Annons:
Etikettterrorism
Läst 637 ggr
[helga21]
10/19/16, 8:26 AM

Häkta alla från IS-kontrollerat område

Kent Ekeroth har lagt en motion i Riksdagen här är den. Jag tycker han har rätt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/haktning-av-alla-som-kommer-fran_H4021869

Annons:
setfree
10/19/16, 8:28 AM
#1

Självklart har han rätt. Det borde vara straffbart att delta i strider med IS.

Sommarek
10/19/16, 8:44 AM
#2

"Åker till" kan jag förstå, men "kommer ifrån"? Så att även folk som bodde där innan IS tog över kan häktas, för att de inte hann flytta på sig, eller…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
10/19/16, 8:56 AM
#3

Så alla som flyr från IS ska häktas?

Såklart håller jag inte med, oskyldiga ska inte häktas bara för att de kommer från ett visst geografiskt område gör dom inte till kriminella

l'm back

[helga21]
10/19/16, 9:45 AM
#4

# 2 Och # 3 och ni har läst motionen förstår jag 😂

tlover
10/19/16, 10:00 AM
#5

#4 Läste länken, brukar normalt inte läsa motioner så jag visste inte att dom skulle göra det krångligt för en att göra det. Återkommer

l'm back

tlover
10/19/16, 10:10 AM
#6

Har läst och håller fortfarande inte med, det finns fortfarande många oskyldiga som kan råka illa ut, tex så skulle ju journalister häktas för att göra sitt jobb. Jag vet även om flyktingar som åkte hem för att ordna med begravningar med släktingar, inte i Syrienkriget men det borde inte vara omöjligt.

Nej, för många oskyldiga skulle häktas och det skulle vara en onödig kostnad för rättsväsendet. Det finns nog andra mer kostnadseffektiva sätt som som skulle fungera mer effektivt mot terrorism

l'm back

Annons:
Sommarek
10/19/16, 10:22 AM
#7

Det här är vad jag får fram står i motionen (ursäkta formatet, orkar inte sitta och pilla med det just nu), och jo, jag ser att man gör vissa eftergifter, men det är ändå inte det motionen heter:

"Motion till riksdagen 2016/17:1869

av Kent Ekeroth (SD)

Häktning av alla som kommer från

terroristkontrollerat område

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att häkta alla som kommer från terroristkontrollerat område och tillkännager detta för regeringen.

Motivering

Magnus Norell uttalade sig i SvD i mars 2016 om att ”alla som åker till IS-kontrollerat område eller kan misstänkas ha något med terrorgrupper att göra systematiskt utreds och häktas under lång tid så fort de återvänder”.

Norell konstaterar att ”man åker knappast till IS-område för att titta på Palmyras ruiner”.

Jag tycker det är en intressant idé. Lagstiftningen ska inte vara explicit just för IS område utan gälla andra liknande organisationer eller terroristkontrollerade områden.

Förslag måste utredas noggrant och ska inte gälla dem som man kan bevisa exempelvis varit med kurdiska YPG. Som Norell anför kan man om man upptäcker att en person

2

gjort något i linje med det vi vill straffa ha snabba processer för åtal och andra åtgärder.

Denna idé bör utredas förutsättningslöst för att se om och isåfall hur en sådan

lagstiftning kan se ut för att den ska bli effektiv.

Kent Ekeroth (SD)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

setfree
10/19/16, 10:48 AM
#8

Det borde inte vara svårt att skilja mellan de som flyr från ett krigsdrabbat område och de som åker från Sverige ner till IS för att delta i strider och sedan kommer tillbaka till Sverige.

Medverkar man till krigsförbrytelser ska man straffas.

tlover
10/19/16, 10:49 AM
#9

#8 Fast är det bästa sättet att häkta alla som varit i IS kontrollerade områden?

l'm back

Sommarek
10/19/16, 11:00 AM
#10

#8 Nej, men väl på sådana som kommer från IS-områden för att de a) flyr från IS och b) är från IS…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

setfree
10/19/16, 11:09 AM
#11

#9 och #10

Ni får nog förtydliga lite mer. Jag har problem att förstå vad ni menar.

Om jag förstår er rätt så menar ni att det inte ska vara straffbart att medverka till krigsförbrytelser. Om ni tycker det skriv det då.

tlover
10/19/16, 11:22 AM
#12

#11 Fast du höll med motionen eller hur? Som vill att man ska häktas om man varit i ett IS kontrollerat område.

Det är redan vad jag förstår straffbart att medverka till krigsförbrytelser

l'm back

setfree
10/19/16, 11:31 AM
#13

#12 Nej du har rätt. Jag tycker att man endast borde straffa de som åker från Sverige ner till IS. De som kommer därifrån flyr från krig. De ska naturligtivs inte straffas för det.

 En annan sak är om det går att bevisa att IS-krigare flyr till Sverige och använder Sverige som skydd. (liknande Nazister som flydde till Sydamerika)

Jag vill inte att Sverige ska vara en frizon för krigsförbrytare.

Annons:
tlover
10/19/16, 11:33 AM
#14

#13 Fast även då kan oskyldiga häktas, jag har redan tagit upp några exempel. Det finns billigare sätt (att häkta folk är dyrt)

l'm back

Sommarek
10/19/16, 12:42 PM
#15

#11 Om jag förstår er rätt så menar ni att det inte ska vara straffbart att medverka till krigsförbrytelser. Om ni tycker det skriv det då.

Vilken text har du läst?  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

setfree
10/19/16, 1:12 PM
#16

#14 Ja det är sant att det dyrt att häkta någon. Det är ett probem.

Vilket sätt är billigare?

Att delta i en kriminell organisation bör vara straffbart. Inte bara IS. Det tror jag de flesta håller med om.

Att motverka organiserad kriminalitet är dyrt men vi ska väl stå upp för rättvisan?

tlover
10/19/16, 1:15 PM
#17

#16 Det är redan straffbart att delta i en kriminell organisation.

Men innan någon kan häktas behövs rejäla bevis, inte bara att man varit inom ett visst geografiskt område

l'm back

setfree
10/19/16, 1:26 PM
#18

#17 Om vi leker med tanken att det finns tillräckligt med bevis för att en person har åkt för att delta i kriget som IS-soldat.

Ska den personen straffas då? (vi betraktar väl IS som en kriminell organisation)

tlover
10/19/16, 1:27 PM
#19

#18 Ja, men att ha varit i ett specifikt geografiskt område är inte nog med bevis

l'm back

[helga21]
10/19/16, 6:01 PM
#20

"Förslag måste utredas noggrant och ska inte gälla dem som man kan bevisa exempelvis varit med kurdiska YPG. Som Norell anför kan man om man upptäcker att en person

2

gjort något i linje med det vi vill straffa ha snabba processer för åtal och andra åtgärder.

Denna idé bör utredas förutsättningslöst för att se om och isåfall hur en sådan

lagstiftning kan se ut för att den ska bli effektiv.

Kent Ekeroth (SD)"

Jag ser inte någon risk med att oskyldiga blir häktade i  massor. Tvärtom det kan hindra en del får att deltaga i strider. Det kostar att hålla människor häktade det gör det oavsett vad de gjort.

Annons:
Tjeja
10/21/16, 3:42 PM
#21

Är det krigsförbrytare och självvalda is aktivister ska de givetvis gripas. Men hur bevisar man att en asylsökande kommer ifrån just ett sådant område och dessutom faktiskt är aktivist? Jag skulle hellre se att man grep och utvisade alla som visar sympatier med terroristorganisationer på något vis. Dvs det skall inte bara vara olagligt att ha begått krigsbrott utan det skall vara olagligt att sympatisera med terrorn och stötta terrorismen som att inneha och dela proppaganda för dem. På samma vis som det är olagligt att besitta barnporr ska det vara olagligt att se på och dela terrorpropaganda!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

setfree
10/24/16, 12:36 PM
#22

#21 Vi får väl skilja mellan att komma från ett IS-kontrollerat område och att välja att åka från Sverige ner till detta område för att delta.

Sedan får vi skilja mellan de som faktiskt ska besöka familj och släkt och de som deltar i strider.

[helga21]
10/24/16, 1:44 PM
#23

# 21 Vad jag kan utläsa så är de som åkt från Sverige till IS-kontrollerat område eller liknande och kommer tillbaka hit igen.

Upp till toppen
Annons: