Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 436 ggr
Vanja
2017-02-08 09:07

Dansk film om fördomar.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/danska-filmen-som-ber%C3%B6rt-miljontals-m%C3%A4nniskor-3764012

Vad tycker ni om denna?  Kan man verkligen resonera på det sättet?

Jag tror att det blir farligt när vi sätter som alla i exakt samma kategori, exempelvis, "Vi som inte vill ha flyktingboende som granne", "Vi som gillar kvinnor lite för mycket" eller "Vi som röstade på Trump"

Okej om de hade sagt "Vi som bor på jorden", "Vi som dricker av jordens vatten" eller "Vi som andas" så skulle jag förstå. Men när de säger "Vi som blivit sexuellt utnyttjade" så är alltså alla människor också "Vi som har sexuellt utnyttjat någon" . Första intrycket av videon var ganska mysig, men efter någon minut av tänkande så såg jag flera scenarion, hur videon gör bort sig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Hayabusa]
2017-02-08 09:26
#1

Hmm, lyssnade på den (på danska) och budskapet var väl helt OK men inte direkt banbrytande. Det budskapet har vi hört förut, många gånger t om. Närmast ett axiom.

 Människor är, enligt min mening, flockdjur och behöver någon (eller flera) gemensam nämnare för att uppleva sann gemenskap & samhörighet. Att på ett naturligt sätt finna fram till dessa nämnare är sannerligen inte enkelt.

Upp till toppen
Annons: