Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 3465 ggr
[Nomen Nescio]
2016-12-06 11:31

Konspirationstroende tog till vapen

"I USA har ett skottdrama i Washington DC, en följd av en så kallad falsk nyhet som går under namnet "Pizzagate", orsakat starka reaktioner. Nu visar det sig dessutom att uppgifterna i "Pizzagate" fortsätter spridas av personer i Donald Trumps närmaste politiska krets, något som oroar många djupt. Pizzagate är en konspirationsteori som cirkulerat länge i USA. Som de flesta falska nyheter avfärdas "Pizzagate" av en majoritet, men betraktas som fakta av en inte obetydlig minoritet. En 28-årig man från North Carolina tog "Pizzagate" på så stort allvar att han i söndags beväpnad med ett automatvapen bestämde sig för att, som han sa, rädda de barn som pekas ut som offer i den här historien."---

"De här uppgifterna sprids av samma personer, radiostationer och nätsajter som även bland annat hävdar att massakern i Sandy Hookskolan häromåret, när 26 förstaklassare sköts ihjäl, i själva verket var en händelse helt iscensatt med hjälp av skådespelare, av dem som vill skärpa USA:s vapenlagar."--- *)

"När det nu efter det här skottdramat intensivt i USA diskuteras vilka följder en falsk nyhet faktiskt kan få, är det som väcker mest uppståndelse att det inte bara är personer som 28-åringen som tror på "Pizzagate". En av Donald Trumps närmaste män, som dessutom är son till Trumps nyligen utnämnde nationella säkerhetsrådgivare Michael Flynn Sr, är en av dem mer etablerade personer som länge spridit uppgifterna i Pizzagate."---

SR

*) Det kan noteras att "Sandy Hookteorin" även har fått utrymme på Politik iFokus,  i denna tråd. 

Mer om hur desinformatörer arbetar här.

Annons:
Huygens
2016-12-06 12:52
#1

false flag

[Nomen Nescio]
2016-12-09 14:24
#2

"I helgen klev en beväpnad man in på en pizzeria i Washington och öppnade eld, efter att ha läst en konspirationsteori på nätet om att restaurangen Comet Ping Pong var basen för en satanistisk pedofilring, ledd av Demokraterna och Hillary Clinton. Nyheten var fullständigt påhittad, men har nått miljonpublik genom sociala medier och propagandistiska alternativa medier på nätet.

Ingen i restaurangen skadades, och mannen greps av polis på plats. Nu uppmanar Hillary Clinton till handling mot vad hon kallar för ett akut hot mot samhället, rapporterar Washington Post.

– Epidemin av illvilliga, falska nyheter och propaganda som översvämmat sociala medier det senaste året har nu visat sig få verkliga konsekvenser, sa Hillary Clinton ett tal på torsdagen.

– Det här handlar inte om politik eller politisk färg. Liv står på spel."---

SVT

Huygens
2016-12-09 14:56
#3

Nomen, tror du på det där?

Tror du på det myndigheterna säger åt dej att tro på?

[Nomen Nescio]
2016-12-09 15:01
#4

Det jag med säkerhet kan säga att jag inte tror på en stavelse av det du sprider. Däremot är jag nyfiken på syftet - tror du verkligen själv på det du hamrar ut?

Huygens
2016-12-09 15:04
#5

Jag har ju följt det här, det är ganska uppenbart att media mörkar och döljer, döljer och mörkar vad som händer. Media presenterar en förenklad, ledande och platt historia.

Hur mycket bakgrund vet du till händelsen du refererat till?

[Nomen Nescio]
2016-12-09 15:12
#6

Hur kom det sig att du spred SandyHook-teorin som nämns i #0  med uppgifter om myndighetsinblandning och  "fejkskådespelare"? Hämtar du det själv ur en grumlig källa eller är du distributör för någon?

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-09 15:29
#7

"När Kreml spottade ur sig dussintals vansinniga historier efter nedskjutningen av det malaysiska flight MH17 över Donetsk, innehållande allt från att skylla på ukrainskt stridsflyg* till ett Nato-försök att attackera president Putins privata jetplan, är poängen inte direkt att övertyga tittarna om någon av versionerna, men att göra dem förvirrade, paranoida och passiva, som invånare i en virtuell verklighet kontrollerad av Kreml som inte längre kan jämföras med eller diskuteras utifrån någon ”sanning”.

Nu utvidgar Kreml sin verklighetsomdanande propagandamodell över de ryska gränserna till resten av världen, med hjälp av de hundratals miljoner man lägger på internationella sändningar som nyhetskanalen RT och på nättroll. Till skillnad från Sovjettiden försöker den ryska utrikespropagandan inte sälja in en vision av Ryssland, men helt enkelt ”desorganisera” och ”splittra” västvärlden genom att uppmuntra de antiamerikanska, anti-EU, antisemitiska eller antimigrationsstämningar som redan finns i samhället, samtidigt som dess bombkampanjer i Syrien ser till att mycket verkliga migranter flödar in i Europa."---

Peter Pomerantsev i DN, 160314

*Vem var spridare av RT:s uppgifter och viftade ivrigt med sin falskflagga på Politik iFokus?
http://politik.ifokus.se/discussions/53e743d6ce12c40554006e27-mh17-falsk-flagga-som-gick-snett#6

Huygens
2016-12-09 15:40
#8

#6 Jag har redovisat en liten del av den omfattande bakgrund som finns till falsk flagga Sandy Hook, samt några frågetecken kring vad som hänt MH17, vilket även personer med tendens till rysshat borde undrat över. Det går lätt att hitta rikligt med detaljer till dessa händelser på nätet. Du kanske borde kolla upp sakerna närmare, via alternativmedia?

Vad är det som gör att du inte ens funderar på ifall du borde ifrågasätta konstigheterna kring myndighetspåståendena?

.

Om vi tar din start i #0 och håller oss till ditt ämne: Hur mycket bakgrund vet du till händelsen i Washington du refererat till?

[Nomen Nescio]
2016-12-09 17:24
#9

#8 "Du kanske borde kolla upp sakerna närmare, via alternativmedia?"
Ja, det är ju så du arbetar.

"Vad är det som gör att du inte ens funderar på ifall du borde ifrågasätta konstigheterna kring myndighetspåståendena?"
Vad är det som gör att du vill att jag skall ifrågasätta uppgifterna från en Medarbetare på Sveriges Radio men svälja uppgifter på "alternativmedia"?

"Hur mycket bakgrund vet du till händelsen i Washington du refererat till?"
Hur mycket bakgrund vet du, varifrån har du fått den, och varför är du angelägen att sprida den här?

Jämför vad Furvik skriver i#0: "De här uppgifterna sprids av samma personer, radiostationer och nätsajter som även bland annat hävdar att massakern i Sandy Hookskolan häromåret, när 26 förstaklassare sköts ihjäl, i själva verket var en händelse helt iscensatt med hjälp av skådespelare, av dem som vill skärpa USA:s vapenlagar."---
med vad du publicerat här:
"Tja, sheriff John Hanlin som utreder skolskjutningen i Roseburg, Oregon, funderar på om åtminstone en av dom andra skolskjutningarna i USA har varit utförd av USAs myndigheter med sk crisis actors, fejk-skådisar. Det är den sk Newtown / Sandy Hook skolskjutningen som sheriff Hanlin länkar till med ett videoklipp som tar upp ämnet kring en myndighetskontrollerad falskflagg i Sandy Hook."---
Samma sak med anklagelsen med RT som källa att Ukrainskt flyg sköt ner MH17 - vad är ditt syfte med att gång på gång vidarebefordra sådana uppgifter?

Jag återgav uppgifterna i #0 därför att det är intressant med vad dessa konspirationsteorier kan leda till om det vill sig illa. Att den frågan nu tas upp på högre instanser i USA visar att det är ett ämne som är av intresse och värt att uppmärksammas. Fallet kommer säkert att diskuteras vidare i media, inte bara i USA. I oskyldigaste fall råkade jag bara träffa en öm tå hos dig genom att uppmärksamma händelsen här- i värsta fall finns det annat bakom din reaktion.

Huygens
2016-12-09 18:44
#10

#9 Om RT har information som västmedia mörkar, är det inte intressant?

Eller föredrar du att info mörkas?

.

Jag använde övervägande DailyMail och USA-/SVT-media som referenser tidigare och det var först i samband med att du högljudt började gnälla över RT, som jag på allvar fick upp ögonen för att RT rapporterade saker som västmedia mörkar.

Så tack för att du gjorde oss uppmärksamma på RT.

.

Jag kollade tråden om MH17, men jag kan inte se att det finns länkar från RT om MH17. Vad menar du med "RT som källa att Ukrainskt flyg sköt ner MH17"?

Länk?

[Nomen Nescio]
2016-12-09 20:37
#11

I länken nedan skriver du 141114  "RT släpper läckta radaruppgifter kring planen som var kvar i luften." Men du länkar inte den uppgiften till RT, utan till en annan artikel som i sin tur refererar till ryssproducerade uppgifter i Moskovsky Komsomolets.  Men detta visar att du använde dig av RT som källa vid denna tid.
http://politik.ifokus.se/discussions/53e743d6ce12c40554006e27-mh17-falsk-flagga-som-gick-snett#6

RT:s roll blev jag själv medveten om i juli i år, och detta framgår av denna tråd, från inlägg #6 och framåt.
http://politik.ifokus.se/discussions/5798982bce12c40e8b00053e-dagliga-desinformationsattacker-fr-frammande-makt?participating-4

Med andra ord är din rad med "Så tack för att du gjorde oss (?) uppmärksamma på RT" en ren och skär bluff - du var väl medveten om RT långt tidigare och har använt dem som källa fler gånger.

[Nomen Nescio]
2016-12-09 20:46
#12

Video som visar RT:s "nyhetsförmedling"kring Sandy Hook.

Här är tråden på iFokus där Sandy Hook också figurerat.

Huygens
2016-12-09 21:21
#13

#11 Det är en länk till DailyMail. En av mina 500 länkar till DailyMail på iFokus. Det finns bara länkar till västmedia i MH17-tråden.

Till DailyMail.

Storbritanniens största tidning.

Så om DailyMail skriver om RT, då vill du förbjuda DailyMail-artikeln? Vad händer om SVT skriver en artikel som refererar till RT? Ska SVT-artikeln också förbjudas?

Jag vill veta var din gräns går. Ska västmedias artiklar förbjudas om dom refererar till RT?

DailyMail, SVT, Aftonbladet osv.

.

Jag hade länkat till RT tidigare, fyra gånger i varje fall och DailyMail över 500 gånger. Och när du sedan började gnälla om RT, satte jag mej ner och tittade på ett antal RT-videoklipp och insåg att det fanns mycket mer i RT än vad jag tidigare trott.

Så jag kommer referera till RT när det saknas källor i annan media. T ex tråden om Jill Stein.

Likadant demonstrationerna i Puerto Rico, jag letade i 10 min och kunde bara hitta RTs videoklipp. All västmedia verkade mörkade demonstrationen i Puerto Rico mot giftbesprutningen. Det var locket på.

Västmedia mörkade.

.

Det går nästan inte att hitta ett enda USA-videoklipp från stormedia om Jill Stein innan presidentvalet. Det var först efter valet när Jill Stein begärde omräkning av rösterna, som Fox gjorde nyhetsartiklar om henne. Då jag mestadels botaniserar i UK-/USA-media hade jag missat Jill Stein, pga att USA-media mörklagt hennes valkampanj.

.

Det är enkelt.

Om övrig media mörkar och det enda videoklippet jag hittar kommer från RT, Jill Steins presidentvalkampanj mm, då kommer jag länka till RT.

.

Om vi återgår till din start i #0: Hur mycket bakgrund vet du till händelsen i Washington du refererat till?

Vad är Pizzagate?

Hur startade Pizzagate?

Vad har media berättat för dej om Pizzagate?

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-09 21:50
#14

Ja, det är klart att du kommer att fortsätta att referera till RT. Nu behöver du ju inte smyga med det heller.

I känd stil talar du från någon position snett uppåt, som om du skulle sitta inne med Sanningen om Pizzagate. Faktum är att tråden inte handlar om Pizzagate. Den handlar om faran med konspirationsteorier spridda med beräkning av proffs och nyttiga kolportörer.

Pomerantsev skriver så här i DN (länk nedan): "Många ryssar är fullt medvetna om att tv ljuger. Efter att ha växt upp i en sensovjetisk kultur där ingen trodde på kommunismen men spelade med i farsen, är de djupt cyniska. ”Allt är pr”, brukade mina kolleger i Moskva säga. Men jag såg också hur användbar denna cynism var för staten: när folk slutade lita på institutionerna kunde de enkelt lockas att tro på en konspiratorisk världsförklaring, aktivt uppmuntrad av Kremls tv-kanaler, som såg CIA:s dolda hand, eller frimurarnas, bakom alla världshändelser."--- (Min fetmärkning.)

Och det är väl där skon klämmer. Skyll på frimurarna (illuminati), dra på skepparhistorier om rymdödlor, månens berg och gör frågetrådar om vilka presidentkandidater som är ryska spioner - det är bara att snurra på, huvudsaken är att man drar sig strå till stacken för att få folk börjar misstänka samhällsordningen, och då passar det ju samtidigt bra att som ovan ifrågasätta myndigheterna och hänvisa till alternativmedia. Fast i ditt senaste inlägg får man veta att du länkat till Daily Mail 500 gånger, så de är kanske inte så otillförlitliga då? När det passar…

Länk från i mars i år, men den är inte mindre aktuell efter presidentvalet i USA: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/trump-och-putin-skapar-en-varld-utan-sanning/

Maikailoa
2016-12-09 21:50
#15

Det som låg till grund för pizzagate var väl epost som förmedlades genom wikileaks.

Maikailoa
2016-12-09 21:53
#16

#0

Att 28-åringen var "konspirationstroende" finns det ju inget belägg för.  Vilket är besvärande för den teorin.

Huygens
2016-12-09 21:58
#17

#14 DailyMail är också kontrollerad media, jag har länkat till DailyMail för dom har haft det bästa bildmaterialet, inte för att dom är mindre förljugna.

(Månens berg.)

[Nomen Nescio]
2016-12-09 22:06
#18

#16 Om man skall gå efter "court documents" och vad som mannen själv tycks ha sagt så gjorde han en utryckning för att befria sex barn som han läst skulle hållas fångna som slexslavar på en pizzabar av en pedofilring ledd av Hillary Clinton. Om  inte det är konspirationsteoritroende så vet jag inte vad som kan vara det…

http://www.nytimes.com/2016/12/05/business/media/comet-ping-pong-pizza-shooting-fake-news-consequences.html?_r=0

Huygens
2016-12-09 22:08
#19

#18 Det är vad traditionell media säger åt dej att tänka.

Tror du på det?

[Nomen Nescio]
2016-12-09 22:12
#20

#19 Man kan väl säga att jag tror betydligt mer på vad de skriver än på vad du vill få mig att tänka.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-09 22:22
#21

#17 Märkligt - i nedanstående tråd t.ex. vimlar det av länkar till Daily Mail, utan att det hänvisas till några bilder.

http://politik.ifokus.se/discussions/5681a1f48e0e7476d7001345-storbritannien-sarskilda-handelser

Huygens
2016-12-09 22:45
#22

#20 Det där var dina egna ord.

#21 Det finns många implicita artikel- och bildhänvisningar. Klicka på länkarna så ser du bilderna och artiklarna.

.

Och varför i hela friden tog du upp månens berg i #14? Dom fejkade kulissbergen, grushögarna, som dumpats av i en stor TV-studio för att fejka Apollomånlandningarna.

Tar du upp det ämnet Månens Sockerberg, av taktikskäl?

Vad förväntar du dej vinna på det?

.

Ja.

Apollomånlandningarna fejkades av NASA i en TV-studio, troligen i Nevadaöknen.

.

Om vi återgår till trådstarten, vad hände med trafikkameran som var riktad mot Comet Ping Pong, timmarna innan falskflaggan inleddes mot pizzerian?

Trafikkameran som annars var tillgänglig för allmänheten och som visade gatan med pizzerian, dygnet runt via internet.

Vad hände med kameran, timmarna innan falskflaggan startade?

Ledtråd: Mordet på Lady Diana i Pont de l'Alma-tunneln.

[Nomen Nescio]
2016-12-09 23:29
#23

Detta är Huygens telefonsvarare, vill du höra dagens konspirationsteori, tryck 1#. Vill du höra den om MH17, tryck 2#. Föra att höra senaste konspirationsteorin om Zikaviruset tryck 3#. För månlandningskonspirationen, tryck 4#. Om du vill höra vad RT säger om Sandy Hook, tryck 5#.Den som vill få en konspirationsteori om Pizzagate trycker 6#. Gäller det Clintons liklista trycker du 7#. Vill du ha en smarrig konspirationsteori om illuminati knappar du in 8#. Rymdödlorna avhandlas om du trycker 9#. För alla andra konspirationsteorier knappa in 0# eller dröj kvar i luren så fixar vi en ny. Vill du ha en seriös diskussion, lägg på luren och ring någon annan.

Huygens
2016-12-09 23:44
#24

#23 Har du börjat tillämpa Dispatch 1035?

[Nomen Nescio]
2016-12-09 23:47
#25

#24 Vänta, jag får nog knappa in 0#.

Huygens
2016-12-10 00:22
#26

Låt oss återgå till händelsen i Washington.

DailyMail tar faktiskt upp att skjutningen mot pizzerian kan vara en falskflagga, även om DM använder sej av sitt vanliga löjliggörande artikelspråk.

Inte så mycket bilder denna gången, men intressant att DM alls nämner false flag. Trycket från alternativmedia kanske påverkat och det går inte i längden att mörka 100 %?

.

Det har påpekats att den påstådde pizzeriaskytten är en skådespelare. Då passar det väl in med andra typer av sk crisis actors, t ex den uppmärksammade Virigin Killer (falskflaggan med två (!) skyttar i Santa Barbara) som la upp ett antal youtubeklipp där han visade sina skådistalanger. Hans pappa var Hunger Games-regissör.

.

Vem var skytten?

Tycker du inte att det är konstigt att pizzaskytten råkade vara en IMDB-skådespelare? Och skyttens fader jobbar för myndigheterna.

En intressant iaktagelse av en amerikansk kvinna. Vittnet i pizzerian lämnar ingen uppgift att pizzaskytten bar något vapen. Enligt polisen skulle det varit ett stort AR-15-gevär, men vittnet, pizzerians bartender (NBC-artikel), såg inget vapen.

Ett AR-15-gevär är ett stort muskedunder och borde synas.

Så min fråga är, vem sköt?

Sköts det alls?

.

Polisen påstår att dom beslagtog tre vapen, men vittnet såg…

Inget vapen?

[Nomen Nescio]
2016-12-10 07:30
#27

Se där, du försöker annektera ännu en tråd för att sprida dina prefabricerade teser. Nu använder du Daily Mails artikel till något som talar för dina teorier, när de i själva verket granskar hur ni Konspirationsteoretiker arbetar. Det förringar du till "förlöjligande artikelspråk". Måste vara en knepig balansgång att åberopa en artikel som referens och samtidigt döma ut den? 

Några citat:

"On blogs, YouTube channels and internet radio shows devoted to conspiracy theories, the arrest of Edgar Maddison Welch on Sunday was just the latest "false flag," a term for a cover-up or distraction orchestrated by the government or other powerful figures. The persistent belief in the false-flag theory shows just how stubborn fabricated conspiracies can be, according to experts."---

"Once a conspiracy theory gains traction, confronting true believers with facts is pointless, said Michael Barkun, a professor emeritus at Syracuse University's Maxwell School and the author of "A Culture of Conspiracy: Apocalyptic Visions in Contemporary America."
"When you get to conspiracy theories like this, they're closed systems of ideas," Barkun said. "They're constructed in such a way that there isn't any evidence you can present to someone who believes them that will lead a believer to change his or her mind."---

(Mina fetmärkningar).

http://www.dailymail.co.uk/wires/ap/article-4018414/Conspiracy-theorists-Pizzagate-shooting-just-false-flag.html

Annons:
[Bermudas]
2016-12-10 10:05
#28

Nu har jag inte läst särskilt mycket i denna tråd. Såg dock att ni nämnt "pizzagate." Vet inte vad jag ska tro om det där. Såg bara den här artikeln på Nya Tider och hoppade tilll ( ärligt talat har jag inte ens själv läst hela artikeln än…känner inte för det i nuläget) Det jag reagerade på var " konsten" denna Podesta gillar. Stämmer det att han har sådan konst hemma så är han inte frisk i huvudet. Mycket obehagligt i synnerhet målningen av barnet. http://nyatider.nu/natgravare-pekar-ut-hillarys-medarbetare-som-pedofiler/

[Nomen Nescio]
2016-12-10 10:19
#29

#28 "Abramovic har rört sig i elitens kretsar i många år. Hennes ”konst” är grotesk och innefattar inslag av låtsad kannibalism, nekrofili, ritualmord och liknande."---

Vad skulle inte en av dess duktiga grävare kunna få ut av en sådan här video?
RT kanske inte betyder Russia Today utan "Rasistisk Tårta"?

(Nya Tider - igen?)

[Bermudas]
2016-12-10 10:39
#30

#29 Jo men att ha realistiska målningar på barn som hänger i fjättror etc i sitt hem….väldigt obehagligt tycker jag. (om det nu stämmer att han har sådan sjuk sadistisk konst hemma på väggarna?) För mig är den enda frågan i nuläget har han verkligen såna konstverk hemma ?

[Nomen Nescio]
2016-12-10 10:59
#31

#30 Eftersom du citerar Nya tider så skall jag tillåta mig att för första och troligen enda gången citera motpolen Expo: "Nya Tider präglas av en hårdvinklad Kreml-vänlig rapportering parad med konspirationsteorier, inte sällan antisemitiska. Ett illustrativt exempel är återgivningen av en nyhet från RT (tidigare Russia Today) om ett läckt telefonsamtal mellan de ukrainska politikerna Nestor Shufrych och Julia Tymosjenko i samband med den ryska annekteringen av Krim." (Påminner f.ö. lite om nyhetsförmedling i den här tråden. Tyvärr har RT:s ingressfilm fallit ifrån.)

En av flera frågor jag ställer mig är hur många ägg det finns i samma korg som RT och Nya Tider.

[Bermudas]
2016-12-10 11:36
#32

#31 Just nu var allt jag ville veta om dessa vidriga sadistiska konstverk verkligen finns i Podestas hem eller inte? Det verkar ju som han faktiskt omgivit sig med den här "konsten". Mycket obehagligt i såna fall, tycker åtminstone jag. Men jag kanske gått OT nu? Ber om ursäkt i såna fall.

Huygens
2016-12-10 11:53
#33

Det går ganska lätt att hitta artiklar och videoklipp på bröderna Tony och John Podestas "konstintresse". Bröderna Podesta samlar på konsverk med stympade kroppar, bilder på obduktioner, traumatiserade barn, målningar på drunknade döda barn, teckningar på misshandlade barn, halvnakna bundna barn av konstnären Biljana Djurdjevic. Vi har exemplet med målningen med kannibalism på John Podestas kontor i Hillarys valstab, där Podesta säger att han skulle föredra att vara mannen med gaffeln, framför att vara mannen som ligger på bordet och blir uppäten.

En av John Podestas bästa vänner är den dömde pedofilen Dennis "Denny" Hastert, USAs Kongress talman.

Podesta uttrycker sin vänskap med pedofilen Hastert i ett av dom läckta Wikileaks Hillary-emailen.

.

Vi har Bill Clinton som juridiskt hjälpt barnsmugglar på Haiti. Pizzaskyttens far, var tror du han har arbetat för USAs myndigheter? Ja, just det, på Haiti. Bill Clinton som är god vän med miljardären och dömde pedofilen Jeffrey Epstein, som fälldes i domstol för att ha sålt minderåriga som prostituerade.

Vilken organisation ligger på andra sidan gatan av pizzerian? Beyond Borders som påstår sej "hjälpa" befolkningen och "stoppa" barnhandel i Haiti, som delvis finansieras av The Clinton Foundation.

[Nomen Nescio]
2016-12-10 11:54
#34

OT eller ej spelar mindre roll- det bidrar till att pusselbitar faller på plats.

Annons:
[Bermudas]
2016-12-10 12:16
#35

#33 hjälp vad är det där för sjuka människor?! #34 Tack! Pusselbitar är bra,

[Nomen Nescio]
2016-12-10 13:01
#36

#28 Nya Tider använder sig av  "källor" som "en anonym religionsvetare" och "andra nätgrävare" och av formuleringar som "andra indicier som lyftes fram" (av vem/vilka?), helt i enlighet med uppbyggandet av konspirationsteorier. Sedan tar andra krafter vid och sprider det. Som synes.

Andra  lägger ut fejkinformation på wikipedia och youtube, vilket senare åberopas av lydiga härolder som seriösa källor och bisittare spelar sin roll som förfärade.

[Nomen Nescio]
2016-12-10 13:15
#37

"Ryssland la sig i presidentvalet i USA och främjade Trumps chanser att väljas till president. Det framkommer i en ny, hemlig rapport från CIA, samma dag som president Obama beordrade en full genomgång av alla cyberattacker under höstens valrörelse."---

"Rent konkret ska personer kopplade till den ryska regeringen bland annat ha kommit över tusentals interna mejl inifrån det demokratiska partiet, så även från Hillary Clintons kampanjledare John Podesta. Mejlen ska man sedan ha läckt till Wikileaks, som publicerade dem. Syftet var att skada Clintons chanser att väljas till president. Enligt CIA-rapporten var personerna med rysk koppling kända inom underrättelsekretsar, och mejlläckorna var bara en del i en mycket bredare plan att smutskasta Clinton och stärka Trumps chanser att ta sig till Vita huset."---

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/cia-ryssland-hjalpte-trump-vinna-valet

I den här tråden finns uppgifter om hur ryssarna arbetar på svensk botten.

Maikailoa
2016-12-10 13:21
#38

#36

Du gör samma misstag som Agneta Furvik. Ni vänder på argumenten och återger det som ni anser förväntas av er.

Eftersom det är media som nu sprider ut nyheten att en person som påverkats av falska påståenden gått in i en pizzeria och vållat fara för allmänheten, så vet vi ju att det är dom som ligger bakom.

Notera hur meningarna följer varandra: 

"Pizzagate är en konspirationsteori som cirkulerat länge i USA.

Som de flesta falska nyheter avfärdas "Pizzagate" av en majoritet, men betraktas som fakta av en inte obetydlig minoritet."

Inte ett ord om att Agneta inte har något belägg för det hon skriver. Men hon försöker skapa ett samband mellan "konspirationsteori" och "falsk nyhet". Vilket är på tapeten nu.

[Nomen Nescio]
2016-12-10 13:27
#39

#38 Så eftersom det är media som har publicerat uppgifterna så "vet vi ju att det är dom som ligger bakom" - hur då?

Inget förväntas av mig. Däremot av andra som jobbar för högtryck för att sprida  desinformation.

#15 Du visste (kanske) inte hur rätt du hade där!

[Nomen Nescio]
2016-12-10 20:34
#40

"I somras skedde ett stort dataintrång mot demokraternas nationalkommitté i USA, ett hack som många experter tror har utförts av den ryska hackargruppen APT28, också kallad Fancybear.

Nu säger sig tysk underrättelsetjänst ha hittat belägg för att gruppen försöker lägga sig i det kommande tyska valet. Enligt uppgifterna ska Fancybear ha utfört flera spear phishing-attacker mot tyska politiker, alltså bluffmejl utformade för den specifika individ det skickats till.

Den ryska gruppen är sedan tidigare ökända för att skicka avancerade bluffmejl. Enligt Dell SecureWorks ska de bland annat ha utgett sig för att vara Google i mejl till personer inom Hillary Clintons valkampanj tidigare i år. Enligt den tyska underrättelsetjänsten verkar det som att Fancybear vill skapa osäkerhet och splittring bland väljare genom att sprida felaktig information."----

http://www.idg.se/2.1085/1.671610/ryska-hackare-tyska-valet

Huygens
2016-12-10 20:55
#41

Det är komiskt att se svensk media citera statskontrollerad USA-media utan att ifrågasätta ett enda ord.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-10 20:59
#42

#41 "Surt, sa räven", som du brukar uttrycka det. Eller skall man säga "surt, sa ryssen"?

Och, apropå statskontrollerat - skulle det kännas tryggare om de citerade RT?

Huygens
2016-12-10 23:13
#43

#37 Hur kommer det sej att media inte fokuserar på det centrala, att Hillary förlorade presidentvalet pga omfattande korruption?

.

The Clinton Foundation kan inte redovisa i storleksordningen 30-40 miljarder dollar som försvunnit i den ekonomiska hanteringen.

Hur kommer det sej att svensk media bara papegojar USA-media med beskyllningar att ryska hackare fick Hillary Clinton att förlorade presidentvalet? Varför säger svensk media inget om Hillary Clintons omfattande korruption?

Som amerikansk medborgare, skulle du inte bli förbannad om du får reda på att Hillary Clinton ägnar sej åt korruption och penningsvindleri i miljardklassen?

.

Alla korruptionsutredningar, alla FBI-utredningar, mot The Clinton Foundation blockerades av DOJ.

FBI förbjöds att utreda Clinton Foundations korruption, trots att 30 - 40 miljarder dollar försvunnit. Som amerikansk väljare skulle du inte bli arg över en sådan sak?

.

Mer än 11 miljarder dollar katastrofhjälp till Haiti kan inte redovisas från The Clinton Foundation. Varför säger inte svensk media ett ord om att DOJ blockerade alla FBI-utredningar mot The Clinton Foundation, av rädsla för att det kunde förarga Saudiarabien och skada intressen som USA har utomlands?

Varför säger svensk media inte ett ord om DOJ, som aktivt hjälpte Hillary dölja korruption i miljardklassen?

Varför läggs istället skulden för Hillarys valförlust på "ryska hackare"?

.

Nomen.

Tror du på att Hillary förlorade presidentvalet pga ryska hackare?

Gör du?

[Nomen Nescio]
2016-12-11 04:55
#44

"Ingen kan påstå att vi inte vet vad som pågår. Den ryska inblandningen i det amerikanska valet är uppenbar vid det här laget. Det handlade inte bara om hackerattacker mot Demokraterna i syfte att läcka komprometterande e-post. Enligt Washington Post står det också klart att ryska nättroll och datornätverk låg bakom mängder av falska nyheter under den amerikanska valrörelsen."---

"I den svenska debatten framstår hotbilden från öst ofta som något diffust långt borta vid horisonten. Vissa anar oråd, andra ser ingenting. Men vi måste inse att slaget pågår här och nu. Den centrala frågan är inte hur mycket extra pengar som försvaret borde få efter år 2020, utan hur vår strategi ser ut för att möta ryska påverkansförsök i dag."---

"I land efter land ser vi hur underrättelsecheferna väljer att gå ut offentligt och tala om den förvärrade hotbilden. Vid sidan om tyske Maasse trädde även chefen för brittiska MI6 fram i veckan och lade korten på bordet."---

"Från svenska Säpo och Must har det hittills varit tyst, men i söndagens Agenda i SVT ska faktiskt chefen för den militära underrättelsestjänsten, Gunnar Karlson, medverka. Låt oss hoppas att han tar chansen att vara frispråkig. För en central del i en motoffensiv måste vara att tala så öppet som möjligt om de ryska försöken att påverka opinionen och beslutsfattandet i Sverige. Det skulle höja allmänhetens medvetande och det skulle visa Kreml att vi har ögonen på vad de gör.

Vi måste också redan nu fundera på hur valet 2018 ska skyddas från yttre inblandning. Hur ser exempelvis cyberskyddet ut för de politiska partierna, Riksdagen, regeringen och andra centrala institutioner såsom Valmyndigheten? Och hur ser vi till att medierna, civilsamhället och väljarna förstår vad som pågår? Sverige är mer sårbart än vi kanske inser i tider av poliskris, flyktingströmmar, växande stöd för SD och misstro kring hur etablerade medier rapporterar om invandringsrelaterade ämnen."---

För i land efter land är det främst de högerextrema och högerpopulistiska rörelserna som agerar värddjur för den ryska propagandan. Sverigedemokraterna gör vissa ansträngningar för att hålla rent, men nya problem uppdagas gång på gång, som Egor Putilov-skandalen visade tidigare i höstas. På den SD-vänliga sajten Avpixlat kan man exempelvis läsa en raljant text om EU där den ryska propagandan sätts inom citationstecken, som om den vore ett västligt påhitt. Men det går inte att kräva upprustning av försvaret och samtidigt ge fri lejd åt ryska skapelser som Russia Today och Sputnik. Det är som att säga att man vill bekämpa den organiserade brottsligheten, men fortsätta att köpa smuggelcigaretter. I det informationskrig som pågår kan vi inte luta oss mot Försvarsmakten. Fotsoldaterna är alla vi som sitter framför datorskärmen."

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-ar-under-attack-fran-rysk-propaganda/

[Nomen Nescio]
2016-12-11 06:19
#45

 "Vid flera tillfällen har Sverigedemokraterna ertappats med att hämta argument från ryska informationscentra. Bland annat var den kraftigt spridda artikeln ”Miljarder för ensamkommande skäggiga barn” från 2015 enligt DN ursprungligen skriven av den Putintrogna nyhetsbyrån Sputnik News.
Men den ryska världsbilden lyfts även fram av delar av vänstern som kallar sig antiimperialister. Och likheterna mellan denna vänsterns minoritet och högerpopulismen är skrämmande många."---

"Putinvänstern har också sin egen alternativa mediavärld som motsvarar SD-högerns ”Avpixlat” och ”Fria tider”. Ofta dyker sajten ”Off-Guardian” upp i flödet."---

"Intressant är också att Off-Guardian i likhet med högerextrema hemsidor regelbundet sprider hatiska artiklar*) mot den judiske amerikansk/bulgariske finansmannen George Soros. Soros har varit mycket kritisk till EU:s restriktiva flyktingpolitik och anses av högerextrema grupper runt om i Europa vara en ledande gestalt i den ”judiska världskonspirationen”. Nyligen hade också den svenska högerextrema tidningen Nya Tider (som blev omskriven när den fick tillträde till höstens bokmässa i Göteborg) en artikel med rubriken ”George Soros: Europas fiende nummer ett?”. Nya Tider är enligt Expo ”djupt förankrad i den rasideologiska miljön” men befinner sig alltså i synen på Soros på samma linje som den påstådda vänstersiten Off-Guardian."---

"Med öppna sociala medier har det alltså fötts nya oheliga allianser som i förstone tycks ha föga med varandra att göra. Men de många beröringspunkterna kan dessutom tyda på ett mer systematiskt försök att påverka debatten i Sverige och väst. Det visar att vi bara står i början av ett desinformationskrig där vi alla måste lära oss att gå tillbaka till en grundläggande källkritik i varje uppgift som fladdrar förbi på nätet."

Martin Klepke, politisk redaktör Arbetet på Aftonbladet debatt

*) Om Soros skrivs det också en del på Politik iFokus. En sökning kan ge intressanta resultat. Som här t.ex. (i en tråd där RT står för en del inslag).

Huygens
2016-12-11 11:33
#46

Har du några egna funderingar eller är du nöjd med att olika proffsskribenter säger åt dej vad du ska tänka? Du kopierar faktiskt rätt så stora sjok text utan att tillföra något själv.

Tror du på allt det där du kopierar från traditionell media?

[Nomen Nescio]
2016-12-11 11:46
#47

#46 En del av oss tycker att det är intressant av att följa händelseutvecklingar genom media. Över tid kan man då se vad som skrevs om vad vid en viss tidpunkt. Andra skriver långa utläggningar för att försöka sprida sin egen och sin omgivnings världsbild - var och en blir salig på sin tro.

När det gäller dina långa bombmattor av text så hoppar jag i regel över dem, och finner du trådar som jag startat ointressanta så kan jag bara föreslå att du avstår från att medverka i dem. Men eftersom du tillhör de flitigare bidragsgivarna så förmodar jag att du upplever din närvaro som nödvändig. I så fall får du försöka finna dig i att jag gör på mitt sätt.

Huygens
2016-12-11 12:12
#48

Tror du att dina egna, kopierade, bombmattor är så fantastiska?

Du lägger den kopierade texten i kursivstil så att det är svårt att läsa och det är ofta omöjligt att avgöra vad du avser är viktigt i dina 1-2 skärmsidor långa kopierade texter.

Och du gör det hela tiden.

Annons:
Maikailoa
2016-12-11 13:30
#49

#39 av: Nomen Nescio

"#38 Så eftersom det är media som har publicerat uppgifterna så "vet vi ju att det är dom som ligger bakom" - hur då?"

Det här är nog en utav kärnfrågorna och som man behöver begrund.

Hur kommer det sig att media drar på stort med rapporterin om den här händelsen? I princip är det ju en bagatell att någon går in på en pizzzeria med ett skjutvapen. Men uppenbarligen är det viktigt för dom att sprida ut det här.

Genom att analysera medias beteende ser vi att dom är misstänkta.

Den förmente skytten är ytterligare en filmskådespelare.

http://www.imdb.com/name/nm2625901/?ref_=nmbio_bio_nm#actor

Maikailoa
2016-12-11 13:35
#50

… eller så är han "… storyboard artist" 🤔

I "The Mill" heter en utav gestalterna: 

New World Agenda

YouTube Man

[Nomen Nescio]
2016-12-11 14:40
#51

#48 Som sagt, det står dig fritt att läsa eller inte. Du har precis som jag och alla andra möjlighet att öppna egna trådar med det du vill diskutera om du inte gillar sällskapet. I övrigt är det administratörerna som bestämmer hur man utformar sina inlägg och vad man skriver, inte Huygens.

#49 Det behövs inte mycket till begrundan - en knäppgök som läst en konspirationsteori producerad av andra knäppgökar åker ut för att "befria offren" i sagan. Givetvis uppmärksammas det eftersom det visar vad konspirationsmakare och -troende kan orsaka.

[Nomen Nescio]
2016-12-11 14:56
#52

Agenda ikväll kl. 21.15 på SVT2 bland annat  "Gunnar Karlson, chef för militära underrättelsetjänsten (Must) om spioneri, desinformation och andra hot. "

Huygens
2016-12-11 15:18
#53

#52 Det känns inte som att en del av dina senare inlägg har med händelsen i Washington att göra. Har du redan bestämt dej för att du ska tro på allt som Gunnar Karlsson kommer att säga?

.

Har du tagit reda på bakgrunden till Pizzagate?

Tycker du att traditionell media har förklarat vad Pizzagate är för något?

Vet du vad det är?

[Nomen Nescio]
2016-12-11 15:32
#54

#53 Har du redan bestämt dig för att ifrågasätta Gunnar Karlsson? Förstår att det kan kännas oroligt.

Huygens
2016-12-11 15:36
#55

Om jag tänker på det, försöker jag nog alltid ifrågasätta olika påståenden. Jag ska inte säga att det alltid är möjligt pga mängden nyheter, då vi dagligen översköljs av traditionell medias strävanden att få oss att tro såsom deras ledare vill få oss att tänka.

Kan du själv besvara #53?

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-11 15:38
#56

#55 Nej, jag har ingen anledning att bereda dig möjlighet att försöka styra ännu en tråd åt RT-hållet. Du har alla möjligheter att skapa en egen tråd i ämnet om det är något du vill ha sagt.

Huygens
2016-12-11 16:03
#57

Du kopierar texter som bara den. Du vill inte säga var du själv står. Och du kommer med beskyllningar emellanåt. Du har inte funderat på om det kan vara svårt att hålla en diskussion om du knyter till det så mycket?

Två enkla fråga.

Hur många pizzerior verkar vara inblandade i pizzagate?

Varför anses just dessa pizzerior vara inblandade i pizzagate?

[Nomen Nescio]
2016-12-11 16:28
#58

Jag förstår att det är frustrerande när du inte får igång spridandet av  husbondens röst.

[Nomen Nescio]
2016-12-11 16:36
#59

Den vassaste kniven i rysslådan har inte hörts av i denna tråd ännu. Det förvånar mig inte…

[Nomen Nescio]
2016-12-12 08:38
#60

"Chefen för Must, Gunnar Karlson, pekar nu för första gången tydligt ut Ryssland som den främsta aktören när det gäller it-attacker och påverkansoperationer mot Sverige.  – Vi ser dem ofta, säger han i Agenda."---

#14 "Ofta är det inte den enskilda påverkan i sig som orsakar den största skadan, utan att landet ofta utsätts för åtgärder som leder till misstro mot information överhuvudtaget, säger Gunnar Karlson."---

"– Den aktör vi framför allt ser är Ryssland. Det är ganska lätt för mig att säga - många av de aktiviteter vi utsätts för har en tydlig avsändare, de går att spåra mer eller mindre direkt. Det kan handla om att sprida falsk information, vinkla sanningen, trycka på argument som mer än andra försvårar att få en klar bild av vad som händer, säger Gunnar Karlson."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/must-chefen-den-aktor-vi-framfor-allt-ser-ar-ryssland

Maikailoa
2016-12-12 23:45
#61

Om nu desinformation kan komma ifrån Ryssland kan den då även komma ifrån Washington?

Ryssarna kan ju knappast på egen hand ha spridit ut nyheten om den konspirationstroende mannen utan hjälp av USA.

Och kan Washington så kan MUST.

Lejonparten av det så kallade kalla kriget bestod i att sprida ut rykten om hot och krig. Det var inga privatpersoner som fann på de ryktena utan de kom ifrån gängse instutitioner, samma då som nu, och förmedlade av media.

[Nomen Nescio]
2016-12-13 07:28
#62

#61 Nyheten om den konspirationstroende personen kom knappast från ryssarna, utan från nyhetsbyråer.

Visst förekommer desinformation från alla läger, men att ryssarna är på offensiven  är tydligt och deras metoder kartläggs allt bättre. Under Almedalsveckan har det varit seminarier där försvaret talat förvånansvärt  öppet om hur motståndarna arbetar.

Man kan fundera på vad ryssarna har att vinna på att t.ex. gå in på små debattsidor, men samma personer kan finnas på flera fora under olika nick, och sannolikt fungerar även dessa sajter som en form av utbildnings- och rekryteringsyta. Den som sköter sig bra kan förmodligen räkna med större uppdrag så småningom. 

Citat från bloggen reservofficer januari 2015:
"…idag arbetar 100 000-tals Medarbetare med informationsoperationer, påverkansoperationer, psykologiska operationer, cyberattacker, signalspaning och det som fortfarande kallas för nyhets- och mediabyråer."---

 "Och som redan nämnts infiltrerades t.ex. miljö- och fredsrörelserna i väst. Detta finner man också idag när man tittar närmare på extremhöger, extremvänster och islamister runt om i USA och västvärlden. Vi kan bara titta på vår egen bakgård. Nordfront, AFA, Ofog och Radio Islam för att ta några exempel har förvånansvärt mycket gemensamt med Kreml. Samtliga har t.ex. stora problem med USA, EU eller NATO och de har stora problem med det de kallar etablissemanget som de anser bör störtas och/eller försvinna. Putin gnuggar händerna. Och skickar möjligen en slant som tack."---

"Från 2000 och framåt började Putin långsamt stärka greppet om inhemsk media. Journalister mördades och fängslades, medieföretag med "fel agenda" trakasserades och stängdes och statliga nyhetskanaler höjde volymen. Under 2013 och 2014 slutförde Putin detta arbete genom bildandet av Sputnik, nedläggningen av RIA Novosti och Russia Todays internationella expansion. RT får i nästa års ryska budget en summa motsvarande 3 miljarder kronor för att sprida sitt budskap. Nyhetsbyrån Sputnik har tilldelats ett anslag på 170 miljoner dollar för 2015, tre gånger mer än ursprungligen planerat. Det sker i ett läge då den ryska ekonomin stagnerar och då stora nedskärningar i budgeten hotar inom offentlig sektor som hälso- och sjukvård."---

http://reservofficer.blogspot.se/2015/01/infor-journalistan.html

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-13 08:37
#63

"I Tyskland ökar oron bland politiker för ryska dataintrång och manipulationer i förbundsdagsvalet nästa höst."---

"Man misstänker att den ryska säkerhetstjänsten har fått tillgång till stora mängder information i samband med ett par uppmärksammade dataintrång, dels i förbundsdagens servrar våren 2015 och i kristdemokraternas partihögkvarter i våras. Exakt vad hackarna kom över är oklart men inom tyska säkerhetskretsar räknar man med att uppgifter som kan skada enskilda politiker kommer att läckas ut allt eftersom valkampanjen intensifieras. Särskilt utsatta lär de politiker vara som förespråkar fortsatta sanktioner mot Ryssland. Till dem hör förbundskansler Angela Merkel."---

"Också spridningen av falska nyheter ses som ett växande hot mot demokratin. Ett exempel är fallet Lisa, påhittade uppgifter i ryska medier om att en rysk flicka i Berlin, skulle ha hållits fången och blivit våldtagen av "sydlänningar". Det utlöste ilskna demonstrationer bland ryssar runt om i Tyskland och gick ända upp till utrikesministernivå där Sergej Lawrow beskyllde tyska myndigheter för mörkläggning."---

SR

Mer i ämnet här.

Huygens
2016-12-13 15:12
#64

#62 Det kanske är NATO-troll som låtsas var ryssar för att indirekt smutskasta Putin?

Med alla dessa dataintrång, är det inte konstigt att så lite görs för att få säkra datasystem? Varför är det viktigt för Västeuropa att ha dåliga och osäkra datasystem?

.

Jag har skrivit om den här saken där myndigheterna försöker övertrumfa varandra med osäkra och idiotiska datasystem.

Den intresserade kan läsa mer i Sverige Avlyssnat.

Det är som om Sveriges och andra myndigheter under ett antal år kraftsatsat på usel datasäkerhet och osäkra datasystem, där myndigheterna jobbat på högtryck för att använda och få till stånd så dåliga och lätthackade lösningar som möjligt.

Nomen, varför verkar det som om att alla västmyndigheter använder och kraftsatsar på osäkra datasystem, och varför görs så lite för att ta fram säkra datasystem?

.

Det är som om NATO inbjuder till en ny falsk flagga Pearl Harbor, fast i cyberrymden denna gång, för att kunna motivera ett fullskaligt krig mot vem det må vara.

Day of Deceit

[Nomen Nescio]
2016-12-13 17:05
#65

#64 Förstår att du är angelägen att kunna placera några av dina ständigt viftande  falska flaggor här för att försöka snurra till det på känt manér - du har ju bland annat  varit lyckosam med att disponera artikelsidan och Lexikon på Politik iFokus för dina syften. Men jag är inte särskilt intresserad av en "dialog" på dina villkor.

Huygens
2016-12-13 18:02
#66

Men vem vill du föra dialog med i så fall? Vad vill du få ut av dina långa kopierade texter?

[Nomen Nescio]
2016-12-13 18:22
#67

#66 Jag för gärna dialog, dock ej med predikanter, och syftet med klippen är att du skall läsa dem noga.

Huygens
2016-12-13 19:01
#68

Dina kopierade textklipp är ofta rätt omfattande samt flödar emellanåt över mer än ett område. Ibland kan det stå något intressant, men du kursiverar texten nästan varje gång och om 95 % av ditt inlägg är kursivstilat, blir det svårläst.

Vem vill du få svar ifrån? Personer som kopierar likartade texter från media?

Är det utvecklande?

.

Skapar du inte en lite ensidig diskussion om den ska föras via massmedias likartade kopierade texter?

[Nomen Nescio]
2016-12-13 19:29
#69

#68 Jag har redan talat om för dig att du slipper läsa om du inte vill ta del av artiklarna. Jag väljer sådana stycken som jag tycker är intressanta, och om det behövs för att ett sammanhang skall framgå  så kan det bli långa stycken ibland. Dock bör man givetvis ta del av hela artikeln själv, och om man upplever att den kursiverade stilen är ansträngande att läsa så har man alla möjligheter att läsa originaltexten med hjälp av länkarna.

Jag har redan  ett flertal gånger förklarat syftet med att citera artiklar. Jag gör det bland annat för att skapa små kartotek, där man kan gå tillbaka och se vad en debattör tyckte för ett år sedan och jämföra hur utvecklingen blivit sedan dess. Ibland vill någon föra en diskussion, och då kan vi gemensamt se från vilken text diskussionen utgår - sedan kan man i sin tur ha olika åsikter om den.

Du lägger också ut ganska stora sjok, ofta med återkommande käpphästar. Om du tittar på dina trådar i allmänhet så leder inte de direkt till några livgivande diskussioner, utan det är malande utläggningar, ofta om de mest märkliga saker. Och ännu märkligare är att sättet att diskutera och agera stämmer väldigt väl in på andra debattörer som relativt ofta hämtar inspiration från de ryska nyhetskällor som opererar mot väst. Skulle gärna vilja höra din syn på det, om du nu vill diskutera den saken, och jag skulle uppskatta om du gjorde det utan att blanda in Pearl Harbor, Soros,  illuminater, rymdödlor med mera. Däremot får du gärna i generella termer berätta om du själv faktiskt tror på sådant det du har fört vidare på iFokus.

Annons:
Huygens
2016-12-13 19:52
#70

"…ryska källor som arbetar most väst.", tja så kanske det är, men majoriteten av källorna på Politik.iFokus är ändå västmedia, troligen 99,9 %.

Har du tänkt på hur väst i lika stor utsträckning arbetar mot och demoniserar öst?

Det är Illuminati i toppen som manipulerar båda sidor och hoppas på att allmänheten väljer en sida som sedan förmås strida mot den andra sidan. Öst mot Väst. Katoliker mot Protestanter. Historien visar att världen verkliga makthavare hela tiden skapar och fiansierar opposames. Och under tiden ger Illuminatibankerna lån till båda sidornas makthavare.

.

Napoleon finansierades av Illuminatibankerna, men även Napoleons fiender finansierades av samma banker. Adolf Hitler fiansierades av USA-banker och brittiska banker, utan vars hjälp det på 1920-talet knäckte Tyskland inte hade kunnat bygga en av världens starkaste och modernaste militärapparater.

Vem som än vinner, garanterar att bankerna står som dom verkliga segrarna när lånen med ränta ska återbetalas.

[Nomen Nescio]
2016-12-13 19:53
#71

#70 Du klarade det inte utan att ta till illuminati. Jag visste väl det.

Huygens
2016-12-13 20:33
#72

Jaha, och om det inte var Illuminati, vilka var det då?

Om det inte var dom 13 delvis namnlösa famlijerna och deras hemliga permanenta skuggregeringar, vilka var det då?

Vilka var det?

Maikailoa
2016-12-13 20:42
#73

Och med full rät. Vi behöver ha förståelse för vad som har skett tidigare, den så kallade historien, för att kunna begripa vad som sker nu. I synnerhet perioden som föregick första världskriget, inklusive Herschel Mordechai aka Karl Marx.

Huygens
2016-12-13 21:54
#74

Edgar Welch, Comet Ping Pong-skytten i Pizzagate har nu åtalats.

Welch körde ner och skadade en 13-åring i oktober och måste sedan ha träffat en uppgörelse med åklagaren, för Welch åtalades aldrig för vållande av personskada eller för vårdslöshet i trafik. Vi kan anta att i utbyte mot att Welch genomförde falskflagga Ping Pong, slapp han straff för bilkollisionen.

Åklagaren har redan släppt åtal för väpnat överfall (assault) och skadegörelse rörande Ping Pong. Förvånande? Inte det minsta. Welch kommer bara åtalas för "transport av vapen i syfte att begå brott".

Vi får se vad som händer i domstolen.

.

Ni som inte tror på att Pizzagate mörkas med falsk flagga Ping Pong, förklara hur en skytt som skjuter inne i en fullsatt (?) restaurang slipper åtal för att ha avlossat sitt vapen?

Avlossades något vapen alls?

[Nomen Nescio]
2016-12-13 22:21
#75

Så där ja, då är konspirationsfabriken i full verksamhet igen! Det är precis det här du vill göra med den här tråden, och alla andra trådar som rubbar dina cirklar. Full fabulering, skit i trovärdigheten, bara det skapar bilden av ett samhälle i upplösning. Pomerantsev (#14) som jag citerat ett antal gånger nu, uttryckte fenomenet så här: "när folk slutade lita på institutionerna kunde de enkelt lockas att tro på en konspiratorisk världsförklaring, aktivt uppmuntrad av Kremls tv-kanaler, som såg CIA:s dolda hand, eller frimurarnas, bakom alla världshändelser."

Det är denna kökkenmödding du gång på gång välter ut i trådarna! Vad är ditt syfte, vem/vilka vad inspirerar dig/arbetar du för, och vad tror du att du har att vinna på att använda iFokus för att sprida ditt evangelium? Fattar du inte att folk är trötta på dina förenklade förklaringsmodeller för länge sedan? Strindberg talade om makterna, Grotesco sjöng om att "det är bögarnas fel", och för dig är det illuminati/frimurarna/Bilderbergarna som ligger bakom allt som är grövre än felparkering. Har du förläst dig på något sätt, eller är du bara utstuderad?

Huygens
2016-12-13 22:47
#76

Du startade tråden.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-13 22:50
#77

#76 Jag vet vem som startade tråden, och jag vet vem som inte gillade att jag gjorde det och då försökte stöpa om även denna tråd för att bättre passa den förenklade förklaringsmodellen.

Huygens
2016-12-13 23:06
#78

Du stöper på rätt bra själv genom att vika från trådämnet. Jag ställde en legitim trådämnesfråga i #74 och du svarade genom att angripa person.

[Nomen Nescio]
2016-12-13 23:09
#79

Ja visst, den som ger dig ena fingret får finna sig i att tråden går förlorad i wryssdimman. "Once a conspiracy theory gains traction, confronting true believers with facts is pointless", för att citeraMichael Barkun . (#27)

Som jag tidigare föreslagit: varför inte starta en egen pizzatråd och diskutera med dina kamrater som du vill ha den presenterad - där slipper du mothugg…

Den här gången skall jag inte kursivera. Jag fetstilar istället, så kanske det är lättare för dig att läsa:

"Planen är inte nödvändigtvis att du ska tro blint på tokigheter som ”Pizzagate”. De som kokar ihop fejknyheter och sprider dem på nätet har ofta ett annat huvudsyfte: att få folk att tvivla på de riktiga, sanna nyheterna."---

"Hur kan någon tro på något så absurt som ”Pizzagate”? Det enkla svaret är förmodligen att mycket få trodde på kopplingen mellan Hillary Clinton och en satanistisk pedofilring. Men många delade artiklarna ändå. Och därmed hade de som hittade på hela historien – i det här fallet okända amerikanska högerextremister – uppnått sitt mål. Syftet med fejkningarna är nämligen inte främst att etablera en ny ”sanning”, utan att få folk att relativisera sanningen. När många versioner av en händelse florerar tenderar människor att tvivla på allihop, eller tro att ”sanningen ligger mitt emellan."---

http://www.dn.se/nyheter/varlden/malet-ar-att-sprida-misstro-mot-medier/

Huygens
2016-12-13 23:27
#80

Jag har faktiskt funderat på det och tog upp pizzagate i tråden Hillary rysk agent. Problemet är bara att pizzagate har växt och är enorm, det väller in ny info varje dag. Pizzagate sträcker sej i alla riktningar i tid och rum, bak till Franklinmörkläggningen och till dom brittiska kungligheternas pedofilaktiviteter. Det är svårt att veta var man ska börja och en del verkar vara myndighetsdesinformation. Dessutom är många människor arga på Demokratiska Partiets (?) pedofilritualer, så känslorna kokar. Ifall flödet minskar och det kommer lite ordnade dokumentärer med bättre struktur, så kanske. Det är svårt att veta just nu vad som är äkta och vad som är påhitt från amerikansk säkerhetstjänst.

Det är en flodvåg.

[Nomen Nescio]
2016-12-13 23:31
#81

#80 Ja, så länge inte det sker samma renhållningsarbete här som på annat håll där du härjat  så lär flodvågen av desinformation fortsätta att flöda.

Huygens
2016-12-13 23:45
#82

Men om det är desinformation, så måste det vara enkelt för dej att bemöta det, att hitta svaret på frågan i #74.

Varför har åklagaren släppt punkten om väpnad attack, släppt åtalet om själva skottlossningen i pizzerian? Varför är den åtalspunkten borta?

Varför är det svårt för dej att svara på en så enkel fråga? Det borde ju vara busenkelt för dej att svara, om frågan bara är desinformation. Och varför reagerar du så argt och övergår till personangrepp?

.

Om det är desinformation, bara besvara frågan.

Varför har åklagaren släppt punkten om väpnad attack, släppt själva åtalet om skottlossningen i pizzerian?

[Nomen Nescio]
2016-12-13 23:52
#83

#82 Svar ja, det är desinformation du och dina två kollegor sysslar med.

Annons:
Huygens
2016-12-13 23:53
#84

Tyvärr, ditt svar får underkänt.

Maikailoa
2016-12-14 20:47
#85

Vi fortsätter citatet i inlägg 79 där det avbröts:

"Men ofta finns inget mellanting. Barack Obama är född i USA – inte i Kenya eller halvvägs dit. Det malaysiska planet MH17 sköts ner av proryska rebeller i Ukraina – inte av regeringen i Kiev som trodde att Putin fanns ombord.

– Jaja, men era medier ljuger minst lika mycket, säger Putin- eller Trumpanhängaren när man konfronterar honom eller henne med någon uppenbar bluffhistoria.

Det är en åsikt de delar med många över hela världen."

Ingmar Nevéus vet inte var Obama är född eftersom födelsecertifikatet är förfalskat och att några "prorysska rebeller" sköt på ett plan i Ukraina är en mediemyt. Ingmar Nevéus uppfyller baskraven för att vara ett apskaft.

Många är det som tvivlar på media, och fler blir det.

[Nomen Nescio]
2016-12-14 22:14
#86

#85 Att tvivla på media gör vi lite till mans, och det är en sund skepsis, tycker jag. Men när man istället  väljer att tro (?) på andra källor som är iscensatta för att skapa sensation i bästa fall och för att skapa misstro i värsta, då är man ute på hal is. Det kritiska tänkandet verkar bli som bortblåst, och man tycks beredd att ta till sig och förmedla vilka rövarhistorier som helst…

Kallar man dessutom personer med annan åsikt och åskådning för "apskaft" visar man nog rätt tydligt att man inte riktigt tål att andra rubbar ens cirklar.

Maikailoa
2016-12-15 17:28
#87

#86

Vi får se hur stort apskaft den där Nevéus är. Nu idag ska dom tydligen avslöja hur det ligger till med presidentens födelsecertifikat.

"Maricopa County Sheriff Joe Arpaio plans to hold a news conference on Thursday where he will announce the “newest” revelation about his investigation into President Barack Obama’s birth certificate."

http://lawnewz.com/crazy/sheriff-arpaio-set-to-announce-newest-revelations-in-obama-birth-certificate-investigation/

Håll tummarna nu! 😉

[Nomen Nescio]
2016-12-15 18:38
#88

#87 Du missade kanske att "nyheten" står under rubriken "crazy"?

Maikailoa
2016-12-16 10:43
#89

FULL video proof that Obama's birth
certificate was fake.

Document comparison, analysis

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-16 11:34
#91

#89 Amerikansk rasism och rysk propagandism sida vid sida. Hur mycket utrymme i seriösa medier fick "presskonferensen" med 75 skränande Arpaister i publiken? 

#90 Skulle tro att det där inlägget är åtalbart.

[Nomen Nescio]
2016-12-16 20:53
#92

"Målet med attackerna är att skapa en känsla av osäkerhet i ett redan känslostyrt samhällsklimat där ingen litar på några uppgifter och många går på falska, ibland ryska, nyheter, enligt professorn (Thomas Rid, underrättelseexpert). Var skeptisk, är hans råd. – Googla först. Är det här på riktigt? Har någon riktig tidning rapporterat om det här eller är det något slags Facebook-nyhet som är falsk?"---

SR

Tjeja
2016-12-16 21:42
#93

#90 Maikailoa, personangrepp är inte tillåtna här! (Att kalla en annan person av annan åsikt än en själv för apskaft säger mer om den som uttalar sig än personen uttalandet berör. ) Du får här med en varning! Ber härmed också alla som deltar på forumet att tänka på sitt språk och hur man uttalar sig om enskilda individer. Man får gärna kritisera och uttrycka sina åsikter om saker men ge då saklig kritik som kan diskuteras. Inte namnkalla, för det tillför inte något konstruktivt till debatten!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maikailoa
2016-12-17 02:59
#94

#93 av: Tjeja

Så du tycker att det är tillåtet att sprida ut lögner i media. Och när media ljuger så får den inte kritiseras. Observera att han skriver på DN och inte som privatperson.

Hur rättfärdigar du Ingmar Nevéus påstående om var Obama är född nör det nu är belagt att födelsecertifikatet är förfalskat?

Saklig kritik säger du, är inte Joe Arpaios framställning saklig enligt din mening?

Tjeja
2016-12-17 05:22
#95

#94 Jag har inte uttalat mig om sakfrågorna i denna tråd över huvud taget. Enbart agerat efter våra forumregler som moderator! Det är inte tillåtet att gå till personangrepp med tillmälen och att kalla en individ för "apskaft" ! Vänligen läs våra Skrivregler här på Politik i fokus om du inte gjort det innan! Åsikter är du fri att ha och kritik är du fri att ge men gör det sakligt och utan tillmälen! Det handlar om språk och ton inte åsikter. Detta är nämligen ett debattforum, inte ett "hata alla jävla idioter-forum". Vill du använda dig av tillmälen för att få dina åsikter sagda får du vända dig till andra forum! //Tjeja medarbetare/moderator

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
2016-12-17 08:55
#96

#94 Bara för att någon skriver i DN så är man inte offentligt villebråd.

Och, apropå lögner, på vilket sätt är det "belagt" att certifikatet är förfalskat?

[Nomen Nescio]
2016-12-18 18:43
#97

"Kritiken mot hur påhittade nyheter kan spridas på sociala medier växer sig allt starkare. I Tyskland kräver nu justitieministern att landets åklagare slår ner direkt på både nätjättar och nättroll. – Förtal och illvillig skvaller omfattas inte av yttrandefriheten, säger Heiko Maas."---

"Den tyska debatten om fejknyheter har tagit rejäl fart efter påståendena om att ryska intressen försöker påverka opinionen i samband med val och folkomröstningar. Inte minst sedan Hans-Georg Maassen, chef för den inhemska underrättelsetjänsten, rapporterat om en ökning av rysk propaganda och desinformation med syfte att destabilisera det tyska samhället.

Många i landet, inte minst de etablerade politikerna, känner oro för att osanna rykten och falska nyheter ska påverka valet i september, där kristdemokraten Angela Merkel kandiderar för en fjärde mandatperiod."---

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyskland-vill-se-krafttag-mot-falska-nyheter

Annons:
Maikailoa
2016-12-19 13:57
#98

#95 av: Tjeja

Är det tillåtet att bevisa att en person i media ljuger och därmed är en lögnare? 

Lögnare är ju en långt allvarligare karatärsbedömning än t.ex. apskaft.

Maikailoa
2016-12-19 14:08
#99

#96 av: Nomen Nescio

Han inte bara "bara skriver i DN", han skriver en artikel i DN där han angriper kritisering av media samtidigt som han sprider ut lögner. Hans egna argument skall användas emot honom själv.

Att Obamas födelsecertifikat är belagt av Joe Arpaio genom be fakta han lägger fram i presskonferensen och videon, se ovan. Han säger även att de har blivit ombedda att visa fram orginalet, men det har de inte gjort. Alltså finns det nu belagda fakta för att det är förfalskat men inget bevis för motsatsen.

Trots allt vad Nevéus påstår i hans oförstånd.

[Nomen Nescio]
2016-12-19 14:36
#100

#99 Du för ingen saklig talan mot journalisten, du kastar bara ur dig invektiv i det borttagna inlägget.

Arpaio "bevisar" ingenting, han hävdar däremot att födelsecertifikatet är förfalskat. USA Today skildrar "presskonferensen" (showen) här. 

I Sverige är det enbart några suspekta konspirationssidor som okritiskt köper Arapaios påståenden, vilket väl i sig  talar för vad det handlar om och i vilka kretsar somliga debattörer rör sig i.

Huygens
2016-12-19 18:57
#101

#100 Din artikel du hänvisar till i USA Today, pratar om 9 punkter som Arpaio redovisar rörande falsifierade Obama födelsecertifikatet. Kan du redovisa dom 9 punkterna efter att ha läst artikeln? Kan du alls redovisa tre av dom nio punkterna efter att ha läst artikeln i USA Today?

Kan du redovisa tre punkter om falsariumet?

Kan du ens redovisa en enda punkt angående falsariumet?

Vad stod i artikeln?

Vad minns du?

3 punkter?

[Nomen Nescio]
2016-12-19 19:47
#102

#101 Tror minsann det är korsförhör på gång! 😃Dina (van)tolkningar känner jag till vid det här laget, så det skulle inte förvåna mig alls om du utläst något som inte står där. Själv tolkar jag artikeln som (vänligt uttryckt) skeptisk till jippot, och vad jag kan se ingen seriös nyhetsförmedlare tagit det hela på allvar. Men konspirationsteoretikerna gick omedelbart upp på tårna och utropade att det här är "klara bevis" och att den som tyckte annorledes var "apskaft" och "mediahora". Den diskussionsnivån skall jag inte sänka mig till.

Huygens
2016-12-19 21:44
#103

#102 Det är du som med stor säkerhet hänvisar till att USA Today skrivit att det finns nio punkter, som visar att Obamas födelsecertifikat är ett falsarium. Jag antar att du är beredd att titta på bevisen och inte bara gå efter förutfattade meningar? Du refererar ju trots allt själv till en tidningsartikel.

För det är väl inte så att du och USA Today vill mörka och dölja, dölja och mörka sanningen?

Kan du redovisa tre av dessa nio punkter från din länkade artikel?

Kan du redovisa tre punkter?

[Nomen Nescio]
2016-12-19 22:46
#104

#103 "Det är du som med stor säkerhet hänvisar till att USA Today skrivit att det finns nio punkter, som visar att Obamas födelsecertifikat är ett falsarium."

Varför utsätter du dig för sådant här? Alla inlägg finns här ovan - visa mig nu var jag har skrivit det du påstår. Varsågod!

Annons:
Huygens
2016-12-19 23:04
#105

Ok, det kan jag inte. Jag omformulera till texten i #101: Din artikel du hänvisar till i USA Today, pratar om 9 punkter som Arpaio redovisar rörande falsifierade Obama födelsecertifikatet.

Kan du redovisa tre av dessa nio punkter från din länkade artikel?

Kan du redovisa tre punkter?

[Nomen Nescio]
2016-12-19 23:18
#106

Nej, det kan du inte -det hade jag inte väntat mig er.

Du skall få tre punkter, men inte dina. Däremot är det exempel på hur man i de kretsar du umgås och uppenbarligen sympatiserar med arbetar.

1/ #65

2/ #75

3/ #79

Huygens
2016-12-19 23:22
#107

Varför började du inte direkt med #23, personangrepp på hög nivå.

Och varför är det så känsligt att din länkade artikel från USA Today inte nämner bevisen med ett enda ord? Varför är det känsligt för dej att USA Today mörkar och döljer, döljer och mörker?

Varför är bevisen känsliga för dej?

Varför är det känsligt för dej att diskutera polisernas bevis?

[Nomen Nescio]
2016-12-19 23:36
#108

Som jag har sagt tidigare i tråden är ditt syfte att kapa initiativet i trådar som inte företräder dina budskap. Du gjorde ett försök i #103 genom en uppenbar lögn, och när jag synade det så bara släpper du det.

Jag har ingen som helst anledning att diskutera dina "bevis", för då kommer det en blaffa på ett par hundra rader med "illuminati" (#70) och andra fria fantasier, enbart ägnade till att sprida falsk information och  relativisera sanningar i syfte att sprida konspiratoriska världsförklaringar. Du har gott om egenstartade trådar för det ändamålet - tycker du att du lyckas få igång några diskussioner i dem?

Huygens
2016-12-19 23:48
#109

Men du länkade till en artikel i USA Today som säger att polis i USA har bevis för att Obamas födelsecertifikat är förfalskat. Och sedan vill du inte titta på bevisen.

Är inte det lite inkonsistent?

[Nomen Nescio]
2016-12-20 00:06
#110

Återigen en av dina misstolkningar, som är så många att jag ser dem som medvetna. Artikeln säger inte "att polis i USA har bevis för att Obamas födelsecertifikat är förfalskat", artikeln säger att polisen påstår att han har bevis för det.

(Ser att du även har kastat dig över tråden under Aktuellt om ambassadörsmordet i Ankara och tapetserar den med allehanda rykten som skall spridas ut och besudla debatten. "Dä ä möcke nu", va?)

Huygens
2016-12-20 00:22
#111

#110 Men funderar du inte över varför USA Today inte nämner ett enda av polisens nio bevis för falsifikationen av Obamas födelsecertifikat?

Är du inte det minsta undrande?

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-20 00:25
#112

Inte ett dugg! Jag är inte ens undrande över varför du driver det här med en sådan iver.

Maikailoa
2016-12-27 10:38
#113

#100 av: Nomen Nescio

"Arpaio "bevisar" ingenting, han hävdar däremot att födelsecertifikatet är förfalskat. USA Today skildrar "presskonferensen" (showen) här. 

I Sverige är det enbart några suspekta konspirationssidor som okritiskt köper Arapaios påståenden, vilket väl i sig  talar för vad det handlar om och i vilka kretsar somliga debattörer rör sig i. "

Det här är ett anmärkningsvärt påstående ifrån dig. Dom har alltså drivit utredningen i 5 år och lägger fram otvetydliga fakta som dom redovisar på en presskonferens. Du sätter ordet presskonferens inom citationstecken och kallar den för en show.

Är det inte i själva verket du som är suspekt i det här fallet? Varför förlöjligar du polisens arbete, och vad har du för skäl att skydda Obama?

[Nomen Nescio]
2016-12-27 11:21
#114

#113 I artikeln sätts ordet `bevis´ inom citationstecken ("prove") och sheriffens undersökning definieras som "teorier". Du däremot pratar om "otvetydiga fakta" - vilka fakta?

Vidare får du genom användandet av uttrycket "polisen" det att framstå att det är en polis enligt våra normer det rör sig om. Vilka "dom" i själva verket är framgår av följande rader i artikeln: "The probe was led by the Sheriff's Office's Cold Case Posse, a non-profit arm of the office made up of often-retired volunteers", och vilka metoder de i sitt sökande på "bevis" framgår också av artikeln. Att de hållit på i fem år är inget som bevisar något slags seriositet i arbetet.

Om själva presskonferensen kan man läsa "The conference included an audience of mostly older supporters, many of whom would clap their hands or nod their heads at various points of the event." Låter mer som show än presskonferens i mina öron.,,

Jag har inga skäl att "skydda" Obama, däremot är jag lindrigt sagt trött på hur hur konspirationsteoriernas överstepräst och hans lärljungar konsekvent använder den här sajten till att sprida olika desinformationsbudskap från ytterlighetskretsar och politiska nyhetskällor av synnerligen suspekt tillhörighet.

Huygens
2016-12-27 12:55
#115

#114 Nej, det framgår inte av artikeln.

Jag blir tvungen att fråga dej igen, då du kommer med felaktigt påståenden: Funderar du inte över varför USA Today inte nämner ett enda av polisens nio bevis för falsifikationen av Obamas födelsecertifikat?

Är du inte det minsta undrande?

Kan du nämna tre av dessa nio bevis utifrån artikeln i USA Today?

Om inte, varför är du inte det minsta undrande över varför USA Today mörkar och döljer, döljer och mörkar bevisen?

Varför ifrågasätter du inte?

Är du som en soldat som blint lyder order?

[Nomen Nescio]
2016-12-27 13:26
#116

Nej, jag har ingen fundering varför USA Today nämner några "bevis", för det är just den typen av påståenden som det ligger i ert intresse att sprida, för det är ju inte fråga om bevis utan om påståenden, falsifikationer och vantolkningar. Det har jag redan svarat (i #102 bland annat), men ändå försöker du få utrymme för att sprida den geggiga och gaggiga sheriffsmörjan.

Du har massor med trådar att sprida dina budskap i, ändå kan du inte nöja dig med det, utan måste rycka ut med några lakejer i hasorna för att försöka sopa igen allt ifrågasättande. Och så frågar du varför jag inte ifrågasätter? 🤔

En fråga till dig, och nu får vi se om du kan undvika att komma dragande med dina bilderbergare, illuminatis och andra hjärnspöken den här gången - det gick ju sämre längre upp i tråden (#70)…

Varför tror du att världens media (bortsett från ryska nyhetsbyråer och liknande) fullständigt struntar i den här rasististlobbyns "utredande"? Det är väl bara Nordfront i Sverige som tagit det på allvar. Och så ni då…

Kul avslutning på ditt inlägg ovan - det där om soldat som blint lyder order. Jag förstår att du gärna vill flytta bort den bilden från den verksamhet som du och några andra bedriver här, och förmodligen på fler diskussionssajter genom att anklaga andra för att lyda order.

Huygens
2016-12-27 14:09
#117

Du sprider själv rätt mycket påståenden, falsifikationer och vantolkningar.

[Nomen Nescio]
2016-12-27 15:04
#118

#117 Som jag redan tipsat om (i #47 bl.a.), så går det faktiskt att hoppa över den här tråden, precis som jag hoppar över sådana trådar du drar igång.

Annons:
Huygens
2016-12-27 15:23
#119

Dom som styr världen befinner sej redan i en liten låda. Och enda sättet att dom kan styra och manipulera dej är att ledarna förmår dej att krypa ner i en mycket mindre låda. Så att du självmant reducerar din uppfattning om vad som är möjligt.

Låt oss säga att du kräver av en person att denne ska förklara ljushastighetens begränsning, och du kräver samtidigt av personen att denne inte "kommer dragande" med Einsteins Relativitetsteori…

Hur har du tänkt dej att det ska gå till?

[Nomen Nescio]
2016-12-27 15:41
#120

Einsteins relativitetsteori är ljusår från ryska sagor för lättledda. Manipulering var odet, ja…

Maikailoa
2017-01-03 22:38
#121

När nu skepticismen är på tråden och dess förvrängande av fakta kan man ju undra om det går att tvivla på att: "

Konspirationstroende tog till vapen"

Vad har vi för bevis på det? 

Eller ska skepticismen tillämpas när det passar?

[Nomen Nescio]
2017-01-03 23:16
#122

#121 Det står var och en fritt att tro på vad man vill - om "ni" inte vill tro på det så är det inget tvång på det. Själv tror jag även i fortsättningen på Sveriges Radio men är skeptisk mot RT och diverse stolliga youtubers och nyhetsuttolkare.

Maikailoa
2017-01-07 23:27
#123

#122

Tänk på att SR inte kontrollerar några fakta utan endast upprepar det som dom får ifrån nyhetsbyråerna.

RT (Russia Today) däremot granskar själva uppgifter som de förmedlar. Att vita huset i USA inte gillar RT beror delvis på att RT inte köper propagandan. Och SR upprepar det som USA säger.

Dock är du inte ensam om att vara mediatroende. Samma fenomen råder överallt. I Polen t.ex. där befolkningen börjar bli frustrerad med den artificiella invandringen inser man att det största hotet är den förvrängda bilden som förmedlas av media.

Ingen är så djupt troende och dogmatisk som en skeptiker.

[Nomen Nescio]
2017-01-08 07:32
#124

#123 Att SR inte kontrollerar några fakta är givetvis precis den typen av försök till desinformation som sprids av de lögnfabriker ni ställer er till förfogande för.

Jag tycker att det är bra för att du öppet stöder RT, det gör det lättare att diskutera när man får bekräftat vilka era inspirationskällor är. Kanske törs dina meningsfränder också komma ut som Putinhärolder nu? Jag är övertygad om att  tre debattörer här har tämligen direkt koppling till propagandamaskineriet och två som lite naivt hjälper till att sprida budskapet. Jag räknar dig till den senare kategorin.

(En fråga jag ställer mig är om Politik iFokus verkligen vill ställa utrymme till förfogande för den ryska desinformationsapparaten, men det är sajtvärdernas huvudvärk att ta ställning till det. En början kanske kunde vara att se över disponeringen av lexikonet och artikelutrymme för icke Medarbetare? Missbruk har redan skett där.)

I den här tråden finns det gott om upplysningar om vad RT faktiskt är, utan den försköning som du försöker göra. Läs gärna hela tråden, där finns fler uppgifter om RT och Sputnik, vilka som för fram deras uppgifter här, och hur rysk desinformation tagit sig in på hög politisk nivå i vårt land. Det är faktiskt skrämmande läsning, här är några utdrag om RT:

  • "RT, tidigare känd som Russia Today, är en rysk nyhetskanal ägd av den ryska staten, grundad 2005."--- "RT har från många håll kritiserats för att vara Kremlvänlig och ur västlig synvinkel obalanserad i sin utrikesrapportering. Detta gäller inte minst i ämnen där Ryssland, "västmakterna" och USA kommer på tal. 2014 var kanalen inblandad i ett antal kontroverser i samband med sin bevakning av Krimkrisen och konflikten i östra Ukraina."---

Wikipedia

  • "Nu utvidgar Kreml sin verklighetsomdanande propagandamodell över de ryska gränserna till resten av världen, med hjälp av de hundratals miljoner man lägger på internationella sändningar som nyhetskanalen RT och på nättroll. Till skillnad från Sovjettiden försöker den ryska utrikespropagandan inte sälja in en vision av Ryssland, men helt enkelt ”desorganisera” och ”splittra” västvärlden genom att uppmuntra de antiamerikanska, anti-EU, antisemitiska eller antimigrationsstämningar som redan finns i samhället, samtidigt som dess bombkampanjer i Syrien ser till att mycket verkliga migranter flödar in i Europa."---
    Peter Pomerantsev i DN 160304

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/trump-och-putin-skapar-en-varld-utan-sanning/

  • "I sin senaste årsrapport pekar Säpo specifikt ut mediebolaget Russia Today, RT, som ingår i en koncern som skapades av president Vladimir Putin och kontrolleras av Kreml. RT betraktas som ett strategiskt viktigt verktyg. – Ryssland anser sig officiellt vara i ett informationskrig med västmakterna, och RT har en roll i den kontexten, säger Martin Kragh chef för Rysslands- och Eurasienprogrammet vid Utrikespolitiska institutet. Russia Today rapporterar bland annat om att USA är en destabiliserande kraft, att EU är i irreversibel kris på grund av flyktingsituationen, och att Ryssland är missförstått i väst. – I vissa fall har RT fått mycket stark kritik. Exempelvis har utvecklingen i Ukraina och Syrien beskrivits på ett så vilseledande sätt att RT utretts av brittiska tillståndsmyndigheter, säger Kragh."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23606014.ab

  • "But in fact they and a range of associated accounts repeat Russian disinformation, and their profiles link to RT. Multiply this approach by many different languages, countries and campaigns, and factor in Russian successes in closing down opposing social media accounts as described above, and the cumulative effect cannot be other than highly corrosive."---

https://www.chathamhouse.org/publication/russias-new-tools-confronting-west

[Nomen Nescio]
2017-01-08 09:00
#125

En annan "nyhetskälla" som flitigt citerats i dessa kretsar, även här, är Sputnik.

"Enligt Sebastian Åsberg var den svenskspråkiga nyhetsbyrån Sputnik, som startade under våren 2015 och lades ner våren 2016, en källa till desinformation. Sputnik, som är en statlig rysk nyhetstjänst, spred både propaganda och missledande artiklar samt ibland rena fabrikationer enligt Åsberg.

- Vi kan belägga att det under de två senaste åren har pågått en koordinerad påverkanskampanj mot Sverige med bland annat desinformation, propaganda och förfalskade brev."---

"Säpo har tidigare varnat för att Ryssland bedriver ett psykologiskt krig mot Sverige i syfte att manipulera, splittra och påverka demokratiska beslut. I deras årsbok som presenterades i mars 2016 konstaterade Säpo att både beslutsfattare och allmänheten är måltavlor och att påverkan kan ske genom desinformationskampanjer, informationsoperationer och stöd till ytterlighetsrörelser."---

TT

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-10 17:07
#126

"Ryssland försöker med olika påverkansoperationer skapa osäkerhet och tvivel i Sverige. Det säger chefen för den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, Gunnar Karlson, i en intervju för Expressen."---

"– Det är ju uppenbart att det pågår påverkansoperationer som dirigeras av Ryssland, och det säger jag därför att många av dem ju äger rum i mediekanaler som har en mycket tydlig och uppenbar koppling till den ryska staten. Självklart måste vi ta det på allvar precis på samma sätt som man tagit det på allvar i USA."---

http://www.expressen.se/nyheter/must-chefen-uppenbart-att-ryssland-ligger-bakom/

(Min fetstil.)

Mer om påverkansoperationer i denna tråd.

Maikailoa
2017-01-15 22:42
#127

#126

Dock är det ju så att den som försöker  skapa osäkerhet och tvivel i Sverige är i det här fallet Gunnar Karlsson.

USA har inga belägg för att Ryssland har utfört några speciella cyberoperationer. Det enda dom har är egentillverkade plancher med användarnamn som i deras tycke låter ryska. 

Här kan ni se vad department for homeland security kokat ihop om den fruktade "Grizzly Steppe". 

(Heimatschutz)

_https://www.dhs.gov/news/2016/12/30/executive-summary-grizzly-steppe-findings-homeland-security-assistant-secretary

_

Det som must-chefen tycker är uppenbart är inte annat än i bästa fall oförstånd ifrån hans sida.

Maikailoa
2017-01-18 12:23
#128

CBS News Ben Swann does a "Reality Check" on Pizzagate

"After looking at much of the current evidence, Ben Swann asks a very good question…. "Why is no one investing this?""

Maikailoa
2017-03-10 12:11
#129

Obamas broder publiserar födelsecertifikatet ifrån Kenya. 😇

Breaking: Malik Obama Tweets Alleged Barack Obama Birth Certificate in Kenya

[Carpinus]1
2017-03-14 12:00
#130

#0 Ikväll granskar "Kobra" på SVT1 kl. 22.00 fenomenet "Pizzagate." Inför programmet skriver man bl.a: "Kort innan det amerikanska presidentvalet briserade en bomb på sociala medier: På en pizzeria i Washington DC sades det finnas ett sataniskt pedofilnätverk med koppling till Hillary Clinton, och ”cheeze pizza” påstods vara ett kodord för ”child pornography”. Historien var falsk, men spreds som en sanning.---"

"Hur kunde den falska nyheten bli en sanning, och vad hände sen? Kobra träffar Marc Fisher, redaktör på Washington Post, som kartlagt historien".---

[Carpinus]1
2017-03-15 17:18
#131

#130 Programmet kan ses på SVT Play fram till 22 juni i år.

lordgortor
2017-03-15 23:55
#132

Tänk, jag har alltid trott att det var Kalifornien som hade flest stollar. Nu märker jag att det säkert finns lika många på östkusten. Att sedan ryssarna har liknande tendenser är något oroande.

Annons:
[Göstage]
2021-01-17 08:30
#133

QAnon på PiF, i historiens ljus.

Upp till toppen
Annons: