Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1214 ggr
[helga21]
2016-10-24 13:52

SD-toppar hånade 15-åring

I gårdagens TV4-nyheter fick man veta att Kent Ekeroth hade hånat en 15-årig kille på bl.a facebook menande att han inte var 15 år utan äldre. Trots att fotot var ifrån TV 4 morgonsändning så suddades bilden och 15-åringen beskrevs ha begynnande skäggväxt. Idag är det Aftonbladets tur men inget foto på den s.k 15 åringen. Titta själva och se de andra 4 15-åringarna och jämför med den 15-åring som avses.

"Högstadieelever frågade ut utbildningsminister Gustav Fridolin i tv – efteråt blev en 15-åring med invandrarbakgrund anklagad för att ljuga om sin ålder.

I en kommentar på Facebook skrev SD:s rättspolitiske talesperson Kent Ekeroth att eleven valde att sitta i tv och ”låtsas vara 15”.

– Här handlar det bara om att sprida rasism, säger Gustav Fridolin."

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153789882705946&set=a.423529385945.216142.513315945&type=3&theater

Annons:
Sommarek
2016-10-24 14:40
#1

De flesta borde ha vett att veta att det finns barn som börjar få skäggväxt vid 12 års ålder, även om det varierar från person till person och även från land till land. Nu har ju killen ifråga ett födelsebevis, så såvida inte SD-topparna helt magiskt besitter en större kompetens än de som jobbar med sådant här, så handlar det inte om en "s.k." 15-åring, utan om en 15-åring.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Söderort]
2016-10-24 14:55
#2

Även om killen har skägg så ser han äldre ut en barnen på bilden, 

Var ifrån kommer födelsebeviset? är ju välkänt att många flyktingar som kommer till Sverige inte vet när dom är födda eller deras barn utan gissar bara.

Sommarek
2016-10-24 15:14
#3

#2 Då de andra går i åk 7-9 så är han också äldst av de som finns med på bilden.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sommarek
2016-10-24 15:44
#5

#4 En länk till en helt annan person?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ebolaa
2016-10-24 15:48
#6

#4 Men hur många ungdomar i högstadieåldern ljuger inte om sin ålder på "såna där" (lite fördömande) sociala medier som Kik? Det är inget ovanligt ärligt talat, även på fb ljuger ungdomar i den där åldern om sin ålder, eller skriver inte ut den.

Nu har inte jag sett detta inslag i tv4, men hur har denna ungdoms ålder relevans för själva ämnet de pratar om?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
[Söderort]
2016-10-24 16:09
#7

#5 Vad då länk till en annan person? Hur vore det att läsa innehållet och se bilderna på personen innan du gnäller!

#6 Är det jag som påstår att han är 20 år?

Om du följer länken i #0 så ser du personen, skägget spelar ingen roll men ansiktet ger en bild av att vara äldre än vad han sägs vara.

I Sverige görs det inga ålderskontroller när du kommer hit som flykting och många flyktingar vet inte när dom är födda!

Ebolaa
2016-10-24 16:13
#8

#7 Du kan ju svara då på mig fråga om huruvida åldern hade betydelse för själva mötet med Fridolin.

Och ja, ålderkontroller görs om det finns skäl att misstänka att åldern är en annan än den som de sälva uppgett. Sen är det väl inte heller ovanligt att en äldre person, som rätt nyligen immigrerat, får gå i en klass med några år yngre individer eftersom de har behov av att skola sig för att få en framtid i Sverige.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Söderort]
2016-10-24 16:36
#9

#7 Handlade tråden om vilken betydelse åldern har? Nej utan om SD hånade en "15 -åring" och om han kan vara 15år. 

Skäl ja men det är inget krav. I Norge och Danmark är detta ett krav. Tänk om man kunde göra samma sak i Sverige.

Ebolaa
2016-10-24 16:48
#10

Att politiker "hånar" någon för att de inte ser ut att vara i en viss ålder, är extremt lågt beteende för ett parti. 

Det är så himla hemskt att de utnyttjar denna debatt, och skapar oro hos en ung individ samt dennes familj. 

Så himla patetiskt och empatilöst är det.

DÄRFÖR frågar jag också om varför SD över huvudtaget ens påpekar åldern, är det liksom relevant för de frågor som dessa unga individer ställer till Fridolin?

Om inte du (#9) vet, så kanske #0 har en aning om detta. Jag har som sagt inte sett denna inspelning av tv4.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[helga21]
2016-10-24 16:51
#11

Han ser mera ut att vara lärare än elev.

Halvdansken
2016-10-24 16:58
#12

FB profilen finns tydligen inte längre. 
Jag hade nog också gissat på 18-20 år. Hela kroppen är annorlunda. Inte bara skägget.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
2016-10-24 17:05
#13

# 12 Ja visst är det!

Annons:
Sollar
2016-10-24 19:35
#14

Det verkar som att många antar att killen är nyanländ, men det stämmer ju inte. Eller tror ni att han ljög när han kom hit och sa att han var 6 år fast han egentligen var 11?😕

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23773639.ab

[helga21]
2016-10-24 19:37
#15

# 14 Det står i artikeln som jag länkat till att han inte nyanländ i Aftonbladet.

Sollar
2016-10-24 19:42
#16

#15 Den enda länken från dig i denna tråden jag kan se går till Ekeroths kort på FB.

[helga21]
2016-10-24 19:46
#17

# 16 Ber om ursäkt, det var meningen att det skulle var från Aftonbladet också det är den tidningen jag citerar 😞

Sollar
2016-10-24 19:54
#18

#17 Det är lugnt, men om ni vet att han faktiskt är uppvuxen här, varför ifrågasätts hans ålder då fortfarande? Alla är ju olika, när jag gick i högstadiet kom en lärare och trodde att jag var mamma till en elev där, jag var rätt ledsen då kan jag ju säga.

[helga21]
2016-10-24 20:30
#19

# 18 Han ser betydligt äldre ut än de 15 som det påstås både i ansiktet och i kroppen.

Sollar
2016-10-24 21:24
#20

#19 Så är teorin då att han och hans familj ljög om hans ålder när de kom hit, eller? Hur skulle de lyckas få en 11-åring att se ut som en 6-åring? Det är ju rätt svårt. Eller kritiserar ni bara hans utseende utan anledning?

Annons:
Tjeja
2016-10-24 21:54
#21

Men hallå allihopa! De var ju faktiskt inte klasskamrater utan SKOLkamrater från OLIKA årskurser från högstadiet! Just i de åldrarna vet alla som gått i svensk högstadium skiljer sig killarnas storlekar och utveckling åt avsevärt mellan årskullar och individer. 

Har den äldsta killen gått om en årskurs är han dessutom kanske 16 eller rent ut av nära 17 år om född tidigt på året.

Ovanpå det vet man ju att skäggväxt ofta börjar tidigare hos vissa personer.

#19 jag håller inte alls med dig om killen på fotot. Han ser inte alls ut att vara "mycket äldre" än 15 i kroppen. Han kan vara vad som helst mellan 15-18 och alla de åldrarna är helt realistiska. Men nu råkar det ju vara så att grabben har gått i svensk skola sedan 6 års ålder och har fötts i sverige… Hans ålder går liksom inte att ifrågasätta så samma vis som någon nyanländ. Killen är en 9-de klassare efter svenska standardmått sedan årtionden tillbaka långt innan "flyktingkatastrofen" de senaste åren. 

Där gjorde SD-topparna en klantig miss när de så snabbt beslutade sig för att killen skulle vara ett överårigt "flyktingbarn".  Att killar får skäggväxt tidigt i vissa folkgrupper är också ingen nyhet eller något konstigt. Det är inte för inte som pojkar klassas som "vuxna" vid 13-års ålder i många kulturer. De är fortffarande inte mer mogna eller vuxna för det.

Jag är enormt emot alla så kallade "flyktingbarn" som egentligen är vuxna och mer än vuxna många gånger och att myndigheterna per automatik placerar överåriga karlar i boenden för flyktingbarn. Det är helt sjukt!!!!

Men det är inte mindre klantigt och dumt av SD-topparna med detta hån och snabba fördomsfulla reaktion utifrån en snabb bild! Det säger väldigt mycket om dem som drar sådana sneda slutsatser så fort utan att varken tänka eller ta reda på mer om situationen först.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sollar
2016-10-24 21:59
#22

#21 Du taggade mitt inlägg #18, om ditt svar är till mig har du helt missförstått vad jag säger.

Tjeja
2016-10-24 22:02
#23

Flåt! # 19 skulle det vara till! ändrar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sollar
2016-10-24 22:15
#24

#23 Trodde det men man vet ju faktiskt inte innan man frågar. Det är lugnt.

hankans91
2016-10-24 23:42
#25

Visst kan man väl ifrågasätta någons ålder. Men inte på det sättet Kent Ekeroth gör för hans uppsåt är att det skulle spridas på socialamedier så kommentarer skulle hagla. Ålder eller inte han är ju människa som vem helst det måste man tänka på.. Han kanske inte är 15år vem vet? Jävligt hastigt och dumt gjort av Ekeroth han borde bli utesluten ur SD han är en extrem man.

razzel-sazzel
2016-10-25 07:16
#26

Det som händer i samhället idag är skrämmande. För mig räcker det att titta på mitt klassfoto från 9:an för att se vilken skillnad det är på killarna. Generellt så får killar skäggväxt tidigare i t.ex. Mellanöstern än här i Sverige. Hetsjakten på den här 15-åringen i media är hemsk och är ren rasism.

Det finns säkert killar som ljuger om sin ålder men i ärlighetens namn vem skulle inte göra det när man flyr från helvetet i Syrien!? Jag skulle göra det.

Asylboenden brinner var och varannan dag. Glöm inte vad som hände i Tyskland under 30-talet. Då brann det också.

INGEN vill fly från sitt hemland, INGEN!!

Det jag har hävdat sen 80-talet är att SD är ett fascistiskt parti med rötter i nazismen.  Och jag tycker att dom närmar sig alltmer mot nazismen.

[helga21]
2016-10-25 07:49
#27

På facebook är han 20 år!

Annons:
Sommarek
2016-10-25 07:52
#28

#7 Om du hade haft lite basal kunskap om hur Facebook fungerar, så hade du insett att de allra flesta har profiler som bara låter de som de själva lagt till som vänner se deras profilsida. Så som belägg för din åsikt har du länkat mig till en främlings privata Facebook-sida, som jag inte kan se, och sedan sitter du och är spydig angående varför jag inte kan läsa sidan?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[helga21]
2016-10-25 08:04
#29

# 28 Jag har inte länkat till en främlings sida utan till Kent Ekeroths. Jag skulle bra gärna vilja göra en ålderstest på denne man som sitter ibland barnen,

Sommarek
2016-10-25 08:29
#30

#29 Nu var det inte heller dig jag skrev till. Men du menar alltså att de som utfärdade hans personbevis när han var sex år gammal inte skulle ha vetat vad de sysslade med?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

hankans91
2016-10-25 09:47
#31

#30 Asså han kom hit här som flykting för 9år sedan. Jag ser inte det som en omöjlighet att de ljugit om hans ålder då. Men han är inte 20år för man borde se skillnad på en 11åring och 6åringen. Men han kanske är 17 eller 18år om hans ålder inte stämmer. Men i vilket fall som är det inte okej att hänga ut folk så som Kent Ekeroth gör.

Sollar
2016-10-25 12:39
#32

helga21

Menar du att du fortfarande tror att killen inte är 15? Kan du svara på hur du tror att det gick till när han kom hit? Tror du att en 11-åring lyckades förklä sig till en 6-åring?

Sollar
2016-10-26 18:47
#33

Inget svar?

Linn Is The New
2016-10-26 18:59
#34

Jag har ett par killar i klassen (går i årskurs nio) och dessa har väldigt mycket skäggväxt och måste raka sig för att inte se ut som jultomtar 🙂

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Upp till toppen
Annons: