och hänvisar till Nizza eller att man även bör ge dom en bil. Sen finns det kommentarer som "Sverige går under". En hoppas att det inte inspirerar Österrikes miljöparti (de gröna). En skriver "och jag som trodde att det är Brevik som är en förvirrad galning".

I allt fler av Österrikes tidningar lyser rubriker som att Sverige legaliserar IS flaggan.  Sveriges politiker skämmer ut Sverige i hela världen.

[[eskils_]]
10/20/16, 6:03 PM
#18

#5 Så det är alltså ok att gå omkring öppet i vårt land och vifta med IS-flaggan!? 😮 Undrar som du och andra skribenter här, håller Sverige på och avskaffar sig själv? Har svenskarna blivit totalt galna!? 🤢

Ur artikeln i Hallandsposten:

"Islamologen Rickard Lagervall vid Lunds universitet, som hörts som expert av polisen, beskriver IS som en blodtörstig organisation.

– I sin propaganda fördömer man hela folkgrupper och uppmanar till attentat mot dem, sade Rickard Lagervall i samma artikel."

Ur dagens Ledare, DN:

"De som begått brott under IS eller andra gruppers namn är inte oskyldiga offer för ungdomligt oförstånd. De har av egen fri vilja anslutit sig till det kanske värsta mördarband som världen skådat sedan nazistiska SS dagar."

[[eskils_]]
10/20/16, 6:22 PM
#19

#4 "Vad samhället i stället borde göra är att skicka tydliga signaler om att IS-krigarna inte är välkomna tillbaka till Sverige. De som ändå kommer hit ska självklart stoppas och ställas inför rätta."

Bra talat!! Man kan ju hoppas att alla IS-mördare själva stryker med nu i Irak och Syrien. Men troligen överlever några och försöker ta sig tillbaka till Sverige. Förslag till tydliga signaler som kan avskräcka från sådana försök:

1. De som är asylsökande och/eller saknar uppehållstillstånd vägras inresa.

2. De som har uppehållstillstånd förlorar detta och vägras inresa.

3. De som har dubbelt medborgarskap förlorar sitt svenska medborgarskap och vägras inresa.

4. De som är svenska medborgare ställs inför rätta och förpassas till rymningssäkra fängelser utan tillgång till mobiler eller datorer.

Och det ska inte behövas bevis för att de har deltagit i strider, det räcker om de har t ex kört bil eller lagat mat åt IS-mördarna.

Det som behövs är snabba politiska beslut, för nu är det bråttom!

kallepudas
10/20/16, 8:52 PM
#20

Helt sjukt är vad det är.

Vi kanske kan låta Norge prova först…..ge Breivik en bostad & ett jobb så får vi se om det hjälper på honom så kan vi sedan kalla det den svenska modellen.

Annons:
[Nomen Nescio]
10/21/16, 6:57 AM
#21

"Debatten om hur Sverige ska hantera IS-återvändare avslöjar stor naivitet. De som försvarar sociala insatser, för att så snabbt som möjligt integrera IS-krigarna i det svenska samhället, gör det ofta med hänvisning till att det är en metod som fungerar bra för avhoppare från kriminella gäng. Det är argument som behöver ifrågasättas."---

"Men om återvändarna bara har rest tillbaka, utan att vi har någon särskild anledning att tro att de brutit med islamismen, kan vi inte utgå ifrån att de är avhoppare. Då bör de ses som fortsatta terrorister, med enda skillnaden att de nu är i Sverige i stället för i Syrien. Kraven på bevis för att någon verkligen är avhoppare borde dessutom öka i takt med att IS sätts under press militärt och kalifatet krymper."---

"Vad vi borde jämföra IS-återvändarna med är de svenskar som kom tillbaka efter att ha stridit i Hitlers SS."---

"Frågan om IS-återvändarna handlar därför inte bara om vilken metod som bäst gynnar säkerheten. Det handlar också om hur Sverige vill uppfattas av omvärlden. Är vi ett land som står upp för mänskliga rättigheter också när dessa har kränkts av våra egna medborgare?"

Mattias Bred, ledarsidan på GP

[rara]
10/21/16, 9:52 AM
#22

Dom som vill integrera IS"krigarna" (varför kallas mördare krigare?) bör titta på de här klippet för att se vilka det är som de vill "integrera".

Varning! Klippet är hemskt….. hemskt……. hemskt….. !!!!!

Inget för svaga nerver:

http://de.europenews.dk/Video-18-Brutale-Enthauptung-eines-Mitglieds-des-Stammes-al-Shaitat-78463.html

Carmarino
10/22/16, 5:40 PM
#23

Apropå att IS-återvändarna får körkort,  förtur till jobb och billiga lägenheter, så har det uppenbarligen uppstått en hel del missförstånd på vägen.

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-21/jihadistforvirring-i-lund-tank-likhet-infor-lagen
http://www.sydsvenskan.se/2016-10-22/lund-arbetar-forebyggande-mot-extremism


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[rara]
10/23/16, 1:17 PM
#24

#23

Jaha…..  feltolkades verkligen saken eller ror dom tillbaka pga kritiken?  Jag tycker dock att det fortfarande är helt galet. Dom syftar ju fortfarande på att integrera de värsta mördarna som finns.  Varför kan man inte ta till med samma hämndpolitik som man tar till vid ringa narkotikabrott. Där gör Sverige allt för att stöta ut konsumenter ur samhället och se till att de aldrig mer får ett jobb, bara de röker en joint.  Men IS mördare vill dom integrera. Dom lever inte riktigt i verkligheten.

En som lever i verkligheten och som upplever vad IS håller på med varje dag är den ryska generalen Waleri Gerasimow. Nu när dom som först mördade civilister och gjorde upp ett Kalifat flyr med mammas kläder ur Mossul, säger generalen att dom måste förhindra att dom flyr till andra länder. Han sa att terrorister måste förintas omedelbart.

Jag skrev längre upp att terrorister borde ställas inför rätta av en international domstol. Man kan ju inte låsa in dom i vanliga fängelser, som det sker nu.

Jag cierar ur den första länken: "I samma inslag säger Lunds kommunala samordnare mot våldsbejakande extremism att även återvändande jihadister – efter att ha avtjänat eventuella straff – ska kunna få "samma hjälp som övriga som söker hjälp hos oss"."

Vad tror snubben händer när terroristen avtjänar straffet? Jo, terroristen träffar en massa arga frustrerade muslimer i fängelset (tills nu bara vanliga brottslingar) och när dom kommer ut ur fängelset är dom radikaliserade. Och vad som gäller 17-åringarna. Om dom vet att det inte finns en väg tillbaka kanske dom inte ens reser iväg. Om dom vet att det enda alternativet som blir kvar om dom ansluer sig IS är den internationala rättegången och att det antingen blir livstids fängelse på världens bäst bevakade fängelseö, speciell för terrorister, eller dödsstraff ansluter sig kanske inga 17-åringar till organisationen.

Sen bör man sluta upp att kalla mördarna för "krigare" i media och forum. Bara för att de själva kallar sig så är de inga krigare. Jag har andra föreställningar av en krigare än en som skär av halsen på civilister, våldtar kvinnor och barn och kastar ner homosexuella från taket, men flyr i mammas kläder när soldaterna kommer. Men en 17-åring kanske tänker "wow… nu är jag en krigare".

Jag kallar dom IS mödare, medan min man kallar dom "IS pussies" och han tycker att kvinnokläder är et passande klädplagg för dom.

Förresten, tror jag nog att Sverie kommer att bli ett populärt land att återvända till. Undrar vad de kommer att hitta på under deras burka?

kallepudas
10/23/16, 2:04 PM
#25

#24 Bra skrivet

gruvel
10/25/16, 4:50 PM
#26

Kenneth Persson (S) i Borlänge intervjuas 20/10 i Dala Demokraten. Säger att kommunen inte tar emot avhoppade IS-krigare då de troligt medverkat i brott mot mänskligheten i sin IS-egenskap. - Detta är en annan dimension (mitt uttryckssätt här) än avhoppare bland kriminella eller extrema.

Tycks skära sig skarpt mot praxis i andra kommuner som Lund, Örebro m.fl. Det finns väl inget regeringsdekret eller så kring detta? Hur får man ihop det här med allas lika värde oavsett?

Tjeja
10/25/16, 7:09 PM
#27

Men ska man vara helt ärlig så är ju inte alla människor lika mycket värda! Inte för någon och knappast i något sammanhang! Även om alla människor har ett människovärde så är det inte det samma som att vara lika mycket värd som andra.

I min värld är en mördare inte värd att ha ett mänskligt gott liv utan bör låsas in i isolering och ha tråkigt för resten av sina liv. 

För mig personligen är dessutom min familj betydligt mer värd för mig än människor jag inte alls känner. Skulle min mamma och en främmande kvinna jag inte känner vara i samma trubbel men jag bara kunde hjälpa en av dem skulle jag givetvis hjälpa min mor i första hand även framför mina favoritgrannar i huset.

Sluta hyckla om allas lika värde! En brutal människoslaktare från IS är inte värd någon som helst hjälp, utan förtjänar enbart att lämnas åt sitt eget öde i Aleppo eller Mosul, utan någon som helst hjälp eller beskydd från någon, allra minst i Sverige!!!

Om slaktaren sedan råkar vara "Ursvensk" sedan stenåldern så förtjänar han ingen hjälp efter att han begivit sig till IS!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Pysslan
10/25/16, 8:45 PM
#28

#24 och #27  Bra skrivet! 👍

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Vanja
10/25/16, 9:25 PM
#29

Jag tänker lite som tjeja i det här med värde. 

Jag tror däremot att alla föds lika mycket värda, som människovärde. Sen att det kan stiga eller sjunka beroende på vad man väljer att göra med sitt liv. Så om man då har torterat och våldtagit en tioåring så hamnar på så många minus att man aldrig kan återhämta sig. 
En världskirurg som jobbar nästintill gratis i afrika för räddabarnen har ett värde som inte ens går att jämföra men en IS-soldats. 
Ställer man dessa bredvid varandra och anser att de har samma värde så behöver man hjälp (enligt mig).

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[rara]
10/30/16, 1:55 PM
#30

En bild säger mer än 1000 ord.  Översättning rubrik "barndom i multikulti Europa".  Översättning vad barnet säger "Det är samhällets fel! Det har ingenting med Islam at göra". Översättning skyltar: Svinätare/slampa. På huset står:  vi lever integration.

Källa: http://www.pi-news.net/2013/05/kindheit-in-multikulti-europa/

[Carpinus]1
10/8/17, 7:30 AM
#31

En tidigare  intensiv debatt om återvändare från IS har svalnat under en tid, men börjar åter aktualiseras nu när IS bryter samman och krigarna med familjer antas söka sig tillbaka. På Expressen debatt ger två moderata lokalpolitiker,Oliver Rosengren, kommunalråd i Växjö, och oppositionsrådet i Malmö Torbjörn Tegnhammar sin syn på återvändarna. De skriver bl.a.:

"Extremister som tar till våld ska inte ursäktas, de ska låsas in. Återvändande terrorister ska inte återetableras, de ska utvisas. Mot den som anslutit sig till IS behöver rättsstaten vara resolut. Polisen, militären och det samlade underrättelsearbetet behöver därför rustas för att rättssamhället ska kunna möta det islamistiska vansinnet med full kraft.

Rollerna behöver bli tydliga. Kommunerna har förutsättningar att säkerställa majoritetssamhällets närvaro och begränsa parallellsamhällens chanser att få agera ostört. Kommunernas socialtjänster borde inte alls arbeta med återvändare eller lägga resurser på redan radikaliserade."---

https://www.expressen.se/debatt/is-atervandare-ska-inte-etableras-de-ska-utvisas/

[Carpinus]1
10/8/17, 7:51 AM
#32

#31 Verkligen är dock en annan - samma dag kan man läsa i GP:

"Ulf Boström, integrationspolis i Göteborg sedan tolv år, säger att Säpo nog försöker prata med alla återvändare. Men om de inte vill prata så blir det inget sagt. – Jag känner till återvändare som Säpo inte talat med. Killarna spottar i golvet på Landvetter och så går de bara, säger Boström. Karl Melin, t f presschef på säkerhetspolisen, säger att myndigheten håller samtal med återvändare från krigszoner. – Men om det inte finns brottsmisstanke bakom det hela har vi svårt att agera, säger han."---

GP

[Hayabusa]
10/8/17, 9:50 AM
#33

#32 Sjukt.

Tjeja
10/8/17, 3:00 PM
#34

Mesiga Sverige som inte ger myndigheterna något vettigt mandat ö h t.. fortfarande.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
10/18/17, 9:15 AM
#35

#32 IS högkvarter Raqqa verkar slutligen ha brutit samman, och det väntade återtåget av IS-krigare kan stå för dörren. Terrorforskaren Magnus Ranstorp är kritisk över den svenska beredskapen:

"Kommer de ställas inför rätta här i Sverige?

– Det tror jag inte, såvida inte Säpo eller polisen hittar något material i deras telefoner eller annan bevisföring. Du skulle kunna åka från halshuggningar i Raqqa till din lägenhet i Bergsjön utan rättsligt efterspel. Lagstiftningen har halkat efter. 

Vad tror du kommer hända med dem som återvänder?

– Säpo kanske kommer att ha ett uppsökande samtal, ett så kallat ”frivilligt samtal”, de som har riktig otur kanske socialtjänsten gör ett besök hos, eller så blir de kallade till ett möte med myndigheter. Men det blir ju inga konsekvenser. Jag är rätt frustrerad över att det hänt extremt lite i de här frågorna. Jag tror historien kommer vara hård mot beslutsfattare, att de inte gjorde mer tidigare."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-kommer-handa-med-is-svenskarna-i-raqqa

Tjeja
11/19/17, 12:39 AM
#36

🤢

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: