Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 350 ggr
[Kullblom]
1/13/17, 1:58 PM

Var rädd för allt - förutom krig?

Vi bor i Sverige. Ett trygghetsnarkomanernas land.

I det här landet har vi förmodligen fler förebyggande lagar, råd och rekommendationer än många andra länder i världen.

Vi har förutom krav på säkerhetsbälten en uppsjö av säkerhetsrutiner kring gravida och barn i bilar, på cyklar, i vagnar, på skidor, skridskor och i pulkabacken.

Varje år kommer under våren ett antal skrämselartiklar kring drunkning, faran med solen och faran med fästingar. Man lär ut om vattenvett, solskydd och TBE-vaccin. Man lär ut första hjälpen och rekommendationer vid kvävningstillbud.

Man påminner ständigt om vilka dolda sjukdomar som döljer sig bakom varje nysning eller magont eller ohygienisk tandborste. Damm är farligt ibland och bra ibland. Kossor fiser farliga fisar.

Varje höst tar man fram färska nyheter om tragiska influensafall för att uppmuntra till vaccinering.

Varje vinter kommer således influensan, kräksjukan och RS-viruset. Samtidigt kommer varningar om ryss-kyla och farliga väglag. Broddar och brandskydd rekommenderas lite extra.

HPV-vaccin och sexualundervisning erbjuds till 10-åringar. Man uppmuntrar små barn att tala om sina hemligheter för att förebygga att de håller inne med erfarenheter av övergrepp. Man delar ut gratis kondomer.

Man tillåts inte fotografera i förskolor och skolor på grund av risken det kan innebära för spridning av bilder men framför allt röjande av skyddade identiteter.

Man räknar upp rättigheter för små barn så att de ska vara uppmärksamma på kränkande behandling.

Förutom allt som jag inte räknat upp så har vi också en ohygglig debatt kring uppfostran av våra barn. Vad vi får säga och inte säga till våra barn. Hur mycket de ska exponeras för än det ena än det andra och hur dåligt det är med för mycket eller för lite av socker och stimulans, nappar och nattningsmetoder. Tro på disciplin eller avsaknad av tro på trots.

Helt enkelt räknar vi inte med att människor kan tänka själva. Vi räknar inte med sunt förnuft. Allt ska både kontrolleras och repeteras och det ska fram pekpinnar i både tid och otid. Alla människor ska spela angivare och kontrollanter. Vi ska vara vansinnigt rädda – för att göra fel. Vansinnigt rädda.

Vad handlar detta om förutom att gång på gång på gång måla upp katastrofscenarion? Vad handlar det om förutom att vi ska vandra omkring med ett myller av orostankar?

Vad är det som gör att vi plötsligt – när det kommer till riktigt obehagliga omvärldsproblem – inte ska vara det minsta rädda? Plötsligt ska vi inte kunna tänka längre fram än nuet. Förebyggande tankar är onda tankar och eftersom vi idag fortfarande hade en ganska vanlig dag och kunde köpa samma rödvin som igår så finns inga indikationer på att något behöver förändras? ”Prepping” ses som i det närmaste asocialt beteende.

I Eslöv var man här om dagen utan el i några timmar. Det räckte för att vattenledningar skulle frysa. Att ställa ut vattenlager var ett problem eftersom det ju också skulle frysa. Människor visste inte ens hur de skulle kunna få hem vattnet eftersom de ju inte hade ”dunkar”.

Vi varnar för alla möjliga problem, men vi kan inte ens klara av att hantera minusgrader och snö i stora delar av landet. Tågen står still och snöröjningen uteblir. Tänk om vi på riktigt skulle drabbas av en krigsliknande invasion? Eller bara försöka prata allvar om det/de krig som redan pågår här?

Det är klart att det är lättast att bara låta bli att vara rädd för krig. Men det rimmar ganska illa med hur vi tänker förebyggande in i minsta detalj kring det mesta annat.

Var rädd för allt – förutom krig?

Annons:
VildaVittra
1/13/17, 2:07 PM
#1

Det är just för att göra prepping till "normalt" som jag öppnade en så pass öppen sajt som Prepping iFokus. För alla skulle ta mer ansvar för sin egen säkerhet. 

Och att folk inte ens äger dunkar är skrämmande. Jag har cirka 200 liter dunkar och då har jag ändå egen brunn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

m2studio
1/13/17, 5:46 PM
#2

#1 av: VildaVittra

Det handlar inte om att JAG har och JAG INTE HAR, utan handlar om att Sverige och Svenska folket klara ej ett mindre katastrof på en vecka och inte kunna kriga med ett annat land mer än 3 dagar.

Folk är så rädda av saker och ting som helt enkelt stänger ut alla tänkbara scenario och inte vill ens diskutera om sådana problem än. 

Men du har rätt och jag vill tacka för iFokux finns, men tyvärr själva iFokux stänner ner trådar som ville upplysa folk på allvar, om du vill veta ett exempel kolla min sista tråd som borttogs för några dagar sedan som inte varit rasistisk, eller hade inte varit hets mot folkgrupp eller liknande, till och med ingen svarade varför denna tråd som handlade om ww3 togs ner, tyvärr.

Så tack igen för siten men du inte kan vara stöld över det i 100%. tyvärr.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: