Annons:
Etikettföretagande
Läst 1744 ggr
Ebolaa
11/5/16, 4:57 PM

Sakligt om legaliseringen av cannabis i USA

Tjenis!

SVT har lyckats med att göra en saklig och objektiv  diskussion om de problematiseringar  som råder i USA kring legaliseringen av cannabis.

Det som folk har visat sig vara rädda för är lobbyismen i USA. Det grundläggande argumentet för att legalisera cannabis syftar till att staten ska få en möjlighet att kontrollera bruket och marknaden, men också för att dra in skatteintäkter av försäljningen som gör att man kan arbeta preventivt och för att minska, eller behandla, det skadliga bruket av droger i generell mening.

Genom att inte föra en förbudspolitik sparar USA uppåt 6 miljarder dollar (=60 miljarder kr.), samtidigt som försäljningen räknas dra in 5 miljarder dollar (50 miljarder kr.), rent krasst handlar det alltså om en budget på 11 miljarder dollar extra per år av detta.

Lobbyismen (som folk är rädda för) kan dock innebära att stora privata företag köper upp stora delar av cannabismarknaden, och således "stör" den regulerade marknaden och försäljningen. Detta med hänsyn till att de större företagen är alltmer "kapitalistiska". Det här kan således resultera i att företaget vill dra in en så stor vinst som möjligt, genom att förstås sälja så mycket cannabis som möjligt.

Det här kan alltså störa den regulerade marknaden i form av att företaget skulle strunta i att informera om det ansvarsfulla bruket.

För det skulle inte förvåna mig om försäljningen av cannabis idag sker av enskilda individer och små företag som verkligen gillar cannabis och engagerar sig i olika strains effekter, och vill hjälpa kunderna att få den sort de är ute efter, och samtidigt lära människor om hur drogen ska användas på rätt sätt rekreationellt, och ibland medicinskt. Dessa företag bidrar till ett stort utbud, och gör att kunderna på så vis också kan styra marknaden.

Skulle däremot ett stort företag som exempelvis tobaksindustrin komma in här, skulle man antagligen kapitalisera plantan, genom att göra odlingen så billig som möjligt (=mindre sorters av strains)  eftersom bara den mest ekonomiska strainen skulle få företräde. Precis på samma sätt som de stora jordbruket fungerar idag.

Mycket intressant, om ni frågar mig.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Vanja
11/8/16, 10:01 PM
#1

Klart att du ska vara den som tar upp de här ;) 
Watch your step.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Ebolaa
11/9/16, 11:28 AM
#2

#1 Jaha? Det är väl klart att jag tar upp det här om jag finner det 'intressant'. Du får nog verkligen förklara dig om du tycker att det här är något jädra "gränsfall", inte någonstans kan du se mina egna åsikter (förutom att jag finner debatten 'intressant') - utan jag tar upp denna diskussion på ett sakligt sätt. Sen får du tycka precis vad du vill om legaliseringen eller om mig för den delen. Det är inte relevant och det rör mig inte heller i ryggen.  

Det jag skriver om är en problematisering av vad som kan vara en befogad oro avseende hur de stora företagen beter sig, och kan således förstöra marknaden. Det är dock inte ett reellt hot i nuläget, men vem vet vad som händer i framtiden.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
11/9/16, 12:05 PM
#3

#2 Jag vet vad du har för personliga åsikter, så därför håller jag ett öga på dig så att inte du spårar ur i det här ämnet, tänkte bara ge dig en heads up.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Ebolaa
11/9/16, 12:13 PM
#4

#3 Eftersom jag även vet vad du har för personliga åsikter kommer jag även hålla ett öga på dig, vill även ge dig det heads-up'et. Print screen for the win. Eftersom dessa diskussioner inte ska ha Personangrepp. så är det bara för mycket att du ens ger dig in i denna diskussion och kommenterar om saker som inte ens ges uttryck för, det är därmed du som står i gränslandet för personangrepp.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Farwuq
11/9/16, 1:57 PM
#5

Vi som är kronisk sjuka vill gärna få möjligheten till att licensodla.
👍
Som det är nu så tar jag opiater, de fungerar knappast längre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ebolaa
11/9/16, 4:21 PM
#6

#5 Om du har ett medicinskt tillstånd var cannabis kan ge lindring, borde det ju "bara" vara för dig att kontakta en läkare i Finland som kan skriva ut det åt dig och sedan köpa det från apoteket i Finland. Har man recept så kan inte polisen eller tullen ta medicinen ifrån dig. Om de gör det, så gör de det för att kontrollera substansen, och sedan ger de den tillbaka när de gjort sina analyser av det.

Norge legaliserar även medicinskt bruk av cannabis, så båda två grannländerna till Sverige gör detta tillgängligt för dig.

Men jag förstår att det kan vara en pärs att börja resa för att få tag i en medicin. Men samtidigt kan det ju också vara värt det.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Farwuq
11/9/16, 4:37 PM
#7

Jag har talat med min läkare om Sativex allt faller på priset, inte diagnosen.
Jag är en fattig 25% sjukpensionär ("jobbar" 75%).
😕
Jag stoppar i mig Lyrica och en hel del Citodon som det är nu.
Jag hoppas att restriktionerna i detta landet lättar inom en snar framtid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ebolaa
11/9/16, 4:54 PM
#8

Ja jag läste alldeles nyss att ett finskt medborgarinitiativ handlade om en önskan att få odla i medicinsk syfte, men det där har det inte blivit något av. Det behövdes 50.000 underskifter, men tror inte att det nådde ut. Tror inte det hade varit så svårt att få tillräckligt med underskrifter om fler vetat om initiativet - får man minst 50.000 så tar regeringen upp det för "behandling". 

Orsaken till initiativet handlade om att det är så himla dyrt med dessa läkemedel, FPA (folkpensionsanstalten i finland) ger ingen ersättning heller. Det är väldigt dåligt. Initiativtagaren berättade att man i finand får betala allt mellan 300 € (ca 3000 kr.) uppåt 1500 € (15.000 kr.). Det är ju i princip en hel lön ju ! Nej, inte okej.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
11/9/16, 6:48 PM
#10

#9 Yep, såg den där tidigare idag. Det var den jag menade i #6. Tack för länken 😉

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
11/9/16, 8:08 PM
#11

#7 Tråkigt att det ska bli en klassfråga - men jag antar att det finns ett visst monopol på Sativex just nu, det kanske förändras, sen kanske försäkringar kommer kunna täcka kostnaderna i framtiden också. Men det är tyvärr DÅ det.

Men det är inte alls bra att du ska påta i dig mediciner som inte har någon effekt längre. Om det ändå skulle finnas eldsjälar (med mycket pengar) som kunde bistå med medicineringskostnaderna - lite som i USA med de där charity-arbetet som alla rika personer ägnar sig åt.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Halvdansken
11/9/16, 9:28 PM
#12

Är det inte medicinsk cannabis som blivit laglig? Det har ju inget med den olagliga drogförsäljningen att göra.  På samma sätt som det är skillnad på opiater i sjukvård och det som säljs "på hörnet".

Danmark är också på väg att legalisera. 2018 räknar man med, men redan nu finns det läkare som skriver ut det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ebolaa
11/9/16, 9:50 PM
#13

#12 Det som jag har länkat i trådstarten avser USA. Det första ordet, "svt" är en väldigt intressant länk, och (konstigt nog) väldigt objektiv och saklig. Det jag problematiserar i TS är "rädslan för lobbyismen" i relation till cannabismarknaden.

Det var Farwuq som kom in på spåret om legalisering av medicinskt bruk.

Avseende nordens trend att legalisera medicinskt bruk av cannabis, så skulle det inte förvåna mig om de läkare i Danmark, som skriver ut eller testar, är med i en form av studie för att se om de har önskvärda effekter och vilka bieffekter det handlar om. Antagligen kommer deras resulat sammanslås i en vetenskaplig artikel., som sedan regeringen får analysera för att ta ställning om det ska legaliseras eller ej. Norge kommer legalisera (se #9), Finland legaliserade 2012 redan.

Dock problematiserade Farwuq att Sativex är väldigt dyrt. I Finland får man inte heller ersättning för läkemedlet, vilket ju inte är så bra. Det kan kosta uppåt 15.000 kr i månaden för de som har behov av mer. Så antingen har det med monopolet att göra, eller så är det samhällets ovilja att verkligen göra denna medicin till "allmän och godtagen".

Det är ju inte okej att det ska bli en form av klassfråga avseende vem som får den medicin de behöver.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Halvdansken
11/9/16, 10:07 PM
#14

Trodde faktiskt att de stater som röstade om cannabis samtidigt med presidentvalet handlade om den medicinska varianten.  Mitt fel, jag hade inte riktigt koll.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ebolaa
11/9/16, 10:41 PM
#15

#14 Tycker inte det är så konstigt att du "misstagit" dig. I Norden har vi rätt så restriktiv narkotikapolitik, och Sverige är mest restriktiva i hela Europa - med flest dödsfall därav bland individer med tungt narkotikamissbruk. I Sverige kommer det inte ske några såna här förändringar förrän om kanske en 20-30 år.

I USA däremot så ser befolkningen att de har rätt till att berusa sig med vad de vill, plus att staten både drar in pengar på att inte föra en restriktiv politik, samtidigt som försäljningen drar in pengar.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Göstage]
8/17/18, 11:37 PM
#16

Verkar som om det nu pågår lobbying på hög politisk nivå även i vårt land.

"Flera riksdagskandidater vill tillåta cannabis."

Upp till toppen
Annons: