Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1138 ggr
[helga21]
11/12/16, 2:30 PM

Sularpsfarmen

"På ena sidan: ett populärt företag som verkar bry sig om samhället.

På den andra: trångsynta grannar som inte gillar invandrare.

Så går snacket på Facebook om Sularpsfarmen och deras kritiker.

I sociala medier blir domen snabb.

Men allt är inte vad det ser ut att vara."

Är det fel att man vill att även invandrare ska hålla sig till lagarna som finns här i landet och inte skylla på rasism om de blir anmälda? Vänligen läs artikeln innan ni kommentera.

http://www.expressen.se/kvallsposten/idyll-pa-vag-att-spricka/

Annons:
Cragan
11/12/16, 3:31 PM
#1

verkar vara en riktig soppa det där.

Halvdansken
11/12/16, 3:33 PM
#2

Kan förstå grannarna som blir sura när kunder till butikerna parkerar på deras tomter. Och stackars djur, om det nu var så att de inte fick mat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aniara14
11/12/16, 3:54 PM
#3

#0 "Är det fel att man vill att även invandrare ska hålla sig till lagarna som finns här i landet och inte skylla på rasism om de blir anmälda?"

Nej, det är inte alls fel, utan borde vara fullständigt självklart och naturligt. Men i det knäppa upp-och-nervända landet Sverige gäller inga normala eller självklara regler längre. Sorgligt nog.😕

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[helga21]
11/12/16, 9:36 PM
#4

Om ni har facebook så kan ni logga in där på denna adress där företagaren har svarat och det finns kommentarer

https://www.facebook.com/Sularpsfarmen-1411945799064963/?fref=ts

[helga21]
11/13/16, 6:35 PM
#5

Kan säga att det står i kommentarerna att företagaren har två domar på sig sen tidigare för olika manschettbrott.

[helga21]
11/16/16, 10:22 AM
#6

"Sularpsfarmen har betalat den skatteskuld som förföll till betalning i måndags. Men Skatteverket kräver ytterligare 1,6 miljoner kronor från Nabil Fakhro."

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-15/sularpsfarmen-har-betalt-men-kravs-pa-mer

Annons:
[helga21]
11/16/16, 10:25 AM
#7

Hot mot de som är kritiska förekommer

"Under tisdagen lades en ny kommentar ut och personer som blivit rädda har hört av sig till Sydsvenskan. Kommentatorn hotar alla som är kritiska till Sularpsfarmen och alla grannar: ”Lyssna här era svenska horungar. Ska följa upp ert liv ta samman och bränna ner era lägenheter bilar garage villor era fucking värdefulla saker ska hitta er en efter en och råna er. Ni ska ångra stunden ni skrev här. Hoppas vi ses snart.”"

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-15/dodshot-pa-sularpsfarmens-facebooksida

[Hayabusa]
11/16/16, 11:28 AM
#8

#7 Inte förvånad, följer ett typiskt mönster och språkbruk.

Halvdansken
11/16/16, 5:57 PM
#9

Rasism, med andra ord. Skulle det varje fall kallats om det varit vänt på andra hållet, så att säga. Hot mot folkgrupp också? Han hotar ju samtliga svenskar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Martin
11/17/16, 1:15 PM
#10

#7 Och läser man nästa stycke, ser man att någon påstår att det kontot är ett fejkkonto. Mest så att alla (som inte läser artikeln) har helheten.

Jag har varit där inne till och från redan innan det uppmärksammades i media häromdagen för skatteskulderna och det har varit rätt hätskt (läs: hot) mellan varven, mellan vad jag uppfattar både anställda, kunder och andra (möjligen grannar). Vid enstaka tillfällen kan man se att det är konto som bara har skrivit där och inte har någon annan aktivitet alls. 

När jag läste ditt inlägg uppfattade jag "kommentatorn" som att det var en från Sularpsfarmen som kommenterade. Läser man artikeln så är inte min tolkning så utan att det är en någon som har skrivit på deras FB som refereras som "kommentatorn". Viss skillnad.

Nabil själv som ju äger stället har ju en hel del att förbättra avseende vad han gjort fel men i alla fall i det som han har skrivit på FB och som ligger kvar där (i rimlig närtid, jag har inte läst allt) är ju ödmjukt skrivit där han erkänner fel och brister, och inte andas något om rasism.

Sen är det ju jätteenkelt: Oavsett etnicitet så gäller brottsbalken i Sverige och för företag gäller vissa regler om skatt, sociala avgifter osv. Något som det fuskas oerhört med, i många branscher.

Själv har jag varit på väg att handla där ett par gånger men det har aldrig blivit av, och nu blir det inte på ett tag till heller. Jag vet att man inte alltid vet vad de affärer man gynnar sysslar med (i form av skattefusk, fusk med löner och anställningar osv) men jag försöker att inte gynna det som missgynnar samhället.

mvh Martin

[helga21]
11/17/16, 5:08 PM
#11

# 10 Det är taget från texten som stod i Sydsvenskan.

Martin
11/18/16, 6:26 AM
#12

#11, Jo, det såg jag. Jag menade bara att förtydliga vissa bitar som kan se konstiga ut / ha en helt annan innebörd om man inte läser hela artikeln. Lite tagit ur sitt sammanhang, för även om det i drömvärlden är så att man gör en faktakoll eller läser hela länken som finns med så tror jag att det är många som inte gör det.

Finns ju en känd fejkskribent i USA som menar att Trump kanske vann pga hans fejkade artiklar som fick större spridning än riktiga saker. 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23934075.ab

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: