Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 650 ggr
[Nomen Nescio]
2017-01-10 19:29

EU-dom: religion ej skäl f. könsuppdelad simskola

"Föräldrar får inte av religiösa skäl vägra låta sina döttrar delta i simundervisning ihop med pojkar. Det slår Europadomstolen fast i en ny dom. Moderaten Elisabeth Svantesson menar att domen bör få konsekvenser även i Sverige. – Jag tycker inte att Sverige ska anpassa sig, utan tvärtom måste föräldrarna anpassa sig efter det som gäller här, säger hon."---

http://www.expressen.se/nyheter/europadomstolen-skolan-viktigare-an-religionen/

Annons:
RobinEH
2017-01-12 00:52
#1

"– Det är en viktig del av integrationsprocessen att man inte delar upp pojkar och flickor. I Sverige vill vi göra saker tillsammans, och det tycker jag att vi ska värna om."

Hela grejen med dimensionerna av religionsfrihet i Sverige behöver omarbetas, speciellt med tanke på stenåldersreligionen Islam.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

m2studio
2017-01-12 01:38
#2

Om jag inte vill dricka alkohol, ska inte sätta foten i baren tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

lordgortor
2017-03-01 23:18
#3

Religion är upphov till nästan allt elände. Religion skall utövas i tempel, kyrkor, synagogor, moskéer osv men får under inga omständigheter användas som en förevändning för att stifta lagar. Dessutom är det helt naturligt att byggande av religiösa samfunds lokaler ej skall vara föremål för subventioner med skattemedel, ej heller skall bidrag av skattemedel utgå till religiösa samfund. Om de troende inte vill bekosta sådana påhitt så är det nog klent beställt med övertygelsen.

mangemani4
2017-03-01 23:27
#4

ta seden dit man kommer sen är detta onödiga problemet löst. mycket enkel lösning och alla som inte gör det, bye bye, finns länder där deras religion och syner passar de bättre, finns väl ingen poäng att stanna här och bråka och ge oss besvär när det finns bättre länder för dem att vistas i isf. lösningen är så enkel, men folk väljer att göra den 100% svårare.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Silvestris
2017-03-02 16:06
#5

Problemet är att fundamentalister kommer hålla sina döttrar från simundervisningen ändå. Konsekvensen är att deras döttrar inte kommer lära sig simma. Är det rimligt att låta det ske av ideologiska skäl?

Det blev ramaskri när SFI i Strömsund satte upp skärmar i klassrummet så att männen och kvinnorna hölls åtskilda. Ve och fasa, nu skulle hela Strömsund islamiseras. Eller nej, efter en tid kunde skärmarna avlägsnas. Hade man inte kompromissat från SFIs sida hade kvinnorna sannolikt inte deltagit i undervisningen alls, hade det varit bättre?

Det handlar i grund och botten om samma diskussion (så även den om förbud mot hijab, niqab och burka): de ska göra som vi. Basta. Problemet är att det i praktiken är kvinnorna som drabbas när "vi" vägrar kompromissa. Det är de som hålls hemma, som inte får grundläggande undervisning, som inte får röra sig i samhället och på så sätt inte kan integreras och bidra till samhället. Samhället är vi, alla vi som lever här. Det inkluderar "dem".

mangemani4
2017-03-02 16:42
#6

släpper de sin religion, syn på hur det funkade i hemlandet(där de nu inte befinner sig) och tar seden dit de kommer, så har de alla möjligheter i världen att kunna bli en del utav samhället och helt problemfritt. men som sagt, folk väljer att göra saker och ting 100% svårare/värre, istället ska deras religion, syn osv försöka integreras med andra syner och tron som är så långt bort från deras egen som det bara går att komma och det leder enbart till katastrof och ännu värre blir det när DE vill att VI ska anpassa sig efter DEM.

och passar det inte, vad gör de ens här när det finns gott om andra länder där de passar bättre in, mer än att ställa till besvär och ge andra icke-svenskar ett dåligt rykte. makes no sense.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Silvestris
2017-03-02 17:24
#7

#6

Kan du släppa dina övertygelser? Din kultur? Bara sådär. Nej, det lovar jag att du inte kan så varför förväntar du dig att andra människor ska göra det? Bara att ändra människors attityd inom ett område brukar man säga tar minst en generation. 

Integration handlar inte om att "de ska bli som vi" utan det handlar om att alla ska anpassa sig till varandra. Att vi alla ska hitta vägar att leva tillsammans. Det du verkar vara ute är assimilation dvs. att människor från andra kulturer och religioner ska överge dessa helt och bli som "vi".

mangemani4
2017-03-02 18:18
#8

det går rätt så snabbt,  kanske inte över en natt, men snabbt, men det underlättar inte det minsta när de INTE VILL släppa religion eller tron. finns fullt med muslimer tex som har kommit hit och anpassat sig väldigt snabbt, men dessa är de som har insett vad för slags religion islam är och lämnat den där i landet där den hör hemma och det är dessa muslimer vi ser som har lyckats i samhället, de fredliga vi känner(som folk vill referera till och sedan generalisera genom att säga att "de jag känner är inte sådana och därmed är inte muslimer sådana"), de som vi ser som har egna verksamheter med mera, de är som helt normala människor, vilken svensk som helst. så snabbt går det, gäller bara att vilja och det är de som inte vill som mer än gärna kan välja ett land där religionen passar bättre in.

nej, det verkar inte, det är exakt vad jag är ute efter och man kan ju inte kräva mindre, att folk ska ta seden dit man kommer.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: