Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1250 ggr
Halvdansken
2017-01-22 13:34

Om ett år - vad har Trump gjort?

Ska vi spå lite? Kan ju alltid vara kul.

Vad kommer att ha hänt om ett år eller två, nu när Trump blivit president i USA?

Krig? Mer terror? Mindre terror? Bättre ekonomi i USA, med fler jobb, bättre infrastruktur och framtidstro? Eller var det inte så lätt som han trodde? Kanske han har avgått?

Vad tror ni?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
2017-01-22 13:37
#1

Som jag skrev i en tråd inne på Aktuellt, så förutspår jag att han under 2017 kommer bli den första människan att starta ett krig via Twitter. 

Ur ett längre perspektiv, så kommer han försöka införa att hans familj ska ärva ämbetet efter honom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2017-01-22 13:40
#2

Jag tror att han kan få fart på USAs industri, att ta hem fler jobb från låglöneländer, och att sätta igång byggen och upprustning av infrastrukturen. Dvs, jag tror att han kan göra bra saker för USA och de många som blivit arbetslösa när industrin flyttat ut. 
Däremot tror jag att utrikespolitiken kommer att lida. Han fouserar helt på inhemska problem, och på ett sätt är det ju ok, han är vald till USAs president, inte EUs. Men som ledare för det mäktigaste landet kan man inte bortse från resten av världen. 
Å andra sidan kanske det kan vara bra om man inte blandar sig så mycket i vad andra länder håller på med inrikespolitiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2017-01-22 13:43
#3

#1. "Ur ett längre perspektiv, så kommer han försöka införa att hans familj ska ärva ämbetet efter honom. " 😃😂
Ja, f*n vet!!

Hade inte sett tråden på Aktuellt, men vi kan väl ha två trådar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zyperior
2017-01-22 13:51
#4

Den enda risken jag ser just nu i ett globalt perspektiv är hans anmärkningsvärda relation till ryssen. Vänder USA andra kinden till blir det ju såklart genast mycket lättare för ryssen att agera som man önskar.

I andra frågor är jag oviss. Som Obama sa tror jag inte man ska underskatta honom och jag tror han har potential att kunna göra mycket bra för både amerikansk och i förlängningen hela västvärldens marknad. Frågan är om han kan/vill/får utnyttja den potentialen eller om han kanske rentav missbrukar den.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
2017-01-22 17:42
#5

Eh, det är för tidigt att spekulera!

Litta samma som att ge Obama fredspriset nästan direkt när han tillträdde!

Det var väl en from förhoppning?

Iallafall, han har redan innan tillträdet kommit på tvärs med sitt eget parti, underättelstjänsten och andra delar av administrationen!

Är man president i USA så är man världens mäktigaste person.. dock så är man ingen diktator.. utan man måste gå genom senaten och kongressen för att få sina förslag genomförda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2017-01-22 18:39
#6

#5. Kom igen nu Zepp… Alla gissar ju. Media utmålar det mer eller mindre som jordens undergång.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
mangemani4
2017-01-23 02:02
#7

han är ju en lysande affärsman som vet hur stora företag ska skötas och få pengar att flöda. lyckas han bara att genomföra detta på större skala, så kan han verkligen göra USA stort och gå hur långt som helst.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Tjeja
2017-01-23 18:45
#8

Ingen aning… spännande och skrämmande på samma gång att se.. fast mest skrämmande.

Har inget hänt efter ett år lär jag vara mer förvånad än om hela världspolitikens kartor ändras.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
2017-01-23 18:51
#9

#7 Nio konkurser är lysande? Och över 350 000 britter som skrivit på en petition om att han ska bannlysas från brittisk mark säger inget om hur han beter sig över lag? En ytterst liten klick kommer gynnas av hans politik och det är inte ens hans väljare. 

Jag kommer inte bli förvånad om dollarn slutar att styra marknaden under hans period, vi får nog börja vänja oss vid yen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
2017-01-23 19:10
#10

Jag håller med #7!

Ska bli spännande att se vad som kommer hända, karln känns som någon som kan få saker gjorda och inte bara snacka så det här kan bli riktigt bra tror jag.
(Ska bli minsta lika intressant att se hur massmedia ska vrida och vända på allt han tänker/säger/gör för att det ska framstå som så fel och dåligt som möjligt…)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

mangemani4
2017-01-23 19:43
#11

kan även plussa på att han säger det som nog extremt många inte vågar säga. han är så långt ifrån PK som man kan komma och det kommer att gynna landet. han har ryggrad att säga som det är ang media, att de är de mest oärligaste människorna. så jag håller med där, han är en som kan få saker att hända och det för att han har ryggrad nog. plus det faktum som sagt att han kan det här med ekonomi. vårt land skulle också behöva en trump, en som inte är PK.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Zepp
2017-01-23 20:00
#12

#6

Eh jag.. spekurtar är vi allihopa!

Jag tror han kommer att erkänna Rysslands rätt till Krim och Östra Ukraina.. dvs fullbordat faktum!

Finns inget där som vi i väst har någon nytta utav/behöver!

Han kommer att normalisera förbindelserna med Iran och Al Assad i Syrien.. och Netanyau i Israel!

Han kommer att tvinga alla NATO-länder att öka sin försvarsbudget.. minst 2% av BNP.. helst mer!

Han kommer att bygga ett stängsel mot Mexico och omförhandla NAFTA.

Han kommer inte få Mexico att betala för detta.. däremot så krävs det ytterligare stängsel om man skall mota bort alla latinamerikaner som försöker tas sig in i USA!

Det lär kosta minst 90 Miljarder USA dollar, det är en vitamininjektion i deras ekonomi.. rätt många får anställning dels som byggnadsarbetare och som gränsvakter.

Han kommer att sänka skatterna för de rikaste.. vilket leder till ett underskot i statskassan.. speciellt som han vill öka utgifterna.. inte minst till militären.. läs inkomster till det militärindustriella komplexet!

Statsskulden kommer att öka katastrofalt.. Kina kommer att stiga fram som en av de främsta som äger USAs statskuldsväxlar!

Efter 4-8 år lär stastskulden vara astronomisk och leda till inflation, Dollarna minskar i värde, import blir dyrt, export gynnas!

Wallmart går i konkurs, andra företag gynnas!

Det är slut med att köpa billiga varor från Kina!

De inhemska priserna går upp!

Bostäder sjunker i värde, bankerna är illa ute!

Pensionsbesparingar som till stora delar förvaltas i banker/finansiella institut kommer att vara bortblåsta/halverade.. och då får vi en ny president i USA!

Och han/hon får det lixom inte mycket lättare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
2017-01-23 20:05
#13

#10 Jovisst får han…ehh inget gjort. Vi tar exemplet med Skottland där han fick bygglov på skyddad mark enbart för att han lovade att skapa jobb. Hur många jobb det blev? Noll? Detta beteende ser man om och om igen. Man ser också den radda med människor han svindlat på pengar genom att om och om igen begära konkurs. 

Ni klagar på massmedia, men själva anstränger ni er inte det minsta för att ta reda på hur saker verkligen föreligger. Min åsikt om Trumpen hade jag långt innan han ens ställde upp i valet. 

#11 Javisst, om man är en vit man så tycker man det väl är strålande att bedöma kvinnors värde efter deras åsikter, själv vill jag inte att någon ska grabba tag i min fitta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Herveaux
2017-01-23 20:25
#14

#13 Som många framgångsrika entreprenörer vet han hur man ska utnyttja reglerna till ens egen fördel. Samma regler som Obama & co. inte verkar ha gjort mycket för att ändra på. under dom senaste 8 åren.
Vad säger man? _"Hate the game  - not the player"
_
Vart jag vänder mig för att ta reda på hur saker verkligen föreligger orkar jag inte  diskutera.  Jag håller mig till mina "falska nyheter", så kan ni oliktänkande fortsätta lyssna på era helt enkelt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

VildaVittra
2017-01-24 01:36
#15

#14 Ja det är ju fruktansvärt att jag inhämtat information om Trumpen via hans egen kanal där han gärna ventilerar sina åsikter (varav flera snuttar försvann när han ställde upp i valet, undrar varför?), det är ju mycket säkrare via InfoWars…absolut. 

Han bor i ett luftslott byggt enbart på sina egna påståenden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
2017-01-24 07:17
#16

Herregud i himlen tider, Trump är alltså den första politikern i västvärldens moderna historia som antingen själv, eller folk i hans stab, har städat bort saker som kan sticka i ögonen på folk?!
Välkommen till politiken! 👍

Ska tråden återgå till ämnet nu?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

VildaVittra
2017-01-24 13:11
#17

#16 Fantastiskt, du är den första människan i världen som vet vad han städat bort utan att ha sett snuttarna.  Är du en ödlemänniska eller nått? 

🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
2017-01-24 13:42
#18

#17 Jag har inte påstått att jag sett något av det som är bortsopat.
Om du vill fortsätta göra narr av mig för att jag Konspirationsteoretiker så kan vi ta det via PM istället för att dra tråden ur kurs.

Återigen: Ska tråden återgå till ämnet nu?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

papa-bear
2017-01-24 20:12
#19

fortsätter trump som han har börjat, får det amerikanska folket hoppas på att ha några rättigheter kvar överhuvud taget. konstitutionen som de förenade staterna vilar på bränns väl upp, utom den del där rätten att bära vapen ingår. i övrigt så körs alla över som ses som handelshinder, oljeledningen som obama stoppade, ser ut att byggas, och där har ju de flesta som ingår i administrationen någon form av intresse av att det sker.

Em_
2017-01-25 15:01
#20

Det blir en mur, men inte för att stänga ute latinamerikaner, utan för att hålla kvar de egna skattebetalarna.

BNP går upp men klyftan mellan rika och fattiga blir större.

Förutom att nationalsången spelas inleds varje skoldag med Fader Vår. Föräldrar har rätt att kräva att ingen undervisning strider mot Bibeln. 

Många nya jobb, de mindre ikoniska naturreservaten säljs till industrin. Pengarna används för att bygga Trumpopolis där före detta arbetslösa amerikaner kan live the american dream. Industrierna ägnar sig åt kortsiktigt råvarutvinning och viss förädling. Naturresurserna tar slut efter 8,5 år ganska exakt och en halv generation amerikaner spenderar resten av livet med att sakna Trump.


Annons:
VildaVittra
2017-01-29 01:24
#21

Jag ska lägga till en. Han kommer innan året är slut förbjuda muslimer från att äga vapen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

papa-bear
2017-01-29 10:01
#22

en twist i inreseförbudet som infördes:

om du har iranska medborgare som förfäder, räknas du som iranier av Iran, som tydligen räknar in alla sådana som iranier, även om du är född i Sverige och är svensk medborgare, och då stoppas du automatiskt från att resa in i USA, pga ditt iranska medborgarskap.

Em_
2017-01-29 17:24
#23

Såg en satirbild med text som gick ungefär så här: Jóse säljer äpplen till John. De kostar 5 kr st. Jóse tjänar 5kr per äpple. Trump lägger på en importskatt på 20% för att betala för muren. Jóse lägger till 20% på äppelpriset, äpplena kostar nu 6 kr st. Jóse betalar 1 kr i skatt men tjänar fortfarande 5 kr per äpple. Vem betalar muren?

Ligger det någon sanning i det? Dvs. att amerikanerna indirekt kommer få betala muren via höjda priser på importerade produkter.


VildaVittra
2017-01-29 17:35
#24

#23 Ja, de kan inte tvinga Mexico att betala för den eftersom importen från USA till Mexico är obefintlig i jämförelse med importen från Mexico till USA. Och USA klarar sig inte utan Mexicos varor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

papa-bear
2017-01-29 22:00
#25

#24 nä, coronan är helig i USA, så den blir ju dyrare för dem, det var ju något mer som de tog upp också som är populärt från Mexiko som kommer att bli dyrare för amerikanerna. Jag hoppas att amerikanerna börjar fatta att de blir rektalt påsatta av Trumpadministrationen, annars vet inte jag på vilken intelligensnivå de ligger på. i och för sig verkar de ju gilla rektalt, med tanke på hur porren ser ut.

Zyperior
2017-01-30 17:57
#26

Och återigen, som vi nu upplevt i 15-20 år på denna kontinent så är förnekelsen total för den roll PK själv spelat i att Trump sitter där han sitter. Om media inte uppenbart ljög så förbannat, om folk diskuterade med den som har "fel" åsikt, istället för att göra dem till paria och kom med faktaargument istället för vad som "känns bäst i våra fluffigullhjärtan"-argument. Då hade vi inte haft SD som potentiellt regeringsunderlag nästa val, då hade vi inte haft Brexit, då hade vi inte haft Trump som president. Alla hade varit nöjda ändå för det hade funnits alternativ inom etablissemanget för oss missnöjda. Det är som man haft en dynamit med tänd stubin och istället för att metodiskt försöka släcka stubinen så får man panik, lägger en låda över dynamiten och låtsas som den inte finns. Den dynamiten håller på att explodera för fullt nu och vi kan tacka dem som påstår sig "bry" sig om "allas lika värde" för det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

mangemani4
2017-01-30 18:17
#27

att bara prata med motståndarna, göra dem hörda, tar ju dock inte bort problemen och tas inte problemen bort så dras sig folk ändå till partier som pratar öppet om problemen. däremot om politikerna hade lyssnat på folket och verkligen hade tagit till sig utav problemen och det viktigaste utav allt, GJORT NÅGOT ÅT DEM(!) och inte istället gjort saker och ting värre, så hade det sett helt annorlunda ut idag, då hade det blivit som du nyss sa.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
pyromanen
2017-01-31 12:19
#28

Jag tror det händer stora saker mycket snabbare än inom 1-2 år. Jag tror det handlar om några veckor till men Trumpen, så kommer det vara kaos i USA. Om vettigt folk med makt inom republikanska partiet inser att han är psykopat och avsätter honom blir det bra. Om inte han avsätts mycket snart så kommer nästa bli att Putin kör in sina trupper i ett eller flera europeiska länder, mest troligt först i Baltikum. Trumpen kommer i Nato säga att "vi ska inte lägga oss i Ryslands inre angelägenheter". Sen är det fritt fram för Putin att utöka sitt territorium. Tror inte han kör in trupper i Sverige men däremot styr han i mångt och mycket änddå, genom att stänga av strömmen, internet mm ibland om han inte tycker vi sköter oss. De flesta vågar inte uttrycka vad dom tycker längre och man är extremt försiktig med vad man gör på sin dator eller telefon eftersom allt kontrolleras och de som uttrycket sig kritiskt dör ungefär som ryska journalister bruker göra. Andra alternativet är som ni ser väldigt dystert och jag hoppas dörför starkt på slternativ 1, att Trumpen avsätts mycket snart.

Carmarino
2017-02-02 17:00
#29

Förre statsministern Göran Persson spår att Trump kommer att bli avsatt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2017-02-02 17:49
#30

Ja det vore ju onekligen lugnande om han blev snabbt avsatt helt klart. 😓

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

mangemani4
2017-02-02 17:57
#31

alltid lite bök och stök hos folk som är livrädda för förändringar. tar tid att svänga om ett land från vansinne till rätt riktning. kommer bli detsamma här i sverige den dagen då SD hamnar i regering eller får majoritet, mycket onödigt bök och stök bland vänster folket, mycket skrik och gnäll och protester, men med tiden, när förändringen har skett under ett tag, så lugnar det ned sig.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: