Annons:
Etikettkultur
Läst 826 ggr
Zyperior
1/15/17, 11:09 AM

Kulturell Rasism (debunked)

På en sida här på iFokus som vurmar för mångkulturen finns en tråd som heter "Kulturell rasism".

Där länkar man till en blogg som heter "motargument.se" (kom ihåg det namnet).
https://motargument.se/2017/01/14/kulturell-rasism/

I denna första artikel i en artikelserie bestående av två artiklar inleder man så här;
**_"Att hata islam och muslimer är inte rasism, påstås det ibland, eftersom rasism bara handlar om att hata andra påstådda människoraser. Islam och muslim är ingen ras, därför är det inte rasism att hetsa mot islam eller muslimer, heter det."

_**Resterande text i artikeln är beroende av att detta påstående är sant.

Jag bemötte just det påståendet i tråden så här;
"Ser sällan någon argumentera mot att hata mot muslimer inte skulle vara rasism. (Säger inte att det inte förekommer, men när det gör det så är det troligtvis ute i marginalerna och troligtvis inte värt att bry sig om). Skulle nog vilja kalla detta att bredda målstolparna genom att skapa ett argument som inte finns för att rättfärdiga att kalla kritik mot islam för rasism och således kunna avfärda  dem som meningslösa fördomar och inte behöva motargumentera. (Har jag fel här vill jag ha konkreta exempel att detta förekommer ofta och centralt i debatten).

Kritik mot islam framställs av PK oftast som rasism, ibland som islamofobi. (Samma måttstock gäller inte kritik mot västerländsk religion). Oftast i den primära samhällsdebatten är det genuin kritik mot en religion/livsåskådning. Vilket jag inte förstår varför man skulle ha några problem med? Det är åsikter om idéer, uppfattningar om historia och syn på samhälle. Varför är det fel? I den sekundära debatten kan jag absolut hålla med om att det ofta är hat. Å andra sidan, jag hatar nazism, kommunism och feminism, varför skulle jag inte kunna hata islam? Det är ju budskapet/idén jag hatar, inte den som följer det."

Således är artikeln meningslös och intetsägande.

Gissa hur jag blev bemött av sidans representanter? Mycket riktigt, jag blev (föga förvånande) blockad. Därav sparade jag mitt inlägg på datorn då jag misstänkte att jag skulle bli bemött så.

Kommer ni ihåg namnet på bloggen som man länkade till?
IRONI I ÖVERFLÖD!😂

(Ska tillägga att det är rätt tragiskt faktiskt, inte bara vansinnigt kul. Skulle jag va så osäker i mina ställningstaganden att jag kände behov att blocka folk på grund av att de inte tycker som mig och jag inte kan bemöta deras argument, då skulle jag nog sluta försöka hävda någonting över huvud taget. Kan ju inte va kul att konstant bli motbevisad?).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Zyperior
1/15/17, 11:29 AM
#1

Man har nu lagt ut den andra artikeln i serien;
https://motargument.se/2017/01/15/islamofobi-och-kristofobi/

Den här bloggen måste vara någon sorts parodi eller något? (Någon som vet om det stämmer?)
Återigen börjar man med ett påstående som sedan resten av texten i artikeln är beroende av för att vara relevant;
"Det påpekas inte sällan att begreppet islamofobi är ett icke-begrepp, då det skulle röra sig om kritik mot en ideologi. **Huruvida islam är en ideologi eller inte diskuteras ständigt på nätet och i verkligheten. Det som står klart är att politisk islam, eller islamism, är en ideologi, men att islam är en religion." **

Det är egentligen skitsamma vad det är kritik emot, det är kritik. Det är inte en irrationell rädsla för något man egentligen inte behöver vara rädd för, dvs fobi.

Det parodiska i denna artikel är att man motargumenterar sig själv;
_**"Varken islamofobi eller kristofobi har något med religionskritik att göra – det handlar i båda fallen om rädsla, intolerans och fördomar mot människorna (kristna eller muslimer)."

**_Precis, så kan vi sluta kalla religionskritik för fobi då, kära PK? Ni förstår ju uppenbarligen skillnaden, men så fort oliktänkande kritiserar islam så viftar ni ändå med islamofobstämpeln.

Den där bloggen borde byta namn.. till typ "Katastrofnärvitänker.se"

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
1/15/17, 2:05 PM
#2

Ska göra ett tillägg här att jag blivit kontaktad av siten jag blev blockad ifrån. Fick ett väldigt bra och trevligt PM från en Medarbetare. Nu återstår att se om siten i fråga inser sitt misstag själv, för jag tänker inte be om behörighet igen. Klarar mig lika bra utan den som jag klarar mig utan Feminism iFokus.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Vanja
1/15/17, 9:30 PM
#3

Kanske ska du starta en blogg där du skriver om diverse sajter där du blir blockad?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
1/15/17, 10:01 PM
#4

#3 Nej, räcker bra att skriva här om det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Upp till toppen
Annons: