Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1003 ggr
Zyperior
2016-12-08 23:36

Vänsterns journalister lär sig tydligen aldrig

Amerikansk vänstermedia har sedan en tid försökt tysta media som inte delar deras åsikter genom att gå på annonsörer och använda sociala nätverk för att hota/hata sig till en censurerad och falsk världsbild. Framför allt nu efter att Trump vann valet. Dem sprider falska nyheter heter det. Måhända förvisso att dessa sidor faktiskt sprider falska nyheter, jag vet inte för jag har inte varit så intresserad av valet i USA att jag kontrollerat. Dock så lyckas man till viss mån med att få annonsörer att avsluta sina kontrakt med diverse media som inte har en politiskt korrekt världsbild. Detta har svensk vänsterjournalistik snappat upp illa kvickt. Här känner jag dock att jag kan tycka till lite mer. För det första; Vad är falskt? Det enda jag ser är att viss alternativ media anklagas för att vara falsk men man utvecklar aldrig argumentet till vad som faktiskt är falskt. Lite som när man kallade folk rasister i ett par år men aldrig kunde motivera vad som gjorde dem till rasister. (Sker fortfarande, jag vet men i bra mycket mindre skala). För det andra; om nu händelsevis den anklagade median faktiskt är falsk, är den mer falsk än den som vänsterjournalister förbinder sig till? DN och We are Sthlm gör sig exempelvis påmint. Alla aktiva mörkningar av incidenter och brott som visar en sida av massinvandringen som inte är så bekväm. Lynchningen av politiker för att de uttryckt minsta lilla ord som kunde få folk att tro att massinvandring är dåligt, (som idag är helt ok att uttrycka för att Löfven sa att "vi har varit naiva"). Att mycket av den kollaps som dessa "falska" medier tillsammans med 13% förutspådde numer är ett faktum och att vi invandringskritiker som läst denna "falska" media idag får rätt i allt vi argumenterat för i flera år i samma takt som medieprofiler och politiker kryper till korset och erkänner att de haft fel. Nej, jag tror etablerad media ljuger och mörkar minst lika mycket, om inte mer än alternativ media. För det tredje; vad vill man uppnå genom att tysta denna media. De som läser och tar till sig av den gör det troligen till största delen för att de inte litar på just pk-media. Det är ju inte direkt så att de kommer gå tillbaks till att lita på pk-media för att pk-vänstern inte gillar obekväma sanningar, falska eller inte. Det jag istället befarar är att om man lyckas tysta denna "falska" media är att dessa personer som läser och lyssnar på den i brist på sanning kommer söka sig till mörkare, mer avskilda platser på internet för att få den. Eller så kommer dessa människor bilda sig en helt egen uppfattning om hur samhället ser ut och fungerar, genom exempelvis hörsägen och otydliga vittnesmål. Den avgrund som funnits mellan "vi och dem" kommer grävas ännu djupare och bredare. Är det detta man vill uppnå?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
kamera0710
2016-12-09 06:20
#1

"Dock så lyckas man till viss mån med att få annonsörer att avsluta sina kontrakt med diverse media som inte har en politiskt korrekt världsbild."

Kan vi få några exempel?

Zyperior
2016-12-09 06:58
#2

#1 Kelloggs vs Breitbart i USA och BMW vs. Breitbart i Tyskland. Google is your friend…

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
2016-12-09 07:14
#3

Ja, google är en vän, men kommer man med påståenden i en diskussionstråd underlättar det alltid med direkta källhänvisningar.

Kollade i alla fall lite om Kelloggs och visst var det intressant om de medier som inte har en "politiskt korrekt världsbild":

"Kelloggs besked kom efter att flera kunder klagat då de sett annonser för företaget på Breitbart. Flera andra företag har också valt att ta bort sina annonser från Breitbart. Sajten har publicerat artiklar som ”Kvinnor blir oattraktiva och galna av preventivmedel” och ”Vill du hellre att ditt barn ska ha feminism eller cancer?”. Enligt DN:s Martin Gelins granskning av sajten har man också spridit öppet främlingsfientliga budskap."

_"Breitbarts tidigare chefredaktör Steven Bannon, som Donald Trump nu utsett till sin chefsstrateg i Vita huset, har haft som tydligt mål att förvandla Breitbartnätverket till en plattform för den amerikanska alternativhögern. I november i år rapporterade Reuters att Breitbart har planer på att expandera till Europa, och öppna flera filialer i USA, efter Donald Trumps vinst i presidentvalet."
_

http://www.dn.se/kultur-noje/hogerextrema-sajten-breitbart-forklarar-krig-mot-kelloggs/

Zyperior
2016-12-09 09:44
#4

#3 Läste Martin Gelins granskning och föga förvånande är det just tomma anklagelser igen om främlingsfientlighet. Inga konkreta exempel utan vi förväntas att lita på Martin Gelins "oberoende" uttalanden. Jag är dock inte så naiv att jag tror att allt han påstår är falskt. Problemet som jag ser det är att alternativ media som Breitbart och dess svenska motsvarigheter är det som folk vänder sig till. Vänstermedia ger dem inget alternativ utan förväntar att vi ska gå på deras lögner eller inga alls. Om msm istället slutade vara så politiskt färgad så hade vi inte behövt alternativ. Glädjande är dock att opinionen i världen tyder på att folk inte är så blåögda som vänstern tror vi är. Tråkigt att företagen sväljer det med hull och hår.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
2016-12-09 10:11
#5

Dom vilar kanske inte på rätt värdegrund…dvs "allas lika värde" som i princip betyder att vi inte ska ha några gränser? Alla har lika rätt till att ta del av andras hembygd och skattemedel. Islams utbredning får man heller inte tala om. Kritiserar man människors kulturyttringar drar man alla över en kam och det är naturligtvis en stor synd. Att vilja begränsa invandringen, att tycka det gått för långt, att ifrågasätta åldern på ensamkommande, att tala om kostnader, att ifrågasätta en politik som tycks bygga på att lösa upp strukturer och köra över ursprungsbefolkningar är inget annat än "rasism" och såna ska man tysta och göra det svårt för. Pengar ger möjligheter. Den som får annonsintäkter har mer möjligheter. "Allas lika värde", "lika villkor" gäller bara om man har "rätt" åsikter - kom ihåg det! (Kellogs utnyttjar barnarbete…vill jag bara inflika.)

[Bermudas]
2016-12-09 10:16
#6

Kellogs är skitstövlar. Underbara storföretag med rymligt samvete: "Företagen bakom kända produkter som Lion, GB Glace, After Eight, KitKat och Kellogg’s Corn Flakes har enligt en ny rapport från Amnesty International använt barnarbete, systematisk diskriminering av kvinnor och farliga kemikalier på palmoljeplantager i Indonesien. Företagen är anslutna till organisationen för hållbar palmolja – RSPO. – Företag blundar för den exploatering som sker i deras leverantörsled. Stora företag som Colgate, Nestlé och Unilver försäkrar sina kunder att deras produkter innehåller ”hållbar palmolja”, men det finns inget ”hållbart” i att använda palmolja som är producerad med hjälp av barnarbete, säger Meghna Abraham, utredare Amnesty International."http://www.natursidan.se/nyheter/amnesty-systematiska-barnarbete-och-forbjudna-gifter-bakom-rspo-palmolja/

Annons:
Zyperior
2016-12-09 10:33
#7

#6 Tack för att du uppmärksammar det men vill också passa på att nämna för vidare diskussion i tråden att den inte ska handla om företagen och deras förehavanden annat än kopplingar till media. Menar inte att förminska allvaret med barnarbete.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
2016-12-09 10:45
#8

Jag lovar! Jag ville bara visa på att dessa hycklares falskhet. 

Har nyligen läst några artiklar, skrivna av gammalvänsterfolk. Dom menar att den nya vänstern sviker och att de sällan kritiserar etablissemanget och att de tycks göra gemensam sak med globalisterna. När internationella megakoncerner ger sig in och orkestrerar det fria ordet och gör gemensam sak med " de som har de rätta åsikterna" då är det illa.

[Nomen Nescio]
2016-12-10 08:06
#9

Tidsandan - kårandan, fångad av Hakelius - det är inte bara i USA som strypkopplet kommer till användning inom skrået…

"Det är stabsläge på en del redaktioner, nu. Reportrar går omkring och känner att de lever i ett definierande ögonblick. Ord som "skymning", "apokalyps", "avgrund" och "skred" dyker upp i spalterna. Krav på handling och lojalitet växer. Övertygelsen sprider sig, som den inte gjort på länge: det är dags att sluta sig till de Internationella brigaderna i kampen mot fascismen. Dags att lägga återhållsamhet, opartiskhet och jämnmod åt sidan. ¡No pasarán!"---

"På sina håll förekommer kamratfostran och något som liknar "självkritik" av den sort som maoister brukade vara förtjusta i. Den som skriver för frimodigt om migrationsproblemen får veta det. Adjektivet "brun" har inget att göra med härliga solsemestrar längre. Om vi bara slutade tala om problemen, skulle de försvinna, verkar en undergrupp av upprörda mena. Magiskt tänkande. Ingen verklighet existerar, utom den vi sätter våra ord på. Att ens försöka förstå vad det är som sker, räknas som förräderi. Man ska inte skriva om misstro mot politiska och kulturella eliter, inte dröja för länge vid värderingsklyftan mellan topp och botten. Det är att "fiska i grumliga vatten".---

"Det jag vet är att den yrkesgrupp som har till uppgift att vara nyfiken, lyhörd och först att förstå och förklara, till försvarlig del har bestämt sig för att i stället vara skitskraj, äcklad, förbannad och oförstående. Ur det växer hoppet om en kula för Trump, så att allt kunde bli som vanligt igen. Det är ynkligt."
(Hakelius fetmärkning.)

http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/enda-losningen-ar-att-nagon-skjuter-honom-sa-mediechefen/

Vanja
2016-12-11 08:34
#10

Jag ska försöka att vara så tydlig som möjligt. 

Alternativ media som den du troligtvis tänker på, blir tystad för att den skriver artiklar tagna ur luften. Skriver om saker som aldrig hänt, hittar på egna historier utan facit i hand. DÄRFÖR blir den tystad. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2016-12-11 12:38
#11

#10 Det kan jag acceptera, om det är sant. Men ser gärna exempel på detta. Eller är dessa anklagelser om falska nyheter en falsk nyhet i sig? Sen kan jag köpa att vi anklagar diverse media för saker och ting, som inte aktivt jobbar med det. Men journalister och mediepersonligheter som i sitt arbete stödjer viss media och motarbetar en annan ska fanimej se till att den media de själv stödjer inte är lika rötna som den de försöker motarbeta innan de yttrar sig.

Jag tycker det är är ganska likställt att hitta på nyheter som att ljuga om saker som faktiskt hänt. Något som händer dagligen i vänstermedia nu för tiden.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Upp till toppen
Annons: