Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 1919 ggr
Tjeja
11/9/16, 12:33 PM

Trump vann, vad händer nu?

Ja.. vad tror ni kommer hända nu framöver när nu Trump vann? Hur kommer vi påverkas i Sverige tror ni? 

Vad kommer hända mellan USA och Ryssland nu när  nu Trump och Putin ju är kompisar?

Kan vi förvänta oss kärnvapenkrig nu inom de närmsta 4 åren?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Terra Australis
11/9/16, 12:35 PM
#1

Jag hoppas han reder ut problemen i USA, och får landet på fötter.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Tjeja
11/9/16, 12:38 PM
#2

#1 ja man kan ju hoppas. Men samtidigt, hur tror du det kommer påverka oss i Sverige i så fall?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ebolaa
11/9/16, 12:46 PM
#3

Till exempel har den svenska kursen rasat med 50 öre redan!! Det är en helt galen utveckling på bara 6-7 timmar.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[[eskils_]]
11/9/16, 12:53 PM
#4

"Vem har störst anledning att vara rädd? – De som verkligen hukar nu är de östliga Natoländerna, randstaterna i östra Europa. Vad händer med dem? Vad ska hända med Nato? Hur ska det bli med artikel 5?"

Wilhelm Agrell i Sydsvenskan

Vad ska EU göra om Putin ger sig på Östeuropa med Trumps tysta godkännande? Blir det krig mellan Ryssland och EU då, eller ska vi européer kasta in handduken direkt och avskaffa mänskliga rättigheter och annat trams som Putin inte gillar??

Tjeja
11/9/16, 12:57 PM
#5

"Vad ska EU göra om Putin ger sig på Östeuropa med Trumps tysta godkännande? Blir det krig mellan Ryssland och EU då, eller ska vi européer kasta in handduken direkt och avskaffa mänskliga rättigheter och annat trams som Putin inte gillar??"

#4 Mycket bra frågor och funderingar och obehagligt att tänka på! Burr

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VästkustFia
11/9/16, 4:41 PM
#6

Trump verkar ju vara totalt oberäknelig så det är omöjligt att gissa hur det blir 🤔. Möjligheten finns t o m att han kommer att föra en rätt genomsnittlig republikansk politik när det väl kommer till kritan. Det vore helt klart det lugnaste.

Annons:
Tjeja
11/9/16, 8:47 PM
#7

#6 Oavsett vilken politik han bedriver i övrigt är jag rädd för att han kommer ta till knappen så fort han surnar till. Först i hotfulla ordalag och sedan på riktigt om han känner sig tillräckligt kränkt.

Om man bortser ifrån hans oberäknelighet, hotet med kärnknappen och hans rasism och kvinnosyn…. så tja… känns han inte bra ändå.. 😭

Det gör visserligen inte Clinton heller.

Det enda som jag känner/tycker är bra med någon av kandidaterna var att Clinton är kvinna.. Men det räcker ju inte så speciellt långt. Det är ju inte vad presidenten har mellan benen som ska styra utan vad hen har i huvudet och samvete…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Halvdansken
11/9/16, 9:22 PM
#8

Nej det blir inte kärnvapenkrig. Trump styr inte NATO, det är många länder som är med där, och i USA så är det faktiskt kongressen som har mest att säga till om. 

Så jag tror inte det kommer att hända så jättemycket utrikespolitiskt.  Det han vann på var att han lovade ta tillbaka industrijobb till USA (Detroit exempelvis). Så jag tror att han kommer att fokusera mest på den inhemska politiken.   Men det är klart att det kan bli problem med handel osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cool-Cat
11/9/16, 10:11 PM
#9

Det var ju tur att Clinton inte vann. Vi vet ju vad hon åstadkommit under åren.

Hon har varit med om att skapa 4 krig. Libyen,Syrien, Jemen och Ukraina. Hon borde ställas inför rätta för folkmord.

Som vanligt så låter folket bli att använda sin intelligens och media har inga problem med att kontrollera vad de tänker.

Hon och Obama har ju försökt att starta tredje världskriget under några år nu. Vem vill rösta på en sådan.

Trist att folk inte klarar av att dra slutsatser.

Ett stort misstag att lita på media.

Stackars hjärntvättade människor.

Farwuq
11/10/16, 6:27 AM
#10

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Inaarah
11/10/16, 8:24 AM
#11

Jag oroar mig väldigt mycket för den politiska utvecklingen i världen. Nog för att jag inte står för allt vad Clinton har sagt och gjort, men jag tycker det hade varit ett mycket bättre alternativ än Trump. Att USAs president bland annat (!) förnekar klimathotet och uttrycker rasistiska och sexistiska åsikter är för mig MYCKET skrämmande. Jag är rädd för en normalisering av dessa värden och det är oerhört bakåtsträvande. Utöver det finns det en uppenbar risk att främlingsfientliga partier i andra länder kommer få vatten på sin kvarn och gynnas stort av detta. 

USA är ett land som har mycket interna problem. Det har inte gått lång tid sedan homosexuella äktenskap legaliserades, situationen inom/med polisskjutningar är oroande och det finns enorma problem inom fängelseväsendet. Om Trump är rätt person att "reda ut problemen" som någon ovan nämnde? Nej, jag tror inte det. Inte med tanke på de uttalanden han gjort om de människor som (framför allt) representeras inom t.ex. landet fängelser. 

Kort och gott är jag väldigt rädd för vad som komma skall. Tack vare maktdelningen måste ju Trump förhålla sig till kongressen, men i realiteten finns ju "kryphål" för att kringgå den och ändå få igenom lagförslag (executive orders)…

Cool-Cat
11/10/16, 9:42 AM
#12

Jaså, så tredje världskriget är ett bättre alternativ än Trumph.

Man kan ju lura i folk vad som helst. 

Är det inte bra att USA nu inte kommer att försöka få igång ett tredje världskrig på det vis man gjort hittills?

Att inte provocera Putin med orättfärdiga sanktioner, missiler intill dess gräns och en massa annat trams.

Visst har Trumph en del tokiga idéer som t.ex. muren mot Mexico. Verkar inte helt genomtänkt. 

Ljugmedia är beroende av att ha tittare som inte förmår att se bortom dimridåerna.

De mörka krafterna är beroende av att att ha räddhågsna och ängsliga människor som ett folk. De är nämligen mycket lättare att kontrollera.

Att göra en bypass runt sin egen intelligens verkar vara ett vanligt förhållningssätt nuförtiden.

Idag är ignoransen den vanligaste religionen….tyvärr.

Ett uppvaknande är dock på gång.

Farwuq
11/10/16, 11:09 AM
#13

Alternativet hade nog varit värre.
Jag är räddare för Clinton än Trump.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Inaarah
11/10/16, 12:44 PM
#14

"Ljugmedia" är inte det jag baserar mina reflektioner och min analys på. 

Att dra slutsatsen att ett tredje världskrig står för dörren bara för att Clinton skulle bli president är att dra det väldigt långt. Jag vill inte försvara hennes handlingar - jag kan verkligen inte stå för det - men jag vill stå för en human människosyn och det gör inte Trump. 

Se situationen ur ett annat, mer långsiktigt, perspektiv. Den nationalisering som kommer med Trump anser jag utgör ett hot för ett tredje världskrig, om vi nu ska prata i sådana termer. Jag är rädd för att hans idéer och värden kommer spridas till andra delar av världen. Vad händer om flera europeiska länder nationaliseras? Tenderar inte det vara en grund för konflikt? 

Trump kanske gjuter olja på vågorna med andra kontroversiella ledare, så som Putin. Men människors lika värde? Spelar inte det någon roll? Vad händer med de människor som kränks av Trumps uttalanden? Den interna instabilitet och otrygghet det kan resultera i är också ett hot.

Zadeira
11/10/16, 4:03 PM
#15

Nu är jag inte särskillt kunnig i ämnet politik, och särskilt inte USAs sådan… Men är det inte så att Trump måste ha med sig senaten (eller var det något annat?) när han fattar beslut? Han kan ju alltså inte göra vad som helst som han känner för utan att ha godkännande från senaten, om jag inte fattat det fel? Var det inte Obama inte fick genomfört en del av det han ville?

Farwuq
11/10/16, 4:36 PM
#16

Du menar deras parlament.
I USA så har de ett tvåkammarsystem med Senaten och Representanthuset.
Om jag inte är felunderrättad så har han majoritet i bägge kamrarna.
Men.. Det finns så mycket där till, generalstab etc.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
11/10/16, 4:41 PM
#17

Åh, du menar dekret.
Ja man kan styra med dekret och ukaser, men det lär nog bli problem i förlängningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
11/10/16, 5:47 PM
#18

#16 Republikanska partiet har majoritet i senaten och representanthuset (och snart i högsta domstolen). Men Trump är ju inte republikanska partiet, och i USA är det ganska vanligt att presidenter inte får gehör för hela sin politik i det egna partiet.

JonasDuregard
11/10/16, 5:47 PM
#19

#13 "Jag är räddare för Clinton än Trump."

Varför är du rädd för Clinton?

Farwuq
11/11/16, 8:30 AM
#20

Högst personligt. 😉
Det är bara en spontan känsla som jag fick omgående, något i hjärtat som "varnade" för H. Clinton. ❤️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Cool-Cat
11/11/16, 1:06 PM
#21

#14 Att dra slutsatsen att ett tredje världskrig står för dörren bara för att Clinton skulle bli president är att dra det väldigt långt

Hon och Obama har ju nästan lyckats att provocera fram ett världskrig som jag beskrev där ovan. Det är alltså inte att dra det väldigt långt. 

Menar du att Hillary har en human människosyn som varit med och skapat 4 krig?

Vilken nationalisering avser du. Vore ju jättebra om han nationaliserade Federal Reserve.

Vissa kanske kränks av Trumphs uttalanden men andra dör av Hillarys handlingar.

Vilket är värst Inaarah?

papa-bear
11/12/16, 2:47 PM
#22

Cool-Cat, ett ryskt nättroll, eller ett svenskt källarmonster? Jag bara undrar, i min stilla ro.

Farwuq
11/12/16, 6:21 PM
#23

Eller kanske en anonym sanningssägare?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cool-Cat
11/12/16, 10:35 PM
#24

#22  Har du ingen egen analys eller gömmer du dig bara bakom tomma ord?

m2studio
11/13/16, 4:54 PM
#25

Trum är oberäkneligt, så jag tror ingen kan förutse hans drag, men han inte är ensam även  tänkandet,  det fanns och det finns och kommer att finnas folk som ger råd och vägleder honom i vissa banor han ska sätta foten alltid. Han inte är ensam och dem som leder USA och världen inte låter honom att göra dumt mot deras politik.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[[eskils_]]
11/16/16, 6:28 PM
#26

"Donald Trump kan ställas inför riksrätt och tvingas bort. Den analysen gör den amerikanske professorn Allan Lichtman, en av få experter som förutspådde affärsmannens valvinst.

Donald Trumps valseger hyllas av marknaden samtidigt som flera experter påpekar att många problem omgärdar honom.

"Det är möjligt att skandaler orsakar en massiv distraktion", skriver  Ian Bremmer på analysföretaget Eurasia i en rapport.

Han påpekar att flera av Donald Trumps familjemedlemmar spelar en stor roll inom den grupp som ansvarar för överlämningen av Vita huset. Samma familjemedlemmar ska ansvara för en oberoende drift av hans affärsimperium.

Till detta kan läggas sexskandaler, och det dryga dussin kvinnor som har anklagat Donald Trump för övergrepp. Frågetecken över relationen till Ryssland och Vladimir Putin, som anklagas för att ha påverkat valrörelsen genom dataintrång, är ett annat exempel.

Om ett par veckor börjar dessutom rättegången kring det skandalomsusade lärosätet Trump University, som har stämts av besvikna studenter. Det bäddar för motsättningar som kan pröva Donald Trump omvittnat volatila humör."

Dagens Industri

Wikipedia: "Impeachment is a process in which an official is charged with unlawful activity while in office and generally leads to his or her removal from office."

[Bermudas]
11/16/16, 6:55 PM
#27

Ron Paul säger några intressanta saker i en intervju ( RT) . Han talar om en skuggregering som styrt Trumps föregångare och det ser tyvärr ut som om samma krigshetsare blir en del av gänget igen.

Annons:
[[eskils_]]
11/16/16, 7:53 PM
#28

#27 Länkar du till Russia Today, en rysk propagandasajt? Det är väl inte tillåtet här?

[Bermudas]
11/16/16, 8:37 PM
#29

#28 Är mest intresserad av vad som sägs. Det jag länkat till är är en enskild persons youtubekonto och hon i sin tur lägger in en intervju med Ron Paul en bit in i klippet. Det är vad HAN säger som är intressant, en gammal erfaren politiker, väl värd att lyssna på tycker jag. Edit: Har läst sajtreglerna nu. Ser inget om RT där.

Zepp
11/16/16, 9:33 PM
#30

RT är en rätt bra källa.. man vet var de står och så vet man att det lixom är en officiell ståndpunkt av Putin.. iallafall så speglar det Rysslands intressen.

Ja altså.. angående Trump, det går käpprätt åt h*lvete.

Om jag skall vara ärlig så tror jag knappast att det skulle varit särskildt annorlunda under Hillary.. dvs USAs intressen kommer först.

Retoriken är annorlunda.. maktapparaten är den samma förutom vissa ministrar/en viss president.

Har över huvdtaget svårt att tro att Trump kommer att missgynna USAs multinationella företag?

För övrigt så är det främst Kina som äger USAs statsskulld.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cool-Cat
11/16/16, 9:57 PM
#31

#28Är det verkligen tillåtet att citera "Dagens industri" och deras propaganda😃

Tycker du att det skulle vara förbjudet att länka till RT eskils?

Huygens
11/16/16, 11:43 PM
#32

Sponsrade anti-Trump-demonstationer?

George Soros kontrollerar demonstranter mot Trump, berättar RT. Anti-Trump organisationen MoveOn, har tydligen kopplingar till George Soros, som kontrollerar röstmaskiner i 16 av USAs delstater.

Smartmatic machines som kan manipuleras. Trumps verkliga seger kan ha varit mycket större än vad dom officiella siffrorna angett.

Zepp
11/16/16, 11:49 PM
#33

Vi vet att Soros är en nagel i ögat på Putin.

Något nytt från RT?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
11/16/16, 11:56 PM
#34

Soros och Putin är nog kompisar. Frontfigurer, precis som Trump. Hela charaden med motsättningar mellan Öst och Väst är iscensatt av styrande makter som manipulerar både Kreml och US Congress.

Lägg märke till hur lugn Trump är. Har han pratat om att ställa Hillary inför rätta en enda gång efter valvinsten?

Annons:
Zepp
11/17/16, 12:00 AM
#35

Om du menar att Soros stött och betalat ansenliga pengar till organisationer som gjort att flera före detta sk östländer gått med i EU och NATO så har du säkert rätt!

Att Putin är värsta påhejaren av en sådan utveckling är jag dock mer tveksam till?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
11/23/16, 1:31 AM
#36
Zepp
11/25/16, 9:16 PM
#37

Allt vad vi vet är att Trump vann valet till USAs president, Clinton har gratulerat och erkänt sitt nederlag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
11/25/16, 11:52 PM
#38

#37  Är det så?

.

Jill Stein har på 48 timmar fixat Wisconsin och Pennsylvania. Hon samlade
5 miljoner $ på 48 timmar, medan Hillary stod still.

Jill Stein, starkt jobbat.

Nu återstår bara 2 miljoner $ och Michigan. Miljöpartisten Jill Stein har fram till på onsdag på sej att skaffa fram pengarna.

Trump vann?

Zepp
11/25/16, 11:58 PM
#39

Eh.. har elektorerna sammanträtt ännu?

Trump vann de flesta elektorer!

Har det någonsin hänt att elektorerna valt någon annan än vad de blev valda för att rösta på?

Hillary fick för övrigt flest röster i USA, men det har lixom inte så mycket med saken att göra.

Elektorerna utser president i USA!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
11/26/16, 12:17 AM
#40

19 december. Och, oh ja, elektorerna har varit promiskuösa.

Zepp
11/26/16, 12:35 AM
#41

Mm.. Obamas presidentperiod går ut den 20de december det känner jag till.. att folk är promiskuösa generllt men framförallt sexuellt visste jag oxå.

Har i princip inget emot promiskiuösitet så länge den riktas mot mot mig.. främst utav sexiga kvinnor!

Iallafall så har väl ellektorerna bara två kandidater att välja mellan, Clinton eller Trump?

Oså får de vara hur promiskiuösa som deras läggning tillåter fram tills dess?

Sannolikheten att de skulle välja Bernie Sanders är väl rätt liten.. främst med tanke på att de flesta är Republikaner?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Huygens
11/26/16, 12:47 AM
#42

Obamas tid går ut i januari. Jag avsåg tidpunkten när elektorerna röstar. Elektorerna väljer även vice president.

Zepp
11/26/16, 12:58 AM
#43

Okej.. 20 Januari då!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
11/26/16, 1:43 AM
#44

Det skumma är att Fox News anklagar Jill Stein för att vara en Hillary Clinton agent och marionett.

Fox nyhetsförmedling är smockfull med sarkasm (1 min). Är Fox rädda för att "Putinagenten" Trump ska förlora?

.

Det är ju lite konstigt då Jill Stein även använder sej av RT för att leverera sitt budskap. Jill Stein säger att traditionell media tystar henne så hon är oerhört tasksam för att kunna prata genom RT (1 min).

"RT gives me a voice."

Jill Stein kan ju inte både vara rysk agent och Hillary agent? Eller är Stein dubbelagent? Kanske Nomen kan reda ut frågan?

.

Sen tycker jag att Pizzagate blir tokigare och tokigare. Här är ett av dom mer sansade inslagen med Megan på D Seaman (8 min). Lite upprepning av andras videoklipp med utdrag från Wikileaks läckta Hillary email.

Kan det vara så att Hillary inte vill att Trump förlorar, för nu har Trump sagt att han inte ska jaga henne juridiskt och en sådan sak som Pizzagate vill Hillary inte att FBI gräver djupt i.

Terra Australis
3/5/17, 1:46 PM
#45

Ännu tjuts det krokodiltårar där borta.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Upp till toppen
Annons: