Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1479 ggr
[rara]
12/2/16, 12:12 PM

Vad politiker tjänar

Hittade en intressant sida där man kan kolla vad politiker i hela världen tjänar. Intressant är vilka stora skillnader det finns. En del politiker nöjer sig med väldigt lite pengar. Sidan är inte helt aktuell längre, utan lönerna har nog stigit en smula sen dess, men ändå ger den en bra bild av de stora skillnaderna.

Kinas president tjänar bara 1.534,- euro i månaden. Det är mindre än vad t.ex. en minderårig flykting, som kommer utan föräldrar, får i Österrike. Räknar man ihop fickpengar, utgifter för bostad och alla bidrag hamnar de på runt 2.000,- euro i månaden. Det är ungefär den summan som Indiens president och Bulgariens premiärminister tjänar.

Bara 33 % mer än vad minderårig flyktingar får i Österrike tjänar sloveniens ministerpresident.  Han tjänar 3.000,- euro i månaden.

En riktig "fattiglapp" är Pakistans president.  Han tjänar bara 704,- euro i månaden. Tänka sig hur det låter för flyktingar från Pakistan, att de får nästan 3 ggr så mycket som deras president för ingenting, om de flyr till Österrike.

Reinfeldt befann sig någonstans i mitten med sina 16.362,- euro.

Dom som tjänade mest enligt den icke akutella listan är:

1. Obama: 29.130,-

2. Turnbull: 27.633,-

3. Österrikes sista president Fischer: 26.656,-

4. Litauens president 26.000,-

5 + 6 Juncker och Tusk : 25.555,-  (ej medräknad är saker som bostadsbidrag och annat extra. Med alla bidrag hamnar de nog före Obama).

http://www.lohnspiegel.org/osterreich/home/gehalt/vip-gehalt/politiker-gehalt

Annons:
[tk1971]
12/2/16, 12:27 PM
#1

Skulle DU vilja vara politiker? Jag tror att väldigt många svarar nej på den frågan, med tanke på vad en politiker kan utsättas för i form av spott och spe, journalistdrev, anonyma människor som spyr över dem på nätet, och i extrema fall t.o.m. fysisk förföljelse av dem och deras familj och inget som helst privatliv.

Tur att det finns de som faktiskt är villiga att ta på sig politikerrollen trots risken för ovanstående. Då kanske man ska ha rätt bra betalt också.

tlover
12/2/16, 12:41 PM
#2

"med tanke på vad en politiker kan utsättas för i form av spott och spe, journalistdrev, anonyma människor som spyr över dem på nätet, och i extrema fall t.o.m. fysisk förföljelse av dem och deras familj och inget som helst privatliv."

Som en vanlig bloggare alltså

l'm back

[tk1971]
12/2/16, 12:43 PM
#3

#2: En bloggare är en privatperson som viker ut sitt liv i sociala media helt frivilligt, så det får man faktiskt ta. En politiker däremot har som bekant  en uppgift att vara med och styra samhället.

[rara]
12/2/16, 12:51 PM
#4

#1

Tja, tänk bara hur många det är som inte är politiker men som ändå utsätts för näthat och fysisk våld.  En politiker har dock en massa livvakter och poliser som skyddar honom, en bra bevakad lyxvilla, kulsäker bil, så han behöver inte frukta fysiskt våld.

Privatlivet får de nästan avstå ifrån ett par år, under den korta tiden som de har makten, men det måste även andra som jobbar mycket. Men en Juncker t.ex. går i pension om 2 år och sen är det ingen kotte mer om bryr sig om honom. Men han får 70.000,- euro pension om året och 350.000,- för en "start i ett nytt liv".

Kritiken som han får från alla håll skulle han kunna undvika om han skulle nöja sig med det som vi betalar honom och om han skulle göra politik för oss.  Men han har ju valt att göra politik för multinationella storföretag.  Tror du inte att  han får en massa extra pengar av dessa företag?

Sen finns det ju politiker i Europa som nöjer sig med betydligt mindre pengar. För 3.000,-  euro skulle jag inte vilja vara politiker, men om jag skulle få det som Juncker får bara för att han sitter ett par år i Bryssel skulle jag inte tacka nej.

[rara]
12/2/16, 12:54 PM
#5

#3

Menar du att en politiker inte blir det "frivillig"?

tlover
12/2/16, 12:56 PM
#6

#3 Menar du att alla politiker är fast i riksdagshuset? 😮

Vi måste genast frige dom

l'm back

Annons:
[tk1971]
12/2/16, 12:59 PM
#7

#5: Nu fungerar det ju så i samhället att lönen är en del av det som lockar folk till olika anställningar inom olika "yrken" - ja, i det här sammanhanget räknar jag politiker som ett yrke, eftersom man får betalt för det och många stannar inom det i många, många år. Det finns ett klart samband mellan lönenivå och attraktionskraft när man söker jobb. Det är bara att titta sig omkring.

Vad skulle hända om man sänkte politikernas löner? Tror ni att det skulle vara kö till de positionerna? Vilka skulle söka sig till dem? Tror ni att de skulle besättas av kunniga, i samhällsfrågor insatta personer?

[rara]
12/2/16, 1:12 PM
#8

#7

Jag har full förståelse för att Obama får en bra lön. Han har ett väldigt stort ansvar, inte bara för det stora landet USA, utan hans politik påverkar hela världen.

Men sen finns det människor som Österrikes president, som tjänar nästan lika mycket so Obama, men utan att ha samma ansvar. I Österrike har presidenten inget regeringsansvar, utan han har bara representativa uppgifter, som att hålla tal eller att skaka hand.  Fischer har aldrig utsatts för kritik, näthat eller våld. Men båda kandidaterna som nu vill bli president utsätts för näthat.

EU politikerna tjänar också för mycket. För att bestämma bananers böjning och annat trams behöver man inte tjäna så mycket för. Däremot tycker jag att politiker i Slovenien, Kroatien, Bulgarien, Rumänien osv. tjänar för lite.

"Vad skulle hända om man sänkte politikernas löner? Tror ni att det skulle vara kö till de positionerna? Vilka skulle söka sig till dem? Tror ni att de skulle besättas av kunniga, i samhällsfrågor insatta personer? "

Du ser ju på exemplet EU att de inte hjälper att betala höga löner.

[tk1971]
12/2/16, 2:31 PM
#9

#5,6: ni väljer att självklart missförstå med flit. En bloggare väljer själv att exponera sitt privatliv för vem som helst. Ja, det är ju själva poängen med att blogga. Men en politiker väljer INTE att exponera sitt privatliv. Det är inte poängen med att bli politiker. Poängen med det är, förhoppningsvis, att vara med och påverka hur samhället ska fungera. Man blir inte politiker för att man så hemskt gärna vill att folk ska snoka och rota i ens mest privata saker.

[rara]
12/2/16, 3:01 PM
#10

#9

Vem som blir politiker måste räkna med att han står i medias fokus och att det rotas i deras privatliv, precis som när man är vilken kändis som helst.  Väljer man att ställa upp för att bli president, premiärminister osv. har man redan träffat valet att acceptera det. Det måste också popstjärnor och skådisar göra.

Att hela ens privatliv skulle exponeras är dock ganska överdrivet, men ett större antal människor vet förstås vem man är, vem man är gift med, varifrån man kommer osv. än om man inte är en kändis. Man måste räkna med att fotografer tar varje chans att göra en "sensationell bild" som kanske hamnar i tidningar och att man har både förespråkare och motståndare gällande kritik. Vem som väljer att bli politiker, skådis, popstjärna osv. har redan träffat valet att leva det här livet. Somliga njuter av att alltid ha strålkastarna på sig, att få publicity och att stå i fokus.

"Poängen med det är, förhoppningsvis, att vara med och påverka hur samhället ska fungera. "

Jo, det är idealföreställningen, att arbeta för folket och för samhället,  men i praktiken ser det lite annorlunda ut, åtminstone vad som gäller EU politiker. Man har känslan av att de bara jobbar för vad som är bäst för deras konton på banken.

[tk1971]
12/2/16, 3:24 PM
#11

Hur mycket får en politiker tjäna?

tlover
12/2/16, 5:57 PM
#12

#9 Nej jag visar det löjliga i påståendet. En politiker vet om kändisskapet innan h*n blir politiker, så gör även de bloggare som väljer att vara offentliga (det finns flera anonyma bloggare som också hotas och trackaseras eller offentliga bloggare som inte skriver om privatlivet som hotas m.m)

Själv anser jag att en politiker ska tjäna lika mycket som medellönen i landet i fråga så i Sverige skulle det vara ca 35 000:- 

edit: man ska inte bli politiker för pengarnas skull utan för att man vill göra kommunen/landstinget/landet bättre

l'm back

[tk1971]
12/2/16, 6:05 PM
#13

#12: även de som börjar som fritidspolitiker i kommunfullmäktige? Jag tror inte att alla av dem har förstått vad som kommer.

Så politiker ska ha medellönen i landet? Varför då? Och de som tjänar mindre än medellönen, hur motiverar du det?

Annons:
tlover
12/2/16, 6:19 PM
#14

#13 Så alla som bloggar förstår det?

För att dom är representanter av folket, ståndsregeringen gav vi upp för länge sen faktiskt. Sen om dom vill höja sina löner får dom kämpa att höja allas löner helt enkelt

l'm back

[tk1971]
12/2/16, 6:34 PM
#15

#14: Ja, det bör man fatta om man är normalbegåvad. Vad drar du in ståndsriksdagen i det här för? Vad har den att göra med min fråga om hur man ska motivera en lägre lön för alla som tjänar mindre än medianlönen? Är det för att deras prestation är mindre värd än politikernas?

[Bermudas]
12/2/16, 8:58 PM
#16

Lite halvt OT. Det kan inte vara lätt att vara politiker idag. Klämda mellan olika grupper. "Moderata Hanif Bali twittrar om att nyanlända ockuperat kommunhuset tre ggr och polis måste tillkallas för att avhysa dom. Deras tre krav är: 1. Vill ha större bostad 2. Vill ha förstahandskontrakt 3. Vägrar dela bostad http://imgur.com/auA0sgn.jpg Så i Solna börjar man således ge nyanlända förtur i bostadskön. Då ilsknar solnabor till och vissa börjar hota politikerna. Många har stått i kö i femton år utan att ha fått ett förstahandskontrakt. Samtidigt så kräver regeringen att kommunerna tar in ännu fler…och ännu fler.. ja kraven haglar från alla håll.

kallepudas
12/2/16, 9:16 PM
#17

#12 Nog ganska lättförtjänta pengar som en hel del är ute efter.

Vad tjänar en person som sitter i riksdagen….65000:- har jag för mig.

Det låter i mina öron som lättförtjänta pengar och det hade nog inte varit kö till det jobbet om det bara hade avlönats med 20 000 brutto.

Tar vi politiker ner på kommun-nivå så tjänar dom ju inte sådana pengar och och den tiden dom lägger ner är nog ett minus-resultat i plånboken tid mot pengar.

tlover
12/2/16, 9:20 PM
#18

#15 Alltså bör en normalbegåvad politiker göra det också

Ståndsriksdagen drog jag in i detta eftersom nuförtiden ska politiker representera gemene man inte de få rika som fötts in till pengar. Det var svar till varför politiker skulle ha medellön.

Det kommer alltid att finnas de som har mindre därför så är det enklast att helt enkelt politiker har medellön el alternativt medianlön. Det finns de som lever på nån tusenlapp per månad och det tvivlar jag skulle vara lagligt att ge som lön så därför måste det tyvärr alltid vara de som lever på mindre än politiker

l'm back

tlover
12/2/16, 9:25 PM
#19

#17 Enligt scb ligger snittlönen för "politiker och högre ämbetsmän" som är kommunanställda (kommunpolitiker) på 66200:-

l'm back

kallepudas
12/2/16, 9:39 PM
#20

#19 Okej och hade lönen varit 20-tusen så hade det varit svårt att hitta folk till politikerjobbet för många hade nog hellre skaffat ett annat jobb som man tjänar bättre på.

Förändra samhället…pyttsan heller dom gör det för pengarna.

Annons:
tlover
12/2/16, 9:57 PM
#21

#20 Så du vill hellre ha nån som enbart ser till sin egen börs än nån som vill gott vid makten?

Jag skulle själv vilja vara kommunpolitiker ett tag men inte för pengarna utan för att jag brinner för min hembygd. Fast nu tror jag inte det kommer att gå för jag tycker inte något parti  riktigt passar mig men det är en annan femma (och ja, jag skulle helt klart nöja mig med 35000:-, det kan hela min familj leva på till och med så min man kan bli hemmaman under tiden om han vill)

l'm back

kallepudas
12/2/16, 10:22 PM
#22

#21 Nämn någon politiker som "vill gott" ?

Räcker väl att säga politiker och 3:12 reglerna så ser du vad politiker går för.

Google-sökning på Mona Sahlin så ser man ju hur den vänder kappan efter sin egna börs. När hon var partiledare lät det minsann annorlunda än vad som senare visats.

Hon är inte ensam heller vilket är viktigt att påpeka men hon är ett tydligt exempel.

Miljöpartister som målar båten med giftig färg….leva som man lär…..pyttsan heller.

Juholt kunde inte betala sin hyra utan att fippla till det……vi snackar om genier här nu.

Dom kan inte redovisa sina taxikvitton utan att försöka blåsa vanligt folk så det där "göra gott" vet jag inte var du hittar nånstans.

Sedan ändrar ju politikerna spelreglerna för "vanligt folk" hela tiden. Se på pensionärskrakarna som sitter där med vatten & bröd typ för att dom litat på så kallade politiker. Var fjärde år upprepas samma sak och sedan blir det inte mycket med det hela.

Politiker ger med ena handen & tar med den andra så därför gäller det att spela spelet exakt på deras villkor fast med andra spelare som håller politikerna i schack.

tlover
12/2/16, 10:26 PM
#23

#22 och du tycker det är bra?

"Nämn någon politiker som "vill gott" ?"

En släkting till mig (kommunpolitiker), ev också en annan släkting till mig men hans politik vet jag mindre om (han är kommunpolitiker i en annan kommun än min hemkommun) men han är en bra man iallafall

l'm back

kallepudas
12/2/16, 10:27 PM
#24

#23 Vad tycker jag är bra?

tlover
12/2/16, 10:36 PM
#25

#24 att det inte går att lita på politiker om annat än att dom försöker få mer pengar. Du ville väl inte att dom skulle vilja förändra till det bättre eller har jag missförstått

l'm back

kallepudas
12/2/16, 10:55 PM
#26

#25 Jag ställde frågan " nämn någon som vill göra gott" ?

Du svarade med att du kände någon….vi som kan använda en sökmotor & kan tänka själva hittar ju den ena politikern efter den andra och dom är ju fulla av bluff & skojerier allihop.

En karaktär i BECK har ju ett uttryck som passar perfekt på ALLA politiker men jag hoppar över det ordet.

Dom kanske skulle förändra sig själva först & sedan stå för & leva efter det do själva säger först sedan kanske dom kan vinna någons förtroende.

Nu ska man rösta 2018 igen men på vilken pappskalle då ställer jag mig frågan. Gänget som finns tillgängliga är ju precis som stolparna i hästhagen & det är bara att sätta en kartong på dom så har vi ungefär samma kunskapsnivå som nuvarande partiledare med anhang.

tlover
12/3/16, 6:47 AM
#27

#26 jag kan också tänka själv tack. Jag har aldrig skrivit att det är så nu att politikerna vill gott idag (även om det bevisligen finns undantag, även om jag tror det är vanligare på tex kommunal nivå) utan att det är något att eftersträva. Fast förstår jag dig rätt så tycker inte du att det är något att eftersträva

l'm back

Annons:
kallepudas
12/3/16, 7:58 AM
#28

#27 Hoppet om bra politiker på hög nivå har jag gett upp.

Jag vet också bra politiker på "kommunnivå" men dom kommer inte längre än så tror jag.

Nu har väl dom högre politikerna börjat sin karriär någonstans så på vägen tappade dom sunt förnuft eftersom det blir som det blir.

Kan dom inte betala sin taxiresa eller hyra,radiotjänst utan att det ska bli strul så anser jag personligen att dom inte har rätt kompetens att leda ett land i rätt riktning.

tlover
12/3/16, 10:26 AM
#29

#28 Så du håller med mig om att det är något att eftersträva att politiker ska vilja gott?

l'm back

[rara]
12/3/16, 11:10 AM
#30

#10

"Hur mycket får en politiker tjäna?"

Det beror helt och hållet på vilket jobb vilken politiker gör i vilket land.

För att ta de exempel i mitt huvudinlägg och göra en bedömning:

Obama: OK

Turnbull: för mycket. Hälften vore lagom

Fischer, Litauens president, Juncker och Tusk : Aldeles för mycket. 1/4 av det som de tjänar vore lagom.

Reinfeldt:  nästan ok, men kanske en smula för mycket.

Kinas, Pakistans och Indiens president, Bulgariens och Sloveiniens premierminister skulle jag dock ge mer lön.

Det är klart att priserna i de sistnämnda länderna är lägre än hos oss, så de kan nog leva bättre med deras löner i deras länder än hos oss, men det gäller förstås bara bostad, kläder och livsmedel.  Saker som bilar, TV, tvättmaskin osv. är inte mycket billigare än hos oss.  Juncker och Tusk skulle kunna köpa sig en medelklass bil varje månad, medan en del av de lågavlönade politikern i de sistnämnda länderna skulle vara tvugna att spara ihop till en bil i några månader till några år.

kallepudas
12/3/16, 5:08 PM
#31

#29 Ja det kan jag hålla med om men det blir ju en omöjlighet om vi nu ser till fakta.

Men vi kan väl önska oss det i julklapp.

Tjeja
12/4/16, 9:02 PM
#32

Oavsett vad man tycker att politiker är värda eller inte värda… det är verkligen förvånande med dessa enorma skillnader..

Och något som retar mig lite är att man i i Sverige envisas med att påstå att svensk regering och svenska politiker tjänar väldigt lite och uselt jämfört med vad som är standard i övriga världen…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
4/3/18, 12:00 PM
#33

2016 uppmärksammades att SD-riksdagsledamoten Nina Kain varit frånvarande vid 168 av 170 riksdagsvoteringar.

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-ledamoter-rostskolkar-ofta/

Då lovade hon att börja delta i omröstningarna när hon befann sig i riksdagshuset. Det har gått så där kan man väl säga - för hela mandatperioden är hennes voteringsfrånvaro 80%,  och från september förra året har hon åter varit frånvarande vid 99% av omröstningarna.

Kain har ett arvode på mer än en halv miljon från riksdagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sd-kvinnan-ar-knappt-narvarande-i-riksdagen-far-fullt-arvode

Carmarino
4/3/18, 12:07 PM
#34

#33 Undrar vad hon gör istället, som motiverar den höga frånvaron?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
4/3/18, 12:15 PM
#35

 #34 "Jag gör ju en massa annat arbete. Jag jobbar heltid hemifrån, tro mig!", säger hon på länken från 2016.

När det samma år uppmärksammades att Kain gått ett destinationskort på flyget värt över 145.000 trots att hon inte varit närvarande vid voteringarna så förklarade Mattias Karlsson, partiets gruppledare, hennes frånvaro med  ”ohälsa med koppling till personliga trauman”. Enligt artiklarna ser det dock inte ut som om hon tagit ut någon sjukledighet.

Kain finns inte med på höstens valsedlar.

[Göstage]
5/28/18, 6:49 AM
#36

En ny undersökning visar att Socialdemokraterna är det parti som har minst antal låginkomsttagare på sina valsedlar, medan de är nästan jämbördiga med Moderaterna när det gäller störst antal höginkomsttagare. Antalet låginkomsttagare på valsedlarna minskar totalt, enligt en undersökning från SR Ekot.

"Andelen låginkomsttagare på valsedlarna minskar, medan de med höga inkomster blir fler jämfört med förra valet. Det visar Ekots genomgång av de cirka 6 000 riksdagskandidaternas inkomster. Lägst andel låginkomsttagare har Socialdemokraterna på sina valsedlar, men det är inte något problem, anser partisekreteraren Lena Rådström Baastad."---

"Andelen låginkomsttagare på valsedlarna var 19 procent i förra valet, nu är de 14 procent. Störst andel har Miljöpartiet, vilket kan förklaras med partiets stora närvaro bland unga och studenter."---

"På andra sidan inkomstskalan ökar andelen riksdagskandidater som tjänar över en halvmiljon kronor om året, från 25 procent förra valet till 34 procent i årets val. En del av förklaringen är förstås ökande inkomster för de flesta i landet.  Den största ökningen av kandidater med höga inkomster har Socialdemokraterna, 12 procentenheter. S knappar alltså in på M när det gäller andelen höginkomstkandidater, M har 47 procent, S 45."---

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6963026

Som jämförelse: tråd från 2006.

Upp till toppen
Annons: