Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 1894 ggr
[Hayabusa]
2/3/17, 11:38 AM

Alternativ fakta & faktaresistens

Sveriges utbildningsminister, Ylva Johansson, vill se fler utrikesfödda i utbildning. Särskilt utrikesfödda kvinnor behöver utbildas. Detta är något som står högst på Ylvas lista för att reducera arbetslösheten bland nyanlända. Bra initiativ!

http://www.hd.se/2017-02-03/utbildning-ska-fa-ner-arbetsloshet

Men…det får mig att undra. Vad är korrekt fakta när det gäller detta ämne? För visst var det väl så att Sverige upplevde en massiv import av kunskap? Att var 3:e syrisk flykting är högutbildad?

"I Sverige sker just nu en massiv import – av kunskap. Av de flyktingar som kommer till Sverige har många med sig universitets- och högskoleutbildningar. En utländsk examen måste godkännas av universitets- och högskolerådet, UHR. Och myndigheten har aldrig haft fler ansökningar än nu.

– Vi har haft konstanta ökningar under en lång period och vi ser i år att det fortsätter öka, säger Lars Petersson, avdelningschef på UHR. "

Ja, så presenterade SVT (juni 2015) det "kompetensregn" som sköljde över Sverige 

Jodå, "kompetensregn" nämndes i artikeln. 

http://www.svt.se/nyheter/tusentals-valutbildade-flyr-till-sverige

"Var tredje syrisk flykting är högutbildad":

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting-hogutbildad

Eller är det helt enkelt detta som är "alternativ fakta" eller "faktaresistens"?

Annons:
kamera0710
2/3/17, 12:07 PM
#1

Är genom jobbet ytligt bekant med två män från Irak, båda kom till Sverige som flyktingar. Enligt egen utsago är de båda utbildade elingenjörer. De har dock inga papper som bevisar detta, så de driver en restaurang. 

Vet någon om det finns några tester där sådana personer kan bevisa sin kompetens? Eller är det dokumenterade bevis på genomgången utbildning som gäller?

Det har ju för övrigt cirkulerat många uppgifter om invandrade läkare och andra bristyrken, som påstås jobba som taxi-chaufförer eller diskare, men om detta stämmer eller är skrönor är inte så lätt att få svar på.

[Hayabusa]
2/3/17, 12:35 PM
#2

#1 Det finns en hel del som tyder på att "kompetensregnet" var synnerligen överdrivet.

[Hayabusa]
2/3/17, 12:37 PM
#3

Saxat från AB:

"Utbildning är avgörande för att få arbete, oavsett om personen är invandrare eller född i Sverige. Många av de som invandrar till Sverige nu har låg utbildning. Cirka hälften av de nyanlända som är inskrivna på Arbetsförmedlingen har h ö g s t förgymnasial utbildning.
De har lämnat ofta förindustriella länder i krig, länder där staten upphört att fungera, länder där herde är ett fullkomligt normalt yrke."

[Hayabusa]
2/3/17, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

*

pyromanen
2/3/17, 8:43 PM
#5

Om 1/3 är högutbildade kan ju 2/3 vara väldigt lågutbildade? Bland de högutbildade är förmodligen många vars kompetens inte direkt kvalificerar dom till jobb här pga skillnader mellan Syrien och Sverige och i princip alla behöver lära sig språk. Vi havde en Syrisk praktikant på mitt arbejde (jeg er agronom/ lantbruksrådgivare i Värmland) han hade agrononutbildning, hade arbetet med detta i många år. Men i Syrien är gräset grönt året om om fåren på bete så han visste ingenting om vinterfoder/hö/ensilage eller stallbyggnader för vået klimat o.s.v. Så krasst är det så att om han skulle kunna arbeta som rådgivare här skulle han blrja om från noll. Nästan. Skulle tro situationen är liknande inom andra yrken. Men klart att utbilda och få igång människor med liv här där de bidrar till det gemensamma måste vara vägen fram.

[Hayabusa]
2/3/17, 9:32 PM
#6

#5 Sannolikt mindre än 1/3. Enligt SCB är ungefär 10% av nyanlända syrier i arbetsför ålder högutbildad.  Men här finns en gråzon om vad som menas högutbildad.

Annons:
mangemani4
2/4/17, 1:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

finns absolut ingenting som vi tjänar på, varken nu eller längre fram, med denna massinvandring.

https://www.youtube.com/watch?v=2uJGgCKgQTg&t=74s

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

VildaVittra
2/4/17, 2:29 AM
#8

Matematik eller logiskt tänkande är alltså inte något främlingsfientliga är bra på. 

Jag jobbade som chef inom vården och fick en klinikchef (alltså läkare som även är chef) som uskelev en gång. Vi tar inte vara på folks kunskap, utan med nuvarande regler måste de mer eller mindre börja från början. Det är det vi behöver förändra. 

Och #7, Ingenjör är en gymnasieutbildning även i Sverige, hur kommer det sig att du tar upp en bild som som listar den yrkeskategorin  i första meningen, men inte sedan i uppräkningen?  För det kan väl inte vara så att du inte satte dig in i frågan? Eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

pyromanen
2/4/17, 7:26 AM
#9

Klart att Svrige vinner i längden på invandringen! Krasst ekonmiskt. Sen finns det ju annat än ekonomi som är viktigt här i världen, i alla fall för flertalet människor. Ja, enligt mig mycket viktigare än ekonomi.

[Hayabusa]
2/4/17, 9:36 AM
#10

Vad är främlingsfientligt med fakta? Om vi utgår från att SCB de facto presenterar hård fakta.  Är Ylva Johansson främlingsfientlig?

"Ja, på sikt". Det brukar vara ett återkommande svar i debatten om huruvida den höga flyktinginvandringen är lönsam för Sverige.

Ett problem med det svaret stavas M-a-l-m-ö. Rikets tredje största stad är ju Sverige "på sikt". I decennier har en betydande andel av de flyktingar som kommer till Sverige sökt sig till Malmö. Och resultatet av integrationsarbetet är på många sätt nedslående."

"Malmös skattekraft är i dag lägre än på orter som Skinnskatteberg och Nordmaling. Arbetslösheten är dubbelt så hög som riksgenomsnittet. Var tionde familj är beroende av bidrag."

Om dessa djupa problem har journalisten Lars Åberg skrivit boken "Framtidsstaden", med undertiteln "Om Sverige imorgon blir som Malmö idag, hur blir Sverige då?"."

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vem-ska-betala-om-sverige-blir-som-malmo/

[Hayabusa]
2/4/17, 9:45 AM
#11

Men för återgå till mina egna funderingar:

Vilka uttalande var korrekta? Att Sverige fick ett "kompetensregn"? Eller att endast 0,3% av de nyanlända har forskarutbildning?

VildaVittra
2/4/17, 10:00 AM
#12

#11 Eller att det är 0,00000000000000000000000000000000000000001 % av Sd:s förespråkare som kan skilja mellan promille och procent? 

Tyvärr är mitt påstående närmast sanningen, jag skulle faktiskt vilja ha fel. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hayabusa]
2/4/17, 10:36 AM
#13

#12 Vilket i så fall är ett helt annat ämne.

Annons:
[Hayabusa]
2/4/17, 10:37 AM
#14

Saxat från AB, om Kopparberg:

"Borta i skogsbacken norr om byn ligger HVB-hemmet som för tillfället hyser 24 ungdomar – afghaner, somalier, eritreaner och syrier. Chefen Mia Lejonqvist har inte upplevt några problem med kulturkrockar. ”De respekterar mig nästan för mycket.”
Men hon ser andra problem i framtiden:
– 40 procent är analfabeter. De är 16 år och står redan med en fot i vuxenvärlden och nu ska de lära sig svenska och läsa och skriva och… Jag tror det kommer att gå bra för 30–40 procent av ungdomarna. De kommer att skaffa jobb och bli självförsörjande. Resten får det svårt."

Denna kommentar har tagits bort.
[Hayabusa]
2/4/17, 11:36 AM
#16

#15 Du sätter frågetecken kring "Sd:s förespråkare" förmåga att räkna procent. Det har knappast något med frågeställningen i #0 att göra. Statistik finns att hämta från såväl SCB som AMS.

pyromanen
2/4/17, 12:24 PM
#17

Om nu det skulle handla om 100% analfabeter skulle det då vara människors vars liv är mindre värd? Som vi skulle låta drunkna i medelhavet eller dö i krig i sitt hemland?

[Hayabusa]
2/4/17, 12:42 PM
#18

#17 Absolut inte. Det är inte heller det som är ämnet. 

Kuriosa:

Igår lämnade jag blod, det tog mig c:a 30 minuter och kostade inget.  Nej, det stämmer inte helt - personal & utrustning kostar.  Personal som för övrigt är fantastiskt trevliga. Frågade jag vem som eventuellt skulle få blodet? Verkligen inte!

Vanja
2/5/17, 12:46 AM
#19

Vildavittra 

Jag förstår inte riktigt vad ditt påstående i #12 har med undersökningen att göra eller vad det bidrar diskussionen med?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2/5/17, 1:32 AM
#20

#19 Jag förstår det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Vanja
2/5/17, 9:05 AM
#21

#20 förklara det för mig då.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Honestyisdead
2/5/17, 6:58 PM
#22

#21 Så höga krav kan du inte ha ;)

Vanja
2/5/17, 7:08 PM
#23

22# nej tydligen inte. Haha

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Göstage]
4/21/18, 6:36 AM
#24

#10 Ja precis, vad är främlingsfientligt med fakta? Det är rätt märkligt hur ofta SD hamnat på de anklagades bänk när det faktiskt inte är de som försatt landet i den här situationen, utan tvärtom varit de som hela tiden ifrågasatt det som pågått. Istället för att ta till sig fakta har man hellre ägnat sig åt att skjuta på pianisten och anfalla budbäraren. Nu börjar klarsynen beredas utrymme åtminstone i en del av den offentliga debatten, till vänsterns stora förtret. Ett klipp från dagens ledarsida i GP:

"Enligt SCB:s prognos för populationsförändringar så förväntas vi 2028 vara 11 203 681 invånare varav födelseöverskottet står för 488 492 av befolkningstillväxten. Och invandringen från länder utanför Europa med medel eller lågt Human Development Index bidrar med hela 418 589 av ökningen. Alltså grupper som på grund av låg utbildning som redan idag är kraftigt överrepresenterade ifråga om arbetslöshet, ekonomiskt bistånd och låga inkomster. 

Hösten 2015 påstod Aftonbladets ledarsida att fortsatta väldiga migrationsströmmar kunde kombineras med välfärdsstaten och hänvisade överraskande till nyliberalen Philippe Legrain. Samtidigt gjorde dock Magdalena Andersson klart att besparingar i sjuk- och assistansersättningen skulle bekosta flyktingmottagandet och integrationen och strax därpå lärde vi oss ordet undanträngningseffekter."---

Ann Charlott Altstadt

[Hayabusa]
4/21/18, 12:04 PM
#25

#24 Instämmer. När det gäller SCB´s siffror/prognos så tror åtminstone jag att det är en grund till de ökade klyftor vi ser i samhället.

[Hayabusa]
9/2/18, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Efter en torr sommar där regnet, i det stora hela, uteblev så kan vi konstatera att inte enbart regn i form av vatten uteblev. Var tog "kompetensregnet" vägen..? Eller var det så att Löfvén & Co kanske inte var helt uppriktiga?

Upp till toppen
Annons: