Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1459 ggr
Vanja
11/8/16, 9:51 PM

USA-Valet, VEM vinner? (undersökning)

Nu är det inte långt kvar, så jag tänkte göra en liten undersökning. 

Vem tror du vinner valet vs vem Vill du ska vinna valet? 

Hillary eller Donald?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Candela
11/8/16, 10:01 PM
#1

Tror och hoppas att Clinton vinner.

Vanja
11/8/16, 10:06 PM
#2

Inte ens lite jämnt!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[PeterTM]
11/8/16, 10:16 PM
#3

Siffrorna luras, Clinton har inte mer försprång än att en liten felmätning kan tippa lasset över till andra sidan..

Jag hoppas innerligt att Hillary Clinton vinner, inte så mycket för att hon är en bra kandidat, utan för att Trump är en livsfarlig kandidat som lätt ordnar ett tredje världskrig. Då skulle Ryssland bli inblandat och när Ryssland blir inblandat är vi körda eftersom Norge är ett Natoland.

USA är tyvärr ingen demokrati, trots att de själva tror att de är världens bästa demokrati. Betänk att man måste vara mångmiljonär i dollar för att ens bli påtänkt som presidentkandidat. Hur är det demokratiskt? Den bästa kvinnan/mannen för jobbet kanske är en fattig.

Vanja
11/8/16, 10:19 PM
#4

#3 Jag tror faktiskt inte att Trump har en chans. 
För inte kan väl över hälften av USA:s invånare vara så totalt blåsta att de röstar på Trump?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

vendelay
11/8/16, 10:20 PM
#5

Vill inte att någon av dem vinner men tror Clinton vinner.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[PeterTM]
11/8/16, 10:21 PM
#6

#4 Bland västländerna har USA världens högsta andel outbildade, i den här frågan är det livsfarligt.

Annons:
Vanja
11/8/16, 10:23 PM
#7

#6 Jag känner några som står utan utbildning och lever på soc, iofs i Sverige. Men till och med dom fattar att Trump är de dummaste valet av dumma val.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[PeterTM]
11/8/16, 10:25 PM
#8

#7 En svensk som bara har grundskola är rena geniet jämfört med motsvarande i USA. Har du inte sett gatuintervjuerna de gjort därborta? Man blir mörkrädd.

Em_
11/8/16, 10:25 PM
#9

#4 Fast de räknar inte rösterna i procent rakt av. Liknar mer någon sorts avancerad melodifestivalräkning  där man vinner eller förlorar i varje stat och varje vinst och förlust är värd ett vist antal poäng. Har fattat det som att den som fått flest röster procentuellt ändå kan förlora valet.


Cragan
11/8/16, 10:40 PM
#10

hoppas på dött lopp mellan dem och att det oavsett omräkningar eller omröstningar fortsätter och vara exakt jämt mellan dem.
undra hurdana regler dom har för styret i staterna om dom ej får fram en ny president 🙂

Vanja
11/8/16, 10:45 PM
#11

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/sa-skulle-22-orebroare-rosta-i-amerikanska-valet

Det här är intressant! 
En enda person vill att Trump ska vinna valet. Man kan anta att mannen som vill det är invandrad själv, så varför rösta på en som Trump som vill bygga murar hit och dit och utvisa hejvilt?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Cragan
11/8/16, 11:03 PM
#12

#11 inte så konstigt att han skulle rösta på trumpen han har sett med egna ögon vad dagens politik ställer till med så han vill nog mest bara ha till med en förändring från rådande idioti i mellanöstern o andra ställen.  
men är bara min gissning kan ha helt fel också 🙂

Terra Australis
11/9/16, 11:53 AM
#13

👍

Jag skulle röstat på Trump om jag varit amerikan.
Jag hoppas innerligt att daltandet med Israel upphör, och för herr Putin och ryssen är jag inte rädd, Trump och Putin kommer nog bättre överens än vad Clinton skulle gjort.
Vad hon åstadkommit under den "arabiska våren" det avskräcker.
Jag hoppas att hon nu ställs inför rätta.
👍 🍸

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
[[eskils_]]
11/9/16, 12:03 PM
#14

#13 Tycker det var oroväckande att bland de första att gratulera Trump var Putin och en Ku Klux Klan-ledare.

"Vad hon åstadkommit under den "arabiska våren" det avskräcker. Jag hoppas att hon nu ställs inför rätta."

Vad menar du då?

kamera0710
11/9/16, 12:22 PM
#15

#6 Ett citat i ämnet som förtjänar att påminnas om:

"Det som hänt är faktiskt rätt häpnadsväckande. Det har gjorts en massa kulturövergripande studier av vad forskarna kallar ’religiös fanatism’ – inte personer som bara tror på Gud eller går i kyrkan utan de som verkligen är fanatiska, med en form av religiös hängivenhet som genomsyrar hela livet. Och vad de studierna visar är att detta är ett typiskt drag hos förindustriella samhällen – det korrelerar faktiskt mycket bra med industrialisering: när industrialiseringen ökar så minskar den typen av religiös fanatism. Nu finns det två länder som i princip avviker. Ett är Kanada, som har ett större fundamentalistiskt engagemang än man skulle vänta sig med tanke på industrialiseringsgraden. Det andra är USA som avviker helt, vi påminner om ett splittrat bondesamhälle. Den senaste studien jag såg om det var från omkring 1980: USA låg på Bangladesh nivå och mycket nära Iran. Åttio procent av amerikanerna tror bokstavligen på religiösa underverk. Halva befolkningen tror att världen skapades för några tusen år sedan och att fossiler har placerats ut för att vilseleda människor eller så – halva befolkningen! Man finner inget liknande i något annat industrisamhälle.

Nu har en massa samhällsforskare och andra försökt komma på varför den avvikelsen existerar. Detta är ett av många avseenden där USA är unikt, så man vill se om det hänger samman med andra saker – och det finns andra. USA har till exempel en ovanligt svag arbetarrörelse, det har ett ovanligt snävt politiskt system. Betänk att det inte finns något annat industrialiserat västland som saknar ett arbetarbaserat politiskt parti och som inte har haft något sedan populisterna på 1890-talet. Därför har vi en mycket avpolitiserad befolkning (…)."

Ur Att förstå makten av Noam Chomsky.

Farwuq
11/9/16, 1:54 PM
#16

Nu får vi se om Trump kan åstadkomma det han lovat, att få USA på fötter.
Ett fungerande USA kan leda till ett fungerande EU.
Som det är nu är det en skam.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Katniss
11/9/16, 4:54 PM
#17

#16 Han kommer att ta USA flera steg bakåt, inte framåt. Och resten av världen med det, är jag rädd. 😕

R.I.P. Anton 💔

Terra Australis
5/22/17, 12:24 PM
#18

nä… jag tro Trump kommer göra mer för freden än H. Clinton någon sin skulle gjort.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Katniss
5/22/17, 5:18 PM
#19

#18 kan du utveckla? 🙂

R.I.P. Anton 💔

Linn Is The New
5/25/17, 2:19 PM
#20

För att trump är mer vettig än vad folk tror han är

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Maria
5/25/17, 2:23 PM
#21

#20 Tror du ja😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linn Is The New
5/25/17, 2:52 PM
#22

Vadå tror? Jag tycker så

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Sollar
5/25/17, 5:18 PM
#23

Jag är rätt förundrad över att Trumps bas håller som den gör, det är ju inte mycket av det han lovade innan valet som han hållit. Samtidigt som Ryssland-utredningen växer allt mer.

Upp till toppen
Annons: